Connect with us

Tips

Öka lönsamheten på din restaurang

Publicerad

den

Det finns många knep och åtgärder som kan öka din restaurangs lönsamhet. Vi har samlat några av de absolut bästa, exempelvis att erbjuda smårätter, renovera restaurangen, förnya menyn och samtidigt värna om storsäljande klassiker.

 

Erbjud smårätter. Genom att erbjuda dina huvudrätter i mindre versioner kan gäster njuta av flera goda rätter. Öka gästens valfrihet genom att erbjuda era storsäljande rätter i både stora och små varianter, då blir favoriterna tillgängliga för fler. Ytterligare ett knep är att introducera en särskild avhämtningsmeny. Genom att erbjuda en skräddarsydd avhämtningsmeny med rätter och priser som anpassats till en målgrupp som gärna tar med sig sin mat upplever den gästkategorin att du har ansträngt dig för att skräddarsy ett upplägg som passar dem. Avhämtningskunder hamnar annars lätt ”vid sidan av” och får nöja sig med samma utbud av rätter som gästerna som äter i lokalen.

Följ upp och minska svinnet

Ett tredje tips för ökad lönsamhet är att möblera om och omdisponera restaurangens ytor. Genom att ge din restaurang ett välkommet ansiktslyft kan gästernas betalningsvilja öka. Att gå in på en fräsch restaurang som känns modern och trendig attraherar fler gäster och gör dina stamgäster mer benägna att förbli din restaurang trogen. Renoveringen kostar visserligen pengar, men betrakta det som en långsiktig investering som nästan garanterat ökar restaurangens lönsamhet på sikt. Du kan också passa på att utöka din meny, men glöm inte bort stamgästernas favoriträtter.

Det är bra att ständigt förnya din meny, men värna om era storsäljande klassiker. Somliga gäster söker i första hand efter sina favoriträtter, medan andra föredrar nyskapande rätter. Genom att erbjuda båda dessa kategorier kan du tillfredsställa fler målgrupper. En fråga du kan ställa dig själv om du vill öka lönsamheten är ”Får vi betalt för allt vi säljer?” När ni har många gäster kanske du glömmer eller struntar i att ta betalt för påfyllning av dryck, extra dressing, extra bröd eller andra extrabeställningar. På kort sikt gör det ingen större skillnad för omsättningen, men på lång sikt kan detta onödiga ”svinn” påverka lönsamheten negativt.

Ta betalt för extrabeställningar, även när restaurangen är fullsatt

Var därför noga med att alltid ta betalt, även för små extrabeställningar och även om det är stressigt och många gäster. Ett annat sätt att öka lönsamheten är förstås att minska kostnaderna. Råvarukostnader och personalkostnader kan minskas utan att kvalitén nödvändigtvis behöver minska. Nyckeln till att minska dessa kostnader är att ständigt följa upp hur kostnaderna utvecklar sig över tid. Genom att föra noggrann statistik kan du komma åt onödigt svinn eller portioner som är omotiverat stora. Du kan också optimera din bemanning på ett smart sätt om du följer upp vilka tider du behöver flest medarbetare och när du klarar dig med en lägre bemanning.

Se till att ha riktigt bra koll på såväl personal som råvarukostnader, de har stor inverkan på lönsamheten. Det hjälper dig också att göra precis rätt beställningar av rätt mängd råvaror i rätt tid och att dimensionera din bemanning utifrån dina aktuella behov.

Ytterligare ett sätt att öka lönsamheten är att öka försäljningen till dina stamkunder. Fråga dig själv vad du kan göra för att dina stamgäster ska vilja besöka dig oftare och hur du kan få dem att rekommendera din restaurang till fler i din bekantskapskrets.

Fler tips kommer från

magnus hellström2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

annons22




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Catering

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Publicerad

den

Av

Coronakris – hur ska restaurangen överleva?

Coronavirusets spridning vänder upp och ner på vanliga rutiner. De ekonomiska konsekvenserna bara växer. Restauranger och caféer får allt färre gäster när rekommendationerna från myndigheterna är att undvika både folksamlingar och sociala sammanhang.

 

I detta krisläge gäller det att fokusera på vad du kan kontrollera själv. Finns det något du kan göra för att justera och anpassa din verksamhet utifrån den rådande situationen? Hur ska du möta upp kunderna som vill ha bra krogmat i coronatider? Och hur ska du kunna sysselsätta dina medarbetare när den riktiga restaurangservicen ligger nere? Några tips ges som kan hjälpa till att få in vissa intäkter ges här.

 

Take Away och hemleveranser

Alla måste äta och folk tröttnar på sin hamstrade pasta. För att liva upp hemmasittandet kommer kunderna vilja beställa hämtmat och gärna få maten hemkörd. Har du inte Take Away och hemleveranser redan – då är det dags att börja nu. Fokusera på ditt närområde så att det är lätt för kunderna att ta sig till dig och, omvänt, det går snabbt att köra ut till kunderna. Personal som i vanliga fall arbetar med servering kanske kan hjälpa till med utkörning. Räkna med att kunderna kan vänta i snitt ungefär en halvtimme från beställning till leverans.

 

Drive Through och Walk Through

Att handla hämtmaten från bilen innebär minsta möjliga direktkontakt med andra, ett bra alternativ i dessa tider. Är din restaurang placerad så att det är lätt att stanna till med bilen utanför? En variant på temat Take Away är att arbeta med Drive Through. Förbered så att maten kan levereras till bilen inom ett par, tre minuter. Kan inte bilar stanna till utanför, kan en möjlighet vara att helt enkelt öppna en Walk Through och sälja paketerad mat genom ett fönster, som en ”lucka i väggen”

 

Catering

Catering är verkligen viktigt i dessa tider. Erbjud förbeställning av färdiga luncher och middagar med ett visst antal portioner och kör ut till kunden. Ändra menyn varje vecka och använd gärna lokala råvaruleverantörer. Locka till merförsäljning med erbjudanden – köper kunden över en viss summa skickar du till exempel med aptitretare att börja måltiden med eller något gott till kaffet på maten …

 

Vad behöver jag?

Håll maten varm – eller kall – med thermoboxar, värmeboxar eller kylboxar. Tänk på att skaffa bra förpackningsmaterial för Take Away-mat, det finns många varianter av engångsartiklar att välja emellan: Hämtboxar i olika modeller, odelade eller med flera fack. Matboxar av sockerrör. Soppskålar med lock, salladsskålar med lock. Sandwichlådor. Lunchlådor med handtag.

 

Kommunicera

Berätta om vad du erbjuder i dina sociala medier, till exempel Facebook och Instagram. Har du möjlighet att integrera bokning av de olika rätterna på din hemsida är det bra.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangnamn, skapa ett som passar dig!

Publicerad

den

Av

Restaurangnamn

VAD ÄR ETT BRA RESTAURANGNAMN?

Är det här ett bra namn? ”Restaurang Alkis”

Ett bra restaurangnamn är ett namn som attraherar kunder.
Att skapa ett bra restaurangnamn är en process som kräver lite eftertanke, men det är också en av de viktigaste saker du kommer att göra när du skall starta en restaurang.
Startar du din verksamhet med ett dåligt namn och en dålig logo är det som att spela golf med bara en klubba, du kanske lyckas få in en del bollar i hålet men det är svårare än det borde vara.
Så hur skapar du ett bra restaurangnamn?

Du kan t. ex. dra samman familj, vänner eller kollegor och brainstorma fram ett bra restaurangnamn efter de följande sex reglerna, eller om du är kreativ, göra det helt själv:

1) Ett bra restaurangnamn bör vara lätt att komma ihåg, men också lätt att stava.
Det är en självklarhet att det ska vara lätt för dina gäster att komma ihåg ditt restaurangnamn, men de måste också ha lätt att hitta och skriva ditt namn. Oavsett om det är på papper, via telefon eller på nätet. Så att välja ett restaurangnamn som “Ahyrkawellyn” är inte att rekommendera.
Det är en fördel om ditt restaurangnamn är unikt men om det är svårt att stava så är det ingen bra idé att välja det. Exempel på unika namn som också är lätt att stava till är Volvo, Ikea eller Google.

2) Ett bra företagsnamn behöver ett visuellt element.
Vad ser du i ditt huvud när du hör eller läser namnet “Ahyrkawellyn”? Ingenting?
De flesta människor visualiserar ingenting när de läser eller hör det namnet, men oftast är vi “programmerade” att se bilder när vi hör ett restaurangnamn.
T.ex. så tänker du kanske på en cola-flaska när du hör “Coca-Cola” eller en bil när du hör namnet “Volvo”. Givetvis så kan du bygga in det visuella elementet senare via marknadsföring men det är lättast att börja med ett namn som skapar bilder i läsarens huvud redan från början.

3) Ett bra restaurangnamn har en positivt laddad mening.
Ord kan vara positiva, neutrala eller negativa beroende på vilka associationer som människor gör när de hör eller läser dem. Ett klassiskt exempel är skillnaden mellan “Mamma” (som har en väldigt positiv mening) och “Mor” som är ett mer neutralt ord. Om man känner till detta så är det egentligen inte så konstigt att man kallar köttbullarna för “Mammas köttbullar” och inte “Mors köttbullar”.
Vad detta betyder för dig är att när du väljer ditt restaurangnamn så försök att välja ord som är positivt laddade så att människor också associerar detta med din restaurang.

4) Ett bra restaurangnamn bör förmedla information om vad ditt företag gör.
Chansen är stor att ditt nya företag inte kommer att bli ett internationellt företag och varumärke, iallafall under företagets första verksamhetsår. Det därför viktigt att du väljer ett företagsnamn som ger dina framtida kunder ledtrådar om vad du och ditt företag faktiskt gör.
Om du lägger in ord som ger en idé om vad ditt företag gör så blir det också enklare att hitta dig i telefonkatalogen eller på internet.

5) Ett bra restaurangnamn bör vara någorlunda kort.
Ju kortare namn du väljer desto lättare blir det för dina gäster att komma ihåg det, men det är också viktigt när du marknadsför din restaurang. Restaurangnamnet bör passa in bra på visitkort, på en skylt eller i en annons.
Dessutom är det en fördel om det finns ett ledigt domännamn som stämmer precis in på det restaurangnamn du väljer, internet blir nämligen ett allt viktigare sätt för kunder att hitta företag på. Försök också om möjligt att utelämna bokstäverna ÅÄÖ eftersom de flesta har webbläsare som inte klarar av dessa tecken i domännamnet än.

6) Färgernas betydelse när du designar din logotype.
När du skall skriva ditt restaurangnamn och logo så tänk på hur viktigt färger är för människor och hur de uppfattar ett företag.
Färgvalet som du gör för ditt restaurangnamn och logo är väldigt viktigt, rött uppfattas till exempel som en aggressiv färg och dessa eldiga element förmedlar känslan av fart, upphetsning och passion. Grönt är en lugnande färg som förmedlar känslan av framsteg, pånyttfödelse och natur.
Ta inte bara fram ett restaurangnamn utan helst 3-4 stycken, det är bra när du skickar in ansökan om att få registrera ditt företagsnamn eftersom det finns en risk att ditt förstahandsval redan är upptaget.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Utemöbler till uteserveringen, en liten guide!

Publicerad

den

Av

Utemöbler

Funderar du på att köpa nya utemöbler till uteserveringen, men vet inte riktigt vad du ska välja?

Här har du då en guide där du kan se för- och och nackdelar med de vanligaste typerna av utemöbler utifrån hållbarhet och mängden underhåll.

Aluminiummöbler

Fördelar: Utemöbler av aluminium är väldigt lättskötta tack vare att de inte rostar, möglar eller slits ut i någon större omfattning. Det räcker helt enkelt att torka av dem då och då. Aluminiummöbler är p g a. sin ringa vikt lätta att flytta in på kvällarna.
Nackdelar: Precis som på alla metaller kan det bildas ärg, en grönaktig ”skorpa” på möblerna som inte är så snyggt. Det är dock inte så farligt utan kan tvättas bort. Tänk också på att ytan kan bli repig under lång tids användning.

Rottingmöbler

Det finns två typer av rottingmöbler: Naturlig rotting och konstrotting. Naturlig rotting kommer från stammen från speciella typer av palmer. Utemöbler av den här typen av rotting kan bara stå inomhus, i t ex. uterum. Utsätts de för långvarig fukt ruttnar de till slut.
Vad man brukar använda utomhus istället är konstrotting, där stolen är uppbyggd med plasttråd. Rottingmöbler finns i många olika prisklasser och det som skiljer bra konstrotting mot dålig är hur bra kvalitet plasttrådarna har. Vanligast är det tjockleken på tråden som avgör slitstyrkan. Hur bra plasttråden klarar av kyla och värme avgör också livslängden.
Fördelen med konstrotting är att dessa utemöbler är extremt lättskötta. Oftast räcker det att man spolar av dem med lite vatten då och då för att hålla smutsen borta. Det börjar bli mer och mer vanligt att man gör typ en soffhörna på uteserveringar i dag. Vi flyttar ut vardagsrummet på torget.

Utemöbler av teak

Teak är ett träslag som ursprungligen kommer från sydöstra Asien. Virket som är tungt och hårt har hög motståndskraft mot väta och angrepp, och lämpar sig därför ypperligt som material i utemöbler och på båtar. Träslaget blev populärt i väst på 50- och 60-talet. I Indien är det mycket populärt och används till allt från dörrar till möbler.
Om du bryr dig om miljön tycker jag du ska fråga butiken om de kan redogöra om virket i utemöbler är odlat eller om de växt naturligt. Gamla teakträd börjar nämligen försvinna på grund av träslagets popularitet.
Om man vill kunna behålla träets rödbruna färg krävs att man noga sköter om det. Varje år behöver man slipa och olja in träet. Gör man det inte får utemöblerna en gråfärgad yta istället.

Slutsats: Det är väldigt viktigt att man väljer utemöbler som är gjorda för offentlig miljö, att det är kraftiga stommar och bra material. Det hittar ni här www.restaurangmöbler.se

Utemöbler till uteserveringen, Utemöbler till restaurangen, Utemöbler till poolen, Utemöbler till trädgården

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB