Connect with us

Marknadsföring

Juicebar ‒ så blir din juicebar en framgångshistoria

Publicerad

den

juicebar

Juicebarer öppnar upp nästan överallt!

Juicebar på gym, flygplatser, i mataffärer, caféer och i köpcentrum. En ökande efterfrågan på hälsosamma, naturliga och ekologiska alternativ gör att marknaden för juice- och smoothiebarer växer stadigt.

Om du funderar på att starta en juicebar är det nödvändigt att först sätta dig in i hur marknaden och den lokala konkurrenssituationen ser ut. Du behöver förstås också skaffa alla de tillstånd som krävs för att komma igång med din nystartade verksamhet. Det kan också vara aktuellt att anlita en konsult, en mentor eller någon annan med erfarenhet av att starta och driva framgångsrika juice- och smoothiebarer.

Skapa en vision för din juicebar

Vilken sorts upplevelse vill du ge dina gäster? Skapa en vision för din juicebar som inkluderar inredningen, färgsättning, ljus, skyltar, menyns utformning och personalens kläder. Kanske vill du kombinera din juicebar med en kaffebar, kanske ska du även erbjuda andra hälsosamma alternativ? Fundera på ett namn som matchar visionen om hur din juicebar ska upplevas när gästerna kliver in genom dörren.

Välj rätt läge

Öppna din juicebar på en plats där många människor passerar, helst törstiga människor, förstås. Ett gym, ett högskolecampus eller en gata där många människor rör sig är bra exempel. Undersök först om det finns andra juicebarer eller restauranger som säljer hälsomat i närheten. Vad säljer de och vad kan du erbjuda som kompletterar deras utbud? Öppna inte upp för nära konkurrenten, men öppna gärna i ett kvarter eller område som attraherar många hälsomedvetna kunder.

annons juce

Planera: Välj leverantörer som erbjuder utrustning, frukt och grönsaker av hög kvalitet. Etablera gärna kontakt med en lokal leverantör. Om du handlar lokalt sparar du transporttid och kanske även transportkostnader. Du kan dessutom marknadsföra dina juicer som ekologiska och närodlade, vilket är viktigt för många kunder.

Gör en budget och sätt dina priser utifrån de marginaler du vill och behöver uppnå i din verksamhet. Vilken prisnivå kommer att göra att du behåller din konkurrenskraft samtidigt som du är lönsam? Om du helst inte tar dig an budgetarbetet på egen hand kan det vara en god idé att ta hjälp av någon utomstående med erfarenhet av att göra budgetar och räkna på saker och ting.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsföring för restauranger ‒ undvik de fem vanligaste misstagen

Publicerad

den

Av

Marknadsföring är ett komplext område. Om du kan undvika de vanligaste misstagen har du mycket att vinna.

 

Marknadsföring, misstag 1:

Att jaga de minst lönsamma affärsmöjligheterna

Att öka intäkterna genom att attrahera nya kunder är den dyraste och minst lönsamma metoden för att öka lönsamheten. Det är era befintliga kunder som är mest benägna att bli stamkunder och spendera pengar hos er. Trots det spenderar många restaurangägare uppemot 90 procent av sin marknadsföringsbudget på att attrahera nya kunder. Lägg istället resurser på att ta hand om och utforma olika erbjudanden till era återkommande gäster och stamkunder. Belöna återkommande gäster med olika rabatter och skräddarsydda erbjudanden som visar att ni värdesätter dem.

Marknadsföring, misstag 2:

Att göra reklam i fel media

Att sätta in en annons I dagstidningen är inte längre det självklara valet för en restaurang som vill öka omsättningen. Idag behöver du synas på nätet för att verkligen få fart på omsättningen. Traditionella reklamkanaler som radio och tidningar förlorar snabbt i genomslagskraft. Även om det fungerar för er att göra reklam där så behöver det ofta kompletteras med reklam på nätet. Satsa istället på att bygga upp din egen adressdatabas med kunders mailadresser. Det gör att du enkelt kan maila ut erbjudanden till dem utan att behöva lägga pengar på traditionell annonsering och reklam.

Marknadsföring, misstag 3:

Erbjudanden som sänker er lönsamhet

Rabatter och erbjudanden har blivit ett av de starkaste verktygen för restauranger som vill marknadsföra sig och attrahera nya kunder. Problemet är att dessa erbjudanden i värsta fall riskerar att bli en förlustaffär för restaurangen eftersom de inte alltid genererar nya stamkunder utan istället tenderar att attrahera ”otrogna” kunder som ständigt är på jakt efter nästa rabatterade erbjudande. Den här typen av ”klipp” kan få din restaurang att framstå som desperat efter nya gäster. De bidrar till at profilera er som ett lågprisalternativ även om ni egentligen inte är det. Alltför generösa rabatterbjudanden har också en tendens att sänka marginalerna och attrahera ”kupongjägare”.
Lösningen är att vara sparsam med rabatterbjudandena, de ska enbart användas för att locka till sig nya kunder. Se också till att följa upp de nya kunderna genom att ta deras mailadresser, lägga in dem i er ordinarie utskickslista och förse dem med erbjudanden via den.

Marknadsföring, misstag 4

Räckvidd och frekvens

Många restaurangägare saknar budgeten för att genomföra en långvarig marknadsföringskampanj. De annonserar när budgeten tillåter det eller då och då när omsättningen behöver en skjuts. Det gör att man inte har möjlighet att bygga upp en ny kundbas i förebyggande syfte, innan omsättningen har nått en kritisk nivå. Kom ihåg att dina kunder besöker din restaurang när de är redo att beställa, inte när du har bestämt dig för att annonsera. För att du verkligen ska ha en chans att attrahera nya kunder gäller det att du har möjlighet att repetera ditt budskap, så kunderna får en chans att ta till sig på det. Satsa på att öka frekvensen i er reklam, välj hellre att annonsera flera gånger i ett forum där du når en mindre målgrupp än att slå på stort med en enda annons i en stor tidning. Upprepning är nyckeln till att attrahera nya kunder.

Marknadsföring, misstag 5:

Jaga nya kunder, men glömma stamkunderna

Ett klassiskt marknadsföringsmisstag är att fokusera så mycket på att locka till sig nya kunder att man glömmer bort sina viktigaste och mest lönsamma kunder; de som redan blivit förtjusta i och har för vana att besöka din restaurang. När du lyckats attrahera nya kunder genom introduktionserbjudanden och kampanjer är det viktigt att du ser till att direkt involvera dem i dina ordinarie erbjudanden, annars riskerar du att förlora den nya kunden lika snabbt som den dök upp. Kom ihåg att sju av tio kunder som besöker en ny restaurang inte kommer att göra ett återbesök om de inte får någon form av uppföljningserbjudande. Satsa på erbjudanden som belönar stamkunder med rabatter ju mer de spenderar och ju fler gånger de besöker din restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Matbilder ‒ så tar du snygga matbilder till din restaurang

Publicerad

den

Av

Matbilder

En av nyckelfaktorerna för effektiv restaurangmarknadsföring ligger i att förstå att gästerna först och främst äter med ögonen.

89 procent av alla restauranggäster säger att de går in på restaurangens hemsida innan de avgör om de ska äta just där. När du marknadsför er meny, oavsett om det är på er hemsida eller på Facebook, så behöver du inte betala en massa pengar för att få till professionella matbilder. När du vill engagera din målgrupp på restaurangens Facebooksida är bilder oerhört viktiga. Du behöver inte ens dyr utrustning, allt du behöver är en helt okej kamera ‒ ofta räcker det med en bra mobilkamera ‒ bra ljussättning och delikat och vällagad mat, snyggt upplagd. Här är fyra tips som gör att dina matbilder ser inbjudande och lockande ut.

1. Använd menyn som inspiration

Är du osäker på hur du ska komma igång? Börja med de populäraste rätterna på menyn. Fundera på vilka förrätter som gör sig bäst på bild. Är din restaurang känd för sin pizza eller kanske finns det ett par förrätter som är er specialitet? Utgå från restaurangens filosofi och koncept. Använder ni färska ekologiska ingredienser som ni är stolta över? I så fall ska de förstås synas på bild. Börja med att fotografera de rätter som bäst karakteriserar din restaurang.

2. Ljussättningen är viktig

Det viktigaste när du tar matbilder är att säkerställa att du har rikligt med ljus. Om du tar matbilder i en restaurang som är dåligt upplyst riskerar maten att se oaptitlig ut på bild. Ta bilder i dagsljus i närheten av ett fönster så maten hamnar i en naturlig belysning. Prova också att ta matbilder i kökets skarpaste ljus, där rätterna ofta ser som mest aptitretande ut. Om du inte har bra belysning i köket eller matsalen kan du prova att använda en liten lampa som ger punktbelysning precis där bilden ska tas. Undvik om möjligt gärna att använda kamerablixt, använd naturligt ljus i så stor utsträckning som möjligt.

3. Komplicera inte saker och ting

Ett vanligt misstag bland amatörfotografer är suddiga bilder. Även om du har en bra kamera så gäller det att vara stadig på handen när du tar bilder. Om du vet med dig att du är skakig på handen är det smart att vila armbågen mot ett bord. Se också till att inte fokusera för nära maten, du kanske behöver backa ett par steg för att få till en skarp bild.

4. Fotografera mer än bara maten

Tänk på att du kan fotografera mer än bara maten ni serverar. Du kan även ta miljöbilder på restaurangen och kanske även bilder på stamkunder, med deras tillåtelse förstås. Om ni har dukat upp till ett stort sällskap kan du ta en bild på dukningen och lägga upp på restaurangens Facebooksida och om ni dekorerat eller renoverat restaurangen kan du förstås lägga upp ett par bilder på det. Det håller dina gäster uppdaterade om vad som är på gång och kan även öka kundernas lojalitet.

5. Sprid bilderna på så många ställen som möjligt

När du har slipat dina fotograferingskunskaper kan du börja dela med dig av dina bilder på så många ställen som möjligt. Lägg upp dem på restaurangens Facebooksida, hemsida och Instagram om du använder det. Du kan även starta ett Instagramkonto för restaurangen, där du kan få ”följare”, som regelbundet tittar på era matbilder.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsföring för Restaurang: 10 tips

Publicerad

den

Av

marknadsföring

10 tips för hur du kan hantera din marknadsföring för restaurang.

Skapa en kunddatabas så att du kan marknadsföra mot dina kunder. Det är mycket enklare att marknadsföra mot folk som redan tycker om dig än att försöka få en helt ny kundkrets. Få dina kunders uppgifter genom att att använda dig av ett visitkorts lotteri med ett tilltalande pris. Använd sedan din databas för att hålla reda på dina kunders födelsedagar, bröllopsdagar och liknande högtider, favorit rätter, vad de gillar och ogillar. Ta tillfälle att bygga upp en relation till kunden hela kvällen – tala med dem om det är lämpligt och ta anteckningar om vad de säger. Få industrier tillåter dig att få feedback i realtid för vad de tyckte om sitt köp av vara och service. Din databas behöver inte vara allt för komplicerad – ett smidigt dokument i Excel duger gott. Det viktigaste är att du börjar med det redan nu.

Kommunicera regelbundet med dina gäster. Undvik att få dina meddelanden att låta som spam genom att tänka på hur ofta du delar ut dem, samt alltid se till att de innehåller relevant och intressant information. Ge erbjudanden om kommande speciella händelser, nya rätter som tillkommit menyn, eller smygtittar bakom kulisserna – se till att det finns någonting för kunden att bli intresserad av. Utveckla en personlighet, lämpligen författat av ägaren eller kocken. Om du inte finner det naturligt att skriva texter, kan du be om hjälp. Implementera ett regelbundet schema med nyhetsbrev som kan gå ut till dina kunder, så att kunderna väntar sig och ser fram emot dina e-post meddelanden, mer än att ogilla det som en ständig uppsjö av spam. Marknadsföringsundersökningar har visat på att den bästa tiden för att skicka ut e-post är mellan 10.30 och 11.00 på tisdagar, precis då när personer tar sin första rast för dagen. Måndagar är för hektiska när all helgens e-post ska läsas igenom.

Rikta in din marknadsföring. Rikta in sig med allmän marknadsföring är som att avfyra ett hagelgevär, hög risk och låg omvandling. Som bäst kommer det att öka förfrågan för fredag eller lördagskvällar – de tider då du oftast inte behöver öka antalet kunder. Satsa istället på att rikta in din marknadsföring, så att kunder kommer då du vill att de ska komma – på en måndag eller tisdag. Attrahera dem genom att exempelvis ha temakvällar, källarkvällar eller arrangera matlagningslektioner. Exempel: En restaurang organiserade en speciell nätverkslunch för doktorer och kemister i området – det visade sig vara mycket populärt och ett effektivt sätt att skapa en ny kundkrets.

Identifiera din marknadsföringsradie. Nästan alla restauranger har ett område som är källan till runt 90% av sina kunder. Ta reda på vilka de är och hur du kan ta hand om dem. Detta område är inte alltid geografiskt . Det kan vara ett forum online eller en grupp som har ett gemensamt intresse.

Tala med dina grannar, ta reda på vem de är och vad de gör. Undersök om det finns möjligheter för att göra en gemensam marknadsföring eller om ni kan samarbeta till någon speciell händelse.

Kan du förklara vad ditt företag erbjuder med en mening? Om du inte kortfattat kan formulera vad det är ditt företag gör eller vad ni har för unika erbjuder, så vet kanske inte dina kunder det heller.

Hantera dina klagomål. Ett klagomål är inte enbart negativ kritik – det är en möjlighet att inte bara vinna tillbaka kunden, utan även för dem att höja sin uppfattning av ditt företag till en ny nivå. Lyssna på vad de har för feedback och tillmötesgå deras problem. Svara personligen. Omvandla deras upplevelse till en positiv och folk kommer att bli imponerade. Förvåna dem med din uppriktighet och det är troligt att de sedan berättar för sina vänner och kollegor om vilken bra restaurang du har.

Restauranger lever eller dör beroende på service. God service kan väga upp en dålig måltid, men även den mest otroliga måltiden kan inte rädda dålig service. Dina kunder ska känna sig speciella, uppmärksammade och uppriktigt tro på att deras upplevelse var över det normala. Se till att ha ordning på din interna verksamhet innan du ens tänker tanken på att marknadsföra din restaurang. Dina kunder får snabbt reda på om det inte är rätt och kommer inte tillbaka. Du skulle i sådant fall bara slösat bort dina pengar.

Ät ute för att se vad andra gör. Är du medveten om vilka trender och förändringar som sker hos restauranger? Kan du förbättra din egen bokning genom att observera hur andra gör det? Fastna inte i en tidsförskjutning – möter du de krav som dagens kunder har.

Kom ihåg att unga kunder är din framtid. Förstå att de kontrollerar saker online (ofta direkt på gatan med hjälp av sin iPhone), de är mindre tålmodiga och vill ha mer värde för sina pengar. Attrahera dem med prisvärda erbjudanden, som provsmaks-menyer eller allt-du-kan-äta pizza på måndagar. Utveckla produkter som är lättare att ha råd med eller som är annorlunda – du behöver inte rabattera. Skapa en upplevelsemöjlighet som de kan tycka om. Infoga saker de vill ha eller uppskattar, som exempelvis trådlös uppkoppling, rättvisemärkt kaffe eller drinkar – drinkar som alltid säljer är de med udda och exotiska namn och ingredienser. Var inbjudande och artig. Behandla dem med samma mängd uppmärksamhet som du skulle ge en äldre gäst. Ignorera dem inte och sänk inte nivån av din service. Kom ihåg att den yngre generationen är dina framtida kunder, de är dessutom de som har potential att vara dina bästa muntliga förespråkare. Om de är nöjda, då kommer de genast att dela med sig och tipsa om din restaurang online och genom kanalerna för de sociala medierna. Anslut dig till nätverket online, nätverka aktivt och genuint, använd Facebook, sätt dig in i Twitter, starta en blogg och se till att du finns med i listorna för relevanta iPhone applikationer. Var i framkant och sätt dig in i de nya online teknikerna, då det fortfarande är relativt färskt med mycket utrymme.

 

Håll utkik efter fler tips för hur du sköter din marknadsföring för restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB