究竟是什么造就了成功的餐厅不同. Ibland kan ett nytt och intressant koncept vara den viktigaste framgångsfaktorn, andra gånger kan en kreativ köksmästare göra stor skillnad. Ofta samverkar fyra faktorer för att skapa framgång: god mat, service i världsklass, en bra ledning och summan av de små sakerna som påverkar helhetsintrycket.
God mat
Knappast någon invänder väl mot påståendet att god mat är en av de viktigaste hörnstenarna i en framgångsrik restaurang. Om du har en restaurang med en fantastisk inredning men usel mat så är det svårt att dölja problemet. En meny som konsekvent håller hög kvalitet, dag efter dag, är däremot ett klockrent framgångsrecept. Det ökar förutsättningarna att få stamgäster. Gästerna ska kunna lita på att er mat är lika god och vällagad idag som i morgon eller om tre månader.
Hög servicenivå
Maten är “bara” en pusselbit i restaurangers framgångsrecept. Det finns inget som irriterar gäster mer än att behöva be om saker och ting som borde vara en självklar del av ett restaurangbesök, exempelvis att snabbt få en bordsplacering om det behövs, att få vänta länge på att göra sin beställning eller att behöva vänta länge innan maten kommer. Vatten som tar slut eller tomma fat på salladsbordet är andra små irritationsmoment som riskerar att växa sig stora. Se till att gästens totala serviceupplevelse flyter på och fungerar från start till mål och glöm inte att alltid ge service med ett leende!
En riktigt bra ledning
Bra service är knappt möjligt om man inte har en bra restaurangchef som skapar rätt förutsättningar för personalen att göra sitt jobb. Restaurangchefen ska se till att alla detaljer flyter på i gästupplevelsen och i hela maskineriet som krävs för att verksamheten ska fungera. Som restaurangchef är det ditt ansvar att hålla personalen nöjd och välinformerad, att hantera eventuella missnöjda gäster och att kunna agera problemlösande när nya utmaningar uppstår under dagens lopp. En bra restaurangchef håller ständigt koll på att gästerna blir väl omhändertagna, att servicenivån är hög och hanterar problem genom att agera förebyggande i så stor utsträckning som möjligt.
Summan av detaljerna skapar en helhet
Små detaljer som sällan kostar särskilt mycket bidrar till att gästens upplevelse blir unik och intressant. Ni kanske ser till att servetterna matchar inredningen, att alla gäster bjuds på karameller i samband med att de tar in notan, att tacka gästerna för att de valde just er restaurang och önska dem en trevlig dag. Det här är bara några exempel på små detaljer som skapar en vinnande restaurangupplevelse.
restaurangexperten马格努斯赫尔斯特伦
Gilla oss på Facebook för att läsa vidare
Sex vinnande tips på vägen mot en restaurangsuccé
En undersökning visar att 46 procent av alla som arbetar eller har arbetat på restaurang drömmer om att en dag starta en egen restaurang. Här kommer några annorlunda och användbara tips som tar dig närmare din dröm.
1. Bygg en grund med tre starka faktorer
En restaurang kan aldrig bli en succé utan tre avgörande förutsättningar: ett riktigt bra läge, en skicklig och ambitiös köksmästare och ett oslagbart och vinnande koncept. Dessa tre faktorer samverkar och hjälper dig att bli framgångsrik. Både restaurangens läge och köksmästarens inriktning och kompetens ska matcha restaurangens koncept. Vissa restaurangägare hävdar att läget inte spelar någon roll eftersom de planerar att starta en ”destinationsrestaurang” som gästerna kommer att vilja besöka ändå. Det är ofta bara en ursäkt för att maskera ett dåligt läge. En hög tillgänglighet är A och O för den som vill driva en framgångsrik restaurang.
2. Överskatta alltid ditt finansieringsbehov
Räkna med att det tar mellan sex och nio månader innan restaurangen har fått igång en ordentlig lönsamhet. Om du gjort en kalkyl är det klokt att lägga på lite extra, det kostar nästan alltid mer än man tror att få fart på affärerna och etablera restaurangen. 许多餐馆都经历了第一低迷时,好奇心,把自己的就职典礼,,sv,这时候,你需要采取资本要有毅力,并能建立一个强大的长期业务,,sv,与投资节约和长远考虑,,sv,否则有你燃烧所有的钱在短短几个星期的危险,,sv,以学徒和学生,,sv,为学生提供实习厨师是一个聪明的方式来了解未来的员工,,sv,向他们介绍你的工作,并在同一时间去了解他们的脉搏,,sv,学徒和厨师的学生用新的思路作出贡献,并从不同的角度来考虑您的业务,,sv. Det är då man behöver ta till kapital för att få uthållighet och kunna bygga upp en långsiktigt stark verksamhet. Var sparsam med investeringar och tänk långsiktigt, annars finns det en risk att du bränner alla pengar på bara ett par veckor.
3. Ta in lärlingar och elever
Att erbjuda kockelever praktikplats är ett smart sätt att lära känna framtida medarbetare, att introducera dem i hur ni arbetar och samtidigt känna dem på pulsen. Lärlingar och kockelever bidrar med ett nytänkande och betraktar er verksamhet från ett annat perspektiv, 它可以是有价值的,因为他们可能会拿出新菜添加到菜单或具有改进的有趣的建议,,sv,不要吝啬对创造客户增值的东西,,sv,把钱花在带来附加值客人的事情是你可以做一个餐馆老板最明智的事情之一,,sv,许多入门级的餐馆老板让克扣对事不对人的错误,,sv,或某些类型的成分的,,sv,不要以为短期,,sv,它可以是非常昂贵的吝啬开支的类型,,sv,如果您保存的东西,客人注意,,sv,它的风险降低他们对餐厅的看法,,sv,这反过来又可以从回来阻止他们,,sv.
4. Snåla inte på saker som skapar mervärde för gästen
Att lägga pengar på saker som tillför mervärden för gästen är något av det klokaste du kan göra som restaurangägare. Många nybörjarkrögare gör misstaget att snåla in på fel saker, 例如 utrustning, tallrikar eller vissa typer av ingredienser. Undvik att tänka kortsiktigt, det kan stå dig dyrt att snåla in på den typen av utgifter. Om du sparar in på saker som gästerna noterar, riskerar det att sänka deras syn på restaurangen, vilket i sin tur riskerar att avskräcka dem från att komma tillbaka. 一切投资的钱,增加了顾客的体验,,sv,它往往在支付多次,,sv,重点打造有效的程序,,sv,其中最常见的原因,餐馆歇业是无法建立有效的程序和系统化工作,,sv,组织工作,,sv,为员工提供明确的责任,并创造整个供应链的结构将被处理,,sv,从目前的客人走过,直到他们支付账单并移动门上,,sv,并不意味着它杀死创造力,,sv,相反,它是利用你的时间和资源在尽可能最好的方式一个聪明的办法,,sv, det lönar sig ofta många gånger om.
5. Fokusera på att skapa effektiva rutiner
Ett av de vanligaste skälen till att restauranger går i konkurs är en oförmåga att skapa effektiva rutiner och att systematisera arbetssättet. Att organisera arbetet, ge medarbetare tydliga ansvarsområden och att skapa en struktur för hur hela kedjan ska hanteras, från det att gästen kommer in genom dörren tills de betalt notan och går vidare,betyder inte att att man tar död på kreativiteten. Det är snarare ett smart sätt att använda er tid och era resurser på bästa möjliga sätt. Det ger er förhoppningsvis dessutom tid över till att vara kreativa i köket och i arbetet med restaurangens fortsatta utveckling.
6. Var beredd på att utvecklas, särskilt om du är kock eller köksmästare
Om du brinner för att laga och servera god mat så ska du vara rädd om och bevara din passion, men om affärer och att bygga upp ett lönsamt företag inte är din starka sida bör du vara beredd på att gå ihop med någon som brinner för att utveckla en lönsam restaurang. Tillsammans kan ni bilda ett oslagbart team. Om restaurangen blir en framgång får du som kock vara beredd på att ta dig an andra arbetsuppgifter och kanske övergå till att leda och utveckla restaurangen och motivera din personal. Var beredd på att utvecklas och byta roller i takt med att restaurangen expanderar.
restaurangexperten马格努斯赫尔斯特伦