Connect with us

Tips

Hantera missnöjda gäster ‒ konsten att klara av det

Publicerad

den

missnojda gaster

Hantera missnöjda gäster kan vara svårt

 

Oavsett hur mycket du än anstränger dig så finns det alltid en viss kategori gäster som aldrig blir riktigt nöjda.

Tro det eller ej, men det finns faktiskt gäster som satt det i system att hitta saker att klaga på varje gång de besöker en restaurang. Med hjälp av lite smarta råd lär du dig snabbt att identifiera dem.

Olika typer av klagande kunder:

1. En kund som är genuint missnöjd. Den här kunden har ett äkta missnöje med servicen eller maten och känner ett behov av att påtala och lösa problemet.

2. En ”fejkad” missnöjd kund är en kund som saknar rationella skäl till sitt missnöje, han eller hon är ofta bara allmänt missnöjd. Dessa kunder vill ofta gnälla för att de är på dåligt humör eller för att testa om de kan få något gratis.

Kunder som är genuint missnöjda tillfredsställs lättast genom att du pratar med dem och att ni i lugn och ro försöker komma fram till en lösning som gör kunden nöjd. En genuint missnöjd kund är nämligen i allmänhet mån om att lösa problemet.

Det bästa sättet att förebygga missnöjda kunder är att:

  • alltid se till att er service håller absolut toppklass
  • alltid ha alla råvaror som behövs hemma och se till att de tillagas på ett sätt som gränsar till perfektion
  • anställa trevlig, flexibel, hjälpsam och serviceinriktad personal samt hålla ett rent yttre med snygga restaurangkläder
  • alltid hålla koll på notor och beställningar
  • aldrig dubbelboka en bordsreservation

Dessa krav vore lätta att leva upp till om vi levde i en perfekt värld, men tyvärr är världen sällan perfekt och saker och ting kan gå snett. Ta in i beräkningen att saker och ting kommer att gå sönder, personal kommer att begå misstag och leverantörer kommer inte alltid att leverera på utsatt tid.

Lyssna på kunden

Om din serveringspersonal ber dig ta hand om en missnöjd kund så gäller det att du skaffar dig så mycket information som möjligt om vad som hänt och varför kunden är missnöjd. Då kan du förbereda ett förslag på hur problemet kan åtgärdas redan när du går fram till bordet. Låt kunden själv förklara vad problemet är, ta dig tid att lyssna. Be sedan om ursäkt för det fel ni begått och erbjud en riklig kompensation. Du kan exempelvis ta bort den rätt kunden klagade på från notan och bjuda på ett glas vin som plåster på såren. Du vill ju att kunden ska återkomma för att du var ärlig och tog klagomålet på allvar, inte för att du rev notan och bjöd på en flaska champagne. Om du är alltför givmild riskerar du att dra till dig ”falska” klagomål.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Restaurangnamn, skapa ett som passar dig!

Publicerad

den

Av

Restaurangnamn

VAD ÄR ETT BRA RESTAURANGNAMN?

Är det här ett bra namn? ”Restaurang Alkis”

Ett bra restaurangnamn är ett namn som attraherar kunder.
Att skapa ett bra restaurangnamn är en process som kräver lite eftertanke, men det är också en av de viktigaste saker du kommer att göra när du skall starta en restaurang.
Startar du din verksamhet med ett dåligt namn och en dålig logo är det som att spela golf med bara en klubba, du kanske lyckas få in en del bollar i hålet men det är svårare än det borde vara.
Så hur skapar du ett bra restaurangnamn?

Du kan t. ex. dra samman familj, vänner eller kollegor och brainstorma fram ett bra restaurangnamn efter de följande sex reglerna, eller om du är kreativ, göra det helt själv:

1) Ett bra restaurangnamn bör vara lätt att komma ihåg, men också lätt att stava.
Det är en självklarhet att det ska vara lätt för dina gäster att komma ihåg ditt restaurangnamn, men de måste också ha lätt att hitta och skriva ditt namn. Oavsett om det är på papper, via telefon eller på nätet. Så att välja ett restaurangnamn som “Ahyrkawellyn” är inte att rekommendera.
Det är en fördel om ditt restaurangnamn är unikt men om det är svårt att stava så är det ingen bra idé att välja det. Exempel på unika namn som också är lätt att stava till är Volvo, Ikea eller Google.

2) Ett bra företagsnamn behöver ett visuellt element.
Vad ser du i ditt huvud när du hör eller läser namnet “Ahyrkawellyn”? Ingenting?
De flesta människor visualiserar ingenting när de läser eller hör det namnet, men oftast är vi “programmerade” att se bilder när vi hör ett restaurangnamn.
T.ex. så tänker du kanske på en cola-flaska när du hör “Coca-Cola” eller en bil när du hör namnet “Volvo”. Givetvis så kan du bygga in det visuella elementet senare via marknadsföring men det är lättast att börja med ett namn som skapar bilder i läsarens huvud redan från början.

3) Ett bra restaurangnamn har en positivt laddad mening.
Ord kan vara positiva, neutrala eller negativa beroende på vilka associationer som människor gör när de hör eller läser dem. Ett klassiskt exempel är skillnaden mellan “Mamma” (som har en väldigt positiv mening) och “Mor” som är ett mer neutralt ord. Om man känner till detta så är det egentligen inte så konstigt att man kallar köttbullarna för “Mammas köttbullar” och inte “Mors köttbullar”.
Vad detta betyder för dig är att när du väljer ditt restaurangnamn så försök att välja ord som är positivt laddade så att människor också associerar detta med din restaurang.

4) Ett bra restaurangnamn bör förmedla information om vad ditt företag gör.
Chansen är stor att ditt nya företag inte kommer att bli ett internationellt företag och varumärke, iallafall under företagets första verksamhetsår. Det därför viktigt att du väljer ett företagsnamn som ger dina framtida kunder ledtrådar om vad du och ditt företag faktiskt gör.
Om du lägger in ord som ger en idé om vad ditt företag gör så blir det också enklare att hitta dig i telefonkatalogen eller på internet.

5) Ett bra restaurangnamn bör vara någorlunda kort.
Ju kortare namn du väljer desto lättare blir det för dina gäster att komma ihåg det, men det är också viktigt när du marknadsför din restaurang. Restaurangnamnet bör passa in bra på visitkort, på en skylt eller i en annons.
Dessutom är det en fördel om det finns ett ledigt domännamn som stämmer precis in på det restaurangnamn du väljer, internet blir nämligen ett allt viktigare sätt för kunder att hitta företag på. Försök också om möjligt att utelämna bokstäverna ÅÄÖ eftersom de flesta har webbläsare som inte klarar av dessa tecken i domännamnet än.

6) Färgernas betydelse när du designar din logotype.
När du skall skriva ditt restaurangnamn och logo så tänk på hur viktigt färger är för människor och hur de uppfattar ett företag.
Färgvalet som du gör för ditt restaurangnamn och logo är väldigt viktigt, rött uppfattas till exempel som en aggressiv färg och dessa eldiga element förmedlar känslan av fart, upphetsning och passion. Grönt är en lugnande färg som förmedlar känslan av framsteg, pånyttfödelse och natur.
Ta inte bara fram ett restaurangnamn utan helst 3-4 stycken, det är bra när du skickar in ansökan om att få registrera ditt företagsnamn eftersom det finns en risk att ditt förstahandsval redan är upptaget.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Utemöbler till uteserveringen, en liten guide!

Publicerad

den

Av

Utemöbler

Funderar du på att köpa nya utemöbler till uteserveringen, men vet inte riktigt vad du ska välja?

Här har du då en guide där du kan se för- och och nackdelar med de vanligaste typerna av utemöbler utifrån hållbarhet och mängden underhåll.

Aluminiummöbler

Fördelar: Utemöbler av aluminium är väldigt lättskötta tack vare att de inte rostar, möglar eller slits ut i någon större omfattning. Det räcker helt enkelt att torka av dem då och då. Aluminiummöbler är p g a. sin ringa vikt lätta att flytta in på kvällarna.
Nackdelar: Precis som på alla metaller kan det bildas ärg, en grönaktig ”skorpa” på möblerna som inte är så snyggt. Det är dock inte så farligt utan kan tvättas bort. Tänk också på att ytan kan bli repig under lång tids användning.

Rottingmöbler

Det finns två typer av rottingmöbler: Naturlig rotting och konstrotting. Naturlig rotting kommer från stammen från speciella typer av palmer. Utemöbler av den här typen av rotting kan bara stå inomhus, i t ex. uterum. Utsätts de för långvarig fukt ruttnar de till slut.
Vad man brukar använda utomhus istället är konstrotting, där stolen är uppbyggd med plasttråd. Rottingmöbler finns i många olika prisklasser och det som skiljer bra konstrotting mot dålig är hur bra kvalitet plasttrådarna har. Vanligast är det tjockleken på tråden som avgör slitstyrkan. Hur bra plasttråden klarar av kyla och värme avgör också livslängden.
Fördelen med konstrotting är att dessa utemöbler är extremt lättskötta. Oftast räcker det att man spolar av dem med lite vatten då och då för att hålla smutsen borta. Det börjar bli mer och mer vanligt att man gör typ en soffhörna på uteserveringar i dag. Vi flyttar ut vardagsrummet på torget.

Utemöbler av teak

Teak är ett träslag som ursprungligen kommer från sydöstra Asien. Virket som är tungt och hårt har hög motståndskraft mot väta och angrepp, och lämpar sig därför ypperligt som material i utemöbler och på båtar. Träslaget blev populärt i väst på 50- och 60-talet. I Indien är det mycket populärt och används till allt från dörrar till möbler.
Om du bryr dig om miljön tycker jag du ska fråga butiken om de kan redogöra om virket i utemöbler är odlat eller om de växt naturligt. Gamla teakträd börjar nämligen försvinna på grund av träslagets popularitet.
Om man vill kunna behålla träets rödbruna färg krävs att man noga sköter om det. Varje år behöver man slipa och olja in träet. Gör man det inte får utemöblerna en gråfärgad yta istället.

Slutsats: Det är väldigt viktigt att man väljer utemöbler som är gjorda för offentlig miljö, att det är kraftiga stommar och bra material. Det hittar ni här www.restaurangmöbler.se

Utemöbler till uteserveringen, Utemöbler till restaurangen, Utemöbler till poolen, Utemöbler till trädgården

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Så gör du din restaurang framgångsrik även om den inte tillhör någon kedja

Publicerad

den

Av

Hur ska oberoende restaurangägare kunna konkurrera med jättarna?

Här är fem användbara tips.

Stora restaurangkedjor tar i allt större utsträckning över restaurangmarknaden. De har mycket resurser, generösa marknadsföringsbudgetar och möjligheten att köpa in sig på de bästa lägena.

1. Fokusera på kvalitet

Mat och service av hög kvalitet är de två faktorer som är viktigast för att få stamgäster. De stora kedjerestaurangerna kan sällan lägga ner samma personliga engagemang i sina restauranger, men som liten restaurangägare har du alla möjligheter att fokusera på kvalitet och att leva ut din passion för service. Du kan lära känna dina stamgästers preferenser och regelbundet stämma av att servicen och maten håller tillräckligt hög nivå. Omgivningen är viktig för att dina gäster ska trivas, restaurangmöbler av god kvalitet ger restaurangen rätt atmosfär.

2. Spinn vidare på det som gör din restaurang unik

Den oberoende restaurangens fördel är friheten att skapa en helt egen identitet, ett unikt koncept som inte finns någon annanstans. Låt dina gäster veta exakt vad som gör din restaurang så unik och speciell jämfört med andra restauranger. Med inredning, restaurangmöbler och belysning kan du skapa en unik stämning. Som oberoende restaurang kan ni snabbt ändra menyer och liknande utifrån gästernas önskemål.

3. Satsa på personalen

Oberoende restauranger konkurrerar med kedjerestaurangerna när det gäller att hitta den bästa och mest kompetenta personalen. Kedjerestaurangerna kan erbjuda karriärmöjligheter på olika restauranger och attraktiva förmåner, vilket förstås är svårt för oberoende restauranger att matcha. För att kunna konkurrera om den bästa personalen gäller det att erbjuda personalen delägarskap i restaurangen, mycket eget ansvar och ett belöningssystem som ger medarbetarna del av vinsten om det går bra. Med professionella restaurangkläder ger du personalen den rätta attityden för just din restaurang.

4. Var försiktig med att ge rabatter

Många kupongföretag, som lever på att erbjuda rabatterbjudanden till kunder, drar nytta av små restaurangers utsatthet genom att försöka lura dem. För små restauranger med stora utgifter och små marginaler är det förstås lockande att tacka ja till kupongföretagens erbjudanden, men tänk till, visserligen kan kupongerna generera merförsäljning, men eftersom du tvingas sälja till kraftiga rabatter riskerar vinsten att utebli.

5. Håll koll på hur affärerna går

Stora kedjor har tillgång till avancerade uppföljningssystem och en ekonomiavdelning som regelbundet följer upp varje restaurangs resultat. Som oberoende restaurangägare har du inte den fördelen, därför gäller det att du ständigt håller koll på dina intäkter och vinstmarginaler. Det ger dig ett övertag när du planerar verksamheten. Kom ihåg att det inte bara är god mat och bra service som får gästerna att återvända. Det är era unika faktorer och passion som får dem att vilja komma tillbaka. Om du följer dessa tips kommer det att märkas, både bland dina gäster och i restaurangens vinstmarginaler!

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB