Connect with us

Intressant

Sociala medier och restauranger

Publicerad

den

Sociala medier har förändrat vårt sätt att kommunicera. Det gäller för såväl privatpersoner som företag och organisationer. Att marknadsföra sitt företag med tryckta annonser i tidningar, radioinslag eller kanske TV-reklam kompletteras eller helt enkelt ersätts alltmer av Facebook och Twitter, Youtube, Google Plus, Pinterest, Foursquare, Flickr, Instagram… Känner du dig inte helt hemma på det här området? Här är 10 tips som gör det lättare att använda sociala medier på din restaurang.

1. Sociala medier är mer än bara Facebook. Andra populära sidor är t ex Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube, Google Plus, Foursquare, Flickr, m fl. Facebook är bra att starta med, men kom ihåg att det finns flera bra webbsidor du kan använda när du väl kommit igång. Pinterest och Instagram går ut på att lägga upp foton ‒ en möjlighet för företag att redaktionellt och kostnadsfritt publicera relevanta säljande bilder.

2. Sociala medier är gratis (för det mesta). Det fina med sociala medier är att de flesta webbplatser är gratis och på så sätt får både stora och små restauranger lika villkor.

3. Sociala medier är kul!

4. Sociala medier kan bli en ”tidstjuv”. En risk med sociala medier är att det är lätt att fastna och ”ska-bara-kolla”, särskilt om du ska jobba med flera sociala medier. Ett sätt att hantera flera sociala medier smidigt, är att använda internet för att samordna publicerandet, exempelvis på www.hootsuite.com, som är gratis för upp till fem sociala medier.

5. Sociala medier har smarta analytiska verktyg, t ex Facebook och Twitter kan på ett ögonblick presentera både diagram och grafer som visar hur mycket dina olika inlägg följs.

6. Du behöver ingen egen hemsida för din restaurang för att använda sociala medier ‒ men, det underlättar. En del restauranger och caféer tycker att det räcker med en Facebook-sida och att kanske vara på några andra sociala medier. Men en webbsida är viktig! Den är en bra anhalt för att låta presumtiva kunder se hur din restaurang ser ut, kika på menyn, presentera kampanjer…

7. Tänk på att med sociala medier blir din kampanj och dina erbjudanden mobila, lika mobila som de smartphones som ”alla” har, eller som alla plattor/paddor är. Du följer bara med, helt enkelt.

8. Sociala medier handlar om samtal, att kommunicera. Få människor att prata om din restaurang. ”Vanlig” marknadsföring handlar om att prata till folk, med sociala medier får du folk att prata om ditt företag. Genom att uppmuntra kunder att att logga in och dela bilder av varandra på din restaurang, att tagga dig i olika inlägg, skapar du en dominoeffekt av mun-till mun-reklam som du inte kan köpa (inte billigt, i alla fall).

9. Sociala medier tar upp en stor del av vår privata tid. Att annonsera i sociala medier är ett bra sätt att bygga upp ditt företags varumärke. Se det som en marknadsplats där du marknadsför dig och genererar försäljning. Tänk igenom en strategi för hur du ska synas i sociala medier, det behövs om du ska lyckas. Köp in starthjälp om det känns för svårt ‒ kanske du rentav har kunskapen i familjen, i den yngre generationen?

10. Sociala medier är en sann guldgruva för PR. Tiden det tar att komma igång är väl värd besväret. Delnings- och gillafunktionerna gör att information sprids blixtsnabbt. Du bestämmer vad som ska spridas/lanseras.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Glassdisk beställd? Högsäsong för glass – och glassdisk

Publicerad

den

Av

Nu är det glassdags igen! Är förra årets glassdisk OK?

 

Glassdags, härligt och gott och alla är nyfikna på sommarens nya smak. Det är hög tid att se över utrustningen. Behöver du utöka med en glassdisk till?

Glass är en känslig produkt och en bra glassdisk och rätt förvaring av glass är viktigt för att hålla hög kvalitet ända till slutkund. Lukter och luftexponering kan lätt förstöra glassen, liksom för hög förvaringstemperatur och kraftiga temperatursvängningar. En god regel är att förvara glass vid så pass låg temperatur som -24°C, med tanke på de två sistnämnda faktorerna. Om temperaturen stiger påverkas strukturen och smak, iskristallerna blir större och glassen blir lätt ”grynig”. Glass ska förvaras i oavbruten fryskedja, med minimala temperaturvariationer från tillverkning till försäljning.

Se över utrustningen inför glassäsongen. Har du en glassdisk som funkar? Köper du ny glassdisk, tänk på att den bör vara GN-anpassad. Kolla att du har glasskantiner och glasskopor så att det räcker till. Kanske dags för en egen glassmaskin och egna goda specialsmaker att fylla din glassdisk med?

Visste du det här om glassingredienserna?

Innehållet i din glassdisk är rätt mycket kemi… Huvudingredienserna i glass är mjölk, socker, mjölk eller vegetabiliskt fett, smakämnen (och ibland färg). Is bildas i glassen under frysningsprocessen. Var och en av dessa komponenter är väsentliga för konsistens och smak, men det är is och luft som ger glassen den strukturen de flesta vill ha. Ju mindre iskristallerna och luftbubblorna är, desto krämigare glass. Olika smaktillsatser, t ex. choklad, frukt och bär, nötter, etc. tillkommer.

Mjölkproteiner är en viktig ingrediens i glassprodukter. Proteinet i glassen gör att fett- och luftbubblorna blir mindre, vilket är viktigt för att få den krämiga glasskonsistensen. Proteinet bidrar också till smaken.

Fett är en viktig ingrediens i glass eftersom det ger både struktur och smak, ökar krämigheten och stabiliserar de små luftbubblorna. Antingen mjölkfett eller vegetabiliskt fett används i glass.

Socker ger glass en söt smak, men det är inte dess viktigaste roll. Sockret styr mängden is som bildas under frysningen av produkten. Detta säkerställer att glassen är mjuk nog att ösas upp och ätas, samt gör den lite mer stabil, dvs. det blir inte en tunn sås genast glassen serveras i rumstemperatur.

För vissa glassprodukter behövs stabiliseringsmedel och emulgeringsmedel. Stabilisatorer tillsätts för att förbättra glassens konsistens och förhindra att den smälter för fort och är oftast vegetabiliska. Emulgeringsmedel är vanligen vegetabiliska oljor eller äggprodukter.

… ja, det är mycket med glass. Gör du egen glass vet du hur viktigt det är med proportionerna, för att få bästa smak och konsistens. Enklast är hitta en riktigt bra leverantör och fylla sin glassdisk på så vis.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Glassbar ‒ ett bra sätt att tjäna pengar utan stora investeringskostnader

Publicerad

den

Av

Tips till dig som vill driva en framgångsrik glassbar!

Nästan alla människor älskar glass. Det gör förstås att en glassbar har en hög sannolikhet att bli framgångsrik. Att öppna en glasskiosk kräver planering och för att lyckas behöver du veta vad som krävs för att bli verkligt framgångsrik. Här är några tips för att lyckas.

 

1. Investera i en franchisebar eller starta en egen glassbar

Oavsett vilket alternativ du väljer så får du räkna med att det krävs en viss investering för att komma igång. Du kan låta din budget avgöra vilken väg du ska gå. Att investera i en franchiseglassbar har sina fördelar, men det kan vara kostsamt. Om du har en liten budget bör du överväga att driva glassbaren i egen regi. Tag reda på om det finns någon lokal glasstillverkare du kan får representera.

2. Skriv en affärsplan

Även om du bara planerar att driva en liten glassbar är en affärsplan till stor hjälp. I en affärsplan skriver du ner företagets målsättning och strategi på pränt, vilket kan vara användbart.

3. Gör egna efterforskningar

Den absolut bästa erfarenheten för dig som en dag vill driva din egen glassbar är att först jobba i någon annans glassbar en period. Om det inte är något alternativ för dig så kan du nöja dig med att intervjua ett par glasskioskägare som kan dela med sig av sina tips kring vad du behöver tänka på för att bli framgångsrik.

4. Välj ett bra läge

Områden med många gående är ett perfekt läge för en glassbar. Det inkluderar bland annat shoppingcenter, gågator och lägen i anslutning till parker.

5. Investera i rätt utrustning

Glassbaren behöver bland annat frys, glassdisk, glasskantiner, glasskopa, bord och kanske en glassmaskin. Du behöver också komponera en meny och välja leverantörer. Jämför priser noga på utrustning innan du slår till. Många gäster vill ha kaffe till glassen så en bra kaffebryggare är en god investering.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Fixa baren med fotstöd!

Publicerad

den

Av

Att skapa just den där inbjudande baren som kunden bara vill komma tillbaka till, igen och igen – vem vill inte det? En detalj som verkligen ger plusvärde i baren är något som dina gäster kanske inte direkt sitter och tittar på, men tar in vid första ögonkastet och saknar om det inte finns: Fotstöd.

 

Att tänka igenom barinredningen är viktigt och här gäller som så ofta att det är detaljerna som ger helheten och höjer statusen på din restaurang. Snygga barstolar, en fin bardisk att hänga på och så eleganta fotstöd som kronan på verket. Omtanken om gästen ända ner till fötterna … självklart. Och ett bra sätt att stryka under stilen du valt i baren. Eller är det kanske en hög soffa i barhöjd som behöver fotstöd för att bli perfekt?

 

Några tips :

  • Mät sidorna av bardisken som ska ha fotstöd och gör en enkel skiss av hur du tänkt dig fotstödet. Testa med exempelvis målartejp eller att spänna upp ett band så du får en klar uppfattning om hur mycket utrymme som behövs.
  • Hur långa ska rören i fotstödssystemet vara och vill du ha runda eller fyrkantiga rör?
  • Vilka vinklar måste planeras? Ska det vara 90-gradersvinklar eller justerbara vinklar?
  • Vilka fästen blir bäst och vilka ändavslut passar din stil? Runda platta eller med kupol? Eller fyrkantiga till fyrkantsrör?
  • När du har kommit så långt är det dags att göra en så detaljerad ritning som möjligt som underlag för din beställning.

 

Fotstöd finns i ett antal olika modeller, ytbehandlingar och dimensioner. Du kan beställa fotstöd precis som du vill ha dem. De kapas och bockas mot din ritning.

Och kom ihåg: Välj stil och finish efter just din bar och dina intentioner. Genom val av olika fästen, vinklar och ändavslut skapar du ditt unika fotstöd. Och höjer standarden på din bar och din restaurang.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB