Connect with us

Marknadsföring

Restaurangmarknadsföring: Skaffa återkommande gäster!

Publicerad

den

Restaurangmarknadsföring:

Skapa en bra restaurangmarknadsföring, fyll borden och få gästerna att återkomma!

Att marknadsföra sin restaurang och fylla borden med fler gäster behöver varken vara särskilt dyrt eller komplicerat. Ersätt, eller komplettera, den traditionella tidningsannonseringen med event på restaurangen, erbjudanden till närliggande företag, flygblad och attraktiva cateringerbjudanden. Glöm inte heller att restaurangens inredning och design bidrar till att profilera er och missa inte att utbilda personalen till skickliga marknadsförare.

 

Det första steget mot en smart och genomtänkt restaurangmarknadsföring är, enligt Max Söderpalm som bland annat driver företaget Söderpalm sales academy, att fundera på vad som gör just din restaurang unik. Vad kan få dina gäster att vilja rekommendera sina vänner och bekanta att välja just Er nästa gång de ska gå ut och äta? Det kan vara alltifrån generösa portioner till en intressant inredning, en annorlunda meny eller att ni bjuder era gäster på efterrätt. Ofta handlar det om en liten detalj som med tiden utvecklas till något av ett kännetecken för just Er restaurang. Den unika konkurrensfördelen ska ni använda er av i er restaurangmarknadsföring.

 

Ge närliggande företag ett attraktivt luncherbjudande

Om restaurangen ligger i ett område med många företag kan det vara en god idé att kontakta dem, presentera din restaurang och ge företagen som ligger på lagom ”lunchavstånd” från er ett bra luncherbjudande. En annan variant är att erbjuda catering, de närliggande företagen ska med stor sannolikhet arrangera någon form av kundkväll eller personalevenemang, eller kanske vill de bara ha en lättare lunchrätt levererad till sina möten ibland. Presentera ditt erbjudande, även om det inte är aktuellt just nu så ökar det sannolikheten att just din restaurang är ”top of mind” när det väl är dags.

 

– Tänk utanför ramarna och gör något annorlunda. En vän till mig som driver ett café delade exempelvis ut vykort till sina gäster under de första veckorna efter invigningen. De kunde skicka vykortet till en vän eller familjemedlem, som då kunde ta del av ett förmånligt öppningserbjudande. Vykorten blev en stor framgång, säger Max Söderpalm.

 

Agera förebyggande- ta kontakt med presumtiva kunder

 

Rekommenderat för restaurangägare är att våga tänka och göra tvärtom, studera konkurrenterna och våga göra tvärtom när ni väljer koncept eller marknadsför Er restaurang. På så vis ökar era möjligheter att sticka ut från mängden och fastna i gästens minne.

 

Max Söderpalm menar att annonsering och andra traditionella reklamkanaler har tappat i tyngd och genomslagskraft på senare år, inte minst eftersom utbudet av olika typer av media ständigt ökar. Det är ofta effektivare att lägga pengarna på att arrangera egna marknadsföringsaktiviteter som inte alltid behöver vara särskilt kostsamma för att få ett stort genomslag.

– Restaurangägare är generellt sett dåliga på att ta sig ut från köket, dra på sig säljkostymen och söka upp företag, grupper och privatpersoner som kan vara presumtiva gäster. Få företag i andra branscher nöjer sig med att vänta på att kunderna ska strömma in, men i restaurangbranschen är det tyvärr alltför vanligt.

 

Event på restaurangen ökar antalet gäster

 

Att arrangera olika typer av event på restaurangen är ett beprövat sätt att få in gäster. Max Söderpalm, som själv har genomfört en föreläsningsturné i samarbete med pubkedjan Harrys, då han föreläste på tio Harryspubar runtom i landet, tycker att restaurangägare har mycket att vinna på att ta in föreläsare, artister och andra typer av evenemang som drar folk. När gästerna väl hittat till din restaurang en gång är de förhoppningsvis benägna att återkomma vid ett annat tillfälle.

– Det är en god idé att slå sina påsar ihop med andra företag och exempelvis arrangera temakvällar eller evenemang tillsammans med dem, men var noga med att alla inblandade parter tjänar på samarbetet, sträva efter att skapa en win-win situation.

 

Restaurangkonsulten Mariam Rezvani, som driver företaget M Consulting, har bott i London i många år och anser att svenska restauranger är betydligt sämre än sina internationella konkurrenter på att skapa en röd tråd, färger och design som känns igen i alltifrån serveringspersonalens kläder till restaurangens inredning och menyernas utformning. En annorlunda inredning som går igen i personalens kläder kan ge just er restaurang en värdefull konkurrensfördel. En inredningsdetalj som blivit mycket populär på senare år är öppna restaurangkök mitt i lokalen som gör kockarnas arbete synligt för alla gäster. Kom ihåg att när gästen väl hittat till dig en gång så har du ett ovärderligt tillfälle att få dem att vilja återkomma genom att ge dem erbjudanden och erbjuda en servicenivå som överträffar deras förväntningar.

 

Personalen är era viktigaste reklampelare

Andra marknadsföringstips är att delta i någon av de många kupongsajter som vuxit fram på senare år. Det är om inte annat ett bra sätt för nyöppnade restauranger att få fler gäster. Skicka ut flygblad till de boende och företagen i närområdet med erbjudanden och erbjud klippkort som ger trogna kunder rabatt.

 

– Glöm inte att era medarbetare är era viktigaste reklampelare. Se till att de är tränade i att hantera missnöjda gäster, att erbjuda gästerna något mer när deras glas är tomma eller när de ätit upp huvudrätten och kanske förmedla ett nytt erbjudande till restauranggästerna varje dag. De kan exempelvis erbjuda gäster som skriver upp sig på er mailutskickslista en överraskning nästa gång de kommer till restaurangen, säger Mariam Rezvani.

Fortsätt Läsa

Intressant

Matbilder som säljer: Den ultimata guiden till att fota mat för din restaurang

Publicerad

den

Av

matbilder starta restaurang

I dagens digitala restaurangvärld äter gästerna med ögonen långt innan de känner doften av maten. En gäst som letar efter ett nytt ställe att äta på börjar nästan alltid sin resa på Google Maps eller Instagram. Vad är det som avgör om de bokar bord hos dig eller hos konkurrenten? Ofta är svaret så enkelt som bilderna.

Att bemästra konsten att ta snygga matbilder är därför inte bara en rolig hobby – det är en av de mest kostnadseffektiva marknadsföringsstrategier du kan ha. Och det bästa av allt? Du behöver inte anlita en dyr fotograf eller köpa kamerautrustning för tiotusentals kronor. Med rätt kunskap och din mobiltelefon kan du skapa ”food porn” som får det att vattnas i munnen på dina följare.

Här går vi igenom allt du behöver veta för att lyfta din restaurangs visuella profil.

1. Ljuset är nyckeln till framgång

Om det bara finns en enda sak du tar med dig från den här guiden, låt det vara detta: ljuset avgör allt. Det vanligaste misstaget många restaurangägare gör är att fotografera maten där den serveras, under restaurangens mysbelysning.

Även om dämpad belysning och tända ljus skapar stämning i lokalen, är det en mardröm för kameran. Det gula ljuset får maten att se oaptitlig och onaturlig ut. Kött kan se grått ut och sallad tappar sin fräschör.

Jaga det naturliga dagsljuset

Lösningen är enkel. Flytta tallriken. Det absolut bästa ljuset för matfotografering är indirekt dagsljus. Ställ dig vid ett fönster. Om solen skiner starkt rakt in bör du hänga upp en tunn gardin eller hålla upp ett vitt papper för att mjuka upp ljuset. Du vill ha mjukt ljus som smeker maten, inte hårda solkatter.

Lek med skuggorna

Försök att undvika att fota med ljuset rakt i ryggen (så kallat frontljus), då det gör bilden platt. Låt istället ljuset komma från sidan eller snett bakifrån (motljus). Sidoljus skapar vackra skuggor som lyfter fram texturen i brödet, glansen i såsen och krispigheten i grönsakerna.

Varning för blixten

Använd aldrig, under några omständigheter, mobilens inbyggda blixt. Den skapar ett hårt, kallt ljus rakt på maten som tar bort alla naturliga skuggor och får rätten att se ut som något från en sämre snabbmatskedja på 90-talet.

2. Styling: Så får du maten att se levande ut

Kameran ser mer än vad ögat gör, och den är skoningslös. När en tallrik landar på bordet framför en gäst kompenserar hjärnan för små skavanker, men på bild blir varje liten fläck tydlig. Styling handlar om att kontrollera dessa detaljer.

Detaljerna som avgör

Innan du trycker av bilden, ta en titt på tallrikskanten. Finns det en droppe sås där? En smula som inte hör hemma? Torka bort det. En ren kant signalerar professionalism och omsorg.

Mat torkar också snabbt. En köttbit eller en grillad grönsak kan se torr ut bara minuter efter att den lämnat köket. Ett proffsknep är att ha en liten pensel med matolja till hands. Pensla lite lätt på köttet eller grönsakerna precis innan fotot tas för att få tillbaka den där aptitretande glansen.

Färska örter är också en räddare i nöden. Även den brunaste grytan ser fantastisk ut om den toppas med lite färsk persilja, koriander eller gräslök. Det gröna ”poppar” på bild och signalerar fräschör.

Skapa kontrollerat kaos

En bild kan ibland kännas för stel och uppställd. För att skapa en känsla av äkthet kan du jobba med ”slarv med omsorg”. Låt en servett ligga lite skrynkligt vid sidan av, eller strö några flingor flingsalt på bordsskivan bredvid tallriken. Det får bilden att kännas mer levande och inbjudande.

3. Vinklar och komposition

Hur du håller kameran har stor betydelse för hur rätten uppfattas. Olika maträtter kräver olika vinklar för att komma till sin rätt.

Ovanifrån (Flat Lay)

Att fota rakt uppifrån är väldigt populärt på Instagram. Denna vinkel fungerar utmärkt för rätter där ingredienserna är utspridda, som en vacker pizza, en smoothie bowl, en soppa eller en sallad. Det ger en grafisk och tydlig bild av vad rätten innehåller.

45-gradersvinkeln (Gästens vy)

Detta är den vanligaste vinkeln och motsvarar hur gästen ser maten när den sitter vid bordet. Den passar bra för de flesta varmrätter, pasta och tallrikar där du vill visa både innehåll och lite djup.

Ögonhöjd (Rakt framifrån)

Har du en rätt som bygger på höjden? En maffig hamburgare med flera lager, en hög med pannkakor eller en snygg cocktail? Då ska du gå ner i nivå. Fota rakt från sidan i ”ögonhöjd” med maten. Det får rätten att se mäktig och imponerande ut.

Tredjedelsregeln

När du komponerar bilden, tänk på att inte alltid placera huvudmotivet precis i mitten. Föreställ dig ett rutnät över skärmen (många mobiler har denna funktion inbyggd) och placera tallriken där linjerna korsar varandra. Det skapar en mer dynamisk och intressant bild.

4. Bakgrund och miljö

Glöm inte bort vad som syns runt omkring maten. En stökig bakgrund med diskmaskiner, kvarglömda glas eller gäster som tuggar kan förstöra den bästa matbilden.

Använd ytor som kompletterar maten. En rustik träskiva, en skrynklig linneduk eller en rå betongyta är ofta snyggare än en blank, vit laminatskiva som reflekterar taklamporna. Om din restaurang har snygga bord, använd dem. Om inte, skaffa några snygga bakgrundsskivor att fota på.

Att inkludera människor i bilderna är också ett kraftfullt grepp. En hand som sträcker sig efter ett bröd, någon som häller upp sås eller skålar i bakgrunden skapar ”action”. Det hjälper betraktaren att föreställa sig själv i situationen.

5. Redigering: Det sista lyftet

Du behöver inte vara expert på Photoshop för att fixa till bilderna. Gratisappar som Lightroom Mobile eller Snapseed räcker långt. Målet med redigeringen ska vara att återskapa hur maten faktiskt såg ut, inte att förändra den helt.

Fokusera på vitbalansen. Om bilden känns gul (vilket ofta händer inomhus), dra reglaget mot blått tills det vita porslinet faktiskt ser vitt ut. Öka kontrasten lite grann för att få bilden att ”smälla”, och öka skärpan eller ”struktur” försiktigt för att framhäva krispighet.

Var försiktig med färgmättnaden. Det är lätt att dra på för mycket så att maten ser radioaktiv ut. En naturlig look vinner alltid i längden.

Sammanfattning

Att ta snygga matbilder till din restaurang handlar inte om dyr utrustning, utan om medvetenhet. Genom att flytta tallriken till fönstret, tänka på vinkeln och lägga ner några sekunder extra på styling kan du förvandla din meny till en visuell magnet på sociala medier. Börja experimentera redan vid nästa lunchservering!

Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Så gör du din restaurang synlig online utan att spräcka budgeten

Publicerad

den

Av

Att driva en restaurang innebär inte bara att skapa läckra rätter och erbjuda exceptionell service – det handlar också om att marknadsföra din verksamhet så att fler människor känner till den och kommer att njuta av vad du har att erbjuda. Lyckligtvis, i dagens digitala era, finns det gott om kostnadseffektiva sätt att göra din restaurang synlig online. Här följer några tips om hur du kan höja din restaurangs online-profil utan att spräcka budgeten.

## 1. Skapa en attraktiv hemsida
Det första steget för att synas online är att ha en funktionell och visuellt tilltalande hemsida. Din webbplats är ditt virtuella skyltfönster och bör reflektera din restaurangs atmosfär, meny och värderingar. Förutom grundläggande information som öppettider, kontaktuppgifter och en lättillgänglig meny, kan du överväga att inkludera attraktiva bilder av din mat, personal och lokal.

Att skapa en hemsida behöver inte vara dyrt. Det finns en mängd webbplatsbyggarprogram som Wix, Squarespace eller WordPress som erbjuder prisvärda lösningar för småföretag. Vissa av dessa program erbjuder även gratisversioner.

## 2. Utnyttja sociala medier
Sociala medier är en av de mest effektiva plattformarna för att marknadsföra din restaurang online. Plattformar som Instagram och Facebook är utmärkta för att visa upp dina rätter och skapa en följarebas. De är också ett utmärkt sätt att interagera direkt med dina kunder och få omedelbar feedback.

Kom ihåg att kontinuerligt uppdatera dina sociala medier med nya inlägg, erbjudanden eller evenemang. Att dela användargenererat innehåll, till exempel bilder som dina kunder har tagit på din mat, kan också hjälpa till att öka din synlighet online.

## 3. Registrera dig på online-matserviceplattformar
Online-matserviceplattformar som Foodora, Uber Eats och Deliveroo har blivit allt populärare. Dessa plattformar kan hjälpa till att göra din restaurang synlig för potentiella kunder som kanske inte annars skulle ha upptäckt den. Medan det finns en kostnad för att delta, kan fördelarna överväga detta, särskilt om du är i en stor stad där dessa tjänster är mycket populära.

## 4. Sökoptimering (SEO)
Att förstå grunderna i sökmotoroptimering (SEO) kan vara en mycket kostnadseffektiv metod för att öka din synlighet online. SEO handlar om att optimera din webbplats så att den rankas högre på sökmotorer som Google. Detta kan innebära att inkludera relevanta sökord i ditt innehåll, se till att din webbplats är mobilvänlig och snabb, och skapa och underhålla en blogg med relevant innehåll för din bransch kan också bidra till att förbättra din SEO. Att skriva om recept, matlagningstips eller andra matrelaterade ämnen kan hjälpa till att dra mer trafik till din webbplats och öka din synlighet online.

## 5. Google My Business
Att registrera din restaurang med Google My Business är ett utmärkt sätt att öka din online synlighet. Det är helt gratis och hjälper din restaurang att synas på Google-sökningar och Google Maps. Här kan du lägga upp information om din restaurang, svara på recensioner och lägga till foton. Dina kunder kan också lämna recensioner, vilket kan förbättra din synlighet och ge dig värdefull feedback.

## 6. Online-recensionsajter
Många kunder kollar recensioner online innan de besöker en restaurang. Webbplatser som TripAdvisor, Yelp och Zomato kan vara en utmärkt plats för att öka din restaurangs synlighet. Se till att du svarar på recensioner, både positiva och negativa, på ett professionellt sätt. Detta visar att du bryr dig om dina kunders upplevelser och kan ge en positiv bild av din restaurang.

## 7. E-postmarknadsföring
Att samla e-postadresser från dina kunder och skicka ut regelbundna nyhetsbrev kan vara ett effektivt och kostnadseffektivt sätt att hålla din restaurang i dina kunders sinne. Du kan erbjuda speciella erbjudanden, uppdatera dem om nya menyer eller evenemang, eller helt enkelt dela intressanta nyheter om din restaurang. Verktyg som Mailchimp erbjuder kostnadsfria alternativ för småföretag.

## 8. Samarbeta med influencers
Att samarbeta med lokala influencers, särskilt de med en stor följarebas i ditt område, kan vara ett kostnadseffektivt sätt att öka din synlighet. I utbyte mot en gratis måltid eller en mindre avgift kan dessa influencers recensera din restaurang och dela den med sina följare.

Att skapa en synlig online närvaro för din restaurang behöver inte kosta en förmögenhet. Genom att utnyttja dessa strategier kan du marknadsföra din restaurang till en bred publik utan att spräcka din budget. Kom ihåg, att det viktigaste är att skapa och upprätthålla en positiv bild av din restaurang online, vilket kommer att locka nya kunder och uppmuntra tidigare kunder att komma tillbaka.

## 9. Skapa engagerande innehåll
Att skapa engagerande innehåll är ett effektivt sätt att dra uppmärksamhet till din restaurang. Tänk på att skapa videor av matlagningsprocesser, intervjuer med kockar, behind-the-scenes turer, eller till och med livestreama händelser på din restaurang. Allt detta kan läggas upp på dina sociala mediekanaler eller på din hemsida. Det kan inte bara vara kostnadseffektivt, utan också roligt och givande att skapa.

## 10. Använd hashtaggar effektivt
Hashtaggar är en kraftfull mekanism för att förbättra synligheten för ditt innehåll på sociala medier. Genom att använda populära och relevanta hashtaggar kan du öka sannolikheten att dina inlägg blir upptäckta av potentiella kunder. Så glöm inte att inkludera hashtaggar som #mat, #middag, #lunch, #matlagning, tillsammans med lokala taggar som #stockholmfood eller #göteborgsmat.

## 11. Håll reda på din online-närvaro
Det är viktigt att mäta och övervaka din online-närvaro för att se vilka av dina insatser som fungerar bäst. Google Analytics kan ge dig insikter om vilken typ av innehåll som drar mest trafik till din webbplats. Du kan också använda verktyg på sociala medier för att se vilka av dina inlägg som får mest engagemang. Genom att hålla koll på dessa uppgifter kan du justera din strategi och fokusera mer på det som fungerar bäst.

## 12. Erbjud online-bokningar
Ett sätt att öka konverteringarna från online-besökare till faktiska kunder är att göra det så enkelt som möjligt för dem att boka ett bord. Genom att ha en online-bokningsfunktion på din webbplats eller genom en tredjepartsleverantör kan du säkerställa att de som hittar din restaurang online kan lätt bli kunder.

## 13. Anslut till lokala evenemang och samhällen
Även om detta inte direkt handlar om online-närvaro, kan att ansluta till lokala evenemang och samhällen ha en stor inverkan på din online synlighet. Om du sponsrar ett lokalt evenemang eller är involverad i samhällsaktiviteter, är chansen stor att din restaurang kommer att nämnas på dessa evenemangs sociala medier och webbplatser.

Genom att följa dessa tips och råd, kan du effektivt göra din restaurang mer synlig online utan att spräcka din budget. Online-marknadsföring behöver inte vara dyrt eller komplicerat – det handlar bara om att använda de tillgängliga resurserna smart och effektivt.

Fortsätt Läsa

Marknadsföring

5 enkla steg för att öka försäljningen i din restaurang

Publicerad

den

Av

Marknadsföring är en viktig del av att driva en restaurangverksamhet och kan bidra till att öka försäljningen och därmed öka lönsamheten. Här är några marknadsföringstips för att öka försäljningen i din restaurang:

  1. Använd sociala medier: Sociala medier är ett bra verktyg för att nå ut till en stor målgrupp på ett effektivt sätt. Genom att skapa en restaurangsida på sociala medier som Facebook och Instagram kan du visa upp dina rätter och hålla kontakten med dina kunder. Du kan också använda Instagram för att visa upp din mat och skapa intresse genom att använda hashtags
  2. Skicka ut nyhetsbrev: Ett annat bra sätt att marknadsföra din restaurang är att skicka ut nyhetsbrev till dina kunder. Du kan skapa en lista med e-postadresser från dina kunder och skicka ut nyhetsbrev med information om nya rätter, erbjudanden och andra nyheter.
  3. Använd annonsering: Annonsering är ett bra sätt att nå ut till en stor målgrupp och kan vara särskilt effektivt om du väljer att annonsera på plattformar som Google och Facebook. Du kan också välja att annonsera i lokala tidningar eller på radio för att nå ut till en lokal målgrupp.
  4. Skapa event: Att skapa event i din restaurang är ett bra sätt att öka försäljningen och skapa intresse. Du kan till exempel arrangera en vinprovning, en kockduell eller en livemusikkväll. Event kan bidra till att skapa en unik upplevelse för dina kunder och kan öka försäljningen.
  5. Använd erbjudanden och rabatter: Erbjudanden och rabatter är ett bra sätt att locka kunder till din restaurang och kan öka försäljningen. Du kan till exempel erbjuda en rabatt på en specifik rätt eller ge bort en fri kaffe eller en dessert till dina kunder.

I slutändan är marknadsföring en viktig del av att driva en restaurangverksamhet och kan bidra till att öka försäljningen och därmed öka lönsamheten. Genom att använda sociala medier, skicka ut nyhetsbrev, annonsera och sk skapa event och använda erbjudanden och rabatter kan du säkerställa att du når ut till en stor målgrupp och skapar intresse för din restaurang. Det är också viktigt att vara kreativ och tänka utanför boxen när det gäller marknadsföring, och att försöka hitta nya sätt att nå ut till dina kunder och öka försäljningen.

Det är också viktigt att ha en tydlig marknadsföringsstrategi och att ha klara mål för vad du vill uppnå genom din marknadsföring. Genom att ha en tydlig strategi kan du fokusera på de saker som fungerar bäst och undvika att spendera tid och pengar på saker som inte ger så bra resultat.

I slutändan är marknadsföring en viktig del av att driva en restaurangverksamhet och kan bidra till att öka försäljningen och därmed öka lönsamheten. Genom att använda olika marknadsföringstekniker och vara kreativ och tänka utanför boxen kan du säkerställa att du når ut till en stor målgrupp och skapar intresse för din restaurang.

 

GRIFFELTAVLOR OCH GATUPRATARE

MENYSKÅP / MENYSTÄLL

 

Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB