Connect with us

Marknadsföring

Mat online – konsten att få dina kunder att beställa mat online

Publicerad

den

Mat online: Möjlighet att kunna beställa mat online efterfrågas mer än någonsin

Smarta restaurangägare förstår det och många ger kunderna möjlighet att göra sin beställning via nätet. När kunderna beställer online får restaurangägaren lätt tag på deras mailadresser, vilket öppnar möjligheter för framtida riktad marknadsföring.

Det finns många fördelar med att få fler kunder att beställa online. Din personal slipper stå i telefon lika mycket, sannolikheten att ni levererar fel beställningar är mindre och många kunder tenderar att spendera mer pengar i snitt när de beställer online. Så snart din restaurangs hemsida kan ta emot onlinebeställningar är det dags att börja driva trafik till sidan. Med lite ansträngning kan en restaurang se till att många befintliga kunder börjar beställa via nätet. Här är ett några tips som kan få fart på den nätbaserade beställningsfrekvensen:

● Välj en välrenommerad beställningspartner

Undersök och se vem de jobbar med, hur länge de har varit verksamma och vilken beställningslösning de kan leverera. Stirra dig inte blind på priset när du väljer teknisk lösning, alla system är inte likvärdiga. Leta efter en lösning som gör det enkelt för dig att ändra menyer, hantera kuponger och erbjudanden, feedback från kunder och liknande. Välj hellre en teknisk leverantör som är pålitlig och erfaren än en som enbart konkurrerar med lägsta pris.

● Leverera smidigt

Även om ni har ett bra inflöde av onlinebeställningar är det viktigt att hela kedjan från beställning till levererad mat fungerar, annars finns det en risk att kunden inte återkommer. Se till att ge kunden en enkel och smidig beställningsupplevelse som fungerar hela vägen.

● Exponera hemsidesadressen

Se till att din hemsidesadress syns på menyn, flygblad och andra forum, så att kunden inte missar möjligheten att beställa online.

● Ge kunder en anledning att beställa från er hemsida

Om du exempelvis erbjuder onlinekunder tio procents rabatt på sin beställning eller en värdecheck för var tionde genomförd beställning, levererar du ett tydligt mervärde och ger dem ett gott skäl till att beställa online.

● Ge kunder möjlighet att ge feedback

Se till att det finns möjlighet för dina kunder att skicka feedback till dig via hemsidan. Om du får ta del av missnöjda kunders erfarenheter ökar chanserna att du kan förbättra din hemsida och din service gentemot dina onlinekunder.

● Se till att din restaurang listas högt på sökmotorerna

Se till att din hemsida innehåller ett antal vanliga sökord och nyckelord som många restaurangkunder söker på när de är ute efter att beställa mat online. En lämplig lösning är att basera sin restauranghemsida på en e-butiksplattform. Ta råd från någon som är van med e-handel. Ett exempel på en bra restauranghemsida är http://restauranghemsida.se/

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Sociala medier och restauranger

Publicerad

den

Av

Sociala medier har förändrat vårt sätt att kommunicera. Det gäller för såväl privatpersoner som företag och organisationer. Att marknadsföra sitt företag med tryckta annonser i tidningar, radioinslag eller kanske TV-reklam kompletteras eller helt enkelt ersätts alltmer av Facebook och Twitter, Youtube, Google Plus, Pinterest, Foursquare, Flickr, Instagram… Känner du dig inte helt hemma på det här området? Här är 10 tips som gör det lättare att använda sociala medier på din restaurang.

1. Sociala medier är mer än bara Facebook. Andra populära sidor är t ex Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube, Google Plus, Foursquare, Flickr, m fl. Facebook är bra att starta med, men kom ihåg att det finns flera bra webbsidor du kan använda när du väl kommit igång. Pinterest och Instagram går ut på att lägga upp foton ‒ en möjlighet för företag att redaktionellt och kostnadsfritt publicera relevanta säljande bilder.

2. Sociala medier är gratis (för det mesta). Det fina med sociala medier är att de flesta webbplatser är gratis och på så sätt får både stora och små restauranger lika villkor.

3. Sociala medier är kul!

4. Sociala medier kan bli en ”tidstjuv”. En risk med sociala medier är att det är lätt att fastna och ”ska-bara-kolla”, särskilt om du ska jobba med flera sociala medier. Ett sätt att hantera flera sociala medier smidigt, är att använda internet för att samordna publicerandet, exempelvis på www.hootsuite.com, som är gratis för upp till fem sociala medier.

5. Sociala medier har smarta analytiska verktyg, t ex Facebook och Twitter kan på ett ögonblick presentera både diagram och grafer som visar hur mycket dina olika inlägg följs.

6. Du behöver ingen egen hemsida för din restaurang för att använda sociala medier ‒ men, det underlättar. En del restauranger och caféer tycker att det räcker med en Facebook-sida och att kanske vara på några andra sociala medier. Men en webbsida är viktig! Den är en bra anhalt för att låta presumtiva kunder se hur din restaurang ser ut, kika på menyn, presentera kampanjer…

7. Tänk på att med sociala medier blir din kampanj och dina erbjudanden mobila, lika mobila som de smartphones som ”alla” har, eller som alla plattor/paddor är. Du följer bara med, helt enkelt.

8. Sociala medier handlar om samtal, att kommunicera. Få människor att prata om din restaurang. ”Vanlig” marknadsföring handlar om att prata till folk, med sociala medier får du folk att prata om ditt företag. Genom att uppmuntra kunder att att logga in och dela bilder av varandra på din restaurang, att tagga dig i olika inlägg, skapar du en dominoeffekt av mun-till mun-reklam som du inte kan köpa (inte billigt, i alla fall).

9. Sociala medier tar upp en stor del av vår privata tid. Att annonsera i sociala medier är ett bra sätt att bygga upp ditt företags varumärke. Se det som en marknadsplats där du marknadsför dig och genererar försäljning. Tänk igenom en strategi för hur du ska synas i sociala medier, det behövs om du ska lyckas. Köp in starthjälp om det känns för svårt ‒ kanske du rentav har kunskapen i familjen, i den yngre generationen?

10. Sociala medier är en sann guldgruva för PR. Tiden det tar att komma igång är väl värd besväret. Delnings- och gillafunktionerna gör att information sprids blixtsnabbt. Du bestämmer vad som ska spridas/lanseras.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsföring för restauranger ‒ undvik de fem vanligaste misstagen

Publicerad

den

Av

Marknadsföring är ett komplext område. Om du kan undvika de vanligaste misstagen har du mycket att vinna.

 

Marknadsföring, misstag 1:

Att jaga de minst lönsamma affärsmöjligheterna

Att öka intäkterna genom att attrahera nya kunder är den dyraste och minst lönsamma metoden för att öka lönsamheten. Det är era befintliga kunder som är mest benägna att bli stamkunder och spendera pengar hos er. Trots det spenderar många restaurangägare uppemot 90 procent av sin marknadsföringsbudget på att attrahera nya kunder. Lägg istället resurser på att ta hand om och utforma olika erbjudanden till era återkommande gäster och stamkunder. Belöna återkommande gäster med olika rabatter och skräddarsydda erbjudanden som visar att ni värdesätter dem.

Marknadsföring, misstag 2:

Att göra reklam i fel media

Att sätta in en annons I dagstidningen är inte längre det självklara valet för en restaurang som vill öka omsättningen. Idag behöver du synas på nätet för att verkligen få fart på omsättningen. Traditionella reklamkanaler som radio och tidningar förlorar snabbt i genomslagskraft. Även om det fungerar för er att göra reklam där så behöver det ofta kompletteras med reklam på nätet. Satsa istället på att bygga upp din egen adressdatabas med kunders mailadresser. Det gör att du enkelt kan maila ut erbjudanden till dem utan att behöva lägga pengar på traditionell annonsering och reklam.

Marknadsföring, misstag 3:

Erbjudanden som sänker er lönsamhet

Rabatter och erbjudanden har blivit ett av de starkaste verktygen för restauranger som vill marknadsföra sig och attrahera nya kunder. Problemet är att dessa erbjudanden i värsta fall riskerar att bli en förlustaffär för restaurangen eftersom de inte alltid genererar nya stamkunder utan istället tenderar att attrahera ”otrogna” kunder som ständigt är på jakt efter nästa rabatterade erbjudande. Den här typen av ”klipp” kan få din restaurang att framstå som desperat efter nya gäster. De bidrar till at profilera er som ett lågprisalternativ även om ni egentligen inte är det. Alltför generösa rabatterbjudanden har också en tendens att sänka marginalerna och attrahera ”kupongjägare”.
Lösningen är att vara sparsam med rabatterbjudandena, de ska enbart användas för att locka till sig nya kunder. Se också till att följa upp de nya kunderna genom att ta deras mailadresser, lägga in dem i er ordinarie utskickslista och förse dem med erbjudanden via den.

Marknadsföring, misstag 4

Räckvidd och frekvens

Många restaurangägare saknar budgeten för att genomföra en långvarig marknadsföringskampanj. De annonserar när budgeten tillåter det eller då och då när omsättningen behöver en skjuts. Det gör att man inte har möjlighet att bygga upp en ny kundbas i förebyggande syfte, innan omsättningen har nått en kritisk nivå. Kom ihåg att dina kunder besöker din restaurang när de är redo att beställa, inte när du har bestämt dig för att annonsera. För att du verkligen ska ha en chans att attrahera nya kunder gäller det att du har möjlighet att repetera ditt budskap, så kunderna får en chans att ta till sig på det. Satsa på att öka frekvensen i er reklam, välj hellre att annonsera flera gånger i ett forum där du når en mindre målgrupp än att slå på stort med en enda annons i en stor tidning. Upprepning är nyckeln till att attrahera nya kunder.

Marknadsföring, misstag 5:

Jaga nya kunder, men glömma stamkunderna

Ett klassiskt marknadsföringsmisstag är att fokusera så mycket på att locka till sig nya kunder att man glömmer bort sina viktigaste och mest lönsamma kunder; de som redan blivit förtjusta i och har för vana att besöka din restaurang. När du lyckats attrahera nya kunder genom introduktionserbjudanden och kampanjer är det viktigt att du ser till att direkt involvera dem i dina ordinarie erbjudanden, annars riskerar du att förlora den nya kunden lika snabbt som den dök upp. Kom ihåg att sju av tio kunder som besöker en ny restaurang inte kommer att göra ett återbesök om de inte får någon form av uppföljningserbjudande. Satsa på erbjudanden som belönar stamkunder med rabatter ju mer de spenderar och ju fler gånger de besöker din restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Matbilder ‒ så tar du snygga matbilder till din restaurang

Publicerad

den

Av

Matbilder

En av nyckelfaktorerna för effektiv restaurangmarknadsföring ligger i att förstå att gästerna först och främst äter med ögonen.

89 procent av alla restauranggäster säger att de går in på restaurangens hemsida innan de avgör om de ska äta just där. När du marknadsför er meny, oavsett om det är på er hemsida eller på Facebook, så behöver du inte betala en massa pengar för att få till professionella matbilder. När du vill engagera din målgrupp på restaurangens Facebooksida är bilder oerhört viktiga. Du behöver inte ens dyr utrustning, allt du behöver är en helt okej kamera ‒ ofta räcker det med en bra mobilkamera ‒ bra ljussättning och delikat och vällagad mat, snyggt upplagd. Här är fyra tips som gör att dina matbilder ser inbjudande och lockande ut.

1. Använd menyn som inspiration

Är du osäker på hur du ska komma igång? Börja med de populäraste rätterna på menyn. Fundera på vilka förrätter som gör sig bäst på bild. Är din restaurang känd för sin pizza eller kanske finns det ett par förrätter som är er specialitet? Utgå från restaurangens filosofi och koncept. Använder ni färska ekologiska ingredienser som ni är stolta över? I så fall ska de förstås synas på bild. Börja med att fotografera de rätter som bäst karakteriserar din restaurang.

2. Ljussättningen är viktig

Det viktigaste när du tar matbilder är att säkerställa att du har rikligt med ljus. Om du tar matbilder i en restaurang som är dåligt upplyst riskerar maten att se oaptitlig ut på bild. Ta bilder i dagsljus i närheten av ett fönster så maten hamnar i en naturlig belysning. Prova också att ta matbilder i kökets skarpaste ljus, där rätterna ofta ser som mest aptitretande ut. Om du inte har bra belysning i köket eller matsalen kan du prova att använda en liten lampa som ger punktbelysning precis där bilden ska tas. Undvik om möjligt gärna att använda kamerablixt, använd naturligt ljus i så stor utsträckning som möjligt.

3. Komplicera inte saker och ting

Ett vanligt misstag bland amatörfotografer är suddiga bilder. Även om du har en bra kamera så gäller det att vara stadig på handen när du tar bilder. Om du vet med dig att du är skakig på handen är det smart att vila armbågen mot ett bord. Se också till att inte fokusera för nära maten, du kanske behöver backa ett par steg för att få till en skarp bild.

4. Fotografera mer än bara maten

Tänk på att du kan fotografera mer än bara maten ni serverar. Du kan även ta miljöbilder på restaurangen och kanske även bilder på stamkunder, med deras tillåtelse förstås. Om ni har dukat upp till ett stort sällskap kan du ta en bild på dukningen och lägga upp på restaurangens Facebooksida och om ni dekorerat eller renoverat restaurangen kan du förstås lägga upp ett par bilder på det. Det håller dina gäster uppdaterade om vad som är på gång och kan även öka kundernas lojalitet.

5. Sprid bilderna på så många ställen som möjligt

När du har slipat dina fotograferingskunskaper kan du börja dela med dig av dina bilder på så många ställen som möjligt. Lägg upp dem på restaurangens Facebooksida, hemsida och Instagram om du använder det. Du kan även starta ett Instagramkonto för restaurangen, där du kan få ”följare”, som regelbundet tittar på era matbilder.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB