Connect with us

Intressant

Restaurangmarknadsföring ‒ 10 steg till framgångsrik restaurangmarknadsföring

Publicerad

den

Vikten av restaurangmarknadsföring

Spelreglerna är tuffa för mindre och oberoende restauranger, som konkurrerar med restaurangkedjor på marknaden med betydligt större resurser för marknadsföring.

Människor känner sig bekväma med kedjor och de vet att de kommer att få en liknande matupplevelse varje gång de går dit. De vet vad de kan förvänta sig. Att äta ute på en oberoende restaurang är mer riskfyllt utifrån kundens perspektiv. Därför är restaurangmarknadsföring så viktigt.

Öka marginalerna

Restaurangmarknadsföring har egentligen bara ett mål, att öka restaurangens marginaler. Om du tappar det övergripande syftet med marknadsföringen riskerar dina marknadsföringsinsatser att tappa i effekt. Marknadsföring kan hjälpa dig att

  • öka beläggningen i restaurangen
  • locka nya gäster eller få existerande gäster att besöka er oftare
  • sälja mer
  • öka den genomsnittliga notan på din restaurang genom att få gästerna att köpa fler rätter och tillbehör från menyn
  • sälja rätt saker
  • övertala gästerna att välja de lönsammaste rätterna och alternativen på menyn

 

10 steg till framgångsrik restaurangmarknadsföring

Många restaurangägare vet inte ens hur de ska börja utveckla en marknadsföringsstrategi. Oavsett om du driver en nyöppnad eller en väletablerad restaurang gäller det att ständigt utvärdera och modifiera dina affärsstrategier för att kunna dra nytta av marknadsplatsen. Här är en förenklad steg-för-steg-plan för framgångsrik restaurangmarknadsföring.

1. Analysera marknadsmiljön: Gör en miljömässig analys såväl som en generell trendanalys av din marknad. Lär dig mer om dina presumtiva kunder och vad de vill ha.

2. Hinn före konkurrenterna: Utvärdera dina direkta konkurrenter. Analysera var de har sina styrkor och svagheter, det kan hjälpa dig att identifiera din restaurangs konkurrensfördelar.

3. Rikta in dig mot ett eller flera kundsegment: Analysera din målmarknad och vad dessa kunder vill ha. Du kan inte göra alla nöjda, fokusera din marknadsföring på en eller två specifika målgrupper.

4. Fyll din nisch: Bestäm dig för hur du ska positionera din restaurang och vilka dina USP (Unique Selling Points) ska vara, alltså era unika konkurrensfördelar som skiljer din restaurang från konkurrenternas. Fokusera på era styrkor och framhäv inte era svagheter. Det bästa argumentet för att sälja in en restaurang är att se till att den skiljer sig från konkurrenterna.

5. Slipa verksamheten till perfektionism: Se till att hela er verksamhet fungerar precis som den ska, säkerställ att era existerande gäster är nöjda. En framgångsrik restaurangmarknadsföring och ett starkt varumärke kan bara byggas när er verksamhet kan leva upp till kundernas förväntningar.

6. Gör upp en plan: Formulera mätbara marknadsföringsmål och en handlingsplan för hur ni ska nå dem. Olika typer av restauranger väljer olika typer av marknadsföringstekniker, beroende på hur de positionerar sig och hur deras målgrupper ser ut.

7. Budgetera din marknadsföring: Uppskatta marknadsföringskostnaderna och den uppskattade merförsäljning de kommer att leda till. Skissa på en övergripande marknadsföringsbudget såväl som en separat plan för varje kampanj eller marknadsföringskanal.

8. Agera: Inför de marknadsföringstekniker du har valt. Säkerställ att du inte överskrider din marknadsföringsbudget eller avviker från planen.

9. Mät dina framgångar: Räkna på vilka resultat dina marknadsföringsaktiviteter har gett. Om marknadsföringsstrategin inte är tillräckligt framgångsrik kan en uppskattning hjälpa dig att identifiera den felande länken, hur du ska åtgärda det eller om du ska göra om helt och skapa en ny strategi.

10. Fortsätt att anpassa dig: Upprepa dessa tio steg efter ett par månader för att se till att du håller dig uppdaterad med en föränderlig marknad. Oavsett om din restaurang går bra eller ej så ska du löpande genomföra förändringar som gör att du håller dig steget för konkurrenterna.

 

Restaurangmarknadsföringens fyra P:

Produkt ‒ Pris ‒ Plats ‒ Promotion

När du använder de ovanstående tio tipsen, och dessutom skriver en marknadsplan för din restaurang, behöver du tänka på de grundläggande komponenterna i en marknadsföringsstrategi. Det finns framförallt fyra element som du alltid ska ha i åtanke. Dessa fyra P:n utgör tillsammans ett företags marknadsmix.

Produkt: Produkten på en restaurang är mer än bara mat och dryck. Produkten är allt du säljer, vilket på en restaurang även inkluderar service, atmosfär och helhetsupplevelsen av att äta ute.

Pris: Priset refererar till hur mycket produkten, i det här fallet mat och dryck, kostar. Prissättning är mycket viktigt när det kommer till marknadsföring eftersom det till en viss del avgör kundens uppskattade värde av det ni har att erbjuda som restaurang.

Plats: Begreppet plats refererar inte enbart till restaurangens fysiska läge. Andra avgörande faktorer på platsen där ni befinner er är hur befolkningsstrukturen ser ut i området där ni är verksamma. Titta både på vilken typ av människor som bor och av olika skäl rör sig i området.

Promotion: Begreppet promotion inkluderar alla de marknadsföringstekniker du använder för att sälja din produkt. Det kan inkludera kuponger, erbjudanden, tävlingar, PR, annonsering, personliga kontakter och att dina gäster sprider ryktet om din restaurang till sina vänner och bekanta.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Plankstek – en rätt som nu hittar tillbaka till restaurangerna

Publicerad

den

Av

Plankstek är populärt igen!

Plankstek var enormt inne på 70-talet. En klassisk restaurangrätt som nu hittar tillbaka till restaurangerna.

Plankstek är en traditionell ungersk maträtt, (fatányéros) som fanns på menyn redan vid förra sekelskiftet på den berömda restaurangen Gundel i Budapest (Hungarian mixed grill on wooden platter – fatányéros). Maträtten serverades på en träplanka, en nedärvd sed sedan gammalt från det historiska ungerska köket. Den bestod av flera olika köttsorter, fläsk, kalv och biff, bacon och gåslever med stekt potatis och serverades med sallad.

I Sverige består plankstek oftast av flera stekta köttsorter

Köttsorterna brukar vara fläskfilé, oxfilé, entrecôte och kalvkött marinerat i rödvin, kryddat med paprika, vitpeppar och svartpeppar. Till rätten hör grönsaker och duchessepotatis som gratineras i ugn på en träplanka. Till garnityr serveras det smörstekta morötter, stekt tomat, kokt blomkål, baconlindad sparris, och stekta champinjoner med vitlökssmör. Grönsakerna kan tillagas med en redning av grädde och/eller crème fraiche. Man lägger potatismoset på plankan, lägger de stekta köttbitarna och de stekta grönsakerna till garneringen på ett dekorativt sätt. Plankan ställs in i mitten på ugnen i övervärme, 225 grader en kort stund tills potatismoset får en gyllenbrun färg. Plankan tas ut och köttet serveras med champinjonsås och bearnaisesås. Ursprungligen var plankan gjord av hickory men numera tillverkas den av ek, som har bättre hållbarhet. Varianter där köttbiten ersatts med fisk existerar.

Planksteksplankor

När du ska börja servera plankstek på din restaurang är det viktigt att du har bra planksteksplankor. De bästa plankorna är av ek. Det finns ett antal återförsäljare av planksteksplankor, Krogklippet har mycket bra priser och snabba leveranser.

Viktigt att förbereda plankorna

Nya plankor skall stekas in för att ge den rätta smaken. Pensla plankorna rikligt med matolja. Sätt in dem i ugn vid 200°C och låt dem stå tills oljan börjar koka, ca 10 min. Tag ut plankorna och pensla på mer olja. Låt plankorna stå i ugnen ytterligare ca 5 min. Eventuellt behöver man upprepa behandlingen ytterligare några gånger tills plankorna fått en ganska mörk färg. Före varje plankstekning måste plankorna sedan smöras. Diska av dem under rinnande varmt vatten. Plankorna skall ej användas i micro eller diskmaskin.

Plankstek: kom ihåg:

  • Att trä är ett levande material som ändras/åldras efter livstid samt att det är mycket beroende av daglig skötsel. Beroende på fuktighetsförhållande vid förvaring och på hur intensivt man använder brädorna slits de olika snabbt.
  • Att planksteksplankor från Merxteam inte behandlas med några kemiska/naturliga produkter innan de kommer till kunden. Detta för att undvika olika ämnen eller konstiga dofter som kan förstöra smak på maten när den lagas i ugnen. Därför kan de heller inte ”konkurrera” utseendemässigt med t.ex. vanliga skärbrädor.
  • Att levande kvistar är tillåtna och att de inte påverkar brädans funktionsförmåga.
  • Att skillnaden i färgen på planksteksplankorna beror på vilken del av eken brädan har sitt ursprung samt hur gammalt trädet var vid tillverkandet. Färgen påverkar inte planksteksplankans funktionsförmåga och kvalité.
  • Att visst påverkar sprickorna utseendet på brädan men de betyder inte dåligt kvalité. Trädet tappar under sin livstid mycket fukt. Om sprickor uppstår kan man lägga brädan i vatten några timmar.

Restaurangexperten Magnus Hellström

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Plankstek och Merxteam

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Flugfångare: Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar

Publicerad

den

Av

Fluffritt i köket?

Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar med en flugfångare.

Vågar du riskera att en gäst får en fluga i soppan?
Innan vi visste bättre så skrattade vi åt alla skämt om flugor. Undersökningar har visat att sjukdomar som svinpest, mul- och klövsjuka samt Salmonella kan spridas av flugor. Som krögare måste du ta ditt ansvar och se till att ditt kök är rent, fritt från flugor och andra insekter. Idag finns det moderna lösningar för hur du säkert, utan gift, kan bli av med flugproblemet på några dagar.
På den här hemsidan får du ta del av tips och råd för hur du enkelt kan bli av med alla insekter i ditt kök. .

Exklusiva Flugfångare! Vi har noggrant inspekterat och testat otroligt många flugfångare och har här samlat ihop de bästa högkvalitativa flugfångarna av dem alla.
Lång erfarenhet av flugfångare har givit oss en stor erfarenhet och kunskap i ämnet.
Utnyttja vår kunskap, bli av med dina flugor IDAG!

 

Flugfångare

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangdiskmaskin ‒ konsten att välja rätt restaurangdiskmaskin

Publicerad

den

Av

Billiga restaurangdiskmaskiner

Restaurangdiskmaskinen är en av restaurangkökets viktigaste maskiner

En bra restaurangdiskmaskin kan diska helt rent på ett par minuter, vilket är minst sagt värdefullt när restaurangen är fullsatt och ni befinner er mitt i rusningstimmen kring lunch eller middagstid.

När du väljer diskmaskinsstorlek är mängden disk avgörande. Låt era behov avgöra maskinens kapacitet och glöm inte att räkna in en viss kapacitetshöjning om ni exempelvis skulle öka er beläggning eller göra en utbyggnad av matsalen. Restaurangdiskmaskiner finns i två utföranden: med låg och hög disktemperatur. Båda typerna har för- och nackdelar, fundera på vilken typ som matchar era behov bäst. De vanligaste typerna är underbänk-diskmaskin och huvdiskmaskin. Billiga restaurangdiskmaskiner är ofta svårt att hitta. men längst ner på sidan kan du hitta en lista på bra leverantörer.

Billig restaurangdiskmaskin

Huvdiskmaskin

Diskmaskinen är en av kökets största investeringar och viktigaste maskiner. Ta dig därför den tid du behöver för att vara säker på att du hittat exakt rätt diskmaskin som verkligen kan svara upp till era behov på kort och lång sikt. Att välja rätt diskbackar är viktigt, de vanligaste är bestickback, brickback, tallriksback och backar för koppar och fat.

 

Överväg om tilläggsutrustning behövs

Ni ska leva med den diskmaskin ni väljer i många år framöver och har därför goda skäl att fundera lite extra på om ni kan ha nytta av någon extrautrustning. Även små detaljer spelar stor roll i långa loppet när en maskin används mycket! Med tanke på att restaurangdiskmaskiner kan väga en hel del kan du behöva inkludera transport och installation i totalpriset när du jämför priset på olika modeller. Jämför också olika tillverkares garantivillkor, de kan skilja sig åt rätt rejält. De flesta har minst ett års garanti. Var försiktig med begagnade restaurangdiskmaskiner ‒ man vet aldrig hur länge de har stått utan att vara använda och då torkar packningar och slangar.

Billiga diskbackarRestaurangexperten Magnus Hellström

 

 

Billiga diskbackar

 

Restaurangdiskmaskin i Stockholm

Restaurangdiskmaskin i Malmö

Restaurangdiskmaskin i Göteborg

Restaurangdiskmaskin i Linköping

Restaurangdiskmaskin i Norrköping

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB