Connect with us

Intressant

Restaurangmarknadsföring ‒ 10 steg till framgångsrik restaurangmarknadsföring

Publicerad

den

Vikten av restaurangmarknadsföring

Spelreglerna är tuffa för mindre och oberoende restauranger, som konkurrerar med restaurangkedjor på marknaden med betydligt större resurser för marknadsföring.

Människor känner sig bekväma med kedjor och de vet att de kommer att få en liknande matupplevelse varje gång de går dit. De vet vad de kan förvänta sig. Att äta ute på en oberoende restaurang är mer riskfyllt utifrån kundens perspektiv. Därför är restaurangmarknadsföring så viktigt.

Öka marginalerna

Restaurangmarknadsföring har egentligen bara ett mål, att öka restaurangens marginaler. Om du tappar det övergripande syftet med marknadsföringen riskerar dina marknadsföringsinsatser att tappa i effekt. Marknadsföring kan hjälpa dig att

  • öka beläggningen i restaurangen
  • locka nya gäster eller få existerande gäster att besöka er oftare
  • sälja mer
  • öka den genomsnittliga notan på din restaurang genom att få gästerna att köpa fler rätter och tillbehör från menyn
  • sälja rätt saker
  • övertala gästerna att välja de lönsammaste rätterna och alternativen på menyn

 

10 steg till framgångsrik restaurangmarknadsföring

Många restaurangägare vet inte ens hur de ska börja utveckla en marknadsföringsstrategi. Oavsett om du driver en nyöppnad eller en väletablerad restaurang gäller det att ständigt utvärdera och modifiera dina affärsstrategier för att kunna dra nytta av marknadsplatsen. Här är en förenklad steg-för-steg-plan för framgångsrik restaurangmarknadsföring.

1. Analysera marknadsmiljön: Gör en miljömässig analys såväl som en generell trendanalys av din marknad. Lär dig mer om dina presumtiva kunder och vad de vill ha.

2. Hinn före konkurrenterna: Utvärdera dina direkta konkurrenter. Analysera var de har sina styrkor och svagheter, det kan hjälpa dig att identifiera din restaurangs konkurrensfördelar.

3. Rikta in dig mot ett eller flera kundsegment: Analysera din målmarknad och vad dessa kunder vill ha. Du kan inte göra alla nöjda, fokusera din marknadsföring på en eller två specifika målgrupper.

4. Fyll din nisch: Bestäm dig för hur du ska positionera din restaurang och vilka dina USP (Unique Selling Points) ska vara, alltså era unika konkurrensfördelar som skiljer din restaurang från konkurrenternas. Fokusera på era styrkor och framhäv inte era svagheter. Det bästa argumentet för att sälja in en restaurang är att se till att den skiljer sig från konkurrenterna.

5. Slipa verksamheten till perfektionism: Se till att hela er verksamhet fungerar precis som den ska, säkerställ att era existerande gäster är nöjda. En framgångsrik restaurangmarknadsföring och ett starkt varumärke kan bara byggas när er verksamhet kan leva upp till kundernas förväntningar.

6. Gör upp en plan: Formulera mätbara marknadsföringsmål och en handlingsplan för hur ni ska nå dem. Olika typer av restauranger väljer olika typer av marknadsföringstekniker, beroende på hur de positionerar sig och hur deras målgrupper ser ut.

7. Budgetera din marknadsföring: Uppskatta marknadsföringskostnaderna och den uppskattade merförsäljning de kommer att leda till. Skissa på en övergripande marknadsföringsbudget såväl som en separat plan för varje kampanj eller marknadsföringskanal.

8. Agera: Inför de marknadsföringstekniker du har valt. Säkerställ att du inte överskrider din marknadsföringsbudget eller avviker från planen.

9. Mät dina framgångar: Räkna på vilka resultat dina marknadsföringsaktiviteter har gett. Om marknadsföringsstrategin inte är tillräckligt framgångsrik kan en uppskattning hjälpa dig att identifiera den felande länken, hur du ska åtgärda det eller om du ska göra om helt och skapa en ny strategi.

10. Fortsätt att anpassa dig: Upprepa dessa tio steg efter ett par månader för att se till att du håller dig uppdaterad med en föränderlig marknad. Oavsett om din restaurang går bra eller ej så ska du löpande genomföra förändringar som gör att du håller dig steget för konkurrenterna.

 

Restaurangmarknadsföringens fyra P:

Produkt ‒ Pris ‒ Plats ‒ Promotion

När du använder de ovanstående tio tipsen, och dessutom skriver en marknadsplan för din restaurang, behöver du tänka på de grundläggande komponenterna i en marknadsföringsstrategi. Det finns framförallt fyra element som du alltid ska ha i åtanke. Dessa fyra P:n utgör tillsammans ett företags marknadsmix.

Produkt: Produkten på en restaurang är mer än bara mat och dryck. Produkten är allt du säljer, vilket på en restaurang även inkluderar service, atmosfär och helhetsupplevelsen av att äta ute.

Pris: Priset refererar till hur mycket produkten, i det här fallet mat och dryck, kostar. Prissättning är mycket viktigt när det kommer till marknadsföring eftersom det till en viss del avgör kundens uppskattade värde av det ni har att erbjuda som restaurang.

Plats: Begreppet plats refererar inte enbart till restaurangens fysiska läge. Andra avgörande faktorer på platsen där ni befinner er är hur befolkningsstrukturen ser ut i området där ni är verksamma. Titta både på vilken typ av människor som bor och av olika skäl rör sig i området.

Promotion: Begreppet promotion inkluderar alla de marknadsföringstekniker du använder för att sälja din produkt. Det kan inkludera kuponger, erbjudanden, tävlingar, PR, annonsering, personliga kontakter och att dina gäster sprider ryktet om din restaurang till sina vänner och bekanta.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Fixa baren med fotstöd!

Publicerad

den

Av

Att skapa just den där inbjudande baren som kunden bara vill komma tillbaka till, igen och igen – vem vill inte det? En detalj som verkligen ger plusvärde i baren är något som dina gäster kanske inte direkt sitter och tittar på, men tar in vid första ögonkastet och saknar om det inte finns: Fotstöd.

 

Att tänka igenom barinredningen är viktigt och här gäller som så ofta att det är detaljerna som ger helheten och höjer statusen på din restaurang. Snygga barstolar, en fin bardisk att hänga på och så eleganta fotstöd som kronan på verket. Omtanken om gästen ända ner till fötterna … självklart. Och ett bra sätt att stryka under stilen du valt i baren. Eller är det kanske en hög soffa i barhöjd som behöver fotstöd för att bli perfekt?

 

Några tips :

  • Mät sidorna av bardisken som ska ha fotstöd och gör en enkel skiss av hur du tänkt dig fotstödet. Testa med exempelvis målartejp eller att spänna upp ett band så du får en klar uppfattning om hur mycket utrymme som behövs.
  • Hur långa ska rören i fotstödssystemet vara och vill du ha runda eller fyrkantiga rör?
  • Vilka vinklar måste planeras? Ska det vara 90-gradersvinklar eller justerbara vinklar?
  • Vilka fästen blir bäst och vilka ändavslut passar din stil? Runda platta eller med kupol? Eller fyrkantiga till fyrkantsrör?
  • När du har kommit så långt är det dags att göra en så detaljerad ritning som möjligt som underlag för din beställning.

 

Fotstöd finns i ett antal olika modeller, ytbehandlingar och dimensioner. Du kan beställa fotstöd precis som du vill ha dem. De kapas och bockas mot din ritning.

Och kom ihåg: Välj stil och finish efter just din bar och dina intentioner. Genom val av olika fästen, vinklar och ändavslut skapar du ditt unika fotstöd. Och höjer standarden på din bar och din restaurang.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

10 tips – så skapar du en snygg restaurangmeny

Publicerad

den

Av

Har du planer på att starta restaurang och vill att den ska bli populär bland gästerna? Då behöver du ett genomtänkt koncept. God mat är inte allt som räknas. Du måste se till helheten och erbjuda potentiella gäster en gastronomisk helhetsupplevelse. Det gäller inte bara inredningen utan också utformningen av menyn. Din meny är inte bara en enkel prislista utan en av de viktigaste reklampelarna för restaurangen. Det gäller att skapa en meny som gör ett gott första intryck och som övertygar gästerna om att din restaurang har kapacitet att producera kulinariska delikatesser. Här kommer 10 tips som kan hjälpa dig på vägen!

1. Håll dig kort

När du gör utkastet till din meny bör du tänka på att hålla texten så kort som möjligt. Dina gäster vill inte läsa en roman, utan välja en maträtt på menyn. Därför bör du begränsa texten så mycket du kan. Självklart innebär det inte att du ska utelämna viktig information om maträtter och drycker – dina gäster vill veta vad de beställer.

2. Undvik främmande ord

Vi använder gärna främmande ord utan att tänka på det. Men det är inte säkert att dina gäster känner till alla gastronomiska fackuttryck. Undvik alltför komplicerade begrepp – eller förklara dem.

3. Stava rätt

Din meny är restaurangens reklampelare mot omvärlden. För att ge ett gott intryck och framstå som professionell bör du undvika stavfel. Låt därför alltid en annan person läsa igenom menyn innan den går i tryck.

4. Välj kvalitetsmaterial

Det är inte bara innehållet som ska imponera, utan också själva menyn. Därför bör du genomgående välja material av hög kvalitet. Ju kraftigare blad, desto mer hantering kommer din meny att tåla. Du kan också skydda den mot fläckar och smuts genom ett särskilt ytskikt eller en folie.

5. Ha en enhetlig design

När du startar en ny restaurang ska du tänka på att ha en enhetlig design och låta din meny återspegla den. Det ger ett professionellt intryck. Ha gärna med din logotyp på menyn i matchande typsnitt och färg.

6. Satsa på omslaget

Det första intrycket räknas och därför är det viktigt att omslaget på din meny tilltalar gästerna. Du uppnår rätt effekt med en snygg, men inte överdådig, design. Omslag till klassiska menyer med påskriften ”Meny” eller ”Dryckesmeny” kan gärna kompletteras med din restauranglogotyp.

7. Anpassa menyn efter målgruppen

Innan du öppnar en restaurang måste du fundera över din målgrupp. Vem vill du se som gäst? Ditt val här påverkar inte bara inredningen och valet av maträtter, utan också hur du utformar din meny. Även den bör anpassas till målgruppen. Riktar du dig främst till yngre personer bör du kanske välja en modernare och fräckare design.

8. Ha en tydlig struktur

En annan viktig aspekt är strukturen som ska vara enhetlig och tydlig. Vi rekommenderar att du delar in din meny i underkategorier. Du kan till exempel göra en indelning i Förrätter, Huvudrätter, Efterrätter osv.

9. Ha inte för många rätter

Innan du startar en restaurang måste du välja ut ett antal rätter att servera. Tänk på att inte erbjuda dina gäster för många rätter. Det blir bara jobbigt för gästen och kan dessutom göra att du själv förlorar överblicken över ditt erbjudande.

10. Glöm inte innehållsdeklarationen

Vissa ingredienser måste vara tydligt utmärkta på menyn. För att göra det praktiskt för dig själv och samtidigt underlätta för gästen kan du använda symboler med förklaringar i finstilt.

Bilder: © Rawpixel.com / Shutterstock. samt © Maxim Larin / Shutterstock




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangdiskmaskin ‒ konsten att välja rätt restaurangdiskmaskin

Publicerad

den

Av

Billiga restaurangdiskmaskiner

Restaurangdiskmaskinen är en av restaurangkökets viktigaste maskiner

En bra restaurangdiskmaskin kan diska helt rent på ett par minuter, vilket är minst sagt värdefullt när restaurangen är fullsatt och ni befinner er mitt i rusningstimmen kring lunch eller middagstid.

När du väljer diskmaskinsstorlek är mängden disk avgörande. Låt era behov avgöra maskinens kapacitet och glöm inte att räkna in en viss kapacitetshöjning om ni exempelvis skulle öka er beläggning eller göra en utbyggnad av matsalen. Restaurangdiskmaskiner finns i två utföranden: med låg och hög disktemperatur. Båda typerna har för- och nackdelar, fundera på vilken typ som matchar era behov bäst. De vanligaste typerna är underbänk-diskmaskin och huvdiskmaskin. Billiga restaurangdiskmaskiner är ofta svårt att hitta. men längst ner på sidan kan du hitta en lista på bra leverantörer.

Billig restaurangdiskmaskin

Huvdiskmaskin

Diskmaskinen är en av kökets största investeringar och viktigaste maskiner. Ta dig därför den tid du behöver för att vara säker på att du hittat exakt rätt diskmaskin som verkligen kan svara upp till era behov på kort och lång sikt. Att välja rätt diskbackar är viktigt, de vanligaste är bestickback, brickback, tallriksback och backar för koppar och fat.

 

Överväg om tilläggsutrustning behövs

Ni ska leva med den diskmaskin ni väljer i många år framöver och har därför goda skäl att fundera lite extra på om ni kan ha nytta av någon extrautrustning. Även små detaljer spelar stor roll i långa loppet när en maskin används mycket! Med tanke på att restaurangdiskmaskiner kan väga en hel del kan du behöva inkludera transport och installation i totalpriset när du jämför priset på olika modeller. Jämför också olika tillverkares garantivillkor, de kan skilja sig åt rätt rejält. De flesta har minst ett års garanti. Var försiktig med begagnade restaurangdiskmaskiner ‒ man vet aldrig hur länge de har stått utan att vara använda och då torkar packningar och slangar.

Billiga diskbackarRestaurangexperten Magnus Hellström

 

 

Billiga diskbackar

 

Restaurangdiskmaskin i Stockholm

Restaurangdiskmaskin i Malmö

Restaurangdiskmaskin i Göteborg

Restaurangdiskmaskin i Linköping

Restaurangdiskmaskin i Norrköping

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB