Connect with us

Marknadsföring

Mat online – konsten att få dina kunder att beställa mat online

Publicerad

den

Mat online: Möjlighet att kunna beställa mat online efterfrågas mer än någonsin

Smarta restaurangägare förstår det och många ger kunderna möjlighet att göra sin beställning via nätet. När kunderna beställer online får restaurangägaren lätt tag på deras mailadresser, vilket öppnar möjligheter för framtida riktad marknadsföring.

Det finns många fördelar med att få fler kunder att beställa online. Din personal slipper stå i telefon lika mycket, sannolikheten att ni levererar fel beställningar är mindre och många kunder tenderar att spendera mer pengar i snitt när de beställer online. Så snart din restaurangs hemsida kan ta emot onlinebeställningar är det dags att börja driva trafik till sidan. Med lite ansträngning kan en restaurang se till att många befintliga kunder börjar beställa via nätet. Här är ett några tips som kan få fart på den nätbaserade beställningsfrekvensen:

● Välj en välrenommerad beställningspartner

Undersök och se vem de jobbar med, hur länge de har varit verksamma och vilken beställningslösning de kan leverera. Stirra dig inte blind på priset när du väljer teknisk lösning, alla system är inte likvärdiga. Leta efter en lösning som gör det enkelt för dig att ändra menyer, hantera kuponger och erbjudanden, feedback från kunder och liknande. Välj hellre en teknisk leverantör som är pålitlig och erfaren än en som enbart konkurrerar med lägsta pris.

● Leverera smidigt

Även om ni har ett bra inflöde av onlinebeställningar är det viktigt att hela kedjan från beställning till levererad mat fungerar, annars finns det en risk att kunden inte återkommer. Se till att ge kunden en enkel och smidig beställningsupplevelse som fungerar hela vägen.

● Exponera hemsidesadressen

Se till att din hemsidesadress syns på menyn, flygblad och andra forum, så att kunden inte missar möjligheten att beställa online.

● Ge kunder en anledning att beställa från er hemsida

Om du exempelvis erbjuder onlinekunder tio procents rabatt på sin beställning eller en värdecheck för var tionde genomförd beställning, levererar du ett tydligt mervärde och ger dem ett gott skäl till att beställa online.

● Ge kunder möjlighet att ge feedback

Se till att det finns möjlighet för dina kunder att skicka feedback till dig via hemsidan. Om du får ta del av missnöjda kunders erfarenheter ökar chanserna att du kan förbättra din hemsida och din service gentemot dina onlinekunder.

● Se till att din restaurang listas högt på sökmotorerna

Se till att din hemsida innehåller ett antal vanliga sökord och nyckelord som många restaurangkunder söker på när de är ute efter att beställa mat online. En lämplig lösning är att basera sin restauranghemsida på en e-butiksplattform. Ta råd från någon som är van med e-handel. Ett exempel på en bra restauranghemsida är http://restauranghemsida.se/

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsföring restaurang ‒ fyra sätt att snabbt få fart på omsättningen i din restaurang

Publicerad

den

Av

Här är fyra tips för att få flera gäster på din restaurang. Det handlar om att gå lite utanför ramarna och inte bara vänta på att kunderna kommer av sig själva.

 

1. Marknadsföring restaurang: Ta dig utanför restaurangen och prova klassisk gerillamarknadsföring

Om ni har för få gäster gäller det att du som restaurangägare tar dig ut och sprider ryktet om att ni finns och att ni serverar riktigt god och prisvärd mat. Gå ut på gatan, dela ut flygblad och möt kunderna ansikte mot ansikte. Om din restaurang är ren och snygg, menyn är välkomponerad och god, och alla detaljer är på plats, finns det ingen anledning till varför du inte ska bege dig ut på stan för att attrahera presumtiva gäster till din restaurang. Om det finns många arbetsplatser i närheten av er restaurang är det definitivt värt att bearbeta dem lite extra, kanske genom att besöka dem personligen, bygga en relation med några av medarbetarna och erbjuda rabatterade luncherbjudanden som gör medarbetarna nyfikna på att prova er.

2. Marknadsföring restaurang: Dela ut flygblad

Tryck upp flygblad med aktuella erbjudanden och en kort presentation av din restaurang och vad ni står för, vilken upplevelse gästen kan förvänta sig hos er. Ge dig ut och dela ut flygbladen, det bidrar till att öka kännedomen om att ni finns, få fler att prova på er och kanske även öka antalet stamkunder. Erbjud dem som tar med sig flygbladet till restaurangen en gratis efterrätt, förrätt eller dryck. Det sänker tröskeln till att prova er restaurang.

3. Marknadsföring restaurang: Använd dig av musikens kraft

Låt lokala musiker spela och uppträda på din restaurang. När du väl bokat in en konsert med ett lokalt band som gärna vill synas och få spelningar är det upp till dig som restaurangägare att marknadsföra konserten. Om din restaurang är belägen på en gata där många passerar kan det vara smart att låta bandet spela utanför restaurangen en stund när det rör sig som mest folk på stadens gator. Bandet väcker förhoppningsvis nyfikenhet och kan även bidra till att attrahera fler gäster som uppskattar underhållningen. En fördel med att anlita ett band som är på väg upp och gärna vill ha spelningar, är att de förmodligen bidrar till att öka antalet gäster eftersom deras vänner och familj säkerligen vill komma och titta på när de spelar. En variant är att hyra in någon form av underhållning som anpassats för barnfamiljer, exempelvis clowner, barnteater eller liknande. Om restaurangens målgrupp i huvudsak är barnfamiljer så kan det vara ett klokt sätt att leverera mervärde och locka fler barnfamiljer att välja just er restaurang, särskilt på helgerna.

4. Marknadsföring restaurang: Bygg relationer med lokala media

Se till att bli vän med lokaltidningarna, att få positiv publicitet är en viktig framgångsstrategi. När lokaltidningen eller den lokala radiostationen behöver beställa lunch till ett möte, när de ska arrangera julbord eller liknande kan du komma med ett riktigt bra och rabatterat erbjudande. Att bygga relationer med lokala media kan vara en lönsam strategi på sikt.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsföring för Restaurang: 10 tips

Publicerad

den

Av

marknadsföring

10 tips för hur du kan hantera din marknadsföring för restaurang.

Skapa en kunddatabas så att du kan marknadsföra mot dina kunder. Det är mycket enklare att marknadsföra mot folk som redan tycker om dig än att försöka få en helt ny kundkrets. Få dina kunders uppgifter genom att att använda dig av ett visitkorts lotteri med ett tilltalande pris. Använd sedan din databas för att hålla reda på dina kunders födelsedagar, bröllopsdagar och liknande högtider, favorit rätter, vad de gillar och ogillar. Ta tillfälle att bygga upp en relation till kunden hela kvällen – tala med dem om det är lämpligt och ta anteckningar om vad de säger. Få industrier tillåter dig att få feedback i realtid för vad de tyckte om sitt köp av vara och service. Din databas behöver inte vara allt för komplicerad – ett smidigt dokument i Excel duger gott. Det viktigaste är att du börjar med det redan nu.

Kommunicera regelbundet med dina gäster. Undvik att få dina meddelanden att låta som spam genom att tänka på hur ofta du delar ut dem, samt alltid se till att de innehåller relevant och intressant information. Ge erbjudanden om kommande speciella händelser, nya rätter som tillkommit menyn, eller smygtittar bakom kulisserna – se till att det finns någonting för kunden att bli intresserad av. Utveckla en personlighet, lämpligen författat av ägaren eller kocken. Om du inte finner det naturligt att skriva texter, kan du be om hjälp. Implementera ett regelbundet schema med nyhetsbrev som kan gå ut till dina kunder, så att kunderna väntar sig och ser fram emot dina e-post meddelanden, mer än att ogilla det som en ständig uppsjö av spam. Marknadsföringsundersökningar har visat på att den bästa tiden för att skicka ut e-post är mellan 10.30 och 11.00 på tisdagar, precis då när personer tar sin första rast för dagen. Måndagar är för hektiska när all helgens e-post ska läsas igenom.

Rikta in din marknadsföring. Rikta in sig med allmän marknadsföring är som att avfyra ett hagelgevär, hög risk och låg omvandling. Som bäst kommer det att öka förfrågan för fredag eller lördagskvällar – de tider då du oftast inte behöver öka antalet kunder. Satsa istället på att rikta in din marknadsföring, så att kunder kommer då du vill att de ska komma – på en måndag eller tisdag. Attrahera dem genom att exempelvis ha temakvällar, källarkvällar eller arrangera matlagningslektioner. Exempel: En restaurang organiserade en speciell nätverkslunch för doktorer och kemister i området – det visade sig vara mycket populärt och ett effektivt sätt att skapa en ny kundkrets.

Identifiera din marknadsföringsradie. Nästan alla restauranger har ett område som är källan till runt 90% av sina kunder. Ta reda på vilka de är och hur du kan ta hand om dem. Detta område är inte alltid geografiskt . Det kan vara ett forum online eller en grupp som har ett gemensamt intresse.

Tala med dina grannar, ta reda på vem de är och vad de gör. Undersök om det finns möjligheter för att göra en gemensam marknadsföring eller om ni kan samarbeta till någon speciell händelse.

Kan du förklara vad ditt företag erbjuder med en mening? Om du inte kortfattat kan formulera vad det är ditt företag gör eller vad ni har för unika erbjuder, så vet kanske inte dina kunder det heller.

Hantera dina klagomål. Ett klagomål är inte enbart negativ kritik – det är en möjlighet att inte bara vinna tillbaka kunden, utan även för dem att höja sin uppfattning av ditt företag till en ny nivå. Lyssna på vad de har för feedback och tillmötesgå deras problem. Svara personligen. Omvandla deras upplevelse till en positiv och folk kommer att bli imponerade. Förvåna dem med din uppriktighet och det är troligt att de sedan berättar för sina vänner och kollegor om vilken bra restaurang du har.

Restauranger lever eller dör beroende på service. God service kan väga upp en dålig måltid, men även den mest otroliga måltiden kan inte rädda dålig service. Dina kunder ska känna sig speciella, uppmärksammade och uppriktigt tro på att deras upplevelse var över det normala. Se till att ha ordning på din interna verksamhet innan du ens tänker tanken på att marknadsföra din restaurang. Dina kunder får snabbt reda på om det inte är rätt och kommer inte tillbaka. Du skulle i sådant fall bara slösat bort dina pengar.

Ät ute för att se vad andra gör. Är du medveten om vilka trender och förändringar som sker hos restauranger? Kan du förbättra din egen bokning genom att observera hur andra gör det? Fastna inte i en tidsförskjutning – möter du de krav som dagens kunder har.

Kom ihåg att unga kunder är din framtid. Förstå att de kontrollerar saker online (ofta direkt på gatan med hjälp av sin iPhone), de är mindre tålmodiga och vill ha mer värde för sina pengar. Attrahera dem med prisvärda erbjudanden, som provsmaks-menyer eller allt-du-kan-äta pizza på måndagar. Utveckla produkter som är lättare att ha råd med eller som är annorlunda – du behöver inte rabattera. Skapa en upplevelsemöjlighet som de kan tycka om. Infoga saker de vill ha eller uppskattar, som exempelvis trådlös uppkoppling, rättvisemärkt kaffe eller drinkar – drinkar som alltid säljer är de med udda och exotiska namn och ingredienser. Var inbjudande och artig. Behandla dem med samma mängd uppmärksamhet som du skulle ge en äldre gäst. Ignorera dem inte och sänk inte nivån av din service. Kom ihåg att den yngre generationen är dina framtida kunder, de är dessutom de som har potential att vara dina bästa muntliga förespråkare. Om de är nöjda, då kommer de genast att dela med sig och tipsa om din restaurang online och genom kanalerna för de sociala medierna. Anslut dig till nätverket online, nätverka aktivt och genuint, använd Facebook, sätt dig in i Twitter, starta en blogg och se till att du finns med i listorna för relevanta iPhone applikationer. Var i framkant och sätt dig in i de nya online teknikerna, då det fortfarande är relativt färskt med mycket utrymme.

 

Håll utkik efter fler tips för hur du sköter din marknadsföring för restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsföring restaurang ‒ de fyra mest effektiva sätten

Publicerad

den

Av

marknadsföring restaurang

Marknadsföring restaurang: Vi ger er 4 effektiva tips

Marknadsföring restaurang, marknadsför DIN restaurang på bästa sätt!

Hur får du fler gäster till din restaurang? Och hur ser du till att de förvandlas till stamgäster som vill besöka just din restaurang, när konkurrensen mellan restaurangerna är tuff? Det är frågor som ständigt är aktuella för varje restaurangägare. Vi har samlat fyra kraftfulla och effektiva metoder som hjälper dig att öka antalet gäster på din restaurang.

 

1. Lojalitetskort: En utmaning för resturanger som inte tillhör stora kedjor är hur de ska kunna konkurrera med kedjerestaurangernas lojalitetskort och rabattsystem som belönar trogna kunder. Självklart kan du belöna dina stamkunder på ett lika effektivt sätt som de stora kedjorna gör. Tryck upp lojalitetskort som dina kunder kan samla stämplar på varje gång de beställer mat. Efter sex besök kan du bjuda kunden på en kostnadsfri drink eller efterrätt. Efter tio besök kan de få en kostnadsfri förrätt om de tar med sig ytterligare en gäst vid sitt nästa besök, eller t ex en fri lunch.

2. Dra nytta av stjärnfaktorn: En av de mest beprövade metoderna för att attrahera fler gäster och se till att din restaurang håller sig attraktiv och intressant är att bjuda in lokala kändisar. Låt kända profiler äta och dricka gratis, ta en bild där du poserar med dem, be dem signera bilden, rama in den och sätt upp den på väggen ute i restaurangen. Du kan knyta kontakter med personalen på hotellen i stan, som kan meddela dig när kända personer är i stan. Då kan du be om tillåtelse att leverera mat till deras rum. I gengäld kan du be kändisen signera en bild på sig själv som du kan sätta upp ute i restaurangen.

3. Lär ut dina matlagningskunskaper till andra: Oavsett om du och din personal föreläser om konsten att driva en restaurang på er lokala restaurangskola eller om din kock visar upp sina matlagningskunskaper ute i restaurangen en kväll, så är utbildning ett smart sätt att skapa en ”snackis” och öka intresset för din restaurang.

4. Arrangera ett välgörenhetsevenemang: Erbjud dig att själv arrangera eller att upplåta din lokal till andra arrangörer som ordnar välgörenhetsevenemang av olika slag, exempelvis konserter och liknande. Du kan också erbjuda dig att leverera mat till lokala välgörenhetsevenemang mot att du blir omnämnd som sponsor i programbladet eller i inbjudan

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB