Connect with us

Tips

Service av bästa slag på restaurangen

Publicerad

den

Service: God service är ett måste

 

God service är viktigt för alla restauranger. ”Bara” god mat räcker inte ‒ men krydda den med bra service och du får återkommande gäster och stammisar.

Det finns många sätt att skapa god service. Prata en liten stund med gästerna. Bjud dina stamgäster på kaffe på maten då och då, och fråga gärna om de har tankar om vad som kan bli bättre. Att engagera gästerna och få dem att känna sig sedda och bekräftade är viktigt, liksom att de känner att deras åsikter är värdefulla för dig. Samtidigt blir du en god förebild för din personal och det rätta servicetänkandet implementeras hos dem, och det hjälper dig att höja servicen på din restaurang.

Prata med dina kunder. Var inte rädd för att gå ut i matsalen eller ställa dig i baren och prata med dina kunder. Presentera dig själv, fråga om deras måltid, småprata lite. Du behöver inte göra det med varje kund och inte varje dag, men gör det till en vana med jämna mellanrum. Gästerna kommer att uppskatta att du som restauratör tar dig tid för dem en stund.

Lär känna dina stamgäster. När du har hållit på ett tag och rört dig i matsalen, kommer du att börja se bekanta ansikten. Ta dig tid att lära känna dina stamgäster – fråga dem om deras familjer, arbete, jobb, och berätta för dem att du är glad att de kommer till din restaurang.

Fråga gästerna vad de tycker om maten. Smakade det bra? Det är en fråga som ska ställas till varje kund, efter varje måltid. Alla gäster klarar inte att säga vad de tycker rent ut om de inte är belåtna, men några gäster kommer att ge ett ärligt svar om de inte är nöjda med sina måltider. Ta vara på de åsikterna och vifta inte bort dem, utan försök att se dem ur gästens synvinkel.

Att åtgärda problem snabbt är god service. Klagomål är oundvikliga i de flesta restauranger. Trots bästa planering kan något bli bränt, en maträtt serveras sent, en servitör kan tappa något etc. Om en kund har ett klagomål, är det god service att du gör något åt det omedelbart. Även om du inte tycker att det är ett skäligt klagomål (kom ihåg att kunden alltid har rätt) måste du ändå visa gästen att du bryr dig om vad de anser.

Bjud på något. Folk älskar att få något gratis och det blir också en del av din service. Om t ex. dina öldistributörer förser dig med reklamtröjor eller ölglas, ge dem till dina stammisar eller folk som hänger i din bar. Om ett par kommer in varje vecka till dig på date, bjud dem på en dessert. Sådana småsaker, som inte kostar mycket (eller kanske inget alls), är också god service och hjälper dig att skapa en stark relation med dina gäster.

Använd sociala medier. Sociala nätverkssajter som Facebook, Twitter och Instagram är ett bra sätt att locka gäster och något du ska se som en del av din service. Fotografera nya maträtter riktigt snyggt och lägg ut bilder med introduktionserbjudanden. Ska du ha liveunderhållning, bjud in till eventet i sociala medier med bilder. Var noga med att svara på feedback på din Facebook-sida eller ditt Twitter-flöde, precis som om gästen stod framför dig.

Erbjud en hälsosam barnmeny. Tänk bortom chicken nuggets och varm korv. Hälsa är en av de bästa menytrenderna just nu, och barnmenyn är inget undantag. En välsmakande och fräschare barnmeny kommer att glädja både föräldrar och barn. En hälsosam barnmeny visar att du bryr dig om familjer och små gäster, och det är god service.

Samarbeta med andra företag. Leta efter sätt att utnyttja dina marknadsföringsresurser genom att samarbeta med andra företag för att erbjuda rabatter och erbjudanden för gästerna. Fina erbjudanden är också god service. Exempelvis kan du samarbeta med ett hotell eller bed & breakfast för att erbjuda en helg med middagspaket, eller varför inte inkludera rabatterade biobiljetter vid köp av en entrérätt som del av en middag.

Var en god förebild för din personal. Bra service börjar hos din personal. Och den service de ger gästerna, beror på dig. Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord och det gäller handlingar också. Så bete sig därefter…

Tacka din personal för god service. Personalvårdsförmåner är skattefria. Exempel på skattefria personalvårdsförmåner är kaffe, förfriskningar, frukt och annan enklare förtäring (som inte kan ses som måltid) i samband med arbetet, trivselutflykt samt motion och annan friskvård. Det behöver inte kosta mycket utan det är tanken bakom, som visar din personal att du uppskattar deras arbete och den goda service de ger gästerna.

Restaurangexperten Magnus Hellström

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangnamn, skapa ett som passar dig!

Publicerad

den

Av

Restaurangnamn

VAD ÄR ETT BRA RESTAURANGNAMN?

Är det här ett bra namn? ”Restaurang Alkis”

Ett bra restaurangnamn är ett namn som attraherar kunder.
Att skapa ett bra restaurangnamn är en process som kräver lite eftertanke, men det är också en av de viktigaste saker du kommer att göra när du skall starta en restaurang.
Startar du din verksamhet med ett dåligt namn och en dålig logo är det som att spela golf med bara en klubba, du kanske lyckas få in en del bollar i hålet men det är svårare än det borde vara.
Så hur skapar du ett bra restaurangnamn?

Du kan t. ex. dra samman familj, vänner eller kollegor och brainstorma fram ett bra restaurangnamn efter de följande sex reglerna, eller om du är kreativ, göra det helt själv:

1) Ett bra restaurangnamn bör vara lätt att komma ihåg, men också lätt att stava.
Det är en självklarhet att det ska vara lätt för dina gäster att komma ihåg ditt restaurangnamn, men de måste också ha lätt att hitta och skriva ditt namn. Oavsett om det är på papper, via telefon eller på nätet. Så att välja ett restaurangnamn som “Ahyrkawellyn” är inte att rekommendera.
Det är en fördel om ditt restaurangnamn är unikt men om det är svårt att stava så är det ingen bra idé att välja det. Exempel på unika namn som också är lätt att stava till är Volvo, Ikea eller Google.

2) Ett bra företagsnamn behöver ett visuellt element.
Vad ser du i ditt huvud när du hör eller läser namnet “Ahyrkawellyn”? Ingenting?
De flesta människor visualiserar ingenting när de läser eller hör det namnet, men oftast är vi “programmerade” att se bilder när vi hör ett restaurangnamn.
T.ex. så tänker du kanske på en cola-flaska när du hör “Coca-Cola” eller en bil när du hör namnet “Volvo”. Givetvis så kan du bygga in det visuella elementet senare via marknadsföring men det är lättast att börja med ett namn som skapar bilder i läsarens huvud redan från början.

3) Ett bra restaurangnamn har en positivt laddad mening.
Ord kan vara positiva, neutrala eller negativa beroende på vilka associationer som människor gör när de hör eller läser dem. Ett klassiskt exempel är skillnaden mellan “Mamma” (som har en väldigt positiv mening) och “Mor” som är ett mer neutralt ord. Om man känner till detta så är det egentligen inte så konstigt att man kallar köttbullarna för “Mammas köttbullar” och inte “Mors köttbullar”.
Vad detta betyder för dig är att när du väljer ditt restaurangnamn så försök att välja ord som är positivt laddade så att människor också associerar detta med din restaurang.

4) Ett bra restaurangnamn bör förmedla information om vad ditt företag gör.
Chansen är stor att ditt nya företag inte kommer att bli ett internationellt företag och varumärke, iallafall under företagets första verksamhetsår. Det därför viktigt att du väljer ett företagsnamn som ger dina framtida kunder ledtrådar om vad du och ditt företag faktiskt gör.
Om du lägger in ord som ger en idé om vad ditt företag gör så blir det också enklare att hitta dig i telefonkatalogen eller på internet.

5) Ett bra restaurangnamn bör vara någorlunda kort.
Ju kortare namn du väljer desto lättare blir det för dina gäster att komma ihåg det, men det är också viktigt när du marknadsför din restaurang. Restaurangnamnet bör passa in bra på visitkort, på en skylt eller i en annons.
Dessutom är det en fördel om det finns ett ledigt domännamn som stämmer precis in på det restaurangnamn du väljer, internet blir nämligen ett allt viktigare sätt för kunder att hitta företag på. Försök också om möjligt att utelämna bokstäverna ÅÄÖ eftersom de flesta har webbläsare som inte klarar av dessa tecken i domännamnet än.

6) Färgernas betydelse när du designar din logotype.
När du skall skriva ditt restaurangnamn och logo så tänk på hur viktigt färger är för människor och hur de uppfattar ett företag.
Färgvalet som du gör för ditt restaurangnamn och logo är väldigt viktigt, rött uppfattas till exempel som en aggressiv färg och dessa eldiga element förmedlar känslan av fart, upphetsning och passion. Grönt är en lugnande färg som förmedlar känslan av framsteg, pånyttfödelse och natur.
Ta inte bara fram ett restaurangnamn utan helst 3-4 stycken, det är bra när du skickar in ansökan om att få registrera ditt företagsnamn eftersom det finns en risk att ditt förstahandsval redan är upptaget.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Utemöbler till uteserveringen, en liten guide!

Publicerad

den

Av

Utemöbler

Funderar du på att köpa nya utemöbler till uteserveringen, men vet inte riktigt vad du ska välja?

Här har du då en guide där du kan se för- och och nackdelar med de vanligaste typerna av utemöbler utifrån hållbarhet och mängden underhåll.

Aluminiummöbler

Fördelar: Utemöbler av aluminium är väldigt lättskötta tack vare att de inte rostar, möglar eller slits ut i någon större omfattning. Det räcker helt enkelt att torka av dem då och då. Aluminiummöbler är p g a. sin ringa vikt lätta att flytta in på kvällarna.
Nackdelar: Precis som på alla metaller kan det bildas ärg, en grönaktig ”skorpa” på möblerna som inte är så snyggt. Det är dock inte så farligt utan kan tvättas bort. Tänk också på att ytan kan bli repig under lång tids användning.

Rottingmöbler

Det finns två typer av rottingmöbler: Naturlig rotting och konstrotting. Naturlig rotting kommer från stammen från speciella typer av palmer. Utemöbler av den här typen av rotting kan bara stå inomhus, i t ex. uterum. Utsätts de för långvarig fukt ruttnar de till slut.
Vad man brukar använda utomhus istället är konstrotting, där stolen är uppbyggd med plasttråd. Rottingmöbler finns i många olika prisklasser och det som skiljer bra konstrotting mot dålig är hur bra kvalitet plasttrådarna har. Vanligast är det tjockleken på tråden som avgör slitstyrkan. Hur bra plasttråden klarar av kyla och värme avgör också livslängden.
Fördelen med konstrotting är att dessa utemöbler är extremt lättskötta. Oftast räcker det att man spolar av dem med lite vatten då och då för att hålla smutsen borta. Det börjar bli mer och mer vanligt att man gör typ en soffhörna på uteserveringar i dag. Vi flyttar ut vardagsrummet på torget.

Utemöbler av teak

Teak är ett träslag som ursprungligen kommer från sydöstra Asien. Virket som är tungt och hårt har hög motståndskraft mot väta och angrepp, och lämpar sig därför ypperligt som material i utemöbler och på båtar. Träslaget blev populärt i väst på 50- och 60-talet. I Indien är det mycket populärt och används till allt från dörrar till möbler.
Om du bryr dig om miljön tycker jag du ska fråga butiken om de kan redogöra om virket i utemöbler är odlat eller om de växt naturligt. Gamla teakträd börjar nämligen försvinna på grund av träslagets popularitet.
Om man vill kunna behålla träets rödbruna färg krävs att man noga sköter om det. Varje år behöver man slipa och olja in träet. Gör man det inte får utemöblerna en gråfärgad yta istället.

Slutsats: Det är väldigt viktigt att man väljer utemöbler som är gjorda för offentlig miljö, att det är kraftiga stommar och bra material. Det hittar ni här www.restaurangmöbler.se

Utemöbler till uteserveringen, Utemöbler till restaurangen, Utemöbler till poolen, Utemöbler till trädgården

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Så gör du din restaurang framgångsrik även om den inte tillhör någon kedja

Publicerad

den

Av

Hur ska oberoende restaurangägare kunna konkurrera med jättarna?

Här är fem användbara tips.

Stora restaurangkedjor tar i allt större utsträckning över restaurangmarknaden. De har mycket resurser, generösa marknadsföringsbudgetar och möjligheten att köpa in sig på de bästa lägena.

1. Fokusera på kvalitet

Mat och service av hög kvalitet är de två faktorer som är viktigast för att få stamgäster. De stora kedjerestaurangerna kan sällan lägga ner samma personliga engagemang i sina restauranger, men som liten restaurangägare har du alla möjligheter att fokusera på kvalitet och att leva ut din passion för service. Du kan lära känna dina stamgästers preferenser och regelbundet stämma av att servicen och maten håller tillräckligt hög nivå. Omgivningen är viktig för att dina gäster ska trivas, restaurangmöbler av god kvalitet ger restaurangen rätt atmosfär.

2. Spinn vidare på det som gör din restaurang unik

Den oberoende restaurangens fördel är friheten att skapa en helt egen identitet, ett unikt koncept som inte finns någon annanstans. Låt dina gäster veta exakt vad som gör din restaurang så unik och speciell jämfört med andra restauranger. Med inredning, restaurangmöbler och belysning kan du skapa en unik stämning. Som oberoende restaurang kan ni snabbt ändra menyer och liknande utifrån gästernas önskemål.

3. Satsa på personalen

Oberoende restauranger konkurrerar med kedjerestaurangerna när det gäller att hitta den bästa och mest kompetenta personalen. Kedjerestaurangerna kan erbjuda karriärmöjligheter på olika restauranger och attraktiva förmåner, vilket förstås är svårt för oberoende restauranger att matcha. För att kunna konkurrera om den bästa personalen gäller det att erbjuda personalen delägarskap i restaurangen, mycket eget ansvar och ett belöningssystem som ger medarbetarna del av vinsten om det går bra. Med professionella restaurangkläder ger du personalen den rätta attityden för just din restaurang.

4. Var försiktig med att ge rabatter

Många kupongföretag, som lever på att erbjuda rabatterbjudanden till kunder, drar nytta av små restaurangers utsatthet genom att försöka lura dem. För små restauranger med stora utgifter och små marginaler är det förstås lockande att tacka ja till kupongföretagens erbjudanden, men tänk till, visserligen kan kupongerna generera merförsäljning, men eftersom du tvingas sälja till kraftiga rabatter riskerar vinsten att utebli.

5. Håll koll på hur affärerna går

Stora kedjor har tillgång till avancerade uppföljningssystem och en ekonomiavdelning som regelbundet följer upp varje restaurangs resultat. Som oberoende restaurangägare har du inte den fördelen, därför gäller det att du ständigt håller koll på dina intäkter och vinstmarginaler. Det ger dig ett övertag när du planerar verksamheten. Kom ihåg att det inte bara är god mat och bra service som får gästerna att återvända. Det är era unika faktorer och passion som får dem att vilja komma tillbaka. Om du följer dessa tips kommer det att märkas, både bland dina gäster och i restaurangens vinstmarginaler!

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB