Connect with us

Tips

Inredning ‒ sju sätt att modernisera inredningen och designen på din restaurang

Publicerad

den

Inredning är hett. Spana runt bland nyöppnade restauranger. Du kanske lägger märke till en inredningstrend som du kan ta fasta på när du moderniserar inredningen på din egen restaurang. Du får garanterat inspiration, olika stilar som du kan plocka det bästa ur i din egen inredning. Man kan nämligen åstadkomma stor skillnad med små medel.

En trend är att många restauranger väljer att använda naturmaterial i sin inredning. Det gäller att skapa en miljö där gästen trivs och känner sig välkommen. Många väljer en inredningsstil som är sofistikerad utan att vara snobbig. För visst går det att uppgradera restaurangens inredning utan att det kostar en förmögenhet.

1. Inred för gästen ‒ inte för dig själv. Ett av de största misstagen när man inreder en restaurang är att ha sitt eget tycke och smak i fokus, snarare än gästens behov och preferenser. Utgå från hur din kundkrets ser ut och vem du vänder dig till, inred utifrån vad de kan tänkas gilla och föredra. Vad du själv tycker är snyggt är alltså av mindre vikt.

2. Fynda vintage. En stor trend idag är att inreda med antikviteter eller vintageprylar. Ta därför gärna en titt på loppmarknader och i secondhandaffärer, där kan du fynda inredning som förnyar restaurangen utan att gröpa stora hål i din plånbok. Se till att de möbler och prylar du köper hör hemma stilmässigt på just din restaurang!

3. Förnya med hjälp av belysning. Många nyöppnade och moderniserade restauranger väljer att inreda med hjälp av ljus. Genom att köpa in lampor och belysning som bidrar till att skapa en stämning eller drar uppmärksamheten till sig. Många moderna lampor påminner om statyer och kan addera extra personlighet och gemytlighet till din restaurang. På så sätt blir ljuset både funktionellt och dekorativt. Om du investerar i en snygg golvbelysning bidrar den exempelvis till att attrahera uppmärksamhet dit och bort från andra delar av restaurangen som är slitna.

4. Skapa ett nytt intryck med hjälp av mattor. Du kan välja att förnya genom att avlägsna de yttersta delarna av mattorna istället för att köpa nya mattor till din restaurang. Lägg mosaik, parkettgolv eller något annat snyggt ytskikt på de ytor som blottlagts när du tagit bort de yttre delarna av heltäckningsmattan. Eftersom ytterdelarna av mattan tenderar att åldras snabbast kan den här metoden förlänga dina mattors livslängd med ytterligare ett par år.

5. Visa upp köket. Allt fler restauranggäster uppskattar att få ett ansikte på den som lagat deras mat. Om det är möjligt att genomföra kan du ta bort en vägg mellan köket och matsalen och på så sätt ge gästerna insyn i vad som händer i köket. De kan iaktta kockarnas arbete, vilket många uppskattar. Det motiverar dessutom kökspersonalen att göra sitt yttersta när de arbetar. Motivationen att hålla köket rent och snyggt ökar förstås också när kökspersonalen får publik.

6. Investera i gröna växter. Gröna växter kan på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt förnya en hel restaurang. Genom att investera i ett antal rejäla gröna växter kan du förnya intrycket av och fräscha upp miljön i din restaurang. Du kan också inreda med växter genom att exempelvis bygga gröna ”väggar” som avskärmar mellan olika delar av matsalen.

7. Storstäda och måla. Ett eller ett par lager färg kan göra underverk med en befintlig restaurang. Att måla om väggar och tak är varken särskilt dyrt eller komplicerat, men det kan fräscha upp och ge ett rejält ansiktslyft till en sliten restaurang. Glöm inte att göra en rejäl storstädning innan du börjar måla!

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Restaurangutrustning leasing ‒ är det bättre att hyra/leasa din restaurangutrustning?

Publicerad

den

Av

Så gör du en bra affär när du ska leasa restaurangutrustning

 

Vissa typer av restaurangutrustning är mer lönsamma att hyra/leasa än att köpa. Diskmaskiner, kaffemaskiner och ismaskiner är ofta betydligt bättre att hyra/leasa än att köpa. En stor fördel med att leasa är att det kan göra investeringskostnaderna mindre när du öppnar en ny restaurang. Här är några värdfulla tips på vägen för dig som vill leasa restaurangutrustning.

1. Jämför olika leasingleverantörer. Du kan överraskas av hur många företag som erbjuder restaurangutrustning för leasing. Ta reda på vilken typ av service leasingleverantören kan erbjuda och jämför olika aktörer. Hur ofta kommer leverantören och rengör utrustningen, kommer de ut till dig och installerar den?

2. Jämför leasing med att köpa begagnad restaurangutrustning. Räkna på vad en leasinglösning kostar totalt sett över tiden och jämför det med vad det skulle kosta dig att istället köpa utrustningen begagnad. Även om det kanske är billigare att köpa begagnad restaurangutrustning bör du vara medveten om att det sällan finns några garantier på begagnade produkter.

3. Läs det finstilta i avtalen. Ta reda på hur länge leasingavtalet gäller och vad som händer om du behöver avsluta det i förtid. Restauranger som går i konkurs kan ofta räkna med stora kostnader om de exempelvis måste avbryta leasingkontrakt på en diskmaskin i förtid.

4. Var beredd på att leasingleverantören kollar din ekonomi. Räkna med att det företag som leasar utrustning till dig vill vara så säkra som möjligt på att du ska kunna betala leasingavgiften framöver. De gör därför noggranna bakgrundskontroller av din ekonomi, ungefär som när man ansöker om ett banklån.

5. Håll utkik efter gratiserbjudanden från leverantörer. Somliga dryckesleverantörer låter dig hyra en ölkyl gratis om du säljer deras produkter. Det kan vara värt att överväga om du vill sänka restaurangens kostnader. Men glöm inte att inget är gratis här i världen, oftast tar de igen den kostnaden på mindre rabatter på öl och läsk.

Restaurangexperten Magnus Hellström

restaurangmaskiner

Restaurangutrustning leasing ‒ du förhandlar fram en offert hos restaurangmaskiner.net

Välj finansieringsupplägg

Leasing är en form av långtidshyra där restaurangföretaget fördelar kostnaden över tiden. Restaurangmaskiner.net äger objektet och du nyttjar det. Objektet tas normalt inte upp som en tillgång i din balansräkning och belastar inte företagets långfristiga skulder. Efter leasingperiodens slut löser du avtalet till ett förutbestämt restvärde, i regel 10‒20 procent av maskinpriset. Leasing binder inte kapital, är lätt att budgetera och kan anpassas till intäkterna. Avgiften är skattemässigt avdragsgill.

Vad kostar det?

Hur mycket det kostar och vilket upplägg du bör välja beror bland annat på dina behov och ditt företags förutsättningar. Ring www.restaurangmaskiner.net 013-327 00 80 för bästa erbjudande.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Utemöbler till uteserveringen, en liten guide!

Publicerad

den

Av

Utemöbler

Funderar du på att köpa nya utemöbler till uteserveringen, men vet inte riktigt vad du ska välja?

Här har du då en guide där du kan se för- och och nackdelar med de vanligaste typerna av utemöbler utifrån hållbarhet och mängden underhåll.

Aluminiummöbler

Fördelar: Utemöbler av aluminium är väldigt lättskötta tack vare att de inte rostar, möglar eller slits ut i någon större omfattning. Det räcker helt enkelt att torka av dem då och då. Aluminiummöbler är p g a. sin ringa vikt lätta att flytta in på kvällarna.
Nackdelar: Precis som på alla metaller kan det bildas ärg, en grönaktig ”skorpa” på möblerna som inte är så snyggt. Det är dock inte så farligt utan kan tvättas bort. Tänk också på att ytan kan bli repig under lång tids användning.

Rottingmöbler

Det finns två typer av rottingmöbler: Naturlig rotting och konstrotting. Naturlig rotting kommer från stammen från speciella typer av palmer. Utemöbler av den här typen av rotting kan bara stå inomhus, i t ex. uterum. Utsätts de för långvarig fukt ruttnar de till slut.
Vad man brukar använda utomhus istället är konstrotting, där stolen är uppbyggd med plasttråd. Rottingmöbler finns i många olika prisklasser och det som skiljer bra konstrotting mot dålig är hur bra kvalitet plasttrådarna har. Vanligast är det tjockleken på tråden som avgör slitstyrkan. Hur bra plasttråden klarar av kyla och värme avgör också livslängden.
Fördelen med konstrotting är att dessa utemöbler är extremt lättskötta. Oftast räcker det att man spolar av dem med lite vatten då och då för att hålla smutsen borta. Det börjar bli mer och mer vanligt att man gör typ en soffhörna på uteserveringar i dag. Vi flyttar ut vardagsrummet på torget.

Utemöbler av teak

Teak är ett träslag som ursprungligen kommer från sydöstra Asien. Virket som är tungt och hårt har hög motståndskraft mot väta och angrepp, och lämpar sig därför ypperligt som material i utemöbler och på båtar. Träslaget blev populärt i väst på 50- och 60-talet. I Indien är det mycket populärt och används till allt från dörrar till möbler.
Om du bryr dig om miljön tycker jag du ska fråga butiken om de kan redogöra om virket i utemöbler är odlat eller om de växt naturligt. Gamla teakträd börjar nämligen försvinna på grund av träslagets popularitet.
Om man vill kunna behålla träets rödbruna färg krävs att man noga sköter om det. Varje år behöver man slipa och olja in träet. Gör man det inte får utemöblerna en gråfärgad yta istället.

Slutsats: Det är väldigt viktigt att man väljer utemöbler som är gjorda för offentlig miljö, att det är kraftiga stommar och bra material. Det hittar ni här www.restaurangmöbler.se

Utemöbler till uteserveringen, Utemöbler till restaurangen, Utemöbler till poolen, Utemöbler till trädgården

annons22




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Ljudabsorbenter: Dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna.

Publicerad

den

Av

Nöjdare kunder och friskare personal med ljudabsorbenter (bullerdämpare)?

Buller är det miljöproblem som påverkar flest människor i Sverige, enligt Socialstyrelsens miljöhälsorapport 2009. Framförallt handlar det om störande ljud av olika slag, som exempelvis röster, musik, slammer, steg och mycket annat. Sådant ljud påverkar inte bara samtal med andra, det kan även få stora konsekvenser för hälsa och livskvalitet på kort och lång sikt. Det sliter på oss, påverkar koncentration och minne och sänker vår prestationsförmåga. Vi mår helt enkelt sämre.

Resturanger är väldigt vanliga mötesplatser. Där träffas vi inte bara för att äta en bit mat utan också för att umgås. Därför är det knappast förvånande att nio utav tio, i alla åldrar, säger att de anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de träffar sina vänner på caféer, resturanger och liknande. Ändå uppger varannan person att de ofta/ibland har svårt att höra och samtala på dessa platser på grund av stimmig och högljudd ljudmiljö.

Det är även viktigt att tänka på hur personalen upplever ljudnivån, det är trots allt de som ska arbeta i denna miljö. Omkring 39 % av medlemmarna i Hotell och restaurangfacket tycker att ljudmiljön på jobbet är ett problem, varje dag. Inom detta yrke är det naturligtvis viktigt att höra vad kunden säger, men också de personer som inte har någon kundkontakt utan som arbetar exempelvis i köket måste kunna kommunicera relativt obehindrat med varandra för att arbetet skall kunna fungera.

En bra ljudmiljö på resturangen innebär inte tystnad, utan att skapa utrymme för det ljud som får gästerna att trivas. En restauranglokal kan med fördel designas så den innehåller flera olika ljudmiljöer, med olika stämning och funktion, utan att dessa ljudmiljöer stör varandra. Har du till exempel en matsalsdel och en del för dansgolv, kan du med hjälp av ljudabsorbenter dämpa matsalsdelen så att den är lugn och samtalsvänlig medan dansgolvet bjuder på musik och en högre ljudnivå.

Hela 93 % av Sveriges befolkning anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de går på restaurang. Kunden har alltid rätt heter det, men när det gäller ljudmiljön på restauranger har kundens önskemål uppenbarligen inte nått fram. Ett tips är att lyssna på gästerna och skaffa ljudabsorbenter (bullerdämpare).

Med andra ord: dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna.

HRF Novus 2009

Kakofonien 2009 (www.hrf.se)




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB