10 tips för hur du kan hantera din marknadsföring för restaurang.
Skapa en kunddatabas så att du kan marknadsföra mot dina kunder. Det är mycket enklare att marknadsföra mot folk som redan tycker om dig än att försöka få en helt ny kundkrets. Få dina kunders uppgifter genom att att använda dig av ett visitkorts lotteri med ett tilltalande pris. Använd sedan din databas för att hålla reda på dina kunders födelsedagar, bröllopsdagar och liknande högtider, favorit rätter, vad de gillar och ogillar. Ta tillfälle att bygga upp en relation till kunden hela kvällen – tala med dem om det är lämpligt och ta anteckningar om vad de säger. Få industrier tillåter dig att få feedback i realtid för vad de tyckte om sitt köp av vara och service. Din databas behöver inte vara allt för komplicerad – ett smidigt dokument i Excel duger gott. Det viktigaste är att du börjar med det redan nu.
Kommunicera regelbundet med dina gäster. Undvik att få dina meddelanden att låta som spam genom att tänka på hur ofta du delar ut dem, samt alltid se till att de innehåller relevant och intressant information. Ge erbjudanden om kommande speciella händelser, nya rätter som tillkommit menyn, eller smygtittar bakom kulisserna – se till att det finns någonting för kunden att bli intresserad av. Utveckla en personlighet, lämpligen författat av ägaren eller kocken. Om du inte finner det naturligt att skriva texter, kan du be om hjälp. Implementera ett regelbundet schema med nyhetsbrev som kan gå ut till dina kunder, så att kunderna väntar sig och ser fram emot dina e-post meddelanden, mer än att ogilla det som en ständig uppsjö av spam. Marknadsföringsundersökningar har visat på att den bästa tiden för att skicka ut e-post är mellan 10.30 och 11.00 på tisdagar, precis då när personer tar sin första rast för dagen. Måndagar är för hektiska när all helgens e-post ska läsas igenom.
Rikta in din marknadsföring. Rikta in sig med allmän marknadsföring är som att avfyra ett hagelgevär, hög risk och låg omvandling. Som bäst kommer det att öka förfrågan för fredag eller lördagskvällar – de tider då du oftast inte behöver öka antalet kunder. Satsa istället på att rikta in din marknadsföring, så att kunder kommer då du vill att de ska komma – på en måndag eller tisdag. Attrahera dem genom att exempelvis ha temakvällar, källarkvällar eller arrangera matlagningslektioner. Exempel: En restaurang organiserade en speciell nätverkslunch för doktorer och kemister i området – det visade sig vara mycket populärt och ett effektivt sätt att skapa en ny kundkrets.
Identifiera din marknadsföringsradie. Nästan alla restauranger har ett område som är källan till runt 90% av sina kunder. Ta reda på vilka de är och hur du kan ta hand om dem. Detta område är inte alltid geografiskt . Det kan vara ett forum online eller en grupp som har ett gemensamt intresse.
Tala med dina grannar, ta reda på vem de är och vad de gör. Undersök om det finns möjligheter för att göra en gemensam marknadsföring eller om ni kan samarbeta till någon speciell händelse.
Kan du förklara vad ditt företag erbjuder med en mening? Om du inte kortfattat kan formulera vad det är ditt företag gör eller vad ni har för unika erbjuder, så vet kanske inte dina kunder det heller.
Hantera dina klagomål. Ett klagomål är inte enbart negativ kritik – det är en möjlighet att inte bara vinna tillbaka kunden, utan även för dem att höja sin uppfattning av ditt företag till en ny nivå. Lyssna på vad de har för feedback och tillmötesgå deras problem. Svara personligen. Omvandla deras upplevelse till en positiv och folk kommer att bli imponerade. Förvåna dem med din uppriktighet och det är troligt att de sedan berättar för sina vänner och kollegor om vilken bra restaurang du har.
Restauranger lever eller dör beroende på service. God service kan väga upp en dålig måltid, men även den mest otroliga måltiden kan inte rädda dålig service. Dina kunder ska känna sig speciella, uppmärksammade och uppriktigt tro på att deras upplevelse var över det normala. Se till att ha ordning på din interna verksamhet innan du ens tänker tanken på att marknadsföra din restaurang. Dina kunder får snabbt reda på om det inte är rätt och kommer inte tillbaka. Du skulle i sådant fall bara slösat bort dina pengar.
Ät ute för att se vad andra gör. Är du medveten om vilka trender och förändringar som sker hos restauranger? Kan du förbättra din egen bokning genom att observera hur andra gör det? Fastna inte i en tidsförskjutning – möter du de krav som dagens kunder har.
Kom ihåg att unga kunder är din framtid. Förstå att de kontrollerar saker online (ofta direkt på gatan med hjälp av sin iPhone), de är mindre tålmodiga och vill ha mer värde för sina pengar. Attrahera dem med prisvärda erbjudanden, som provsmaks-menyer eller allt-du-kan-äta pizza på måndagar. Utveckla produkter som är lättare att ha råd med eller som är annorlunda – du behöver inte rabattera. Skapa en upplevelsemöjlighet som de kan tycka om. Infoga saker de vill ha eller uppskattar, som exempelvis trådlös uppkoppling, rättvisemärkt kaffe eller drinkar – drinkar som alltid säljer är de med udda och exotiska namn och ingredienser. Var inbjudande och artig. Behandla dem med samma mängd uppmärksamhet som du skulle ge en äldre gäst. Ignorera dem inte och sänk inte nivån av din service. Kom ihåg att den yngre generationen är dina framtida kunder, de är dessutom de som har potential att vara dina bästa muntliga förespråkare. Om de är nöjda, då kommer de genast att dela med sig och tipsa om din restaurang online och genom kanalerna för de sociala medierna. Anslut dig till nätverket online, nätverka aktivt och genuint, använd Facebook, sätt dig in i Twitter, starta en blogg och se till att du finns med i listorna för relevanta iPhone applikationer. Var i framkant och sätt dig in i de nya online teknikerna, då det fortfarande är relativt färskt med mycket utrymme.
Håll utkik efter fler tips för hur du sköter din marknadsföring för restaurang.
Restaurangexperten Magnus Hellström