Connect with us

Starta Café

Öppna café ‒ information från Livsmedelsverket

Publicerad

den

Öppna café

I den här artikeln kan du som ska starta, överta eller driva ett litet enkelt café hitta information som är viktig för dig och din verksamhet.

Informationen gäller främst kaféer där man inte lagar mat, men kan tillämpas på många typer av caféverk­samhet. Om du också ska laga mat i ditt café ställs högre krav på verksamheten och då kan du behöva ytterligare information om det. I livsmedelslagstiftningen finns ingen tydlig definition av vad ett café är. Det du serverar ska vara säkra livsmedel. Alla som serverar eller säljer livsmedel till allmänheten har ansvar för att livsmedlen är säkra att äta. Även om man har en verksamhet som inte behöver registreras hos någon kontrollmyndighet är man ansvarig för att det man säljer är säkert. Om verksamheten ska registreras eller inte beror på hur stor den är och vilken kontinuitet den har. En­staka försäljningstillfällen, som på en marknad, kan vara en verksamhet som inte behöver registreras. Andra exempel på verksamhet som inte behöver registreras är när en frisör serverar t ex kaffe och kakor, och när föräldrar bakar bullar som barn kan sälja i skolans regi. För att ta reda på om din verksamhet behöver registreras eller inte bör du kontakta din kommun.

Starta verksamheten

Kontakta kommunen: När du vill starta ett livsmedelsföretag, till exempel ett café med kontinuerlig försäljning, måste du registrera detta hos kontrollmyndigheten. I detta fall är det miljö­kontoret i din kommun. Lokaler eller utrymmen för din verksamhet måste inte besiktigas innan verksamheten påbörjas. Verksamheten får påbörjas 14 dagar efter det att kommunen har fått din anmälan. Först någon gång efter att du har startat din verksamhet gör kommunen ett besök. Kommunen tar ut en avgift när den handlägger anmälningar om regist­rering och en årlig kontrollavgift.

Det här behöver du ha med i ansökan om registrering av din anläggning:

• Livsmedelsföretagarens namn och adress
• Organisationsnummer, personnummer eller samord­ningsnummer
• Lokal, utrymme eller plats där verksamheten ska bedrivas
• En beskrivning av verksamhetens art och omfattning
• Ytterligare information som kontrollmyndigheten begär
• Tänk också på att det krävs speciella tillstånd om du vill ha uteservering. Sådana tillstånd ansöker du också om hos kommunen.

Andra tillstånd och registreringar

Det är inte bara livsmedelslagstiftningen som ställer krav på dig som ska starta eller driver ett företag. Skatteverket och Bolagsverket har en gemensam tjänst för registrering av bolag. Den kommunala kontrollmyndigheten kan upplysa om tillstånd för:

• alkoholservering och försäljning av öl
• gatuförsäljning och uteservering
• brandfarliga varor, köldmedier
• bygglov, VA-anslutning
• fettavskiljning, ventilationskontroll, sotning
• sophämtning, källsortering, farligt avfall
• returemballage

Ta reda på vilka regler som gäller

Reglerna är till för att skydda konsumenten Det finns två huvudsyften med livsmedelslagstiftningen:

• att skydda konsumenten från livsmedel som är skad­liga för hälsan
• att märkningen ska ge konsumenten tillräcklig information för att han eller hon ska kunna göra egna och säkra val. Märkning och presentation av livsmedel får inte vilseleda konsumenten.

Det här gäller för alla livsmedelsföretag

Ansvar: Du som företagare ansvarar för de livsmedel som du tillverkar, transporterar, lagrar eller säljer. Det hand­lar till exempel om att följa reglerna om säkerhet och märkning.
Spårbarhet: Det ska gå snabbt att identifiera en leverantör och ett parti.
Öppenhet: Du ska omedelbart informera behöriga myndigheter och konsumenter om det finns anledning att misstänka att ett livsmedel inte är säkert.
Förebyggande: Du ska regelbundet se över kritiska punkter i din verk­samhet och se till att kontroller görs vid dem.
Kontroll: Du ska se till att verksamheten uppfyller målen i lag­stiftningen.

Kontrollera din egen verksamhet

Vad är det man ska kontrollera? Din egen kontroll är ditt eget system för att vara säker på att din verksamhet uppfyller lagstiftningens krav och att maten du serverar är säker. Du ska ha fasta rutiner för vad som ska göras och hur det ska göras. Rutinerna bör vara nedskrivna, men det finns inga krav för ett litet café. Den här artikeln vänder sig till dig som har en enkel verksamhet, till exempel brer smörgåsar, värmer färdiga pajer och bakar bullar och kakor. Även för denna typ av verksamhet är det en del att tänka på när det gäller säker mathantering.

Skadedjur ska hållas borta: Gnagare, insekter och fåglar räknas som skadedjur. De kan föra med sig sjukdomar och förstöra livsmedel och utrustning. Du ska därför ha tänkt igenom hur du ska förebygga och bekämpa skadedjur. Lokalen ska vara ut­formad så att skadedjur hålls borta. Andra bra sätt att förebygga är att ha god avfallshantering.

Temperatur: Det är ditt ansvar att livsmedlen förvaras vid rätt tem­peratur. Det är viktigt att hålla ”kylkedjan”, dvs att kylvaror håller kyltemperatur tills de används. Det säk­raste sättet att tina fryst mat är att tina upp den i kylen.
Tillagad mat som ska kylas ner ska kylas så fort som möjligt. Mjölk som ska stå framme för gäster kan ställas på en kylplatta.

Känsliga livsmedel: Vissa livsmedel är känsligare än andra. Räkor, ägg och skinka är exempel på känsliga livsmedel som sjukdoms­framkallande bakterier kan växa på om varorna inte förvaras kallt. Om de till exempel finns på smörgåsar eller i en sallad måste dessa hållas kylda tills de ska serveras.

Dricksvatten: Om du inte använder kommunalt dricksvatten, utan tar vatten från egen/enskild vattentäkt, ska du meddela den lokala kontrollmyndigheten detta när du registrerar din verksamhet. OBS! Tänk på att också is måste uppfylla kraven för dricksvatten!

Märkning: Märkning är viktig för att man ska veta vad man köper. Huvudregeln är att alla färdigförpackade livsmedel ska märkas. Det finns dock vissa undantag. Om du i ditt café t ex säljer inslagna smörgåsar, som du själv har gjort i ordning, behöver de inte märkas. Oförpackade livsmedel som säljs över disk behöver inte heller märkas. Du ska däremot kunna redogöra för vad som finns i de omärkta livsmedlen. OBS! Tänk på att märkningen omfattar både text, bilder och övrig dekor i direkt anslutning till försäljningen, till exempel på skyltar och hyllkanter.

Spårbarhet och återkallande: För alla livsmedelsföretag ställs krav på spårbarhet. Reglerna kräver att du snabbt ska kunna tala om var du köpt eller fått dina varor. Spar därför kvitton och fraktsedlar. Du måste kunna ta fram uppgifter om leve­ratörens namn och adress. Det som bör dokumenteras är leverantörens namn och adress, vad som har köpts in, när och hur mycket. Det innebär exempelvis att man kan spara kvitton och eventuella fraktsedlar på de livsmedel man köper. Om du misstänker att ett livsmedel som du har serverat
inte är säkert måste du informera dina leverantörer och kontrollmyndigheten om detta. Om man måste återkalla ett livsmedel kan man, tack vare spårbarheten, hitta eventuella källor och spridning.

Minska risken för allergi: Allergener är naturliga ämnen som kan förekomma i livsmedel. Allergenerna, oftast proteiner, kan ge allvar­liga reaktioner hos dem som är allergiska mot ämnena. Ibland kan det räcka med mycket små mängder för att en allergisk person ska bli mycket sjuk. De livsmedel som innehåller kända allergener ska vara märkta med detta. Ibland kan allergener finnas i livs­medel genom förorening eller annat. Det är viktigt att du som livsmedelsföretagare undanröjer risken för att dina produkter blir förorenade med allergener i produk­tionskedjan.

Krav på din verksamhet

Kunskap: Som livsmedelsföretagare är det mycket viktigt att ha kunskap om smittämnen, smittovägar, personlig hygien och allergener, ämnen som kan ge allergiska reaktio­ner. En vanlig orsak till matförgiftning är otillräck­liga kunskaper om livsmedelshygien. Det är du som livsmedels företagare som har ansvar för att du och eventuell personal har rätt kunskap. Det finns inga krav på speciell utbildning.

Personlig hygien: Det ska finnas rutiner för personlig hygien, så att maten inte smittas av dem som hanterar den. Det kan handla om både bakterier, virus och allergener. Om du har sjukdom eller symtom som ger illamående, kräkningar, diarré, hosta, ont i halsen, förkylning eller sår, finns det risk att du överför smitta till livsmedel. Tänk på att man kan sprida smitta utan att själv visa symtom. Om du har sår ska du täcka dem med plåster. Sår på händer ska ha vattentåligt plåster och du bör använda skyddshandskar. Att tvätta händerna är bland det mest grundläggande inom hygien. Genom att effektivt tvätta händerna vid behov undviker man att farliga bakterier sprids till maten. Av samma skäl är det viktigt att ha rena och funktionella arbetskläder.

Lokaler och utrustning: Ditt cafés lokaler, inredning och utrustning måste vara utformade så att det är möjligt att hålla rent. Lagstiftningen ger ingen detaljinformation om hur lokaler och utrustning ska vara utformade. Du ansvarar själv för att utforma lokalerna så att de är lämpliga och fungerar.

Några tips för lokaler:

Lätt att rengöra: Det ska vara lätt att rengöra lokalen. Lokal och utrust­ning ska vara utformade så att inte smuts och mat­rester samlas. Man ska kunna komma åt att rengöra alla utrymmen. Material som kommer i kontakt med livsmedlen ska vara utformade så att de kan rengöras. I din lokal måste du också kunna rengöra och förvara utrustning. Lokalen ska också vara säker ur skadedjurs­synpunkt.

Flöde: Tänk på att utforma lokalen så att du undviker ”korsande flöden”. Det som är rent ska inte komma i kontakt med det som är smutsigt. Kunder ska inte gå genom utrymmen där matvaror bereds. Det ska finnas personaltoalett med handfat och den får inte ligga i direkt anslutning till beredningen.

Förvaring: Tänk på att det ska finnas tillräckligt med förvarings­utrymme för livsmedel och utrustning. Förvaring direkt på golvet hindrar rengöring och är därför inte lämpligt. Livsmedel, t ex råvaror och tillredda livsmedel, behöver ofta hållas åtskilda för att undvika förorening. Tänk också på om det kan finnas ämnen som kan ge allergi. Städutrustningen behöver också ett separat ut­rymme för att undvika förorening. Självklart behöver sopor ha en egen behållare/utrymme.

Disk och rengöring: Smuts och matrester ger bakterier möjlighet att växa till. Genom noggrann rengöring förhindrar man bak­terietillväxt och därmed minskar risken för att kunder ska bli sjuka av maten.Det är viktigt att hålla isär ren och smutsig hantering. Smutsig disk bör till exempel ha egna avställningsytor, för att inte smutsa ner rena redskap.

 

Kontroll och avgift

Produktion och kontroll går hand i hand: När du startar din verksamhet börjar du också tillämpa din kontroll av din verksamhet. Organisera eventuella rutiner, dokument, recept och liknande som används i din verksamhet. Försök utveckla och förbättra din kontroll om det går! Även om du har bra förutsättningar och din kontroll fungerar ska du fortsätta att arbeta för att förbättra dina system. Tänk på att om verksamheten förändras, t ex om du tillför nya typer av produkter, kan det ställas nya krav och krävas nya rutiner.

Kontrollmyndighetens besök: Kontrollmyndigheten, oftast kommunens miljökontor, kontrollerar att ditt livsmedelsföretag lever upp till kra­ven i livsmedelslagstiftningen.En inspektör från kommunen bedömer om din verk­samhet uppfyller lagstiftningens krav. För att kunna göra det behöver inspektören få tillträde till företagets lokaler för att kontrollera och eventuellt ta prover. Du kommer att behöva beskriva vilka rutiner du har i din verksamhet och visa eventuella dokumentation. Kon­trollen kan också omfatta uppföljning av arbetsinstruk­tioner, frågor om personalens ansvarsområden etc. Kontrollen ska fungera som stöd och möjlighet för dig som företagare och för just din verksamhet. Om in­spektören kommer med synpunkter på din verksamhet, passa då på att fråga så att du förstår problemet och eventuell koppling till lagstiftningen. Du har rätt till en skriftlig rapport på eventuella avvi­kelser mot lagstiftningens krav. Tänk på att kontrollen kan vara föranmäld, men även oanmäld. Kan du visa att du har en bra kontroll av din verksamhet, minskar behovet av kommunens kontroll.

Kommunen tar ut en avgift: Kommunen tar ut en avgift för registrering och kon­troll. Hur mycket du behöver betala i kontrollavgift beror på hur stort behovet är av att kontrollera din verksamhet. Kommunen bedömer behovet och ger dig ett beslut om kontrolltid. Varje kommun beslutar om en timtaxa för livsmedelskontrollen i kommunen. Din årliga kontrollavgift beräknas genom att multiplicera kontrolltiden med timtaxan. Exempelvis 2 timmar x 1 000 kr = 2 000 kr i årlig kontrollavgift. Även om avgiften betalas årligen är det inte säkert att kommunen besöker dig varje år. Den tid som du fått i ditt beslut är den tid som kommunen ska använda för kontroll av din verksamhet. Tiden ska täcka både förberedelser, kontrollbesöket och eventuellt efterar­bete på kommunkontoret. Restiden ingår dock inte i kontrolltiden.

 

KÄLLA OCH TEXT LIVSMEDELSVERKET

http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/broschyrer/11-562%20SLV%20%20Kaf%C3%A9_G.pdf

 

Fortsätt Läsa

Intressant

Öka försäljningen utomhus: Smarta tips för din uteservering!

Publicerad

den

Av

Försäljning uteservering tips

Att öka försäljningen på din uteservering kan förvandla ditt café eller din restaurang till en blomstrande mötesplats. Här följer några konkreta tips för att maximera potentialen i din utomhusmiljö:

1. Skapa en inbjudande atmosfär:
• Satsa på bekväma och stiliga möbler som lockar gäster att stanna längre.
• Använd värmelampor och filtar för att förlänga utesäsongen.
2. Effektivisera menyn:
• Utveckla en specialmeny för uteserveringen som är snabb att servera och lätt att äta utomhus.
• Erbjud säsongens rätter och lokala delikatesser som lockar matintresserade.
3. Marknadsför din uteservering:
• Använd sociala medier för att visa upp din uteserverings unika karaktär och dagens erbjudanden.
• Samarbeta med lokala företag för att skapa paketerbjudanden eller evenemang.
4. Stärk kundupplevelsen:
• Inför snabb och effektiv service, särskilt under högtrafik.
• Anordna underhållning som live-musik eller quizkvällar som skapar en levande atmosfär.
5. Optimera layouten:
• Se till att layouten på uteserveringen är flexibel och kan anpassas efter olika gruppers storlek och behov.
• Öka synligheten och tillgängligheten från gatan för att locka förbipasserande.

Att välja rätt utrustning och material för din restaurang eller café är mer än bara en estetisk fråga; det påverkar direkt din affärs framgång:

1. Utrustning: Högkvalitativa köksapparater och verktyg minskar tiden för matlagning och ökar effektiviteten. Till exempel kan en kraftfull espressomaskin snabbt leverera högkvalitativt kaffe, vilket förbättrar kundnöjdheten och ökar genomströmningen av kunder under rusningstid.
2. Möbler: Bekväma och välutformade möbler lockar gäster att stanna längre och spendera mer. Till exempel kan ergonomiska stolar och rymliga bord förbättra gästernas komfort, vilket gör det mer sannolikt att de lägger till en efterrätt eller en extra dryck till sin beställning.
3. Porslin, bestick och glas: Kvalitetsporslin och glas kan förbättra presentationen av maten och höja den totala matupplevelsen. Ett elegant glas kan till exempel göra ett glas vin mer inbjudande, och tunga, välbalanserade bestick kan förmedla en känsla av kvalitet och lyx.

Sammanfattningsvis, investeringar i kvalitetsutrustning och material inte bara förbättrar funktionaliteten och effektiviteten i din verksamhet, utan också förstärker den totala kundupplevelsen, vilket kan leda till högre kundnöjdhet och ökad försäljning.

Genom att investera i dessa områden kan du inte bara öka försäljningen utan också stärka din restaurangs varumärke och skapa en minnesvärd upplevelse för dina gäster.

Fortsätt Läsa

Intressant

Från lokal till lyckad restaurang: Guide om bygglov och anpassningar i Sverige

Publicerad

den

Av

Att öppna en restaurang är en dröm för många entreprenörer och matentusiaster. Men innan du kan välkomna dina första gäster, finns det en viktig uppgift som måste hanteras: att säkerställa att din lokal uppfyller alla tekniska och lagstadgade krav genom att ansöka om och erhålla nödvändigt bygglov. I Sverige, där regler och förordningar är strikta men rättvisa, är detta ett avgörande steg för att förvandla din lokal till en drömrestaurang.

 

Förståelse för Bygglovsprocessen

Innan du ens börjar tänka på menyer och inredning, är det avgörande att förstå bygglovsprocessen. Denna process säkerställer att din restaurang inte bara är estetiskt tilltalande utan också säker, tillgänglig och miljövänlig. Att navigera i denna process kräver noggrann planering och förståelse för lokal lagstiftning och byggnormer.

 

Kontroll av Detaljplaner

Allt börjar med en detaljerad kontroll av områdets detaljplan, vilket visar vad marken får användas till. Denna information är avgörande för att förstå om din restaurangvision är genomförbar på den valda platsen.

 

Ansökan om Bygglov

När du vet att din restaurangidé är i linje med detaljplanen, är nästa steg att förbereda och inkomma med en bygglovsansökan till kommunen. Denna ansökan bör inkludera ritningar, beskrivningar och dokumentation som visar att din planerade restaurang uppfyller alla relevanta byggnads-, miljö- och säkerhetskrav.

 

Tekniska Krav och Anpassningar

Tekniska krav kan variera beroende på lokalen och dess befintliga skick, men vanligtvis inkluderar de ventilationssystem, köksutrustning, brandsäkerhet, tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning, och avfallshantering. Varje aspekt måste planeras i detalj för att säkerställa att din restaurang inte bara blir en trevlig plats för dina gäster utan också en säker och hållbar arbetsplats för dina anställda.

 

Granskning och Godkännande

Efter att ha inkommit med din ansökan följer en period av granskning där kommunen kan begära ytterligare information eller ändringar. Det är inte ovanligt att denna process innebär en dialog med kommunen för att förtydliga hur planerna uppfyller de ställda kraven.

 

Startbesked

När alla krav är uppfyllda och bygglovet är beviljat, utfärdas ett startbesked som tillåter dig att påbörja anpassningen av lokalen. Kom ihåg att även efter att bygglovet har beviljats, kan det finnas behov av ytterligare tillstånd för specifika aspekter av din verksamhet, såsom skyltning eller uteservering.

Avslutande Tankar fattande process som kräver tålamod, noggrannhet och ett öga för detaljer. Att navigera i bygglovsprocessen är en kritisk del av denna resa. Genom att förstå och uppfylla alla tekniska krav och lagstadgade förordningar säkerställer du inte bara att din restaurang kan öppna sina dörrar för allmänheten, men också att den gör det på ett sätt som är säkert, hållbart och välkomnande.

 

Vikten av Professionalitet och Expertis

Det kan vara klokt att investera i expertis i form av arkitekter, byggnadsingenjörer, och konsulter specialiserade på restaurangbranschen. Dessa experter kan hjälpa till att navigera i bygglovsprocessen, designa utrymmen som uppfyller alla krav, och till och med hantera kommunikationen med myndigheter. Deras kunskap kan spara tid, pengar, och undvika potentiella fallgropar längs vägen.

 

Anpassning för Framtiden

När du anpassar din restauranglokalis bör du inte bara tänka på dagens krav utan även planera för framtiden. Teknologiska framsteg, förändrade kundbeteenden och möjligheten till expansion är alla faktorer att överväga. Att skapa flexibla utrymmen som kan anpassas över tid kan visa sig vara en klok investering.

 

Hållbarhet och Ansvar

I dagens samhälle spelar hållbarhet en allt större roll i hur företag bedöms av konsumenter. Att inkludera hållbara byggmaterial, energieffektiva system och ansvarsfull avfallshantering i din restaurangdesign är inte bara bra för planeten utan kan också förbättra din restaurangs image och locka till sig en miljömedveten kundkrets.

 

Ett Steg i Taget

Att öppna en restaurang är en stor bedrift, och bygglovsprocessen är bara en del av ekvationen. Det är viktigt att närma sig varje steg med tålamod och noggrannhet, för att säkerställa att när dörrarna väl öppnas, är du redo att välkomna gäster till en plats som inte bara är lagligt compliant, men också varm, inbjudande och redo för framgång.

 

Avslutande Ord

Att förvandla en lokal till en blomstrande restaurang är en process fylld av utmaningar och belöningar. Genom att noggrant navigera i bygglovsprocessen, uppfylla tekniska krav och planera för framtiden, lägger du grunden för en verksamhet som inte bara överlever utan blomstrar i Sveriges konkurrenskraftiga restauranglandskap.

Genom att följa denna guide och utnyttja tillgängliga resurser och expertis, kan du öka dina chanser för framgång och förverkliga din dröm om att äga och driva en restaurang. Lycka till på din resa från lokal till lyckad restaurang!

Fortsätt Läsa

Starta Café

Checklista för att skapa en framgångsrik restaurang – Bocka av varje steg på vägen till succé

Publicerad

den

Av

1.

– [ ] Affärsplan:
– [ ] Definiera din vision och mål för restaurangen.
– [ ] Utför en marknadsanalys och identifiera din målgrupp.
– [ ] Skapa en finansiell plan och budget.

2.

– [ ] Juridiska och administrativa åtgärder:
– [ ] Registrera ditt företagsnamn och skaffa eventuellt nödvändiga licenser och tillstånd.
– [ ] Skapa en juridisk struktur för ditt företag (exempelvis aktiebolag eller enskild firma).
– [ ] Få ett organisationsnummer och skaffa nödvändiga försäkringar.

3.

– [ ] Lokal och utrustning:
– [ ] Hitta och hyr en lämplig lokal för din restaurang.
– [ ] Se till att lokalen uppfyller de hälso- och säkerhetsstandarder som krävs för livsmedelsverksamheter.
– [ ] Köp eller hyr utrustning för köket, serveringen och eventuellt för bar och betalningssystem.

4.

– [ ] Meny och leverantörer:
– [ ] Utveckla en lockande meny baserad på din målgrupps preferenser.
– [ ] Skapa relationer med lokala leverantörer för att säkerställa en pålitlig leveranskedja av färska och kvalitativa råvaror.

5.

– [ ] Rekrytering och personal:
– [ ] Definiera behoven för din personal och rekrytera erforderliga roller som kockar, servitörer, bartenders, etc.
– [ ] Säkerställ att dina anställda får nödvändig utbildning och certifieringar inom livsmedelshantering och säkerhet.

6.

– [ ] Marknadsföring och reklam:
– [ ] Utveckla en marknadsföringsstrategi för att nå din målgrupp, inklusive online och offline marknadsföring.
– [ ] Skapa en webbplats och använd sociala medier för att marknadsföra din restaurang.
– [ ] Samarbeta med lokala evenemang eller organisationer för att öka exponeringen.

7.

– [ ] Ekonomi och bokföring:
– [ ] Sätt upp en bokföringssystem för att hålla koll på intäkter och utgifter.
– [ ] Skapa en budget och följ upp dina ekonomiska resultat regelbundet.
– [ ] Hantera löneutbetalningar och skatteförpliktelser i enlighet med gällande lagstiftning.

8.

– [ ] Kundservice och kvalitetskontroll:
– [ ] Utveckla riktlinjer och standarder för kundservice.
– [ ] Utbilda ditt team för att ge en hög servicenivå och upprätthålla kvaliteten på mat och dryck.
– [ ] Implementera en systematisk kvalitetskontroll för att säkerställa kundnöjdhet.

9.

– [ ] Öppning och drift:
– [ ] Förbered en öppningsdag och marknadsför det.
– [ ] Planera och genomför en framgångsrik öppning.
– [ ] Öppna din restaurang och börja driva den enligt din affärsplan.

10.

– [ ] Personalhantering:
– [ ] Tilldela arbetsuppgifter till ditt personalteam.
– [ ] Skapa en arbetsschema för att säkerställa att du har tillräckligt med personal för att driva verksamheten smidigt.
– [ ] Utför regelbunden personalutvärdering och ge feedback för att förbättra prestationen.

11.

– [ ] Inköp och lagerhantering:
– [ ] Skapa en systematisk inköpsplan för att hålla jämna steg med efterfrågan och undvika brist på råvaror.
– [ ] Implementera en effektiv lagerhantering för att minimera matsvinn och kontrollera kostnader.

12.

– [ ] Kundrelationer och feedback:
– [ ] Skapa en positiv kundupplevelse genom att erbjuda utmärkt service och högkvalitativ mat.
– [ ] Samla in feedback från dina kunder och använd den för att förbättra din restaurangs prestation och kvalitet.

13.

– [ ] Följ livsmedelssäkerhetsstandarder:
– [ ] Följ alla hygien- och livsmedelssäkerhetsstandarder som fastställs av lokal lagstiftning.
– [ ] Utbilda ditt team om korrekt hantering av livsmedel, hantering av allergener och förebyggande åtgärder mot kontaminering.

14.

– [ ] Fortsatt marknadsföring och marknadsföringsstrategi:
– [ ] Fortsätt marknadsföra din restaurang genom olika kanaler och annonseringsmetoder.
– [ ] Aktivera samarbete med influenser, lokala evenemang och samhällsorganisationer för att öka din synlighet.

15.

– [ ] Uppdatering av menyn och innovation:
– [ ] Utvärdera och uppdatera din meny regelbundet för att hålla den intressant och lockande för dina kunder.
– [ ] Utforska nya rätter, matlagningstekniker och trender för att behålla konkurrenskraften.

16.

– [ ] Utvärdering och anpassning:
– [ ] Utvärdera regelbundet din restaurangs prestation och lönsamhet.
– [ ] Identifiera styrkor, svagheter och möjligheter, och anpassa din strategi för att möta marknadens behov och förväntningar.

 

Kom ihåg att denna lista är generell och kan behöva anpassas efter dina specifika krav och förutsättningar. Lycka till med din restaurang!

Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB