Connect with us

Marknadsföring

Marknadsföring för Restaurang: 10 tips

Publicerad

den

marknadsföring

10 tips för hur du kan hantera din marknadsföring för restaurang.

Skapa en kunddatabas så att du kan marknadsföra mot dina kunder. Det är mycket enklare att marknadsföra mot folk som redan tycker om dig än att försöka få en helt ny kundkrets. Få dina kunders uppgifter genom att att använda dig av ett visitkorts lotteri med ett tilltalande pris. Använd sedan din databas för att hålla reda på dina kunders födelsedagar, bröllopsdagar och liknande högtider, favorit rätter, vad de gillar och ogillar. Ta tillfälle att bygga upp en relation till kunden hela kvällen – tala med dem om det är lämpligt och ta anteckningar om vad de säger. Få industrier tillåter dig att få feedback i realtid för vad de tyckte om sitt köp av vara och service. Din databas behöver inte vara allt för komplicerad – ett smidigt dokument i Excel duger gott. Det viktigaste är att du börjar med det redan nu.

Kommunicera regelbundet med dina gäster. Undvik att få dina meddelanden att låta som spam genom att tänka på hur ofta du delar ut dem, samt alltid se till att de innehåller relevant och intressant information. Ge erbjudanden om kommande speciella händelser, nya rätter som tillkommit menyn, eller smygtittar bakom kulisserna – se till att det finns någonting för kunden att bli intresserad av. Utveckla en personlighet, lämpligen författat av ägaren eller kocken. Om du inte finner det naturligt att skriva texter, kan du be om hjälp. Implementera ett regelbundet schema med nyhetsbrev som kan gå ut till dina kunder, så att kunderna väntar sig och ser fram emot dina e-post meddelanden, mer än att ogilla det som en ständig uppsjö av spam. Marknadsföringsundersökningar har visat på att den bästa tiden för att skicka ut e-post är mellan 10.30 och 11.00 på tisdagar, precis då när personer tar sin första rast för dagen. Måndagar är för hektiska när all helgens e-post ska läsas igenom.

Rikta in din marknadsföring. Rikta in sig med allmän marknadsföring är som att avfyra ett hagelgevär, hög risk och låg omvandling. Som bäst kommer det att öka förfrågan för fredag eller lördagskvällar – de tider då du oftast inte behöver öka antalet kunder. Satsa istället på att rikta in din marknadsföring, så att kunder kommer då du vill att de ska komma – på en måndag eller tisdag. Attrahera dem genom att exempelvis ha temakvällar, källarkvällar eller arrangera matlagningslektioner. Exempel: En restaurang organiserade en speciell nätverkslunch för doktorer och kemister i området – det visade sig vara mycket populärt och ett effektivt sätt att skapa en ny kundkrets.

Identifiera din marknadsföringsradie. Nästan alla restauranger har ett område som är källan till runt 90% av sina kunder. Ta reda på vilka de är och hur du kan ta hand om dem. Detta område är inte alltid geografiskt . Det kan vara ett forum online eller en grupp som har ett gemensamt intresse.

Tala med dina grannar, ta reda på vem de är och vad de gör. Undersök om det finns möjligheter för att göra en gemensam marknadsföring eller om ni kan samarbeta till någon speciell händelse.

Kan du förklara vad ditt företag erbjuder med en mening? Om du inte kortfattat kan formulera vad det är ditt företag gör eller vad ni har för unika erbjuder, så vet kanske inte dina kunder det heller.

Hantera dina klagomål. Ett klagomål är inte enbart negativ kritik – det är en möjlighet att inte bara vinna tillbaka kunden, utan även för dem att höja sin uppfattning av ditt företag till en ny nivå. Lyssna på vad de har för feedback och tillmötesgå deras problem. Svara personligen. Omvandla deras upplevelse till en positiv och folk kommer att bli imponerade. Förvåna dem med din uppriktighet och det är troligt att de sedan berättar för sina vänner och kollegor om vilken bra restaurang du har.

Restauranger lever eller dör beroende på service. God service kan väga upp en dålig måltid, men även den mest otroliga måltiden kan inte rädda dålig service. Dina kunder ska känna sig speciella, uppmärksammade och uppriktigt tro på att deras upplevelse var över det normala. Se till att ha ordning på din interna verksamhet innan du ens tänker tanken på att marknadsföra din restaurang. Dina kunder får snabbt reda på om det inte är rätt och kommer inte tillbaka. Du skulle i sådant fall bara slösat bort dina pengar.

Ät ute för att se vad andra gör. Är du medveten om vilka trender och förändringar som sker hos restauranger? Kan du förbättra din egen bokning genom att observera hur andra gör det? Fastna inte i en tidsförskjutning – möter du de krav som dagens kunder har.

Kom ihåg att unga kunder är din framtid. Förstå att de kontrollerar saker online (ofta direkt på gatan med hjälp av sin iPhone), de är mindre tålmodiga och vill ha mer värde för sina pengar. Attrahera dem med prisvärda erbjudanden, som provsmaks-menyer eller allt-du-kan-äta pizza på måndagar. Utveckla produkter som är lättare att ha råd med eller som är annorlunda – du behöver inte rabattera. Skapa en upplevelsemöjlighet som de kan tycka om. Infoga saker de vill ha eller uppskattar, som exempelvis trådlös uppkoppling, rättvisemärkt kaffe eller drinkar – drinkar som alltid säljer är de med udda och exotiska namn och ingredienser. Var inbjudande och artig. Behandla dem med samma mängd uppmärksamhet som du skulle ge en äldre gäst. Ignorera dem inte och sänk inte nivån av din service. Kom ihåg att den yngre generationen är dina framtida kunder, de är dessutom de som har potential att vara dina bästa muntliga förespråkare. Om de är nöjda, då kommer de genast att dela med sig och tipsa om din restaurang online och genom kanalerna för de sociala medierna. Anslut dig till nätverket online, nätverka aktivt och genuint, använd Facebook, sätt dig in i Twitter, starta en blogg och se till att du finns med i listorna för relevanta iPhone applikationer. Var i framkant och sätt dig in i de nya online teknikerna, då det fortfarande är relativt färskt med mycket utrymme.

 

Håll utkik efter fler tips för hur du sköter din marknadsföring för restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa
Kommentera

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsföring

Juicebar ‒ så blir din juicebar en framgångshistoria

Publicerad

den

Av

juicebar

Juicebarer öppnar upp nästan överallt!

Juicebar på gym, flygplatser, i mataffärer, caféer och i köpcentrum. En ökande efterfrågan på hälsosamma, naturliga och ekologiska alternativ gör att marknaden för juice- och smoothiebarer växer stadigt.

Om du funderar på att starta en juicebar är det nödvändigt att först sätta dig in i hur marknaden och den lokala konkurrenssituationen ser ut. Du behöver förstås också skaffa alla de tillstånd som krävs för att komma igång med din nystartade verksamhet. Det kan också vara aktuellt att anlita en konsult, en mentor eller någon annan med erfarenhet av att starta och driva framgångsrika juice- och smoothiebarer.

Skapa en vision för din juicebar

Vilken sorts upplevelse vill du ge dina gäster? Skapa en vision för din juicebar som inkluderar inredningen, färgsättning, ljus, skyltar, menyns utformning och personalens kläder. Kanske vill du kombinera din juicebar med en kaffebar, kanske ska du även erbjuda andra hälsosamma alternativ? Fundera på ett namn som matchar visionen om hur din juicebar ska upplevas när gästerna kliver in genom dörren.

Välj rätt läge

Öppna din juicebar på en plats där många människor passerar, helst törstiga människor, förstås. Ett gym, ett högskolecampus eller en gata där många människor rör sig är bra exempel. Undersök först om det finns andra juicebarer eller restauranger som säljer hälsomat i närheten. Vad säljer de och vad kan du erbjuda som kompletterar deras utbud? Öppna inte upp för nära konkurrenten, men öppna gärna i ett kvarter eller område som attraherar många hälsomedvetna kunder.

annons juce

Planera: Välj leverantörer som erbjuder utrustning, frukt och grönsaker av hög kvalitet. Etablera gärna kontakt med en lokal leverantör. Om du handlar lokalt sparar du transporttid och kanske även transportkostnader. Du kan dessutom marknadsföra dina juicer som ekologiska och närodlade, vilket är viktigt för många kunder.

Gör en budget och sätt dina priser utifrån de marginaler du vill och behöver uppnå i din verksamhet. Vilken prisnivå kommer att göra att du behåller din konkurrenskraft samtidigt som du är lönsam? Om du helst inte tar dig an budgetarbetet på egen hand kan det vara en god idé att ta hjälp av någon utomstående med erfarenhet av att göra budgetar och räkna på saker och ting.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Sociala medier och restauranger

Publicerad

den

Av

Sociala medier har förändrat vårt sätt att kommunicera. Det gäller för såväl privatpersoner som företag och organisationer. Att marknadsföra sitt företag med tryckta annonser i tidningar, radioinslag eller kanske TV-reklam kompletteras eller helt enkelt ersätts alltmer av Facebook och Twitter, Youtube, Google Plus, Pinterest, Foursquare, Flickr, Instagram… Känner du dig inte helt hemma på det här området? Här är 10 tips som gör det lättare att använda sociala medier på din restaurang.

1. Sociala medier är mer än bara Facebook. Andra populära sidor är t ex Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube, Google Plus, Foursquare, Flickr, m fl. Facebook är bra att starta med, men kom ihåg att det finns flera bra webbsidor du kan använda när du väl kommit igång. Pinterest och Instagram går ut på att lägga upp foton ‒ en möjlighet för företag att redaktionellt och kostnadsfritt publicera relevanta säljande bilder.

2. Sociala medier är gratis (för det mesta). Det fina med sociala medier är att de flesta webbplatser är gratis och på så sätt får både stora och små restauranger lika villkor.

3. Sociala medier är kul!

4. Sociala medier kan bli en ”tidstjuv”. En risk med sociala medier är att det är lätt att fastna och ”ska-bara-kolla”, särskilt om du ska jobba med flera sociala medier. Ett sätt att hantera flera sociala medier smidigt, är att använda internet för att samordna publicerandet, exempelvis på www.hootsuite.com, som är gratis för upp till fem sociala medier.

5. Sociala medier har smarta analytiska verktyg, t ex Facebook och Twitter kan på ett ögonblick presentera både diagram och grafer som visar hur mycket dina olika inlägg följs.

6. Du behöver ingen egen hemsida för din restaurang för att använda sociala medier ‒ men, det underlättar. En del restauranger och caféer tycker att det räcker med en Facebook-sida och att kanske vara på några andra sociala medier. Men en webbsida är viktig! Den är en bra anhalt för att låta presumtiva kunder se hur din restaurang ser ut, kika på menyn, presentera kampanjer…

7. Tänk på att med sociala medier blir din kampanj och dina erbjudanden mobila, lika mobila som de smartphones som ”alla” har, eller som alla plattor/paddor är. Du följer bara med, helt enkelt.

8. Sociala medier handlar om samtal, att kommunicera. Få människor att prata om din restaurang. ”Vanlig” marknadsföring handlar om att prata till folk, med sociala medier får du folk att prata om ditt företag. Genom att uppmuntra kunder att att logga in och dela bilder av varandra på din restaurang, att tagga dig i olika inlägg, skapar du en dominoeffekt av mun-till mun-reklam som du inte kan köpa (inte billigt, i alla fall).

9. Sociala medier tar upp en stor del av vår privata tid. Att annonsera i sociala medier är ett bra sätt att bygga upp ditt företags varumärke. Se det som en marknadsplats där du marknadsför dig och genererar försäljning. Tänk igenom en strategi för hur du ska synas i sociala medier, det behövs om du ska lyckas. Köp in starthjälp om det känns för svårt ‒ kanske du rentav har kunskapen i familjen, i den yngre generationen?

10. Sociala medier är en sann guldgruva för PR. Tiden det tar att komma igång är väl värd besväret. Delnings- och gillafunktionerna gör att information sprids blixtsnabbt. Du bestämmer vad som ska spridas/lanseras.

Restaurangexperten Magnus Hellström

annons22




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Annonsera för en ny restaurang

Publicerad

den

Av

Annonsera för en ny restaurang

 

Skapa en strategi för hur du ska annonsera för en ny restaurang, och nå din målgrupp på bästa sätt.

 

Känn din målgrupp

Tänk över vilken kundkrets du vänder dig till och var de troligen kan se (eller höra) din annonsering lättast. För att göra det måste du ha klart för dig vilken målgrupp du har valt, eller med andra ord, vilken inriktning din restaurang ska ha. Ska du servera lunch för yrkesfolk eller snabbmat i någon form? Är det en sportbar eller en mysig restaurang för avkopplande middagar i lugn och ro? Det här finns redan skrivet i din affärsplan (och gör det inte det, är det dags att ta upp det där!), och där har du också preciserat din budget för marknadsföring.

Strategi för annonsering

Skapa en strategi för hur du ska annonsera för en ny restaurang och nå ut till potentiella restaurangkunder. Hur du drar upp linjerna i den här annonsstrategin, beror på den budget du har. TV-annonser är dyrare än radioannonser, som är dyrare är tidningsannonser etc.

Din marknadsföringsplan kommer att variera från säsong till säsong, från år till år. Kommer sommaren att vara din högsäsong och vinterhalvåret betydligt lugnare, då kommer du definitivt att behöva två helt olika annonsstrategier.

Om du ska starta en sportbar, kan det t ex. vara en bra idé att sponsra ett lag i någon sportgren på din hemort. Om du ska vända dig till familjer, är det bättre att annonsera för en ny restaurang av den sorten i lokaltidningen på lördagar och t ex. ha med en kupong att klippa ut som ger barn fria måltider. Kom ihåg att en kupong kan vara digital också, och finnas med i en annons i t ex. en tidningsapp.

Ta reda på var du kan annonsera

Gå igenom vilka annonskanaler som finns tillgängliga där du bor och som kan vara lämpliga för att annonsera för en ny restaurang. I lokaltidningen kan du annonsera med vanliga tidningsannonser, man också med annonser och eller banners på deras hemsida, respektive deras app. Korta filmannonser kan också förekomma på tidningssidor på nätet. Kommersiella lokalradiokanaler som folk lyssnar mycket på, är också en möjlighet. Bussar och busshållplatser kan var ett annonsforum. För att fånga upp semesterfolket, kan man t ex. prata med kommunen om att få vara med som annonsör i säsongens turistbroschyr, tryckt eller digital. Ta reda på när det arrangeras event av olika slag (särskilt sommartid) och undersök om du kan annonsera t ex. i programblad eller vara med på annan annonsering inför konserter etc.

Det är viktigt att synas på Internet när man ska annonsera för en ny restaurang. Annonsering på sociala medier som Facebook, och som styrs till din ort, är ett förslag. Fundera på om du ska ha Google-annonser till din hemsida. (Egen hemsida är ett måste). Att synas på kommersiella restaurangsidor för olika orter/kommuner/län, t ex. under Dagens lunch, är bra. Sidor som Letsdeal erbjuder kunder rabatterade erbjudanden på lokal basis, det är ett aktivt sätt att locka kunder till din nya restaurang, kunder som sedan förhoppningsvis kommer tillbaka flera gånger.

Var tydlig i dina annonser

Har du en familjerestaurang med barnmeny? Eller har du en buffé som står framdukad i din sportbar? Stressade mammor bryr sig troligen inte om du har fem storskärmar med fem olika sportgrenar som står på, men reagerar om de får veta att barn äter gratis på tisdagskvällar. Och singlar är inte så roade av en restaurang som erbjuder gratis målarböcker och färgpennor när man väljer från barnmenyn…

Oavsett vilken typ av annons du väljer, gäller det att vara tydlig med ditt budskap. Vad skiljer dig från andra restauranger? Att annonsera för en ny restaurang innebär att du ska nå just din målgrupp, med ett budskap som den kommer ihåg. Formulera ditt budskap kort och kärnfullt, så att din målgrupp reagerar och minns det. Tycker du att det är svårt att få till det själv, prata med annonsförsäljaren om du kan få hjälp att formulera dig när du ska annonsera för en ny restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

annons22

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB