Connect with us

Intressant

Chokladföretag

Publicerad

den

Chokladföretag är både hårt jobb och njutning

Chokladföretag med egen tillverkning är en affärsidé där det finns marginaler att hämta. Under 2000-talet har efterfrågan på välsmakande choklad blivit allt större.

Choklad har blivit alltmer av en social läckerhet. Man testar och jämför choklad, och det internationella sättet att avnjuta lite choklad till dessert, har kommit för att stanna. Det finns mer utrymme på marknaden att fylla, att starta ett chokladföretag är ett gott alternativ, och även komplement, till exempelvis caféverksamhet.

Carl von Linné gav kakaoträdet namnet Theobroma cacao, gudarnas föda. Troligen syftade han på chokladens hälsobringande egenskaper – på 1700-talet köpte man sin choklad på apoteket och den ansågs avhjälpa ett antal krämpor. I och med att den riktigt mörka chokladen har gjort sitt segertåg på senare tid, har vetenskapen hängt med, och visst, Linné hade rätt, det finns mycket nyttigt i kakao. Ju mörkare desto nyttigare. Men man kan förvisso blanda in flera ingredienser i sammanhanget och uppnå kulinariska sensationer utan dess like…

Att starta ett chokladföretag innebär mycket arbete. Att få jobba med något som du verkligen är engagerad i, är en drivkraft som överbrygger det hårda jobbet med ett chokladföretag, både före och efter öppnandet. Som vid all företagsamhet, ska du börja med att sätta dig ned och göra en affärsplan för ditt chokladföretag.

I affärsplanen beskriver du allt som har med ditt chokladföretag att göra, från själva affärsidén över finansiering och budget, alla utgifter för att starta, t ex. för lokaler, utrustning, marknadsföring till råvaruleverantörer och personalkostnader för ditt chokladföretag. Alla tillstånd från myndigheterna för ditt chokladföretag ska också finnas med, från F-skattebevis till OK från din kommun. Beskriv också ditt system för egenkontroll , något alla som jobbar med livsmedel måste ha. Dina egna förutsättningar för att driva ett chokladföretag ska också stå med.

Kunskap: En viktig ”detalj” i att starta ett chokladföretag är kunskap om området. Du kanske redan har jobbat med choklad i någon form, t ex. på konditori, eller kanske med desserter, eller rentav i ett chokladföretag. Är du nybörjare finns det grundläggande kurser som är värdefulla att ha innan du startar ett chokladföretag. ”Chokladskola” är ett bra sökord. För att bli t ex. en duktig pralinör behövs både utbildning och mycket träning. Gör gärna studiebesök hos andra chokladföretag och notera sådant du tycker är bra och mindre bra, vad du kan och vill göra bättre i ditt chokladföretag.

Riktigt bra råvaror: Chokladråvara med hög kvalitet är något du måste satsa på i ditt chokladföretag. Plantagechoklad rekommenderas, så att du vet varifrån den kommer och vet att du får en jämn och hög kvalitet vid varje leverans.

Specialiteter: När du utvecklar specialiteterna i ditt chokladföretag, tänk på de kunder du har i din närhet. Vilka smaker kan passa för just detta kundsegment? Vilka smaker är ”inne”, vad är på gång – läs gärna branschtidningar och leta på nätet. Smaker är viktigt. Utveckla ett grundsortiment som tilltalar de flesta, kombinerat med trender. Lakrits är exempel på en smak som seglat upp och blivit mycket populär också i chokladpraliner, men det innebär inte att det förblir så. Utforska om det finns någon lokal produkt, kanske bär eller krydda, du kan använda som smaksättare, något som kan bli ett kännetecken för din verksamhet. Ett bra tips är att hålla olika smaker så rena som möjligt, och lätta att urskilja. Och ögat ska också ha sitt – dina produkter ska se så tilltalande ut att köpbegäret ökar bara av att se på dem! Tänk också på att fina förpackningar är en del av detta.

Utrustning: Beroende på vilken inriktning du väljer för ditt chokladföretag, behöver du olika sorters utrustning. Grundutrustning för ett chokladföretag är bl a. en polerad stenskiva att arbeta på, och chokladsmältare. Ska du göra praliner behöver du pralinformar och paletter, dekoreringsmaterial och pralinaskar. En chokladfontän för att hålla chokladen smält vid rätt temperatur för t ex. chokladdoppade bär, tål dessutom att beskådas. Att jobba bakom glasskivor, så att kunderna ser arbetet pågå, är både ett bra marknadsföringsknep för ett chokladföretag, och ett bra sätt att alltid ha stenkoll på att det är ordning och reda. För att presentera din choklad för kunderna behövs chokladkylmontrar, så att pralinerna förvaras i rätt temperatur.

Restaurangexperten Magnus Hellström

annons22

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Sociala medier och restauranger

Publicerad

den

Av

Sociala medier har förändrat vårt sätt att kommunicera. Det gäller för såväl privatpersoner som företag och organisationer. Att marknadsföra sitt företag med tryckta annonser i tidningar, radioinslag eller kanske TV-reklam kompletteras eller helt enkelt ersätts alltmer av Facebook och Twitter, Youtube, Google Plus, Pinterest, Foursquare, Flickr, Instagram… Känner du dig inte helt hemma på det här området? Här är 10 tips som gör det lättare att använda sociala medier på din restaurang.

1. Sociala medier är mer än bara Facebook. Andra populära sidor är t ex Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube, Google Plus, Foursquare, Flickr, m fl. Facebook är bra att starta med, men kom ihåg att det finns flera bra webbsidor du kan använda när du väl kommit igång. Pinterest och Instagram går ut på att lägga upp foton ‒ en möjlighet för företag att redaktionellt och kostnadsfritt publicera relevanta säljande bilder.

2. Sociala medier är gratis (för det mesta). Det fina med sociala medier är att de flesta webbplatser är gratis och på så sätt får både stora och små restauranger lika villkor.

3. Sociala medier är kul!

4. Sociala medier kan bli en ”tidstjuv”. En risk med sociala medier är att det är lätt att fastna och ”ska-bara-kolla”, särskilt om du ska jobba med flera sociala medier. Ett sätt att hantera flera sociala medier smidigt, är att använda internet för att samordna publicerandet, exempelvis på www.hootsuite.com, som är gratis för upp till fem sociala medier.

5. Sociala medier har smarta analytiska verktyg, t ex Facebook och Twitter kan på ett ögonblick presentera både diagram och grafer som visar hur mycket dina olika inlägg följs.

6. Du behöver ingen egen hemsida för din restaurang för att använda sociala medier ‒ men, det underlättar. En del restauranger och caféer tycker att det räcker med en Facebook-sida och att kanske vara på några andra sociala medier. Men en webbsida är viktig! Den är en bra anhalt för att låta presumtiva kunder se hur din restaurang ser ut, kika på menyn, presentera kampanjer…

7. Tänk på att med sociala medier blir din kampanj och dina erbjudanden mobila, lika mobila som de smartphones som ”alla” har, eller som alla plattor/paddor är. Du följer bara med, helt enkelt.

8. Sociala medier handlar om samtal, att kommunicera. Få människor att prata om din restaurang. ”Vanlig” marknadsföring handlar om att prata till folk, med sociala medier får du folk att prata om ditt företag. Genom att uppmuntra kunder att att logga in och dela bilder av varandra på din restaurang, att tagga dig i olika inlägg, skapar du en dominoeffekt av mun-till mun-reklam som du inte kan köpa (inte billigt, i alla fall).

9. Sociala medier tar upp en stor del av vår privata tid. Att annonsera i sociala medier är ett bra sätt att bygga upp ditt företags varumärke. Se det som en marknadsplats där du marknadsför dig och genererar försäljning. Tänk igenom en strategi för hur du ska synas i sociala medier, det behövs om du ska lyckas. Köp in starthjälp om det känns för svårt ‒ kanske du rentav har kunskapen i familjen, i den yngre generationen?

10. Sociala medier är en sann guldgruva för PR. Tiden det tar att komma igång är väl värd besväret. Delnings- och gillafunktionerna gör att information sprids blixtsnabbt. Du bestämmer vad som ska spridas/lanseras.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Plankstek – en rätt som nu hittar tillbaka till restaurangerna

Publicerad

den

Av

Plankstek är populärt igen!

Plankstek var enormt inne på 70-talet. En klassisk restaurangrätt som nu hittar tillbaka till restaurangerna.

Plankstek är en traditionell ungersk maträtt, (fatányéros) som fanns på menyn redan vid förra sekelskiftet på den berömda restaurangen Gundel i Budapest (Hungarian mixed grill on wooden platter – fatányéros). Maträtten serverades på en träplanka, en nedärvd sed sedan gammalt från det historiska ungerska köket. Den bestod av flera olika köttsorter, fläsk, kalv och biff, bacon och gåslever med stekt potatis och serverades med sallad.

I Sverige består plankstek oftast av flera stekta köttsorter

Köttsorterna brukar vara fläskfilé, oxfilé, entrecôte och kalvkött marinerat i rödvin, kryddat med paprika, vitpeppar och svartpeppar. Till rätten hör grönsaker och duchessepotatis som gratineras i ugn på en träplanka. Till garnityr serveras det smörstekta morötter, stekt tomat, kokt blomkål, baconlindad sparris, och stekta champinjoner med vitlökssmör. Grönsakerna kan tillagas med en redning av grädde och/eller crème fraiche. Man lägger potatismoset på plankan, lägger de stekta köttbitarna och de stekta grönsakerna till garneringen på ett dekorativt sätt. Plankan ställs in i mitten på ugnen i övervärme, 225 grader en kort stund tills potatismoset får en gyllenbrun färg. Plankan tas ut och köttet serveras med champinjonsås och bearnaisesås. Ursprungligen var plankan gjord av hickory men numera tillverkas den av ek, som har bättre hållbarhet. Varianter där köttbiten ersatts med fisk existerar.

Planksteksplankor

När du ska börja servera plankstek på din restaurang är det viktigt att du har bra planksteksplankor. De bästa plankorna är av ek. Det finns ett antal återförsäljare av planksteksplankor, Krogklippet har mycket bra priser och snabba leveranser.

Viktigt att förbereda plankorna

Nya plankor skall stekas in för att ge den rätta smaken. Pensla plankorna rikligt med matolja. Sätt in dem i ugn vid 200°C och låt dem stå tills oljan börjar koka, ca 10 min. Tag ut plankorna och pensla på mer olja. Låt plankorna stå i ugnen ytterligare ca 5 min. Eventuellt behöver man upprepa behandlingen ytterligare några gånger tills plankorna fått en ganska mörk färg. Före varje plankstekning måste plankorna sedan smöras. Diska av dem under rinnande varmt vatten. Plankorna skall ej användas i micro eller diskmaskin.

Plankstek: kom ihåg:

  • Att trä är ett levande material som ändras/åldras efter livstid samt att det är mycket beroende av daglig skötsel. Beroende på fuktighetsförhållande vid förvaring och på hur intensivt man använder brädorna slits de olika snabbt.
  • Att planksteksplankor från Merxteam inte behandlas med några kemiska/naturliga produkter innan de kommer till kunden. Detta för att undvika olika ämnen eller konstiga dofter som kan förstöra smak på maten när den lagas i ugnen. Därför kan de heller inte ”konkurrera” utseendemässigt med t.ex. vanliga skärbrädor.
  • Att levande kvistar är tillåtna och att de inte påverkar brädans funktionsförmåga.
  • Att skillnaden i färgen på planksteksplankorna beror på vilken del av eken brädan har sitt ursprung samt hur gammalt trädet var vid tillverkandet. Färgen påverkar inte planksteksplankans funktionsförmåga och kvalité.
  • Att visst påverkar sprickorna utseendet på brädan men de betyder inte dåligt kvalité. Trädet tappar under sin livstid mycket fukt. Om sprickor uppstår kan man lägga brädan i vatten några timmar.

Restaurangexperten Magnus Hellström

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Plankstek och Merxteam

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Flugfångare: Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar

Publicerad

den

Av

Fluffritt i köket?

Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar med en flugfångare.

Vågar du riskera att en gäst får en fluga i soppan?
Innan vi visste bättre så skrattade vi åt alla skämt om flugor. Undersökningar har visat att sjukdomar som svinpest, mul- och klövsjuka samt Salmonella kan spridas av flugor. Som krögare måste du ta ditt ansvar och se till att ditt kök är rent, fritt från flugor och andra insekter. Idag finns det moderna lösningar för hur du säkert, utan gift, kan bli av med flugproblemet på några dagar.
På den här hemsidan får du ta del av tips och råd för hur du enkelt kan bli av med alla insekter i ditt kök. .

Exklusiva Flugfångare! Vi har noggrant inspekterat och testat otroligt många flugfångare och har här samlat ihop de bästa högkvalitativa flugfångarna av dem alla.
Lång erfarenhet av flugfångare har givit oss en stor erfarenhet och kunskap i ämnet.
Utnyttja vår kunskap, bli av med dina flugor IDAG!

 

Flugfångare

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB