Connect with us

Tips

Hantera missnöjda gäster ‒ konsten att klara av det

Publicerad

den

missnojda gaster

Hantera missnöjda gäster kan vara svårt

 

Oavsett hur mycket du än anstränger dig så finns det alltid en viss kategori gäster som aldrig blir riktigt nöjda.

Tro det eller ej, men det finns faktiskt gäster som satt det i system att hitta saker att klaga på varje gång de besöker en restaurang. Med hjälp av lite smarta råd lär du dig snabbt att identifiera dem.

Olika typer av klagande kunder:

1. En kund som är genuint missnöjd. Den här kunden har ett äkta missnöje med servicen eller maten och känner ett behov av att påtala och lösa problemet.

2. En ”fejkad” missnöjd kund är en kund som saknar rationella skäl till sitt missnöje, han eller hon är ofta bara allmänt missnöjd. Dessa kunder vill ofta gnälla för att de är på dåligt humör eller för att testa om de kan få något gratis.

Kunder som är genuint missnöjda tillfredsställs lättast genom att du pratar med dem och att ni i lugn och ro försöker komma fram till en lösning som gör kunden nöjd. En genuint missnöjd kund är nämligen i allmänhet mån om att lösa problemet.

Det bästa sättet att förebygga missnöjda kunder är att:

  • alltid se till att er service håller absolut toppklass
  • alltid ha alla råvaror som behövs hemma och se till att de tillagas på ett sätt som gränsar till perfektion
  • anställa trevlig, flexibel, hjälpsam och serviceinriktad personal samt hålla ett rent yttre med snygga restaurangkläder
  • alltid hålla koll på notor och beställningar
  • aldrig dubbelboka en bordsreservation

Dessa krav vore lätta att leva upp till om vi levde i en perfekt värld, men tyvärr är världen sällan perfekt och saker och ting kan gå snett. Ta in i beräkningen att saker och ting kommer att gå sönder, personal kommer att begå misstag och leverantörer kommer inte alltid att leverera på utsatt tid.

Lyssna på kunden

Om din serveringspersonal ber dig ta hand om en missnöjd kund så gäller det att du skaffar dig så mycket information som möjligt om vad som hänt och varför kunden är missnöjd. Då kan du förbereda ett förslag på hur problemet kan åtgärdas redan när du går fram till bordet. Låt kunden själv förklara vad problemet är, ta dig tid att lyssna. Be sedan om ursäkt för det fel ni begått och erbjud en riklig kompensation. Du kan exempelvis ta bort den rätt kunden klagade på från notan och bjuda på ett glas vin som plåster på såren. Du vill ju att kunden ska återkomma för att du var ärlig och tog klagomålet på allvar, inte för att du rev notan och bjöd på en flaska champagne. Om du är alltför givmild riskerar du att dra till dig ”falska” klagomål.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Restaurangutrustning leasing ‒ är det bättre att hyra/leasa din restaurangutrustning?

Publicerad

den

Av

Så gör du en bra affär när du ska leasa restaurangutrustning

 

Vissa typer av restaurangutrustning är mer lönsamma att hyra/leasa än att köpa. Diskmaskiner, kaffemaskiner och ismaskiner är ofta betydligt bättre att hyra/leasa än att köpa. En stor fördel med att leasa är att det kan göra investeringskostnaderna mindre när du öppnar en ny restaurang. Här är några värdfulla tips på vägen för dig som vill leasa restaurangutrustning.

1. Jämför olika leasingleverantörer. Du kan överraskas av hur många företag som erbjuder restaurangutrustning för leasing. Ta reda på vilken typ av service leasingleverantören kan erbjuda och jämför olika aktörer. Hur ofta kommer leverantören och rengör utrustningen, kommer de ut till dig och installerar den?

2. Jämför leasing med att köpa begagnad restaurangutrustning. Räkna på vad en leasinglösning kostar totalt sett över tiden och jämför det med vad det skulle kosta dig att istället köpa utrustningen begagnad. Även om det kanske är billigare att köpa begagnad restaurangutrustning bör du vara medveten om att det sällan finns några garantier på begagnade produkter.

3. Läs det finstilta i avtalen. Ta reda på hur länge leasingavtalet gäller och vad som händer om du behöver avsluta det i förtid. Restauranger som går i konkurs kan ofta räkna med stora kostnader om de exempelvis måste avbryta leasingkontrakt på en diskmaskin i förtid.

4. Var beredd på att leasingleverantören kollar din ekonomi. Räkna med att det företag som leasar utrustning till dig vill vara så säkra som möjligt på att du ska kunna betala leasingavgiften framöver. De gör därför noggranna bakgrundskontroller av din ekonomi, ungefär som när man ansöker om ett banklån.

5. Håll utkik efter gratiserbjudanden från leverantörer. Somliga dryckesleverantörer låter dig hyra en ölkyl gratis om du säljer deras produkter. Det kan vara värt att överväga om du vill sänka restaurangens kostnader. Men glöm inte att inget är gratis här i världen, oftast tar de igen den kostnaden på mindre rabatter på öl och läsk.

Restaurangexperten Magnus Hellström

restaurangmaskiner

Restaurangutrustning leasing ‒ du förhandlar fram en offert hos restaurangmaskiner.net

Välj finansieringsupplägg

Leasing är en form av långtidshyra där restaurangföretaget fördelar kostnaden över tiden. Restaurangmaskiner.net äger objektet och du nyttjar det. Objektet tas normalt inte upp som en tillgång i din balansräkning och belastar inte företagets långfristiga skulder. Efter leasingperiodens slut löser du avtalet till ett förutbestämt restvärde, i regel 10‒20 procent av maskinpriset. Leasing binder inte kapital, är lätt att budgetera och kan anpassas till intäkterna. Avgiften är skattemässigt avdragsgill.

Vad kostar det?

Hur mycket det kostar och vilket upplägg du bör välja beror bland annat på dina behov och ditt företags förutsättningar. Ring www.restaurangmaskiner.net 013-327 00 80 för bästa erbjudande.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Restaurangutrustning: Tips om restaurangutrustning!

Publicerad

den

Av

Restaurangutrustning

Restaurangutrustning täcker allt ifrån restaurangugnar till restaurangbord, restaurangporslin till ismaskiner. Att välja vilken typ av restaurangutrustning man ska köpa kan vara överväldigande för en nybliven restaurangägare. Läs vidare för att få tips om hur du kan göra processen att köpa restaurangutrustning enklare.

 

Ny eller begagnad restaurangutrustning? Den nyaste restaurangutrustningen behöver inte alltid vara den bästa. En ny restaurang behöver inte nödvändigtvis skaffa all utrustning helt ny. Man kan i vissa fall köpa begagnad utrustning för en billig penning. Bord, stolar, dekorationer, porslin, tillbehör samt diverse maskiner kan gå att köpa begagnat. Men många gånger är det bättre att köpa ny restaurangutrustning, då garantier och en ny utrustning gör att restaurangen ser ren och modern ut.

Att teckna leasingavtal är ett bra alternativ för att införskaffa ny restaurangutrustning. Många företag erbjuder leasingavtal på restaurangutrustning,vilket kan bespara dig mycket pengar då du förbereder dig för att öppna en ny restaurang. Försäljare erbjuder också leasing på utrustning som kaffemaskiner och kylar, gratis, förutsatt att du köper deras produkter. Men ingenting är gratis i livet, att leasa kan bli en dyrare lösning än att handla sina restaurangmaskiner själv. Det finns många bra butiker med billiga restaurangmaskiner på internet.

Bra kylmöjligheter är viktigt. Det finns många valmöjligheter för restaurangkylar. Vilken form av restaurangkyl du behöver beror på verksamheten, från små kylskåp (som kan rymmas på/under en bänk) till massiva kylrum och frysrum, och allt däremellan.

Ett restaurangkök ska vara välsorterat och kräver noggrann planering av restaurangutrustning för att kunna maximera ytan och öka effektiviteten. Ett restaurangkök bör vara uppbyggt med olika stationer och restaurangmaskiner. En station är ett område där en viss typ av mat förbereds. Stationer är praktiskt för att få ett restaurangkök att fungera smidigt.

Restaurangporslin är inte detsamma som det porslin du har hemma på köksbordet. Restaurangporslin är inte billigt, jämfört med de du kan köpa på IKEA. Men detta är för att de är tillverkade för att kunna stå emot påfrestningar, som en hektisk restaurangdiskmaskin. Givetvis finns det butiker på internet som säljer kvalitativt och prisvärt restaurangporslin.

Designen för din restaurangs matsal bör vara flexibel. Att planera din serveringslokal så att den enkelt kan möbleras om, är en god idé. Det tillåter dig att ta in större grupper eller att ändra matsalens flöde, om du känner att det inte fungerar.Restaurangbord och restaurangstolar är en del av restaurangens dekor. Bord och stolar representerar en stor kostnad när du ska öppna en ny restaurang. Men på samma sätt som restaurangporslinet, är restaurangmöblerna byggda för att hålla. Utseendet för din matsal kommer att vara starkt influerat av de restaurangmöbler du väljer.

Restaurangbaren kräver sin egen utrustning. Utrustningen till din restaurangbar beror på storleken av din restaurang, ditt tema samt alkohollicensen. Vissa barer tar enbart beställning genom personalen, vilket innebär att kunder inte beställer direkt i baren.

Bordsdukar kräver mycket underhåll. Få föremål i en restaurangs serveringslokal gör ett sådant intryck som bordsdukarna gör. Perfekt manglade bordsdukar av linne, och stärkta linneservetter, anger en tydlig exklusiv atmosfär. Men, de kräver också konstant underhållning och kan vara dyra att rengöra, mangla och ersätta. Ett avtal med en bra tvättinrättning behövs för att klara detta i det långa loppet. En variant är bordstabletter eller bordslöpare, som är enklare att sköta själv, liksom mindre bomullsdukar som lätt kan strykas.

Cateringutrustning kan öka restaurangens försäljning. Catering utanför restaurangen erbjuder restauranger möjligheter att utöka försäljningen bortom sin egen servering. Catering utanför en restaurang kräver dock mycket uppmärksamhet på detaljer och organisation. Du behöver specifik cateringutrustning för att kunna servera mat säkert och effektivt. Värmeboxar och kylboxar är ett exempel på cateringutrustning.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

 

annons22

 

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Utemöbler till uteserveringen, en liten guide!

Publicerad

den

Av

Utemöbler

Funderar du på att köpa nya utemöbler till uteserveringen, men vet inte riktigt vad du ska välja?

Här har du då en guide där du kan se för- och och nackdelar med de vanligaste typerna av utemöbler utifrån hållbarhet och mängden underhåll.

Aluminiummöbler

Fördelar: Utemöbler av aluminium är väldigt lättskötta tack vare att de inte rostar, möglar eller slits ut i någon större omfattning. Det räcker helt enkelt att torka av dem då och då. Aluminiummöbler är p g a. sin ringa vikt lätta att flytta in på kvällarna.
Nackdelar: Precis som på alla metaller kan det bildas ärg, en grönaktig ”skorpa” på möblerna som inte är så snyggt. Det är dock inte så farligt utan kan tvättas bort. Tänk också på att ytan kan bli repig under lång tids användning.

Rottingmöbler

Det finns två typer av rottingmöbler: Naturlig rotting och konstrotting. Naturlig rotting kommer från stammen från speciella typer av palmer. Utemöbler av den här typen av rotting kan bara stå inomhus, i t ex. uterum. Utsätts de för långvarig fukt ruttnar de till slut.
Vad man brukar använda utomhus istället är konstrotting, där stolen är uppbyggd med plasttråd. Rottingmöbler finns i många olika prisklasser och det som skiljer bra konstrotting mot dålig är hur bra kvalitet plasttrådarna har. Vanligast är det tjockleken på tråden som avgör slitstyrkan. Hur bra plasttråden klarar av kyla och värme avgör också livslängden.
Fördelen med konstrotting är att dessa utemöbler är extremt lättskötta. Oftast räcker det att man spolar av dem med lite vatten då och då för att hålla smutsen borta. Det börjar bli mer och mer vanligt att man gör typ en soffhörna på uteserveringar i dag. Vi flyttar ut vardagsrummet på torget.

Utemöbler av teak

Teak är ett träslag som ursprungligen kommer från sydöstra Asien. Virket som är tungt och hårt har hög motståndskraft mot väta och angrepp, och lämpar sig därför ypperligt som material i utemöbler och på båtar. Träslaget blev populärt i väst på 50- och 60-talet. I Indien är det mycket populärt och används till allt från dörrar till möbler.
Om du bryr dig om miljön tycker jag du ska fråga butiken om de kan redogöra om virket i utemöbler är odlat eller om de växt naturligt. Gamla teakträd börjar nämligen försvinna på grund av träslagets popularitet.
Om man vill kunna behålla träets rödbruna färg krävs att man noga sköter om det. Varje år behöver man slipa och olja in träet. Gör man det inte får utemöblerna en gråfärgad yta istället.

Slutsats: Det är väldigt viktigt att man väljer utemöbler som är gjorda för offentlig miljö, att det är kraftiga stommar och bra material. Det hittar ni här www.restaurangmöbler.se

Utemöbler till uteserveringen, Utemöbler till restaurangen, Utemöbler till poolen, Utemöbler till trädgården

annons22




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB