Connect with us

Intressant

Klagomål från gäster

Publicerad

den

Klagomål från gäster

 

Hur du hanterar klagomål från gäster kommer att avgöra om de kommer tillbaka eller inte. Här är några tips för att hjälpa dig klara av nästa klagomål, så att gästen går hem med ett leende på läpparna istället för sura miner.

Hur hårt du än jobbar och försöker åstadkomma den mest utmärkta service gentemot gästerna, kommer förr eller senare den dagen när något går på tok och det kommer ett klagomål. Det kan vara mat som bränns vid, en beställning som glöms bort mitt i middagsruschen, eller en ny servitör som plötsligt glömmer bort alla instruktioner i rena nervositeten. Oavsett vad skälet än är till detta klagomål, är det viktigt att på bästa sätt försöka göra kunden till lags. När gästen går hem och vet att det var något som gick fel vid restaurangbesöket, ska hen också veta att det var en engångsföreteelse. Att hantera klagomål från gäster på rätt sätt är viktigt, inte bara för den person som klagar, utan också för övriga gästers blickar, för att ditt rykte som restauratör inte skall påverkas. Gästen ska också gå ut från din restaurang och veta att du som är ägare sätter högt värde på hens åsikter, klagomål eller ej.

Lyssna. Lyssna uppmärksamt på vad kunden säger när ett klagomål framförs. Även om du inte kan lösa problemet, måste du ändå lyssna ordentligt. Om en gäst t ex. är missnöjd över inte få ett bord genast när det är mitt i rusningstid, är det inte så mycket du kan göra åt den saken ‒ utom att låta gästen ventilera sina åsikter.

Kroppsspråk. Hur du står när du talar med, och hur du ser på gästen, kan säga mer än dina ord. Håll alltid ögonkontakt och lägg aldrig armarna i kors över bröstet, det markerar bara försvarsställning. Undvik den där nästan instinktiva viljan att himla med ögonen, fast du är förargad. Nicka istället, och le vänligt mot gästen, hur irriterad du än känner dig. Det visar att att du betraktar gästens åsikt, också om det är ett klagomål, som värdefull.

Be gästen om ursäkt. Minns du gästen som var upprörd över att det tog en stund innan hen fick ett bord? Framför alltid en ursäkt. ”Jag förstår att du/ni inte tycker om att vänta, men vi jobbar så fort vi kan för att ett bord ska bli ledigt. Vi uppskattar verkligen ert tålamod och att ni vill vänta. Kanske vi får bjuda på något alkoholfritt i baren under tiden ni väntar på ert bord?” Här visar du gästen att du förstår hens klagomål och frustration, och att du vill hitta en lösning som gör situationen trevligare.

Bjud på någonting. Om en gäst framför ett klagomål på något som kunde ha förhindrats, som t ex. en för hårdstekt biff, eller en nonchalant servitör, är bästa sättet att erbjuda kompensation genom att bjuda på något. Här är förslag på några saker som inte är så dyrbara, men som kommer att ge dig lite hjälp på traven att försäkra dig om att kunden går hem nöjd trots klagomål:

  • Gratis dryck (alkoh0lfritt)
  • Kaffe (och kaka)
  • Gratis dessert
  • Presentkort för ett kommande besök
  • Presentreklam med din logotyp t ex. en T-shirt eller ölglas
  • Dra av en viss procentsats på kundens nota

Var alltid hövlig. Ibland kommer du att råka ut för rysliga klagomål från en verkligt uppretad gäst ‒ befogat eller inte ‒ som ljudligt förklarar att ”Jag kommer aldrig tillbaka hit!” Om det är så illa kommer troligen ingen bjudvariant över huvud taget att få gästen att ändra åsikt. Förklara bara lugnt att du förstår att hen är besviken, och be återigen om ursäkt, och att om hen skulle ändra sig så skulle du tycka det vore roligt att träffa hen igen, trots detta klagomål. Om du behandlar gästen hövligt, ökar chansen betydligt för att hen återkommer, när hen väl har lugnat ner sig. Samtidigt ser övriga gäster hur lugnt och sansat du hanterar situationen, vilket också är väsentligt.

Restauranggexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Fixa baren med fotstöd!

Publicerad

den

Av

Att skapa just den där inbjudande baren som kunden bara vill komma tillbaka till, igen och igen – vem vill inte det? En detalj som verkligen ger plusvärde i baren är något som dina gäster kanske inte direkt sitter och tittar på, men tar in vid första ögonkastet och saknar om det inte finns: Fotstöd.

 

Att tänka igenom barinredningen är viktigt och här gäller som så ofta att det är detaljerna som ger helheten och höjer statusen på din restaurang. Snygga barstolar, en fin bardisk att hänga på och så eleganta fotstöd som kronan på verket. Omtanken om gästen ända ner till fötterna … självklart. Och ett bra sätt att stryka under stilen du valt i baren. Eller är det kanske en hög soffa i barhöjd som behöver fotstöd för att bli perfekt?

 

Några tips :

  • Mät sidorna av bardisken som ska ha fotstöd och gör en enkel skiss av hur du tänkt dig fotstödet. Testa med exempelvis målartejp eller att spänna upp ett band så du får en klar uppfattning om hur mycket utrymme som behövs.
  • Hur långa ska rören i fotstödssystemet vara och vill du ha runda eller fyrkantiga rör?
  • Vilka vinklar måste planeras? Ska det vara 90-gradersvinklar eller justerbara vinklar?
  • Vilka fästen blir bäst och vilka ändavslut passar din stil? Runda platta eller med kupol? Eller fyrkantiga till fyrkantsrör?
  • När du har kommit så långt är det dags att göra en så detaljerad ritning som möjligt som underlag för din beställning.

 

Fotstöd finns i ett antal olika modeller, ytbehandlingar och dimensioner. Du kan beställa fotstöd precis som du vill ha dem. De kapas och bockas mot din ritning.

Och kom ihåg: Välj stil och finish efter just din bar och dina intentioner. Genom val av olika fästen, vinklar och ändavslut skapar du ditt unika fotstöd. Och höjer standarden på din bar och din restaurang.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

10 tips – så skapar du en snygg restaurangmeny

Publicerad

den

Av

Har du planer på att starta restaurang och vill att den ska bli populär bland gästerna? Då behöver du ett genomtänkt koncept. God mat är inte allt som räknas. Du måste se till helheten och erbjuda potentiella gäster en gastronomisk helhetsupplevelse. Det gäller inte bara inredningen utan också utformningen av menyn. Din meny är inte bara en enkel prislista utan en av de viktigaste reklampelarna för restaurangen. Det gäller att skapa en meny som gör ett gott första intryck och som övertygar gästerna om att din restaurang har kapacitet att producera kulinariska delikatesser. Här kommer 10 tips som kan hjälpa dig på vägen!

1. Håll dig kort

När du gör utkastet till din meny bör du tänka på att hålla texten så kort som möjligt. Dina gäster vill inte läsa en roman, utan välja en maträtt på menyn. Därför bör du begränsa texten så mycket du kan. Självklart innebär det inte att du ska utelämna viktig information om maträtter och drycker – dina gäster vill veta vad de beställer.

2. Undvik främmande ord

Vi använder gärna främmande ord utan att tänka på det. Men det är inte säkert att dina gäster känner till alla gastronomiska fackuttryck. Undvik alltför komplicerade begrepp – eller förklara dem.

3. Stava rätt

Din meny är restaurangens reklampelare mot omvärlden. För att ge ett gott intryck och framstå som professionell bör du undvika stavfel. Låt därför alltid en annan person läsa igenom menyn innan den går i tryck.

4. Välj kvalitetsmaterial

Det är inte bara innehållet som ska imponera, utan också själva menyn. Därför bör du genomgående välja material av hög kvalitet. Ju kraftigare blad, desto mer hantering kommer din meny att tåla. Du kan också skydda den mot fläckar och smuts genom ett särskilt ytskikt eller en folie.

5. Ha en enhetlig design

När du startar en ny restaurang ska du tänka på att ha en enhetlig design och låta din meny återspegla den. Det ger ett professionellt intryck. Ha gärna med din logotyp på menyn i matchande typsnitt och färg.

6. Satsa på omslaget

Det första intrycket räknas och därför är det viktigt att omslaget på din meny tilltalar gästerna. Du uppnår rätt effekt med en snygg, men inte överdådig, design. Omslag till klassiska menyer med påskriften ”Meny” eller ”Dryckesmeny” kan gärna kompletteras med din restauranglogotyp.

7. Anpassa menyn efter målgruppen

Innan du öppnar en restaurang måste du fundera över din målgrupp. Vem vill du se som gäst? Ditt val här påverkar inte bara inredningen och valet av maträtter, utan också hur du utformar din meny. Även den bör anpassas till målgruppen. Riktar du dig främst till yngre personer bör du kanske välja en modernare och fräckare design.

8. Ha en tydlig struktur

En annan viktig aspekt är strukturen som ska vara enhetlig och tydlig. Vi rekommenderar att du delar in din meny i underkategorier. Du kan till exempel göra en indelning i Förrätter, Huvudrätter, Efterrätter osv.

9. Ha inte för många rätter

Innan du startar en restaurang måste du välja ut ett antal rätter att servera. Tänk på att inte erbjuda dina gäster för många rätter. Det blir bara jobbigt för gästen och kan dessutom göra att du själv förlorar överblicken över ditt erbjudande.

10. Glöm inte innehållsdeklarationen

Vissa ingredienser måste vara tydligt utmärkta på menyn. För att göra det praktiskt för dig själv och samtidigt underlätta för gästen kan du använda symboler med förklaringar i finstilt.

Bilder: © Rawpixel.com / Shutterstock. samt © Maxim Larin / Shutterstock




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangdiskmaskin ‒ konsten att välja rätt restaurangdiskmaskin

Publicerad

den

Av

Billiga restaurangdiskmaskiner

Restaurangdiskmaskinen är en av restaurangkökets viktigaste maskiner

En bra restaurangdiskmaskin kan diska helt rent på ett par minuter, vilket är minst sagt värdefullt när restaurangen är fullsatt och ni befinner er mitt i rusningstimmen kring lunch eller middagstid.

När du väljer diskmaskinsstorlek är mängden disk avgörande. Låt era behov avgöra maskinens kapacitet och glöm inte att räkna in en viss kapacitetshöjning om ni exempelvis skulle öka er beläggning eller göra en utbyggnad av matsalen. Restaurangdiskmaskiner finns i två utföranden: med låg och hög disktemperatur. Båda typerna har för- och nackdelar, fundera på vilken typ som matchar era behov bäst. De vanligaste typerna är underbänk-diskmaskin och huvdiskmaskin. Billiga restaurangdiskmaskiner är ofta svårt att hitta. men längst ner på sidan kan du hitta en lista på bra leverantörer.

Billig restaurangdiskmaskin

Huvdiskmaskin

Diskmaskinen är en av kökets största investeringar och viktigaste maskiner. Ta dig därför den tid du behöver för att vara säker på att du hittat exakt rätt diskmaskin som verkligen kan svara upp till era behov på kort och lång sikt. Att välja rätt diskbackar är viktigt, de vanligaste är bestickback, brickback, tallriksback och backar för koppar och fat.

 

Överväg om tilläggsutrustning behövs

Ni ska leva med den diskmaskin ni väljer i många år framöver och har därför goda skäl att fundera lite extra på om ni kan ha nytta av någon extrautrustning. Även små detaljer spelar stor roll i långa loppet när en maskin används mycket! Med tanke på att restaurangdiskmaskiner kan väga en hel del kan du behöva inkludera transport och installation i totalpriset när du jämför priset på olika modeller. Jämför också olika tillverkares garantivillkor, de kan skilja sig åt rätt rejält. De flesta har minst ett års garanti. Var försiktig med begagnade restaurangdiskmaskiner ‒ man vet aldrig hur länge de har stått utan att vara använda och då torkar packningar och slangar.

Billiga diskbackarRestaurangexperten Magnus Hellström

 

 

Billiga diskbackar

 

Restaurangdiskmaskin i Stockholm

Restaurangdiskmaskin i Malmö

Restaurangdiskmaskin i Göteborg

Restaurangdiskmaskin i Linköping

Restaurangdiskmaskin i Norrköping

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB