Connect with us

Marknadsföring

Marknadsföring för restauranger ‒ undvik de fem vanligaste misstagen

Publicerad

den

Marknadsföring är ett komplext område. Om du kan undvika de vanligaste misstagen har du mycket att vinna.

 

Marknadsföring, misstag 1:

Att jaga de minst lönsamma affärsmöjligheterna

Att öka intäkterna genom att attrahera nya kunder är den dyraste och minst lönsamma metoden för att öka lönsamheten. Det är era befintliga kunder som är mest benägna att bli stamkunder och spendera pengar hos er. Trots det spenderar många restaurangägare uppemot 90 procent av sin marknadsföringsbudget på att attrahera nya kunder. Lägg istället resurser på att ta hand om och utforma olika erbjudanden till era återkommande gäster och stamkunder. Belöna återkommande gäster med olika rabatter och skräddarsydda erbjudanden som visar att ni värdesätter dem.

Marknadsföring, misstag 2:

Att göra reklam i fel media

Att sätta in en annons I dagstidningen är inte längre det självklara valet för en restaurang som vill öka omsättningen. Idag behöver du synas på nätet för att verkligen få fart på omsättningen. Traditionella reklamkanaler som radio och tidningar förlorar snabbt i genomslagskraft. Även om det fungerar för er att göra reklam där så behöver det ofta kompletteras med reklam på nätet. Satsa istället på att bygga upp din egen adressdatabas med kunders mailadresser. Det gör att du enkelt kan maila ut erbjudanden till dem utan att behöva lägga pengar på traditionell annonsering och reklam.

Marknadsföring, misstag 3:

Erbjudanden som sänker er lönsamhet

Rabatter och erbjudanden har blivit ett av de starkaste verktygen för restauranger som vill marknadsföra sig och attrahera nya kunder. Problemet är att dessa erbjudanden i värsta fall riskerar att bli en förlustaffär för restaurangen eftersom de inte alltid genererar nya stamkunder utan istället tenderar att attrahera ”otrogna” kunder som ständigt är på jakt efter nästa rabatterade erbjudande. Den här typen av ”klipp” kan få din restaurang att framstå som desperat efter nya gäster. De bidrar till at profilera er som ett lågprisalternativ även om ni egentligen inte är det. Alltför generösa rabatterbjudanden har också en tendens att sänka marginalerna och attrahera ”kupongjägare”.
Lösningen är att vara sparsam med rabatterbjudandena, de ska enbart användas för att locka till sig nya kunder. Se också till att följa upp de nya kunderna genom att ta deras mailadresser, lägga in dem i er ordinarie utskickslista och förse dem med erbjudanden via den.

Marknadsföring, misstag 4

Räckvidd och frekvens

Många restaurangägare saknar budgeten för att genomföra en långvarig marknadsföringskampanj. De annonserar när budgeten tillåter det eller då och då när omsättningen behöver en skjuts. Det gör att man inte har möjlighet att bygga upp en ny kundbas i förebyggande syfte, innan omsättningen har nått en kritisk nivå. Kom ihåg att dina kunder besöker din restaurang när de är redo att beställa, inte när du har bestämt dig för att annonsera. För att du verkligen ska ha en chans att attrahera nya kunder gäller det att du har möjlighet att repetera ditt budskap, så kunderna får en chans att ta till sig på det. Satsa på att öka frekvensen i er reklam, välj hellre att annonsera flera gånger i ett forum där du når en mindre målgrupp än att slå på stort med en enda annons i en stor tidning. Upprepning är nyckeln till att attrahera nya kunder.

Marknadsföring, misstag 5:

Jaga nya kunder, men glömma stamkunderna

Ett klassiskt marknadsföringsmisstag är att fokusera så mycket på att locka till sig nya kunder att man glömmer bort sina viktigaste och mest lönsamma kunder; de som redan blivit förtjusta i och har för vana att besöka din restaurang. När du lyckats attrahera nya kunder genom introduktionserbjudanden och kampanjer är det viktigt att du ser till att direkt involvera dem i dina ordinarie erbjudanden, annars riskerar du att förlora den nya kunden lika snabbt som den dök upp. Kom ihåg att sju av tio kunder som besöker en ny restaurang inte kommer att göra ett återbesök om de inte får någon form av uppföljningserbjudande. Satsa på erbjudanden som belönar stamkunder med rabatter ju mer de spenderar och ju fler gånger de besöker din restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

Fortsätt Läsa

Intressant

Matbilder som säljer: Den ultimata guiden till att fota mat för din restaurang

Publicerad

den

Av

matbilder starta restaurang

I dagens digitala restaurangvärld äter gästerna med ögonen långt innan de känner doften av maten. En gäst som letar efter ett nytt ställe att äta på börjar nästan alltid sin resa på Google Maps eller Instagram. Vad är det som avgör om de bokar bord hos dig eller hos konkurrenten? Ofta är svaret så enkelt som bilderna.

Att bemästra konsten att ta snygga matbilder är därför inte bara en rolig hobby – det är en av de mest kostnadseffektiva marknadsföringsstrategier du kan ha. Och det bästa av allt? Du behöver inte anlita en dyr fotograf eller köpa kamerautrustning för tiotusentals kronor. Med rätt kunskap och din mobiltelefon kan du skapa ”food porn” som får det att vattnas i munnen på dina följare.

Här går vi igenom allt du behöver veta för att lyfta din restaurangs visuella profil.

1. Ljuset är nyckeln till framgång

Om det bara finns en enda sak du tar med dig från den här guiden, låt det vara detta: ljuset avgör allt. Det vanligaste misstaget många restaurangägare gör är att fotografera maten där den serveras, under restaurangens mysbelysning.

Även om dämpad belysning och tända ljus skapar stämning i lokalen, är det en mardröm för kameran. Det gula ljuset får maten att se oaptitlig och onaturlig ut. Kött kan se grått ut och sallad tappar sin fräschör.

Jaga det naturliga dagsljuset

Lösningen är enkel. Flytta tallriken. Det absolut bästa ljuset för matfotografering är indirekt dagsljus. Ställ dig vid ett fönster. Om solen skiner starkt rakt in bör du hänga upp en tunn gardin eller hålla upp ett vitt papper för att mjuka upp ljuset. Du vill ha mjukt ljus som smeker maten, inte hårda solkatter.

Lek med skuggorna

Försök att undvika att fota med ljuset rakt i ryggen (så kallat frontljus), då det gör bilden platt. Låt istället ljuset komma från sidan eller snett bakifrån (motljus). Sidoljus skapar vackra skuggor som lyfter fram texturen i brödet, glansen i såsen och krispigheten i grönsakerna.

Varning för blixten

Använd aldrig, under några omständigheter, mobilens inbyggda blixt. Den skapar ett hårt, kallt ljus rakt på maten som tar bort alla naturliga skuggor och får rätten att se ut som något från en sämre snabbmatskedja på 90-talet.

2. Styling: Så får du maten att se levande ut

Kameran ser mer än vad ögat gör, och den är skoningslös. När en tallrik landar på bordet framför en gäst kompenserar hjärnan för små skavanker, men på bild blir varje liten fläck tydlig. Styling handlar om att kontrollera dessa detaljer.

Detaljerna som avgör

Innan du trycker av bilden, ta en titt på tallrikskanten. Finns det en droppe sås där? En smula som inte hör hemma? Torka bort det. En ren kant signalerar professionalism och omsorg.

Mat torkar också snabbt. En köttbit eller en grillad grönsak kan se torr ut bara minuter efter att den lämnat köket. Ett proffsknep är att ha en liten pensel med matolja till hands. Pensla lite lätt på köttet eller grönsakerna precis innan fotot tas för att få tillbaka den där aptitretande glansen.

Färska örter är också en räddare i nöden. Även den brunaste grytan ser fantastisk ut om den toppas med lite färsk persilja, koriander eller gräslök. Det gröna ”poppar” på bild och signalerar fräschör.

Skapa kontrollerat kaos

En bild kan ibland kännas för stel och uppställd. För att skapa en känsla av äkthet kan du jobba med ”slarv med omsorg”. Låt en servett ligga lite skrynkligt vid sidan av, eller strö några flingor flingsalt på bordsskivan bredvid tallriken. Det får bilden att kännas mer levande och inbjudande.

3. Vinklar och komposition

Hur du håller kameran har stor betydelse för hur rätten uppfattas. Olika maträtter kräver olika vinklar för att komma till sin rätt.

Ovanifrån (Flat Lay)

Att fota rakt uppifrån är väldigt populärt på Instagram. Denna vinkel fungerar utmärkt för rätter där ingredienserna är utspridda, som en vacker pizza, en smoothie bowl, en soppa eller en sallad. Det ger en grafisk och tydlig bild av vad rätten innehåller.

45-gradersvinkeln (Gästens vy)

Detta är den vanligaste vinkeln och motsvarar hur gästen ser maten när den sitter vid bordet. Den passar bra för de flesta varmrätter, pasta och tallrikar där du vill visa både innehåll och lite djup.

Ögonhöjd (Rakt framifrån)

Har du en rätt som bygger på höjden? En maffig hamburgare med flera lager, en hög med pannkakor eller en snygg cocktail? Då ska du gå ner i nivå. Fota rakt från sidan i ”ögonhöjd” med maten. Det får rätten att se mäktig och imponerande ut.

Tredjedelsregeln

När du komponerar bilden, tänk på att inte alltid placera huvudmotivet precis i mitten. Föreställ dig ett rutnät över skärmen (många mobiler har denna funktion inbyggd) och placera tallriken där linjerna korsar varandra. Det skapar en mer dynamisk och intressant bild.

4. Bakgrund och miljö

Glöm inte bort vad som syns runt omkring maten. En stökig bakgrund med diskmaskiner, kvarglömda glas eller gäster som tuggar kan förstöra den bästa matbilden.

Använd ytor som kompletterar maten. En rustik träskiva, en skrynklig linneduk eller en rå betongyta är ofta snyggare än en blank, vit laminatskiva som reflekterar taklamporna. Om din restaurang har snygga bord, använd dem. Om inte, skaffa några snygga bakgrundsskivor att fota på.

Att inkludera människor i bilderna är också ett kraftfullt grepp. En hand som sträcker sig efter ett bröd, någon som häller upp sås eller skålar i bakgrunden skapar ”action”. Det hjälper betraktaren att föreställa sig själv i situationen.

5. Redigering: Det sista lyftet

Du behöver inte vara expert på Photoshop för att fixa till bilderna. Gratisappar som Lightroom Mobile eller Snapseed räcker långt. Målet med redigeringen ska vara att återskapa hur maten faktiskt såg ut, inte att förändra den helt.

Fokusera på vitbalansen. Om bilden känns gul (vilket ofta händer inomhus), dra reglaget mot blått tills det vita porslinet faktiskt ser vitt ut. Öka kontrasten lite grann för att få bilden att ”smälla”, och öka skärpan eller ”struktur” försiktigt för att framhäva krispighet.

Var försiktig med färgmättnaden. Det är lätt att dra på för mycket så att maten ser radioaktiv ut. En naturlig look vinner alltid i längden.

Sammanfattning

Att ta snygga matbilder till din restaurang handlar inte om dyr utrustning, utan om medvetenhet. Genom att flytta tallriken till fönstret, tänka på vinkeln och lägga ner några sekunder extra på styling kan du förvandla din meny till en visuell magnet på sociala medier. Börja experimentera redan vid nästa lunchservering!

Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Så gör du din restaurang synlig online utan att spräcka budgeten

Publicerad

den

Av

Att driva en restaurang innebär inte bara att skapa läckra rätter och erbjuda exceptionell service – det handlar också om att marknadsföra din verksamhet så att fler människor känner till den och kommer att njuta av vad du har att erbjuda. Lyckligtvis, i dagens digitala era, finns det gott om kostnadseffektiva sätt att göra din restaurang synlig online. Här följer några tips om hur du kan höja din restaurangs online-profil utan att spräcka budgeten.

## 1. Skapa en attraktiv hemsida
Det första steget för att synas online är att ha en funktionell och visuellt tilltalande hemsida. Din webbplats är ditt virtuella skyltfönster och bör reflektera din restaurangs atmosfär, meny och värderingar. Förutom grundläggande information som öppettider, kontaktuppgifter och en lättillgänglig meny, kan du överväga att inkludera attraktiva bilder av din mat, personal och lokal.

Att skapa en hemsida behöver inte vara dyrt. Det finns en mängd webbplatsbyggarprogram som Wix, Squarespace eller WordPress som erbjuder prisvärda lösningar för småföretag. Vissa av dessa program erbjuder även gratisversioner.

## 2. Utnyttja sociala medier
Sociala medier är en av de mest effektiva plattformarna för att marknadsföra din restaurang online. Plattformar som Instagram och Facebook är utmärkta för att visa upp dina rätter och skapa en följarebas. De är också ett utmärkt sätt att interagera direkt med dina kunder och få omedelbar feedback.

Kom ihåg att kontinuerligt uppdatera dina sociala medier med nya inlägg, erbjudanden eller evenemang. Att dela användargenererat innehåll, till exempel bilder som dina kunder har tagit på din mat, kan också hjälpa till att öka din synlighet online.

## 3. Registrera dig på online-matserviceplattformar
Online-matserviceplattformar som Foodora, Uber Eats och Deliveroo har blivit allt populärare. Dessa plattformar kan hjälpa till att göra din restaurang synlig för potentiella kunder som kanske inte annars skulle ha upptäckt den. Medan det finns en kostnad för att delta, kan fördelarna överväga detta, särskilt om du är i en stor stad där dessa tjänster är mycket populära.

## 4. Sökoptimering (SEO)
Att förstå grunderna i sökmotoroptimering (SEO) kan vara en mycket kostnadseffektiv metod för att öka din synlighet online. SEO handlar om att optimera din webbplats så att den rankas högre på sökmotorer som Google. Detta kan innebära att inkludera relevanta sökord i ditt innehåll, se till att din webbplats är mobilvänlig och snabb, och skapa och underhålla en blogg med relevant innehåll för din bransch kan också bidra till att förbättra din SEO. Att skriva om recept, matlagningstips eller andra matrelaterade ämnen kan hjälpa till att dra mer trafik till din webbplats och öka din synlighet online.

## 5. Google My Business
Att registrera din restaurang med Google My Business är ett utmärkt sätt att öka din online synlighet. Det är helt gratis och hjälper din restaurang att synas på Google-sökningar och Google Maps. Här kan du lägga upp information om din restaurang, svara på recensioner och lägga till foton. Dina kunder kan också lämna recensioner, vilket kan förbättra din synlighet och ge dig värdefull feedback.

## 6. Online-recensionsajter
Många kunder kollar recensioner online innan de besöker en restaurang. Webbplatser som TripAdvisor, Yelp och Zomato kan vara en utmärkt plats för att öka din restaurangs synlighet. Se till att du svarar på recensioner, både positiva och negativa, på ett professionellt sätt. Detta visar att du bryr dig om dina kunders upplevelser och kan ge en positiv bild av din restaurang.

## 7. E-postmarknadsföring
Att samla e-postadresser från dina kunder och skicka ut regelbundna nyhetsbrev kan vara ett effektivt och kostnadseffektivt sätt att hålla din restaurang i dina kunders sinne. Du kan erbjuda speciella erbjudanden, uppdatera dem om nya menyer eller evenemang, eller helt enkelt dela intressanta nyheter om din restaurang. Verktyg som Mailchimp erbjuder kostnadsfria alternativ för småföretag.

## 8. Samarbeta med influencers
Att samarbeta med lokala influencers, särskilt de med en stor följarebas i ditt område, kan vara ett kostnadseffektivt sätt att öka din synlighet. I utbyte mot en gratis måltid eller en mindre avgift kan dessa influencers recensera din restaurang och dela den med sina följare.

Att skapa en synlig online närvaro för din restaurang behöver inte kosta en förmögenhet. Genom att utnyttja dessa strategier kan du marknadsföra din restaurang till en bred publik utan att spräcka din budget. Kom ihåg, att det viktigaste är att skapa och upprätthålla en positiv bild av din restaurang online, vilket kommer att locka nya kunder och uppmuntra tidigare kunder att komma tillbaka.

## 9. Skapa engagerande innehåll
Att skapa engagerande innehåll är ett effektivt sätt att dra uppmärksamhet till din restaurang. Tänk på att skapa videor av matlagningsprocesser, intervjuer med kockar, behind-the-scenes turer, eller till och med livestreama händelser på din restaurang. Allt detta kan läggas upp på dina sociala mediekanaler eller på din hemsida. Det kan inte bara vara kostnadseffektivt, utan också roligt och givande att skapa.

## 10. Använd hashtaggar effektivt
Hashtaggar är en kraftfull mekanism för att förbättra synligheten för ditt innehåll på sociala medier. Genom att använda populära och relevanta hashtaggar kan du öka sannolikheten att dina inlägg blir upptäckta av potentiella kunder. Så glöm inte att inkludera hashtaggar som #mat, #middag, #lunch, #matlagning, tillsammans med lokala taggar som #stockholmfood eller #göteborgsmat.

## 11. Håll reda på din online-närvaro
Det är viktigt att mäta och övervaka din online-närvaro för att se vilka av dina insatser som fungerar bäst. Google Analytics kan ge dig insikter om vilken typ av innehåll som drar mest trafik till din webbplats. Du kan också använda verktyg på sociala medier för att se vilka av dina inlägg som får mest engagemang. Genom att hålla koll på dessa uppgifter kan du justera din strategi och fokusera mer på det som fungerar bäst.

## 12. Erbjud online-bokningar
Ett sätt att öka konverteringarna från online-besökare till faktiska kunder är att göra det så enkelt som möjligt för dem att boka ett bord. Genom att ha en online-bokningsfunktion på din webbplats eller genom en tredjepartsleverantör kan du säkerställa att de som hittar din restaurang online kan lätt bli kunder.

## 13. Anslut till lokala evenemang och samhällen
Även om detta inte direkt handlar om online-närvaro, kan att ansluta till lokala evenemang och samhällen ha en stor inverkan på din online synlighet. Om du sponsrar ett lokalt evenemang eller är involverad i samhällsaktiviteter, är chansen stor att din restaurang kommer att nämnas på dessa evenemangs sociala medier och webbplatser.

Genom att följa dessa tips och råd, kan du effektivt göra din restaurang mer synlig online utan att spräcka din budget. Online-marknadsföring behöver inte vara dyrt eller komplicerat – det handlar bara om att använda de tillgängliga resurserna smart och effektivt.

Fortsätt Läsa

Marknadsföring

5 enkla steg för att öka försäljningen i din restaurang

Publicerad

den

Av

Marknadsföring är en viktig del av att driva en restaurangverksamhet och kan bidra till att öka försäljningen och därmed öka lönsamheten. Här är några marknadsföringstips för att öka försäljningen i din restaurang:

  1. Använd sociala medier: Sociala medier är ett bra verktyg för att nå ut till en stor målgrupp på ett effektivt sätt. Genom att skapa en restaurangsida på sociala medier som Facebook och Instagram kan du visa upp dina rätter och hålla kontakten med dina kunder. Du kan också använda Instagram för att visa upp din mat och skapa intresse genom att använda hashtags
  2. Skicka ut nyhetsbrev: Ett annat bra sätt att marknadsföra din restaurang är att skicka ut nyhetsbrev till dina kunder. Du kan skapa en lista med e-postadresser från dina kunder och skicka ut nyhetsbrev med information om nya rätter, erbjudanden och andra nyheter.
  3. Använd annonsering: Annonsering är ett bra sätt att nå ut till en stor målgrupp och kan vara särskilt effektivt om du väljer att annonsera på plattformar som Google och Facebook. Du kan också välja att annonsera i lokala tidningar eller på radio för att nå ut till en lokal målgrupp.
  4. Skapa event: Att skapa event i din restaurang är ett bra sätt att öka försäljningen och skapa intresse. Du kan till exempel arrangera en vinprovning, en kockduell eller en livemusikkväll. Event kan bidra till att skapa en unik upplevelse för dina kunder och kan öka försäljningen.
  5. Använd erbjudanden och rabatter: Erbjudanden och rabatter är ett bra sätt att locka kunder till din restaurang och kan öka försäljningen. Du kan till exempel erbjuda en rabatt på en specifik rätt eller ge bort en fri kaffe eller en dessert till dina kunder.

I slutändan är marknadsföring en viktig del av att driva en restaurangverksamhet och kan bidra till att öka försäljningen och därmed öka lönsamheten. Genom att använda sociala medier, skicka ut nyhetsbrev, annonsera och sk skapa event och använda erbjudanden och rabatter kan du säkerställa att du når ut till en stor målgrupp och skapar intresse för din restaurang. Det är också viktigt att vara kreativ och tänka utanför boxen när det gäller marknadsföring, och att försöka hitta nya sätt att nå ut till dina kunder och öka försäljningen.

Det är också viktigt att ha en tydlig marknadsföringsstrategi och att ha klara mål för vad du vill uppnå genom din marknadsföring. Genom att ha en tydlig strategi kan du fokusera på de saker som fungerar bäst och undvika att spendera tid och pengar på saker som inte ger så bra resultat.

I slutändan är marknadsföring en viktig del av att driva en restaurangverksamhet och kan bidra till att öka försäljningen och därmed öka lönsamheten. Genom att använda olika marknadsföringstekniker och vara kreativ och tänka utanför boxen kan du säkerställa att du når ut till en stor målgrupp och skapar intresse för din restaurang.

 

GRIFFELTAVLOR OCH GATUPRATARE

MENYSKÅP / MENYSTÄLL

 

Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB