Connect with us

Intressant

Food Truck, rullande restaurang

Publicerad

den

Food Truck för snabb start

Food Truck är ett nytt sätt att starta en restaurangrörelse snabbt och i liten skala. Det kan också vara ett sätt att starta en filial till din restaurang, och på så vis hitta nya kundsegment.

Food Truck är en restaurangform som är på snabb frammarsch. Vill du starta restaurang är Food Truck en kul och bra början på karriären. Men att starta ett företag kräver alltid mycket jobb och engagemang, och ska finansieras. Det gäller här också, men skalan är liten och du behöver inte tänka på en fast restauranglokal och allt som behövs i en sådan. Affärsplanen du ska göra blir alltså inte lika omfattande.

Gör en affärsplan

I affärsplanen skriver du ner allting som rör företaget, din Food Truck, innan du startar: ● Ditt varumärke ● Din meny, och hur den ska serveras ● Tillstånd från kommunen ● F- eller FA-skattsedel ● Rätt bil ● Meny och rätt utrustning – kyla, värme, beredning ● Finansiering och budget ● Marknadsföring

Tillstånd

Du behöver tillstånd för mobil livsmedelsförsäljning, och marktillstånd som talar om var du kan stå och hur länge. Kontakta din kommun (t ex. Miljöförvaltningen och Trafikenheten ‒ kommunväxeln vet).

Din nisch

Undersök om det finns andra Food Trucks där du bor, och vad de jobbar med. Tänk sedan ut något nytt som du kan tillföra marknaden. Glöm tacos och kallas smörgåsar, rikta hellre in dig på ett sortiment du blir ensam om. Det kan vara delikatesser från något annat land , kanske läckra bakverk. En bra idé är att satsa på är hälsotrenden. En vegetarisk meny, eller veganrätter som kommer allt mer (och kan vara svårt att få tag på för uteätare). 5:2-rätter och GI-stuk är variationer på det temat. Det väsentliga är att du tror på din meny, kan den och går in till hundra procent för den. Din entusiasm kommer att lysa igenom och är en bra drivkraft i säljarbetet.

Bästa menyn är enkel att laga

Gör menyn kort och enkel att laga. Det är bättre att göra några få rätter jättebra och snabbt, än att kunderna får vänta för länge. Avpassa portionsstorleken noga, beroende på vilken typ av mat du lagar. Tänk på om det är ett huvudmål (bli mätt), eller ett mellanmål.

Hitta bästa bilen för en Food Truck

Den här typen av bil kan vara både lättare och billigare att köpa utomlands, ny som begagnad. Kolla på nätet (Tyskland, Belgien, Holland). Om totalvikten är över 3500 kg kommer din Food Truck att klassas som lastbil och då måste du ha C-körkort. Antagligen måste du bygga om den för att den ska kunna fungera som Food Truck. Innan du får ta den i drift måste den godkännas som mobil livsmedelsenhet av din kommun. Om truck blir för dyrt ‒ fundera då på en vagn istället. Finns två varianter, en variant som man kan arbeta i, ungefär som i en Food Truck, och den mindre sorten, som man står bredvid. I transporthänseende blir det som att dra en husvagn eller en kärra efter din personbil.

Utrusta din Food Truck

Restaurangutrustningen i din Food Truck får du anpassa efter vad du ska servera för typ av mat. Planera detta noggrant innan du skaffar bilen och utrustningen. Vatten och avloppstank måste finnas. Räkna med att du måste förbereda en del på annan plats än i trucken, och ha lagerutrymme med t ex. kylenheter. Matförberedelser i annan lokal, och tillstånden för detta, måste också stämmas av med din kommun. Följ alla regler och förordningar från början, då kommer jobbet att flyta smidigt.

Laga och servera med bästa hygienen

Hygien är jätteviktigt. Det ska vara lika rent och snyggt i en Food Truck som i ett restaurangkök. Jobba med din egenkontroll och ha alltid högsta hygienstandard. Det lönar sig.

Servera

Tänk miljövänligt material, vare sig du väljer en låda av något slag eller wrapping (bara det inte rinner eller läcker). Tänk servetter så att kunden kan torka av sig. Kanske våtservetter också, det beror på vad det är för typ av mat du ska servera i din Food Truck.

Klädsel

Klä dig och dina eventuella medarbetare i trevliga och fräscha arbetskläder, kanske kläder som matchar din Food Truck, dess inriktning/meny i färger eller stil. Det kostar så litet men ger ett proffsigt intryck.

Marknadsföring på nätet

Nätet är viktigaste kanalen för din marknadsföring. Du behöver en egen hemsida där du berättar vad din Food Truck heter och vilken inriktning du valt. Bilder på din Food Truck och dina rätter. Och så ska du marknadsföra dig i sociala medier. Posta nya inlägg på Facebook, Tvitter och Instagram ofta. Tala om var du ska stå och när. Berätta om nya platser du ska komma till. Ge specialerbjudanden. Bjud in dina följare att rösta på din bästa rätt, ha en tävling etc. (Skaffa t ex. coola T-shirts eller kepsar med logon som priser.) Ta snygga matbilder och lägg ut allteftersom. Se till att du blir följd och får flera följare. Marknadsföring på nätet är perfekt för en Food Truck, och passar dessutom den lilla kassan väldigt bra. Din goda mat och ditt trevliga sätt kommer också att sprida sig via mun-till-mun-metoden, genom belåtna kunder.

Kunder

Att ställa upp en Food Truck under lunchtimmarna, på ett folktätt ställe, är nog vad de flesta tänker på i planeringsstadiet. Men om du satsar på en rullande restaurang, tänk gärna ett steg längre också. Erbjud dina tjänster för catering i olika sammanhang, t ex. för företag som vid event kan ordna god mat genom att du kommer med din Food Truck, just där de håller till. Kanske du redan har kontakter du kan odla bland företagare eller i offentliga sammanhang, och kan ordna ett kontrakt för regelbundna leveranser. Använd ditt nätverk så mycket du kan för att få din Food Truck att rulla ‒ i dubbel bemärkelse.

Restaurangexperten Magnus Hellström

annons22

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Sociala medier och restauranger

Publicerad

den

Av

Sociala medier har förändrat vårt sätt att kommunicera. Det gäller för såväl privatpersoner som företag och organisationer. Att marknadsföra sitt företag med tryckta annonser i tidningar, radioinslag eller kanske TV-reklam kompletteras eller helt enkelt ersätts alltmer av Facebook och Twitter, Youtube, Google Plus, Pinterest, Foursquare, Flickr, Instagram… Känner du dig inte helt hemma på det här området? Här är 10 tips som gör det lättare att använda sociala medier på din restaurang.

1. Sociala medier är mer än bara Facebook. Andra populära sidor är t ex Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube, Google Plus, Foursquare, Flickr, m fl. Facebook är bra att starta med, men kom ihåg att det finns flera bra webbsidor du kan använda när du väl kommit igång. Pinterest och Instagram går ut på att lägga upp foton ‒ en möjlighet för företag att redaktionellt och kostnadsfritt publicera relevanta säljande bilder.

2. Sociala medier är gratis (för det mesta). Det fina med sociala medier är att de flesta webbplatser är gratis och på så sätt får både stora och små restauranger lika villkor.

3. Sociala medier är kul!

4. Sociala medier kan bli en ”tidstjuv”. En risk med sociala medier är att det är lätt att fastna och ”ska-bara-kolla”, särskilt om du ska jobba med flera sociala medier. Ett sätt att hantera flera sociala medier smidigt, är att använda internet för att samordna publicerandet, exempelvis på www.hootsuite.com, som är gratis för upp till fem sociala medier.

5. Sociala medier har smarta analytiska verktyg, t ex Facebook och Twitter kan på ett ögonblick presentera både diagram och grafer som visar hur mycket dina olika inlägg följs.

6. Du behöver ingen egen hemsida för din restaurang för att använda sociala medier ‒ men, det underlättar. En del restauranger och caféer tycker att det räcker med en Facebook-sida och att kanske vara på några andra sociala medier. Men en webbsida är viktig! Den är en bra anhalt för att låta presumtiva kunder se hur din restaurang ser ut, kika på menyn, presentera kampanjer…

7. Tänk på att med sociala medier blir din kampanj och dina erbjudanden mobila, lika mobila som de smartphones som ”alla” har, eller som alla plattor/paddor är. Du följer bara med, helt enkelt.

8. Sociala medier handlar om samtal, att kommunicera. Få människor att prata om din restaurang. ”Vanlig” marknadsföring handlar om att prata till folk, med sociala medier får du folk att prata om ditt företag. Genom att uppmuntra kunder att att logga in och dela bilder av varandra på din restaurang, att tagga dig i olika inlägg, skapar du en dominoeffekt av mun-till mun-reklam som du inte kan köpa (inte billigt, i alla fall).

9. Sociala medier tar upp en stor del av vår privata tid. Att annonsera i sociala medier är ett bra sätt att bygga upp ditt företags varumärke. Se det som en marknadsplats där du marknadsför dig och genererar försäljning. Tänk igenom en strategi för hur du ska synas i sociala medier, det behövs om du ska lyckas. Köp in starthjälp om det känns för svårt ‒ kanske du rentav har kunskapen i familjen, i den yngre generationen?

10. Sociala medier är en sann guldgruva för PR. Tiden det tar att komma igång är väl värd besväret. Delnings- och gillafunktionerna gör att information sprids blixtsnabbt. Du bestämmer vad som ska spridas/lanseras.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Plankstek – en rätt som nu hittar tillbaka till restaurangerna

Publicerad

den

Av

Plankstek är populärt igen!

Plankstek var enormt inne på 70-talet. En klassisk restaurangrätt som nu hittar tillbaka till restaurangerna.

Plankstek är en traditionell ungersk maträtt, (fatányéros) som fanns på menyn redan vid förra sekelskiftet på den berömda restaurangen Gundel i Budapest (Hungarian mixed grill on wooden platter – fatányéros). Maträtten serverades på en träplanka, en nedärvd sed sedan gammalt från det historiska ungerska köket. Den bestod av flera olika köttsorter, fläsk, kalv och biff, bacon och gåslever med stekt potatis och serverades med sallad.

I Sverige består plankstek oftast av flera stekta köttsorter

Köttsorterna brukar vara fläskfilé, oxfilé, entrecôte och kalvkött marinerat i rödvin, kryddat med paprika, vitpeppar och svartpeppar. Till rätten hör grönsaker och duchessepotatis som gratineras i ugn på en träplanka. Till garnityr serveras det smörstekta morötter, stekt tomat, kokt blomkål, baconlindad sparris, och stekta champinjoner med vitlökssmör. Grönsakerna kan tillagas med en redning av grädde och/eller crème fraiche. Man lägger potatismoset på plankan, lägger de stekta köttbitarna och de stekta grönsakerna till garneringen på ett dekorativt sätt. Plankan ställs in i mitten på ugnen i övervärme, 225 grader en kort stund tills potatismoset får en gyllenbrun färg. Plankan tas ut och köttet serveras med champinjonsås och bearnaisesås. Ursprungligen var plankan gjord av hickory men numera tillverkas den av ek, som har bättre hållbarhet. Varianter där köttbiten ersatts med fisk existerar.

Planksteksplankor

När du ska börja servera plankstek på din restaurang är det viktigt att du har bra planksteksplankor. De bästa plankorna är av ek. Det finns ett antal återförsäljare av planksteksplankor, Krogklippet har mycket bra priser och snabba leveranser.

Viktigt att förbereda plankorna

Nya plankor skall stekas in för att ge den rätta smaken. Pensla plankorna rikligt med matolja. Sätt in dem i ugn vid 200°C och låt dem stå tills oljan börjar koka, ca 10 min. Tag ut plankorna och pensla på mer olja. Låt plankorna stå i ugnen ytterligare ca 5 min. Eventuellt behöver man upprepa behandlingen ytterligare några gånger tills plankorna fått en ganska mörk färg. Före varje plankstekning måste plankorna sedan smöras. Diska av dem under rinnande varmt vatten. Plankorna skall ej användas i micro eller diskmaskin.

Plankstek: kom ihåg:

  • Att trä är ett levande material som ändras/åldras efter livstid samt att det är mycket beroende av daglig skötsel. Beroende på fuktighetsförhållande vid förvaring och på hur intensivt man använder brädorna slits de olika snabbt.
  • Att planksteksplankor från Merxteam inte behandlas med några kemiska/naturliga produkter innan de kommer till kunden. Detta för att undvika olika ämnen eller konstiga dofter som kan förstöra smak på maten när den lagas i ugnen. Därför kan de heller inte ”konkurrera” utseendemässigt med t.ex. vanliga skärbrädor.
  • Att levande kvistar är tillåtna och att de inte påverkar brädans funktionsförmåga.
  • Att skillnaden i färgen på planksteksplankorna beror på vilken del av eken brädan har sitt ursprung samt hur gammalt trädet var vid tillverkandet. Färgen påverkar inte planksteksplankans funktionsförmåga och kvalité.
  • Att visst påverkar sprickorna utseendet på brädan men de betyder inte dåligt kvalité. Trädet tappar under sin livstid mycket fukt. Om sprickor uppstår kan man lägga brädan i vatten några timmar.

Restaurangexperten Magnus Hellström

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Plankstek och Merxteam

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Flugfångare: Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar

Publicerad

den

Av

Fluffritt i köket?

Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar med en flugfångare.

Vågar du riskera att en gäst får en fluga i soppan?
Innan vi visste bättre så skrattade vi åt alla skämt om flugor. Undersökningar har visat att sjukdomar som svinpest, mul- och klövsjuka samt Salmonella kan spridas av flugor. Som krögare måste du ta ditt ansvar och se till att ditt kök är rent, fritt från flugor och andra insekter. Idag finns det moderna lösningar för hur du säkert, utan gift, kan bli av med flugproblemet på några dagar.
På den här hemsidan får du ta del av tips och råd för hur du enkelt kan bli av med alla insekter i ditt kök. .

Exklusiva Flugfångare! Vi har noggrant inspekterat och testat otroligt många flugfångare och har här samlat ihop de bästa högkvalitativa flugfångarna av dem alla.
Lång erfarenhet av flugfångare har givit oss en stor erfarenhet och kunskap i ämnet.
Utnyttja vår kunskap, bli av med dina flugor IDAG!

 

Flugfångare

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB