Connect with us

Marknadsföring

Marknadsföring för Restaurang: 10 tips

Publicerad

den

marknadsföring

10 tips för hur du kan hantera din marknadsföring för restaurang.

Skapa en kunddatabas så att du kan marknadsföra mot dina kunder. Det är mycket enklare att marknadsföra mot folk som redan tycker om dig än att försöka få en helt ny kundkrets. Få dina kunders uppgifter genom att att använda dig av ett visitkorts lotteri med ett tilltalande pris. Använd sedan din databas för att hålla reda på dina kunders födelsedagar, bröllopsdagar och liknande högtider, favorit rätter, vad de gillar och ogillar. Ta tillfälle att bygga upp en relation till kunden hela kvällen – tala med dem om det är lämpligt och ta anteckningar om vad de säger. Få industrier tillåter dig att få feedback i realtid för vad de tyckte om sitt köp av vara och service. Din databas behöver inte vara allt för komplicerad – ett smidigt dokument i Excel duger gott. Det viktigaste är att du börjar med det redan nu.

Kommunicera regelbundet med dina gäster. Undvik att få dina meddelanden att låta som spam genom att tänka på hur ofta du delar ut dem, samt alltid se till att de innehåller relevant och intressant information. Ge erbjudanden om kommande speciella händelser, nya rätter som tillkommit menyn, eller smygtittar bakom kulisserna – se till att det finns någonting för kunden att bli intresserad av. Utveckla en personlighet, lämpligen författat av ägaren eller kocken. Om du inte finner det naturligt att skriva texter, kan du be om hjälp. Implementera ett regelbundet schema med nyhetsbrev som kan gå ut till dina kunder, så att kunderna väntar sig och ser fram emot dina e-post meddelanden, mer än att ogilla det som en ständig uppsjö av spam. Marknadsföringsundersökningar har visat på att den bästa tiden för att skicka ut e-post är mellan 10.30 och 11.00 på tisdagar, precis då när personer tar sin första rast för dagen. Måndagar är för hektiska när all helgens e-post ska läsas igenom.

Rikta in din marknadsföring. Rikta in sig med allmän marknadsföring är som att avfyra ett hagelgevär, hög risk och låg omvandling. Som bäst kommer det att öka förfrågan för fredag eller lördagskvällar – de tider då du oftast inte behöver öka antalet kunder. Satsa istället på att rikta in din marknadsföring, så att kunder kommer då du vill att de ska komma – på en måndag eller tisdag. Attrahera dem genom att exempelvis ha temakvällar, källarkvällar eller arrangera matlagningslektioner. Exempel: En restaurang organiserade en speciell nätverkslunch för doktorer och kemister i området – det visade sig vara mycket populärt och ett effektivt sätt att skapa en ny kundkrets.

Identifiera din marknadsföringsradie. Nästan alla restauranger har ett område som är källan till runt 90% av sina kunder. Ta reda på vilka de är och hur du kan ta hand om dem. Detta område är inte alltid geografiskt . Det kan vara ett forum online eller en grupp som har ett gemensamt intresse.

Tala med dina grannar, ta reda på vem de är och vad de gör. Undersök om det finns möjligheter för att göra en gemensam marknadsföring eller om ni kan samarbeta till någon speciell händelse.

Kan du förklara vad ditt företag erbjuder med en mening? Om du inte kortfattat kan formulera vad det är ditt företag gör eller vad ni har för unika erbjuder, så vet kanske inte dina kunder det heller.

Hantera dina klagomål. Ett klagomål är inte enbart negativ kritik – det är en möjlighet att inte bara vinna tillbaka kunden, utan även för dem att höja sin uppfattning av ditt företag till en ny nivå. Lyssna på vad de har för feedback och tillmötesgå deras problem. Svara personligen. Omvandla deras upplevelse till en positiv och folk kommer att bli imponerade. Förvåna dem med din uppriktighet och det är troligt att de sedan berättar för sina vänner och kollegor om vilken bra restaurang du har.

Restauranger lever eller dör beroende på service. God service kan väga upp en dålig måltid, men även den mest otroliga måltiden kan inte rädda dålig service. Dina kunder ska känna sig speciella, uppmärksammade och uppriktigt tro på att deras upplevelse var över det normala. Se till att ha ordning på din interna verksamhet innan du ens tänker tanken på att marknadsföra din restaurang. Dina kunder får snabbt reda på om det inte är rätt och kommer inte tillbaka. Du skulle i sådant fall bara slösat bort dina pengar.

Ät ute för att se vad andra gör. Är du medveten om vilka trender och förändringar som sker hos restauranger? Kan du förbättra din egen bokning genom att observera hur andra gör det? Fastna inte i en tidsförskjutning – möter du de krav som dagens kunder har.

Kom ihåg att unga kunder är din framtid. Förstå att de kontrollerar saker online (ofta direkt på gatan med hjälp av sin iPhone), de är mindre tålmodiga och vill ha mer värde för sina pengar. Attrahera dem med prisvärda erbjudanden, som provsmaks-menyer eller allt-du-kan-äta pizza på måndagar. Utveckla produkter som är lättare att ha råd med eller som är annorlunda – du behöver inte rabattera. Skapa en upplevelsemöjlighet som de kan tycka om. Infoga saker de vill ha eller uppskattar, som exempelvis trådlös uppkoppling, rättvisemärkt kaffe eller drinkar – drinkar som alltid säljer är de med udda och exotiska namn och ingredienser. Var inbjudande och artig. Behandla dem med samma mängd uppmärksamhet som du skulle ge en äldre gäst. Ignorera dem inte och sänk inte nivån av din service. Kom ihåg att den yngre generationen är dina framtida kunder, de är dessutom de som har potential att vara dina bästa muntliga förespråkare. Om de är nöjda, då kommer de genast att dela med sig och tipsa om din restaurang online och genom kanalerna för de sociala medierna. Anslut dig till nätverket online, nätverka aktivt och genuint, använd Facebook, sätt dig in i Twitter, starta en blogg och se till att du finns med i listorna för relevanta iPhone applikationer. Var i framkant och sätt dig in i de nya online teknikerna, då det fortfarande är relativt färskt med mycket utrymme.

 

Håll utkik efter fler tips för hur du sköter din marknadsföring för restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa
Kommentera

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Intressant

10 tips – så skapar du en snygg restaurangmeny

Publicerad

den

Av

Har du planer på att starta restaurang och vill att den ska bli populär bland gästerna? Då behöver du ett genomtänkt koncept. God mat är inte allt som räknas. Du måste se till helheten och erbjuda potentiella gäster en gastronomisk helhetsupplevelse. Det gäller inte bara inredningen utan också utformningen av menyn. Din meny är inte bara en enkel prislista utan en av de viktigaste reklampelarna för restaurangen. Det gäller att skapa en meny som gör ett gott första intryck och som övertygar gästerna om att din restaurang har kapacitet att producera kulinariska delikatesser. Här kommer 10 tips som kan hjälpa dig på vägen!

1. Håll dig kort

När du gör utkastet till din meny bör du tänka på att hålla texten så kort som möjligt. Dina gäster vill inte läsa en roman, utan välja en maträtt på menyn. Därför bör du begränsa texten så mycket du kan. Självklart innebär det inte att du ska utelämna viktig information om maträtter och drycker – dina gäster vill veta vad de beställer.

2. Undvik främmande ord

Vi använder gärna främmande ord utan att tänka på det. Men det är inte säkert att dina gäster känner till alla gastronomiska fackuttryck. Undvik alltför komplicerade begrepp – eller förklara dem.

3. Stava rätt

Din meny är restaurangens reklampelare mot omvärlden. För att ge ett gott intryck och framstå som professionell bör du undvika stavfel. Låt därför alltid en annan person läsa igenom menyn innan den går i tryck.

4. Välj kvalitetsmaterial

Det är inte bara innehållet som ska imponera, utan också själva menyn. Därför bör du genomgående välja material av hög kvalitet. Ju kraftigare blad, desto mer hantering kommer din meny att tåla. Du kan också skydda den mot fläckar och smuts genom ett särskilt ytskikt eller en folie.

5. Ha en enhetlig design

När du startar en ny restaurang ska du tänka på att ha en enhetlig design och låta din meny återspegla den. Det ger ett professionellt intryck. Ha gärna med din logotyp på menyn i matchande typsnitt och färg.

6. Satsa på omslaget

Det första intrycket räknas och därför är det viktigt att omslaget på din meny tilltalar gästerna. Du uppnår rätt effekt med en snygg, men inte överdådig, design. Omslag till klassiska menyer med påskriften ”Meny” eller ”Dryckesmeny” kan gärna kompletteras med din restauranglogotyp.

7. Anpassa menyn efter målgruppen

Innan du öppnar en restaurang måste du fundera över din målgrupp. Vem vill du se som gäst? Ditt val här påverkar inte bara inredningen och valet av maträtter, utan också hur du utformar din meny. Även den bör anpassas till målgruppen. Riktar du dig främst till yngre personer bör du kanske välja en modernare och fräckare design.

8. Ha en tydlig struktur

En annan viktig aspekt är strukturen som ska vara enhetlig och tydlig. Vi rekommenderar att du delar in din meny i underkategorier. Du kan till exempel göra en indelning i Förrätter, Huvudrätter, Efterrätter osv.

9. Ha inte för många rätter

Innan du startar en restaurang måste du välja ut ett antal rätter att servera. Tänk på att inte erbjuda dina gäster för många rätter. Det blir bara jobbigt för gästen och kan dessutom göra att du själv förlorar överblicken över ditt erbjudande.

10. Glöm inte innehållsdeklarationen

Vissa ingredienser måste vara tydligt utmärkta på menyn. För att göra det praktiskt för dig själv och samtidigt underlätta för gästen kan du använda symboler med förklaringar i finstilt.

Bilder: © Rawpixel.com / Shutterstock. samt © Maxim Larin / Shutterstock




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Så gör du din restaurang framgångsrik även om den inte tillhör någon kedja

Publicerad

den

Av

Hur ska oberoende restaurangägare kunna konkurrera med jättarna?

Här är fem användbara tips.

Stora restaurangkedjor tar i allt större utsträckning över restaurangmarknaden. De har mycket resurser, generösa marknadsföringsbudgetar och möjligheten att köpa in sig på de bästa lägena.

1. Fokusera på kvalitet

Mat och service av hög kvalitet är de två faktorer som är viktigast för att få stamgäster. De stora kedjerestaurangerna kan sällan lägga ner samma personliga engagemang i sina restauranger, men som liten restaurangägare har du alla möjligheter att fokusera på kvalitet och att leva ut din passion för service. Du kan lära känna dina stamgästers preferenser och regelbundet stämma av att servicen och maten håller tillräckligt hög nivå. Omgivningen är viktig för att dina gäster ska trivas, restaurangmöbler av god kvalitet ger restaurangen rätt atmosfär.

2. Spinn vidare på det som gör din restaurang unik

Den oberoende restaurangens fördel är friheten att skapa en helt egen identitet, ett unikt koncept som inte finns någon annanstans. Låt dina gäster veta exakt vad som gör din restaurang så unik och speciell jämfört med andra restauranger. Med inredning, restaurangmöbler och belysning kan du skapa en unik stämning. Som oberoende restaurang kan ni snabbt ändra menyer och liknande utifrån gästernas önskemål.

3. Satsa på personalen

Oberoende restauranger konkurrerar med kedjerestaurangerna när det gäller att hitta den bästa och mest kompetenta personalen. Kedjerestaurangerna kan erbjuda karriärmöjligheter på olika restauranger och attraktiva förmåner, vilket förstås är svårt för oberoende restauranger att matcha. För att kunna konkurrera om den bästa personalen gäller det att erbjuda personalen delägarskap i restaurangen, mycket eget ansvar och ett belöningssystem som ger medarbetarna del av vinsten om det går bra. Med professionella restaurangkläder ger du personalen den rätta attityden för just din restaurang.

4. Var försiktig med att ge rabatter

Många kupongföretag, som lever på att erbjuda rabatterbjudanden till kunder, drar nytta av små restaurangers utsatthet genom att försöka lura dem. För små restauranger med stora utgifter och små marginaler är det förstås lockande att tacka ja till kupongföretagens erbjudanden, men tänk till, visserligen kan kupongerna generera merförsäljning, men eftersom du tvingas sälja till kraftiga rabatter riskerar vinsten att utebli.

5. Håll koll på hur affärerna går

Stora kedjor har tillgång till avancerade uppföljningssystem och en ekonomiavdelning som regelbundet följer upp varje restaurangs resultat. Som oberoende restaurangägare har du inte den fördelen, därför gäller det att du ständigt håller koll på dina intäkter och vinstmarginaler. Det ger dig ett övertag när du planerar verksamheten. Kom ihåg att det inte bara är god mat och bra service som får gästerna att återvända. Det är era unika faktorer och passion som får dem att vilja komma tillbaka. Om du följer dessa tips kommer det att märkas, både bland dina gäster och i restaurangens vinstmarginaler!

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsför din restaurang: Bjud in dina gäster !

Publicerad

den

Av

Marknadsför din restaurang: Bjud in dina gäster!

Hur kan du få nya gäster att komma till din restaurang? Marknadsför din restaurang på rätt sätt!

Att bjuda in folk till din restaurang bör vara mycket lätt att göra och detta borde vara en del av din vardag och ett sätt för hur du marknadsför din restaurang.

Titta på möjligheten att uppmana alla som inte har ätit på din restaurang innan, erbjud dem att njuta en god måltid på just din restaurang. Bjud in gäster när du går till banken eller posten eller när du springer ärenden av något slag.
Se till att alltid ge personliga erbjudanden.

Ge dem ett handskrivet erbjudande på baksidan av ditt visitkort, t.e.x en chef eller en präst, en politiker eller högt uppsatt kommunalarbetare. Ledare har inflytande och trovärdighet hos andra människor. De kommer att berätta för människor om den underbara matupplevelsen de hade på din restaurang och de kommer bjuda sin familj, vänner och medarbetare till just dig.
Föreslå eller erbjud för dessa nya gäster att prova din restaurang och njut av den bästa maten och servicen. Detta är början på hur du kan börja särskilja din restaurang från dina konkurrenter. Du kan göra detta genom att du konsekvent och aggressivt marknadsför din restaurang, ditt bästa drag till dina nuvarande och potentiella kunder.
Det krävs extremt lite extra tid och du kan öka vinsten, bara genom att uppmana folk att äta på din restaurang.

Hur du marknadsför din restaurang med lyckat resultat.
Samt skapar långsiktiga lönsamma gäster och hålla kontakten med dem.

Tänk 4 varje dag.
1.Gör fyra telefonsamtal.
2.Gör något oväntat för 4 gäster som får dem att komma tillbaka t.e.x bonus eller rabattsystem.
3.Fråga fyra gäster om de vill beställa bord igen.
4. Ge ut fyra av dina visitkort med ett specialerbjudande.

Ditt åtagande är att du kommer att tillbringa en del av varje dag för att kontakta fyra (eller fler) kunder och du kan göra det i någon av de fyra sätt som anges ovan. Du kommer att vara helt förvånad över hur effektivt du marknadsför din restaurang genom att att använda dig av denna metod!
Vilka är dina möjligheter att vara annorlunda än dina konkurrenter. Om du bara skapar fyra kontakter per dag så kommer det att vara över 100 kontakter per månad och över 1200 kontakter per år om du låter 3 av dina anställda göra samma sak. 1200×300 kr = Om du marknadsför din restaurang lite extra kan du lätt höja omsättningen med 360 000 kr extra/år.

Vill du ta reda på fler tips och trix om hur du enkelt marknadsför din restaurang? Vi kommer att publicera ett antal artiklar här på www.startarestaurang.se

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB