Connect with us

Intressant

Finns din restaurang synlig på Facebook?

Publicerad

den

Dina kunder vill ha god mat och en bra upplevelse. Du vill ha goda referenser och återkommande kunder. Var finner du allt det på ett och samma ställe? Jo, på Facebook. Bara på Facebook finns över 4 miljoner svenskar och över 1 miljard användare i världen.

Finns din restaurang synlig på Facebook? Om inte är det god tid att du visar upp dig där dina kunder finns. Du skulle bli förvånad över hur många företag som fortfarande inte inser Facebook är en värdefull resurs för att nå sin publik. I genomsnitt har alla 180 FB-vänner. Om någon snappar upp din sida och delar den vidare till sina vänner osv. ‒ vad händer då? Du får en hel del gratis trafik.

Här är bara några av anledningarna till att ditt företag bör ha en Facebook-sida:

Öka synligheten online:
Varannan svensk loggar in dagligen på Facebook. Med en Facebook-sida för din restaurang kan du dela bilder, dela videoklipp, visa upp din meny i en Facebook-applikation, ge dina kunder erbjudanden, låta dem dela med sig till sina vänner som ser det i sina nyhetsflöden.

Engagera din målgrupp:
Facebook har gjort det lättare för företag att annonsera mot sin målgrupp, på ett mycket personligt sätt. Du kan i stort sätt bestämma exakt vilken målgrupp du vill annonsera emot och på det sättet slipper du nå kunder som inte alls är intresserade av vad din restaurang erbjuder. Du får en målgrupp som är intresserad och engagerad. Det har även visat sig att vårt beteende påverkas av beteende hos och godkännande av våra vänner. Facebook är en kraftfull form av marknadsföring som är gratis.

Hantera din online-rykte
Facebook kan också användas som en plattform för kundservice. Du har en unik möjlighet att offentligt visa att du bryr dig om dina kunder. Du kan övervaka och svara på alla frågor, feedback, förslag som skickas till din Facebook-sida. Genom att svara, visar du att du har ett genuint intresse för kundernas åsikter. Detta kan skapa en positiv uppmärksamhet kring ditt företag. Och kom ihåg att Facebook i sig är socialt. Dina kunder vill dela med sig till sina vänner när de har fått en trevlig upplevelse. De vill visa för andra var de är med en ”incheckning”, de vill visa med vilka de är tillsammans med genom en ”taggning”. De vill visa vad de äter genom att ta ett foto och snabbt lägga ut det på sin privata profil.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

Vill ni ha hjälp med att synas på Facebook ? Då finns det experter som kan hjälpa er… Klicka på länken och kontakta Lotta https://www.facebook.com/Carlberg.Lotta




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Så driver du en framgångsrik glasskiosk

Publicerad

den

Av

Glass är en lyx som många människor gärna unnar sig, inte minst på sommaren.
Kvalitetsglass gjord på ekologiska och naturliga råvaror är många beredda att
betala lite extra för. Man kan tro att det är den lättaste saken i världen att driva
en framgångsrik glasskiosk, men det krävs en del förberedelser och eftertanke
för att verkligen lyckas.

Du kan antingen öppna en liten kiosk och tillverka glassen själv, på plats eller någon
annanstans. Du kan också välja att öppna en större fabrik och säja den glass du
tillverkar i egna kiosker och till andra kioskägare. Om du funderar på att tillverka egen
glass bör du ha i åtanke att det är lätt att tillverka glass, men desto svårare att
marknadsföra och sälja den.

Att öppna en glasskiosk kräver däremot betydligt mindre investeringar. Här är rätt läge
och rätt utrustning viktigt. Du behöver en glassdisk, frysbox, där du kan exponera din glass för
kunderna, tillverkningsutrustning om du vill tillverka egen glass och frysar för
ingredienser och glass som ännu inte är redo för försäljning.
Utvärdera marknaden innan du öppnar en glasskiosk.

Välj glasstyp med omsorg

Fundera på vilken typ av glass du ska sälja. Om du inriktar dig på kvalitetsglass bör
det finnas tillräckligt många kunder i området som är beredda att betala för hantverket
och de kvalitetsråvaror som behövs. Att köpa glass är roligt, lustfyllt och en belöning.
Din inredning bör därför vara kreativ och inspirerande. Lägg energi på hur du
presenterar dina smaker, hur glassen ”skyltas” i frysen och vilka spännande alternativ
och smakkombinationer du kan erbjuda.

Läget är viktigt, oavsett om du driver en glasskiosk, en restaurang eller ett café. För en
glasskiosk är läget om möjligt ännu viktigare än om du driver en restaurang. Eftersom
glass ofta är ett impulsköp är det viktigt att du finns där kunderna passerar.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

3 saker för att bli ett bra cateringföretag

Publicerad

den

Av

  1. Lägg tid på rätt sorts marknadsföring

Marknadsföring mot rätt målgrupper är en nyckelfaktor för en riktigt framgångsrik cateringverksamhet. Du behöver ha samma passion för marknadsföring som för maten du tillagar och säljer, då ökar du dina förutsättningar att lyckas. Det finns många cateringbolag, hur ska ni kunna sticka ut från mängden?

Börja med att skaffa dig kunskap om hur din lokala marknad ser ut. Ta en titt på vad dina konkurrenter erbjuder och gör sen en undersökning för att kartlägga vad kunderna vill ha. Det kan finnas ett glapp mellan vad befintliga cateringaktörer erbjuder och vad kunderna efterfrågar. Det glappet kan du fylla. Var strategisk när du letar efter en nisch där du kan bli framgångsrik och där du kan utmärka dig. Prova dig fram med olika marknadsföringskanaler och metoder. Framgångsrik marknadsföring handlar om att prova sig fram tills man hittar ett ”recept” som fungerar.

 

  1. Rätt attityd gör skillnad

Cateringbranschen kan vara extremt stressig, så det gäller att hålla huvudet kallt när saker och ting kör ihop sig och ni har manga beställningar att leverera. Var målmedveten och envis, deppa inte ihop om du stöter på motstånd. Prova en annan väg och ge dig inte! Det är lättare att lyckas om du är en organiserad person som kan disponera din och dina medarbetares tid på ett klokt sätt. Det är också en fördel om du är social och bra på att kommunicera med människor, då kan du bygga starka relationer med medarbetare, leverantörer och kunder.

 

  1. Ha koll på ekonomin

Du behöver inte vara insatt i den exakta vetenskapen kring hur man gör en budget eller hur man kalkylerar olika kostnader, men lite koll på ekonomin är en klar fördel om man vill öka sina förutsättningar att bli framgångsrik i cateringbranschen. Även om matlagning är din huvudsakliga passion så är det klokt att sätta dig in i och intressera dig för siffrorna bakom din verksamhet. Gör en budget, se till att ni håller den, sätt priser som grundar sig i vilka marginaler ni behöver ha i verksamheten och hur mycket ni måste sälja för att gå runt. Bristande koll på företagets ekonomi kan leda till att ni får betala mer än ni behöver för olika saker eller att ni inte märker att saker och ting är på väg utför förrän det är för sent.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Fixa baren med fotstöd!

Publicerad

den

Av

Att skapa just den där inbjudande baren som kunden bara vill komma tillbaka till, igen och igen – vem vill inte det? En detalj som verkligen ger plusvärde i baren är något som dina gäster kanske inte direkt sitter och tittar på, men tar in vid första ögonkastet och saknar om det inte finns: Fotstöd.

 

Att tänka igenom barinredningen är viktigt och här gäller som så ofta att det är detaljerna som ger helheten och höjer statusen på din restaurang. Snygga barstolar, en fin bardisk att hänga på och så eleganta fotstöd som kronan på verket. Omtanken om gästen ända ner till fötterna … självklart. Och ett bra sätt att stryka under stilen du valt i baren. Eller är det kanske en hög soffa i barhöjd som behöver fotstöd för att bli perfekt?

 

Några tips :

  • Mät sidorna av bardisken som ska ha fotstöd och gör en enkel skiss av hur du tänkt dig fotstödet. Testa med exempelvis målartejp eller att spänna upp ett band så du får en klar uppfattning om hur mycket utrymme som behövs.
  • Hur långa ska rören i fotstödssystemet vara och vill du ha runda eller fyrkantiga rör?
  • Vilka vinklar måste planeras? Ska det vara 90-gradersvinklar eller justerbara vinklar?
  • Vilka fästen blir bäst och vilka ändavslut passar din stil? Runda platta eller med kupol? Eller fyrkantiga till fyrkantsrör?
  • När du har kommit så långt är det dags att göra en så detaljerad ritning som möjligt som underlag för din beställning.

 

Fotstöd finns i ett antal olika modeller, ytbehandlingar och dimensioner. Du kan beställa fotstöd precis som du vill ha dem. De kapas och bockas mot din ritning.

Och kom ihåg: Välj stil och finish efter just din bar och dina intentioner. Genom val av olika fästen, vinklar och ändavslut skapar du ditt unika fotstöd. Och höjer standarden på din bar och din restaurang.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB