Chokladföretag är både hårt jobb och njutning
Chokladföretag med egen tillverkning är en affärsidé där det finns marginaler att hämta. Under 2000-talet har efterfrågan på välsmakande choklad blivit allt större.
Choklad har blivit alltmer av en social läckerhet. Man testar och jämför choklad, och det internationella sättet att avnjuta lite choklad till dessert, har kommit för att stanna. Det finns mer utrymme på marknaden att fylla, att starta ett chokladföretag är ett gott alternativ, och även komplement, till exempelvis caféverksamhet.
Carl von Linné gav kakaoträdet namnet Theobroma cacao, gudarnas föda. Troligen syftade han på chokladens hälsobringande egenskaper – på 1700-talet köpte man sin choklad på apoteket och den ansågs avhjälpa ett antal krämpor. I och med att den riktigt mörka chokladen har gjort sitt segertåg på senare tid, har vetenskapen hängt med, och visst, Linné hade rätt, det finns mycket nyttigt i kakao. Ju mörkare desto nyttigare. Men man kan förvisso blanda in flera ingredienser i sammanhanget och uppnå kulinariska sensationer utan dess like…
Att starta ett chokladföretag innebär mycket arbete. Att få jobba med något som du verkligen är engagerad i, är en drivkraft som överbrygger det hårda jobbet med ett chokladföretag, både före och efter öppnandet. Som vid all företagsamhet, ska du börja med att sätta dig ned och göra en affärsplan för ditt chokladföretag.
I affärsplanen beskriver du allt som har med ditt chokladföretag att göra, från själva affärsidén över finansiering och budget, alla utgifter för att starta, t ex. för lokaler, utrustning, marknadsföring till råvaruleverantörer och personalkostnader för ditt chokladföretag. Alla tillstånd från myndigheterna för ditt chokladföretag ska också finnas med, från F-skattebevis till OK från din kommun. Beskriv också ditt system för egenkontroll , något alla som jobbar med livsmedel måste ha. Dina egna förutsättningar för att driva ett chokladföretag ska också stå med.
Kunskap: En viktig ”detalj” i att starta ett chokladföretag är kunskap om området. Du kanske redan har jobbat med choklad i någon form, t ex. på konditori, eller kanske med desserter, eller rentav i ett chokladföretag. Är du nybörjare finns det grundläggande kurser som är värdefulla att ha innan du startar ett chokladföretag. ”Chokladskola” är ett bra sökord. För att bli t ex. en duktig pralinör behövs både utbildning och mycket träning. Gör gärna studiebesök hos andra chokladföretag och notera sådant du tycker är bra och mindre bra, vad du kan och vill göra bättre i ditt chokladföretag.
Riktigt bra råvaror: Chokladråvara med hög kvalitet är något du måste satsa på i ditt chokladföretag. Plantagechoklad rekommenderas, så att du vet varifrån den kommer och vet att du får en jämn och hög kvalitet vid varje leverans.
Specialiteter: När du utvecklar specialiteterna i ditt chokladföretag, tänk på de kunder du har i din närhet. Vilka smaker kan passa för just detta kundsegment? Vilka smaker är ”inne”, vad är på gång – läs gärna branschtidningar och leta på nätet. Smaker är viktigt. Utveckla ett grundsortiment som tilltalar de flesta, kombinerat med trender. Lakrits är exempel på en smak som seglat upp och blivit mycket populär också i chokladpraliner, men det innebär inte att det förblir så. Utforska om det finns någon lokal produkt, kanske bär eller krydda, du kan använda som smaksättare, något som kan bli ett kännetecken för din verksamhet. Ett bra tips är att hålla olika smaker så rena som möjligt, och lätta att urskilja. Och ögat ska också ha sitt – dina produkter ska se så tilltalande ut att köpbegäret ökar bara av att se på dem! Tänk också på att fina förpackningar är en del av detta.
Utrustning: Beroende på vilken inriktning du väljer för ditt chokladföretag, behöver du olika sorters utrustning. Grundutrustning för ett chokladföretag är bl a. en polerad stenskiva att arbeta på, och chokladsmältare. Ska du göra praliner behöver du pralinformar och paletter, dekoreringsmaterial och pralinaskar. En chokladfontän för att hålla chokladen smält vid rätt temperatur för t ex. chokladdoppade bär, tål dessutom att beskådas. Att jobba bakom glasskivor, så att kunderna ser arbetet pågå, är både ett bra marknadsföringsknep för ett chokladföretag, och ett bra sätt att alltid ha stenkoll på att det är ordning och reda. För att presentera din choklad för kunderna behövs chokladkylmontrar, så att pralinerna förvaras i rätt temperatur.
Restaurangexperten Magnus Hellström