Restaurangkoncept ‒ konsten att skapa ett framgångsrikt restaurangkoncept
Studier visar att drygt 60 procent av alla nyöppnade restauranger går i konkurs eller tvingas stänga under de första tre åren. Uppemot 75 procent tvingas stänga inom fem år. Man kan fråga sig varför siffran är så hög? Har de arbetat med ett restaurangkoncept?
En avgörande framgångsfaktor är att inte komplicera saker och ting. Keep it simple helt enkelt. Långa menyer med för många rätter, överdimensionerade matsalar, rätter med massor av olika ingredienser, ett enormt dryckesutbud och en överarbetad inredning. Allt detta är symptom på ett och samma problem, restaurangkoncept som är alltför komplicerade.
Nytt restaurangkoncept: Utgå från gästernas smak ‒ inte din egen
Som restaurangägare kanske du blir uttråkad av traditionella menyer. För dig kanske ett restaurangbesök är lika med ett äventyr. Du kanske behöver se eller prova något du aldrig förr ätit för att bli imponerad. Det kan vara ett bidragande skäl till varför restaurangägare ofta tänker för stort när de designar sina restaurangkoncept. De utgår från sin egen smak och inser inte att deras smak och preferens utgör undantaget snarare än regeln. Restaurangägarens smak är sällan representativ för den genomsnittlige restauranggästen. Restaurangägare tror att de behöver kunna erbjuda varenda rätt som kan tillagas av de ingredienser de har tillgång till. Det är lätt att övertygas om att ett brett utbud av menyalternativ lockar en bred målgrupp, men det är helt fel. Det är nästintill omöjligt att göra alla människor nöjda. När du har för många färger i din inredning, för många möbelstilar och menyn representerar alltför många olika kök blir det svårt för gästerna att beskriva och rekommendera er. Om du försöker stå för alltför många saker samtidigt är det klokt att skippa allt överflödigt och istället låta ”Keep it simple” bli ditt nya motto.
Här är några tips som gör det lättare att renodla ditt restaurangkoncept och lyckas med restaurangen:
Välj två färger och låt all inredning utgå från dem. Du kan använda en tredje kulör som accent, men undvik att blanda in alltför många färger i restaurangens färgskala. För att gästerna ska komma ihåg restaurangen gäller det att konsekvent hålla sig till ett fåtal färger.
Begränsa din meny. Med en begränsad meny är det lättare att hålla koll på kostnaderna. Det är lättare att förbereda rätterna och enklare att kunna erbjuda en genomgående hög kvalitet. Om du väljer en relativt kort meny kan du ge snabbare service, kvalitén på maten förbättras och du kan ge snabbare service.
Håll matsalen enkel och ren. Små matsalar är lättare att sköta än stora. Om du funderar på att öppna din första restaurang bör du undvika att bygga en stor matsal med 200 platser. En stor matsal kräver mycket personal. Om din matsal för 80 personer blir full varje dag är det klokare att bygga ytterligare en matsal än att bygga ut den befintliga lokalen.
Håll dig till en marknad. Inbilla dig inte att alla människor ska komma till din restaurang, det kommer inte att hända. Om du vill attrahera alla slutar det ofta med att du inte lyckas locka några gäster överhuvudtaget. Även om maten ni lagar tilltalar en bred målgrupp så avgör restaurangens läge vem som med högst sannolikhet kommer till din restaurang. Identifiera den målgruppens ålder, kön, inkomstnivå, religion och civilstånd. De är din viktigaste målgrupp. Om ditt restaurangkoncept inte tilltalar människor i ditt närområde så har du förmodligen inget hållbart koncept som kan bli lönsamt över tid.
Erbjud rätter med lagom många ingredienser. Om du serverar rätter med alltför många ingredienser, eller rätter som kräver många handgrepp innan de kan serveras, kommer det att drabba servicenivån, som blir långsammare än nödvändigt. Håll dig istället till rätter som är enkla och lätta att tillaga. Låt ingredienserna framträda utan att dölja dem med en massa andra smaker.
Underlätta det dagliga arbetet med rätt utrustning. Se till att använda rätt restaurangmaskiner för att göra din vardag lättare.
Restaurangexperten Magnus Hellström