Connect with us

Intressant

Klagomål från gäster

Publicerad

den

Klagomål från gäster

 

Hur du hanterar klagomål från gäster kommer att avgöra om de kommer tillbaka eller inte. Här är några tips för att hjälpa dig klara av nästa klagomål, så att gästen går hem med ett leende på läpparna istället för sura miner.

Hur hårt du än jobbar och försöker åstadkomma den mest utmärkta service gentemot gästerna, kommer förr eller senare den dagen när något går på tok och det kommer ett klagomål. Det kan vara mat som bränns vid, en beställning som glöms bort mitt i middagsruschen, eller en ny servitör som plötsligt glömmer bort alla instruktioner i rena nervositeten. Oavsett vad skälet än är till detta klagomål, är det viktigt att på bästa sätt försöka göra kunden till lags. När gästen går hem och vet att det var något som gick fel vid restaurangbesöket, ska hen också veta att det var en engångsföreteelse. Att hantera klagomål från gäster på rätt sätt är viktigt, inte bara för den person som klagar, utan också för övriga gästers blickar, för att ditt rykte som restauratör inte skall påverkas. Gästen ska också gå ut från din restaurang och veta att du som är ägare sätter högt värde på hens åsikter, klagomål eller ej.

Lyssna. Lyssna uppmärksamt på vad kunden säger när ett klagomål framförs. Även om du inte kan lösa problemet, måste du ändå lyssna ordentligt. Om en gäst t ex. är missnöjd över inte få ett bord genast när det är mitt i rusningstid, är det inte så mycket du kan göra åt den saken ‒ utom att låta gästen ventilera sina åsikter.

Kroppsspråk. Hur du står när du talar med, och hur du ser på gästen, kan säga mer än dina ord. Håll alltid ögonkontakt och lägg aldrig armarna i kors över bröstet, det markerar bara försvarsställning. Undvik den där nästan instinktiva viljan att himla med ögonen, fast du är förargad. Nicka istället, och le vänligt mot gästen, hur irriterad du än känner dig. Det visar att att du betraktar gästens åsikt, också om det är ett klagomål, som värdefull.

Be gästen om ursäkt. Minns du gästen som var upprörd över att det tog en stund innan hen fick ett bord? Framför alltid en ursäkt. ”Jag förstår att du/ni inte tycker om att vänta, men vi jobbar så fort vi kan för att ett bord ska bli ledigt. Vi uppskattar verkligen ert tålamod och att ni vill vänta. Kanske vi får bjuda på något alkoholfritt i baren under tiden ni väntar på ert bord?” Här visar du gästen att du förstår hens klagomål och frustration, och att du vill hitta en lösning som gör situationen trevligare.

Bjud på någonting. Om en gäst framför ett klagomål på något som kunde ha förhindrats, som t ex. en för hårdstekt biff, eller en nonchalant servitör, är bästa sättet att erbjuda kompensation genom att bjuda på något. Här är förslag på några saker som inte är så dyrbara, men som kommer att ge dig lite hjälp på traven att försäkra dig om att kunden går hem nöjd trots klagomål:

  • Gratis dryck (alkoh0lfritt)
  • Kaffe (och kaka)
  • Gratis dessert
  • Presentkort för ett kommande besök
  • Presentreklam med din logotyp t ex. en T-shirt eller ölglas
  • Dra av en viss procentsats på kundens nota

Var alltid hövlig. Ibland kommer du att råka ut för rysliga klagomål från en verkligt uppretad gäst ‒ befogat eller inte ‒ som ljudligt förklarar att ”Jag kommer aldrig tillbaka hit!” Om det är så illa kommer troligen ingen bjudvariant över huvud taget att få gästen att ändra åsikt. Förklara bara lugnt att du förstår att hen är besviken, och be återigen om ursäkt, och att om hen skulle ändra sig så skulle du tycka det vore roligt att träffa hen igen, trots detta klagomål. Om du behandlar gästen hövligt, ökar chansen betydligt för att hen återkommer, när hen väl har lugnat ner sig. Samtidigt ser övriga gäster hur lugnt och sansat du hanterar situationen, vilket också är väsentligt.

Restauranggexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Fettavskiljare: Allt du behöver veta om fettavskiljare! Regler för fettavskiljare.

Publicerad

den

Av

Fettavskiljare för restauranger:

Varför behövs det fettavskiljare för

restauranger?

 

På senare år har flera kommuner märkt av ett ökat problem med fett i avloppsledningar. Fettet stelnar och fastnar på insidan av ledningarna vilket kan leda till att ledningarna sätts igen.
Att ledningar är igensatta av fett har tidigare endast uppstått i anslutning till restauranger och andra verksamheter som alstrar mycket fett, men på senare år har även andra ledningar fått det här problemet. Detta tyder på att hushållen nu använder mer matolja, flytande margarin och frityrolja i sin matlagning än tidigare. En annan bidragande orsak kan vara att förpackningar spolas ur innan de avfallssorteras. Fettrester hamnar då i avloppsledningen.

Numera ställs det krav på verksamheter som alstrar mer fett än vad normalhushållen gör, att installera fettavskiljare. Att vanliga hushåll skulle installera fettavskiljare är inte rimligt utan kommunen rekommenderar istället allmänheten att torka ur stekpannor med papper och samla rester av matolja, flytande margarin och frityrolja i en sluten förpackning och slänga det i hushållssoporna istället för att spola ner det i avloppet.
Fett är biologiskt nedbrytbart och kan i regel tas omhand i den biologiska reningen i reningsverket men det kan ställa till problem på sin väg till reningsverket. Det blir avsättningar i ledningsnät och pumpstationer som kan leda till kapacitetsminskning i ledningen och till sist kan det orsaka ett avloppsstopp. Det kan i sin tur leda till källaröversvämning i närliggande fastigheter. Fett som bli kvar i ledningar kan också bilda svavelväte i ledningen som till exempel kan orsaka betongkorrosion och betong är ett vanligt material i avloppsnätet. Det kan också skapa luktproblem. Ett enkelt sätt att undvika det är att installera en fettavskiljare.
Kommunerna har försökt att minska problemen genom att sätta omrörare i pumpstationer. Dessa omrörare slår sönder fettklumpar som bildas vilket i viss mån motverkar att det bildas större fettproppar i ledningsnätet.

Fettavskiljaren ska placeras på en plats som är lättåtkomlig för att det ska vara möjligt att enkelt tömma den och genomföra regelbunden tillsyn. De slangar som används för att tömma avskiljaren måste kunna dras utanför de lokaler där ni hanterar livsmedel. I vissa lägen väljer man därför att placera fettavskiljaren utomhus.

Krav på fettavskiljare gäller t.ex. restauranger, bagerier,

pizzerior, gatukök, livsmedelsbutiker och caféer.

Det som avgör om en viss verksamhet ska installera fettavskiljare är mängden fett som släpps ut på ledningsnätet. Om avloppsvatten från en verksamhet innehåller mer än 100 mg/liter avskiljbart fett ska en fettavskiljare installeras.

 

En riktigt smidig lösning:

 

THOR separerar automatiskt ut fett och matrester ur avloppsvattnet. Den mest lättskötta fettavskiljaren för placering inomhus. Fettavskiljaren THOR är helautomatisk och arbetar när det behövs. Efter att reningen är utförd står den i viloläge. Ingen programmering behövs. THOR larmar när filter eller fettbehållaren behöver tömmas. Automatisk pumpning/filtrering av bottenskiktet för att slippa dålig lukt. THOR är den enda fettavskiljaren på marknaden som själv håller botten ren.
Miljömedveten produktutveckling för en hållbar framtid som minskar motsvarande Co²-utsläpp med 5 ton/år i snitt per maskin i jämförelse med passiva fettavskiljare. Konstruktionen har Patent Pending No.1530179-9.

Uppfyller renhetsgraden enligt EN 1825.

Storlek: Bredd 761 mm, djup 500 mm, höjd 494 + 100 mm justering. Vikt: 26 kg.
Vattenvolym: 35 liter. Flöde: 2 liter/sekund. Mängd: 1800 liter/timme.

Spänning: 24 V DC
Nominell effekt: 8 W.
Maximal effekt: 300 W
Täthet: IP 67

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Bra Leverantörer

Restaurangkyl ‒ välj rätt kyl och frys till din restaurang

Publicerad

den

Av

Restaurangkyl, restaurangfrys

 

Restaurangkylar och frysar är fristående utrustning som är utformad för att passa restauranger och det tuffa slitage de utsätts för.

 

Vad är skillnaden på en vanlig hushållsfrys och en restaurangfrys? Restaurangkylar och frysar är fristående utrustning som är utformad för just restauranger. Det är absolut nödvändig utrustning för en restaurang, en stor investering som är grundläggande för att du ska kunna bygga upp en lönsam restaurangverksamhet.

1. Avgör vilken typ av kyl eller frys du behöver. Det avgörs bland annat av hur ofta du behöver öppna kylen och frysen och vilka ytor som är tillgängliga. Gör en överslagsräkning på hur stora mängder livsmedel du behöver för att driva restaurangen i en vecka. Om du tar med dig din beräkning till leverantören så kan de ofta hjälpa dig att hitta rätt storlek. Undvik att falla för frestelsen att köpa kylar och frysar som är tillverkade för privat bruk. Risken är att dessa kylar och frysar inte lever upp till kraven som ställs i ett restaurangkök.

2. Fundera på om du behöver göra någon form av tillval med extra hyllor eller andra typer av hyllor än vad som är standard i den modell du väljer. Du kan också välja till hyllor som adderar extra utrymme i kylen eller frysen, vilket ökar kapaciteten. Restaurangkylar och frysar är en stor investering, men de har vanligtvis en livslängd på minst tio år om de sköts rätt. Jämför olika tillverkares garantierbjudanden, de kan skilja sig åt.

3. Ta god tid på dig innan du gör ditt val. Med tanke på att restaurangkylar och frysar kan väga en hel del kan du behöva inkludera transport och installation i totalpriset när du jämför priset på olika modeller. När det gäller ytskikt är rostfritt stål att föredra eftersom det är lätt att hålla rent och ofta är mer hållbart än andra material. Tänk på att du ska leva med den kyl och frys du väljer i minst tio år, vilket gör att små tillval och smarta funktioner kan underlätta vardagen rejält, vilket i sin tur sparar både tid och pengar för er. Tänk därför till ordentligt och välj med omsorg, stressa inte fram till ett avslut, ta istället den tid du behöver för att jämföra olika modeller och vara säker på att du gör en bra affär.

4. Välj typ av dörrar. De flesta kylar och frysar kan levereras med glasdörrar om man så önskar. Du kan ofta också välja vilken sida handtaget ska placeras på, vilket kan underlätta det dagliga arbetet. Om kylen eller frysen ska öppnas ofta kan skjutdörrar istället för dörrar vara ett smidigt alternativ.

 

 

 

 

Restaurangkyl Linköping
Restaurangkyl Norrköping
Restaurangkyl Stockholm
Restaurangkyl Göteborg
Restaurangkyl Malmö

Kyla

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Glassdisk beställd? Högsäsong för glass – och glassdisk

Publicerad

den

Av

Nu är det glassdags igen! Är förra årets glassdisk OK?

 

Glassdags, härligt och gott och alla är nyfikna på sommarens nya smak. Det är hög tid att se över utrustningen. Behöver du utöka med en glassdisk till?

Glass är en känslig produkt och en bra glassdisk och rätt förvaring av glass är viktigt för att hålla hög kvalitet ända till slutkund. Lukter och luftexponering kan lätt förstöra glassen, liksom för hög förvaringstemperatur och kraftiga temperatursvängningar. En god regel är att förvara glass vid så pass låg temperatur som -24°C, med tanke på de två sistnämnda faktorerna. Om temperaturen stiger påverkas strukturen och smak, iskristallerna blir större och glassen blir lätt ”grynig”. Glass ska förvaras i oavbruten fryskedja, med minimala temperaturvariationer från tillverkning till försäljning.

Se över utrustningen inför glassäsongen. Har du en glassdisk som funkar? Köper du ny glassdisk, tänk på att den bör vara GN-anpassad. Kolla att du har glasskantiner och glasskopor så att det räcker till. Kanske dags för en egen glassmaskin och egna goda specialsmaker att fylla din glassdisk med?

Visste du det här om glassingredienserna?

Innehållet i din glassdisk är rätt mycket kemi… Huvudingredienserna i glass är mjölk, socker, mjölk eller vegetabiliskt fett, smakämnen (och ibland färg). Is bildas i glassen under frysningsprocessen. Var och en av dessa komponenter är väsentliga för konsistens och smak, men det är is och luft som ger glassen den strukturen de flesta vill ha. Ju mindre iskristallerna och luftbubblorna är, desto krämigare glass. Olika smaktillsatser, t ex. choklad, frukt och bär, nötter, etc. tillkommer.

Mjölkproteiner är en viktig ingrediens i glassprodukter. Proteinet i glassen gör att fett- och luftbubblorna blir mindre, vilket är viktigt för att få den krämiga glasskonsistensen. Proteinet bidrar också till smaken.

Fett är en viktig ingrediens i glass eftersom det ger både struktur och smak, ökar krämigheten och stabiliserar de små luftbubblorna. Antingen mjölkfett eller vegetabiliskt fett används i glass.

Socker ger glass en söt smak, men det är inte dess viktigaste roll. Sockret styr mängden is som bildas under frysningen av produkten. Detta säkerställer att glassen är mjuk nog att ösas upp och ätas, samt gör den lite mer stabil, dvs. det blir inte en tunn sås genast glassen serveras i rumstemperatur.

För vissa glassprodukter behövs stabiliseringsmedel och emulgeringsmedel. Stabilisatorer tillsätts för att förbättra glassens konsistens och förhindra att den smälter för fort och är oftast vegetabiliska. Emulgeringsmedel är vanligen vegetabiliska oljor eller äggprodukter.

… ja, det är mycket med glass. Gör du egen glass vet du hur viktigt det är med proportionerna, för att få bästa smak och konsistens. Enklast är hitta en riktigt bra leverantör och fylla sin glassdisk på så vis.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB