Connect with us

Tips

Service av bästa slag på restaurangen

Publicerad

den

Service: God service är ett måste

 

God service är viktigt för alla restauranger. ”Bara” god mat räcker inte ‒ men krydda den med bra service och du får återkommande gäster och stammisar.

Det finns många sätt att skapa god service. Prata en liten stund med gästerna. Bjud dina stamgäster på kaffe på maten då och då, och fråga gärna om de har tankar om vad som kan bli bättre. Att engagera gästerna och få dem att känna sig sedda och bekräftade är viktigt, liksom att de känner att deras åsikter är värdefulla för dig. Samtidigt blir du en god förebild för din personal och det rätta servicetänkandet implementeras hos dem, och det hjälper dig att höja servicen på din restaurang.

Prata med dina kunder. Var inte rädd för att gå ut i matsalen eller ställa dig i baren och prata med dina kunder. Presentera dig själv, fråga om deras måltid, småprata lite. Du behöver inte göra det med varje kund och inte varje dag, men gör det till en vana med jämna mellanrum. Gästerna kommer att uppskatta att du som restauratör tar dig tid för dem en stund.

Lär känna dina stamgäster. När du har hållit på ett tag och rört dig i matsalen, kommer du att börja se bekanta ansikten. Ta dig tid att lära känna dina stamgäster – fråga dem om deras familjer, arbete, jobb, och berätta för dem att du är glad att de kommer till din restaurang.

Fråga gästerna vad de tycker om maten. Smakade det bra? Det är en fråga som ska ställas till varje kund, efter varje måltid. Alla gäster klarar inte att säga vad de tycker rent ut om de inte är belåtna, men några gäster kommer att ge ett ärligt svar om de inte är nöjda med sina måltider. Ta vara på de åsikterna och vifta inte bort dem, utan försök att se dem ur gästens synvinkel.

Att åtgärda problem snabbt är god service. Klagomål är oundvikliga i de flesta restauranger. Trots bästa planering kan något bli bränt, en maträtt serveras sent, en servitör kan tappa något etc. Om en kund har ett klagomål, är det god service att du gör något åt det omedelbart. Även om du inte tycker att det är ett skäligt klagomål (kom ihåg att kunden alltid har rätt) måste du ändå visa gästen att du bryr dig om vad de anser.

Bjud på något. Folk älskar att få något gratis och det blir också en del av din service. Om t ex. dina öldistributörer förser dig med reklamtröjor eller ölglas, ge dem till dina stammisar eller folk som hänger i din bar. Om ett par kommer in varje vecka till dig på date, bjud dem på en dessert. Sådana småsaker, som inte kostar mycket (eller kanske inget alls), är också god service och hjälper dig att skapa en stark relation med dina gäster.

Använd sociala medier. Sociala nätverkssajter som Facebook, Twitter och Instagram är ett bra sätt att locka gäster och något du ska se som en del av din service. Fotografera nya maträtter riktigt snyggt och lägg ut bilder med introduktionserbjudanden. Ska du ha liveunderhållning, bjud in till eventet i sociala medier med bilder. Var noga med att svara på feedback på din Facebook-sida eller ditt Twitter-flöde, precis som om gästen stod framför dig.

Erbjud en hälsosam barnmeny. Tänk bortom chicken nuggets och varm korv. Hälsa är en av de bästa menytrenderna just nu, och barnmenyn är inget undantag. En välsmakande och fräschare barnmeny kommer att glädja både föräldrar och barn. En hälsosam barnmeny visar att du bryr dig om familjer och små gäster, och det är god service.

Samarbeta med andra företag. Leta efter sätt att utnyttja dina marknadsföringsresurser genom att samarbeta med andra företag för att erbjuda rabatter och erbjudanden för gästerna. Fina erbjudanden är också god service. Exempelvis kan du samarbeta med ett hotell eller bed & breakfast för att erbjuda en helg med middagspaket, eller varför inte inkludera rabatterade biobiljetter vid köp av en entrérätt som del av en middag.

Var en god förebild för din personal. Bra service börjar hos din personal. Och den service de ger gästerna, beror på dig. Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord och det gäller handlingar också. Så bete sig därefter…

Tacka din personal för god service. Personalvårdsförmåner är skattefria. Exempel på skattefria personalvårdsförmåner är kaffe, förfriskningar, frukt och annan enklare förtäring (som inte kan ses som måltid) i samband med arbetet, trivselutflykt samt motion och annan friskvård. Det behöver inte kosta mycket utan det är tanken bakom, som visar din personal att du uppskattar deras arbete och den goda service de ger gästerna.

Restaurangexperten Magnus Hellström

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Så driver du en framgångsrik glasskiosk

Publicerad

den

Av

Glass är en lyx som många människor gärna unnar sig, inte minst på sommaren.
Kvalitetsglass gjord på ekologiska och naturliga råvaror är många beredda att
betala lite extra för. Man kan tro att det är den lättaste saken i världen att driva
en framgångsrik glasskiosk, men det krävs en del förberedelser och eftertanke
för att verkligen lyckas.

Du kan antingen öppna en liten kiosk och tillverka glassen själv, på plats eller någon
annanstans. Du kan också välja att öppna en större fabrik och säja den glass du
tillverkar i egna kiosker och till andra kioskägare. Om du funderar på att tillverka egen
glass bör du ha i åtanke att det är lätt att tillverka glass, men desto svårare att
marknadsföra och sälja den.

Att öppna en glasskiosk kräver däremot betydligt mindre investeringar. Här är rätt läge
och rätt utrustning viktigt. Du behöver en glassdisk, frysbox, där du kan exponera din glass för
kunderna, tillverkningsutrustning om du vill tillverka egen glass och frysar för
ingredienser och glass som ännu inte är redo för försäljning.
Utvärdera marknaden innan du öppnar en glasskiosk.

Välj glasstyp med omsorg

Fundera på vilken typ av glass du ska sälja. Om du inriktar dig på kvalitetsglass bör
det finnas tillräckligt många kunder i området som är beredda att betala för hantverket
och de kvalitetsråvaror som behövs. Att köpa glass är roligt, lustfyllt och en belöning.
Din inredning bör därför vara kreativ och inspirerande. Lägg energi på hur du
presenterar dina smaker, hur glassen ”skyltas” i frysen och vilka spännande alternativ
och smakkombinationer du kan erbjuda.

Läget är viktigt, oavsett om du driver en glasskiosk, en restaurang eller ett café. För en
glasskiosk är läget om möjligt ännu viktigare än om du driver en restaurang. Eftersom
glass ofta är ett impulsköp är det viktigt att du finns där kunderna passerar.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

3 saker för att bli ett bra cateringföretag

Publicerad

den

Av

  1. Lägg tid på rätt sorts marknadsföring

Marknadsföring mot rätt målgrupper är en nyckelfaktor för en riktigt framgångsrik cateringverksamhet. Du behöver ha samma passion för marknadsföring som för maten du tillagar och säljer, då ökar du dina förutsättningar att lyckas. Det finns många cateringbolag, hur ska ni kunna sticka ut från mängden?

Börja med att skaffa dig kunskap om hur din lokala marknad ser ut. Ta en titt på vad dina konkurrenter erbjuder och gör sen en undersökning för att kartlägga vad kunderna vill ha. Det kan finnas ett glapp mellan vad befintliga cateringaktörer erbjuder och vad kunderna efterfrågar. Det glappet kan du fylla. Var strategisk när du letar efter en nisch där du kan bli framgångsrik och där du kan utmärka dig. Prova dig fram med olika marknadsföringskanaler och metoder. Framgångsrik marknadsföring handlar om att prova sig fram tills man hittar ett ”recept” som fungerar.

 

  1. Rätt attityd gör skillnad

Cateringbranschen kan vara extremt stressig, så det gäller att hålla huvudet kallt när saker och ting kör ihop sig och ni har manga beställningar att leverera. Var målmedveten och envis, deppa inte ihop om du stöter på motstånd. Prova en annan väg och ge dig inte! Det är lättare att lyckas om du är en organiserad person som kan disponera din och dina medarbetares tid på ett klokt sätt. Det är också en fördel om du är social och bra på att kommunicera med människor, då kan du bygga starka relationer med medarbetare, leverantörer och kunder.

 

  1. Ha koll på ekonomin

Du behöver inte vara insatt i den exakta vetenskapen kring hur man gör en budget eller hur man kalkylerar olika kostnader, men lite koll på ekonomin är en klar fördel om man vill öka sina förutsättningar att bli framgångsrik i cateringbranschen. Även om matlagning är din huvudsakliga passion så är det klokt att sätta dig in i och intressera dig för siffrorna bakom din verksamhet. Gör en budget, se till att ni håller den, sätt priser som grundar sig i vilka marginaler ni behöver ha i verksamheten och hur mycket ni måste sälja för att gå runt. Bristande koll på företagets ekonomi kan leda till att ni får betala mer än ni behöver för olika saker eller att ni inte märker att saker och ting är på väg utför förrän det är för sent.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Utemöbler till uteserveringen, en liten guide!

Publicerad

den

Av

Utemöbler

Funderar du på att köpa nya utemöbler till uteserveringen, men vet inte riktigt vad du ska välja?

Här har du då en guide där du kan se för- och och nackdelar med de vanligaste typerna av utemöbler utifrån hållbarhet och mängden underhåll.

Aluminiummöbler

Fördelar: Utemöbler av aluminium är väldigt lättskötta tack vare att de inte rostar, möglar eller slits ut i någon större omfattning. Det räcker helt enkelt att torka av dem då och då. Aluminiummöbler är p g a. sin ringa vikt lätta att flytta in på kvällarna.
Nackdelar: Precis som på alla metaller kan det bildas ärg, en grönaktig ”skorpa” på möblerna som inte är så snyggt. Det är dock inte så farligt utan kan tvättas bort. Tänk också på att ytan kan bli repig under lång tids användning.

Rottingmöbler

Det finns två typer av rottingmöbler: Naturlig rotting och konstrotting. Naturlig rotting kommer från stammen från speciella typer av palmer. Utemöbler av den här typen av rotting kan bara stå inomhus, i t ex. uterum. Utsätts de för långvarig fukt ruttnar de till slut.
Vad man brukar använda utomhus istället är konstrotting, där stolen är uppbyggd med plasttråd. Rottingmöbler finns i många olika prisklasser och det som skiljer bra konstrotting mot dålig är hur bra kvalitet plasttrådarna har. Vanligast är det tjockleken på tråden som avgör slitstyrkan. Hur bra plasttråden klarar av kyla och värme avgör också livslängden.
Fördelen med konstrotting är att dessa utemöbler är extremt lättskötta. Oftast räcker det att man spolar av dem med lite vatten då och då för att hålla smutsen borta. Det börjar bli mer och mer vanligt att man gör typ en soffhörna på uteserveringar i dag. Vi flyttar ut vardagsrummet på torget.

Utemöbler av teak

Teak är ett träslag som ursprungligen kommer från sydöstra Asien. Virket som är tungt och hårt har hög motståndskraft mot väta och angrepp, och lämpar sig därför ypperligt som material i utemöbler och på båtar. Träslaget blev populärt i väst på 50- och 60-talet. I Indien är det mycket populärt och används till allt från dörrar till möbler.
Om du bryr dig om miljön tycker jag du ska fråga butiken om de kan redogöra om virket i utemöbler är odlat eller om de växt naturligt. Gamla teakträd börjar nämligen försvinna på grund av träslagets popularitet.
Om man vill kunna behålla träets rödbruna färg krävs att man noga sköter om det. Varje år behöver man slipa och olja in träet. Gör man det inte får utemöblerna en gråfärgad yta istället.

Slutsats: Det är väldigt viktigt att man väljer utemöbler som är gjorda för offentlig miljö, att det är kraftiga stommar och bra material. Det hittar ni här www.restaurangmöbler.se

Utemöbler till uteserveringen, Utemöbler till restaurangen, Utemöbler till poolen, Utemöbler till trädgården

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB