Connect with us

Tips

Hantera missnöjda gäster ‒ konsten att klara av det

Publicerad

den

missnojda gaster

Hantera missnöjda gäster kan vara svårt

 

Oavsett hur mycket du än anstränger dig så finns det alltid en viss kategori gäster som aldrig blir riktigt nöjda.

Tro det eller ej, men det finns faktiskt gäster som satt det i system att hitta saker att klaga på varje gång de besöker en restaurang. Med hjälp av lite smarta råd lär du dig snabbt att identifiera dem.

Olika typer av klagande kunder:

1. En kund som är genuint missnöjd. Den här kunden har ett äkta missnöje med servicen eller maten och känner ett behov av att påtala och lösa problemet.

2. En ”fejkad” missnöjd kund är en kund som saknar rationella skäl till sitt missnöje, han eller hon är ofta bara allmänt missnöjd. Dessa kunder vill ofta gnälla för att de är på dåligt humör eller för att testa om de kan få något gratis.

Kunder som är genuint missnöjda tillfredsställs lättast genom att du pratar med dem och att ni i lugn och ro försöker komma fram till en lösning som gör kunden nöjd. En genuint missnöjd kund är nämligen i allmänhet mån om att lösa problemet.

Det bästa sättet att förebygga missnöjda kunder är att:

  • alltid se till att er service håller absolut toppklass
  • alltid ha alla råvaror som behövs hemma och se till att de tillagas på ett sätt som gränsar till perfektion
  • anställa trevlig, flexibel, hjälpsam och serviceinriktad personal samt hålla ett rent yttre med snygga restaurangkläder
  • alltid hålla koll på notor och beställningar
  • aldrig dubbelboka en bordsreservation

Dessa krav vore lätta att leva upp till om vi levde i en perfekt värld, men tyvärr är världen sällan perfekt och saker och ting kan gå snett. Ta in i beräkningen att saker och ting kommer att gå sönder, personal kommer att begå misstag och leverantörer kommer inte alltid att leverera på utsatt tid.

Lyssna på kunden

Om din serveringspersonal ber dig ta hand om en missnöjd kund så gäller det att du skaffar dig så mycket information som möjligt om vad som hänt och varför kunden är missnöjd. Då kan du förbereda ett förslag på hur problemet kan åtgärdas redan när du går fram till bordet. Låt kunden själv förklara vad problemet är, ta dig tid att lyssna. Be sedan om ursäkt för det fel ni begått och erbjud en riklig kompensation. Du kan exempelvis ta bort den rätt kunden klagade på från notan och bjuda på ett glas vin som plåster på såren. Du vill ju att kunden ska återkomma för att du var ärlig och tog klagomålet på allvar, inte för att du rev notan och bjöd på en flaska champagne. Om du är alltför givmild riskerar du att dra till dig ”falska” klagomål.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Tips

Julbord ‒ lyckas med säsongens publikdragare!

Publicerad

den

Av

Julbord ‒ lyckas med säsongens publikdragare!

 

Ett gott julbord är en av årets höjdpunkter och efterlängtat hos gästerna. Många restaurangägare strävar efter att tillfredsställa så många smakinriktningar som möjligt och få julbordet att se rikligt ut genom att duka upp många olika tillbehör. För att göra ett uppskattat, fräscht och välkomponerat julbord finns det några saker att tänka på: Satsa på ett fåtal väl genomtänkta rätter, låt julbordet följa en röd tråd och lägg lite extra krut i köket!

God hygien är en självklarhet på varje julbord, liksom att investera i riktigt bra kylbrickor och värmeplattor som bidrar till att hålla maten fräsch, även under en längre period. Jobba gärna med säsongens råvaror ‒ glöm inte rotfrukterna. Lägg hellre mycket kärlek och omsorg på att tillaga ett fåtal, väl genomtänkta rätter, än många ”halvdana” rätter.

Julbord med tema och ”less is more”

Överlag gäller regeln ”less is more” på julbordet, både när det gäller antalet rätter och hur maten presenteras. Ett julbord som spretar mycket åt olika håll blir sällan lika gott och kvalitativt som ett julbord med tydlig inriktning. Just uppläggningen är en viktig framgångsfaktor för restauranger som serverar julbord.

Tänk visuellt när du dukar upp julbordet. Använd levande ljus i julljusstakar och dekorativa tillbehör med julanknytning för att skapa stämning. Julbordet kan t ex dekoreras med en korg röda äpplen, kanelstänger, torkade apelsinskivor eller apelsiner med istuckna torkade nejlikor. Det sprider juldofter! Undvik att dekorera med gran- och tallris som många tyvärr inte tål att vara i närheten av.

Att ha en inriktning på julbordet, en genomgående ”röd tråd” är en fördel. Välj att servera några genomarbetade rätter som kompletterar varandra. Svenskt julbord, skandinaviskt julbord eller ett julbord från andra länder, eller kanske med inriktning på ett visst landskap — håll temat när du komponerar ditt julbord.

Behåll fräschören genom att fylla på lite men ofta

Ställ fram mindre serveringsfat- och skålar på julbordet. Det ser trevligare ut för gästerna och samtidigt är det lättare att beräkna hur mycket som går åt. Julbordet blir mycket fräschare om man tar det extra besväret att hela tiden fylla på med nytt. Stora fat med mycket mat, som snabbt blir röriga när några gäster försett sig, retar inte aptiten hos någon. Dessutom riskerar maten att bli dålig om den står framme för länge. Ge gästerna bättre service och få bättre ekonomi med mindre uppläggningsfat och -skålar.

En avgörande faktor för ett attraktivt julbord är naturligtvis dess fräschör. Det är klokt att ha medarbetare som finns ute i matsalen hela tiden för att fylla på olika rätter, torka av eventuellt spill och svara på gästernas frågor. Glöm inte att att sätta ut små skyltar som informerar gästerna om de olika rätterna, att veta vilka rätter som ligger upplagda på faten uppskattas av gästerna. Många är allergiska för olika livsmedel, notera gärna ingredienserna på skyltarna. Vissa livsmedel som nötter och ägg kan orsaka snabba allergichocker hos somliga.

Presentera rätterna i en logisk följd och ställ tillbehören i direkt anslutning till en viss rätt. Alltför ofta hittar man de tilltänkta tillbehören en bra bit bort från själva rätten, vilket riskerar att skapa förvirring, onödigt spring eller att gästen helt enkelt missar tillbehören.

Med dessa råd i åtanke kommer du att servera ett riktigt fint julbord som ger mersmak för dina gäster!

 

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Flugfångare: Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar

Publicerad

den

Av

Fluffritt i köket?

Flugfritt i restaurangköket redan efter 3 dagar med en flugfångare.

Vågar du riskera att en gäst får en fluga i soppan?
Innan vi visste bättre så skrattade vi åt alla skämt om flugor. Undersökningar har visat att sjukdomar som svinpest, mul- och klövsjuka samt Salmonella kan spridas av flugor. Som krögare måste du ta ditt ansvar och se till att ditt kök är rent, fritt från flugor och andra insekter. Idag finns det moderna lösningar för hur du säkert, utan gift, kan bli av med flugproblemet på några dagar.
På den här hemsidan får du ta del av tips och råd för hur du enkelt kan bli av med alla insekter i ditt kök. .

Exklusiva Flugfångare! Vi har noggrant inspekterat och testat otroligt många flugfångare och har här samlat ihop de bästa högkvalitativa flugfångarna av dem alla.
Lång erfarenhet av flugfångare har givit oss en stor erfarenhet och kunskap i ämnet.
Utnyttja vår kunskap, bli av med dina flugor IDAG!

 

Flugfångare

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Restaurangutrustning leasing ‒ är det bättre att hyra/leasa din restaurangutrustning?

Publicerad

den

Av

Så gör du en bra affär när du ska leasa restaurangutrustning

 

Vissa typer av restaurangutrustning är mer lönsamma att hyra/leasa än att köpa. Diskmaskiner, kaffemaskiner och ismaskiner är ofta betydligt bättre att hyra/leasa än att köpa. En stor fördel med att leasa är att det kan göra investeringskostnaderna mindre när du öppnar en ny restaurang. Här är några värdfulla tips på vägen för dig som vill leasa restaurangutrustning.

1. Jämför olika leasingleverantörer. Du kan överraskas av hur många företag som erbjuder restaurangutrustning för leasing. Ta reda på vilken typ av service leasingleverantören kan erbjuda och jämför olika aktörer. Hur ofta kommer leverantören och rengör utrustningen, kommer de ut till dig och installerar den?

2. Jämför leasing med att köpa begagnad restaurangutrustning. Räkna på vad en leasinglösning kostar totalt sett över tiden och jämför det med vad det skulle kosta dig att istället köpa utrustningen begagnad. Även om det kanske är billigare att köpa begagnad restaurangutrustning bör du vara medveten om att det sällan finns några garantier på begagnade produkter.

3. Läs det finstilta i avtalen. Ta reda på hur länge leasingavtalet gäller och vad som händer om du behöver avsluta det i förtid. Restauranger som går i konkurs kan ofta räkna med stora kostnader om de exempelvis måste avbryta leasingkontrakt på en diskmaskin i förtid.

4. Var beredd på att leasingleverantören kollar din ekonomi. Räkna med att det företag som leasar utrustning till dig vill vara så säkra som möjligt på att du ska kunna betala leasingavgiften framöver. De gör därför noggranna bakgrundskontroller av din ekonomi, ungefär som när man ansöker om ett banklån.

5. Håll utkik efter gratiserbjudanden från leverantörer. Somliga dryckesleverantörer låter dig hyra en ölkyl gratis om du säljer deras produkter. Det kan vara värt att överväga om du vill sänka restaurangens kostnader. Men glöm inte att inget är gratis här i världen, oftast tar de igen den kostnaden på mindre rabatter på öl och läsk.

Restaurangexperten Magnus Hellström

restaurangmaskiner

Restaurangutrustning leasing ‒ du förhandlar fram en offert hos restaurangmaskiner.net

Välj finansieringsupplägg

Leasing är en form av långtidshyra där restaurangföretaget fördelar kostnaden över tiden. Restaurangmaskiner.net äger objektet och du nyttjar det. Objektet tas normalt inte upp som en tillgång i din balansräkning och belastar inte företagets långfristiga skulder. Efter leasingperiodens slut löser du avtalet till ett förutbestämt restvärde, i regel 10‒20 procent av maskinpriset. Leasing binder inte kapital, är lätt att budgetera och kan anpassas till intäkterna. Avgiften är skattemässigt avdragsgill.

Vad kostar det?

Hur mycket det kostar och vilket upplägg du bör välja beror bland annat på dina behov och ditt företags förutsättningar. Ring www.restaurangmaskiner.net 013-327 00 80 för bästa erbjudande.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB