Connect with us

Intressant

Food Truck, rullande restaurang

Publicerad

den

Food Truck för snabb start

Food Truck är ett nytt sätt att starta en restaurangrörelse snabbt och i liten skala. Det kan också vara ett sätt att starta en filial till din restaurang, och på så vis hitta nya kundsegment.

Food Truck är en restaurangform som är på snabb frammarsch. Vill du starta restaurang är Food Truck en kul och bra början på karriären. Men att starta ett företag kräver alltid mycket jobb och engagemang, och ska finansieras. Det gäller här också, men skalan är liten och du behöver inte tänka på en fast restauranglokal och allt som behövs i en sådan. Affärsplanen du ska göra blir alltså inte lika omfattande.

Gör en affärsplan

I affärsplanen skriver du ner allting som rör företaget, din Food Truck, innan du startar: ● Ditt varumärke ● Din meny, och hur den ska serveras ● Tillstånd från kommunen ● F- eller FA-skattsedel ● Rätt bil ● Meny och rätt utrustning – kyla, värme, beredning ● Finansiering och budget ● Marknadsföring

Tillstånd

Du behöver tillstånd för mobil livsmedelsförsäljning, och marktillstånd som talar om var du kan stå och hur länge. Kontakta din kommun (t ex. Miljöförvaltningen och Trafikenheten ‒ kommunväxeln vet).

Din nisch

Undersök om det finns andra Food Trucks där du bor, och vad de jobbar med. Tänk sedan ut något nytt som du kan tillföra marknaden. Glöm tacos och kallas smörgåsar, rikta hellre in dig på ett sortiment du blir ensam om. Det kan vara delikatesser från något annat land , kanske läckra bakverk. En bra idé är att satsa på är hälsotrenden. En vegetarisk meny, eller veganrätter som kommer allt mer (och kan vara svårt att få tag på för uteätare). 5:2-rätter och GI-stuk är variationer på det temat. Det väsentliga är att du tror på din meny, kan den och går in till hundra procent för den. Din entusiasm kommer att lysa igenom och är en bra drivkraft i säljarbetet.

Bästa menyn är enkel att laga

Gör menyn kort och enkel att laga. Det är bättre att göra några få rätter jättebra och snabbt, än att kunderna får vänta för länge. Avpassa portionsstorleken noga, beroende på vilken typ av mat du lagar. Tänk på om det är ett huvudmål (bli mätt), eller ett mellanmål.

Hitta bästa bilen för en Food Truck

Den här typen av bil kan vara både lättare och billigare att köpa utomlands, ny som begagnad. Kolla på nätet (Tyskland, Belgien, Holland). Om totalvikten är över 3500 kg kommer din Food Truck att klassas som lastbil och då måste du ha C-körkort. Antagligen måste du bygga om den för att den ska kunna fungera som Food Truck. Innan du får ta den i drift måste den godkännas som mobil livsmedelsenhet av din kommun. Om truck blir för dyrt ‒ fundera då på en vagn istället. Finns två varianter, en variant som man kan arbeta i, ungefär som i en Food Truck, och den mindre sorten, som man står bredvid. I transporthänseende blir det som att dra en husvagn eller en kärra efter din personbil.

Utrusta din Food Truck

Restaurangutrustningen i din Food Truck får du anpassa efter vad du ska servera för typ av mat. Planera detta noggrant innan du skaffar bilen och utrustningen. Vatten och avloppstank måste finnas. Räkna med att du måste förbereda en del på annan plats än i trucken, och ha lagerutrymme med t ex. kylenheter. Matförberedelser i annan lokal, och tillstånden för detta, måste också stämmas av med din kommun. Följ alla regler och förordningar från början, då kommer jobbet att flyta smidigt.

Laga och servera med bästa hygienen

Hygien är jätteviktigt. Det ska vara lika rent och snyggt i en Food Truck som i ett restaurangkök. Jobba med din egenkontroll och ha alltid högsta hygienstandard. Det lönar sig.

Servera

Tänk miljövänligt material, vare sig du väljer en låda av något slag eller wrapping (bara det inte rinner eller läcker). Tänk servetter så att kunden kan torka av sig. Kanske våtservetter också, det beror på vad det är för typ av mat du ska servera i din Food Truck.

Klädsel

Klä dig och dina eventuella medarbetare i trevliga och fräscha arbetskläder, kanske kläder som matchar din Food Truck, dess inriktning/meny i färger eller stil. Det kostar så litet men ger ett proffsigt intryck.

Marknadsföring på nätet

Nätet är viktigaste kanalen för din marknadsföring. Du behöver en egen hemsida där du berättar vad din Food Truck heter och vilken inriktning du valt. Bilder på din Food Truck och dina rätter. Och så ska du marknadsföra dig i sociala medier. Posta nya inlägg på Facebook, Tvitter och Instagram ofta. Tala om var du ska stå och när. Berätta om nya platser du ska komma till. Ge specialerbjudanden. Bjud in dina följare att rösta på din bästa rätt, ha en tävling etc. (Skaffa t ex. coola T-shirts eller kepsar med logon som priser.) Ta snygga matbilder och lägg ut allteftersom. Se till att du blir följd och får flera följare. Marknadsföring på nätet är perfekt för en Food Truck, och passar dessutom den lilla kassan väldigt bra. Din goda mat och ditt trevliga sätt kommer också att sprida sig via mun-till-mun-metoden, genom belåtna kunder.

Kunder

Att ställa upp en Food Truck under lunchtimmarna, på ett folktätt ställe, är nog vad de flesta tänker på i planeringsstadiet. Men om du satsar på en rullande restaurang, tänk gärna ett steg längre också. Erbjud dina tjänster för catering i olika sammanhang, t ex. för företag som vid event kan ordna god mat genom att du kommer med din Food Truck, just där de håller till. Kanske du redan har kontakter du kan odla bland företagare eller i offentliga sammanhang, och kan ordna ett kontrakt för regelbundna leveranser. Använd ditt nätverk så mycket du kan för att få din Food Truck att rulla ‒ i dubbel bemärkelse.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

Fortsätt Läsa

Intressant

Hur väljer man bestick till restaurang? – Komplett guide för nyöppnade restauranger

Publicerad

den

Av

restaurangbestick

När man startar en restaurang är det lätt att fokusera på meny, lokal, personal och marknadsföring. Men en detalj som ofta glöms bort – och som har stor betydelse för gästernas helhetsupplevelse – är besticken.

Bestick är inte bara redskap för att äta, de är en del av restaurangens identitet. De ska ligga bra i handen, vara hållbara och samtidigt spegla det koncept du vill förmedla. Här får du en komplett guide till hur du väljer rätt bestick till din nyöppnade restaurang.


Varför är bestick så viktiga i en restaurang?

Forskning inom restaurangupplevelse visar att gäster bedömer kvaliteten på maten även utifrån bestickens känsla och tyngd. Ett billigt, obalanserat bestick kan få även en välkomponerad rätt att kännas mindre exklusiv.

Tänk så här:

  • I en fine dining-restaurang skulle plastbestick vara otänkbart.
  • I en foodtruck eller snabbservering känns däremot enklare bestick naturligt.

Besticken är alltså en förlängning av varumärket.


Exempel på bestickval beroende på restaurangtyp

Fine dining

  • Tunga bestick i 18/10 rostfritt stål eller silver.
  • Gärna med elegant form och blankpolerad yta.
  • Extra uppsättningar för fisk, dessert och förrätter.
  • Exempel: En fransk restaurang med klassiska rätter väljer smala, långa bestick i silverfärg som ger en känsla av exklusivitet.

Casual dining & bistro

  • Bestick i rostfritt stål, gärna i matt finish för modern känsla.
  • Balans mellan design och funktion.
  • Exempel: En modern tapasbar kan välja lite kortare gafflar och skedar som gör det enkelt att dela rätter.

Grill & rustik restaurang

  • Bestick med trähandtag eller mörk finish som signalerar robusthet.
  • Steakknivar med räfflad egg för kött.
  • Exempel: En amerikansk steakhouse kan använda breda gafflar och kraftiga knivar för att passa de stora kötträtterna.

Café & lunchrestaurang

  • Lätta bestick i 18/0 rostfritt stål, enkla att stapla och diska.
  • Tidlös design utan krusiduller.
  • Exempel: En salladsbar väljer smidiga, minimalistiska bestick som gör att gästerna snabbt kan äta sin måltid utan krångel.

Materialval – vilket stål är bäst?

  • 18/10 rostfritt stål – bästa kvaliteten, tål industridiskmaskin, behåller glans och känsla i många år. Rekommenderas för de flesta restauranger.
  • 18/0 rostfritt stål – billigare alternativ, ofta lättare, men kan rosta efter många diskningar. Passar caféer och enklare serveringar.
  • Silverbestick – exklusivt och vackert, men kräver putsning och extra arbete. Passar fine dining där helhetsupplevelsen är viktigare än enkel hantering.
  • Specialmaterial – svarta bestick i titanfinish eller bestick med trähandtag kan skapa unika koncept, men tänk på att de kräver särskild skötsel.

Hur många bestick behöver man köpa in?

En ny restaurang underskattar ofta antalet bestick som behövs. Diskmaskinen hinner inte alltid med, och det blir snabbt brist under rusningstid.

Räkneexempel:

  • En restaurang med 60 sittplatser bör ha minst 240 uppsättningar bestick (4 per stol).
  • Har du lunchservering med hög omsättning kan det krävas 5–6 uppsättningar per stol.
  • Vid catering eller uteservering bör du ha ett extra lager redo.

Design och komfort – tänk på gästens upplevelse

  • Balans – besticket ska inte kännas framtungt eller obekvämt.
  • Tyngd – tyngre bestick ger ofta en känsla av kvalitet.
  • Grepp – rundade kanter och rätt tjocklek gör det mer bekvämt.

Tips: Testa alltid besticken själv innan du beställer ett stort parti. Be gärna personalen om feedback också – de ska hantera besticken dagligen.


Pris kontra långsiktig investering

Det kan kännas lockande att köpa de billigaste besticken för att hålla nere kostnaderna. Men billiga bestick behöver ofta bytas ut redan efter några månader. På lång sikt blir kvalitetsbestick billigare eftersom de håller längre, är mer tåliga och ger bättre helhetsintryck.


Tips när du beställer bestick till restaurang

  1. Beställ provexemplar innan du gör en stor order.
  2. Räkna på lång sikt – välj kvalitet om du vill spara pengar över tid.
  3. Se till att de matchar porslin och glas – helheten är viktig.
  4. Undvik för avancerade mönster – tidskrävande att putsa.
  5. Ha alltid ett reservlager – bestick försvinner eller går sönder.

Frågor och svar om bestick till restaurang

Vilket är det bästa materialet för restaurangbestick?

Det bästa materialet är 18/10 rostfritt stål. Det är hållbart, tål industridiskmaskin och behåller glansen länge.

Hur många bestick behöver en restaurang köpa?

En tumregel är minst 3–4 uppsättningar per stol, men för lunchserveringar eller hög omsättning är 5–6 per stol bättre.

Är silverbestick ett bra val?

Silver ger exklusiv känsla och passar fine dining, men kräver mycket underhåll. För de flesta restauranger är rostfritt stål mer praktiskt.

Vilka bestick passar bäst till en grillrestaurang?

Grillrestauranger bör satsa på kraftiga knivar med serrerad egg och robusta gafflar, gärna med trähandtag eller matt finish.

Hur mycket kostar restaurangbestick?

Priset varierar beroende på kvalitet. Billigare alternativ kan kosta 10–20 kr per bestick, medan kvalitetsbestick ofta ligger på 30–80 kr styck. Premiumbestick i silver kan kosta flera hundra kronor per del.

Ska bestick matcha porslinet?

Ja, för bästa helhetsintryck bör bestick, porslin och glas hänga ihop. En rustik tallrik med ett tunt, elegant bestick kan kännas felplacerad.

Var köper man bestick för restaurang?

Bestick säljs av grossister inom restaurangutrustning. Många erbjuder provexemplar – använd det för att testa känsla och kvalitet innan du beställer stort.


Sammanfattning

Att välja bestick till en nyöppnad restaurang handlar inte bara om pris – det är en del av restaurangens identitet. Rätt bestick förhöjer upplevelsen, stärker konceptet och kan till och med påverka hur gästen uppfattar maten.

???? Se besticken som en investering, inte en kostnad. Rätt val från början gör att du slipper onödiga byten och ger ett mer professionellt intryck från dag ett.

Fortsätt Läsa

Intressant

Bemästra din restaurangs ekonomi

Publicerad

den

Av

En praktisk guide till kostnadskontroll

Att driva en lönsam restaurang handlar om mer än bara fantastisk mat och god service. Bakom kulisserna måste ekonomin gå ihop, och med ständigt stigande priser och tunna marginaler har du som krögare inte råd att gissa. Nyckeln till framgång ligger i systematisk kostnadskontroll.
Det kan låta komplicerat, men genom att bryta ner det i hanterbara delar kan du få full kontroll över din verksamhets ryggrad: dina råvaror och din personal. Låt oss gå igenom de viktigaste stegen.

1. Råvarukostnaden – Känn dina siffror på öret
Många tror att inventering bara är något man gör för att kunna beställa nya varor. Men den verkliga anledningen är att veta det exakta värdet på de råvaror du har i lager. Detta är grunden för att kunna räkna ut din faktiska råvarukostnad.
Så här gör du:
* Skapa en inventeringsmall: Lista alla dina råvaror organiserat efter deras förvaringsplats (kylrum, frys, torrförråd). Gå systematiskt tillväga, till exempel från vänster till höger, hylla för hylla.
* Räkna vid rätt tidpunkt: Den bästa tiden att inventera är när lagret är som lägst, oftast efter en intensiv helg. Ju färre saker att räkna, desto snabbare går det och desto mindre blir risken för fel.
* Använd dina fakturor: För att veta värdet på ditt lager behöver du veta vad varje artikel kostar. Ha dina leverantörsfakturor till hands.
När du har inventerat kan du räkna ut din råvarukostnad i procent med en enkel formel:
(Ingående lager + Inköp under perioden – Utgående lager) / Försäljningen under perioden = Råvarukostnad i procent

Målet? Sikta på att uppnå en jämn och stabil procentsats. En vanlig målsättning för mat ligger runt 30-33 %. Genom att göra detta varje vecka till en början ser du snabbt om kostnaderna skenar iväg och kan agera direkt, istället för att upptäcka en katastrof en månad senare.

2. Personalkostnaden – Hitta din optimala nivå
Din personal är din viktigaste tillgång, men också en av dina största kostnader. Att ha koll på personalkostnaden i förhållande till försäljningen är avgörande.
* Total personalkostnad: Räkna ut din totala lönekostnad (inklusive löner, sociala avgifter och andra personalrelaterade utgifter) för en vecka. Dividera sedan summan med den totala försäljningen för samma vecka. Ett bra riktmärke att sträva efter är runt 30 %.
* Köksbemanning: Eftersom lönerna i köket ofta är högre kan det vara klokt att även räkna på kökspersonalens lönekostnad som en procent av enbart matförsäljningen.

3. Primärkostnad – Restaurangens viktigaste nyckeltal
Om det finns ett enda tal du ska ha full kontroll på, så är det din primärkostnad. Det är helt enkelt summan av dina två största utgiftsposter: råvaror och personal.
Total råvarukostnad i % + Total personalkostnad i % = Primärkostnad i %

Varför är detta så viktigt? En primärkostnad på till exempel 58 % betyder att för varje hundralapp du säljer för, går 58 kronor direkt åt till råvaror och löner. Då har du 42 kronor kvar för att betala allt annat: hyra, el, försäkringar, marknadsföring, reparationer och, inte minst, din egen vinst.
En bra tumregel är att hålla primärkostnaden mellan 55 % och 60 %. Lyckas du hålla den lägre, har du skapat en fantastisk buffert för lönsamhet.

4. Menyoptimering – Maximera vinsten på varje tallrik
Säljer du mest av de rätter du tjänar mest på? Svaret är ofta nej. Genom att aktivt analysera din meny kan du öka lönsamheten utan att nödvändigtvis behöva höja priserna överlag.
* Beräkna ”tallrikskostnaden”: Räkna ut den exakta råvarukostnaden för varje enskild rätt på menyn. Glöm inte att inkludera kostnaden för ”osynliga” ingredienser som kryddor, olja och även takeaway-förpackningar.
* Räkna ut vinsten per rätt: Menypris – Tallrikskostnad = Vinst i kronor.
* Analysera: Jämför vinsten mellan olika rätter i samma kategori (t.ex. alla huvudrätter). Ofta finns det stora skillnader. Titta sedan i ditt kassasystem för att se vilka rätter som säljer bäst.
* Justera: Om din populäraste rätt också är en av de minst lönsamma, fundera på hur du kan ändra på det. Kanske kan du justera receptet, byta ut en dyr ingrediens, eller låta personalen rekommendera de mer lönsamma alternativen lite extra? Målet är att varje rätt ska vara en vinnare för både gästen och din plånbok.

Avslutning
Att arbeta med kostnadskontroll är inte en engångsinsats, utan en löpande process som blir en naturlig del av din verksamhet. Det kräver disciplin, men belöningen är tryggheten i att veta att du driver en ekonomiskt sund och långsiktigt hållbar restaurang. Lycka till!

Fortsätt Läsa

Intressant

Så planerar du köksinköpen smart – med Kökskalkylatorn

Publicerad

den

Av

När du startar restaurang är ett av de största inköpen ofta själva köksutrustningen.

Det kan snabbt bli både dyrt och rörigt om du inte har koll på vad som behövs – och vad det kostar. Därför har vi tagit fram ett kostnadsfritt verktyg som gör hela processen enklare: Kökskalkylatorn.

Det här är ett digitalt hjälpmedel som du använder direkt i webbläsaren. Med några klick kan du lägga till utrustning, fylla i antal och pris, och få en tydlig överblick över både totalsumma och delsumma per kategori.

Kökskalkylator:

Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB