Connect with us

Intressant

Klagomål från gäster

Publicerad

den

Klagomål från gäster

 

Hur du hanterar klagomål från gäster kommer att avgöra om de kommer tillbaka eller inte. Här är några tips för att hjälpa dig klara av nästa klagomål, så att gästen går hem med ett leende på läpparna istället för sura miner.

Hur hårt du än jobbar och försöker åstadkomma den mest utmärkta service gentemot gästerna, kommer förr eller senare den dagen när något går på tok och det kommer ett klagomål. Det kan vara mat som bränns vid, en beställning som glöms bort mitt i middagsruschen, eller en ny servitör som plötsligt glömmer bort alla instruktioner i rena nervositeten. Oavsett vad skälet än är till detta klagomål, är det viktigt att på bästa sätt försöka göra kunden till lags. När gästen går hem och vet att det var något som gick fel vid restaurangbesöket, ska hen också veta att det var en engångsföreteelse. Att hantera klagomål från gäster på rätt sätt är viktigt, inte bara för den person som klagar, utan också för övriga gästers blickar, för att ditt rykte som restauratör inte skall påverkas. Gästen ska också gå ut från din restaurang och veta att du som är ägare sätter högt värde på hens åsikter, klagomål eller ej.

Lyssna. Lyssna uppmärksamt på vad kunden säger när ett klagomål framförs. Även om du inte kan lösa problemet, måste du ändå lyssna ordentligt. Om en gäst t ex. är missnöjd över inte få ett bord genast när det är mitt i rusningstid, är det inte så mycket du kan göra åt den saken ‒ utom att låta gästen ventilera sina åsikter.

Kroppsspråk. Hur du står när du talar med, och hur du ser på gästen, kan säga mer än dina ord. Håll alltid ögonkontakt och lägg aldrig armarna i kors över bröstet, det markerar bara försvarsställning. Undvik den där nästan instinktiva viljan att himla med ögonen, fast du är förargad. Nicka istället, och le vänligt mot gästen, hur irriterad du än känner dig. Det visar att att du betraktar gästens åsikt, också om det är ett klagomål, som värdefull.

Be gästen om ursäkt. Minns du gästen som var upprörd över att det tog en stund innan hen fick ett bord? Framför alltid en ursäkt. ”Jag förstår att du/ni inte tycker om att vänta, men vi jobbar så fort vi kan för att ett bord ska bli ledigt. Vi uppskattar verkligen ert tålamod och att ni vill vänta. Kanske vi får bjuda på något alkoholfritt i baren under tiden ni väntar på ert bord?” Här visar du gästen att du förstår hens klagomål och frustration, och att du vill hitta en lösning som gör situationen trevligare.

Bjud på någonting. Om en gäst framför ett klagomål på något som kunde ha förhindrats, som t ex. en för hårdstekt biff, eller en nonchalant servitör, är bästa sättet att erbjuda kompensation genom att bjuda på något. Här är förslag på några saker som inte är så dyrbara, men som kommer att ge dig lite hjälp på traven att försäkra dig om att kunden går hem nöjd trots klagomål:

  • Gratis dryck (alkoh0lfritt)
  • Kaffe (och kaka)
  • Gratis dessert
  • Presentkort för ett kommande besök
  • Presentreklam med din logotyp t ex. en T-shirt eller ölglas
  • Dra av en viss procentsats på kundens nota

Var alltid hövlig. Ibland kommer du att råka ut för rysliga klagomål från en verkligt uppretad gäst ‒ befogat eller inte ‒ som ljudligt förklarar att ”Jag kommer aldrig tillbaka hit!” Om det är så illa kommer troligen ingen bjudvariant över huvud taget att få gästen att ändra åsikt. Förklara bara lugnt att du förstår att hen är besviken, och be återigen om ursäkt, och att om hen skulle ändra sig så skulle du tycka det vore roligt att träffa hen igen, trots detta klagomål. Om du behandlar gästen hövligt, ökar chansen betydligt för att hen återkommer, när hen väl har lugnat ner sig. Samtidigt ser övriga gäster hur lugnt och sansat du hanterar situationen, vilket också är väsentligt.

Restauranggexperten Magnus Hellström

 

annons22




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Sociala medier och restauranger

Publicerad

den

Av

Sociala medier har förändrat vårt sätt att kommunicera. Det gäller för såväl privatpersoner som företag och organisationer. Att marknadsföra sitt företag med tryckta annonser i tidningar, radioinslag eller kanske TV-reklam kompletteras eller helt enkelt ersätts alltmer av Facebook och Twitter, Youtube, Google Plus, Pinterest, Foursquare, Flickr, Instagram… Känner du dig inte helt hemma på det här området? Här är 10 tips som gör det lättare att använda sociala medier på din restaurang.

1. Sociala medier är mer än bara Facebook. Andra populära sidor är t ex Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube, Google Plus, Foursquare, Flickr, m fl. Facebook är bra att starta med, men kom ihåg att det finns flera bra webbsidor du kan använda när du väl kommit igång. Pinterest och Instagram går ut på att lägga upp foton ‒ en möjlighet för företag att redaktionellt och kostnadsfritt publicera relevanta säljande bilder.

2. Sociala medier är gratis (för det mesta). Det fina med sociala medier är att de flesta webbplatser är gratis och på så sätt får både stora och små restauranger lika villkor.

3. Sociala medier är kul!

4. Sociala medier kan bli en ”tidstjuv”. En risk med sociala medier är att det är lätt att fastna och ”ska-bara-kolla”, särskilt om du ska jobba med flera sociala medier. Ett sätt att hantera flera sociala medier smidigt, är att använda internet för att samordna publicerandet, exempelvis på www.hootsuite.com, som är gratis för upp till fem sociala medier.

5. Sociala medier har smarta analytiska verktyg, t ex Facebook och Twitter kan på ett ögonblick presentera både diagram och grafer som visar hur mycket dina olika inlägg följs.

6. Du behöver ingen egen hemsida för din restaurang för att använda sociala medier ‒ men, det underlättar. En del restauranger och caféer tycker att det räcker med en Facebook-sida och att kanske vara på några andra sociala medier. Men en webbsida är viktig! Den är en bra anhalt för att låta presumtiva kunder se hur din restaurang ser ut, kika på menyn, presentera kampanjer…

7. Tänk på att med sociala medier blir din kampanj och dina erbjudanden mobila, lika mobila som de smartphones som ”alla” har, eller som alla plattor/paddor är. Du följer bara med, helt enkelt.

8. Sociala medier handlar om samtal, att kommunicera. Få människor att prata om din restaurang. ”Vanlig” marknadsföring handlar om att prata till folk, med sociala medier får du folk att prata om ditt företag. Genom att uppmuntra kunder att att logga in och dela bilder av varandra på din restaurang, att tagga dig i olika inlägg, skapar du en dominoeffekt av mun-till mun-reklam som du inte kan köpa (inte billigt, i alla fall).

9. Sociala medier tar upp en stor del av vår privata tid. Att annonsera i sociala medier är ett bra sätt att bygga upp ditt företags varumärke. Se det som en marknadsplats där du marknadsför dig och genererar försäljning. Tänk igenom en strategi för hur du ska synas i sociala medier, det behövs om du ska lyckas. Köp in starthjälp om det känns för svårt ‒ kanske du rentav har kunskapen i familjen, i den yngre generationen?

10. Sociala medier är en sann guldgruva för PR. Tiden det tar att komma igång är väl värd besväret. Delnings- och gillafunktionerna gör att information sprids blixtsnabbt. Du bestämmer vad som ska spridas/lanseras.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Plankstek – en rätt som nu hittar tillbaka till restaurangerna

Publicerad

den

Av

Plankstek är populärt igen!

Plankstek var enormt inne på 70-talet. En klassisk restaurangrätt som nu hittar tillbaka till restaurangerna.

Plankstek är en traditionell ungersk maträtt, (fatányéros) som fanns på menyn redan vid förra sekelskiftet på den berömda restaurangen Gundel i Budapest (Hungarian mixed grill on wooden platter – fatányéros). Maträtten serverades på en träplanka, en nedärvd sed sedan gammalt från det historiska ungerska köket. Den bestod av flera olika köttsorter, fläsk, kalv och biff, bacon och gåslever med stekt potatis och serverades med sallad.

I Sverige består plankstek oftast av flera stekta köttsorter

Köttsorterna brukar vara fläskfilé, oxfilé, entrecôte och kalvkött marinerat i rödvin, kryddat med paprika, vitpeppar och svartpeppar. Till rätten hör grönsaker och duchessepotatis som gratineras i ugn på en träplanka. Till garnityr serveras det smörstekta morötter, stekt tomat, kokt blomkål, baconlindad sparris, och stekta champinjoner med vitlökssmör. Grönsakerna kan tillagas med en redning av grädde och/eller crème fraiche. Man lägger potatismoset på plankan, lägger de stekta köttbitarna och de stekta grönsakerna till garneringen på ett dekorativt sätt. Plankan ställs in i mitten på ugnen i övervärme, 225 grader en kort stund tills potatismoset får en gyllenbrun färg. Plankan tas ut och köttet serveras med champinjonsås och bearnaisesås. Ursprungligen var plankan gjord av hickory men numera tillverkas den av ek, som har bättre hållbarhet. Varianter där köttbiten ersatts med fisk existerar.

Planksteksplankor

När du ska börja servera plankstek på din restaurang är det viktigt att du har bra planksteksplankor. De bästa plankorna är av ek. Det finns ett antal återförsäljare av planksteksplankor, Krogklippet har mycket bra priser och snabba leveranser.

Viktigt att förbereda plankorna

Nya plankor skall stekas in för att ge den rätta smaken. Pensla plankorna rikligt med matolja. Sätt in dem i ugn vid 200°C och låt dem stå tills oljan börjar koka, ca 10 min. Tag ut plankorna och pensla på mer olja. Låt plankorna stå i ugnen ytterligare ca 5 min. Eventuellt behöver man upprepa behandlingen ytterligare några gånger tills plankorna fått en ganska mörk färg. Före varje plankstekning måste plankorna sedan smöras. Diska av dem under rinnande varmt vatten. Plankorna skall ej användas i micro eller diskmaskin.

Plankstek: kom ihåg:

  • Att trä är ett levande material som ändras/åldras efter livstid samt att det är mycket beroende av daglig skötsel. Beroende på fuktighetsförhållande vid förvaring och på hur intensivt man använder brädorna slits de olika snabbt.
  • Att planksteksplankor från Merxteam inte behandlas med några kemiska/naturliga produkter innan de kommer till kunden. Detta för att undvika olika ämnen eller konstiga dofter som kan förstöra smak på maten när den lagas i ugnen. Därför kan de heller inte ”konkurrera” utseendemässigt med t.ex. vanliga skärbrädor.
  • Att levande kvistar är tillåtna och att de inte påverkar brädans funktionsförmåga.
  • Att skillnaden i färgen på planksteksplankorna beror på vilken del av eken brädan har sitt ursprung samt hur gammalt trädet var vid tillverkandet. Färgen påverkar inte planksteksplankans funktionsförmåga och kvalité.
  • Att visst påverkar sprickorna utseendet på brädan men de betyder inte dåligt kvalité. Trädet tappar under sin livstid mycket fukt. Om sprickor uppstår kan man lägga brädan i vatten några timmar.

Restaurangexperten Magnus Hellström

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Plankstek och Merxteam

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Flugfångare: Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar

Publicerad

den

Av

Fluffritt i köket?

Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar med en flugfångare.

Vågar du riskera att en gäst får en fluga i soppan?
Innan vi visste bättre så skrattade vi åt alla skämt om flugor. Undersökningar har visat att sjukdomar som svinpest, mul- och klövsjuka samt Salmonella kan spridas av flugor. Som krögare måste du ta ditt ansvar och se till att ditt kök är rent, fritt från flugor och andra insekter. Idag finns det moderna lösningar för hur du säkert, utan gift, kan bli av med flugproblemet på några dagar.
På den här hemsidan får du ta del av tips och råd för hur du enkelt kan bli av med alla insekter i ditt kök. .

Exklusiva Flugfångare! Vi har noggrant inspekterat och testat otroligt många flugfångare och har här samlat ihop de bästa högkvalitativa flugfångarna av dem alla.
Lång erfarenhet av flugfångare har givit oss en stor erfarenhet och kunskap i ämnet.
Utnyttja vår kunskap, bli av med dina flugor IDAG!

 

Flugfångare

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB