Connect with us

Intressant

Restaurangmarknadsföring ‒ 10 steg till framgångsrik restaurangmarknadsföring

Publicerad

den

Vikten av restaurangmarknadsföring

Spelreglerna är tuffa för mindre och oberoende restauranger, som konkurrerar med restaurangkedjor på marknaden med betydligt större resurser för marknadsföring.

Människor känner sig bekväma med kedjor och de vet att de kommer att få en liknande matupplevelse varje gång de går dit. De vet vad de kan förvänta sig. Att äta ute på en oberoende restaurang är mer riskfyllt utifrån kundens perspektiv. Därför är restaurangmarknadsföring så viktigt.

Öka marginalerna

Restaurangmarknadsföring har egentligen bara ett mål, att öka restaurangens marginaler. Om du tappar det övergripande syftet med marknadsföringen riskerar dina marknadsföringsinsatser att tappa i effekt. Marknadsföring kan hjälpa dig att

  • öka beläggningen i restaurangen
  • locka nya gäster eller få existerande gäster att besöka er oftare
  • sälja mer
  • öka den genomsnittliga notan på din restaurang genom att få gästerna att köpa fler rätter och tillbehör från menyn
  • sälja rätt saker
  • övertala gästerna att välja de lönsammaste rätterna och alternativen på menyn

 

10 steg till framgångsrik restaurangmarknadsföring

Många restaurangägare vet inte ens hur de ska börja utveckla en marknadsföringsstrategi. Oavsett om du driver en nyöppnad eller en väletablerad restaurang gäller det att ständigt utvärdera och modifiera dina affärsstrategier för att kunna dra nytta av marknadsplatsen. Här är en förenklad steg-för-steg-plan för framgångsrik restaurangmarknadsföring.

1. Analysera marknadsmiljön: Gör en miljömässig analys såväl som en generell trendanalys av din marknad. Lär dig mer om dina presumtiva kunder och vad de vill ha.

2. Hinn före konkurrenterna: Utvärdera dina direkta konkurrenter. Analysera var de har sina styrkor och svagheter, det kan hjälpa dig att identifiera din restaurangs konkurrensfördelar.

3. Rikta in dig mot ett eller flera kundsegment: Analysera din målmarknad och vad dessa kunder vill ha. Du kan inte göra alla nöjda, fokusera din marknadsföring på en eller två specifika målgrupper.

4. Fyll din nisch: Bestäm dig för hur du ska positionera din restaurang och vilka dina USP (Unique Selling Points) ska vara, alltså era unika konkurrensfördelar som skiljer din restaurang från konkurrenternas. Fokusera på era styrkor och framhäv inte era svagheter. Det bästa argumentet för att sälja in en restaurang är att se till att den skiljer sig från konkurrenterna.

5. Slipa verksamheten till perfektionism: Se till att hela er verksamhet fungerar precis som den ska, säkerställ att era existerande gäster är nöjda. En framgångsrik restaurangmarknadsföring och ett starkt varumärke kan bara byggas när er verksamhet kan leva upp till kundernas förväntningar.

6. Gör upp en plan: Formulera mätbara marknadsföringsmål och en handlingsplan för hur ni ska nå dem. Olika typer av restauranger väljer olika typer av marknadsföringstekniker, beroende på hur de positionerar sig och hur deras målgrupper ser ut.

7. Budgetera din marknadsföring: Uppskatta marknadsföringskostnaderna och den uppskattade merförsäljning de kommer att leda till. Skissa på en övergripande marknadsföringsbudget såväl som en separat plan för varje kampanj eller marknadsföringskanal.

8. Agera: Inför de marknadsföringstekniker du har valt. Säkerställ att du inte överskrider din marknadsföringsbudget eller avviker från planen.

9. Mät dina framgångar: Räkna på vilka resultat dina marknadsföringsaktiviteter har gett. Om marknadsföringsstrategin inte är tillräckligt framgångsrik kan en uppskattning hjälpa dig att identifiera den felande länken, hur du ska åtgärda det eller om du ska göra om helt och skapa en ny strategi.

10. Fortsätt att anpassa dig: Upprepa dessa tio steg efter ett par månader för att se till att du håller dig uppdaterad med en föränderlig marknad. Oavsett om din restaurang går bra eller ej så ska du löpande genomföra förändringar som gör att du håller dig steget för konkurrenterna.

 

Restaurangmarknadsföringens fyra P:

Produkt ‒ Pris ‒ Plats ‒ Promotion

När du använder de ovanstående tio tipsen, och dessutom skriver en marknadsplan för din restaurang, behöver du tänka på de grundläggande komponenterna i en marknadsföringsstrategi. Det finns framförallt fyra element som du alltid ska ha i åtanke. Dessa fyra P:n utgör tillsammans ett företags marknadsmix.

Produkt: Produkten på en restaurang är mer än bara mat och dryck. Produkten är allt du säljer, vilket på en restaurang även inkluderar service, atmosfär och helhetsupplevelsen av att äta ute.

Pris: Priset refererar till hur mycket produkten, i det här fallet mat och dryck, kostar. Prissättning är mycket viktigt när det kommer till marknadsföring eftersom det till en viss del avgör kundens uppskattade värde av det ni har att erbjuda som restaurang.

Plats: Begreppet plats refererar inte enbart till restaurangens fysiska läge. Andra avgörande faktorer på platsen där ni befinner er är hur befolkningsstrukturen ser ut i området där ni är verksamma. Titta både på vilken typ av människor som bor och av olika skäl rör sig i området.

Promotion: Begreppet promotion inkluderar alla de marknadsföringstekniker du använder för att sälja din produkt. Det kan inkludera kuponger, erbjudanden, tävlingar, PR, annonsering, personliga kontakter och att dina gäster sprider ryktet om din restaurang till sina vänner och bekanta.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Sociala medier och restauranger

Publicerad

den

Av

Sociala medier har förändrat vårt sätt att kommunicera. Det gäller för såväl privatpersoner som företag och organisationer. Att marknadsföra sitt företag med tryckta annonser i tidningar, radioinslag eller kanske TV-reklam kompletteras eller helt enkelt ersätts alltmer av Facebook och Twitter, Youtube, Google Plus, Pinterest, Foursquare, Flickr, Instagram… Känner du dig inte helt hemma på det här området? Här är 10 tips som gör det lättare att använda sociala medier på din restaurang.

1. Sociala medier är mer än bara Facebook. Andra populära sidor är t ex Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube, Google Plus, Foursquare, Flickr, m fl. Facebook är bra att starta med, men kom ihåg att det finns flera bra webbsidor du kan använda när du väl kommit igång. Pinterest och Instagram går ut på att lägga upp foton ‒ en möjlighet för företag att redaktionellt och kostnadsfritt publicera relevanta säljande bilder.

2. Sociala medier är gratis (för det mesta). Det fina med sociala medier är att de flesta webbplatser är gratis och på så sätt får både stora och små restauranger lika villkor.

3. Sociala medier är kul!

4. Sociala medier kan bli en ”tidstjuv”. En risk med sociala medier är att det är lätt att fastna och ”ska-bara-kolla”, särskilt om du ska jobba med flera sociala medier. Ett sätt att hantera flera sociala medier smidigt, är att använda internet för att samordna publicerandet, exempelvis på www.hootsuite.com, som är gratis för upp till fem sociala medier.

5. Sociala medier har smarta analytiska verktyg, t ex Facebook och Twitter kan på ett ögonblick presentera både diagram och grafer som visar hur mycket dina olika inlägg följs.

6. Du behöver ingen egen hemsida för din restaurang för att använda sociala medier ‒ men, det underlättar. En del restauranger och caféer tycker att det räcker med en Facebook-sida och att kanske vara på några andra sociala medier. Men en webbsida är viktig! Den är en bra anhalt för att låta presumtiva kunder se hur din restaurang ser ut, kika på menyn, presentera kampanjer…

7. Tänk på att med sociala medier blir din kampanj och dina erbjudanden mobila, lika mobila som de smartphones som ”alla” har, eller som alla plattor/paddor är. Du följer bara med, helt enkelt.

8. Sociala medier handlar om samtal, att kommunicera. Få människor att prata om din restaurang. ”Vanlig” marknadsföring handlar om att prata till folk, med sociala medier får du folk att prata om ditt företag. Genom att uppmuntra kunder att att logga in och dela bilder av varandra på din restaurang, att tagga dig i olika inlägg, skapar du en dominoeffekt av mun-till mun-reklam som du inte kan köpa (inte billigt, i alla fall).

9. Sociala medier tar upp en stor del av vår privata tid. Att annonsera i sociala medier är ett bra sätt att bygga upp ditt företags varumärke. Se det som en marknadsplats där du marknadsför dig och genererar försäljning. Tänk igenom en strategi för hur du ska synas i sociala medier, det behövs om du ska lyckas. Köp in starthjälp om det känns för svårt ‒ kanske du rentav har kunskapen i familjen, i den yngre generationen?

10. Sociala medier är en sann guldgruva för PR. Tiden det tar att komma igång är väl värd besväret. Delnings- och gillafunktionerna gör att information sprids blixtsnabbt. Du bestämmer vad som ska spridas/lanseras.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Plankstek – en rätt som nu hittar tillbaka till restaurangerna

Publicerad

den

Av

Plankstek är populärt igen!

Plankstek var enormt inne på 70-talet. En klassisk restaurangrätt som nu hittar tillbaka till restaurangerna.

Plankstek är en traditionell ungersk maträtt, (fatányéros) som fanns på menyn redan vid förra sekelskiftet på den berömda restaurangen Gundel i Budapest (Hungarian mixed grill on wooden platter – fatányéros). Maträtten serverades på en träplanka, en nedärvd sed sedan gammalt från det historiska ungerska köket. Den bestod av flera olika köttsorter, fläsk, kalv och biff, bacon och gåslever med stekt potatis och serverades med sallad.

I Sverige består plankstek oftast av flera stekta köttsorter

Köttsorterna brukar vara fläskfilé, oxfilé, entrecôte och kalvkött marinerat i rödvin, kryddat med paprika, vitpeppar och svartpeppar. Till rätten hör grönsaker och duchessepotatis som gratineras i ugn på en träplanka. Till garnityr serveras det smörstekta morötter, stekt tomat, kokt blomkål, baconlindad sparris, och stekta champinjoner med vitlökssmör. Grönsakerna kan tillagas med en redning av grädde och/eller crème fraiche. Man lägger potatismoset på plankan, lägger de stekta köttbitarna och de stekta grönsakerna till garneringen på ett dekorativt sätt. Plankan ställs in i mitten på ugnen i övervärme, 225 grader en kort stund tills potatismoset får en gyllenbrun färg. Plankan tas ut och köttet serveras med champinjonsås och bearnaisesås. Ursprungligen var plankan gjord av hickory men numera tillverkas den av ek, som har bättre hållbarhet. Varianter där köttbiten ersatts med fisk existerar.

Planksteksplankor

När du ska börja servera plankstek på din restaurang är det viktigt att du har bra planksteksplankor. De bästa plankorna är av ek. Det finns ett antal återförsäljare av planksteksplankor, Krogklippet har mycket bra priser och snabba leveranser.

Viktigt att förbereda plankorna

Nya plankor skall stekas in för att ge den rätta smaken. Pensla plankorna rikligt med matolja. Sätt in dem i ugn vid 200°C och låt dem stå tills oljan börjar koka, ca 10 min. Tag ut plankorna och pensla på mer olja. Låt plankorna stå i ugnen ytterligare ca 5 min. Eventuellt behöver man upprepa behandlingen ytterligare några gånger tills plankorna fått en ganska mörk färg. Före varje plankstekning måste plankorna sedan smöras. Diska av dem under rinnande varmt vatten. Plankorna skall ej användas i micro eller diskmaskin.

Plankstek: kom ihåg:

  • Att trä är ett levande material som ändras/åldras efter livstid samt att det är mycket beroende av daglig skötsel. Beroende på fuktighetsförhållande vid förvaring och på hur intensivt man använder brädorna slits de olika snabbt.
  • Att planksteksplankor från Merxteam inte behandlas med några kemiska/naturliga produkter innan de kommer till kunden. Detta för att undvika olika ämnen eller konstiga dofter som kan förstöra smak på maten när den lagas i ugnen. Därför kan de heller inte ”konkurrera” utseendemässigt med t.ex. vanliga skärbrädor.
  • Att levande kvistar är tillåtna och att de inte påverkar brädans funktionsförmåga.
  • Att skillnaden i färgen på planksteksplankorna beror på vilken del av eken brädan har sitt ursprung samt hur gammalt trädet var vid tillverkandet. Färgen påverkar inte planksteksplankans funktionsförmåga och kvalité.
  • Att visst påverkar sprickorna utseendet på brädan men de betyder inte dåligt kvalité. Trädet tappar under sin livstid mycket fukt. Om sprickor uppstår kan man lägga brädan i vatten några timmar.

Restaurangexperten Magnus Hellström

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Plankstek och Merxteam

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Flugfångare: Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar

Publicerad

den

Av

Fluffritt i köket?

Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar med en flugfångare.

Vågar du riskera att en gäst får en fluga i soppan?
Innan vi visste bättre så skrattade vi åt alla skämt om flugor. Undersökningar har visat att sjukdomar som svinpest, mul- och klövsjuka samt Salmonella kan spridas av flugor. Som krögare måste du ta ditt ansvar och se till att ditt kök är rent, fritt från flugor och andra insekter. Idag finns det moderna lösningar för hur du säkert, utan gift, kan bli av med flugproblemet på några dagar.
På den här hemsidan får du ta del av tips och råd för hur du enkelt kan bli av med alla insekter i ditt kök. .

Exklusiva Flugfångare! Vi har noggrant inspekterat och testat otroligt många flugfångare och har här samlat ihop de bästa högkvalitativa flugfångarna av dem alla.
Lång erfarenhet av flugfångare har givit oss en stor erfarenhet och kunskap i ämnet.
Utnyttja vår kunskap, bli av med dina flugor IDAG!

 

Flugfångare

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB