Connect with us

Tips

Service av bästa slag på restaurangen

Publicerad

den

Service: God service är ett måste

 

God service är viktigt för alla restauranger. ”Bara” god mat räcker inte ‒ men krydda den med bra service och du får återkommande gäster och stammisar.

Det finns många sätt att skapa god service. Prata en liten stund med gästerna. Bjud dina stamgäster på kaffe på maten då och då, och fråga gärna om de har tankar om vad som kan bli bättre. Att engagera gästerna och få dem att känna sig sedda och bekräftade är viktigt, liksom att de känner att deras åsikter är värdefulla för dig. Samtidigt blir du en god förebild för din personal och det rätta servicetänkandet implementeras hos dem, och det hjälper dig att höja servicen på din restaurang.

Prata med dina kunder. Var inte rädd för att gå ut i matsalen eller ställa dig i baren och prata med dina kunder. Presentera dig själv, fråga om deras måltid, småprata lite. Du behöver inte göra det med varje kund och inte varje dag, men gör det till en vana med jämna mellanrum. Gästerna kommer att uppskatta att du som restauratör tar dig tid för dem en stund.

Lär känna dina stamgäster. När du har hållit på ett tag och rört dig i matsalen, kommer du att börja se bekanta ansikten. Ta dig tid att lära känna dina stamgäster – fråga dem om deras familjer, arbete, jobb, och berätta för dem att du är glad att de kommer till din restaurang.

Fråga gästerna vad de tycker om maten. Smakade det bra? Det är en fråga som ska ställas till varje kund, efter varje måltid. Alla gäster klarar inte att säga vad de tycker rent ut om de inte är belåtna, men några gäster kommer att ge ett ärligt svar om de inte är nöjda med sina måltider. Ta vara på de åsikterna och vifta inte bort dem, utan försök att se dem ur gästens synvinkel.

Att åtgärda problem snabbt är god service. Klagomål är oundvikliga i de flesta restauranger. Trots bästa planering kan något bli bränt, en maträtt serveras sent, en servitör kan tappa något etc. Om en kund har ett klagomål, är det god service att du gör något åt det omedelbart. Även om du inte tycker att det är ett skäligt klagomål (kom ihåg att kunden alltid har rätt) måste du ändå visa gästen att du bryr dig om vad de anser.

Bjud på något. Folk älskar att få något gratis och det blir också en del av din service. Om t ex. dina öldistributörer förser dig med reklamtröjor eller ölglas, ge dem till dina stammisar eller folk som hänger i din bar. Om ett par kommer in varje vecka till dig på date, bjud dem på en dessert. Sådana småsaker, som inte kostar mycket (eller kanske inget alls), är också god service och hjälper dig att skapa en stark relation med dina gäster.

Använd sociala medier. Sociala nätverkssajter som Facebook, Twitter och Instagram är ett bra sätt att locka gäster och något du ska se som en del av din service. Fotografera nya maträtter riktigt snyggt och lägg ut bilder med introduktionserbjudanden. Ska du ha liveunderhållning, bjud in till eventet i sociala medier med bilder. Var noga med att svara på feedback på din Facebook-sida eller ditt Twitter-flöde, precis som om gästen stod framför dig.

Erbjud en hälsosam barnmeny. Tänk bortom chicken nuggets och varm korv. Hälsa är en av de bästa menytrenderna just nu, och barnmenyn är inget undantag. En välsmakande och fräschare barnmeny kommer att glädja både föräldrar och barn. En hälsosam barnmeny visar att du bryr dig om familjer och små gäster, och det är god service.

Samarbeta med andra företag. Leta efter sätt att utnyttja dina marknadsföringsresurser genom att samarbeta med andra företag för att erbjuda rabatter och erbjudanden för gästerna. Fina erbjudanden är också god service. Exempelvis kan du samarbeta med ett hotell eller bed & breakfast för att erbjuda en helg med middagspaket, eller varför inte inkludera rabatterade biobiljetter vid köp av en entrérätt som del av en middag.

Var en god förebild för din personal. Bra service börjar hos din personal. Och den service de ger gästerna, beror på dig. Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord och det gäller handlingar också. Så bete sig därefter…

Tacka din personal för god service. Personalvårdsförmåner är skattefria. Exempel på skattefria personalvårdsförmåner är kaffe, förfriskningar, frukt och annan enklare förtäring (som inte kan ses som måltid) i samband med arbetet, trivselutflykt samt motion och annan friskvård. Det behöver inte kosta mycket utan det är tanken bakom, som visar din personal att du uppskattar deras arbete och den goda service de ger gästerna.

Restaurangexperten Magnus Hellström

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Tips

Julbord ‒ lyckas med säsongens publikdragare!

Publicerad

den

Av

Julbord ‒ lyckas med säsongens publikdragare!

 

Ett gott julbord är en av årets höjdpunkter och efterlängtat hos gästerna. Många restaurangägare strävar efter att tillfredsställa så många smakinriktningar som möjligt och få julbordet att se rikligt ut genom att duka upp många olika tillbehör. För att göra ett uppskattat, fräscht och välkomponerat julbord finns det några saker att tänka på: Satsa på ett fåtal väl genomtänkta rätter, låt julbordet följa en röd tråd och lägg lite extra krut i köket!

God hygien är en självklarhet på varje julbord, liksom att investera i riktigt bra kylbrickor och värmeplattor som bidrar till att hålla maten fräsch, även under en längre period. Jobba gärna med säsongens råvaror ‒ glöm inte rotfrukterna. Lägg hellre mycket kärlek och omsorg på att tillaga ett fåtal, väl genomtänkta rätter, än många ”halvdana” rätter.

Julbord med tema och ”less is more”

Överlag gäller regeln ”less is more” på julbordet, både när det gäller antalet rätter och hur maten presenteras. Ett julbord som spretar mycket åt olika håll blir sällan lika gott och kvalitativt som ett julbord med tydlig inriktning. Just uppläggningen är en viktig framgångsfaktor för restauranger som serverar julbord.

Tänk visuellt när du dukar upp julbordet. Använd levande ljus i julljusstakar och dekorativa tillbehör med julanknytning för att skapa stämning. Julbordet kan t ex dekoreras med en korg röda äpplen, kanelstänger, torkade apelsinskivor eller apelsiner med istuckna torkade nejlikor. Det sprider juldofter! Undvik att dekorera med gran- och tallris som många tyvärr inte tål att vara i närheten av.

Att ha en inriktning på julbordet, en genomgående ”röd tråd” är en fördel. Välj att servera några genomarbetade rätter som kompletterar varandra. Svenskt julbord, skandinaviskt julbord eller ett julbord från andra länder, eller kanske med inriktning på ett visst landskap — håll temat när du komponerar ditt julbord.

Behåll fräschören genom att fylla på lite men ofta

Ställ fram mindre serveringsfat- och skålar på julbordet. Det ser trevligare ut för gästerna och samtidigt är det lättare att beräkna hur mycket som går åt. Julbordet blir mycket fräschare om man tar det extra besväret att hela tiden fylla på med nytt. Stora fat med mycket mat, som snabbt blir röriga när några gäster försett sig, retar inte aptiten hos någon. Dessutom riskerar maten att bli dålig om den står framme för länge. Ge gästerna bättre service och få bättre ekonomi med mindre uppläggningsfat och -skålar.

En avgörande faktor för ett attraktivt julbord är naturligtvis dess fräschör. Det är klokt att ha medarbetare som finns ute i matsalen hela tiden för att fylla på olika rätter, torka av eventuellt spill och svara på gästernas frågor. Glöm inte att att sätta ut små skyltar som informerar gästerna om de olika rätterna, att veta vilka rätter som ligger upplagda på faten uppskattas av gästerna. Många är allergiska för olika livsmedel, notera gärna ingredienserna på skyltarna. Vissa livsmedel som nötter och ägg kan orsaka snabba allergichocker hos somliga.

Presentera rätterna i en logisk följd och ställ tillbehören i direkt anslutning till en viss rätt. Alltför ofta hittar man de tilltänkta tillbehören en bra bit bort från själva rätten, vilket riskerar att skapa förvirring, onödigt spring eller att gästen helt enkelt missar tillbehören.

Med dessa råd i åtanke kommer du att servera ett riktigt fint julbord som ger mersmak för dina gäster!

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Utemöbler till uteserveringen, en liten guide!

Publicerad

den

Av

Utemöbler

Funderar du på att köpa nya utemöbler till uteserveringen, men vet inte riktigt vad du ska välja?

Här har du då en guide där du kan se för- och och nackdelar med de vanligaste typerna av utemöbler utifrån hållbarhet och mängden underhåll.

Aluminiummöbler

Fördelar: Utemöbler av aluminium är väldigt lättskötta tack vare att de inte rostar, möglar eller slits ut i någon större omfattning. Det räcker helt enkelt att torka av dem då och då. Aluminiummöbler är p g a. sin ringa vikt lätta att flytta in på kvällarna.
Nackdelar: Precis som på alla metaller kan det bildas ärg, en grönaktig ”skorpa” på möblerna som inte är så snyggt. Det är dock inte så farligt utan kan tvättas bort. Tänk också på att ytan kan bli repig under lång tids användning.

Rottingmöbler

Det finns två typer av rottingmöbler: Naturlig rotting och konstrotting. Naturlig rotting kommer från stammen från speciella typer av palmer. Utemöbler av den här typen av rotting kan bara stå inomhus, i t ex. uterum. Utsätts de för långvarig fukt ruttnar de till slut.
Vad man brukar använda utomhus istället är konstrotting, där stolen är uppbyggd med plasttråd. Rottingmöbler finns i många olika prisklasser och det som skiljer bra konstrotting mot dålig är hur bra kvalitet plasttrådarna har. Vanligast är det tjockleken på tråden som avgör slitstyrkan. Hur bra plasttråden klarar av kyla och värme avgör också livslängden.
Fördelen med konstrotting är att dessa utemöbler är extremt lättskötta. Oftast räcker det att man spolar av dem med lite vatten då och då för att hålla smutsen borta. Det börjar bli mer och mer vanligt att man gör typ en soffhörna på uteserveringar i dag. Vi flyttar ut vardagsrummet på torget.

Utemöbler av teak

Teak är ett träslag som ursprungligen kommer från sydöstra Asien. Virket som är tungt och hårt har hög motståndskraft mot väta och angrepp, och lämpar sig därför ypperligt som material i utemöbler och på båtar. Träslaget blev populärt i väst på 50- och 60-talet. I Indien är det mycket populärt och används till allt från dörrar till möbler.
Om du bryr dig om miljön tycker jag du ska fråga butiken om de kan redogöra om virket i utemöbler är odlat eller om de växt naturligt. Gamla teakträd börjar nämligen försvinna på grund av träslagets popularitet.
Om man vill kunna behålla träets rödbruna färg krävs att man noga sköter om det. Varje år behöver man slipa och olja in träet. Gör man det inte får utemöblerna en gråfärgad yta istället.

Slutsats: Det är väldigt viktigt att man väljer utemöbler som är gjorda för offentlig miljö, att det är kraftiga stommar och bra material. Det hittar ni här www.restaurangmöbler.se

Utemöbler till uteserveringen, Utemöbler till restaurangen, Utemöbler till poolen, Utemöbler till trädgården

annons22




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Ljudabsorbenter: Dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna.

Publicerad

den

Av

Nöjdare kunder och friskare personal med ljudabsorbenter (bullerdämpare)?

Buller är det miljöproblem som påverkar flest människor i Sverige, enligt Socialstyrelsens miljöhälsorapport 2009. Framförallt handlar det om störande ljud av olika slag, som exempelvis röster, musik, slammer, steg och mycket annat. Sådant ljud påverkar inte bara samtal med andra, det kan även få stora konsekvenser för hälsa och livskvalitet på kort och lång sikt. Det sliter på oss, påverkar koncentration och minne och sänker vår prestationsförmåga. Vi mår helt enkelt sämre.

Resturanger är väldigt vanliga mötesplatser. Där träffas vi inte bara för att äta en bit mat utan också för att umgås. Därför är det knappast förvånande att nio utav tio, i alla åldrar, säger att de anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de träffar sina vänner på caféer, resturanger och liknande. Ändå uppger varannan person att de ofta/ibland har svårt att höra och samtala på dessa platser på grund av stimmig och högljudd ljudmiljö.

Det är även viktigt att tänka på hur personalen upplever ljudnivån, det är trots allt de som ska arbeta i denna miljö. Omkring 39 % av medlemmarna i Hotell och restaurangfacket tycker att ljudmiljön på jobbet är ett problem, varje dag. Inom detta yrke är det naturligtvis viktigt att höra vad kunden säger, men också de personer som inte har någon kundkontakt utan som arbetar exempelvis i köket måste kunna kommunicera relativt obehindrat med varandra för att arbetet skall kunna fungera.

En bra ljudmiljö på resturangen innebär inte tystnad, utan att skapa utrymme för det ljud som får gästerna att trivas. En restauranglokal kan med fördel designas så den innehåller flera olika ljudmiljöer, med olika stämning och funktion, utan att dessa ljudmiljöer stör varandra. Har du till exempel en matsalsdel och en del för dansgolv, kan du med hjälp av ljudabsorbenter dämpa matsalsdelen så att den är lugn och samtalsvänlig medan dansgolvet bjuder på musik och en högre ljudnivå.

Hela 93 % av Sveriges befolkning anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de går på restaurang. Kunden har alltid rätt heter det, men när det gäller ljudmiljön på restauranger har kundens önskemål uppenbarligen inte nått fram. Ett tips är att lyssna på gästerna och skaffa ljudabsorbenter (bullerdämpare).

Med andra ord: dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna.

HRF Novus 2009

Kakofonien 2009 (www.hrf.se)




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB