Connect with us

Tips

Öka lönsamheten på din restaurang

Publicerad

den

Det finns många knep och åtgärder som kan öka din restaurangs lönsamhet. Vi har samlat några av de absolut bästa, exempelvis att erbjuda smårätter, renovera restaurangen, förnya menyn och samtidigt värna om storsäljande klassiker.

 

Erbjud smårätter. Genom att erbjuda dina huvudrätter i mindre versioner kan gäster njuta av flera goda rätter. Öka gästens valfrihet genom att erbjuda era storsäljande rätter i både stora och små varianter, då blir favoriterna tillgängliga för fler. Ytterligare ett knep är att introducera en särskild avhämtningsmeny. Genom att erbjuda en skräddarsydd avhämtningsmeny med rätter och priser som anpassats till en målgrupp som gärna tar med sig sin mat upplever den gästkategorin att du har ansträngt dig för att skräddarsy ett upplägg som passar dem. Avhämtningskunder hamnar annars lätt ”vid sidan av” och får nöja sig med samma utbud av rätter som gästerna som äter i lokalen.

Följ upp och minska svinnet

Ett tredje tips för ökad lönsamhet är att möblera om och omdisponera restaurangens ytor. Genom att ge din restaurang ett välkommet ansiktslyft kan gästernas betalningsvilja öka. Att gå in på en fräsch restaurang som känns modern och trendig attraherar fler gäster och gör dina stamgäster mer benägna att förbli din restaurang trogen. Renoveringen kostar visserligen pengar, men betrakta det som en långsiktig investering som nästan garanterat ökar restaurangens lönsamhet på sikt. Du kan också passa på att utöka din meny, men glöm inte bort stamgästernas favoriträtter.

Det är bra att ständigt förnya din meny, men värna om era storsäljande klassiker. Somliga gäster söker i första hand efter sina favoriträtter, medan andra föredrar nyskapande rätter. Genom att erbjuda båda dessa kategorier kan du tillfredsställa fler målgrupper. En fråga du kan ställa dig själv om du vill öka lönsamheten är ”Får vi betalt för allt vi säljer?” När ni har många gäster kanske du glömmer eller struntar i att ta betalt för påfyllning av dryck, extra dressing, extra bröd eller andra extrabeställningar. På kort sikt gör det ingen större skillnad för omsättningen, men på lång sikt kan detta onödiga ”svinn” påverka lönsamheten negativt.

Ta betalt för extrabeställningar, även när restaurangen är fullsatt

Var därför noga med att alltid ta betalt, även för små extrabeställningar och även om det är stressigt och många gäster. Ett annat sätt att öka lönsamheten är förstås att minska kostnaderna. Råvarukostnader och personalkostnader kan minskas utan att kvalitén nödvändigtvis behöver minska. Nyckeln till att minska dessa kostnader är att ständigt följa upp hur kostnaderna utvecklar sig över tid. Genom att föra noggrann statistik kan du komma åt onödigt svinn eller portioner som är omotiverat stora. Du kan också optimera din bemanning på ett smart sätt om du följer upp vilka tider du behöver flest medarbetare och när du klarar dig med en lägre bemanning.

Se till att ha riktigt bra koll på såväl personal som råvarukostnader, de har stor inverkan på lönsamheten. Det hjälper dig också att göra precis rätt beställningar av rätt mängd råvaror i rätt tid och att dimensionera din bemanning utifrån dina aktuella behov.

Ytterligare ett sätt att öka lönsamheten är att öka försäljningen till dina stamkunder. Fråga dig själv vad du kan göra för att dina stamgäster ska vilja besöka dig oftare och hur du kan få dem att rekommendera din restaurang till fler i din bekantskapskrets.

Fler tips kommer från

magnus hellström2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

annons22




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Restaurangutrustning leasing ‒ är det bättre att hyra/leasa din restaurangutrustning?

Publicerad

den

Av

Så gör du en bra affär när du ska leasa restaurangutrustning

 

Vissa typer av restaurangutrustning är mer lönsamma att hyra/leasa än att köpa. Diskmaskiner, kaffemaskiner och ismaskiner är ofta betydligt bättre att hyra/leasa än att köpa. En stor fördel med att leasa är att det kan göra investeringskostnaderna mindre när du öppnar en ny restaurang. Här är några värdfulla tips på vägen för dig som vill leasa restaurangutrustning.

1. Jämför olika leasingleverantörer. Du kan överraskas av hur många företag som erbjuder restaurangutrustning för leasing. Ta reda på vilken typ av service leasingleverantören kan erbjuda och jämför olika aktörer. Hur ofta kommer leverantören och rengör utrustningen, kommer de ut till dig och installerar den?

2. Jämför leasing med att köpa begagnad restaurangutrustning. Räkna på vad en leasinglösning kostar totalt sett över tiden och jämför det med vad det skulle kosta dig att istället köpa utrustningen begagnad. Även om det kanske är billigare att köpa begagnad restaurangutrustning bör du vara medveten om att det sällan finns några garantier på begagnade produkter.

3. Läs det finstilta i avtalen. Ta reda på hur länge leasingavtalet gäller och vad som händer om du behöver avsluta det i förtid. Restauranger som går i konkurs kan ofta räkna med stora kostnader om de exempelvis måste avbryta leasingkontrakt på en diskmaskin i förtid.

4. Var beredd på att leasingleverantören kollar din ekonomi. Räkna med att det företag som leasar utrustning till dig vill vara så säkra som möjligt på att du ska kunna betala leasingavgiften framöver. De gör därför noggranna bakgrundskontroller av din ekonomi, ungefär som när man ansöker om ett banklån.

5. Håll utkik efter gratiserbjudanden från leverantörer. Somliga dryckesleverantörer låter dig hyra en ölkyl gratis om du säljer deras produkter. Det kan vara värt att överväga om du vill sänka restaurangens kostnader. Men glöm inte att inget är gratis här i världen, oftast tar de igen den kostnaden på mindre rabatter på öl och läsk.

Restaurangexperten Magnus Hellström

restaurangmaskiner

Restaurangutrustning leasing ‒ du förhandlar fram en offert hos restaurangmaskiner.net

Välj finansieringsupplägg

Leasing är en form av långtidshyra där restaurangföretaget fördelar kostnaden över tiden. Restaurangmaskiner.net äger objektet och du nyttjar det. Objektet tas normalt inte upp som en tillgång i din balansräkning och belastar inte företagets långfristiga skulder. Efter leasingperiodens slut löser du avtalet till ett förutbestämt restvärde, i regel 10‒20 procent av maskinpriset. Leasing binder inte kapital, är lätt att budgetera och kan anpassas till intäkterna. Avgiften är skattemässigt avdragsgill.

Vad kostar det?

Hur mycket det kostar och vilket upplägg du bör välja beror bland annat på dina behov och ditt företags förutsättningar. Ring www.restaurangmaskiner.net 013-327 00 80 för bästa erbjudande.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Utemöbler till uteserveringen, en liten guide!

Publicerad

den

Av

Utemöbler

Funderar du på att köpa nya utemöbler till uteserveringen, men vet inte riktigt vad du ska välja?

Här har du då en guide där du kan se för- och och nackdelar med de vanligaste typerna av utemöbler utifrån hållbarhet och mängden underhåll.

Aluminiummöbler

Fördelar: Utemöbler av aluminium är väldigt lättskötta tack vare att de inte rostar, möglar eller slits ut i någon större omfattning. Det räcker helt enkelt att torka av dem då och då. Aluminiummöbler är p g a. sin ringa vikt lätta att flytta in på kvällarna.
Nackdelar: Precis som på alla metaller kan det bildas ärg, en grönaktig ”skorpa” på möblerna som inte är så snyggt. Det är dock inte så farligt utan kan tvättas bort. Tänk också på att ytan kan bli repig under lång tids användning.

Rottingmöbler

Det finns två typer av rottingmöbler: Naturlig rotting och konstrotting. Naturlig rotting kommer från stammen från speciella typer av palmer. Utemöbler av den här typen av rotting kan bara stå inomhus, i t ex. uterum. Utsätts de för långvarig fukt ruttnar de till slut.
Vad man brukar använda utomhus istället är konstrotting, där stolen är uppbyggd med plasttråd. Rottingmöbler finns i många olika prisklasser och det som skiljer bra konstrotting mot dålig är hur bra kvalitet plasttrådarna har. Vanligast är det tjockleken på tråden som avgör slitstyrkan. Hur bra plasttråden klarar av kyla och värme avgör också livslängden.
Fördelen med konstrotting är att dessa utemöbler är extremt lättskötta. Oftast räcker det att man spolar av dem med lite vatten då och då för att hålla smutsen borta. Det börjar bli mer och mer vanligt att man gör typ en soffhörna på uteserveringar i dag. Vi flyttar ut vardagsrummet på torget.

Utemöbler av teak

Teak är ett träslag som ursprungligen kommer från sydöstra Asien. Virket som är tungt och hårt har hög motståndskraft mot väta och angrepp, och lämpar sig därför ypperligt som material i utemöbler och på båtar. Träslaget blev populärt i väst på 50- och 60-talet. I Indien är det mycket populärt och används till allt från dörrar till möbler.
Om du bryr dig om miljön tycker jag du ska fråga butiken om de kan redogöra om virket i utemöbler är odlat eller om de växt naturligt. Gamla teakträd börjar nämligen försvinna på grund av träslagets popularitet.
Om man vill kunna behålla träets rödbruna färg krävs att man noga sköter om det. Varje år behöver man slipa och olja in träet. Gör man det inte får utemöblerna en gråfärgad yta istället.

Slutsats: Det är väldigt viktigt att man väljer utemöbler som är gjorda för offentlig miljö, att det är kraftiga stommar och bra material. Det hittar ni här www.restaurangmöbler.se

Utemöbler till uteserveringen, Utemöbler till restaurangen, Utemöbler till poolen, Utemöbler till trädgården

annons22




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Ljudabsorbenter: Dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna.

Publicerad

den

Av

Nöjdare kunder och friskare personal med ljudabsorbenter (bullerdämpare)?

Buller är det miljöproblem som påverkar flest människor i Sverige, enligt Socialstyrelsens miljöhälsorapport 2009. Framförallt handlar det om störande ljud av olika slag, som exempelvis röster, musik, slammer, steg och mycket annat. Sådant ljud påverkar inte bara samtal med andra, det kan även få stora konsekvenser för hälsa och livskvalitet på kort och lång sikt. Det sliter på oss, påverkar koncentration och minne och sänker vår prestationsförmåga. Vi mår helt enkelt sämre.

Resturanger är väldigt vanliga mötesplatser. Där träffas vi inte bara för att äta en bit mat utan också för att umgås. Därför är det knappast förvånande att nio utav tio, i alla åldrar, säger att de anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de träffar sina vänner på caféer, resturanger och liknande. Ändå uppger varannan person att de ofta/ibland har svårt att höra och samtala på dessa platser på grund av stimmig och högljudd ljudmiljö.

Det är även viktigt att tänka på hur personalen upplever ljudnivån, det är trots allt de som ska arbeta i denna miljö. Omkring 39 % av medlemmarna i Hotell och restaurangfacket tycker att ljudmiljön på jobbet är ett problem, varje dag. Inom detta yrke är det naturligtvis viktigt att höra vad kunden säger, men också de personer som inte har någon kundkontakt utan som arbetar exempelvis i köket måste kunna kommunicera relativt obehindrat med varandra för att arbetet skall kunna fungera.

En bra ljudmiljö på resturangen innebär inte tystnad, utan att skapa utrymme för det ljud som får gästerna att trivas. En restauranglokal kan med fördel designas så den innehåller flera olika ljudmiljöer, med olika stämning och funktion, utan att dessa ljudmiljöer stör varandra. Har du till exempel en matsalsdel och en del för dansgolv, kan du med hjälp av ljudabsorbenter dämpa matsalsdelen så att den är lugn och samtalsvänlig medan dansgolvet bjuder på musik och en högre ljudnivå.

Hela 93 % av Sveriges befolkning anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de går på restaurang. Kunden har alltid rätt heter det, men när det gäller ljudmiljön på restauranger har kundens önskemål uppenbarligen inte nått fram. Ett tips är att lyssna på gästerna och skaffa ljudabsorbenter (bullerdämpare).

Med andra ord: dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna.

HRF Novus 2009

Kakofonien 2009 (www.hrf.se)




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB