Connect with us

Intressant

Hyresavtal : Ta juridisk hjälp när det är dags för hyresavtalsförhandlingar

Publicerad

den

Förbered dig väl och ta juridisk hjälp när det är dags för hyresavtal och tuffa förhandlingar

När du hittat rätt lokal för din restaurang inleds en förhandling som kan avgöra företagets framtid. När det är dags att förhandla fram ett hyresavtal gäller det att vara väl förberedd och ha koll på sina rättigheter. Låt gärna en jurist granska hyresavtalet innan du signerar det.
Hyresavtal gäller i allmänhet i tre år, under den perioden har fastighetsägaren inte rätt att ändra hyran. När hyrestiden löper ut och det är dags för en förlängning kan det däremot vara läge att omförhandla hyresnivån om fastighetsägaren föreslår det. Kom ihåg att ett hyresavtal fortlöper i ytterligare tre år om det inte sägs upp innan uppsägningstiden är slut, säger Anders Widborg, advokat och fastighetsrättslig expert på Gärde Wesslau advokatbyrå.

I princip alla restaurangägare förhandlar om sin hyra, den stora diskussionen rör ofta vad som ska ingå i hyran, det man behöver kolla upp när man hyr är exempelvis om lokalen har fettavskiljare, rätt ventilation för ett restaurangkök etc. Ofta förhandlas hyran i treårsperioder så det kan löna sig att ta in juridisk experthjälp. även om det kostar ett par tusenlappar så är det oftast värt det eftersom du kan spara många tusenlappar om du exempelvis lyckas pruta ner hyran med femhundra eller tusen kronor. hyran är nästan alltid en förhandlingsfråga.

Var uppmärksam på överlåtelsemöjligheterna

Att förhandla med fastighetsägaren är snarare regel än undantag vad gäller kommersiella lokaler. Restauranglokaler är ofta associerade med stora investeringar i form av fettavskiljare, ventilationssystem och köksmaskiner.
– En oerhört viktig paragraf i ett hyresavtal är rätten av överlåta lokalen. För att du som hyresgäst ska ha rätt att överlåta din verksamhet ska du ha hyrt lokalen i minst tre år om inget annat anges i avtalet. Det reglerar er rätt till den inredning som finns i restaurangen, bland annat köksmaskiner, säger Anders Widborg.

Om fastighetsägaren säger upp ert avtal i förtid har du som hyresgäst, enligt den begränsade besittningsrätt som gäller för kommersiella lokaler, rätt till ersättning motsvarande minst ett års hyra.
Använd ditt förhandlingsutrymme och ta god tid på dig
– I fastighetsbranschen är det mesta förhandlingsbart och hyresnivån på en restauranglokal baseras på uppgörelsen mellan fastighetsägare och hyresgäst. Hyresnivåerna på kommersiella lokaler varierar enormt beroende på lokalens läge. Tveka inte att kontakta era närmaste grannar och fråga vad de betalar i hyra. Du kan också begära in data från Fastighetsägarföreningen, som har uppgifter på hyresnivåer i olika områden, säger Anders Widborg.
Om avtalet inte anger något annat så ansvarar fastighetsägaren alltid för fastighetens yttre underhåll i form av exempelvis snöskottning, stambyten, el och liknande. I bland förekommer det att man i avtalet listar exakt vilka ansvarsområden som fastighetsägaren respektive hyresgästen ska stå för.

Låt en jurist granska avtalet

Ha inte för bråttom, låt gärna en jurist granska ditt hyreskontrakt innan du skriver på. Det kostar inte särskilt mycket och kan spara dig stora kostnader och mycket besvär i framtiden om du låter en jurist ta en titt på avtalet. De kan upptäcka avtalsvillkor eller paragrafer som du själv missat och som kan leda till problem längre fram. I bästa fall kan juristens vakande öga hjälpa dig i förhandlingen. Om du lyckas få ner hyran eller förändra avtalsvillkoren till din fördel kan det spara stora pengar, särskilt med tanke på att hyreskontraktet i allmänhet är giltigt i tre år. En vanlig missuppfattning är att om du som hyresgäst investerar i utrustning och fast inredning så övergår ägandet per automatik till fastighetsägaren. Det stämmer alltså inte. Hyresavtalet ska också ange vilken typ av verksamhet lokalen får användas till. Om det står restaurang i avtalet kan du alltså inte överlåta lokalen till exempelvis en nattklubb när din avtalstid har löpt ut.

 

 

Vill ni ha professionella och säljande texter till er hemsida? Jag driver Textverket, som är proffs på att skriva intressanta, inbjudande och välformulerade texter till hemsidor, broschyrer etc. Kontakta mig gärna om ni vill ha hjälp med proffsiga texter som kan öka antalet gäster på er restaurang! Annika Wihlborg, textverket@gmail.com, 0735-776444




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Catering

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Publicerad

den

Av

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Coronavirusets spridning vänder upp och ner på vanliga rutiner. De ekonomiska konsekvenserna bara växer. Restauranger och caféer får allt färre gäster när rekommendationerna från myndigheterna är att undvika både folksamlingar och sociala sammanhang.

 

I detta krisläge gäller det att fokusera på vad du kan kontrollera själv. Finns det något du kan göra för att justera och anpassa din verksamhet utifrån den rådande situationen? Hur ska du möta upp kunderna som vill ha bra krogmat i coronatider? Och hur ska du kunna sysselsätta dina medarbetare när den riktiga restaurangservicen ligger nere? Några tips ges som kan hjälpa till att få in vissa intäkter ges här.

 

Take Away och hemleveranser

Alla måste äta och folk tröttnar på sin hamstrade pasta. För att liva upp hemmasittandet kommer kunderna vilja beställa hämtmat och gärna få maten hemkörd. Har du inte Take Away och hemleveranser redan – då är det dags att börja nu. Fokusera på ditt närområde så att det är lätt för kunderna att ta sig till dig och, omvänt, det går snabbt att köra ut till kunderna. Personal som i vanliga fall arbetar med servering kanske kan hjälpa till med utkörning. Räkna med att kunderna kan vänta i snitt ungefär en halvtimme från beställning till leverans.

 

Drive Through och Walk Through

Att handla hämtmaten från bilen innebär minsta möjliga direktkontakt med andra, ett bra alternativ i dessa tider. Är din restaurang placerad så att det är lätt att stanna till med bilen utanför? En variant på temat Take Away är att arbeta med Drive Through. Förbered så att maten kan levereras till bilen inom ett par, tre minuter. Kan inte bilar stanna till utanför, kan en möjlighet vara att helt enkelt öppna en Walk Through och sälja paketerad mat genom ett fönster, som en ”lucka i väggen”

 

Catering

Catering är verkligen viktigt i dessa tider. Erbjud förbeställning av färdiga luncher och middagar med ett visst antal portioner och kör ut till kunden. Ändra menyn varje vecka och använd gärna lokala råvaruleverantörer. Locka till merförsäljning med erbjudanden – köper kunden över en viss summa skickar du till exempel med aptitretare att börja måltiden med eller något gott till kaffet på maten …

 

Vad behöver jag?

Håll maten varm – eller kall – med thermoboxar, värmeboxar eller kylboxar. Tänk på att skaffa bra förpackningsmaterial för Take Away-mat, det finns många varianter av engångsartiklar att välja emellan: Hämtboxar i olika modeller, odelade eller med flera fack. Matboxar av sockerrör. Soppskålar med lock, salladsskålar med lock. Sandwichlådor. Lunchlådor med handtag.

 

Kommunicera

Berätta om vad du erbjuder i dina sociala medier, till exempel Facebook och Instagram. Har du möjlighet att integrera bokning av de olika rätterna på din hemsida är det bra.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangnamn, skapa ett som passar dig!

Publicerad

den

Av

Restaurangnamn

VAD ÄR ETT BRA RESTAURANGNAMN?

Är det här ett bra namn? ”Restaurang Alkis”

Ett bra restaurangnamn är ett namn som attraherar kunder.
Att skapa ett bra restaurangnamn är en process som kräver lite eftertanke, men det är också en av de viktigaste saker du kommer att göra när du skall starta en restaurang.
Startar du din verksamhet med ett dåligt namn och en dålig logo är det som att spela golf med bara en klubba, du kanske lyckas få in en del bollar i hålet men det är svårare än det borde vara.
Så hur skapar du ett bra restaurangnamn?

Du kan t. ex. dra samman familj, vänner eller kollegor och brainstorma fram ett bra restaurangnamn efter de följande sex reglerna, eller om du är kreativ, göra det helt själv:

1) Ett bra restaurangnamn bör vara lätt att komma ihåg, men också lätt att stava.
Det är en självklarhet att det ska vara lätt för dina gäster att komma ihåg ditt restaurangnamn, men de måste också ha lätt att hitta och skriva ditt namn. Oavsett om det är på papper, via telefon eller på nätet. Så att välja ett restaurangnamn som “Ahyrkawellyn” är inte att rekommendera.
Det är en fördel om ditt restaurangnamn är unikt men om det är svårt att stava så är det ingen bra idé att välja det. Exempel på unika namn som också är lätt att stava till är Volvo, Ikea eller Google.

2) Ett bra företagsnamn behöver ett visuellt element.
Vad ser du i ditt huvud när du hör eller läser namnet “Ahyrkawellyn”? Ingenting?
De flesta människor visualiserar ingenting när de läser eller hör det namnet, men oftast är vi “programmerade” att se bilder när vi hör ett restaurangnamn.
T.ex. så tänker du kanske på en cola-flaska när du hör “Coca-Cola” eller en bil när du hör namnet “Volvo”. Givetvis så kan du bygga in det visuella elementet senare via marknadsföring men det är lättast att börja med ett namn som skapar bilder i läsarens huvud redan från början.

3) Ett bra restaurangnamn har en positivt laddad mening.
Ord kan vara positiva, neutrala eller negativa beroende på vilka associationer som människor gör när de hör eller läser dem. Ett klassiskt exempel är skillnaden mellan “Mamma” (som har en väldigt positiv mening) och “Mor” som är ett mer neutralt ord. Om man känner till detta så är det egentligen inte så konstigt att man kallar köttbullarna för “Mammas köttbullar” och inte “Mors köttbullar”.
Vad detta betyder för dig är att när du väljer ditt restaurangnamn så försök att välja ord som är positivt laddade så att människor också associerar detta med din restaurang.

4) Ett bra restaurangnamn bör förmedla information om vad ditt företag gör.
Chansen är stor att ditt nya företag inte kommer att bli ett internationellt företag och varumärke, iallafall under företagets första verksamhetsår. Det därför viktigt att du väljer ett företagsnamn som ger dina framtida kunder ledtrådar om vad du och ditt företag faktiskt gör.
Om du lägger in ord som ger en idé om vad ditt företag gör så blir det också enklare att hitta dig i telefonkatalogen eller på internet.

5) Ett bra restaurangnamn bör vara någorlunda kort.
Ju kortare namn du väljer desto lättare blir det för dina gäster att komma ihåg det, men det är också viktigt när du marknadsför din restaurang. Restaurangnamnet bör passa in bra på visitkort, på en skylt eller i en annons.
Dessutom är det en fördel om det finns ett ledigt domännamn som stämmer precis in på det restaurangnamn du väljer, internet blir nämligen ett allt viktigare sätt för kunder att hitta företag på. Försök också om möjligt att utelämna bokstäverna ÅÄÖ eftersom de flesta har webbläsare som inte klarar av dessa tecken i domännamnet än.

6) Färgernas betydelse när du designar din logotype.
När du skall skriva ditt restaurangnamn och logo så tänk på hur viktigt färger är för människor och hur de uppfattar ett företag.
Färgvalet som du gör för ditt restaurangnamn och logo är väldigt viktigt, rött uppfattas till exempel som en aggressiv färg och dessa eldiga element förmedlar känslan av fart, upphetsning och passion. Grönt är en lugnande färg som förmedlar känslan av framsteg, pånyttfödelse och natur.
Ta inte bara fram ett restaurangnamn utan helst 3-4 stycken, det är bra när du skickar in ansökan om att få registrera ditt företagsnamn eftersom det finns en risk att ditt förstahandsval redan är upptaget.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Fettavskiljare: Allt du behöver veta om fettavskiljare! Regler för fettavskiljare.

Publicerad

den

Av

Fettavskiljare för restauranger:

Varför behövs det fettavskiljare för

restauranger?

 

På senare år har flera kommuner märkt av ett ökat problem med fett i avloppsledningar. Fettet stelnar och fastnar på insidan av ledningarna vilket kan leda till att ledningarna sätts igen.
Att ledningar är igensatta av fett har tidigare endast uppstått i anslutning till restauranger och andra verksamheter som alstrar mycket fett, men på senare år har även andra ledningar fått det här problemet. Detta tyder på att hushållen nu använder mer matolja, flytande margarin och frityrolja i sin matlagning än tidigare. En annan bidragande orsak kan vara att förpackningar spolas ur innan de avfallssorteras. Fettrester hamnar då i avloppsledningen.

Numera ställs det krav på verksamheter som alstrar mer fett än vad normalhushållen gör, att installera fettavskiljare. Att vanliga hushåll skulle installera fettavskiljare är inte rimligt utan kommunen rekommenderar istället allmänheten att torka ur stekpannor med papper och samla rester av matolja, flytande margarin och frityrolja i en sluten förpackning och slänga det i hushållssoporna istället för att spola ner det i avloppet.
Fett är biologiskt nedbrytbart och kan i regel tas omhand i den biologiska reningen i reningsverket men det kan ställa till problem på sin väg till reningsverket. Det blir avsättningar i ledningsnät och pumpstationer som kan leda till kapacitetsminskning i ledningen och till sist kan det orsaka ett avloppsstopp. Det kan i sin tur leda till källaröversvämning i närliggande fastigheter. Fett som bli kvar i ledningar kan också bilda svavelväte i ledningen som till exempel kan orsaka betongkorrosion och betong är ett vanligt material i avloppsnätet. Det kan också skapa luktproblem. Ett enkelt sätt att undvika det är att installera en fettavskiljare.
Kommunerna har försökt att minska problemen genom att sätta omrörare i pumpstationer. Dessa omrörare slår sönder fettklumpar som bildas vilket i viss mån motverkar att det bildas större fettproppar i ledningsnätet.

Fettavskiljaren ska placeras på en plats som är lättåtkomlig för att det ska vara möjligt att enkelt tömma den och genomföra regelbunden tillsyn. De slangar som används för att tömma avskiljaren måste kunna dras utanför de lokaler där ni hanterar livsmedel. I vissa lägen väljer man därför att placera fettavskiljaren utomhus.

Krav på fettavskiljare gäller t.ex. restauranger, bagerier,

pizzerior, gatukök, livsmedelsbutiker och caféer.

Det som avgör om en viss verksamhet ska installera fettavskiljare är mängden fett som släpps ut på ledningsnätet. Om avloppsvatten från en verksamhet innehåller mer än 100 mg/liter avskiljbart fett ska en fettavskiljare installeras.

 

En riktigt smidig lösning:

 

THOR separerar automatiskt ut fett och matrester ur avloppsvattnet. Den mest lättskötta fettavskiljaren för placering inomhus. Fettavskiljaren THOR är helautomatisk och arbetar när det behövs. Efter att reningen är utförd står den i viloläge. Ingen programmering behövs. THOR larmar när filter eller fettbehållaren behöver tömmas. Automatisk pumpning/filtrering av bottenskiktet för att slippa dålig lukt. THOR är den enda fettavskiljaren på marknaden som själv håller botten ren.
Miljömedveten produktutveckling för en hållbar framtid som minskar motsvarande Co²-utsläpp med 5 ton/år i snitt per maskin i jämförelse med passiva fettavskiljare. Konstruktionen har Patent Pending No.1530179-9.

Uppfyller renhetsgraden enligt EN 1825.

Storlek: Bredd 761 mm, djup 500 mm, höjd 494 + 100 mm justering. Vikt: 26 kg.
Vattenvolym: 35 liter. Flöde: 2 liter/sekund. Mängd: 1800 liter/timme.

Spänning: 24 V DC
Nominell effekt: 8 W.
Maximal effekt: 300 W
Täthet: IP 67

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB