Connect with us

Intressant

Chokladföretag

Publicerad

den

Chokladföretag är både hårt jobb och njutning

Chokladföretag med egen tillverkning är en affärsidé där det finns marginaler att hämta. Under 2000-talet har efterfrågan på välsmakande choklad blivit allt större.

Choklad har blivit alltmer av en social läckerhet. Man testar och jämför choklad, och det internationella sättet att avnjuta lite choklad till dessert, har kommit för att stanna. Det finns mer utrymme på marknaden att fylla, att starta ett chokladföretag är ett gott alternativ, och även komplement, till exempelvis caféverksamhet.

Carl von Linné gav kakaoträdet namnet Theobroma cacao, gudarnas föda. Troligen syftade han på chokladens hälsobringande egenskaper – på 1700-talet köpte man sin choklad på apoteket och den ansågs avhjälpa ett antal krämpor. I och med att den riktigt mörka chokladen har gjort sitt segertåg på senare tid, har vetenskapen hängt med, och visst, Linné hade rätt, det finns mycket nyttigt i kakao. Ju mörkare desto nyttigare. Men man kan förvisso blanda in flera ingredienser i sammanhanget och uppnå kulinariska sensationer utan dess like…

Att starta ett chokladföretag innebär mycket arbete. Att få jobba med något som du verkligen är engagerad i, är en drivkraft som överbrygger det hårda jobbet med ett chokladföretag, både före och efter öppnandet. Som vid all företagsamhet, ska du börja med att sätta dig ned och göra en affärsplan för ditt chokladföretag.

I affärsplanen beskriver du allt som har med ditt chokladföretag att göra, från själva affärsidén över finansiering och budget, alla utgifter för att starta, t ex. för lokaler, utrustning, marknadsföring till råvaruleverantörer och personalkostnader för ditt chokladföretag. Alla tillstånd från myndigheterna för ditt chokladföretag ska också finnas med, från F-skattebevis till OK från din kommun. Beskriv också ditt system för egenkontroll , något alla som jobbar med livsmedel måste ha. Dina egna förutsättningar för att driva ett chokladföretag ska också stå med.

Kunskap: En viktig ”detalj” i att starta ett chokladföretag är kunskap om området. Du kanske redan har jobbat med choklad i någon form, t ex. på konditori, eller kanske med desserter, eller rentav i ett chokladföretag. Är du nybörjare finns det grundläggande kurser som är värdefulla att ha innan du startar ett chokladföretag. ”Chokladskola” är ett bra sökord. För att bli t ex. en duktig pralinör behövs både utbildning och mycket träning. Gör gärna studiebesök hos andra chokladföretag och notera sådant du tycker är bra och mindre bra, vad du kan och vill göra bättre i ditt chokladföretag.

Riktigt bra råvaror: Chokladråvara med hög kvalitet är något du måste satsa på i ditt chokladföretag. Plantagechoklad rekommenderas, så att du vet varifrån den kommer och vet att du får en jämn och hög kvalitet vid varje leverans.

Specialiteter: När du utvecklar specialiteterna i ditt chokladföretag, tänk på de kunder du har i din närhet. Vilka smaker kan passa för just detta kundsegment? Vilka smaker är ”inne”, vad är på gång – läs gärna branschtidningar och leta på nätet. Smaker är viktigt. Utveckla ett grundsortiment som tilltalar de flesta, kombinerat med trender. Lakrits är exempel på en smak som seglat upp och blivit mycket populär också i chokladpraliner, men det innebär inte att det förblir så. Utforska om det finns någon lokal produkt, kanske bär eller krydda, du kan använda som smaksättare, något som kan bli ett kännetecken för din verksamhet. Ett bra tips är att hålla olika smaker så rena som möjligt, och lätta att urskilja. Och ögat ska också ha sitt – dina produkter ska se så tilltalande ut att köpbegäret ökar bara av att se på dem! Tänk också på att fina förpackningar är en del av detta.

Utrustning: Beroende på vilken inriktning du väljer för ditt chokladföretag, behöver du olika sorters utrustning. Grundutrustning för ett chokladföretag är bl a. en polerad stenskiva att arbeta på, och chokladsmältare. Ska du göra praliner behöver du pralinformar och paletter, dekoreringsmaterial och pralinaskar. En chokladfontän för att hålla chokladen smält vid rätt temperatur för t ex. chokladdoppade bär, tål dessutom att beskådas. Att jobba bakom glasskivor, så att kunderna ser arbetet pågå, är både ett bra marknadsföringsknep för ett chokladföretag, och ett bra sätt att alltid ha stenkoll på att det är ordning och reda. För att presentera din choklad för kunderna behövs chokladkylmontrar, så att pralinerna förvaras i rätt temperatur.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Så driver du en framgångsrik glasskiosk

Publicerad

den

Av

Glass är en lyx som många människor gärna unnar sig, inte minst på sommaren.
Kvalitetsglass gjord på ekologiska och naturliga råvaror är många beredda att
betala lite extra för. Man kan tro att det är den lättaste saken i världen att driva
en framgångsrik glasskiosk, men det krävs en del förberedelser och eftertanke
för att verkligen lyckas.

Du kan antingen öppna en liten kiosk och tillverka glassen själv, på plats eller någon
annanstans. Du kan också välja att öppna en större fabrik och säja den glass du
tillverkar i egna kiosker och till andra kioskägare. Om du funderar på att tillverka egen
glass bör du ha i åtanke att det är lätt att tillverka glass, men desto svårare att
marknadsföra och sälja den.

Att öppna en glasskiosk kräver däremot betydligt mindre investeringar. Här är rätt läge
och rätt utrustning viktigt. Du behöver en glassdisk, frysbox, där du kan exponera din glass för
kunderna, tillverkningsutrustning om du vill tillverka egen glass och frysar för
ingredienser och glass som ännu inte är redo för försäljning.
Utvärdera marknaden innan du öppnar en glasskiosk.

Välj glasstyp med omsorg

Fundera på vilken typ av glass du ska sälja. Om du inriktar dig på kvalitetsglass bör
det finnas tillräckligt många kunder i området som är beredda att betala för hantverket
och de kvalitetsråvaror som behövs. Att köpa glass är roligt, lustfyllt och en belöning.
Din inredning bör därför vara kreativ och inspirerande. Lägg energi på hur du
presenterar dina smaker, hur glassen ”skyltas” i frysen och vilka spännande alternativ
och smakkombinationer du kan erbjuda.

Läget är viktigt, oavsett om du driver en glasskiosk, en restaurang eller ett café. För en
glasskiosk är läget om möjligt ännu viktigare än om du driver en restaurang. Eftersom
glass ofta är ett impulsköp är det viktigt att du finns där kunderna passerar.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

3 saker för att bli ett bra cateringföretag

Publicerad

den

Av

  1. Lägg tid på rätt sorts marknadsföring

Marknadsföring mot rätt målgrupper är en nyckelfaktor för en riktigt framgångsrik cateringverksamhet. Du behöver ha samma passion för marknadsföring som för maten du tillagar och säljer, då ökar du dina förutsättningar att lyckas. Det finns många cateringbolag, hur ska ni kunna sticka ut från mängden?

Börja med att skaffa dig kunskap om hur din lokala marknad ser ut. Ta en titt på vad dina konkurrenter erbjuder och gör sen en undersökning för att kartlägga vad kunderna vill ha. Det kan finnas ett glapp mellan vad befintliga cateringaktörer erbjuder och vad kunderna efterfrågar. Det glappet kan du fylla. Var strategisk när du letar efter en nisch där du kan bli framgångsrik och där du kan utmärka dig. Prova dig fram med olika marknadsföringskanaler och metoder. Framgångsrik marknadsföring handlar om att prova sig fram tills man hittar ett ”recept” som fungerar.

 

  1. Rätt attityd gör skillnad

Cateringbranschen kan vara extremt stressig, så det gäller att hålla huvudet kallt när saker och ting kör ihop sig och ni har manga beställningar att leverera. Var målmedveten och envis, deppa inte ihop om du stöter på motstånd. Prova en annan väg och ge dig inte! Det är lättare att lyckas om du är en organiserad person som kan disponera din och dina medarbetares tid på ett klokt sätt. Det är också en fördel om du är social och bra på att kommunicera med människor, då kan du bygga starka relationer med medarbetare, leverantörer och kunder.

 

  1. Ha koll på ekonomin

Du behöver inte vara insatt i den exakta vetenskapen kring hur man gör en budget eller hur man kalkylerar olika kostnader, men lite koll på ekonomin är en klar fördel om man vill öka sina förutsättningar att bli framgångsrik i cateringbranschen. Även om matlagning är din huvudsakliga passion så är det klokt att sätta dig in i och intressera dig för siffrorna bakom din verksamhet. Gör en budget, se till att ni håller den, sätt priser som grundar sig i vilka marginaler ni behöver ha i verksamheten och hur mycket ni måste sälja för att gå runt. Bristande koll på företagets ekonomi kan leda till att ni får betala mer än ni behöver för olika saker eller att ni inte märker att saker och ting är på väg utför förrän det är för sent.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Fixa baren med fotstöd!

Publicerad

den

Av

Att skapa just den där inbjudande baren som kunden bara vill komma tillbaka till, igen och igen – vem vill inte det? En detalj som verkligen ger plusvärde i baren är något som dina gäster kanske inte direkt sitter och tittar på, men tar in vid första ögonkastet och saknar om det inte finns: Fotstöd.

 

Att tänka igenom barinredningen är viktigt och här gäller som så ofta att det är detaljerna som ger helheten och höjer statusen på din restaurang. Snygga barstolar, en fin bardisk att hänga på och så eleganta fotstöd som kronan på verket. Omtanken om gästen ända ner till fötterna … självklart. Och ett bra sätt att stryka under stilen du valt i baren. Eller är det kanske en hög soffa i barhöjd som behöver fotstöd för att bli perfekt?

 

Några tips :

  • Mät sidorna av bardisken som ska ha fotstöd och gör en enkel skiss av hur du tänkt dig fotstödet. Testa med exempelvis målartejp eller att spänna upp ett band så du får en klar uppfattning om hur mycket utrymme som behövs.
  • Hur långa ska rören i fotstödssystemet vara och vill du ha runda eller fyrkantiga rör?
  • Vilka vinklar måste planeras? Ska det vara 90-gradersvinklar eller justerbara vinklar?
  • Vilka fästen blir bäst och vilka ändavslut passar din stil? Runda platta eller med kupol? Eller fyrkantiga till fyrkantsrör?
  • När du har kommit så långt är det dags att göra en så detaljerad ritning som möjligt som underlag för din beställning.

 

Fotstöd finns i ett antal olika modeller, ytbehandlingar och dimensioner. Du kan beställa fotstöd precis som du vill ha dem. De kapas och bockas mot din ritning.

Och kom ihåg: Välj stil och finish efter just din bar och dina intentioner. Genom val av olika fästen, vinklar och ändavslut skapar du ditt unika fotstöd. Och höjer standarden på din bar och din restaurang.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB