Connect with us

Marknadsföring

Annonsera för en ny restaurang

Publicerad

den

Annonsera för en ny restaurang

 

Skapa en strategi för hur du ska annonsera för en ny restaurang, och nå din målgrupp på bästa sätt.

 

Känn din målgrupp

Tänk över vilken kundkrets du vänder dig till och var de troligen kan se (eller höra) din annonsering lättast. För att göra det måste du ha klart för dig vilken målgrupp du har valt, eller med andra ord, vilken inriktning din restaurang ska ha. Ska du servera lunch för yrkesfolk eller snabbmat i någon form? Är det en sportbar eller en mysig restaurang för avkopplande middagar i lugn och ro? Det här finns redan skrivet i din affärsplan (och gör det inte det, är det dags att ta upp det där!), och där har du också preciserat din budget för marknadsföring.

Strategi för annonsering

Skapa en strategi för hur du ska annonsera för en ny restaurang och nå ut till potentiella restaurangkunder. Hur du drar upp linjerna i den här annonsstrategin, beror på den budget du har. TV-annonser är dyrare än radioannonser, som är dyrare är tidningsannonser etc.

Din marknadsföringsplan kommer att variera från säsong till säsong, från år till år. Kommer sommaren att vara din högsäsong och vinterhalvåret betydligt lugnare, då kommer du definitivt att behöva två helt olika annonsstrategier.

Om du ska starta en sportbar, kan det t ex. vara en bra idé att sponsra ett lag i någon sportgren på din hemort. Om du ska vända dig till familjer, är det bättre att annonsera för en ny restaurang av den sorten i lokaltidningen på lördagar och t ex. ha med en kupong att klippa ut som ger barn fria måltider. Kom ihåg att en kupong kan vara digital också, och finnas med i en annons i t ex. en tidningsapp.

Ta reda på var du kan annonsera

Gå igenom vilka annonskanaler som finns tillgängliga där du bor och som kan vara lämpliga för att annonsera för en ny restaurang. I lokaltidningen kan du annonsera med vanliga tidningsannonser, man också med annonser och eller banners på deras hemsida, respektive deras app. Korta filmannonser kan också förekomma på tidningssidor på nätet. Kommersiella lokalradiokanaler som folk lyssnar mycket på, är också en möjlighet. Bussar och busshållplatser kan var ett annonsforum. För att fånga upp semesterfolket, kan man t ex. prata med kommunen om att få vara med som annonsör i säsongens turistbroschyr, tryckt eller digital. Ta reda på när det arrangeras event av olika slag (särskilt sommartid) och undersök om du kan annonsera t ex. i programblad eller vara med på annan annonsering inför konserter etc.

Det är viktigt att synas på Internet när man ska annonsera för en ny restaurang. Annonsering på sociala medier som Facebook, och som styrs till din ort, är ett förslag. Fundera på om du ska ha Google-annonser till din hemsida. (Egen hemsida är ett måste). Att synas på kommersiella restaurangsidor för olika orter/kommuner/län, t ex. under Dagens lunch, är bra. Sidor som Letsdeal erbjuder kunder rabatterade erbjudanden på lokal basis, det är ett aktivt sätt att locka kunder till din nya restaurang, kunder som sedan förhoppningsvis kommer tillbaka flera gånger.

Var tydlig i dina annonser

Har du en familjerestaurang med barnmeny? Eller har du en buffé som står framdukad i din sportbar? Stressade mammor bryr sig troligen inte om du har fem storskärmar med fem olika sportgrenar som står på, men reagerar om de får veta att barn äter gratis på tisdagskvällar. Och singlar är inte så roade av en restaurang som erbjuder gratis målarböcker och färgpennor när man väljer från barnmenyn…

Oavsett vilken typ av annons du väljer, gäller det att vara tydlig med ditt budskap. Vad skiljer dig från andra restauranger? Att annonsera för en ny restaurang innebär att du ska nå just din målgrupp, med ett budskap som den kommer ihåg. Formulera ditt budskap kort och kärnfullt, så att din målgrupp reagerar och minns det. Tycker du att det är svårt att få till det själv, prata med annonsförsäljaren om du kan få hjälp att formulera dig när du ska annonsera för en ny restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

annons22

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Så gör du din restaurang framgångsrik även om den inte tillhör någon kedja

Publicerad

den

Av

Hur ska oberoende restaurangägare kunna konkurrera med jättarna?

Här är fem användbara tips.

Stora restaurangkedjor tar i allt större utsträckning över restaurangmarknaden. De har mycket resurser, generösa marknadsföringsbudgetar och möjligheten att köpa in sig på de bästa lägena.

1. Fokusera på kvalitet

Mat och service av hög kvalitet är de två faktorer som är viktigast för att få stamgäster. De stora kedjerestaurangerna kan sällan lägga ner samma personliga engagemang i sina restauranger, men som liten restaurangägare har du alla möjligheter att fokusera på kvalitet och att leva ut din passion för service. Du kan lära känna dina stamgästers preferenser och regelbundet stämma av att servicen och maten håller tillräckligt hög nivå. Omgivningen är viktig för att dina gäster ska trivas, restaurangmöbler av god kvalitet ger restaurangen rätt atmosfär.

2. Spinn vidare på det som gör din restaurang unik

Den oberoende restaurangens fördel är friheten att skapa en helt egen identitet, ett unikt koncept som inte finns någon annanstans. Låt dina gäster veta exakt vad som gör din restaurang så unik och speciell jämfört med andra restauranger. Med inredning, restaurangmöbler och belysning kan du skapa en unik stämning. Som oberoende restaurang kan ni snabbt ändra menyer och liknande utifrån gästernas önskemål.

3. Satsa på personalen

Oberoende restauranger konkurrerar med kedjerestaurangerna när det gäller att hitta den bästa och mest kompetenta personalen. Kedjerestaurangerna kan erbjuda karriärmöjligheter på olika restauranger och attraktiva förmåner, vilket förstås är svårt för oberoende restauranger att matcha. För att kunna konkurrera om den bästa personalen gäller det att erbjuda personalen delägarskap i restaurangen, mycket eget ansvar och ett belöningssystem som ger medarbetarna del av vinsten om det går bra. Med professionella restaurangkläder ger du personalen den rätta attityden för just din restaurang.

4. Var försiktig med att ge rabatter

Många kupongföretag, som lever på att erbjuda rabatterbjudanden till kunder, drar nytta av små restaurangers utsatthet genom att försöka lura dem. För små restauranger med stora utgifter och små marginaler är det förstås lockande att tacka ja till kupongföretagens erbjudanden, men tänk till, visserligen kan kupongerna generera merförsäljning, men eftersom du tvingas sälja till kraftiga rabatter riskerar vinsten att utebli.

5. Håll koll på hur affärerna går

Stora kedjor har tillgång till avancerade uppföljningssystem och en ekonomiavdelning som regelbundet följer upp varje restaurangs resultat. Som oberoende restaurangägare har du inte den fördelen, därför gäller det att du ständigt håller koll på dina intäkter och vinstmarginaler. Det ger dig ett övertag när du planerar verksamheten. Kom ihåg att det inte bara är god mat och bra service som får gästerna att återvända. Det är era unika faktorer och passion som får dem att vilja komma tillbaka. Om du följer dessa tips kommer det att märkas, både bland dina gäster och i restaurangens vinstmarginaler!

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsför din restaurang: Bjud in dina gäster !

Publicerad

den

Av

Marknadsför din restaurang: Bjud in dina gäster!

Hur kan du få nya gäster att komma till din restaurang? Marknadsför din restaurang på rätt sätt!

Att bjuda in folk till din restaurang bör vara mycket lätt att göra och detta borde vara en del av din vardag och ett sätt för hur du marknadsför din restaurang.

Titta på möjligheten att uppmana alla som inte har ätit på din restaurang innan, erbjud dem att njuta en god måltid på just din restaurang. Bjud in gäster när du går till banken eller posten eller när du springer ärenden av något slag.
Se till att alltid ge personliga erbjudanden.

Ge dem ett handskrivet erbjudande på baksidan av ditt visitkort, t.e.x en chef eller en präst, en politiker eller högt uppsatt kommunalarbetare. Ledare har inflytande och trovärdighet hos andra människor. De kommer att berätta för människor om den underbara matupplevelsen de hade på din restaurang och de kommer bjuda sin familj, vänner och medarbetare till just dig.
Föreslå eller erbjud för dessa nya gäster att prova din restaurang och njut av den bästa maten och servicen. Detta är början på hur du kan börja särskilja din restaurang från dina konkurrenter. Du kan göra detta genom att du konsekvent och aggressivt marknadsför din restaurang, ditt bästa drag till dina nuvarande och potentiella kunder.
Det krävs extremt lite extra tid och du kan öka vinsten, bara genom att uppmana folk att äta på din restaurang.

Hur du marknadsför din restaurang med lyckat resultat.
Samt skapar långsiktiga lönsamma gäster och hålla kontakten med dem.

Tänk 4 varje dag.
1.Gör fyra telefonsamtal.
2.Gör något oväntat för 4 gäster som får dem att komma tillbaka t.e.x bonus eller rabattsystem.
3.Fråga fyra gäster om de vill beställa bord igen.
4. Ge ut fyra av dina visitkort med ett specialerbjudande.

Ditt åtagande är att du kommer att tillbringa en del av varje dag för att kontakta fyra (eller fler) kunder och du kan göra det i någon av de fyra sätt som anges ovan. Du kommer att vara helt förvånad över hur effektivt du marknadsför din restaurang genom att att använda dig av denna metod!
Vilka är dina möjligheter att vara annorlunda än dina konkurrenter. Om du bara skapar fyra kontakter per dag så kommer det att vara över 100 kontakter per månad och över 1200 kontakter per år om du låter 3 av dina anställda göra samma sak. 1200×300 kr = Om du marknadsför din restaurang lite extra kan du lätt höja omsättningen med 360 000 kr extra/år.

Vill du ta reda på fler tips och trix om hur du enkelt marknadsför din restaurang? Vi kommer att publicera ett antal artiklar här på www.startarestaurang.se

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Dessertförsäljning ‒ fem tips och knep som ökar restaurangens dessertförsäljning!

Publicerad

den

Av

dessertförsäljning

Dessertförsäljning kräver eftertanke

Har du tänkt på att du kanske redan har en mer eller mindre bortglömd källa till ökat kassaflöde? Sätt dig ner och fundera över hur du ska få desserter att bli ett självklart val för gästerna.

1. Lägg lika mycket tid på att ta fram nya desserter och utveckla dessertmenyn som du lägger på att utveckla nya förrätter och huvudrätter

Desserter är det slutliga intrycket av en god middag, en god dessert bidrar till en lyckad helhetsupplevelse och ger dig en chans att ge kunden en positiv avslutning på restaurangbesöket. Ett extra fint restaurangporslin höjer upplevelsen.

2. Undvik genomsnittliga desserter

Undvik klassiska desserter som saknar potential att överraska kunden. Satsa istället på att komponera desserter som kan leverera något utöver det vanliga. Tänk utanför ramarna och våga ge kunden ett bestående intryck med dina desserter.

3. Skapa en dessertmeny med bilder

En bild säger ofta mer än tusen ord. Satsa på att visa upp bilder på de desserter ni erbjuder, det ger kunden en tydlig känsla för vilka alternativ de har och kan lotsa dem fram till ”rätt” dessertalternativ.

4. Komplettera färdiglagade desserter med hemgjorda alternativ

Om du erbjuder färdiglagade desserter som ni själva inte tillagat i ert kök så gäller det att balansera upp det med ett eller två dessertalternativ som tillagats på plats av era egna kockar. Dessa desserter kan bli era ”signaturdesserter” som verkligen utmärker er restaurang och skiljer er från mängden.

5. Belöna serveringspersonalen

Somliga restauranger väljer att belöna serveringspersonalen utifrån hur många desserter de säljer. Nackdelen är att bemötandet riskerar att bli mindre personligt om man enbart belönar utifrån hur mycket som säljs. Ett alternativ är att istället ge serveringspersonalen en andel av den totala försäljningen, då tenderar de inte att känna sig lika pressade att rekommendera en viss rätt eller typ av dessert.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB