Connect with us

Intressant

Passar du som restaurangägare?

Publicerad

den

Blivande restaurangägare har ofta en orealistisk bild av restaurangbranschen

Det är viktigt att du lär dig om hur branschen och det praktiska arbetet med att äga och driva en restaurang fungerar innan du bestämmer dig för att ta steget.

Att driva en egen restaurang kan verka som ett spännande sätt att skapa en egen karriär. Om du älskar att laga mat, anser dig ha riktigt bra recept och gillar tanken på att bli din egen chef är en egen restaurang förstås ett lockande alternativ. Visst stämmer det att många restaurangkoncept är välplanerade och lukrativa, men överlag innebär restaurangbranschen mycket hårt arbete. Drygt 25 procent av alla nya restauranger går i konkurs eller tvingas stänga under sitt första verksamhetsår.

Det är viktigt att du lär dig om hur branschen och det praktiska arbetet med att äga och driva en restaurang fungerar innan du bestämmer dig för att ta steget. Prata med restaurangägare som lyckats bli framgångsrika och notera koncept som verkar fungera för andra restauranger. Du kan också testa dig genom att ställa följande frågor till dig själv:

Har du ett välutvecklat ekonomiskt sinnelag?

En av de viktigaste faktorerna att överväga när du ska öppna en restaurang är ekonomiska förberedelser. Många nyblivna restaurangägare tar lån eller går ihop med partners för att finansiera affären. Det är viktigt att du har koll både på din privatekonomi och företagets ekonomi när du bestämmer dig för att driva en restaurang.

Startkapital: Det krävs pengar för att kunna öppna en restaurang. Säkerställ att du har någon form av uppstartsfinansiering.

Kreditkortsskulder: Du är inte redo att öppna en restaurang om du har omfattande kreditkortsskulder. Stora skulder kan tyda på bristande ansvarsförmåga eller att du saknar det kapital som krävs för att förverkliga drömmen om en egen restaurang.

Pengar på banken. En restaurangs första år är vanligtvis inte särskilt lönsamma. Med tanke på att intäkterna kan vara lite instabila under de första åren är det möjligt att du inte kan kvittera ut någon lön på åtminstone ett år. Se till att du har en tillräckligt stor buffert för att kunna köpa mat, betala hyran och betala dina räkningar, även under uppstartsåret.

Har du ett utvecklat affärssinne?

[/like_to_read] För att driva en framgångsrik restaurang krävs en ansvarsfull ledning. Även om restaurangägare är sina egna chefer så har de fortfarande ansvar gentemot gästerna. Att behålla och kanske också öka omsättningen kräver ett utvecklat affärssinne.[/like_to_read]

Klarar du av att jobba långa dagar och många timmar?

För att kunna driva en restaurang framgångsrikt bör du vara beredd på att lägga ner en hel del tid. Du bör vara mentalt och fysiskt redo att arbeta tidiga morgnar, eftermiddagar och sent in på kvällen, oavsett vilka öppettider din restaurang har. Du kommer förmodligen inte att kunna vara ledig på helger och långhelger i samma utsträckning som en anställd.

Klarar du av att balansera företagandet med ditt privatliv?

Om du driver en restaurang bör du vara redo att involveras i varje detalj och aspekt av verksamheten. De flesta framgångsrika restaurangägare har en sann passion för branschen, vilket är ett av de bästa sätten att bibehålla sin motivation. Du bör utvärdera din förmåga att hantera stress och samtidigt behålla din passion. Det gäller även de perioder då affärerna går trögt. Många nyblivna restaurangägare försöker förändra restaurangens koncept för att öka omsättningen på ett tidigt stadium. Var istället konsekvent och håll dig till din ursprungliga plan. Framgångsrika restaurangägare överger inte sitt koncept så snart de råkar ut för motgångar.

Stabilt privatliv

Det är en fördel om du har ett någorlunda stabilt privatliv när du startar en restaurang. Det är kanske inte så klokt att öppna en restaurang om du befinner dig mitt i en omvälvande livsomställning. Var säker på att du öppnar en restaurang för att du har den branschkunskap som krävs, den passion som krävs och pengarna som behövs för att få saker och ting att hända.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Catering

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Publicerad

den

Av

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Coronavirusets spridning vänder upp och ner på vanliga rutiner. De ekonomiska konsekvenserna bara växer. Restauranger och caféer får allt färre gäster när rekommendationerna från myndigheterna är att undvika både folksamlingar och sociala sammanhang.

 

I detta krisläge gäller det att fokusera på vad du kan kontrollera själv. Finns det något du kan göra för att justera och anpassa din verksamhet utifrån den rådande situationen? Hur ska du möta upp kunderna som vill ha bra krogmat i coronatider? Och hur ska du kunna sysselsätta dina medarbetare när den riktiga restaurangservicen ligger nere? Några tips ges som kan hjälpa till att få in vissa intäkter ges här.

 

Take Away och hemleveranser

Alla måste äta och folk tröttnar på sin hamstrade pasta. För att liva upp hemmasittandet kommer kunderna vilja beställa hämtmat och gärna få maten hemkörd. Har du inte Take Away och hemleveranser redan – då är det dags att börja nu. Fokusera på ditt närområde så att det är lätt för kunderna att ta sig till dig och, omvänt, det går snabbt att köra ut till kunderna. Personal som i vanliga fall arbetar med servering kanske kan hjälpa till med utkörning. Räkna med att kunderna kan vänta i snitt ungefär en halvtimme från beställning till leverans.

 

Drive Through och Walk Through

Att handla hämtmaten från bilen innebär minsta möjliga direktkontakt med andra, ett bra alternativ i dessa tider. Är din restaurang placerad så att det är lätt att stanna till med bilen utanför? En variant på temat Take Away är att arbeta med Drive Through. Förbered så att maten kan levereras till bilen inom ett par, tre minuter. Kan inte bilar stanna till utanför, kan en möjlighet vara att helt enkelt öppna en Walk Through och sälja paketerad mat genom ett fönster, som en ”lucka i väggen”

 

Catering

Catering är verkligen viktigt i dessa tider. Erbjud förbeställning av färdiga luncher och middagar med ett visst antal portioner och kör ut till kunden. Ändra menyn varje vecka och använd gärna lokala råvaruleverantörer. Locka till merförsäljning med erbjudanden – köper kunden över en viss summa skickar du till exempel med aptitretare att börja måltiden med eller något gott till kaffet på maten …

 

Vad behöver jag?

Håll maten varm – eller kall – med thermoboxar, värmeboxar eller kylboxar. Tänk på att skaffa bra förpackningsmaterial för Take Away-mat, det finns många varianter av engångsartiklar att välja emellan: Hämtboxar i olika modeller, odelade eller med flera fack. Matboxar av sockerrör. Soppskålar med lock, salladsskålar med lock. Sandwichlådor. Lunchlådor med handtag.

 

Kommunicera

Berätta om vad du erbjuder i dina sociala medier, till exempel Facebook och Instagram. Har du möjlighet att integrera bokning av de olika rätterna på din hemsida är det bra.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangnamn, skapa ett som passar dig!

Publicerad

den

Av

Restaurangnamn

VAD ÄR ETT BRA RESTAURANGNAMN?

Är det här ett bra namn? ”Restaurang Alkis”

Ett bra restaurangnamn är ett namn som attraherar kunder.
Att skapa ett bra restaurangnamn är en process som kräver lite eftertanke, men det är också en av de viktigaste saker du kommer att göra när du skall starta en restaurang.
Startar du din verksamhet med ett dåligt namn och en dålig logo är det som att spela golf med bara en klubba, du kanske lyckas få in en del bollar i hålet men det är svårare än det borde vara.
Så hur skapar du ett bra restaurangnamn?

Du kan t. ex. dra samman familj, vänner eller kollegor och brainstorma fram ett bra restaurangnamn efter de följande sex reglerna, eller om du är kreativ, göra det helt själv:

1) Ett bra restaurangnamn bör vara lätt att komma ihåg, men också lätt att stava.
Det är en självklarhet att det ska vara lätt för dina gäster att komma ihåg ditt restaurangnamn, men de måste också ha lätt att hitta och skriva ditt namn. Oavsett om det är på papper, via telefon eller på nätet. Så att välja ett restaurangnamn som “Ahyrkawellyn” är inte att rekommendera.
Det är en fördel om ditt restaurangnamn är unikt men om det är svårt att stava så är det ingen bra idé att välja det. Exempel på unika namn som också är lätt att stava till är Volvo, Ikea eller Google.

2) Ett bra företagsnamn behöver ett visuellt element.
Vad ser du i ditt huvud när du hör eller läser namnet “Ahyrkawellyn”? Ingenting?
De flesta människor visualiserar ingenting när de läser eller hör det namnet, men oftast är vi “programmerade” att se bilder när vi hör ett restaurangnamn.
T.ex. så tänker du kanske på en cola-flaska när du hör “Coca-Cola” eller en bil när du hör namnet “Volvo”. Givetvis så kan du bygga in det visuella elementet senare via marknadsföring men det är lättast att börja med ett namn som skapar bilder i läsarens huvud redan från början.

3) Ett bra restaurangnamn har en positivt laddad mening.
Ord kan vara positiva, neutrala eller negativa beroende på vilka associationer som människor gör när de hör eller läser dem. Ett klassiskt exempel är skillnaden mellan “Mamma” (som har en väldigt positiv mening) och “Mor” som är ett mer neutralt ord. Om man känner till detta så är det egentligen inte så konstigt att man kallar köttbullarna för “Mammas köttbullar” och inte “Mors köttbullar”.
Vad detta betyder för dig är att när du väljer ditt restaurangnamn så försök att välja ord som är positivt laddade så att människor också associerar detta med din restaurang.

4) Ett bra restaurangnamn bör förmedla information om vad ditt företag gör.
Chansen är stor att ditt nya företag inte kommer att bli ett internationellt företag och varumärke, iallafall under företagets första verksamhetsår. Det därför viktigt att du väljer ett företagsnamn som ger dina framtida kunder ledtrådar om vad du och ditt företag faktiskt gör.
Om du lägger in ord som ger en idé om vad ditt företag gör så blir det också enklare att hitta dig i telefonkatalogen eller på internet.

5) Ett bra restaurangnamn bör vara någorlunda kort.
Ju kortare namn du väljer desto lättare blir det för dina gäster att komma ihåg det, men det är också viktigt när du marknadsför din restaurang. Restaurangnamnet bör passa in bra på visitkort, på en skylt eller i en annons.
Dessutom är det en fördel om det finns ett ledigt domännamn som stämmer precis in på det restaurangnamn du väljer, internet blir nämligen ett allt viktigare sätt för kunder att hitta företag på. Försök också om möjligt att utelämna bokstäverna ÅÄÖ eftersom de flesta har webbläsare som inte klarar av dessa tecken i domännamnet än.

6) Färgernas betydelse när du designar din logotype.
När du skall skriva ditt restaurangnamn och logo så tänk på hur viktigt färger är för människor och hur de uppfattar ett företag.
Färgvalet som du gör för ditt restaurangnamn och logo är väldigt viktigt, rött uppfattas till exempel som en aggressiv färg och dessa eldiga element förmedlar känslan av fart, upphetsning och passion. Grönt är en lugnande färg som förmedlar känslan av framsteg, pånyttfödelse och natur.
Ta inte bara fram ett restaurangnamn utan helst 3-4 stycken, det är bra när du skickar in ansökan om att få registrera ditt företagsnamn eftersom det finns en risk att ditt förstahandsval redan är upptaget.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Fettavskiljare: Allt du behöver veta om fettavskiljare! Regler för fettavskiljare.

Publicerad

den

Av

Fettavskiljare för restauranger:

Varför behövs det fettavskiljare för

restauranger?

 

På senare år har flera kommuner märkt av ett ökat problem med fett i avloppsledningar. Fettet stelnar och fastnar på insidan av ledningarna vilket kan leda till att ledningarna sätts igen.
Att ledningar är igensatta av fett har tidigare endast uppstått i anslutning till restauranger och andra verksamheter som alstrar mycket fett, men på senare år har även andra ledningar fått det här problemet. Detta tyder på att hushållen nu använder mer matolja, flytande margarin och frityrolja i sin matlagning än tidigare. En annan bidragande orsak kan vara att förpackningar spolas ur innan de avfallssorteras. Fettrester hamnar då i avloppsledningen.

Numera ställs det krav på verksamheter som alstrar mer fett än vad normalhushållen gör, att installera fettavskiljare. Att vanliga hushåll skulle installera fettavskiljare är inte rimligt utan kommunen rekommenderar istället allmänheten att torka ur stekpannor med papper och samla rester av matolja, flytande margarin och frityrolja i en sluten förpackning och slänga det i hushållssoporna istället för att spola ner det i avloppet.
Fett är biologiskt nedbrytbart och kan i regel tas omhand i den biologiska reningen i reningsverket men det kan ställa till problem på sin väg till reningsverket. Det blir avsättningar i ledningsnät och pumpstationer som kan leda till kapacitetsminskning i ledningen och till sist kan det orsaka ett avloppsstopp. Det kan i sin tur leda till källaröversvämning i närliggande fastigheter. Fett som bli kvar i ledningar kan också bilda svavelväte i ledningen som till exempel kan orsaka betongkorrosion och betong är ett vanligt material i avloppsnätet. Det kan också skapa luktproblem. Ett enkelt sätt att undvika det är att installera en fettavskiljare.
Kommunerna har försökt att minska problemen genom att sätta omrörare i pumpstationer. Dessa omrörare slår sönder fettklumpar som bildas vilket i viss mån motverkar att det bildas större fettproppar i ledningsnätet.

Fettavskiljaren ska placeras på en plats som är lättåtkomlig för att det ska vara möjligt att enkelt tömma den och genomföra regelbunden tillsyn. De slangar som används för att tömma avskiljaren måste kunna dras utanför de lokaler där ni hanterar livsmedel. I vissa lägen väljer man därför att placera fettavskiljaren utomhus.

Krav på fettavskiljare gäller t.ex. restauranger, bagerier,

pizzerior, gatukök, livsmedelsbutiker och caféer.

Det som avgör om en viss verksamhet ska installera fettavskiljare är mängden fett som släpps ut på ledningsnätet. Om avloppsvatten från en verksamhet innehåller mer än 100 mg/liter avskiljbart fett ska en fettavskiljare installeras.

 

En riktigt smidig lösning:

 

THOR separerar automatiskt ut fett och matrester ur avloppsvattnet. Den mest lättskötta fettavskiljaren för placering inomhus. Fettavskiljaren THOR är helautomatisk och arbetar när det behövs. Efter att reningen är utförd står den i viloläge. Ingen programmering behövs. THOR larmar när filter eller fettbehållaren behöver tömmas. Automatisk pumpning/filtrering av bottenskiktet för att slippa dålig lukt. THOR är den enda fettavskiljaren på marknaden som själv håller botten ren.
Miljömedveten produktutveckling för en hållbar framtid som minskar motsvarande Co²-utsläpp med 5 ton/år i snitt per maskin i jämförelse med passiva fettavskiljare. Konstruktionen har Patent Pending No.1530179-9.

Uppfyller renhetsgraden enligt EN 1825.

Storlek: Bredd 761 mm, djup 500 mm, höjd 494 + 100 mm justering. Vikt: 26 kg.
Vattenvolym: 35 liter. Flöde: 2 liter/sekund. Mängd: 1800 liter/timme.

Spänning: 24 V DC
Nominell effekt: 8 W.
Maximal effekt: 300 W
Täthet: IP 67

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB