Connect with us

Marknadsföring

Marknadsföring restaurang ‒ de fyra mest effektiva sätten

Publicerad

den

marknadsföring restaurang

Marknadsföring restaurang: Vi ger er 4 effektiva tips

Marknadsföring restaurang, marknadsför DIN restaurang på bästa sätt!

Hur får du fler gäster till din restaurang? Och hur ser du till att de förvandlas till stamgäster som vill besöka just din restaurang, när konkurrensen mellan restaurangerna är tuff? Det är frågor som ständigt är aktuella för varje restaurangägare. Vi har samlat fyra kraftfulla och effektiva metoder som hjälper dig att öka antalet gäster på din restaurang.

 

1. Lojalitetskort: En utmaning för resturanger som inte tillhör stora kedjor är hur de ska kunna konkurrera med kedjerestaurangernas lojalitetskort och rabattsystem som belönar trogna kunder. Självklart kan du belöna dina stamkunder på ett lika effektivt sätt som de stora kedjorna gör. Tryck upp lojalitetskort som dina kunder kan samla stämplar på varje gång de beställer mat. Efter sex besök kan du bjuda kunden på en kostnadsfri drink eller efterrätt. Efter tio besök kan de få en kostnadsfri förrätt om de tar med sig ytterligare en gäst vid sitt nästa besök, eller t ex en fri lunch.

2. Dra nytta av stjärnfaktorn: En av de mest beprövade metoderna för att attrahera fler gäster och se till att din restaurang håller sig attraktiv och intressant är att bjuda in lokala kändisar. Låt kända profiler äta och dricka gratis, ta en bild där du poserar med dem, be dem signera bilden, rama in den och sätt upp den på väggen ute i restaurangen. Du kan knyta kontakter med personalen på hotellen i stan, som kan meddela dig när kända personer är i stan. Då kan du be om tillåtelse att leverera mat till deras rum. I gengäld kan du be kändisen signera en bild på sig själv som du kan sätta upp ute i restaurangen.

3. Lär ut dina matlagningskunskaper till andra: Oavsett om du och din personal föreläser om konsten att driva en restaurang på er lokala restaurangskola eller om din kock visar upp sina matlagningskunskaper ute i restaurangen en kväll, så är utbildning ett smart sätt att skapa en ”snackis” och öka intresset för din restaurang.

4. Arrangera ett välgörenhetsevenemang: Erbjud dig att själv arrangera eller att upplåta din lokal till andra arrangörer som ordnar välgörenhetsevenemang av olika slag, exempelvis konserter och liknande. Du kan också erbjuda dig att leverera mat till lokala välgörenhetsevenemang mot att du blir omnämnd som sponsor i programbladet eller i inbjudan

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Sociala medier och restauranger

Publicerad

den

Av

Sociala medier har förändrat vårt sätt att kommunicera. Det gäller för såväl privatpersoner som företag och organisationer. Att marknadsföra sitt företag med tryckta annonser i tidningar, radioinslag eller kanske TV-reklam kompletteras eller helt enkelt ersätts alltmer av Facebook och Twitter, Youtube, Google Plus, Pinterest, Foursquare, Flickr, Instagram… Känner du dig inte helt hemma på det här området? Här är 10 tips som gör det lättare att använda sociala medier på din restaurang.

1. Sociala medier är mer än bara Facebook. Andra populära sidor är t ex Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube, Google Plus, Foursquare, Flickr, m fl. Facebook är bra att starta med, men kom ihåg att det finns flera bra webbsidor du kan använda när du väl kommit igång. Pinterest och Instagram går ut på att lägga upp foton ‒ en möjlighet för företag att redaktionellt och kostnadsfritt publicera relevanta säljande bilder.

2. Sociala medier är gratis (för det mesta). Det fina med sociala medier är att de flesta webbplatser är gratis och på så sätt får både stora och små restauranger lika villkor.

3. Sociala medier är kul!

4. Sociala medier kan bli en ”tidstjuv”. En risk med sociala medier är att det är lätt att fastna och ”ska-bara-kolla”, särskilt om du ska jobba med flera sociala medier. Ett sätt att hantera flera sociala medier smidigt, är att använda internet för att samordna publicerandet, exempelvis på www.hootsuite.com, som är gratis för upp till fem sociala medier.

5. Sociala medier har smarta analytiska verktyg, t ex Facebook och Twitter kan på ett ögonblick presentera både diagram och grafer som visar hur mycket dina olika inlägg följs.

6. Du behöver ingen egen hemsida för din restaurang för att använda sociala medier ‒ men, det underlättar. En del restauranger och caféer tycker att det räcker med en Facebook-sida och att kanske vara på några andra sociala medier. Men en webbsida är viktig! Den är en bra anhalt för att låta presumtiva kunder se hur din restaurang ser ut, kika på menyn, presentera kampanjer…

7. Tänk på att med sociala medier blir din kampanj och dina erbjudanden mobila, lika mobila som de smartphones som ”alla” har, eller som alla plattor/paddor är. Du följer bara med, helt enkelt.

8. Sociala medier handlar om samtal, att kommunicera. Få människor att prata om din restaurang. ”Vanlig” marknadsföring handlar om att prata till folk, med sociala medier får du folk att prata om ditt företag. Genom att uppmuntra kunder att att logga in och dela bilder av varandra på din restaurang, att tagga dig i olika inlägg, skapar du en dominoeffekt av mun-till mun-reklam som du inte kan köpa (inte billigt, i alla fall).

9. Sociala medier tar upp en stor del av vår privata tid. Att annonsera i sociala medier är ett bra sätt att bygga upp ditt företags varumärke. Se det som en marknadsplats där du marknadsför dig och genererar försäljning. Tänk igenom en strategi för hur du ska synas i sociala medier, det behövs om du ska lyckas. Köp in starthjälp om det känns för svårt ‒ kanske du rentav har kunskapen i familjen, i den yngre generationen?

10. Sociala medier är en sann guldgruva för PR. Tiden det tar att komma igång är väl värd besväret. Delnings- och gillafunktionerna gör att information sprids blixtsnabbt. Du bestämmer vad som ska spridas/lanseras.

Restaurangexperten Magnus Hellström

annons22




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Annonsera för en ny restaurang

Publicerad

den

Av

Annonsera för en ny restaurang

 

Skapa en strategi för hur du ska annonsera för en ny restaurang, och nå din målgrupp på bästa sätt.

 

Känn din målgrupp

Tänk över vilken kundkrets du vänder dig till och var de troligen kan se (eller höra) din annonsering lättast. För att göra det måste du ha klart för dig vilken målgrupp du har valt, eller med andra ord, vilken inriktning din restaurang ska ha. Ska du servera lunch för yrkesfolk eller snabbmat i någon form? Är det en sportbar eller en mysig restaurang för avkopplande middagar i lugn och ro? Det här finns redan skrivet i din affärsplan (och gör det inte det, är det dags att ta upp det där!), och där har du också preciserat din budget för marknadsföring.

Strategi för annonsering

Skapa en strategi för hur du ska annonsera för en ny restaurang och nå ut till potentiella restaurangkunder. Hur du drar upp linjerna i den här annonsstrategin, beror på den budget du har. TV-annonser är dyrare än radioannonser, som är dyrare är tidningsannonser etc.

Din marknadsföringsplan kommer att variera från säsong till säsong, från år till år. Kommer sommaren att vara din högsäsong och vinterhalvåret betydligt lugnare, då kommer du definitivt att behöva två helt olika annonsstrategier.

Om du ska starta en sportbar, kan det t ex. vara en bra idé att sponsra ett lag i någon sportgren på din hemort. Om du ska vända dig till familjer, är det bättre att annonsera för en ny restaurang av den sorten i lokaltidningen på lördagar och t ex. ha med en kupong att klippa ut som ger barn fria måltider. Kom ihåg att en kupong kan vara digital också, och finnas med i en annons i t ex. en tidningsapp.

Ta reda på var du kan annonsera

Gå igenom vilka annonskanaler som finns tillgängliga där du bor och som kan vara lämpliga för att annonsera för en ny restaurang. I lokaltidningen kan du annonsera med vanliga tidningsannonser, man också med annonser och eller banners på deras hemsida, respektive deras app. Korta filmannonser kan också förekomma på tidningssidor på nätet. Kommersiella lokalradiokanaler som folk lyssnar mycket på, är också en möjlighet. Bussar och busshållplatser kan var ett annonsforum. För att fånga upp semesterfolket, kan man t ex. prata med kommunen om att få vara med som annonsör i säsongens turistbroschyr, tryckt eller digital. Ta reda på när det arrangeras event av olika slag (särskilt sommartid) och undersök om du kan annonsera t ex. i programblad eller vara med på annan annonsering inför konserter etc.

Det är viktigt att synas på Internet när man ska annonsera för en ny restaurang. Annonsering på sociala medier som Facebook, och som styrs till din ort, är ett förslag. Fundera på om du ska ha Google-annonser till din hemsida. (Egen hemsida är ett måste). Att synas på kommersiella restaurangsidor för olika orter/kommuner/län, t ex. under Dagens lunch, är bra. Sidor som Letsdeal erbjuder kunder rabatterade erbjudanden på lokal basis, det är ett aktivt sätt att locka kunder till din nya restaurang, kunder som sedan förhoppningsvis kommer tillbaka flera gånger.

Var tydlig i dina annonser

Har du en familjerestaurang med barnmeny? Eller har du en buffé som står framdukad i din sportbar? Stressade mammor bryr sig troligen inte om du har fem storskärmar med fem olika sportgrenar som står på, men reagerar om de får veta att barn äter gratis på tisdagskvällar. Och singlar är inte så roade av en restaurang som erbjuder gratis målarböcker och färgpennor när man väljer från barnmenyn…

Oavsett vilken typ av annons du väljer, gäller det att vara tydlig med ditt budskap. Vad skiljer dig från andra restauranger? Att annonsera för en ny restaurang innebär att du ska nå just din målgrupp, med ett budskap som den kommer ihåg. Formulera ditt budskap kort och kärnfullt, så att din målgrupp reagerar och minns det. Tycker du att det är svårt att få till det själv, prata med annonsförsäljaren om du kan få hjälp att formulera dig när du ska annonsera för en ny restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

annons22

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Starta restaurang: Fokus på entrén

Publicerad

den

Av

Starta restaurang: Entrén är det första gästen ser

Ofta läggs all energi på att utforma restaurangens inredning, på matsalen, köket, baren när man ska starta restaurang. Det är bra, men du har väl inte glömt att det första gästen möter är entrén och hur det ser utanför? Med lite planering kan du göra en enkel restaurangentré inbjudande.

En professionell restaurangskylt

Kontrollera först med din kommun vilka regler som gäller för att sätta upp en restaurangskylt. När du vet vad som gäller kan du anlita en skylttillverkare för att utforma en skylt till din restaurang. En proffsig skylt sänder ut en klar signal om att du är seriös och den välkomnar dina gäster. Kom ihåg att första intrycket är viktigt.

Andra skyltar på restaurangen

Andra skyltar som behöver sättas upp ska också vara proffsigt utförda. Det kan vara skyltar till parkeringen, ingen rökning alls eller var man får röka, öppettider, toalettskyltar etc. Snygga välgjorda skyltar ser alltid bättre ut och håller längre än en skylt du skrivit ut på din skrivare, hur laminerade de än är. (Handskrivna skyltar nämner jag inte ens …)

Belysning

God belysning utanför restaurangen är viktig för att skapa atmosfär. Utebelysningen är också väsentlig för gästernas säkerhet. Skaffa gärna utebelysning som tänder sig själv när skymningen kommer. Placera utomhuslampor strategiskt men använd bara inte strålkastare modell byggplats eller dylikt – för ett par dagar sedan möttes jag av två sådana utanför en restaurang och vad gjorde jag? Gick vidare, såklart. Trist att mötas av bländande ljus på det sättet. Till advent är det givetvis trevligt att installera julbelysning med gran eller ljusslingor i träden utanför din restaurang. Tag ner dem i januari annars ”syns” de inte längre och märks inte till nästa midvinter.

Restauranginformation

Menytavlor bredvid ingången till din nya restaurang är ett bra sätt att visa upp din meny och locka in passerande gångare. Se till att ha tillräcklig belysning för menytavlan, så att gästerna kan läsa den på kvällen också. Tillsammans med fasta väggmonterade menytavlor, kan du också använda en sandwichskylt på trottoaren (kolla med kommunen att det är OK ) för att visa din lunchmeny eller middagsmeny.

Utomhusmöbler

Kanske du har planerat för utomhusservering också? Då är det givetvis viktigt att skapa trevlig atmosfär kring de utemöbler du ställer fram. Särskilt med stolsmodellen kan du anpassa uteserveringen till ditt restaurangtema. Blomlådor eller blomkrukor, parasoller och terassvärmare är exempel på enkla saker som höjer uteserveringens nivå flera steg. När du ska köpa utemöbler är det klokt att investera i robusta kvaliteter som är producerade för att klara kommersiellt bruk. Även utan uteservering kan du placera en eller ett par bänkar utanför entrén, där gäster kan sitta och vänta på sitt sällskap i bra väder. Du kan också ställa upp några små bord och stolar, som påminner om en fransk uteservering.

Rökning?

Om du tillåter rökning på din uteservering, skaffa stadiga askkoppar med tyngd till borden. Tänk på att det också kan vara en god strategi att ha en avdelning rökfria utebord – många ickerökare vill gärna sitta ute utan att blir nerrökta.

Blommor, blommor

Blommor skapar alltid trivsel. Med några välfyllda stora utekrukor eller snygga blomlådor på utsidan av fönstren om det fungerar att hänga upp dem, kan du enkelt ”klä upp” även den enklaste entré. Blommor kostar inte mycket men är bra marknadsföring under våren och sommaren och en bit in på hösten. Har inte du gröna fingrar, kanske en medarbetare kan ta ansvar för att se till blomsterprakten håller sig fräsch, vattna och ta bort vissnade blommor när det behövs.

Markis

En markis över entrén tjänar flera syften. Ett är som regn- och solskydd. En markis kan också vara en skylt i sig med restaurangens namn och därmed tala för din verksamhet. En markis kan också skapa en välkomnande känsla till din restaurang. Vänd dig till en specialist på markiser för att få en markis av hög kvalitet och i rätt färg och mönster, till exempel för att matcha logotypen och ditt restaurangkoncept.

Musik

Att ha svag musik som passar ditt restaurangkoncept även utanför entrén är ett sätt att förlänga restaurangatmosfären. Här gäller det dock att ha svag ljudnivå och tänka på att du troligen har grannar…

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

annons22

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB