Connect with us

Intressant

Restaurangkoncept ‒ konsten att skapa ett framgångsrikt restaurangkoncept

Publicerad

den

Restaurangkoncept ‒ konsten att skapa ett framgångsrikt restaurangkoncept

Studier visar att drygt 60 procent av alla nyöppnade restauranger går i konkurs eller tvingas stänga under de första tre åren. Uppemot 75 procent tvingas stänga inom fem år. Man kan fråga sig varför siffran är så hög? Har de arbetat med ett restaurangkoncept?

En avgörande framgångsfaktor är att inte komplicera saker och ting. Keep it simple helt enkelt. Långa menyer med för många rätter, överdimensionerade matsalar, rätter med massor av olika ingredienser, ett enormt dryckesutbud och en överarbetad inredning. Allt detta är symptom på ett och samma problem, restaurangkoncept som är alltför komplicerade.

Nytt restaurangkoncept: Utgå från gästernas smak ‒ inte din egen

Som restaurangägare kanske du blir uttråkad av traditionella menyer. För dig kanske ett restaurangbesök är lika med ett äventyr. Du kanske behöver se eller prova något du aldrig förr ätit för att bli imponerad. Det kan vara ett bidragande skäl till varför restaurangägare ofta tänker för stort när de designar sina restaurangkoncept. De utgår från sin egen smak och inser inte att deras smak och preferens utgör undantaget snarare än regeln. Restaurangägarens smak är sällan representativ för den genomsnittlige restauranggästen. Restaurangägare tror att de behöver kunna erbjuda varenda rätt som kan tillagas av de ingredienser de har tillgång till. Det är lätt att övertygas om att ett brett utbud av menyalternativ lockar en bred målgrupp, men det är helt fel. Det är nästintill omöjligt att göra alla människor nöjda. När du har för många färger i din inredning, för många möbelstilar och menyn representerar alltför många olika kök blir det svårt för gästerna att beskriva och rekommendera er. Om du försöker stå för alltför många saker samtidigt är det klokt att skippa allt överflödigt och istället låta ”Keep it simple” bli ditt nya motto.

Här är några tips som gör det lättare att renodla ditt restaurangkoncept och lyckas med restaurangen:

Välj två färger och låt all inredning utgå från dem. Du kan använda en tredje kulör som accent, men undvik att blanda in alltför många färger i restaurangens färgskala. För att gästerna ska komma ihåg restaurangen gäller det att konsekvent hålla sig till ett fåtal färger.

Begränsa din meny. Med en begränsad meny är det lättare att hålla koll på kostnaderna. Det är lättare att förbereda rätterna och enklare att kunna erbjuda en genomgående hög kvalitet. Om du väljer en relativt kort meny kan du ge snabbare service, kvalitén på maten förbättras och du kan ge snabbare service.

Håll matsalen enkel och ren. Små matsalar är lättare att sköta än stora. Om du funderar på att öppna din första restaurang bör du undvika att bygga en stor matsal med 200 platser. En stor matsal kräver mycket personal. Om din matsal för 80 personer blir full varje dag är det klokare att bygga ytterligare en matsal än att bygga ut den befintliga lokalen.

Håll dig till en marknad. Inbilla dig inte att alla människor ska komma till din restaurang, det kommer inte att hända. Om du vill attrahera alla slutar det ofta med att du inte lyckas locka några gäster överhuvudtaget. Även om maten ni lagar tilltalar en bred målgrupp så avgör restaurangens läge vem som med högst sannolikhet kommer till din restaurang. Identifiera den målgruppens ålder, kön, inkomstnivå, religion och civilstånd. De är din viktigaste målgrupp. Om ditt restaurangkoncept inte tilltalar människor i ditt närområde så har du förmodligen inget hållbart koncept som kan bli lönsamt över tid.

Erbjud rätter med lagom många ingredienser. Om du serverar rätter med alltför många ingredienser, eller rätter som kräver många handgrepp innan de kan serveras, kommer det att drabba servicenivån, som blir långsammare än nödvändigt. Håll dig istället till rätter som är enkla och lätta att tillaga. Låt ingredienserna framträda utan att dölja dem med en massa andra smaker.

Underlätta det dagliga arbetet med rätt utrustning. Se till att använda rätt restaurangmaskiner för att göra din vardag lättare.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Catering

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Publicerad

den

Av

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Coronavirusets spridning vänder upp och ner på vanliga rutiner. De ekonomiska konsekvenserna bara växer. Restauranger och caféer får allt färre gäster när rekommendationerna från myndigheterna är att undvika både folksamlingar och sociala sammanhang.

 

I detta krisläge gäller det att fokusera på vad du kan kontrollera själv. Finns det något du kan göra för att justera och anpassa din verksamhet utifrån den rådande situationen? Hur ska du möta upp kunderna som vill ha bra krogmat i coronatider? Och hur ska du kunna sysselsätta dina medarbetare när den riktiga restaurangservicen ligger nere? Några tips ges som kan hjälpa till att få in vissa intäkter ges här.

 

Take Away och hemleveranser

Alla måste äta och folk tröttnar på sin hamstrade pasta. För att liva upp hemmasittandet kommer kunderna vilja beställa hämtmat och gärna få maten hemkörd. Har du inte Take Away och hemleveranser redan – då är det dags att börja nu. Fokusera på ditt närområde så att det är lätt för kunderna att ta sig till dig och, omvänt, det går snabbt att köra ut till kunderna. Personal som i vanliga fall arbetar med servering kanske kan hjälpa till med utkörning. Räkna med att kunderna kan vänta i snitt ungefär en halvtimme från beställning till leverans.

 

Drive Through och Walk Through

Att handla hämtmaten från bilen innebär minsta möjliga direktkontakt med andra, ett bra alternativ i dessa tider. Är din restaurang placerad så att det är lätt att stanna till med bilen utanför? En variant på temat Take Away är att arbeta med Drive Through. Förbered så att maten kan levereras till bilen inom ett par, tre minuter. Kan inte bilar stanna till utanför, kan en möjlighet vara att helt enkelt öppna en Walk Through och sälja paketerad mat genom ett fönster, som en ”lucka i väggen”

 

Catering

Catering är verkligen viktigt i dessa tider. Erbjud förbeställning av färdiga luncher och middagar med ett visst antal portioner och kör ut till kunden. Ändra menyn varje vecka och använd gärna lokala råvaruleverantörer. Locka till merförsäljning med erbjudanden – köper kunden över en viss summa skickar du till exempel med aptitretare att börja måltiden med eller något gott till kaffet på maten …

 

Vad behöver jag?

Håll maten varm – eller kall – med thermoboxar, värmeboxar eller kylboxar. Tänk på att skaffa bra förpackningsmaterial för Take Away-mat, det finns många varianter av engångsartiklar att välja emellan: Hämtboxar i olika modeller, odelade eller med flera fack. Matboxar av sockerrör. Soppskålar med lock, salladsskålar med lock. Sandwichlådor. Lunchlådor med handtag.

 

Kommunicera

Berätta om vad du erbjuder i dina sociala medier, till exempel Facebook och Instagram. Har du möjlighet att integrera bokning av de olika rätterna på din hemsida är det bra.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangnamn, skapa ett som passar dig!

Publicerad

den

Av

Restaurangnamn

VAD ÄR ETT BRA RESTAURANGNAMN?

Är det här ett bra namn? ”Restaurang Alkis”

Ett bra restaurangnamn är ett namn som attraherar kunder.
Att skapa ett bra restaurangnamn är en process som kräver lite eftertanke, men det är också en av de viktigaste saker du kommer att göra när du skall starta en restaurang.
Startar du din verksamhet med ett dåligt namn och en dålig logo är det som att spela golf med bara en klubba, du kanske lyckas få in en del bollar i hålet men det är svårare än det borde vara.
Så hur skapar du ett bra restaurangnamn?

Du kan t. ex. dra samman familj, vänner eller kollegor och brainstorma fram ett bra restaurangnamn efter de följande sex reglerna, eller om du är kreativ, göra det helt själv:

1) Ett bra restaurangnamn bör vara lätt att komma ihåg, men också lätt att stava.
Det är en självklarhet att det ska vara lätt för dina gäster att komma ihåg ditt restaurangnamn, men de måste också ha lätt att hitta och skriva ditt namn. Oavsett om det är på papper, via telefon eller på nätet. Så att välja ett restaurangnamn som “Ahyrkawellyn” är inte att rekommendera.
Det är en fördel om ditt restaurangnamn är unikt men om det är svårt att stava så är det ingen bra idé att välja det. Exempel på unika namn som också är lätt att stava till är Volvo, Ikea eller Google.

2) Ett bra företagsnamn behöver ett visuellt element.
Vad ser du i ditt huvud när du hör eller läser namnet “Ahyrkawellyn”? Ingenting?
De flesta människor visualiserar ingenting när de läser eller hör det namnet, men oftast är vi “programmerade” att se bilder när vi hör ett restaurangnamn.
T.ex. så tänker du kanske på en cola-flaska när du hör “Coca-Cola” eller en bil när du hör namnet “Volvo”. Givetvis så kan du bygga in det visuella elementet senare via marknadsföring men det är lättast att börja med ett namn som skapar bilder i läsarens huvud redan från början.

3) Ett bra restaurangnamn har en positivt laddad mening.
Ord kan vara positiva, neutrala eller negativa beroende på vilka associationer som människor gör när de hör eller läser dem. Ett klassiskt exempel är skillnaden mellan “Mamma” (som har en väldigt positiv mening) och “Mor” som är ett mer neutralt ord. Om man känner till detta så är det egentligen inte så konstigt att man kallar köttbullarna för “Mammas köttbullar” och inte “Mors köttbullar”.
Vad detta betyder för dig är att när du väljer ditt restaurangnamn så försök att välja ord som är positivt laddade så att människor också associerar detta med din restaurang.

4) Ett bra restaurangnamn bör förmedla information om vad ditt företag gör.
Chansen är stor att ditt nya företag inte kommer att bli ett internationellt företag och varumärke, iallafall under företagets första verksamhetsår. Det därför viktigt att du väljer ett företagsnamn som ger dina framtida kunder ledtrådar om vad du och ditt företag faktiskt gör.
Om du lägger in ord som ger en idé om vad ditt företag gör så blir det också enklare att hitta dig i telefonkatalogen eller på internet.

5) Ett bra restaurangnamn bör vara någorlunda kort.
Ju kortare namn du väljer desto lättare blir det för dina gäster att komma ihåg det, men det är också viktigt när du marknadsför din restaurang. Restaurangnamnet bör passa in bra på visitkort, på en skylt eller i en annons.
Dessutom är det en fördel om det finns ett ledigt domännamn som stämmer precis in på det restaurangnamn du väljer, internet blir nämligen ett allt viktigare sätt för kunder att hitta företag på. Försök också om möjligt att utelämna bokstäverna ÅÄÖ eftersom de flesta har webbläsare som inte klarar av dessa tecken i domännamnet än.

6) Färgernas betydelse när du designar din logotype.
När du skall skriva ditt restaurangnamn och logo så tänk på hur viktigt färger är för människor och hur de uppfattar ett företag.
Färgvalet som du gör för ditt restaurangnamn och logo är väldigt viktigt, rött uppfattas till exempel som en aggressiv färg och dessa eldiga element förmedlar känslan av fart, upphetsning och passion. Grönt är en lugnande färg som förmedlar känslan av framsteg, pånyttfödelse och natur.
Ta inte bara fram ett restaurangnamn utan helst 3-4 stycken, det är bra när du skickar in ansökan om att få registrera ditt företagsnamn eftersom det finns en risk att ditt förstahandsval redan är upptaget.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Fettavskiljare: Allt du behöver veta om fettavskiljare! Regler för fettavskiljare.

Publicerad

den

Av

Fettavskiljare för restauranger:

Varför behövs det fettavskiljare för

restauranger?

 

På senare år har flera kommuner märkt av ett ökat problem med fett i avloppsledningar. Fettet stelnar och fastnar på insidan av ledningarna vilket kan leda till att ledningarna sätts igen.
Att ledningar är igensatta av fett har tidigare endast uppstått i anslutning till restauranger och andra verksamheter som alstrar mycket fett, men på senare år har även andra ledningar fått det här problemet. Detta tyder på att hushållen nu använder mer matolja, flytande margarin och frityrolja i sin matlagning än tidigare. En annan bidragande orsak kan vara att förpackningar spolas ur innan de avfallssorteras. Fettrester hamnar då i avloppsledningen.

Numera ställs det krav på verksamheter som alstrar mer fett än vad normalhushållen gör, att installera fettavskiljare. Att vanliga hushåll skulle installera fettavskiljare är inte rimligt utan kommunen rekommenderar istället allmänheten att torka ur stekpannor med papper och samla rester av matolja, flytande margarin och frityrolja i en sluten förpackning och slänga det i hushållssoporna istället för att spola ner det i avloppet.
Fett är biologiskt nedbrytbart och kan i regel tas omhand i den biologiska reningen i reningsverket men det kan ställa till problem på sin väg till reningsverket. Det blir avsättningar i ledningsnät och pumpstationer som kan leda till kapacitetsminskning i ledningen och till sist kan det orsaka ett avloppsstopp. Det kan i sin tur leda till källaröversvämning i närliggande fastigheter. Fett som bli kvar i ledningar kan också bilda svavelväte i ledningen som till exempel kan orsaka betongkorrosion och betong är ett vanligt material i avloppsnätet. Det kan också skapa luktproblem. Ett enkelt sätt att undvika det är att installera en fettavskiljare.
Kommunerna har försökt att minska problemen genom att sätta omrörare i pumpstationer. Dessa omrörare slår sönder fettklumpar som bildas vilket i viss mån motverkar att det bildas större fettproppar i ledningsnätet.

Fettavskiljaren ska placeras på en plats som är lättåtkomlig för att det ska vara möjligt att enkelt tömma den och genomföra regelbunden tillsyn. De slangar som används för att tömma avskiljaren måste kunna dras utanför de lokaler där ni hanterar livsmedel. I vissa lägen väljer man därför att placera fettavskiljaren utomhus.

Krav på fettavskiljare gäller t.ex. restauranger, bagerier,

pizzerior, gatukök, livsmedelsbutiker och caféer.

Det som avgör om en viss verksamhet ska installera fettavskiljare är mängden fett som släpps ut på ledningsnätet. Om avloppsvatten från en verksamhet innehåller mer än 100 mg/liter avskiljbart fett ska en fettavskiljare installeras.

 

En riktigt smidig lösning:

 

THOR separerar automatiskt ut fett och matrester ur avloppsvattnet. Den mest lättskötta fettavskiljaren för placering inomhus. Fettavskiljaren THOR är helautomatisk och arbetar när det behövs. Efter att reningen är utförd står den i viloläge. Ingen programmering behövs. THOR larmar när filter eller fettbehållaren behöver tömmas. Automatisk pumpning/filtrering av bottenskiktet för att slippa dålig lukt. THOR är den enda fettavskiljaren på marknaden som själv håller botten ren.
Miljömedveten produktutveckling för en hållbar framtid som minskar motsvarande Co²-utsläpp med 5 ton/år i snitt per maskin i jämförelse med passiva fettavskiljare. Konstruktionen har Patent Pending No.1530179-9.

Uppfyller renhetsgraden enligt EN 1825.

Storlek: Bredd 761 mm, djup 500 mm, höjd 494 + 100 mm justering. Vikt: 26 kg.
Vattenvolym: 35 liter. Flöde: 2 liter/sekund. Mängd: 1800 liter/timme.

Spänning: 24 V DC
Nominell effekt: 8 W.
Maximal effekt: 300 W
Täthet: IP 67

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB