Connect with us

Marknadsföring

Marknadsföring för restauranger ‒ undvik de fem vanligaste misstagen

Publicerad

den

Marknadsföring är ett komplext område. Om du kan undvika de vanligaste misstagen har du mycket att vinna.

 

Marknadsföring, misstag 1:

Att jaga de minst lönsamma affärsmöjligheterna

Att öka intäkterna genom att attrahera nya kunder är den dyraste och minst lönsamma metoden för att öka lönsamheten. Det är era befintliga kunder som är mest benägna att bli stamkunder och spendera pengar hos er. Trots det spenderar många restaurangägare uppemot 90 procent av sin marknadsföringsbudget på att attrahera nya kunder. Lägg istället resurser på att ta hand om och utforma olika erbjudanden till era återkommande gäster och stamkunder. Belöna återkommande gäster med olika rabatter och skräddarsydda erbjudanden som visar att ni värdesätter dem.

Marknadsföring, misstag 2:

Att göra reklam i fel media

Att sätta in en annons I dagstidningen är inte längre det självklara valet för en restaurang som vill öka omsättningen. Idag behöver du synas på nätet för att verkligen få fart på omsättningen. Traditionella reklamkanaler som radio och tidningar förlorar snabbt i genomslagskraft. Även om det fungerar för er att göra reklam där så behöver det ofta kompletteras med reklam på nätet. Satsa istället på att bygga upp din egen adressdatabas med kunders mailadresser. Det gör att du enkelt kan maila ut erbjudanden till dem utan att behöva lägga pengar på traditionell annonsering och reklam.

Marknadsföring, misstag 3:

Erbjudanden som sänker er lönsamhet

Rabatter och erbjudanden har blivit ett av de starkaste verktygen för restauranger som vill marknadsföra sig och attrahera nya kunder. Problemet är att dessa erbjudanden i värsta fall riskerar att bli en förlustaffär för restaurangen eftersom de inte alltid genererar nya stamkunder utan istället tenderar att attrahera ”otrogna” kunder som ständigt är på jakt efter nästa rabatterade erbjudande. Den här typen av ”klipp” kan få din restaurang att framstå som desperat efter nya gäster. De bidrar till at profilera er som ett lågprisalternativ även om ni egentligen inte är det. Alltför generösa rabatterbjudanden har också en tendens att sänka marginalerna och attrahera ”kupongjägare”.
Lösningen är att vara sparsam med rabatterbjudandena, de ska enbart användas för att locka till sig nya kunder. Se också till att följa upp de nya kunderna genom att ta deras mailadresser, lägga in dem i er ordinarie utskickslista och förse dem med erbjudanden via den.

Marknadsföring, misstag 4

Räckvidd och frekvens

Många restaurangägare saknar budgeten för att genomföra en långvarig marknadsföringskampanj. De annonserar när budgeten tillåter det eller då och då när omsättningen behöver en skjuts. Det gör att man inte har möjlighet att bygga upp en ny kundbas i förebyggande syfte, innan omsättningen har nått en kritisk nivå. Kom ihåg att dina kunder besöker din restaurang när de är redo att beställa, inte när du har bestämt dig för att annonsera. För att du verkligen ska ha en chans att attrahera nya kunder gäller det att du har möjlighet att repetera ditt budskap, så kunderna får en chans att ta till sig på det. Satsa på att öka frekvensen i er reklam, välj hellre att annonsera flera gånger i ett forum där du når en mindre målgrupp än att slå på stort med en enda annons i en stor tidning. Upprepning är nyckeln till att attrahera nya kunder.

Marknadsföring, misstag 5:

Jaga nya kunder, men glömma stamkunderna

Ett klassiskt marknadsföringsmisstag är att fokusera så mycket på att locka till sig nya kunder att man glömmer bort sina viktigaste och mest lönsamma kunder; de som redan blivit förtjusta i och har för vana att besöka din restaurang. När du lyckats attrahera nya kunder genom introduktionserbjudanden och kampanjer är det viktigt att du ser till att direkt involvera dem i dina ordinarie erbjudanden, annars riskerar du att förlora den nya kunden lika snabbt som den dök upp. Kom ihåg att sju av tio kunder som besöker en ny restaurang inte kommer att göra ett återbesök om de inte får någon form av uppföljningserbjudande. Satsa på erbjudanden som belönar stamkunder med rabatter ju mer de spenderar och ju fler gånger de besöker din restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Så gör du din restaurang framgångsrik även om den inte tillhör någon kedja

Publicerad

den

Av

Hur ska oberoende restaurangägare kunna konkurrera med jättarna?

Här är fem användbara tips.

Stora restaurangkedjor tar i allt större utsträckning över restaurangmarknaden. De har mycket resurser, generösa marknadsföringsbudgetar och möjligheten att köpa in sig på de bästa lägena.

1. Fokusera på kvalitet

Mat och service av hög kvalitet är de två faktorer som är viktigast för att få stamgäster. De stora kedjerestaurangerna kan sällan lägga ner samma personliga engagemang i sina restauranger, men som liten restaurangägare har du alla möjligheter att fokusera på kvalitet och att leva ut din passion för service. Du kan lära känna dina stamgästers preferenser och regelbundet stämma av att servicen och maten håller tillräckligt hög nivå. Omgivningen är viktig för att dina gäster ska trivas, restaurangmöbler av god kvalitet ger restaurangen rätt atmosfär.

2. Spinn vidare på det som gör din restaurang unik

Den oberoende restaurangens fördel är friheten att skapa en helt egen identitet, ett unikt koncept som inte finns någon annanstans. Låt dina gäster veta exakt vad som gör din restaurang så unik och speciell jämfört med andra restauranger. Med inredning, restaurangmöbler och belysning kan du skapa en unik stämning. Som oberoende restaurang kan ni snabbt ändra menyer och liknande utifrån gästernas önskemål.

3. Satsa på personalen

Oberoende restauranger konkurrerar med kedjerestaurangerna när det gäller att hitta den bästa och mest kompetenta personalen. Kedjerestaurangerna kan erbjuda karriärmöjligheter på olika restauranger och attraktiva förmåner, vilket förstås är svårt för oberoende restauranger att matcha. För att kunna konkurrera om den bästa personalen gäller det att erbjuda personalen delägarskap i restaurangen, mycket eget ansvar och ett belöningssystem som ger medarbetarna del av vinsten om det går bra. Med professionella restaurangkläder ger du personalen den rätta attityden för just din restaurang.

4. Var försiktig med att ge rabatter

Många kupongföretag, som lever på att erbjuda rabatterbjudanden till kunder, drar nytta av små restaurangers utsatthet genom att försöka lura dem. För små restauranger med stora utgifter och små marginaler är det förstås lockande att tacka ja till kupongföretagens erbjudanden, men tänk till, visserligen kan kupongerna generera merförsäljning, men eftersom du tvingas sälja till kraftiga rabatter riskerar vinsten att utebli.

5. Håll koll på hur affärerna går

Stora kedjor har tillgång till avancerade uppföljningssystem och en ekonomiavdelning som regelbundet följer upp varje restaurangs resultat. Som oberoende restaurangägare har du inte den fördelen, därför gäller det att du ständigt håller koll på dina intäkter och vinstmarginaler. Det ger dig ett övertag när du planerar verksamheten. Kom ihåg att det inte bara är god mat och bra service som får gästerna att återvända. Det är era unika faktorer och passion som får dem att vilja komma tillbaka. Om du följer dessa tips kommer det att märkas, både bland dina gäster och i restaurangens vinstmarginaler!

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsför din restaurang: Bjud in dina gäster !

Publicerad

den

Av

Marknadsför din restaurang: Bjud in dina gäster!

Hur kan du få nya gäster att komma till din restaurang? Marknadsför din restaurang på rätt sätt!

Att bjuda in folk till din restaurang bör vara mycket lätt att göra och detta borde vara en del av din vardag och ett sätt för hur du marknadsför din restaurang.

Titta på möjligheten att uppmana alla som inte har ätit på din restaurang innan, erbjud dem att njuta en god måltid på just din restaurang. Bjud in gäster när du går till banken eller posten eller när du springer ärenden av något slag.
Se till att alltid ge personliga erbjudanden.

Ge dem ett handskrivet erbjudande på baksidan av ditt visitkort, t.e.x en chef eller en präst, en politiker eller högt uppsatt kommunalarbetare. Ledare har inflytande och trovärdighet hos andra människor. De kommer att berätta för människor om den underbara matupplevelsen de hade på din restaurang och de kommer bjuda sin familj, vänner och medarbetare till just dig.
Föreslå eller erbjud för dessa nya gäster att prova din restaurang och njut av den bästa maten och servicen. Detta är början på hur du kan börja särskilja din restaurang från dina konkurrenter. Du kan göra detta genom att du konsekvent och aggressivt marknadsför din restaurang, ditt bästa drag till dina nuvarande och potentiella kunder.
Det krävs extremt lite extra tid och du kan öka vinsten, bara genom att uppmana folk att äta på din restaurang.

Hur du marknadsför din restaurang med lyckat resultat.
Samt skapar långsiktiga lönsamma gäster och hålla kontakten med dem.

Tänk 4 varje dag.
1.Gör fyra telefonsamtal.
2.Gör något oväntat för 4 gäster som får dem att komma tillbaka t.e.x bonus eller rabattsystem.
3.Fråga fyra gäster om de vill beställa bord igen.
4. Ge ut fyra av dina visitkort med ett specialerbjudande.

Ditt åtagande är att du kommer att tillbringa en del av varje dag för att kontakta fyra (eller fler) kunder och du kan göra det i någon av de fyra sätt som anges ovan. Du kommer att vara helt förvånad över hur effektivt du marknadsför din restaurang genom att att använda dig av denna metod!
Vilka är dina möjligheter att vara annorlunda än dina konkurrenter. Om du bara skapar fyra kontakter per dag så kommer det att vara över 100 kontakter per månad och över 1200 kontakter per år om du låter 3 av dina anställda göra samma sak. 1200×300 kr = Om du marknadsför din restaurang lite extra kan du lätt höja omsättningen med 360 000 kr extra/år.

Vill du ta reda på fler tips och trix om hur du enkelt marknadsför din restaurang? Vi kommer att publicera ett antal artiklar här på www.startarestaurang.se

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Dessertförsäljning ‒ fem tips och knep som ökar restaurangens dessertförsäljning!

Publicerad

den

Av

dessertförsäljning

Dessertförsäljning kräver eftertanke

Har du tänkt på att du kanske redan har en mer eller mindre bortglömd källa till ökat kassaflöde? Sätt dig ner och fundera över hur du ska få desserter att bli ett självklart val för gästerna.

1. Lägg lika mycket tid på att ta fram nya desserter och utveckla dessertmenyn som du lägger på att utveckla nya förrätter och huvudrätter

Desserter är det slutliga intrycket av en god middag, en god dessert bidrar till en lyckad helhetsupplevelse och ger dig en chans att ge kunden en positiv avslutning på restaurangbesöket. Ett extra fint restaurangporslin höjer upplevelsen.

2. Undvik genomsnittliga desserter

Undvik klassiska desserter som saknar potential att överraska kunden. Satsa istället på att komponera desserter som kan leverera något utöver det vanliga. Tänk utanför ramarna och våga ge kunden ett bestående intryck med dina desserter.

3. Skapa en dessertmeny med bilder

En bild säger ofta mer än tusen ord. Satsa på att visa upp bilder på de desserter ni erbjuder, det ger kunden en tydlig känsla för vilka alternativ de har och kan lotsa dem fram till ”rätt” dessertalternativ.

4. Komplettera färdiglagade desserter med hemgjorda alternativ

Om du erbjuder färdiglagade desserter som ni själva inte tillagat i ert kök så gäller det att balansera upp det med ett eller två dessertalternativ som tillagats på plats av era egna kockar. Dessa desserter kan bli era ”signaturdesserter” som verkligen utmärker er restaurang och skiljer er från mängden.

5. Belöna serveringspersonalen

Somliga restauranger väljer att belöna serveringspersonalen utifrån hur många desserter de säljer. Nackdelen är att bemötandet riskerar att bli mindre personligt om man enbart belönar utifrån hur mycket som säljs. Ett alternativ är att istället ge serveringspersonalen en andel av den totala försäljningen, då tenderar de inte att känna sig lika pressade att rekommendera en viss rätt eller typ av dessert.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB