Nöjdare kunder och friskare personal med ljudabsorbenter (bullerdämpare)?
Buller är det miljöproblem som påverkar flest människor i Sverige, enligt Socialstyrelsens miljöhälsorapport 2009. Framförallt handlar det om störande ljud av olika slag, som exempelvis röster, musik, slammer, steg och mycket annat. Sådant ljud påverkar inte bara samtal med andra, det kan även få stora konsekvenser för hälsa och livskvalitet på kort och lång sikt. Det sliter på oss, påverkar koncentration och minne och sänker vår prestationsförmåga. Vi mår helt enkelt sämre.
Resturanger är väldigt vanliga mötesplatser. Där träffas vi inte bara för att äta en bit mat utan också för att umgås. Därför är det knappast förvånande att nio utav tio, i alla åldrar, säger att de anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de träffar sina vänner på caféer, resturanger och liknande. Ändå uppger varannan person att de ofta/ibland har svårt att höra och samtala på dessa platser på grund av stimmig och högljudd ljudmiljö.
Det är även viktigt att tänka på hur personalen upplever ljudnivån, det är trots allt de som ska arbeta i denna miljö. Omkring 39 % av medlemmarna i Hotell och restaurangfacket tycker att ljudmiljön på jobbet är ett problem, varje dag. Inom detta yrke är det naturligtvis viktigt att höra vad kunden säger, men också de personer som inte har någon kundkontakt utan som arbetar exempelvis i köket måste kunna kommunicera relativt obehindrat med varandra för att arbetet skall kunna fungera.
En bra ljudmiljö på resturangen innebär inte tystnad, utan att skapa utrymme för det ljud som får gästerna att trivas. En restauranglokal kan med fördel designas så den innehåller flera olika ljudmiljöer, med olika stämning och funktion, utan att dessa ljudmiljöer stör varandra. Har du till exempel en matsalsdel och en del för dansgolv, kan du med hjälp av ljudabsorbenter dämpa matsalsdelen så att den är lugn och samtalsvänlig medan dansgolvet bjuder på musik och en högre ljudnivå.
Hela 93 % av Sveriges befolkning anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de går på restaurang. Kunden har alltid rätt heter det, men när det gäller ljudmiljön på restauranger har kundens önskemål uppenbarligen inte nått fram. Ett tips är att lyssna på gästerna och skaffa ljudabsorbenter (bullerdämpare).
Med andra ord: dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna.
HRF Novus 2009
Kakofonien 2009 (www.hrf.se)