Connect with us

Intressant

Råvarukostnader för restaurangen

Publicerad

den

Råvarukostnader för restaurangen

 

Att ha totalkoll på alla råvarukostnader förbättrar restaurangens ekonomi.

Råvarukostnader är en viktig punkt i budgeten för en restaurang. Att hitta de bästa leverantörerna med bra priser är värt att lägga tid på. Men när det väl är gjort, kan det uppstå en hel rad situationer som påverkar råvarukostnaderna. Vissa kan du inte påverka, som den allmänna prisutvecklingen. Väder och vind påverkar också råvarukostnaderna, t ex. frost vid fel tidpunkt som gör att skördar blir mindre och priserna går upp. Däremot kan du styra interna faktorer som påverkar dina råvarukostnader.

Interna faktorer

Interna faktorer som påverkar råvarukostnaderna är t ex. hur man handskas med livsmedlen ‒ hur mycket tas tillvara, hur mycket slängs? Förvaringen påverkar givetvis också hållbarheten. En tråkig sak som också kan påverka råvarukostnaderna negativt, är om det förekommer stölder av mat inom personalkretsen. Om vinstmarginalerna sjunker, kan det också vara ett tecken på att råvarukostnaderna behöver ses över. Nedan följer åtta möjliga orsaker till att råvarukostnaderna kan öka, och även förslag för hur du ska kunna hantera de här bekymren.

1. Obalanserad meny: För att hålla en vettig vinstnivå på din meny, måste du balansera billiga och dyra ingredienser med varandra. Pasta och potatis innebär låga råvarukostnader, fisk och skaldjur liksom fina styckningsdelar av nöt och andra köttslag, drar upp råvarukostnaderna. Råvarukostnader bör ligga på ungefär 30‒35 procent av menypriset. Betalar du 100 kronor för någonting, bör du ta ut cirka 350 kronor på menyn. Priset på den färdiga rätten ska inte bara täcka dina råvarukostnader, du ska också betala den som lagar maten, den som serverar kunden, den som diskar och den som städar. Allt, från avlöningslistan till elräkningen, ska täckas av det du får in av rätterna på menyn och, som sagt, det ska räcka till vinstmarginalen också.

2. Stölder: Det här är inte roligt att prata om, men du bör vara medveten om att anställd personal kan stjäla av dig. Ett sätt att försöka stävja detta, är att inrätta ett system där råvarorna kan spåras inom din affärsrörelse, t ex. manuell avprickning med signatur, från det att de levereras tills dess att de säljs som färdiga rätter till en gäst. Visst, det låter krångligt, men det kan vara ett bra sätt att avskräcka personal från att plocka till sig råvaror eller stoppa i sig dyra matvaror. Koll på råvarukostnader innebär också att man också stämmer av matsalens och kökets sammanräkningar. Har du ett kassasystem med Point of Sale (s k. POS-system) är detta enkelt.

3. Ingen ordentlig koll på portionsstorlekarna: En orsak till att franchiserestauranger ofta går bra är att de har koll på portionsstorlekarna. Samma portionsstorlekar gäller oavsett var själva restaurangen ligger. Att veta i förväg vad de får, uppskattas av gästerna. Att hålla samma storlek för varje portion, hela tiden, är ett sätt att hålla koll på råvarukostnader och försäkra sig om vinstmarginalen. Även för en liten, fristående restaurang är portionsstorlek en viktig faktor för råvarukostnaderna. Använd samma serveringsverktyg genomgående, som ger samma storlek, och använd gramvågar, helst digitala med rätt inställning för respektive råvara inprogrammerad, för att alltid kunna servera samma portionsstorlek.

4. Slöseri och matspill: Undvik matspill, både på grund av okunskap och spill orsakat av lättja. Att använda så mycket av råvarorna som möjligt kan öka vinsten och minsta posten för råvarukostnaderna. Använd t ex. putsbitar från nöt- och fläskfliéer som ingrediens i grillspett à la saté, och sälj som en specialentré. Koka en delikat buljong på kycklingben och grönsaksrester, i stället för att slänga dem. En duktig kock vet precis hur man ska använda alla delar av ingredienserna, in till minsta stjälk, och på så sätt få minimalt matspill.

5. Köpa mat för egna hushållet: Som restaurangägare kan du frestas att skippa inköpen i vanliga livsmedelsbutiker för ditt privata bruk. Det är så enkelt att använda mat från restaurangköket, och billigare blir det också. Men kom ihåg ‒ om du tar hem en påse kycklingbröst istället för att använda dem i restaurangen, påverkar det faktiskt kontot för råvarukostnader och därmed vinsten, särskilt om du gör det regelbundet. Om du vill dra fördel av rabatterade storinköp till restaurangen, notera alltid det du använder privat, och betala tillbaka det till ditt företag.

6. Dåligt utbildad personal: Om du har en kock som bränner vid maten, eller förstör råvaror på annat sätt, kommer det att påverka ditt resultat på sikt. En droppe här och en där, det syns inte direkt men påverkar negativt i form av förhöjda råvarukostnader i det långa loppet. Samma sak gäller om en anställd inte tar fullt ansvar för korrekt portionsstorlek. Likaså om personal slarvar med ”först in, först ut”-principen när det gäller både färsk- och skafferivaror ‒ det som står längst in på en hylla får inte glömmas bort. Många bäckar små gör som bekant en stor å ‒ läs högre råvarukostnader.

7. Dålig koll på räkenskaperna: Stäm alltid av inkommande fakturor för råvarukostnader från leverantören/-erna, så att du betalar för det du har fått hem och inte råkar bli dubbelfakturerad, eller får betala för något som inte beställts eller som som inte levererats av det beställda. Håll reda på följesedlarna som kommer med varorna, sätt in dem i en pärm för varje leverantör så att du alltid vet var de finns. Spara alltid fakturor och kvitton på betalningar så att du vet att du har ditt på det torra om det skulle bli någon konflikt med en leverantör. Om du inte själv gör detta arbete, måste du hitta en pålitlig medarbetare som kan hjälpa dig.

8. Att bara använda sig av en leverantör: Var inte rädd för att välja olika leverantörer. Att bygga upp goda relationer med flera återförsäljare, kan påverka råvarukostnaderna positivt. Även om du föredrar en viss leverantör, skadar det inte ta reda på vad andra tar och jämföra priserna. Förhandla sedan med din leverantör. Om du inte frågar, får du heller inget svar…

Restauranggexperten Magnus Hellström

annons22

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Catering

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Publicerad

den

Av

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Coronavirusets spridning vänder upp och ner på vanliga rutiner. De ekonomiska konsekvenserna bara växer. Restauranger och caféer får allt färre gäster när rekommendationerna från myndigheterna är att undvika både folksamlingar och sociala sammanhang.

 

I detta krisläge gäller det att fokusera på vad du kan kontrollera själv. Finns det något du kan göra för att justera och anpassa din verksamhet utifrån den rådande situationen? Hur ska du möta upp kunderna som vill ha bra krogmat i coronatider? Och hur ska du kunna sysselsätta dina medarbetare när den riktiga restaurangservicen ligger nere? Några tips ges som kan hjälpa till att få in vissa intäkter ges här.

 

Take Away och hemleveranser

Alla måste äta och folk tröttnar på sin hamstrade pasta. För att liva upp hemmasittandet kommer kunderna vilja beställa hämtmat och gärna få maten hemkörd. Har du inte Take Away och hemleveranser redan – då är det dags att börja nu. Fokusera på ditt närområde så att det är lätt för kunderna att ta sig till dig och, omvänt, det går snabbt att köra ut till kunderna. Personal som i vanliga fall arbetar med servering kanske kan hjälpa till med utkörning. Räkna med att kunderna kan vänta i snitt ungefär en halvtimme från beställning till leverans.

 

Drive Through och Walk Through

Att handla hämtmaten från bilen innebär minsta möjliga direktkontakt med andra, ett bra alternativ i dessa tider. Är din restaurang placerad så att det är lätt att stanna till med bilen utanför? En variant på temat Take Away är att arbeta med Drive Through. Förbered så att maten kan levereras till bilen inom ett par, tre minuter. Kan inte bilar stanna till utanför, kan en möjlighet vara att helt enkelt öppna en Walk Through och sälja paketerad mat genom ett fönster, som en ”lucka i väggen”

 

Catering

Catering är verkligen viktigt i dessa tider. Erbjud förbeställning av färdiga luncher och middagar med ett visst antal portioner och kör ut till kunden. Ändra menyn varje vecka och använd gärna lokala råvaruleverantörer. Locka till merförsäljning med erbjudanden – köper kunden över en viss summa skickar du till exempel med aptitretare att börja måltiden med eller något gott till kaffet på maten …

 

Vad behöver jag?

Håll maten varm – eller kall – med thermoboxar, värmeboxar eller kylboxar. Tänk på att skaffa bra förpackningsmaterial för Take Away-mat, det finns många varianter av engångsartiklar att välja emellan: Hämtboxar i olika modeller, odelade eller med flera fack. Matboxar av sockerrör. Soppskålar med lock, salladsskålar med lock. Sandwichlådor. Lunchlådor med handtag.

 

Kommunicera

Berätta om vad du erbjuder i dina sociala medier, till exempel Facebook och Instagram. Har du möjlighet att integrera bokning av de olika rätterna på din hemsida är det bra.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangnamn, skapa ett som passar dig!

Publicerad

den

Av

Restaurangnamn

VAD ÄR ETT BRA RESTAURANGNAMN?

Är det här ett bra namn? ”Restaurang Alkis”

Ett bra restaurangnamn är ett namn som attraherar kunder.
Att skapa ett bra restaurangnamn är en process som kräver lite eftertanke, men det är också en av de viktigaste saker du kommer att göra när du skall starta en restaurang.
Startar du din verksamhet med ett dåligt namn och en dålig logo är det som att spela golf med bara en klubba, du kanske lyckas få in en del bollar i hålet men det är svårare än det borde vara.
Så hur skapar du ett bra restaurangnamn?

Du kan t. ex. dra samman familj, vänner eller kollegor och brainstorma fram ett bra restaurangnamn efter de följande sex reglerna, eller om du är kreativ, göra det helt själv:

1) Ett bra restaurangnamn bör vara lätt att komma ihåg, men också lätt att stava.
Det är en självklarhet att det ska vara lätt för dina gäster att komma ihåg ditt restaurangnamn, men de måste också ha lätt att hitta och skriva ditt namn. Oavsett om det är på papper, via telefon eller på nätet. Så att välja ett restaurangnamn som “Ahyrkawellyn” är inte att rekommendera.
Det är en fördel om ditt restaurangnamn är unikt men om det är svårt att stava så är det ingen bra idé att välja det. Exempel på unika namn som också är lätt att stava till är Volvo, Ikea eller Google.

2) Ett bra företagsnamn behöver ett visuellt element.
Vad ser du i ditt huvud när du hör eller läser namnet “Ahyrkawellyn”? Ingenting?
De flesta människor visualiserar ingenting när de läser eller hör det namnet, men oftast är vi “programmerade” att se bilder när vi hör ett restaurangnamn.
T.ex. så tänker du kanske på en cola-flaska när du hör “Coca-Cola” eller en bil när du hör namnet “Volvo”. Givetvis så kan du bygga in det visuella elementet senare via marknadsföring men det är lättast att börja med ett namn som skapar bilder i läsarens huvud redan från början.

3) Ett bra restaurangnamn har en positivt laddad mening.
Ord kan vara positiva, neutrala eller negativa beroende på vilka associationer som människor gör när de hör eller läser dem. Ett klassiskt exempel är skillnaden mellan “Mamma” (som har en väldigt positiv mening) och “Mor” som är ett mer neutralt ord. Om man känner till detta så är det egentligen inte så konstigt att man kallar köttbullarna för “Mammas köttbullar” och inte “Mors köttbullar”.
Vad detta betyder för dig är att när du väljer ditt restaurangnamn så försök att välja ord som är positivt laddade så att människor också associerar detta med din restaurang.

4) Ett bra restaurangnamn bör förmedla information om vad ditt företag gör.
Chansen är stor att ditt nya företag inte kommer att bli ett internationellt företag och varumärke, iallafall under företagets första verksamhetsår. Det därför viktigt att du väljer ett företagsnamn som ger dina framtida kunder ledtrådar om vad du och ditt företag faktiskt gör.
Om du lägger in ord som ger en idé om vad ditt företag gör så blir det också enklare att hitta dig i telefonkatalogen eller på internet.

5) Ett bra restaurangnamn bör vara någorlunda kort.
Ju kortare namn du väljer desto lättare blir det för dina gäster att komma ihåg det, men det är också viktigt när du marknadsför din restaurang. Restaurangnamnet bör passa in bra på visitkort, på en skylt eller i en annons.
Dessutom är det en fördel om det finns ett ledigt domännamn som stämmer precis in på det restaurangnamn du väljer, internet blir nämligen ett allt viktigare sätt för kunder att hitta företag på. Försök också om möjligt att utelämna bokstäverna ÅÄÖ eftersom de flesta har webbläsare som inte klarar av dessa tecken i domännamnet än.

6) Färgernas betydelse när du designar din logotype.
När du skall skriva ditt restaurangnamn och logo så tänk på hur viktigt färger är för människor och hur de uppfattar ett företag.
Färgvalet som du gör för ditt restaurangnamn och logo är väldigt viktigt, rött uppfattas till exempel som en aggressiv färg och dessa eldiga element förmedlar känslan av fart, upphetsning och passion. Grönt är en lugnande färg som förmedlar känslan av framsteg, pånyttfödelse och natur.
Ta inte bara fram ett restaurangnamn utan helst 3-4 stycken, det är bra när du skickar in ansökan om att få registrera ditt företagsnamn eftersom det finns en risk att ditt förstahandsval redan är upptaget.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Fettavskiljare: Allt du behöver veta om fettavskiljare! Regler för fettavskiljare.

Publicerad

den

Av

Fettavskiljare för restauranger:

Varför behövs det fettavskiljare för

restauranger?

 

På senare år har flera kommuner märkt av ett ökat problem med fett i avloppsledningar. Fettet stelnar och fastnar på insidan av ledningarna vilket kan leda till att ledningarna sätts igen.
Att ledningar är igensatta av fett har tidigare endast uppstått i anslutning till restauranger och andra verksamheter som alstrar mycket fett, men på senare år har även andra ledningar fått det här problemet. Detta tyder på att hushållen nu använder mer matolja, flytande margarin och frityrolja i sin matlagning än tidigare. En annan bidragande orsak kan vara att förpackningar spolas ur innan de avfallssorteras. Fettrester hamnar då i avloppsledningen.

Numera ställs det krav på verksamheter som alstrar mer fett än vad normalhushållen gör, att installera fettavskiljare. Att vanliga hushåll skulle installera fettavskiljare är inte rimligt utan kommunen rekommenderar istället allmänheten att torka ur stekpannor med papper och samla rester av matolja, flytande margarin och frityrolja i en sluten förpackning och slänga det i hushållssoporna istället för att spola ner det i avloppet.
Fett är biologiskt nedbrytbart och kan i regel tas omhand i den biologiska reningen i reningsverket men det kan ställa till problem på sin väg till reningsverket. Det blir avsättningar i ledningsnät och pumpstationer som kan leda till kapacitetsminskning i ledningen och till sist kan det orsaka ett avloppsstopp. Det kan i sin tur leda till källaröversvämning i närliggande fastigheter. Fett som bli kvar i ledningar kan också bilda svavelväte i ledningen som till exempel kan orsaka betongkorrosion och betong är ett vanligt material i avloppsnätet. Det kan också skapa luktproblem. Ett enkelt sätt att undvika det är att installera en fettavskiljare.
Kommunerna har försökt att minska problemen genom att sätta omrörare i pumpstationer. Dessa omrörare slår sönder fettklumpar som bildas vilket i viss mån motverkar att det bildas större fettproppar i ledningsnätet.

Fettavskiljaren ska placeras på en plats som är lättåtkomlig för att det ska vara möjligt att enkelt tömma den och genomföra regelbunden tillsyn. De slangar som används för att tömma avskiljaren måste kunna dras utanför de lokaler där ni hanterar livsmedel. I vissa lägen väljer man därför att placera fettavskiljaren utomhus.

Krav på fettavskiljare gäller t.ex. restauranger, bagerier,

pizzerior, gatukök, livsmedelsbutiker och caféer.

Det som avgör om en viss verksamhet ska installera fettavskiljare är mängden fett som släpps ut på ledningsnätet. Om avloppsvatten från en verksamhet innehåller mer än 100 mg/liter avskiljbart fett ska en fettavskiljare installeras.

 

En riktigt smidig lösning:

 

THOR separerar automatiskt ut fett och matrester ur avloppsvattnet. Den mest lättskötta fettavskiljaren för placering inomhus. Fettavskiljaren THOR är helautomatisk och arbetar när det behövs. Efter att reningen är utförd står den i viloläge. Ingen programmering behövs. THOR larmar när filter eller fettbehållaren behöver tömmas. Automatisk pumpning/filtrering av bottenskiktet för att slippa dålig lukt. THOR är den enda fettavskiljaren på marknaden som själv håller botten ren.
Miljömedveten produktutveckling för en hållbar framtid som minskar motsvarande Co²-utsläpp med 5 ton/år i snitt per maskin i jämförelse med passiva fettavskiljare. Konstruktionen har Patent Pending No.1530179-9.

Uppfyller renhetsgraden enligt EN 1825.

Storlek: Bredd 761 mm, djup 500 mm, höjd 494 + 100 mm justering. Vikt: 26 kg.
Vattenvolym: 35 liter. Flöde: 2 liter/sekund. Mängd: 1800 liter/timme.

Spänning: 24 V DC
Nominell effekt: 8 W.
Maximal effekt: 300 W
Täthet: IP 67

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB