Connect with us

Marknadsföring

Starta restaurang: Fokus på entrén

Publicerad

den

Starta restaurang: Entrén är det första gästen ser

Ofta läggs all energi på att utforma restaurangens inredning, på matsalen, köket, baren när man ska starta restaurang. Det är bra, men du har väl inte glömt att det första gästen möter är entrén och hur det ser utanför? Med lite planering kan du göra en enkel restaurangentré inbjudande.

En professionell restaurangskylt

Kontrollera först med din kommun vilka regler som gäller för att sätta upp en restaurangskylt. När du vet vad som gäller kan du anlita en skylttillverkare för att utforma en skylt till din restaurang. En proffsig skylt sänder ut en klar signal om att du är seriös och den välkomnar dina gäster. Kom ihåg att första intrycket är viktigt.

Andra skyltar på restaurangen

Andra skyltar som behöver sättas upp ska också vara proffsigt utförda. Det kan vara skyltar till parkeringen, ingen rökning alls eller var man får röka, öppettider, toalettskyltar etc. Snygga välgjorda skyltar ser alltid bättre ut och håller längre än en skylt du skrivit ut på din skrivare, hur laminerade de än är. (Handskrivna skyltar nämner jag inte ens …)

Belysning

God belysning utanför restaurangen är viktig för att skapa atmosfär. Utebelysningen är också väsentlig för gästernas säkerhet. Skaffa gärna utebelysning som tänder sig själv när skymningen kommer. Placera utomhuslampor strategiskt men använd bara inte strålkastare modell byggplats eller dylikt – för ett par dagar sedan möttes jag av två sådana utanför en restaurang och vad gjorde jag? Gick vidare, såklart. Trist att mötas av bländande ljus på det sättet. Till advent är det givetvis trevligt att installera julbelysning med gran eller ljusslingor i träden utanför din restaurang. Tag ner dem i januari annars ”syns” de inte längre och märks inte till nästa midvinter.

Restauranginformation

Menytavlor bredvid ingången till din nya restaurang är ett bra sätt att visa upp din meny och locka in passerande gångare. Se till att ha tillräcklig belysning för menytavlan, så att gästerna kan läsa den på kvällen också. Tillsammans med fasta väggmonterade menytavlor, kan du också använda en sandwichskylt på trottoaren (kolla med kommunen att det är OK ) för att visa din lunchmeny eller middagsmeny.

Utomhusmöbler

Kanske du har planerat för utomhusservering också? Då är det givetvis viktigt att skapa trevlig atmosfär kring de utemöbler du ställer fram. Särskilt med stolsmodellen kan du anpassa uteserveringen till ditt restaurangtema. Blomlådor eller blomkrukor, parasoller och terassvärmare är exempel på enkla saker som höjer uteserveringens nivå flera steg. När du ska köpa utemöbler är det klokt att investera i robusta kvaliteter som är producerade för att klara kommersiellt bruk. Även utan uteservering kan du placera en eller ett par bänkar utanför entrén, där gäster kan sitta och vänta på sitt sällskap i bra väder. Du kan också ställa upp några små bord och stolar, som påminner om en fransk uteservering.

Rökning?

Om du tillåter rökning på din uteservering, skaffa stadiga askkoppar med tyngd till borden. Tänk på att det också kan vara en god strategi att ha en avdelning rökfria utebord – många ickerökare vill gärna sitta ute utan att blir nerrökta.

Blommor, blommor

Blommor skapar alltid trivsel. Med några välfyllda stora utekrukor eller snygga blomlådor på utsidan av fönstren om det fungerar att hänga upp dem, kan du enkelt ”klä upp” även den enklaste entré. Blommor kostar inte mycket men är bra marknadsföring under våren och sommaren och en bit in på hösten. Har inte du gröna fingrar, kanske en medarbetare kan ta ansvar för att se till blomsterprakten håller sig fräsch, vattna och ta bort vissnade blommor när det behövs.

Markis

En markis över entrén tjänar flera syften. Ett är som regn- och solskydd. En markis kan också vara en skylt i sig med restaurangens namn och därmed tala för din verksamhet. En markis kan också skapa en välkomnande känsla till din restaurang. Vänd dig till en specialist på markiser för att få en markis av hög kvalitet och i rätt färg och mönster, till exempel för att matcha logotypen och ditt restaurangkoncept.

Musik

Att ha svag musik som passar ditt restaurangkoncept även utanför entrén är ett sätt att förlänga restaurangatmosfären. Här gäller det dock att ha svag ljudnivå och tänka på att du troligen har grannar…

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

annons22

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Så gör du din restaurang framgångsrik även om den inte tillhör någon kedja

Publicerad

den

Av

Hur ska oberoende restaurangägare kunna konkurrera med jättarna?

Här är fem användbara tips.

Stora restaurangkedjor tar i allt större utsträckning över restaurangmarknaden. De har mycket resurser, generösa marknadsföringsbudgetar och möjligheten att köpa in sig på de bästa lägena.

1. Fokusera på kvalitet

Mat och service av hög kvalitet är de två faktorer som är viktigast för att få stamgäster. De stora kedjerestaurangerna kan sällan lägga ner samma personliga engagemang i sina restauranger, men som liten restaurangägare har du alla möjligheter att fokusera på kvalitet och att leva ut din passion för service. Du kan lära känna dina stamgästers preferenser och regelbundet stämma av att servicen och maten håller tillräckligt hög nivå. Omgivningen är viktig för att dina gäster ska trivas, restaurangmöbler av god kvalitet ger restaurangen rätt atmosfär.

2. Spinn vidare på det som gör din restaurang unik

Den oberoende restaurangens fördel är friheten att skapa en helt egen identitet, ett unikt koncept som inte finns någon annanstans. Låt dina gäster veta exakt vad som gör din restaurang så unik och speciell jämfört med andra restauranger. Med inredning, restaurangmöbler och belysning kan du skapa en unik stämning. Som oberoende restaurang kan ni snabbt ändra menyer och liknande utifrån gästernas önskemål.

3. Satsa på personalen

Oberoende restauranger konkurrerar med kedjerestaurangerna när det gäller att hitta den bästa och mest kompetenta personalen. Kedjerestaurangerna kan erbjuda karriärmöjligheter på olika restauranger och attraktiva förmåner, vilket förstås är svårt för oberoende restauranger att matcha. För att kunna konkurrera om den bästa personalen gäller det att erbjuda personalen delägarskap i restaurangen, mycket eget ansvar och ett belöningssystem som ger medarbetarna del av vinsten om det går bra. Med professionella restaurangkläder ger du personalen den rätta attityden för just din restaurang.

4. Var försiktig med att ge rabatter

Många kupongföretag, som lever på att erbjuda rabatterbjudanden till kunder, drar nytta av små restaurangers utsatthet genom att försöka lura dem. För små restauranger med stora utgifter och små marginaler är det förstås lockande att tacka ja till kupongföretagens erbjudanden, men tänk till, visserligen kan kupongerna generera merförsäljning, men eftersom du tvingas sälja till kraftiga rabatter riskerar vinsten att utebli.

5. Håll koll på hur affärerna går

Stora kedjor har tillgång till avancerade uppföljningssystem och en ekonomiavdelning som regelbundet följer upp varje restaurangs resultat. Som oberoende restaurangägare har du inte den fördelen, därför gäller det att du ständigt håller koll på dina intäkter och vinstmarginaler. Det ger dig ett övertag när du planerar verksamheten. Kom ihåg att det inte bara är god mat och bra service som får gästerna att återvända. Det är era unika faktorer och passion som får dem att vilja komma tillbaka. Om du följer dessa tips kommer det att märkas, både bland dina gäster och i restaurangens vinstmarginaler!

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsför din restaurang: Bjud in dina gäster !

Publicerad

den

Av

Marknadsför din restaurang: Bjud in dina gäster!

Hur kan du få nya gäster att komma till din restaurang? Marknadsför din restaurang på rätt sätt!

Att bjuda in folk till din restaurang bör vara mycket lätt att göra och detta borde vara en del av din vardag och ett sätt för hur du marknadsför din restaurang.

Titta på möjligheten att uppmana alla som inte har ätit på din restaurang innan, erbjud dem att njuta en god måltid på just din restaurang. Bjud in gäster när du går till banken eller posten eller när du springer ärenden av något slag.
Se till att alltid ge personliga erbjudanden.

Ge dem ett handskrivet erbjudande på baksidan av ditt visitkort, t.e.x en chef eller en präst, en politiker eller högt uppsatt kommunalarbetare. Ledare har inflytande och trovärdighet hos andra människor. De kommer att berätta för människor om den underbara matupplevelsen de hade på din restaurang och de kommer bjuda sin familj, vänner och medarbetare till just dig.
Föreslå eller erbjud för dessa nya gäster att prova din restaurang och njut av den bästa maten och servicen. Detta är början på hur du kan börja särskilja din restaurang från dina konkurrenter. Du kan göra detta genom att du konsekvent och aggressivt marknadsför din restaurang, ditt bästa drag till dina nuvarande och potentiella kunder.
Det krävs extremt lite extra tid och du kan öka vinsten, bara genom att uppmana folk att äta på din restaurang.

Hur du marknadsför din restaurang med lyckat resultat.
Samt skapar långsiktiga lönsamma gäster och hålla kontakten med dem.

Tänk 4 varje dag.
1.Gör fyra telefonsamtal.
2.Gör något oväntat för 4 gäster som får dem att komma tillbaka t.e.x bonus eller rabattsystem.
3.Fråga fyra gäster om de vill beställa bord igen.
4. Ge ut fyra av dina visitkort med ett specialerbjudande.

Ditt åtagande är att du kommer att tillbringa en del av varje dag för att kontakta fyra (eller fler) kunder och du kan göra det i någon av de fyra sätt som anges ovan. Du kommer att vara helt förvånad över hur effektivt du marknadsför din restaurang genom att att använda dig av denna metod!
Vilka är dina möjligheter att vara annorlunda än dina konkurrenter. Om du bara skapar fyra kontakter per dag så kommer det att vara över 100 kontakter per månad och över 1200 kontakter per år om du låter 3 av dina anställda göra samma sak. 1200×300 kr = Om du marknadsför din restaurang lite extra kan du lätt höja omsättningen med 360 000 kr extra/år.

Vill du ta reda på fler tips och trix om hur du enkelt marknadsför din restaurang? Vi kommer att publicera ett antal artiklar här på www.startarestaurang.se

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Dessertförsäljning ‒ fem tips och knep som ökar restaurangens dessertförsäljning!

Publicerad

den

Av

dessertförsäljning

Dessertförsäljning kräver eftertanke

Har du tänkt på att du kanske redan har en mer eller mindre bortglömd källa till ökat kassaflöde? Sätt dig ner och fundera över hur du ska få desserter att bli ett självklart val för gästerna.

1. Lägg lika mycket tid på att ta fram nya desserter och utveckla dessertmenyn som du lägger på att utveckla nya förrätter och huvudrätter

Desserter är det slutliga intrycket av en god middag, en god dessert bidrar till en lyckad helhetsupplevelse och ger dig en chans att ge kunden en positiv avslutning på restaurangbesöket. Ett extra fint restaurangporslin höjer upplevelsen.

2. Undvik genomsnittliga desserter

Undvik klassiska desserter som saknar potential att överraska kunden. Satsa istället på att komponera desserter som kan leverera något utöver det vanliga. Tänk utanför ramarna och våga ge kunden ett bestående intryck med dina desserter.

3. Skapa en dessertmeny med bilder

En bild säger ofta mer än tusen ord. Satsa på att visa upp bilder på de desserter ni erbjuder, det ger kunden en tydlig känsla för vilka alternativ de har och kan lotsa dem fram till ”rätt” dessertalternativ.

4. Komplettera färdiglagade desserter med hemgjorda alternativ

Om du erbjuder färdiglagade desserter som ni själva inte tillagat i ert kök så gäller det att balansera upp det med ett eller två dessertalternativ som tillagats på plats av era egna kockar. Dessa desserter kan bli era ”signaturdesserter” som verkligen utmärker er restaurang och skiljer er från mängden.

5. Belöna serveringspersonalen

Somliga restauranger väljer att belöna serveringspersonalen utifrån hur många desserter de säljer. Nackdelen är att bemötandet riskerar att bli mindre personligt om man enbart belönar utifrån hur mycket som säljs. Ett alternativ är att istället ge serveringspersonalen en andel av den totala försäljningen, då tenderar de inte att känna sig lika pressade att rekommendera en viss rätt eller typ av dessert.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB