Connect with us

Produktguider

Restaurangglas, saker att tänka på.

Publicerad

den

Välj de restaurangglas som passar dina behov.

Restaurangglasen är utan tvekan bland det första som kunderna ser på bordet när de kommer in i din restaurang. När det kommer till restaurangglas, det är mycket viktigt för krögare att välja rätt glas för just deras behov.

Den huvudsakliga punkten att fundera på är hur ett glas kan få en speciell drink eller ett vin att se ut för kunden, när det hälls upp. Glaset måste se fullt ut.

Restaurangens nuvarande drink recept samt upphällnings specifikationer för vin måste fungera ihop med de restaurangglas du köper. Många väljer restaurangglas beroende på dess presentationsvärde, så tillverkarna koncentrerar sig på att få rätt utseende och känsla i produkterna likväl som att ge fördel vid servering.

Vinglas är en annan kategori varpå glasets konstruktion påverkar kunden synsätt. Det anses att glas med rundade/pärlade kanter är mest populära för sin hållbarhet. Men vinexperter, samt exklusiva verksamheter som tillgodoser dem, föredrar en kant som är så tunn som möjligt. Det anses att en tunn kant är mindre störande för den invecklade processen av att snurra och smutta på vinerna.

Även de mest ömtåliga glasen måste kunna stå emot kraften från diskmaskinen. Om du vill minska den kostnad som uppstår när dina restaurangglas går sönder så bör du köpa en blandning av olika restaurangglas, de med rundad kant för normalt vardagsbruk och husets viner, använd de med en ren tunn kant för de mer exklusiva produkterna.

Det starka ljudet av ett glas som går i kras emot golvet inte bara sprider en tystnad i matsalen, utan en del utav restaurangens fördelar åker rakt ner i soporna.

Det finns två anledningar till att glas går sönder. Den första är temperaturförändringar från extrem temperatur växling, som exempelvis om ett nedkylt glas tas ifrån frysen och fylls med en rykande varm vätska. Den andra är mekanisk chock, som att tappa glasen, stötar, smällar och allt annat som serveringspersonalen och kunderna lyckas göra med glasen.

Kanten är den mest känsliga delen av ett glas. Exempelvis kan en temperaturprocess utföras på kanten och den övre delen av pressat glas och behållarna för att förbättra deras beständighet mot fysiska skador. Men en andra uppvärmning och snabb kylningsprocess utförs endast på den övre delen av glaset, för att det ska få en fördel och samtidigt minska skador.

Dessutom, restaurangglas är inte enbart tillägnat att äta ute längre. Dessa mångsidiga, starka och prisvärda enheter är ett välkommet tillskott till alla hem, de hjälper kraftigt till att transformera matbordet till något utöver det vanliga.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa
Kommentera

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Produktguider

Restaurangutrustning: Tips om restaurangutrustning!

Publicerad

den

Av

Restaurangutrustning

Restaurangutrustning täcker allt ifrån restaurangugnar till restaurangbord, restaurangporslin till ismaskiner. Att välja vilken typ av restaurangutrustning man ska köpa kan vara överväldigande för en nybliven restaurangägare. Läs vidare för att få tips om hur du kan göra processen att köpa restaurangutrustning enklare.

 

Ny eller begagnad restaurangutrustning? Den nyaste restaurangutrustningen behöver inte alltid vara den bästa. En ny restaurang behöver inte nödvändigtvis skaffa all utrustning helt ny. Man kan i vissa fall köpa begagnad utrustning för en billig penning. Bord, stolar, dekorationer, porslin, tillbehör samt diverse maskiner kan gå att köpa begagnat. Men många gånger är det bättre att köpa ny restaurangutrustning, då garantier och en ny utrustning gör att restaurangen ser ren och modern ut.

Att teckna leasingavtal är ett bra alternativ för att införskaffa ny restaurangutrustning. Många företag erbjuder leasingavtal på restaurangutrustning,vilket kan bespara dig mycket pengar då du förbereder dig för att öppna en ny restaurang. Försäljare erbjuder också leasing på utrustning som kaffemaskiner och kylar, gratis, förutsatt att du köper deras produkter. Men ingenting är gratis i livet, att leasa kan bli en dyrare lösning än att handla sina restaurangmaskiner själv. Det finns många bra butiker med billiga restaurangmaskiner på internet.

Bra kylmöjligheter är viktigt. Det finns många valmöjligheter för restaurangkylar. Vilken form av restaurangkyl du behöver beror på verksamheten, från små kylskåp (som kan rymmas på/under en bänk) till massiva kylrum och frysrum, och allt däremellan.

Ett restaurangkök ska vara välsorterat och kräver noggrann planering av restaurangutrustning för att kunna maximera ytan och öka effektiviteten. Ett restaurangkök bör vara uppbyggt med olika stationer och restaurangmaskiner. En station är ett område där en viss typ av mat förbereds. Stationer är praktiskt för att få ett restaurangkök att fungera smidigt.

Restaurangporslin är inte detsamma som det porslin du har hemma på köksbordet. Restaurangporslin är inte billigt, jämfört med de du kan köpa på IKEA. Men detta är för att de är tillverkade för att kunna stå emot påfrestningar, som en hektisk restaurangdiskmaskin. Givetvis finns det butiker på internet som säljer kvalitativt och prisvärt restaurangporslin.

Designen för din restaurangs matsal bör vara flexibel. Att planera din serveringslokal så att den enkelt kan möbleras om, är en god idé. Det tillåter dig att ta in större grupper eller att ändra matsalens flöde, om du känner att det inte fungerar.Restaurangbord och restaurangstolar är en del av restaurangens dekor. Bord och stolar representerar en stor kostnad när du ska öppna en ny restaurang. Men på samma sätt som restaurangporslinet, är restaurangmöblerna byggda för att hålla. Utseendet för din matsal kommer att vara starkt influerat av de restaurangmöbler du väljer.

Restaurangbaren kräver sin egen utrustning. Utrustningen till din restaurangbar beror på storleken av din restaurang, ditt tema samt alkohollicensen. Vissa barer tar enbart beställning genom personalen, vilket innebär att kunder inte beställer direkt i baren.

Bordsdukar kräver mycket underhåll. Få föremål i en restaurangs serveringslokal gör ett sådant intryck som bordsdukarna gör. Perfekt manglade bordsdukar av linne, och stärkta linneservetter, anger en tydlig exklusiv atmosfär. Men, de kräver också konstant underhållning och kan vara dyra att rengöra, mangla och ersätta. Ett avtal med en bra tvättinrättning behövs för att klara detta i det långa loppet. En variant är bordstabletter eller bordslöpare, som är enklare att sköta själv, liksom mindre bomullsdukar som lätt kan strykas.

Cateringutrustning kan öka restaurangens försäljning. Catering utanför restaurangen erbjuder restauranger möjligheter att utöka försäljningen bortom sin egen servering. Catering utanför en restaurang kräver dock mycket uppmärksamhet på detaljer och organisation. Du behöver specifik cateringutrustning för att kunna servera mat säkert och effektivt. Värmeboxar och kylboxar är ett exempel på cateringutrustning.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

 

annons22

 

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Bestick ‒ att välja bestick till din restaurang

Publicerad

den

Av

Tips för dig som ska köpa bestick:

 

När du ska välja design på dina bestick ‒ tänk på hur länge de ska hålla

  • Om du väljer en väldigt utstickande design finns risken att den känns förlegad efter några år. Därför bör du överväga att välja en någorlunda tidlös design på dina bestick. Tänk också på att dina bestick ska passa in med resten av din bordsdukning.
  • Om en bestickserie skulle utgå ur sortimentet kan det vara svårt att få tag på reservbestick. Det är en bra att välja bestick som är möjliga att köpa under en längre tid. Då slipper du köpa ett helt nytt set när du behöver fylla på. En konkursutförsäljning kanske kan erbjuda ett fynd, men om du behöver ersättningsbestick senare kanske du inte hittar dem igen.
  • Mattborstade bestick är känsligare för repor och andra ytskador än blankpolerade bestick.

Hur du vårdar dina bestick

  • Även rostfritt stål kan rosta. Rostfritt betyder helt enkelt att stålet har en väldigt hög motståndskraft mot rost, inte att besticken aldrig rostar. Låt därför inte besticken ligga i blöt för länge och torka av dem med en torr handduk när de är diskade.
  • För bästa resultat bör besticken handdiskas men om du använder diskmaskin är det viktigt att inte låta dem stå länge i varm fuktig luft då detta ökar risken för rostfläckar.
  • Om rostfläckar skulle uppstå kan du enkelt få bort dem med hjälp av stålrens utan slipmedel.
  • Använd aldrig stålull när du putsar dina bestick!

 

Idag finns det butiker på internet som helt och hållet inriktar sig mot bestick för offentlig miljö. Dessa butiker har personal med specialistkunskap inom området och de kan vara till stor hjälp när du ska köpa nya bestick till din restaurang eller bara behöver komplettera.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

Bestick: Här hittar ni en av Sveriges bästa bestickbutiker på internet.

Bestick: Här hittar ni en av Sveriges bästa bestickbutiker på internet.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Ljudabsorbenter: Dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna.

Publicerad

den

Av

Nöjdare kunder och friskare personal med ljudabsorbenter (bullerdämpare)?

Buller är det miljöproblem som påverkar flest människor i Sverige, enligt Socialstyrelsens miljöhälsorapport 2009. Framförallt handlar det om störande ljud av olika slag, som exempelvis röster, musik, slammer, steg och mycket annat. Sådant ljud påverkar inte bara samtal med andra, det kan även få stora konsekvenser för hälsa och livskvalitet på kort och lång sikt. Det sliter på oss, påverkar koncentration och minne och sänker vår prestationsförmåga. Vi mår helt enkelt sämre.

Resturanger är väldigt vanliga mötesplatser. Där träffas vi inte bara för att äta en bit mat utan också för att umgås. Därför är det knappast förvånande att nio utav tio, i alla åldrar, säger att de anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de träffar sina vänner på caféer, resturanger och liknande. Ändå uppger varannan person att de ofta/ibland har svårt att höra och samtala på dessa platser på grund av stimmig och högljudd ljudmiljö.

Det är även viktigt att tänka på hur personalen upplever ljudnivån, det är trots allt de som ska arbeta i denna miljö. Omkring 39 % av medlemmarna i Hotell och restaurangfacket tycker att ljudmiljön på jobbet är ett problem, varje dag. Inom detta yrke är det naturligtvis viktigt att höra vad kunden säger, men också de personer som inte har någon kundkontakt utan som arbetar exempelvis i köket måste kunna kommunicera relativt obehindrat med varandra för att arbetet skall kunna fungera.

En bra ljudmiljö på resturangen innebär inte tystnad, utan att skapa utrymme för det ljud som får gästerna att trivas. En restauranglokal kan med fördel designas så den innehåller flera olika ljudmiljöer, med olika stämning och funktion, utan att dessa ljudmiljöer stör varandra. Har du till exempel en matsalsdel och en del för dansgolv, kan du med hjälp av ljudabsorbenter dämpa matsalsdelen så att den är lugn och samtalsvänlig medan dansgolvet bjuder på musik och en högre ljudnivå.

Hela 93 % av Sveriges befolkning anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de går på restaurang. Kunden har alltid rätt heter det, men när det gäller ljudmiljön på restauranger har kundens önskemål uppenbarligen inte nått fram. Ett tips är att lyssna på gästerna och skaffa ljudabsorbenter (bullerdämpare).

Med andra ord: dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna.

HRF Novus 2009

Kakofonien 2009 (www.hrf.se)




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB