Connect with us

Starta Restaurang

Affärsplan: En framgångsrik restaurang kräver en affärsplan!

Publicerad

den

Affärsplan för framgång!

 

En affärsplan är ett instrument du själv skapar för att lyckas på bästa sätt med din restaurang.

Framgångsrika företag går inte bara ifrån innovativa idéer till enorma vinster. Om du precis har fått en stor vision om en restaurang som du vill sätta upp snart, då måste du ha alla aspekter av verksamheten som omfattas av annat än nya idéer för platsen, temat, menyn och den genomgripande atmosfären. Du behöver något som kommer att driva din restaurangs tillväxt som ett företag, för företagets lönsamhet och tillväxt på lång sikt. Vad du behöver är en affärsplan.

Affärsplan

En affärsplan är ett dokument där du planerar allting för att bli ett etablerat företag: en översikt över dess mål och de åtgärder som krävs för att uppnå dem, din marknadsstrategi och verksamhetsplan, dess finansieringsstrategi och utsikterna för framtida tillväxt. Du behöver det för att det tvingar dig att organisera varenda detalj i din kommande restaurang. När ni gå vidare, kan du gå tillbaka till det här dokumentet för att se till att du verkligen kör på rätt spår.

Tre huvudkomponenter i restaurangens affärsplan

Helheten, eller berättelsen i din affärsplan, ger en allmän översikt av restaurangen: dess koncept, specifika produkter, tjänster, riktade marknadssegment, första ledningsteam och prognoser för de närmaste två till fem åren. Samtidigt innebär den en finansiell analys. Rapporterna skall ge restaurangens förväntade försäljning, intäkter och kassaflöde under ditt första år. Den finansiella analysen i din affärsplan visar i första hand om företaget kan bli lönsamt och om det är värt att sträva vidare. Kapitlet om restaurangens koncept inkluderar menyn, inredning, planlösning, etc.

Under nystarten är det viktigaste att utarbeta en affärsplan för att locka investerare och att dra in extern finansiering. Investerare använder normalt ledningsgruppen i ett företag som en barometer för verksamhetens livskraft, medan banker och andra finansinstitut tilldelar den finansiella analysen den högsta uppmärksamheten, för att undersöka restaurangens lönsamhet och förmåga att betala sina skyldigheter. När du startar verksamheten, går din affärsplan från att vara ett förslag till en strategisk plan samt en vardaglig guide.

Vikten av att ha en affärsplan till din restaurangverksamhet till hands kan inte understrykas nog. Ditt företags framgång vilar inte helt på den, men en affärsplan kan avsevärt minska den turbulens som du kommer att stöta på i din verksamhet när restaurangen tar fart.

Några viktiga punkter som ska in gå i en affärsplan:

  • Restaurangens affärsidé/koncept
  • Restaurangens utbud och tjänster
  • Restaurangens marknad
  • Hur du ska marknadsföra restaurangen (försäljning)
  • Vilka konkurrenter finns
  • Hur ser lokalen ut, läget osv.
  • En ordentlig ekonomisk kalkyl
  • Gå igenom ägarens/ägarnas (du själv och eventuella partners) och personalens styrkor och svagheter
  • Framtida möjligheter och hot

Har du som krögare alla dessa punkter på pränt, får du en klar bild om hur du ska lyckas.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa
Kommentera

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Intressant

Fettavskiljare: Allt du behöver veta om fettavskiljare! Regler för fettavskiljare.

Publicerad

den

Av

Fettavskiljare för restauranger:

Varför behövs det fettavskiljare för

restauranger?

 

På senare år har flera kommuner märkt av ett ökat problem med fett i avloppsledningar. Fettet stelnar och fastnar på insidan av ledningarna vilket kan leda till att ledningarna sätts igen.
Att ledningar är igensatta av fett har tidigare endast uppstått i anslutning till restauranger och andra verksamheter som alstrar mycket fett, men på senare år har även andra ledningar fått det här problemet. Detta tyder på att hushållen nu använder mer matolja, flytande margarin och frityrolja i sin matlagning än tidigare. En annan bidragande orsak kan vara att förpackningar spolas ur innan de avfallssorteras. Fettrester hamnar då i avloppsledningen.

Numera ställs det krav på verksamheter som alstrar mer fett än vad normalhushållen gör, att installera fettavskiljare. Att vanliga hushåll skulle installera fettavskiljare är inte rimligt utan kommunen rekommenderar istället allmänheten att torka ur stekpannor med papper och samla rester av matolja, flytande margarin och frityrolja i en sluten förpackning och slänga det i hushållssoporna istället för att spola ner det i avloppet.
Fett är biologiskt nedbrytbart och kan i regel tas omhand i den biologiska reningen i reningsverket men det kan ställa till problem på sin väg till reningsverket. Det blir avsättningar i ledningsnät och pumpstationer som kan leda till kapacitetsminskning i ledningen och till sist kan det orsaka ett avloppsstopp. Det kan i sin tur leda till källaröversvämning i närliggande fastigheter. Fett som bli kvar i ledningar kan också bilda svavelväte i ledningen som till exempel kan orsaka betongkorrosion och betong är ett vanligt material i avloppsnätet. Det kan också skapa luktproblem. Ett enkelt sätt att undvika det är att installera en fettavskiljare.
Kommunerna har försökt att minska problemen genom att sätta omrörare i pumpstationer. Dessa omrörare slår sönder fettklumpar som bildas vilket i viss mån motverkar att det bildas större fettproppar i ledningsnätet.

Fettavskiljaren ska placeras på en plats som är lättåtkomlig för att det ska vara möjligt att enkelt tömma den och genomföra regelbunden tillsyn. De slangar som används för att tömma avskiljaren måste kunna dras utanför de lokaler där ni hanterar livsmedel. I vissa lägen väljer man därför att placera fettavskiljaren utomhus.

Krav på fettavskiljare gäller t.ex. restauranger, bagerier,

pizzerior, gatukök, livsmedelsbutiker och caféer.

Det som avgör om en viss verksamhet ska installera fettavskiljare är mängden fett som släpps ut på ledningsnätet. Om avloppsvatten från en verksamhet innehåller mer än 100 mg/liter avskiljbart fett ska en fettavskiljare installeras.

 

En riktigt smidig lösning:

 

THOR separerar automatiskt ut fett och matrester ur avloppsvattnet. Den mest lättskötta fettavskiljaren för placering inomhus. Fettavskiljaren THOR är helautomatisk och arbetar när det behövs. Efter att reningen är utförd står den i viloläge. Ingen programmering behövs. THOR larmar när filter eller fettbehållaren behöver tömmas. Automatisk pumpning/filtrering av bottenskiktet för att slippa dålig lukt. THOR är den enda fettavskiljaren på marknaden som själv håller botten ren.
Miljömedveten produktutveckling för en hållbar framtid som minskar motsvarande Co²-utsläpp med 5 ton/år i snitt per maskin i jämförelse med passiva fettavskiljare. Konstruktionen har Patent Pending No.1530179-9.

Uppfyller renhetsgraden enligt EN 1825.

Storlek: Bredd 761 mm, djup 500 mm, höjd 494 + 100 mm justering. Vikt: 26 kg.
Vattenvolym: 35 liter. Flöde: 2 liter/sekund. Mängd: 1800 liter/timme.

Spänning: 24 V DC
Nominell effekt: 8 W.
Maximal effekt: 300 W
Täthet: IP 67

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Glassbar ‒ ett bra sätt att tjäna pengar utan stora investeringskostnader

Publicerad

den

Av

Tips till dig som vill driva en framgångsrik glassbar!

Nästan alla människor älskar glass. Det gör förstås att en glassbar har en hög sannolikhet att bli framgångsrik. Att öppna en glasskiosk kräver planering och för att lyckas behöver du veta vad som krävs för att bli verkligt framgångsrik. Här är några tips för att lyckas.

 

1. Investera i en franchisebar eller starta en egen glassbar

Oavsett vilket alternativ du väljer så får du räkna med att det krävs en viss investering för att komma igång. Du kan låta din budget avgöra vilken väg du ska gå. Att investera i en franchiseglassbar har sina fördelar, men det kan vara kostsamt. Om du har en liten budget bör du överväga att driva glassbaren i egen regi. Tag reda på om det finns någon lokal glasstillverkare du kan får representera.

2. Skriv en affärsplan

Även om du bara planerar att driva en liten glassbar är en affärsplan till stor hjälp. I en affärsplan skriver du ner företagets målsättning och strategi på pränt, vilket kan vara användbart.

3. Gör egna efterforskningar

Den absolut bästa erfarenheten för dig som en dag vill driva din egen glassbar är att först jobba i någon annans glassbar en period. Om det inte är något alternativ för dig så kan du nöja dig med att intervjua ett par glasskioskägare som kan dela med sig av sina tips kring vad du behöver tänka på för att bli framgångsrik.

4. Välj ett bra läge

Områden med många gående är ett perfekt läge för en glassbar. Det inkluderar bland annat shoppingcenter, gågator och lägen i anslutning till parker.

5. Investera i rätt utrustning

Glassbaren behöver bland annat frys, glassdisk, glasskantiner, glasskopa, bord och kanske en glassmaskin. Du behöver också komponera en meny och välja leverantörer. Jämför priser noga på utrustning innan du slår till. Många gäster vill ha kaffe till glassen så en bra kaffebryggare är en god investering.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Starta Restaurang

10 saker du bör känna till om restaurangkoncept

Publicerad

den

Av

Ett av de första stegen mot att öppna en ny restaurang är att bestämma sig för
restaurangens koncept. Det kanske låter enkelt, men har du någonsin besökt en
restaurang där konceptet gjort dig förvirrad? Du kanske såg en meny som inte
överensstämde med inredningen exempelvis.
Ett ambivalent restaurangkoncept gör ofta att gästerna inte vill komma tillbaks. Vi har därför
samlat tips som hjälper er att skapa ett vinnande restaurangkoncept.

1. Buffé. Bufféer började serveras redan på 1600-talet, det är ett koncept som klarat sig
sen dess. Det är populärt bland många gäster. Fundera på om bufféer ska vara en del
av din restaurangs koncept.

2. Snabbt och avslappnat. Det här konceptet är populärt just nu. Det här är lite finare än
en traditionell snabbmatsrestaurang. Den här sortens restauranger använder ofta
engångsbestick- och tallrikar, men maten håller ofta hög kvalitet med exempelvis
ekologiska ingredienser.

3. Café eller bistro. Ett café är en restaurang som inte erbjuder bordsservering. Kunden
beställer sin mat vid en disk och serverar sig själva. En bistro blandas ofta ihop med
ett café, men en bistro är i själva verket ett café som erbjuder lagad mat.

4. Avslappnat. Som namnet antyder, en avslappnad restaurang är avslappnad och
tillbakalutad i alltifrån menyer till inredning och atmosfär. Många oberoende
restauranger som inte tillhör någon kedja har valt den här inriktningen. Familjeägda
restauranger har ofta den här inriktningen.

5. Fine dining. När man hör orden fine dining tanker man ofta på välpressade dukar,
linneservetter och servitörer i smoking. En fine dining restaurang erbjuder mat, service
och atmosfär av absolut toppklass. De ligger också högst prismässigt.

6. Franchiserestaurang. En franchiserestaurang har många fördelar jämfört med
restauranger som inte hör till någon kedja. Gästerna känner förmodligen igen ditt
namn och varumärke och du kan snabbt komma igång med verksamheten. Men att
driva en franchisebaserad restaurang kan vara kostsamt och det finns många regler att
rätta sig efter.

7. En restaurang på hjul. En restaurang på hjul har förstås fördelen att den lätt kan
flyttas till olika platser. Du har låga overheadkostnader i verksamheten och du behöver
mindre personal än på en traditionell restaurang. Men kom ihåg att även en rullande
restaurang kräver mycket skötsel.

8. Catering. Att bedriva en cateringbaserad restaurang tillåter dig att expandera
verksamheten utan att behöva utöka dina egna lokaler. Om restaurangens menyer är
populära kan det vara en smart tillväxtstrategi att koppla på cateringverksamhet.

9. Mat från andra kulturer. Det här är ett av de lättaste och minst komplicerade
restaurangkoncepten. Du kan välja att bygga upp ditt restaurangkoncept kring
matkulturen från ett visst land, exempelvis Kina, Italien, Indien eller Mexico. Tänk på
att både menyn, inredningen och restaurangnamnet ska återspegla inriktningen.

10. Se upp med att blanda olika restaurangkoncept. Det kan verka frestande att blanda
olika restaurangkoncept för att kunna sticka ut från mängden av andra
restaurangägare. Visst är det smart att vara originell, men risken är att du misslyckas
genom att förvirra gästen med en mix av flera koncept .

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB