Vikten av restaurangmarknadsföring
Spelreglerna är tuffa för mindre och oberoende restauranger, som konkurrerar med restaurangkedjor på marknaden med betydligt större resurser för marknadsföring.
Människor känner sig bekväma med kedjor och de vet att de kommer att få en liknande matupplevelse varje gång de går dit. De vet vad de kan förvänta sig. Att äta ute på en oberoende restaurang är mer riskfyllt utifrån kundens perspektiv. Därför är restaurangmarknadsföring så viktigt.
Öka marginalerna
Restaurangmarknadsföring har egentligen bara ett mål, att öka restaurangens marginaler. Om du tappar det övergripande syftet med marknadsföringen riskerar dina marknadsföringsinsatser att tappa i effekt. Marknadsföring kan hjälpa dig att
- öka beläggningen i restaurangen
- locka nya gäster eller få existerande gäster att besöka er oftare
- öka den genomsnittliga notan på din restaurang genom att få gästerna att köpa fler rätter och tillbehör från menyn
- övertala gästerna att välja de lönsammaste rätterna och alternativen på menyn
10 steg till framgångsrik restaurangmarknadsföring
Många restaurangägare vet inte ens hur de ska börja utveckla en marknadsföringsstrategi. Oavsett om du driver en nyöppnad eller en väletablerad restaurang gäller det att ständigt utvärdera och modifiera dina affärsstrategier för att kunna dra nytta av marknadsplatsen. Här är en förenklad steg-för-steg-plan för framgångsrik restaurangmarknadsföring.
1. Analysera marknadsmiljön: Gör en miljömässig analys såväl som en generell trendanalys av din marknad. Lär dig mer om dina presumtiva kunder och vad de vill ha.
2. Hinn före konkurrenterna: Utvärdera dina direkta konkurrenter. Analysera var de har sina styrkor och svagheter, det kan hjälpa dig att identifiera din restaurangs konkurrensfördelar.
3. Rikta in dig mot ett eller flera kundsegment: Analysera din målmarknad och vad dessa kunder vill ha. Du kan inte göra alla nöjda, fokusera din marknadsföring på en eller två specifika målgrupper.
4. Fyll din nisch: Bestäm dig för hur du ska positionera din restaurang och vilka dina USP (Unique Selling Points) ska vara, alltså era unika konkurrensfördelar som skiljer din restaurang från konkurrenternas. Fokusera på era styrkor och framhäv inte era svagheter. Det bästa argumentet för att sälja in en restaurang är att se till att den skiljer sig från konkurrenterna.
5. Slipa verksamheten till perfektionism: Se till att hela er verksamhet fungerar precis som den ska, säkerställ att era existerande gäster är nöjda. En framgångsrik restaurangmarknadsföring och ett starkt varumärke kan bara byggas när er verksamhet kan leva upp till kundernas förväntningar.
6. Gör upp en plan: Formulera mätbara marknadsföringsmål och en handlingsplan för hur ni ska nå dem. Olika typer av restauranger väljer olika typer av marknadsföringstekniker, beroende på hur de positionerar sig och hur deras målgrupper ser ut.
7. Budgetera din marknadsföring: Uppskatta marknadsföringskostnaderna och den uppskattade merförsäljning de kommer att leda till. Skissa på en övergripande marknadsföringsbudget såväl som en separat plan för varje kampanj eller marknadsföringskanal.
8. Agera: Inför de marknadsföringstekniker du har valt. Säkerställ att du inte överskrider din marknadsföringsbudget eller avviker från planen.
9. Mät dina framgångar: Räkna på vilka resultat dina marknadsföringsaktiviteter har gett. Om marknadsföringsstrategin inte är tillräckligt framgångsrik kan en uppskattning hjälpa dig att identifiera den felande länken, hur du ska åtgärda det eller om du ska göra om helt och skapa en ny strategi.
10. Fortsätt att anpassa dig: Upprepa dessa tio steg efter ett par månader för att se till att du håller dig uppdaterad med en föränderlig marknad. Oavsett om din restaurang går bra eller ej så ska du löpande genomföra förändringar som gör att du håller dig steget för konkurrenterna.
Restaurangmarknadsföringens fyra P:
Produkt ‒ Pris ‒ Plats ‒ Promotion
När du använder de ovanstående tio tipsen, och dessutom skriver en marknadsplan för din restaurang, behöver du tänka på de grundläggande komponenterna i en marknadsföringsstrategi. Det finns framförallt fyra element som du alltid ska ha i åtanke. Dessa fyra P:n utgör tillsammans ett företags marknadsmix.
Produkt: Produkten på en restaurang är mer än bara mat och dryck. Produkten är allt du säljer, vilket på en restaurang även inkluderar service, atmosfär och helhetsupplevelsen av att äta ute.
Pris: Priset refererar till hur mycket produkten, i det här fallet mat och dryck, kostar. Prissättning är mycket viktigt när det kommer till marknadsföring eftersom det till en viss del avgör kundens uppskattade värde av det ni har att erbjuda som restaurang.
Plats: Begreppet plats refererar inte enbart till restaurangens fysiska läge. Andra avgörande faktorer på platsen där ni befinner er är hur befolkningsstrukturen ser ut i området där ni är verksamma. Titta både på vilken typ av människor som bor och av olika skäl rör sig i området.
Promotion: Begreppet promotion inkluderar alla de marknadsföringstekniker du använder för att sälja din produkt. Det kan inkludera kuponger, erbjudanden, tävlingar, PR, annonsering, personliga kontakter och att dina gäster sprider ryktet om din restaurang till sina vänner och bekanta.
Restaurangexperten Magnus Hellström