Connect with us

Starta Restaurang

Starta Bar: Tips och idéer hur du lyckas med att öppna en bar!

Publicerad

den

Konsten att starta bar och framgångsrikt driva bar

Att starta bar och driva bar kan låta enkelt och okomplicerat, det krävs inte mycket mer än ett serveringstillstånd och en bardisk för att komma igång. Men för att få snurr på en framgångsrik barverksamhet krävs betydligt mer än så. En framgångsrik bar handlar i stor utsträckning om att skapa en atmosfär där människor trivs och att ge dina gäster goda skäl att återkomma.

Starta bar- En bar bör placeras så centralt som möjligt i en lokal för att attrahera så många gäster som möjligt. Förlägg baren vid en öppen yta där gästerna har överblick över entrén eller stora delar av lokalen. Det gör att bardisken blir den dynamiska mötesplats som den är tänkt att vara, säger Joel Wilhelmson, som sedan fem år tillbaks driver The Champ Sportsbar i Linköping.

Inredningsmässigt är det klokt att ge gästerna så många valmöjligheter som möjligt. De som inte vill sitta vid bardisken ska kunna slå sig ner vid bord runtom i lokalen eller samlas runt ett ståbord. Om utrymmet tillåter det är det inte fel att placera ut soffgrupper som ger större sällskap möjlighet till lite avskildhet, utan att för den sakens skull isoleras från resten av lokalen.

Starta bar: Välj ett koncept och följ det fullt ut

– När man ska starta bar och senare driva baren är det viktigare än någonsin att välja en stil eller ett koncept och därefter följa det fullt ut. Vi har exempelvis valt att profilera oss som en modern och ljus sportbar med inredning i ljusa träslag. Vår inriktning präglar förstås menyerna, personalens kläder, utsmyckningen i lokalen och musiken. Välj ett koncept och håll er till det, säger Joel Wilhelmson.

Dryckesförsäljningen är förstås av stor vikt när man driver en bar, men sätt inte maten på undantag. Satsa på ett erbjuda ett fåtal väl utvalda rätter i olika prisklasser. Beroende på målgrupp är det klokt att erbjuda såväl sunda som mindre sunda alternativ. Joel Wilhelmsom tipsar om att paketera mat och dryck utifrån säsong och målgrupp. Erbjud också gärna veckans vin, helgens öl eller månadens drink, det underlättar valet för villrådiga gäster.

Starta bar: Komponera mat- och dryckespaket

– Gör valet enkelt för gästen genom att erbjuda olika typer av mat- och dryckespaket med exempelvis en sallad och ett glas vin eller en hamburgare och en utvald öl. Menyn behöver inte vara särskilt omfattande, satsa hellre på fem genomtänkta rätter som ni tillagar från grunden än tio halvdana rätter med många halvfabrikat, säger Joel Wilhelmson.

Trogna stamgäster är förstås varje barägares dröm. I arbetet med att få stamgäster finns inga egentliga genvägar, hög servicenivå, en välkomnande personal och en varm atmosfär gör att folk känner sig välkomna och vill återvända. Beroende på vilken inriktning och vilket typ av klientel din bar attraherar så kan stammis-priser också vara en god idé.

Starta bar: Inred med enhetliga färgskalor

Starta Bar - BarDaniel Andersson är Restaurangchef på Hotellet Bar & Grill i centrala Linköping. Han har arbetat i krogbranschen i tolv och och har under årens lopp varit med och startat upp flera barer. Liksom Joel Wilhelmson tror Daniel Andersson mycket på vikten av att bygga upp sin bar kring ett starkt koncept, när man ska starta bar, och därefter hålla sig till det.

Enligt den erfarne restaurang och bar experten Magnus Hellström så är inredningen en mycket viktig del i en bar. Magnus talar om kvalite, design och koncept. Allt från barstolar, barglas, barmattor, shakers och barkylar bör hålla en hög standard för att slippa oväntade avbrott i driften. En trasig ismaskin kan kosta mycket pengar i utebliven försäljning och 50 gäster som twittrar om ljumma drinkar.

– Det är inte fel att våga experimentera och prova sig fram med olika idéer och erbjudanden, men gör det inom ramen för det koncept ni valt. Den bar jag arbetar med för tillfället invigdes i april och är en klassisk hotellbar med en tydlig internationell atmosfär. I arbetet med att komponera barmenyer och drinklistor samt, inte minst, utbilda personalen, går vår inriktning igen som en röd tråd. Det är viktigt att tro på sitt koncept till hundra procent och våga följa det, även i perioder av motgångar, säger Daniel Andersson.

Han påminner om vikten av att arbeta med såväl kort- som långsiktiga mål för barens omsättning och utveckling. Sätt realistiska mål och ge alla medarbetare ordentlig insyn i var verksamheten är på väg.

Starta bar: Lägg tid på att sätta ihop ett sammansvetsat team

– När baren är nyöppnad är det smart att lägga mycket tid på att bygga upp ett starkt team av medarbetare som är professionella, sociala och väl sammansvetsade. I en hotellbar och även i andra typer av barer är det oerhört viktigt att få gästen att känna sig sedd och bekräftad. Satsa därför på att ha tillräckligt mycket personal för att de ska hinna socialisera med gästerna, även om det ibland bara rör sig om ett par minuter, säger Daniel Andersson.

En annan viktig komponent är förstås barinredningen. Hotellet i Linköping har satsat på en enhetlig färgskala med välkomnande och varma färgtoner. Fundera en stund innan ni väljer färgskala och låt genom genomsyra hela barens inredning.

Daniel Andersson anser att en bar bör placeras så den syns direkt när gästen kommer in i lokalen. Baren ska vara en naturlig samlingsplats som är alla besökares blickfång och den som väljer att sitta i baren ska uppleva att han eller hon befinner sig i händelsernas centrum

Starta bar: Satsa på en liten och genomtänkt barmeny

Våga välja inriktning även när ni komponerar barmenyn. Försök inte att tillfredsställa alla, våga istället gå er egen väg och välja en meny som utmärker er och kanske också får baren att sticka ut. På Hotellet i Linköping har man valt att satsa mycket på finare viner och cocktails. På menyn finns till en början endast ett fåtal cocktails som personalen tränats i att göra riktigt bra. Det är en god idé att börja med en relativt liten meny av ölsorter, viner och drinkar och därefter bygga på med fler alternativ efterhand.

Påläst, uppmärksam och kunnig personal är en viktig del av en bars framgång. Gäster som funderar på att beställa en drink, en öl eller kanske ett glas vin är ofta osäkra på exakt vad de ska beställa. Där har barpersonalen en viktig rådgivande roll. Genom att snabbt läsa av gästen och föreslå olika typer av viner, drinkar eller cocktails som matchar gästens preferenser ökar sannolikheten att gästen känner sig uppmärksammad och sedd, vilket gör att de förhoppningsvis stannar längre än planerat.

Starta bar- Som baransvarig är det oerhört viktigt att vara delaktig i den dagliga driften,

annars förlorar man lätt kontrollen på vad som sker ute i verksamheten. Genom att röra dig ute i driften kan du snabbt snappa upp gästernas behov och önskemål. Man får en känsla för atmosfären som råder i baren och kan snabbt förändra den, säger Daniel Andersson.

 

Vill ni ha professionella och säljande texter till er hemsida? Jag driver Textverket, som är proffs på att skriva intressanta, inbjudande och välformulerade texter till hemsidor, broschyrer etc. Kontakta mig gärna om ni vill ha hjälp med proffsiga texter som kan öka antalet gäster på er restaurang! Annika Wihlborg, textverket@gmail.com, 0735-776444

Lycka till med att starta bar och med lyckat resultat driva bar!

 

  • Starta bar i Linköping
  • Starta bar i Norrköping
  • Starta bar i Stockholm
  • Starta bar i Göteborg
  • Starta bar i Malmö
  • Starta bar i Örebro




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangnamn, skapa ett som passar dig!

Publicerad

den

Av

Restaurangnamn

VAD ÄR ETT BRA RESTAURANGNAMN?

Är det här ett bra namn? ”Restaurang Alkis”

Ett bra restaurangnamn är ett namn som attraherar kunder.
Att skapa ett bra restaurangnamn är en process som kräver lite eftertanke, men det är också en av de viktigaste saker du kommer att göra när du skall starta en restaurang.
Startar du din verksamhet med ett dåligt namn och en dålig logo är det som att spela golf med bara en klubba, du kanske lyckas få in en del bollar i hålet men det är svårare än det borde vara.
Så hur skapar du ett bra restaurangnamn?

Du kan t. ex. dra samman familj, vänner eller kollegor och brainstorma fram ett bra restaurangnamn efter de följande sex reglerna, eller om du är kreativ, göra det helt själv:

1) Ett bra restaurangnamn bör vara lätt att komma ihåg, men också lätt att stava.
Det är en självklarhet att det ska vara lätt för dina gäster att komma ihåg ditt restaurangnamn, men de måste också ha lätt att hitta och skriva ditt namn. Oavsett om det är på papper, via telefon eller på nätet. Så att välja ett restaurangnamn som “Ahyrkawellyn” är inte att rekommendera.
Det är en fördel om ditt restaurangnamn är unikt men om det är svårt att stava så är det ingen bra idé att välja det. Exempel på unika namn som också är lätt att stava till är Volvo, Ikea eller Google.

2) Ett bra företagsnamn behöver ett visuellt element.
Vad ser du i ditt huvud när du hör eller läser namnet “Ahyrkawellyn”? Ingenting?
De flesta människor visualiserar ingenting när de läser eller hör det namnet, men oftast är vi “programmerade” att se bilder när vi hör ett restaurangnamn.
T.ex. så tänker du kanske på en cola-flaska när du hör “Coca-Cola” eller en bil när du hör namnet “Volvo”. Givetvis så kan du bygga in det visuella elementet senare via marknadsföring men det är lättast att börja med ett namn som skapar bilder i läsarens huvud redan från början.

3) Ett bra restaurangnamn har en positivt laddad mening.
Ord kan vara positiva, neutrala eller negativa beroende på vilka associationer som människor gör när de hör eller läser dem. Ett klassiskt exempel är skillnaden mellan “Mamma” (som har en väldigt positiv mening) och “Mor” som är ett mer neutralt ord. Om man känner till detta så är det egentligen inte så konstigt att man kallar köttbullarna för “Mammas köttbullar” och inte “Mors köttbullar”.
Vad detta betyder för dig är att när du väljer ditt restaurangnamn så försök att välja ord som är positivt laddade så att människor också associerar detta med din restaurang.

4) Ett bra restaurangnamn bör förmedla information om vad ditt företag gör.
Chansen är stor att ditt nya företag inte kommer att bli ett internationellt företag och varumärke, iallafall under företagets första verksamhetsår. Det därför viktigt att du väljer ett företagsnamn som ger dina framtida kunder ledtrådar om vad du och ditt företag faktiskt gör.
Om du lägger in ord som ger en idé om vad ditt företag gör så blir det också enklare att hitta dig i telefonkatalogen eller på internet.

5) Ett bra restaurangnamn bör vara någorlunda kort.
Ju kortare namn du väljer desto lättare blir det för dina gäster att komma ihåg det, men det är också viktigt när du marknadsför din restaurang. Restaurangnamnet bör passa in bra på visitkort, på en skylt eller i en annons.
Dessutom är det en fördel om det finns ett ledigt domännamn som stämmer precis in på det restaurangnamn du väljer, internet blir nämligen ett allt viktigare sätt för kunder att hitta företag på. Försök också om möjligt att utelämna bokstäverna ÅÄÖ eftersom de flesta har webbläsare som inte klarar av dessa tecken i domännamnet än.

6) Färgernas betydelse när du designar din logotype.
När du skall skriva ditt restaurangnamn och logo så tänk på hur viktigt färger är för människor och hur de uppfattar ett företag.
Färgvalet som du gör för ditt restaurangnamn och logo är väldigt viktigt, rött uppfattas till exempel som en aggressiv färg och dessa eldiga element förmedlar känslan av fart, upphetsning och passion. Grönt är en lugnande färg som förmedlar känslan av framsteg, pånyttfödelse och natur.
Ta inte bara fram ett restaurangnamn utan helst 3-4 stycken, det är bra när du skickar in ansökan om att få registrera ditt företagsnamn eftersom det finns en risk att ditt förstahandsval redan är upptaget.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Fettavskiljare: Allt du behöver veta om fettavskiljare! Regler för fettavskiljare.

Publicerad

den

Av

Fettavskiljare för restauranger:

Varför behövs det fettavskiljare för

restauranger?

 

På senare år har flera kommuner märkt av ett ökat problem med fett i avloppsledningar. Fettet stelnar och fastnar på insidan av ledningarna vilket kan leda till att ledningarna sätts igen.
Att ledningar är igensatta av fett har tidigare endast uppstått i anslutning till restauranger och andra verksamheter som alstrar mycket fett, men på senare år har även andra ledningar fått det här problemet. Detta tyder på att hushållen nu använder mer matolja, flytande margarin och frityrolja i sin matlagning än tidigare. En annan bidragande orsak kan vara att förpackningar spolas ur innan de avfallssorteras. Fettrester hamnar då i avloppsledningen.

Numera ställs det krav på verksamheter som alstrar mer fett än vad normalhushållen gör, att installera fettavskiljare. Att vanliga hushåll skulle installera fettavskiljare är inte rimligt utan kommunen rekommenderar istället allmänheten att torka ur stekpannor med papper och samla rester av matolja, flytande margarin och frityrolja i en sluten förpackning och slänga det i hushållssoporna istället för att spola ner det i avloppet.
Fett är biologiskt nedbrytbart och kan i regel tas omhand i den biologiska reningen i reningsverket men det kan ställa till problem på sin väg till reningsverket. Det blir avsättningar i ledningsnät och pumpstationer som kan leda till kapacitetsminskning i ledningen och till sist kan det orsaka ett avloppsstopp. Det kan i sin tur leda till källaröversvämning i närliggande fastigheter. Fett som bli kvar i ledningar kan också bilda svavelväte i ledningen som till exempel kan orsaka betongkorrosion och betong är ett vanligt material i avloppsnätet. Det kan också skapa luktproblem. Ett enkelt sätt att undvika det är att installera en fettavskiljare.
Kommunerna har försökt att minska problemen genom att sätta omrörare i pumpstationer. Dessa omrörare slår sönder fettklumpar som bildas vilket i viss mån motverkar att det bildas större fettproppar i ledningsnätet.

Fettavskiljaren ska placeras på en plats som är lättåtkomlig för att det ska vara möjligt att enkelt tömma den och genomföra regelbunden tillsyn. De slangar som används för att tömma avskiljaren måste kunna dras utanför de lokaler där ni hanterar livsmedel. I vissa lägen väljer man därför att placera fettavskiljaren utomhus.

Krav på fettavskiljare gäller t.ex. restauranger, bagerier,

pizzerior, gatukök, livsmedelsbutiker och caféer.

Det som avgör om en viss verksamhet ska installera fettavskiljare är mängden fett som släpps ut på ledningsnätet. Om avloppsvatten från en verksamhet innehåller mer än 100 mg/liter avskiljbart fett ska en fettavskiljare installeras.

 

En riktigt smidig lösning:

 

THOR separerar automatiskt ut fett och matrester ur avloppsvattnet. Den mest lättskötta fettavskiljaren för placering inomhus. Fettavskiljaren THOR är helautomatisk och arbetar när det behövs. Efter att reningen är utförd står den i viloläge. Ingen programmering behövs. THOR larmar när filter eller fettbehållaren behöver tömmas. Automatisk pumpning/filtrering av bottenskiktet för att slippa dålig lukt. THOR är den enda fettavskiljaren på marknaden som själv håller botten ren.
Miljömedveten produktutveckling för en hållbar framtid som minskar motsvarande Co²-utsläpp med 5 ton/år i snitt per maskin i jämförelse med passiva fettavskiljare. Konstruktionen har Patent Pending No.1530179-9.

Uppfyller renhetsgraden enligt EN 1825.

Storlek: Bredd 761 mm, djup 500 mm, höjd 494 + 100 mm justering. Vikt: 26 kg.
Vattenvolym: 35 liter. Flöde: 2 liter/sekund. Mängd: 1800 liter/timme.

Spänning: 24 V DC
Nominell effekt: 8 W.
Maximal effekt: 300 W
Täthet: IP 67

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Glassbar ‒ ett bra sätt att tjäna pengar utan stora investeringskostnader

Publicerad

den

Av

Tips till dig som vill driva en framgångsrik glassbar!

Nästan alla människor älskar glass. Det gör förstås att en glassbar har en hög sannolikhet att bli framgångsrik. Att öppna en glasskiosk kräver planering och för att lyckas behöver du veta vad som krävs för att bli verkligt framgångsrik. Här är några tips för att lyckas.

 

1. Investera i en franchisebar eller starta en egen glassbar

Oavsett vilket alternativ du väljer så får du räkna med att det krävs en viss investering för att komma igång. Du kan låta din budget avgöra vilken väg du ska gå. Att investera i en franchiseglassbar har sina fördelar, men det kan vara kostsamt. Om du har en liten budget bör du överväga att driva glassbaren i egen regi. Tag reda på om det finns någon lokal glasstillverkare du kan får representera.

2. Skriv en affärsplan

Även om du bara planerar att driva en liten glassbar är en affärsplan till stor hjälp. I en affärsplan skriver du ner företagets målsättning och strategi på pränt, vilket kan vara användbart.

3. Gör egna efterforskningar

Den absolut bästa erfarenheten för dig som en dag vill driva din egen glassbar är att först jobba i någon annans glassbar en period. Om det inte är något alternativ för dig så kan du nöja dig med att intervjua ett par glasskioskägare som kan dela med sig av sina tips kring vad du behöver tänka på för att bli framgångsrik.

4. Välj ett bra läge

Områden med många gående är ett perfekt läge för en glassbar. Det inkluderar bland annat shoppingcenter, gågator och lägen i anslutning till parker.

5. Investera i rätt utrustning

Glassbaren behöver bland annat frys, glassdisk, glasskantiner, glasskopa, bord och kanske en glassmaskin. Du behöver också komponera en meny och välja leverantörer. Jämför priser noga på utrustning innan du slår till. Många gäster vill ha kaffe till glassen så en bra kaffebryggare är en god investering.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB