Connect with us

Intressant

Restaurangkoncept ‒ konsten att skapa ett framgångsrikt restaurangkoncept

Publicerad

den

Restaurangkoncept ‒ konsten att skapa ett framgångsrikt restaurangkoncept

Studier visar att drygt 60 procent av alla nyöppnade restauranger går i konkurs eller tvingas stänga under de första tre åren. Uppemot 75 procent tvingas stänga inom fem år. Man kan fråga sig varför siffran är så hög? Har de arbetat med ett restaurangkoncept?

En avgörande framgångsfaktor är att inte komplicera saker och ting. Keep it simple helt enkelt. Långa menyer med för många rätter, överdimensionerade matsalar, rätter med massor av olika ingredienser, ett enormt dryckesutbud och en överarbetad inredning. Allt detta är symptom på ett och samma problem, restaurangkoncept som är alltför komplicerade.

Nytt restaurangkoncept: Utgå från gästernas smak ‒ inte din egen

Som restaurangägare kanske du blir uttråkad av traditionella menyer. För dig kanske ett restaurangbesök är lika med ett äventyr. Du kanske behöver se eller prova något du aldrig förr ätit för att bli imponerad. Det kan vara ett bidragande skäl till varför restaurangägare ofta tänker för stort när de designar sina restaurangkoncept. De utgår från sin egen smak och inser inte att deras smak och preferens utgör undantaget snarare än regeln. Restaurangägarens smak är sällan representativ för den genomsnittlige restauranggästen. Restaurangägare tror att de behöver kunna erbjuda varenda rätt som kan tillagas av de ingredienser de har tillgång till. Det är lätt att övertygas om att ett brett utbud av menyalternativ lockar en bred målgrupp, men det är helt fel. Det är nästintill omöjligt att göra alla människor nöjda. När du har för många färger i din inredning, för många möbelstilar och menyn representerar alltför många olika kök blir det svårt för gästerna att beskriva och rekommendera er. Om du försöker stå för alltför många saker samtidigt är det klokt att skippa allt överflödigt och istället låta ”Keep it simple” bli ditt nya motto.

Här är några tips som gör det lättare att renodla ditt restaurangkoncept och lyckas med restaurangen:

Välj två färger och låt all inredning utgå från dem. Du kan använda en tredje kulör som accent, men undvik att blanda in alltför många färger i restaurangens färgskala. För att gästerna ska komma ihåg restaurangen gäller det att konsekvent hålla sig till ett fåtal färger.

Begränsa din meny. Med en begränsad meny är det lättare att hålla koll på kostnaderna. Det är lättare att förbereda rätterna och enklare att kunna erbjuda en genomgående hög kvalitet. Om du väljer en relativt kort meny kan du ge snabbare service, kvalitén på maten förbättras och du kan ge snabbare service.

Håll matsalen enkel och ren. Små matsalar är lättare att sköta än stora. Om du funderar på att öppna din första restaurang bör du undvika att bygga en stor matsal med 200 platser. En stor matsal kräver mycket personal. Om din matsal för 80 personer blir full varje dag är det klokare att bygga ytterligare en matsal än att bygga ut den befintliga lokalen.

Håll dig till en marknad. Inbilla dig inte att alla människor ska komma till din restaurang, det kommer inte att hända. Om du vill attrahera alla slutar det ofta med att du inte lyckas locka några gäster överhuvudtaget. Även om maten ni lagar tilltalar en bred målgrupp så avgör restaurangens läge vem som med högst sannolikhet kommer till din restaurang. Identifiera den målgruppens ålder, kön, inkomstnivå, religion och civilstånd. De är din viktigaste målgrupp. Om ditt restaurangkoncept inte tilltalar människor i ditt närområde så har du förmodligen inget hållbart koncept som kan bli lönsamt över tid.

Erbjud rätter med lagom många ingredienser. Om du serverar rätter med alltför många ingredienser, eller rätter som kräver många handgrepp innan de kan serveras, kommer det att drabba servicenivån, som blir långsammare än nödvändigt. Håll dig istället till rätter som är enkla och lätta att tillaga. Låt ingredienserna framträda utan att dölja dem med en massa andra smaker.

Underlätta det dagliga arbetet med rätt utrustning. Se till att använda rätt restaurangmaskiner för att göra din vardag lättare.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangdiskmaskin ‒ konsten att välja rätt restaurangdiskmaskin

Publicerad

den

Av

Billiga restaurangdiskmaskiner

Restaurangdiskmaskinen är en av restaurangkökets viktigaste maskiner

En bra restaurangdiskmaskin kan diska helt rent på ett par minuter, vilket är minst sagt värdefullt när restaurangen är fullsatt och ni befinner er mitt i rusningstimmen kring lunch eller middagstid.

När du väljer diskmaskinsstorlek är mängden disk avgörande. Låt era behov avgöra maskinens kapacitet och glöm inte att räkna in en viss kapacitetshöjning om ni exempelvis skulle öka er beläggning eller göra en utbyggnad av matsalen. Restaurangdiskmaskiner finns i två utföranden: med låg och hög disktemperatur. Båda typerna har för- och nackdelar, fundera på vilken typ som matchar era behov bäst. De vanligaste typerna är underbänk-diskmaskin och huvdiskmaskin. Billiga restaurangdiskmaskiner är ofta svårt att hitta. men längst ner på sidan kan du hitta en lista på bra leverantörer.

Billig restaurangdiskmaskin

Huvdiskmaskin

Diskmaskinen är en av kökets största investeringar och viktigaste maskiner. Ta dig därför den tid du behöver för att vara säker på att du hittat exakt rätt diskmaskin som verkligen kan svara upp till era behov på kort och lång sikt. Att välja rätt diskbackar är viktigt, de vanligaste är bestickback, brickback, tallriksback och backar för koppar och fat.

 

Överväg om tilläggsutrustning behövs

Ni ska leva med den diskmaskin ni väljer i många år framöver och har därför goda skäl att fundera lite extra på om ni kan ha nytta av någon extrautrustning. Även små detaljer spelar stor roll i långa loppet när en maskin används mycket! Med tanke på att restaurangdiskmaskiner kan väga en hel del kan du behöva inkludera transport och installation i totalpriset när du jämför priset på olika modeller. Jämför också olika tillverkares garantivillkor, de kan skilja sig åt rätt rejält. De flesta har minst ett års garanti. Var försiktig med begagnade restaurangdiskmaskiner ‒ man vet aldrig hur länge de har stått utan att vara använda och då torkar packningar och slangar.

Billiga diskbackarRestaurangexperten Magnus Hellström

 

 

Billiga diskbackar

 

Restaurangdiskmaskin i Stockholm

Restaurangdiskmaskin i Malmö

Restaurangdiskmaskin i Göteborg

Restaurangdiskmaskin i Linköping

Restaurangdiskmaskin i Norrköping

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Vinkyl och dessertmonter ‒ exponering ökar försäljningen

Publicerad

den

Av

Vinkyl och dessertmonter ‒ exponering ökar försäljningen

 

Du har en genomtänkt meny med förrätter, varmrätter och desserter och en fin vinlista. Vad bra! Då gäller det att öka försäljningen, och hjälpa gästerna på traven att beställa två- eller trerätters måltider, med goda drycker till. Genom att exponera viner i vinkyl och desserter i dessertmonter, kan du påverka försäljningen positivt.

Vi utgår från att menyn är perfekt formulerad ‒ utan stavfel 😉 ‒ kanske rentav med proffsiga fotografier på varje rätts smakfulla uppläggning. Vi utgår också från att serveringspersonalen kan sin sak och vet hur man presenterar menyn på ett säljande sätt, och kan rekommendera rätter som kompletterar varandra och vad som passar att fylla glasen med till just de valen. Vad kan du då göra mer för att öka försäljningen?

Ett konkret sätt är att exponera delar av menyn i olika montrar som vinkyl och dessertmonter. Jag tänker särskilt på vinlistan och dessertmenyn, två mervärdesskapande, viktiga delar av menyn som är det är praktiskt genomförbart att exponera. Ett gott vin, en utsökt dessert att avrunda måltiden med ‒ det ger mervärde också för gästen, men ibland behövs en extra puff för att få denne att inse detta.

Exponera vinmenyn med vinkyl

Att exponera viner i en snygg vinkyl, väl synlig för gästerna, fokuserar deras intresse och skapar nyfikenhet. Utöver det snygga blickfånget, kan du samtidigt försäkra dig om rätta temperaturer för både vita och röda viner, också i en och samma vinkyl om utrymme inte finns för separata kylar.

Några saker att tänka på när du skaffar vinkyl:

● Det är väsentligt att vinkylen håller jämnt temperatur och är luktfri. Luftcirkulation åtgärdar detta och om vinkylen är utrustad med ett aktivt kolfilter, är det en detalj som bidrar till luktfrihet.
● Vinflaskorna ska förvaras vibrationsfritt, i möjligaste mån. och Det vet alla tillverkare av vinkylar, så det får man på köpet. Vill man för säkerhets skull göra ett val i sammanhanget, anses trähyllor av hävd vara det bästa hyllmaterialet för att dämpa eventuella minimala vibrationer.
● Vinkylen bör ha tonad ruta, eller ruta med UV-filter i dörren, för att inte ljuset ska påverka vinerna som förvaras i montern.
● Vinkylar med flera temperaturzoner: Den kallaste delen är vanligen längst ner och det utnyttjas så att vita viner förvaras där och röda i den övre delen av vinkylen.
● Luftfuktigheten i en vinkyl bör vara mellan 50‒75 procent. Skälet till detta är att korkarna i vinflaskorna inte ska kunna torka ut och släppa in luft som påverkar vinets smak.

Lyft fram efterrätterna i en dessertmonter

En dessertmonter med roterande glashyllor är ett effektivt sätt att exponera de aptitretande efterrätterna på din meny. Skapa ett ”måste-ha-behov” för desserterna redan när gästerna träder in i matsalen, genom att placera montern strategiskt så att de måste passera den och frestas av innehållet. Rörelsen som rotationen skapar, lockar gästernas blickar att återvända till dessertmontern, och det är precis det som är avsikten. Inbjudande vackra uppläggningar, eleganta fruktarrangemang… låt färg och form tala när du ska exponera dina måltidsavslutningar! (Många gäster vill ha något litet till dessert och drar sig om portionerna är för stora. Det kan vara bra att komma ihåg.)

… och visa dina montrar på nätet

Du har väl någon form av sociala medier? En bra idé är att uppdatera din sida med en förförisk bild på dessertmontern med jämna mellanrum. Skriv en rad om nya smaker som du erbjuder, variera med närbilder och helhetsfoton. Fotografera vinkylen också, och berätta när du får hem intressanta nyheter på vinlistan. Låt gästerna märka att det händer saker på din restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Food Truck, rullande restaurang

Publicerad

den

Av

Food Truck för snabb start

Food Truck är ett nytt sätt att starta en restaurangrörelse snabbt och i liten skala. Det kan också vara ett sätt att starta en filial till din restaurang, och på så vis hitta nya kundsegment.

Food Truck är en restaurangform som är på snabb frammarsch. Vill du starta restaurang är Food Truck en kul och bra början på karriären. Men att starta ett företag kräver alltid mycket jobb och engagemang, och ska finansieras. Det gäller här också, men skalan är liten och du behöver inte tänka på en fast restauranglokal och allt som behövs i en sådan. Affärsplanen du ska göra blir alltså inte lika omfattande.

Gör en affärsplan

I affärsplanen skriver du ner allting som rör företaget, din Food Truck, innan du startar: ● Ditt varumärke ● Din meny, och hur den ska serveras ● Tillstånd från kommunen ● F- eller FA-skattsedel ● Rätt bil ● Meny och rätt utrustning – kyla, värme, beredning ● Finansiering och budget ● Marknadsföring

Tillstånd

Du behöver tillstånd för mobil livsmedelsförsäljning, och marktillstånd som talar om var du kan stå och hur länge. Kontakta din kommun (t ex. Miljöförvaltningen och Trafikenheten ‒ kommunväxeln vet).

Din nisch

Undersök om det finns andra Food Trucks där du bor, och vad de jobbar med. Tänk sedan ut något nytt som du kan tillföra marknaden. Glöm tacos och kallas smörgåsar, rikta hellre in dig på ett sortiment du blir ensam om. Det kan vara delikatesser från något annat land , kanske läckra bakverk. En bra idé är att satsa på är hälsotrenden. En vegetarisk meny, eller veganrätter som kommer allt mer (och kan vara svårt att få tag på för uteätare). 5:2-rätter och GI-stuk är variationer på det temat. Det väsentliga är att du tror på din meny, kan den och går in till hundra procent för den. Din entusiasm kommer att lysa igenom och är en bra drivkraft i säljarbetet.

Bästa menyn är enkel att laga

Gör menyn kort och enkel att laga. Det är bättre att göra några få rätter jättebra och snabbt, än att kunderna får vänta för länge. Avpassa portionsstorleken noga, beroende på vilken typ av mat du lagar. Tänk på om det är ett huvudmål (bli mätt), eller ett mellanmål.

Hitta bästa bilen för en Food Truck

Den här typen av bil kan vara både lättare och billigare att köpa utomlands, ny som begagnad. Kolla på nätet (Tyskland, Belgien, Holland). Om totalvikten är över 3500 kg kommer din Food Truck att klassas som lastbil och då måste du ha C-körkort. Antagligen måste du bygga om den för att den ska kunna fungera som Food Truck. Innan du får ta den i drift måste den godkännas som mobil livsmedelsenhet av din kommun. Om truck blir för dyrt ‒ fundera då på en vagn istället. Finns två varianter, en variant som man kan arbeta i, ungefär som i en Food Truck, och den mindre sorten, som man står bredvid. I transporthänseende blir det som att dra en husvagn eller en kärra efter din personbil.

Utrusta din Food Truck

Restaurangutrustningen i din Food Truck får du anpassa efter vad du ska servera för typ av mat. Planera detta noggrant innan du skaffar bilen och utrustningen. Vatten och avloppstank måste finnas. Räkna med att du måste förbereda en del på annan plats än i trucken, och ha lagerutrymme med t ex. kylenheter. Matförberedelser i annan lokal, och tillstånden för detta, måste också stämmas av med din kommun. Följ alla regler och förordningar från början, då kommer jobbet att flyta smidigt.

Laga och servera med bästa hygienen

Hygien är jätteviktigt. Det ska vara lika rent och snyggt i en Food Truck som i ett restaurangkök. Jobba med din egenkontroll och ha alltid högsta hygienstandard. Det lönar sig.

Servera

Tänk miljövänligt material, vare sig du väljer en låda av något slag eller wrapping (bara det inte rinner eller läcker). Tänk servetter så att kunden kan torka av sig. Kanske våtservetter också, det beror på vad det är för typ av mat du ska servera i din Food Truck.

Klädsel

Klä dig och dina eventuella medarbetare i trevliga och fräscha arbetskläder, kanske kläder som matchar din Food Truck, dess inriktning/meny i färger eller stil. Det kostar så litet men ger ett proffsigt intryck.

Marknadsföring på nätet

Nätet är viktigaste kanalen för din marknadsföring. Du behöver en egen hemsida där du berättar vad din Food Truck heter och vilken inriktning du valt. Bilder på din Food Truck och dina rätter. Och så ska du marknadsföra dig i sociala medier. Posta nya inlägg på Facebook, Tvitter och Instagram ofta. Tala om var du ska stå och när. Berätta om nya platser du ska komma till. Ge specialerbjudanden. Bjud in dina följare att rösta på din bästa rätt, ha en tävling etc. (Skaffa t ex. coola T-shirts eller kepsar med logon som priser.) Ta snygga matbilder och lägg ut allteftersom. Se till att du blir följd och får flera följare. Marknadsföring på nätet är perfekt för en Food Truck, och passar dessutom den lilla kassan väldigt bra. Din goda mat och ditt trevliga sätt kommer också att sprida sig via mun-till-mun-metoden, genom belåtna kunder.

Kunder

Att ställa upp en Food Truck under lunchtimmarna, på ett folktätt ställe, är nog vad de flesta tänker på i planeringsstadiet. Men om du satsar på en rullande restaurang, tänk gärna ett steg längre också. Erbjud dina tjänster för catering i olika sammanhang, t ex. för företag som vid event kan ordna god mat genom att du kommer med din Food Truck, just där de håller till. Kanske du redan har kontakter du kan odla bland företagare eller i offentliga sammanhang, och kan ordna ett kontrakt för regelbundna leveranser. Använd ditt nätverk så mycket du kan för att få din Food Truck att rulla ‒ i dubbel bemärkelse.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB