Det sägs ofta att man bara får en chans att göra ett första intryck. Det gäller såväl restauranger som människor. Om en gästs första matupplevelse på en restaurang är dålig, maten av låg kvalitet och servicen hemsk kommer han eller hon sannolikt aldrig tillbaks. Det ger dig som restaurangägare goda skäl att ha koll på såväl kvalitet på råvarorna som tillagas och restaurangens servicenivå.
1. Utbilda personal
Kunskap är makt, att träna din personal i säker och hygienisk råvaruhantering( Livsmedelshygien) är det överlägset bästa sättet att garantera matens kvalitet och säkerhet. Även servitörer och annan servicepersonal bör genomgå utbildningar i livsmedelshygien. En kvalitativ restaurangupplevelse handlar om så mycket mer än att servera god mat, det handlar om att göra helhetsupplevelsen njutbar. Det är också klokt att fortbilda medarbetare som har varit anställda en period, med syftet att friska upp deras kunskaper vad gäller exempelvis rutiner för hantering av olika råvaror.
2. Föregå med gott exempel
Gilla oss på Facebook för att läsa vidare
Det räcker inte att berätta för dina medarbetare om vikten av god livsmedelshygien. Restaurangchefer behöver också visa medarbetare hur viktigt det faktiskt är genom att tillämpa rutinerna i vardagen. Oavsett om det handlar om att regelbundet kontrollera matens temperatur eller att rengöra köket så är det restaurangchefens jobb att föregå med gott exempel och agera förebild.
3. Ta initiativ till en certifiering inom livsmedelshygien
Ett livsmedelshygienprogram kan hjälpa er att strukturera ert livsmedelshygieniska arbete. För att bli certifierade inom livsmedelshygien behöver varje restaurang implementera specifika regler och rutiner kring hur livsmedel hanteras, tillagas och serveras på säkrast möjliga vis.
4. Var noga med mottagande och hantering
Arbetet med att bibehålla livsmedelskvalitén inleds i samma ögonblick som varorna levereras till köket. Kontrollera att leveransen är hel och inte har skadats under transporten, för att säkerställa att endast de bästa råvarorna når restaurangen. Nästa steg är att förvara livsmedlen på ett korrekt vis för att bibehålla dess höga kvalitet och maximera hållbarheten.
5. Var konsekventa med portionsstorlekar och service.
Du får som bekant bara en chans att göra ett första intryck, men att hålla ert goda rykte vid liv är kritiskt för att bibehålla er kundbas. Om portionsstorlekar eller personalens servicenivå förändras från en dag till en annan förlorar kunderna förtroendet för din restaurang. Det är därför viktigt att personalen säkerställer att portionerna har likvärdig storlek. För att kunna upprätthålla en hög servicenivå ber många restaurangägare serveringspersonalen att lämna sina problem och bekymmer så snart de kommit till restaurangen.
6 Utse eller anställ en kvalitetsansvarig för livsmedelshygien.
Ibland kan livsmedelshantering vara en utmanande uppgift, i synnerhet för stora restauranger. Det kan faktiskt bli ett heltidsjobb. Just därför finns kvalitetsansvariga som enbart ägnar sig åt att säkerställa kvalitén( Livsmedelshygien) på maten som serveras. Dessa kvalitetsansvariga har ofta en specifik utbildning kring just livsmedelshygien.