Förbered dig väl och ta juridisk hjälp när det är dags för hyresavtal och tuffa förhandlingar
När du hittat rätt lokal för din restaurang inleds en förhandling som kan avgöra företagets framtid. När det är dags att förhandla fram ett hyresavtal gäller det att vara väl förberedd och ha koll på sina rättigheter. Låt gärna en jurist granska hyresavtalet innan du signerar det.
– Hyresavtal gäller i allmänhet i tre år, under den perioden har fastighetsägaren inte rätt att ändra hyran. När hyrestiden löper ut och det är dags för en förlängning kan det däremot vara läge att omförhandla hyresnivån om fastighetsägaren föreslår det. Kom ihåg att ett hyresavtal fortlöper i ytterligare tre år om det inte sägs upp innan uppsägningstiden är slut, säger Anders Widborg, advokat och fastighetsrättslig expert på Gärde Wesslau advokatbyrå.
I princip alla restaurangägare förhandlar om sin hyra, den stora diskussionen rör ofta vad som ska ingå i hyran, det man behöver kolla upp när man hyr är exempelvis om lokalen har fettavskiljare, rätt ventilation för ett restaurangkök etc. Ofta förhandlas hyran i treårsperioder så det kan löna sig att ta in juridisk experthjälp. även om det kostar ett par tusenlappar så är det oftast värt det eftersom du kan spara många tusenlappar om du exempelvis lyckas pruta ner hyran med femhundra eller tusen kronor. hyran är nästan alltid en förhandlingsfråga.
Var uppmärksam på överlåtelsemöjligheterna
Att förhandla med fastighetsägaren är snarare regel än undantag vad gäller kommersiella lokaler. Restauranglokaler är ofta associerade med stora investeringar i form av fettavskiljare, ventilationssystem och köksmaskiner.
– En oerhört viktig paragraf i ett hyresavtal är rätten av överlåta lokalen. För att du som hyresgäst ska ha rätt att överlåta din verksamhet ska du ha hyrt lokalen i minst tre år om inget annat anges i avtalet. Det reglerar er rätt till den inredning som finns i restaurangen, bland annat köksmaskiner, säger Anders Widborg.
Om fastighetsägaren säger upp ert avtal i förtid har du som hyresgäst, enligt den begränsade besittningsrätt som gäller för kommersiella lokaler, rätt till ersättning motsvarande minst ett års hyra.
Använd ditt förhandlingsutrymme och ta god tid på dig
– I fastighetsbranschen är det mesta förhandlingsbart och hyresnivån på en restauranglokal baseras på uppgörelsen mellan fastighetsägare och hyresgäst. Hyresnivåerna på kommersiella lokaler varierar enormt beroende på lokalens läge. Tveka inte att kontakta era närmaste grannar och fråga vad de betalar i hyra. Du kan också begära in data från Fastighetsägarföreningen, som har uppgifter på hyresnivåer i olika områden, säger Anders Widborg.
Om avtalet inte anger något annat så ansvarar fastighetsägaren alltid för fastighetens yttre underhåll i form av exempelvis snöskottning, stambyten, el och liknande. I bland förekommer det att man i avtalet listar exakt vilka ansvarsområden som fastighetsägaren respektive hyresgästen ska stå för.
Låt en jurist granska avtalet
Ha inte för bråttom, låt gärna en jurist granska ditt hyreskontrakt innan du skriver på. Det kostar inte särskilt mycket och kan spara dig stora kostnader och mycket besvär i framtiden om du låter en jurist ta en titt på avtalet. De kan upptäcka avtalsvillkor eller paragrafer som du själv missat och som kan leda till problem längre fram. I bästa fall kan juristens vakande öga hjälpa dig i förhandlingen. Om du lyckas få ner hyran eller förändra avtalsvillkoren till din fördel kan det spara stora pengar, särskilt med tanke på att hyreskontraktet i allmänhet är giltigt i tre år. En vanlig missuppfattning är att om du som hyresgäst investerar i utrustning och fast inredning så övergår ägandet per automatik till fastighetsägaren. Det stämmer alltså inte. Hyresavtalet ska också ange vilken typ av verksamhet lokalen får användas till. Om det står restaurang i avtalet kan du alltså inte överlåta lokalen till exempelvis en nattklubb när din avtalstid har löpt ut.
Vill ni ha professionella och säljande texter till er hemsida? Jag driver Textverket, som är proffs på att skriva intressanta, inbjudande och välformulerade texter till hemsidor, broschyrer etc. Kontakta mig gärna om ni vill ha hjälp med proffsiga texter som kan öka antalet gäster på er restaurang! Annika Wihlborg, textverket@gmail.com, 0735-776444