Connect with us

Intressant

Klagomål från gäster

Publicerad

den

Klagomål från gäster

 

Hur du hanterar klagomål från gäster kommer att avgöra om de kommer tillbaka eller inte. Här är några tips för att hjälpa dig klara av nästa klagomål, så att gästen går hem med ett leende på läpparna istället för sura miner.

Hur hårt du än jobbar och försöker åstadkomma den mest utmärkta service gentemot gästerna, kommer förr eller senare den dagen när något går på tok och det kommer ett klagomål. Det kan vara mat som bränns vid, en beställning som glöms bort mitt i middagsruschen, eller en ny servitör som plötsligt glömmer bort alla instruktioner i rena nervositeten. Oavsett vad skälet än är till detta klagomål, är det viktigt att på bästa sätt försöka göra kunden till lags. När gästen går hem och vet att det var något som gick fel vid restaurangbesöket, ska hen också veta att det var en engångsföreteelse. Att hantera klagomål från gäster på rätt sätt är viktigt, inte bara för den person som klagar, utan också för övriga gästers blickar, för att ditt rykte som restauratör inte skall påverkas. Gästen ska också gå ut från din restaurang och veta att du som är ägare sätter högt värde på hens åsikter, klagomål eller ej.

Lyssna. Lyssna uppmärksamt på vad kunden säger när ett klagomål framförs. Även om du inte kan lösa problemet, måste du ändå lyssna ordentligt. Om en gäst t ex. är missnöjd över inte få ett bord genast när det är mitt i rusningstid, är det inte så mycket du kan göra åt den saken ‒ utom att låta gästen ventilera sina åsikter.

Kroppsspråk. Hur du står när du talar med, och hur du ser på gästen, kan säga mer än dina ord. Håll alltid ögonkontakt och lägg aldrig armarna i kors över bröstet, det markerar bara försvarsställning. Undvik den där nästan instinktiva viljan att himla med ögonen, fast du är förargad. Nicka istället, och le vänligt mot gästen, hur irriterad du än känner dig. Det visar att att du betraktar gästens åsikt, också om det är ett klagomål, som värdefull.

Be gästen om ursäkt. Minns du gästen som var upprörd över att det tog en stund innan hen fick ett bord? Framför alltid en ursäkt. ”Jag förstår att du/ni inte tycker om att vänta, men vi jobbar så fort vi kan för att ett bord ska bli ledigt. Vi uppskattar verkligen ert tålamod och att ni vill vänta. Kanske vi får bjuda på något alkoholfritt i baren under tiden ni väntar på ert bord?” Här visar du gästen att du förstår hens klagomål och frustration, och att du vill hitta en lösning som gör situationen trevligare.

Bjud på någonting. Om en gäst framför ett klagomål på något som kunde ha förhindrats, som t ex. en för hårdstekt biff, eller en nonchalant servitör, är bästa sättet att erbjuda kompensation genom att bjuda på något. Här är förslag på några saker som inte är så dyrbara, men som kommer att ge dig lite hjälp på traven att försäkra dig om att kunden går hem nöjd trots klagomål:

  • Gratis dryck (alkoh0lfritt)
  • Kaffe (och kaka)
  • Gratis dessert
  • Presentkort för ett kommande besök
  • Presentreklam med din logotyp t ex. en T-shirt eller ölglas
  • Dra av en viss procentsats på kundens nota

Var alltid hövlig. Ibland kommer du att råka ut för rysliga klagomål från en verkligt uppretad gäst ‒ befogat eller inte ‒ som ljudligt förklarar att ”Jag kommer aldrig tillbaka hit!” Om det är så illa kommer troligen ingen bjudvariant över huvud taget att få gästen att ändra åsikt. Förklara bara lugnt att du förstår att hen är besviken, och be återigen om ursäkt, och att om hen skulle ändra sig så skulle du tycka det vore roligt att träffa hen igen, trots detta klagomål. Om du behandlar gästen hövligt, ökar chansen betydligt för att hen återkommer, när hen väl har lugnat ner sig. Samtidigt ser övriga gäster hur lugnt och sansat du hanterar situationen, vilket också är väsentligt.

Restauranggexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangdiskmaskin ‒ konsten att välja rätt restaurangdiskmaskin

Publicerad

den

Av

Billiga restaurangdiskmaskiner

Restaurangdiskmaskinen är en av restaurangkökets viktigaste maskiner

En bra restaurangdiskmaskin kan diska helt rent på ett par minuter, vilket är minst sagt värdefullt när restaurangen är fullsatt och ni befinner er mitt i rusningstimmen kring lunch eller middagstid.

När du väljer diskmaskinsstorlek är mängden disk avgörande. Låt era behov avgöra maskinens kapacitet och glöm inte att räkna in en viss kapacitetshöjning om ni exempelvis skulle öka er beläggning eller göra en utbyggnad av matsalen. Restaurangdiskmaskiner finns i två utföranden: med låg och hög disktemperatur. Båda typerna har för- och nackdelar, fundera på vilken typ som matchar era behov bäst. De vanligaste typerna är underbänk-diskmaskin och huvdiskmaskin. Billiga restaurangdiskmaskiner är ofta svårt att hitta. men längst ner på sidan kan du hitta en lista på bra leverantörer.

Billig restaurangdiskmaskin

Huvdiskmaskin

Diskmaskinen är en av kökets största investeringar och viktigaste maskiner. Ta dig därför den tid du behöver för att vara säker på att du hittat exakt rätt diskmaskin som verkligen kan svara upp till era behov på kort och lång sikt. Att välja rätt diskbackar är viktigt, de vanligaste är bestickback, brickback, tallriksback och backar för koppar och fat.

 

Överväg om tilläggsutrustning behövs

Ni ska leva med den diskmaskin ni väljer i många år framöver och har därför goda skäl att fundera lite extra på om ni kan ha nytta av någon extrautrustning. Även små detaljer spelar stor roll i långa loppet när en maskin används mycket! Med tanke på att restaurangdiskmaskiner kan väga en hel del kan du behöva inkludera transport och installation i totalpriset när du jämför priset på olika modeller. Jämför också olika tillverkares garantivillkor, de kan skilja sig åt rätt rejält. De flesta har minst ett års garanti. Var försiktig med begagnade restaurangdiskmaskiner ‒ man vet aldrig hur länge de har stått utan att vara använda och då torkar packningar och slangar.

Billiga diskbackarRestaurangexperten Magnus Hellström

 

 

Billiga diskbackar

 

Restaurangdiskmaskin i Stockholm

Restaurangdiskmaskin i Malmö

Restaurangdiskmaskin i Göteborg

Restaurangdiskmaskin i Linköping

Restaurangdiskmaskin i Norrköping

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Vinkyl och dessertmonter ‒ exponering ökar försäljningen

Publicerad

den

Av

Vinkyl och dessertmonter ‒ exponering ökar försäljningen

 

Du har en genomtänkt meny med förrätter, varmrätter och desserter och en fin vinlista. Vad bra! Då gäller det att öka försäljningen, och hjälpa gästerna på traven att beställa två- eller trerätters måltider, med goda drycker till. Genom att exponera viner i vinkyl och desserter i dessertmonter, kan du påverka försäljningen positivt.

Vi utgår från att menyn är perfekt formulerad ‒ utan stavfel 😉 ‒ kanske rentav med proffsiga fotografier på varje rätts smakfulla uppläggning. Vi utgår också från att serveringspersonalen kan sin sak och vet hur man presenterar menyn på ett säljande sätt, och kan rekommendera rätter som kompletterar varandra och vad som passar att fylla glasen med till just de valen. Vad kan du då göra mer för att öka försäljningen?

Ett konkret sätt är att exponera delar av menyn i olika montrar som vinkyl och dessertmonter. Jag tänker särskilt på vinlistan och dessertmenyn, två mervärdesskapande, viktiga delar av menyn som är det är praktiskt genomförbart att exponera. Ett gott vin, en utsökt dessert att avrunda måltiden med ‒ det ger mervärde också för gästen, men ibland behövs en extra puff för att få denne att inse detta.

Exponera vinmenyn med vinkyl

Att exponera viner i en snygg vinkyl, väl synlig för gästerna, fokuserar deras intresse och skapar nyfikenhet. Utöver det snygga blickfånget, kan du samtidigt försäkra dig om rätta temperaturer för både vita och röda viner, också i en och samma vinkyl om utrymme inte finns för separata kylar.

Några saker att tänka på när du skaffar vinkyl:

● Det är väsentligt att vinkylen håller jämnt temperatur och är luktfri. Luftcirkulation åtgärdar detta och om vinkylen är utrustad med ett aktivt kolfilter, är det en detalj som bidrar till luktfrihet.
● Vinflaskorna ska förvaras vibrationsfritt, i möjligaste mån. och Det vet alla tillverkare av vinkylar, så det får man på köpet. Vill man för säkerhets skull göra ett val i sammanhanget, anses trähyllor av hävd vara det bästa hyllmaterialet för att dämpa eventuella minimala vibrationer.
● Vinkylen bör ha tonad ruta, eller ruta med UV-filter i dörren, för att inte ljuset ska påverka vinerna som förvaras i montern.
● Vinkylar med flera temperaturzoner: Den kallaste delen är vanligen längst ner och det utnyttjas så att vita viner förvaras där och röda i den övre delen av vinkylen.
● Luftfuktigheten i en vinkyl bör vara mellan 50‒75 procent. Skälet till detta är att korkarna i vinflaskorna inte ska kunna torka ut och släppa in luft som påverkar vinets smak.

Lyft fram efterrätterna i en dessertmonter

En dessertmonter med roterande glashyllor är ett effektivt sätt att exponera de aptitretande efterrätterna på din meny. Skapa ett ”måste-ha-behov” för desserterna redan när gästerna träder in i matsalen, genom att placera montern strategiskt så att de måste passera den och frestas av innehållet. Rörelsen som rotationen skapar, lockar gästernas blickar att återvända till dessertmontern, och det är precis det som är avsikten. Inbjudande vackra uppläggningar, eleganta fruktarrangemang… låt färg och form tala när du ska exponera dina måltidsavslutningar! (Många gäster vill ha något litet till dessert och drar sig om portionerna är för stora. Det kan vara bra att komma ihåg.)

… och visa dina montrar på nätet

Du har väl någon form av sociala medier? En bra idé är att uppdatera din sida med en förförisk bild på dessertmontern med jämna mellanrum. Skriv en rad om nya smaker som du erbjuder, variera med närbilder och helhetsfoton. Fotografera vinkylen också, och berätta när du får hem intressanta nyheter på vinlistan. Låt gästerna märka att det händer saker på din restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Food Truck, rullande restaurang

Publicerad

den

Av

Food Truck för snabb start

Food Truck är ett nytt sätt att starta en restaurangrörelse snabbt och i liten skala. Det kan också vara ett sätt att starta en filial till din restaurang, och på så vis hitta nya kundsegment.

Food Truck är en restaurangform som är på snabb frammarsch. Vill du starta restaurang är Food Truck en kul och bra början på karriären. Men att starta ett företag kräver alltid mycket jobb och engagemang, och ska finansieras. Det gäller här också, men skalan är liten och du behöver inte tänka på en fast restauranglokal och allt som behövs i en sådan. Affärsplanen du ska göra blir alltså inte lika omfattande.

Gör en affärsplan

I affärsplanen skriver du ner allting som rör företaget, din Food Truck, innan du startar: ● Ditt varumärke ● Din meny, och hur den ska serveras ● Tillstånd från kommunen ● F- eller FA-skattsedel ● Rätt bil ● Meny och rätt utrustning – kyla, värme, beredning ● Finansiering och budget ● Marknadsföring

Tillstånd

Du behöver tillstånd för mobil livsmedelsförsäljning, och marktillstånd som talar om var du kan stå och hur länge. Kontakta din kommun (t ex. Miljöförvaltningen och Trafikenheten ‒ kommunväxeln vet).

Din nisch

Undersök om det finns andra Food Trucks där du bor, och vad de jobbar med. Tänk sedan ut något nytt som du kan tillföra marknaden. Glöm tacos och kallas smörgåsar, rikta hellre in dig på ett sortiment du blir ensam om. Det kan vara delikatesser från något annat land , kanske läckra bakverk. En bra idé är att satsa på är hälsotrenden. En vegetarisk meny, eller veganrätter som kommer allt mer (och kan vara svårt att få tag på för uteätare). 5:2-rätter och GI-stuk är variationer på det temat. Det väsentliga är att du tror på din meny, kan den och går in till hundra procent för den. Din entusiasm kommer att lysa igenom och är en bra drivkraft i säljarbetet.

Bästa menyn är enkel att laga

Gör menyn kort och enkel att laga. Det är bättre att göra några få rätter jättebra och snabbt, än att kunderna får vänta för länge. Avpassa portionsstorleken noga, beroende på vilken typ av mat du lagar. Tänk på om det är ett huvudmål (bli mätt), eller ett mellanmål.

Hitta bästa bilen för en Food Truck

Den här typen av bil kan vara både lättare och billigare att köpa utomlands, ny som begagnad. Kolla på nätet (Tyskland, Belgien, Holland). Om totalvikten är över 3500 kg kommer din Food Truck att klassas som lastbil och då måste du ha C-körkort. Antagligen måste du bygga om den för att den ska kunna fungera som Food Truck. Innan du får ta den i drift måste den godkännas som mobil livsmedelsenhet av din kommun. Om truck blir för dyrt ‒ fundera då på en vagn istället. Finns två varianter, en variant som man kan arbeta i, ungefär som i en Food Truck, och den mindre sorten, som man står bredvid. I transporthänseende blir det som att dra en husvagn eller en kärra efter din personbil.

Utrusta din Food Truck

Restaurangutrustningen i din Food Truck får du anpassa efter vad du ska servera för typ av mat. Planera detta noggrant innan du skaffar bilen och utrustningen. Vatten och avloppstank måste finnas. Räkna med att du måste förbereda en del på annan plats än i trucken, och ha lagerutrymme med t ex. kylenheter. Matförberedelser i annan lokal, och tillstånden för detta, måste också stämmas av med din kommun. Följ alla regler och förordningar från början, då kommer jobbet att flyta smidigt.

Laga och servera med bästa hygienen

Hygien är jätteviktigt. Det ska vara lika rent och snyggt i en Food Truck som i ett restaurangkök. Jobba med din egenkontroll och ha alltid högsta hygienstandard. Det lönar sig.

Servera

Tänk miljövänligt material, vare sig du väljer en låda av något slag eller wrapping (bara det inte rinner eller läcker). Tänk servetter så att kunden kan torka av sig. Kanske våtservetter också, det beror på vad det är för typ av mat du ska servera i din Food Truck.

Klädsel

Klä dig och dina eventuella medarbetare i trevliga och fräscha arbetskläder, kanske kläder som matchar din Food Truck, dess inriktning/meny i färger eller stil. Det kostar så litet men ger ett proffsigt intryck.

Marknadsföring på nätet

Nätet är viktigaste kanalen för din marknadsföring. Du behöver en egen hemsida där du berättar vad din Food Truck heter och vilken inriktning du valt. Bilder på din Food Truck och dina rätter. Och så ska du marknadsföra dig i sociala medier. Posta nya inlägg på Facebook, Tvitter och Instagram ofta. Tala om var du ska stå och när. Berätta om nya platser du ska komma till. Ge specialerbjudanden. Bjud in dina följare att rösta på din bästa rätt, ha en tävling etc. (Skaffa t ex. coola T-shirts eller kepsar med logon som priser.) Ta snygga matbilder och lägg ut allteftersom. Se till att du blir följd och får flera följare. Marknadsföring på nätet är perfekt för en Food Truck, och passar dessutom den lilla kassan väldigt bra. Din goda mat och ditt trevliga sätt kommer också att sprida sig via mun-till-mun-metoden, genom belåtna kunder.

Kunder

Att ställa upp en Food Truck under lunchtimmarna, på ett folktätt ställe, är nog vad de flesta tänker på i planeringsstadiet. Men om du satsar på en rullande restaurang, tänk gärna ett steg längre också. Erbjud dina tjänster för catering i olika sammanhang, t ex. för företag som vid event kan ordna god mat genom att du kommer med din Food Truck, just där de håller till. Kanske du redan har kontakter du kan odla bland företagare eller i offentliga sammanhang, och kan ordna ett kontrakt för regelbundna leveranser. Använd ditt nätverk så mycket du kan för att få din Food Truck att rulla ‒ i dubbel bemärkelse.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB