I dagens digitala restaurangvärld äter gästerna med ögonen långt innan de känner doften av maten. En gäst som letar efter ett nytt ställe att äta på börjar nästan alltid sin resa på Google Maps eller Instagram. Vad är det som avgör om de bokar bord hos dig eller hos konkurrenten? Ofta är svaret så enkelt som bilderna.
Att bemästra konsten att ta snygga matbilder är därför inte bara en rolig hobby – det är en av de mest kostnadseffektiva marknadsföringsstrategier du kan ha. Och det bästa av allt? Du behöver inte anlita en dyr fotograf eller köpa kamerautrustning för tiotusentals kronor. Med rätt kunskap och din mobiltelefon kan du skapa ”food porn” som får det att vattnas i munnen på dina följare.
Här går vi igenom allt du behöver veta för att lyfta din restaurangs visuella profil.
1. Ljuset är nyckeln till framgång
Om det bara finns en enda sak du tar med dig från den här guiden, låt det vara detta: ljuset avgör allt. Det vanligaste misstaget många restaurangägare gör är att fotografera maten där den serveras, under restaurangens mysbelysning.
Även om dämpad belysning och tända ljus skapar stämning i lokalen, är det en mardröm för kameran. Det gula ljuset får maten att se oaptitlig och onaturlig ut. Kött kan se grått ut och sallad tappar sin fräschör.
Jaga det naturliga dagsljuset
Lösningen är enkel. Flytta tallriken. Det absolut bästa ljuset för matfotografering är indirekt dagsljus. Ställ dig vid ett fönster. Om solen skiner starkt rakt in bör du hänga upp en tunn gardin eller hålla upp ett vitt papper för att mjuka upp ljuset. Du vill ha mjukt ljus som smeker maten, inte hårda solkatter.
Lek med skuggorna
Försök att undvika att fota med ljuset rakt i ryggen (så kallat frontljus), då det gör bilden platt. Låt istället ljuset komma från sidan eller snett bakifrån (motljus). Sidoljus skapar vackra skuggor som lyfter fram texturen i brödet, glansen i såsen och krispigheten i grönsakerna.
Varning för blixten
Använd aldrig, under några omständigheter, mobilens inbyggda blixt. Den skapar ett hårt, kallt ljus rakt på maten som tar bort alla naturliga skuggor och får rätten att se ut som något från en sämre snabbmatskedja på 90-talet.
2. Styling: Så får du maten att se levande ut
Kameran ser mer än vad ögat gör, och den är skoningslös. När en tallrik landar på bordet framför en gäst kompenserar hjärnan för små skavanker, men på bild blir varje liten fläck tydlig. Styling handlar om att kontrollera dessa detaljer.
Detaljerna som avgör
Innan du trycker av bilden, ta en titt på tallrikskanten. Finns det en droppe sås där? En smula som inte hör hemma? Torka bort det. En ren kant signalerar professionalism och omsorg.
Mat torkar också snabbt. En köttbit eller en grillad grönsak kan se torr ut bara minuter efter att den lämnat köket. Ett proffsknep är att ha en liten pensel med matolja till hands. Pensla lite lätt på köttet eller grönsakerna precis innan fotot tas för att få tillbaka den där aptitretande glansen.
Färska örter är också en räddare i nöden. Även den brunaste grytan ser fantastisk ut om den toppas med lite färsk persilja, koriander eller gräslök. Det gröna ”poppar” på bild och signalerar fräschör.
Skapa kontrollerat kaos
En bild kan ibland kännas för stel och uppställd. För att skapa en känsla av äkthet kan du jobba med ”slarv med omsorg”. Låt en servett ligga lite skrynkligt vid sidan av, eller strö några flingor flingsalt på bordsskivan bredvid tallriken. Det får bilden att kännas mer levande och inbjudande.
3. Vinklar och komposition
Hur du håller kameran har stor betydelse för hur rätten uppfattas. Olika maträtter kräver olika vinklar för att komma till sin rätt.
Ovanifrån (Flat Lay)
Att fota rakt uppifrån är väldigt populärt på Instagram. Denna vinkel fungerar utmärkt för rätter där ingredienserna är utspridda, som en vacker pizza, en smoothie bowl, en soppa eller en sallad. Det ger en grafisk och tydlig bild av vad rätten innehåller.
45-gradersvinkeln (Gästens vy)
Detta är den vanligaste vinkeln och motsvarar hur gästen ser maten när den sitter vid bordet. Den passar bra för de flesta varmrätter, pasta och tallrikar där du vill visa både innehåll och lite djup.
Ögonhöjd (Rakt framifrån)
Har du en rätt som bygger på höjden? En maffig hamburgare med flera lager, en hög med pannkakor eller en snygg cocktail? Då ska du gå ner i nivå. Fota rakt från sidan i ”ögonhöjd” med maten. Det får rätten att se mäktig och imponerande ut.
Tredjedelsregeln
När du komponerar bilden, tänk på att inte alltid placera huvudmotivet precis i mitten. Föreställ dig ett rutnät över skärmen (många mobiler har denna funktion inbyggd) och placera tallriken där linjerna korsar varandra. Det skapar en mer dynamisk och intressant bild.
4. Bakgrund och miljö
Glöm inte bort vad som syns runt omkring maten. En stökig bakgrund med diskmaskiner, kvarglömda glas eller gäster som tuggar kan förstöra den bästa matbilden.
Använd ytor som kompletterar maten. En rustik träskiva, en skrynklig linneduk eller en rå betongyta är ofta snyggare än en blank, vit laminatskiva som reflekterar taklamporna. Om din restaurang har snygga bord, använd dem. Om inte, skaffa några snygga bakgrundsskivor att fota på.
Att inkludera människor i bilderna är också ett kraftfullt grepp. En hand som sträcker sig efter ett bröd, någon som häller upp sås eller skålar i bakgrunden skapar ”action”. Det hjälper betraktaren att föreställa sig själv i situationen.
5. Redigering: Det sista lyftet
Du behöver inte vara expert på Photoshop för att fixa till bilderna. Gratisappar som Lightroom Mobile eller Snapseed räcker långt. Målet med redigeringen ska vara att återskapa hur maten faktiskt såg ut, inte att förändra den helt.
Fokusera på vitbalansen. Om bilden känns gul (vilket ofta händer inomhus), dra reglaget mot blått tills det vita porslinet faktiskt ser vitt ut. Öka kontrasten lite grann för att få bilden att ”smälla”, och öka skärpan eller ”struktur” försiktigt för att framhäva krispighet.
Var försiktig med färgmättnaden. Det är lätt att dra på för mycket så att maten ser radioaktiv ut. En naturlig look vinner alltid i längden.
Sammanfattning
Att ta snygga matbilder till din restaurang handlar inte om dyr utrustning, utan om medvetenhet. Genom att flytta tallriken till fönstret, tänka på vinkeln och lägga ner några sekunder extra på styling kan du förvandla din meny till en visuell magnet på sociala medier. Börja experimentera redan vid nästa lunchservering!