Connect with us

Tips

Rätt affärssystem för framgångsrik restaurangverksamhet

Publicerad

den

Rätt affärssystem behövs för en framgångsrik restaurangverksamhet

Många drömmer om att en dag öppna en egen restaurang. För att denna dröm ska gå i uppfyllelse, finns det en del saker man bör tänka på.

Det första du bör göra när du ska starta en egen restaurang är att göra en affärsplan. Det är väldigt viktigt, oavsett vad för affärsverksamhet det gäller, att veta vad för affärsmål du har, vilken typ av restaurang du vill starta, hur mycket dina utgifter kommer att kosta och hur mycket vinst du kommer att få. För att kunna göra en effektiv och korrekt affärsplan måste du ha gjort efterforskningar inom den marknad du riktar dig till för att känna till vad som fungerar och inte fungerar, vad dina framtida kunder är ute efter och hur du tänker marknadsföra din restaurang för att nå dessa kunder.

När du har utfört din affärsplan och har en uppfattning om hur stora dina intäkter och utgifter kommer att vara, är det dags att skaffa finansiering för din nya affärsverksamhet. Hur mycket startkapital du behöver till en restaurang varierar beroende på storlek, läge och till vilken standard du tänker utrusta och inreda restaurangen. För att starta en restaurang helt från grunden, beräknar Forbes.com att det kostar mellan 600 000 till 2 miljoner kronor. Denna kostnad täcker allt från köksutrustning och matsalsinredning till bokföringsutgifter. Väljer du att köpa en befintlig restaurang kan denna kostnad minska, allt beroende på hur mycket du vill förändra existerande inredning och upplägg. Många nya restauranger stänger efter endast ett år, och oftast beror detta på att företagaren inte har lyckat spara ihop ett tillräckligt stort startkapital innan de öppnar restaurangen. Ansök efter banklån eller företagsbidrag, och överväg att be vänner, familj eller privata kapitalplacerare att investera i din restaurang.

Som vi nämnde tidigare är det viktigt att veta vilka kunder du tänker vända dig till och vad de har för behov och önskemål. Kunder väljer restaurang baserat på olika faktorer, bl.a. vart restaurangen ligger, servicenivån, vad den har för meny och hur mycket maten kostar. Trender kommer och går, och det är därför viktigt att hålla koll på hur marknaden skiftar och anpassa sig efter den. Folk vill kanske äta nyttigare på restauranger, och då kan det vara en god idé att tillämpa förändringar i menyn som reflekterar detta. Om en restaurang ligger i ett kontorsområde kanske den lämpar sig bäst som lunchrestaurang, eller ligger den nära ett bostadsområde med många barnfamiljer kan det vara bra att göra restaurangen mer barnvänlig.

Valet av lokal och hur den lokalen sedan ska se ut behöver noggrant övervägas. Till att börja med, välj en lokal som är rätt storlek. Är den för stor kommer du antingen inte att kunna tillgodose alla kunder, eller så kommer den att stå delvis tom, och inget av dessa alternativ är bra för affärerna. Vill du börja med en lite mindre lokal, se till att den inte är för liten så att du inte kan få tillräckligt med gäster för att gå med vinst, eller hitta en lokal som har potential för att utvidgas i takt med att verksamheten växer. Välj en stilren inredning, och har du ett särskilt tema på restaurangen och menyn, överväg då att ha ett liknande tema på dekoren. Men akta dig för att gå för långt med temainredningen, vissa gäster kan uppfatta detta som distraherande och avskräckande. En effektiv restaurang hittar en balans mellan funktionalitet och behaglighet, så överväg detta när du väljer inredning i din restaurang.

Sist men inte minst är det viktigt att anställa kompetent personal av hög kvalitet. Personalen i en restaurang kan hjälpa eller stjälpa verksamheten, då de ofta är det allra första en gäst lägger märke till. Utbilda din personal väl och se till att de alltid ser ut och beter sig trevligt och professionellt. Anställ tillräckligt med personal så att gäster inte behöver vänta för länge, men se till att du inte har för många som arbetar så att de inte har tillräckligt att göra. Allteftersom restaurangen och verksamheten utvecklas och växer, samtidigt som ditt ansvar och dina arbetsuppgifter växer, kan det vara en god idé att tillämpa olika datorprogram och affärssystem som hjälper dig att effektivisera och optimera din verksamhet genom resursplanering. Gemensamt för alla affärssystem är att de kan hantera alla personalfrågor, från rekrytering och bokföring till lönebetalningar. Många leverantörer av affärssystem har numera programpaket som dessutom är specialutformade för restaurangbranschen. Dessa kan övervaka inköp av råvaror, kontrollera hur mycket som förbrukas och vart besparingar kan göras genom att ändra beställningar för a minska slöseri, och dessutom fungera som en databas och organisera menyer och recept. Har du mer än en restaurang effektiviserar ett affärssystem alla restauranger och ser till att tillämpningar sker inom hela organisationen. Innan du vet ordet av det så har du skapat en framgångsrik restaurangverksamhet som bara blir bättre och bättre!

Lucy Andersson

För mer information, kontakta Lucy Andersson: lucy.andersson@searchlaboratory.com

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Catering

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Publicerad

den

Av

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Coronavirusets spridning vänder upp och ner på vanliga rutiner. De ekonomiska konsekvenserna bara växer. Restauranger och caféer får allt färre gäster när rekommendationerna från myndigheterna är att undvika både folksamlingar och sociala sammanhang.

 

I detta krisläge gäller det att fokusera på vad du kan kontrollera själv. Finns det något du kan göra för att justera och anpassa din verksamhet utifrån den rådande situationen? Hur ska du möta upp kunderna som vill ha bra krogmat i coronatider? Och hur ska du kunna sysselsätta dina medarbetare när den riktiga restaurangservicen ligger nere? Några tips ges som kan hjälpa till att få in vissa intäkter ges här.

 

Take Away och hemleveranser

Alla måste äta och folk tröttnar på sin hamstrade pasta. För att liva upp hemmasittandet kommer kunderna vilja beställa hämtmat och gärna få maten hemkörd. Har du inte Take Away och hemleveranser redan – då är det dags att börja nu. Fokusera på ditt närområde så att det är lätt för kunderna att ta sig till dig och, omvänt, det går snabbt att köra ut till kunderna. Personal som i vanliga fall arbetar med servering kanske kan hjälpa till med utkörning. Räkna med att kunderna kan vänta i snitt ungefär en halvtimme från beställning till leverans.

 

Drive Through och Walk Through

Att handla hämtmaten från bilen innebär minsta möjliga direktkontakt med andra, ett bra alternativ i dessa tider. Är din restaurang placerad så att det är lätt att stanna till med bilen utanför? En variant på temat Take Away är att arbeta med Drive Through. Förbered så att maten kan levereras till bilen inom ett par, tre minuter. Kan inte bilar stanna till utanför, kan en möjlighet vara att helt enkelt öppna en Walk Through och sälja paketerad mat genom ett fönster, som en ”lucka i väggen”

 

Catering

Catering är verkligen viktigt i dessa tider. Erbjud förbeställning av färdiga luncher och middagar med ett visst antal portioner och kör ut till kunden. Ändra menyn varje vecka och använd gärna lokala råvaruleverantörer. Locka till merförsäljning med erbjudanden – köper kunden över en viss summa skickar du till exempel med aptitretare att börja måltiden med eller något gott till kaffet på maten …

 

Vad behöver jag?

Håll maten varm – eller kall – med thermoboxar, värmeboxar eller kylboxar. Tänk på att skaffa bra förpackningsmaterial för Take Away-mat, det finns många varianter av engångsartiklar att välja emellan: Hämtboxar i olika modeller, odelade eller med flera fack. Matboxar av sockerrör. Soppskålar med lock, salladsskålar med lock. Sandwichlådor. Lunchlådor med handtag.

 

Kommunicera

Berätta om vad du erbjuder i dina sociala medier, till exempel Facebook och Instagram. Har du möjlighet att integrera bokning av de olika rätterna på din hemsida är det bra.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangnamn, skapa ett som passar dig!

Publicerad

den

Av

Restaurangnamn

VAD ÄR ETT BRA RESTAURANGNAMN?

Är det här ett bra namn? ”Restaurang Alkis”

Ett bra restaurangnamn är ett namn som attraherar kunder.
Att skapa ett bra restaurangnamn är en process som kräver lite eftertanke, men det är också en av de viktigaste saker du kommer att göra när du skall starta en restaurang.
Startar du din verksamhet med ett dåligt namn och en dålig logo är det som att spela golf med bara en klubba, du kanske lyckas få in en del bollar i hålet men det är svårare än det borde vara.
Så hur skapar du ett bra restaurangnamn?

Du kan t. ex. dra samman familj, vänner eller kollegor och brainstorma fram ett bra restaurangnamn efter de följande sex reglerna, eller om du är kreativ, göra det helt själv:

1) Ett bra restaurangnamn bör vara lätt att komma ihåg, men också lätt att stava.
Det är en självklarhet att det ska vara lätt för dina gäster att komma ihåg ditt restaurangnamn, men de måste också ha lätt att hitta och skriva ditt namn. Oavsett om det är på papper, via telefon eller på nätet. Så att välja ett restaurangnamn som “Ahyrkawellyn” är inte att rekommendera.
Det är en fördel om ditt restaurangnamn är unikt men om det är svårt att stava så är det ingen bra idé att välja det. Exempel på unika namn som också är lätt att stava till är Volvo, Ikea eller Google.

2) Ett bra företagsnamn behöver ett visuellt element.
Vad ser du i ditt huvud när du hör eller läser namnet “Ahyrkawellyn”? Ingenting?
De flesta människor visualiserar ingenting när de läser eller hör det namnet, men oftast är vi “programmerade” att se bilder när vi hör ett restaurangnamn.
T.ex. så tänker du kanske på en cola-flaska när du hör “Coca-Cola” eller en bil när du hör namnet “Volvo”. Givetvis så kan du bygga in det visuella elementet senare via marknadsföring men det är lättast att börja med ett namn som skapar bilder i läsarens huvud redan från början.

3) Ett bra restaurangnamn har en positivt laddad mening.
Ord kan vara positiva, neutrala eller negativa beroende på vilka associationer som människor gör när de hör eller läser dem. Ett klassiskt exempel är skillnaden mellan “Mamma” (som har en väldigt positiv mening) och “Mor” som är ett mer neutralt ord. Om man känner till detta så är det egentligen inte så konstigt att man kallar köttbullarna för “Mammas köttbullar” och inte “Mors köttbullar”.
Vad detta betyder för dig är att när du väljer ditt restaurangnamn så försök att välja ord som är positivt laddade så att människor också associerar detta med din restaurang.

4) Ett bra restaurangnamn bör förmedla information om vad ditt företag gör.
Chansen är stor att ditt nya företag inte kommer att bli ett internationellt företag och varumärke, iallafall under företagets första verksamhetsår. Det därför viktigt att du väljer ett företagsnamn som ger dina framtida kunder ledtrådar om vad du och ditt företag faktiskt gör.
Om du lägger in ord som ger en idé om vad ditt företag gör så blir det också enklare att hitta dig i telefonkatalogen eller på internet.

5) Ett bra restaurangnamn bör vara någorlunda kort.
Ju kortare namn du väljer desto lättare blir det för dina gäster att komma ihåg det, men det är också viktigt när du marknadsför din restaurang. Restaurangnamnet bör passa in bra på visitkort, på en skylt eller i en annons.
Dessutom är det en fördel om det finns ett ledigt domännamn som stämmer precis in på det restaurangnamn du väljer, internet blir nämligen ett allt viktigare sätt för kunder att hitta företag på. Försök också om möjligt att utelämna bokstäverna ÅÄÖ eftersom de flesta har webbläsare som inte klarar av dessa tecken i domännamnet än.

6) Färgernas betydelse när du designar din logotype.
När du skall skriva ditt restaurangnamn och logo så tänk på hur viktigt färger är för människor och hur de uppfattar ett företag.
Färgvalet som du gör för ditt restaurangnamn och logo är väldigt viktigt, rött uppfattas till exempel som en aggressiv färg och dessa eldiga element förmedlar känslan av fart, upphetsning och passion. Grönt är en lugnande färg som förmedlar känslan av framsteg, pånyttfödelse och natur.
Ta inte bara fram ett restaurangnamn utan helst 3-4 stycken, det är bra när du skickar in ansökan om att få registrera ditt företagsnamn eftersom det finns en risk att ditt förstahandsval redan är upptaget.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Utemöbler till uteserveringen, en liten guide!

Publicerad

den

Av

Utemöbler

Funderar du på att köpa nya utemöbler till uteserveringen, men vet inte riktigt vad du ska välja?

Här har du då en guide där du kan se för- och och nackdelar med de vanligaste typerna av utemöbler utifrån hållbarhet och mängden underhåll.

Aluminiummöbler

Fördelar: Utemöbler av aluminium är väldigt lättskötta tack vare att de inte rostar, möglar eller slits ut i någon större omfattning. Det räcker helt enkelt att torka av dem då och då. Aluminiummöbler är p g a. sin ringa vikt lätta att flytta in på kvällarna.
Nackdelar: Precis som på alla metaller kan det bildas ärg, en grönaktig ”skorpa” på möblerna som inte är så snyggt. Det är dock inte så farligt utan kan tvättas bort. Tänk också på att ytan kan bli repig under lång tids användning.

Rottingmöbler

Det finns två typer av rottingmöbler: Naturlig rotting och konstrotting. Naturlig rotting kommer från stammen från speciella typer av palmer. Utemöbler av den här typen av rotting kan bara stå inomhus, i t ex. uterum. Utsätts de för långvarig fukt ruttnar de till slut.
Vad man brukar använda utomhus istället är konstrotting, där stolen är uppbyggd med plasttråd. Rottingmöbler finns i många olika prisklasser och det som skiljer bra konstrotting mot dålig är hur bra kvalitet plasttrådarna har. Vanligast är det tjockleken på tråden som avgör slitstyrkan. Hur bra plasttråden klarar av kyla och värme avgör också livslängden.
Fördelen med konstrotting är att dessa utemöbler är extremt lättskötta. Oftast räcker det att man spolar av dem med lite vatten då och då för att hålla smutsen borta. Det börjar bli mer och mer vanligt att man gör typ en soffhörna på uteserveringar i dag. Vi flyttar ut vardagsrummet på torget.

Utemöbler av teak

Teak är ett träslag som ursprungligen kommer från sydöstra Asien. Virket som är tungt och hårt har hög motståndskraft mot väta och angrepp, och lämpar sig därför ypperligt som material i utemöbler och på båtar. Träslaget blev populärt i väst på 50- och 60-talet. I Indien är det mycket populärt och används till allt från dörrar till möbler.
Om du bryr dig om miljön tycker jag du ska fråga butiken om de kan redogöra om virket i utemöbler är odlat eller om de växt naturligt. Gamla teakträd börjar nämligen försvinna på grund av träslagets popularitet.
Om man vill kunna behålla träets rödbruna färg krävs att man noga sköter om det. Varje år behöver man slipa och olja in träet. Gör man det inte får utemöblerna en gråfärgad yta istället.

Slutsats: Det är väldigt viktigt att man väljer utemöbler som är gjorda för offentlig miljö, att det är kraftiga stommar och bra material. Det hittar ni här www.restaurangmöbler.se

Utemöbler till uteserveringen, Utemöbler till restaurangen, Utemöbler till poolen, Utemöbler till trädgården

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB