Restaurangmarknadsföring:
Skapa en bra restaurangmarknadsföring, fyll borden och få gästerna att återkomma!
Att marknadsföra sin restaurang och fylla borden med fler gäster behöver varken vara särskilt dyrt eller komplicerat. Ersätt, eller komplettera, den traditionella tidningsannonseringen med event på restaurangen, erbjudanden till närliggande företag, flygblad och attraktiva cateringerbjudanden. Glöm inte heller att restaurangens inredning och design bidrar till att profilera er och missa inte att utbilda personalen till skickliga marknadsförare.
Det första steget mot en smart och genomtänkt restaurangmarknadsföring är, enligt Max Söderpalm som bland annat driver företaget Söderpalm sales academy, att fundera på vad som gör just din restaurang unik. Vad kan få dina gäster att vilja rekommendera sina vänner och bekanta att välja just Er nästa gång de ska gå ut och äta? Det kan vara alltifrån generösa portioner till en intressant inredning, en annorlunda meny eller att ni bjuder era gäster på efterrätt. Ofta handlar det om en liten detalj som med tiden utvecklas till något av ett kännetecken för just Er restaurang. Den unika konkurrensfördelen ska ni använda er av i er restaurangmarknadsföring.
Ge närliggande företag ett attraktivt luncherbjudande
Om restaurangen ligger i ett område med många företag kan det vara en god idé att kontakta dem, presentera din restaurang och ge företagen som ligger på lagom ”lunchavstånd” från er ett bra luncherbjudande. En annan variant är att erbjuda catering, de närliggande företagen ska med stor sannolikhet arrangera någon form av kundkväll eller personalevenemang, eller kanske vill de bara ha en lättare lunchrätt levererad till sina möten ibland. Presentera ditt erbjudande, även om det inte är aktuellt just nu så ökar det sannolikheten att just din restaurang är ”top of mind” när det väl är dags.
– Tänk utanför ramarna och gör något annorlunda. En vän till mig som driver ett café delade exempelvis ut vykort till sina gäster under de första veckorna efter invigningen. De kunde skicka vykortet till en vän eller familjemedlem, som då kunde ta del av ett förmånligt öppningserbjudande. Vykorten blev en stor framgång, säger Max Söderpalm.
Agera förebyggande- ta kontakt med presumtiva kunder
Rekommenderat för restaurangägare är att våga tänka och göra tvärtom, studera konkurrenterna och våga göra tvärtom när ni väljer koncept eller marknadsför Er restaurang. På så vis ökar era möjligheter att sticka ut från mängden och fastna i gästens minne.
Max Söderpalm menar att annonsering och andra traditionella reklamkanaler har tappat i tyngd och genomslagskraft på senare år, inte minst eftersom utbudet av olika typer av media ständigt ökar. Det är ofta effektivare att lägga pengarna på att arrangera egna marknadsföringsaktiviteter som inte alltid behöver vara särskilt kostsamma för att få ett stort genomslag.
– Restaurangägare är generellt sett dåliga på att ta sig ut från köket, dra på sig säljkostymen och söka upp företag, grupper och privatpersoner som kan vara presumtiva gäster. Få företag i andra branscher nöjer sig med att vänta på att kunderna ska strömma in, men i restaurangbranschen är det tyvärr alltför vanligt.
Event på restaurangen ökar antalet gäster
Att arrangera olika typer av event på restaurangen är ett beprövat sätt att få in gäster. Max Söderpalm, som själv har genomfört en föreläsningsturné i samarbete med pubkedjan Harrys, då han föreläste på tio Harryspubar runtom i landet, tycker att restaurangägare har mycket att vinna på att ta in föreläsare, artister och andra typer av evenemang som drar folk. När gästerna väl hittat till din restaurang en gång är de förhoppningsvis benägna att återkomma vid ett annat tillfälle.
– Det är en god idé att slå sina påsar ihop med andra företag och exempelvis arrangera temakvällar eller evenemang tillsammans med dem, men var noga med att alla inblandade parter tjänar på samarbetet, sträva efter att skapa en win-win situation.
Restaurangkonsulten Mariam Rezvani, som driver företaget M Consulting, har bott i London i många år och anser att svenska restauranger är betydligt sämre än sina internationella konkurrenter på att skapa en röd tråd, färger och design som känns igen i alltifrån serveringspersonalens kläder till restaurangens inredning och menyernas utformning. En annorlunda inredning som går igen i personalens kläder kan ge just er restaurang en värdefull konkurrensfördel. En inredningsdetalj som blivit mycket populär på senare år är öppna restaurangkök mitt i lokalen som gör kockarnas arbete synligt för alla gäster. Kom ihåg att när gästen väl hittat till dig en gång så har du ett ovärderligt tillfälle att få dem att vilja återkomma genom att ge dem erbjudanden och erbjuda en servicenivå som överträffar deras förväntningar.
Personalen är era viktigaste reklampelare
Andra marknadsföringstips är att delta i någon av de många kupongsajter som vuxit fram på senare år. Det är om inte annat ett bra sätt för nyöppnade restauranger att få fler gäster. Skicka ut flygblad till de boende och företagen i närområdet med erbjudanden och erbjud klippkort som ger trogna kunder rabatt.
– Glöm inte att era medarbetare är era viktigaste reklampelare. Se till att de är tränade i att hantera missnöjda gäster, att erbjuda gästerna något mer när deras glas är tomma eller när de ätit upp huvudrätten och kanske förmedla ett nytt erbjudande till restauranggästerna varje dag. De kan exempelvis erbjuda gäster som skriver upp sig på er mailutskickslista en överraskning nästa gång de kommer till restaurangen, säger Mariam Rezvani.