Connect with us

Marknadsföring

Dessertförsäljning ‒ fem tips och knep som ökar restaurangens dessertförsäljning!

Publicerad

den

dessertförsäljning

Dessertförsäljning kräver eftertanke

Har du tänkt på att du kanske redan har en mer eller mindre bortglömd källa till ökat kassaflöde? Sätt dig ner och fundera över hur du ska få desserter att bli ett självklart val för gästerna.

 

1. Lägg lika mycket tid på att ta fram nya desserter och utveckla dessertmenyn som du lägger på att utveckla nya förrätter och huvudrätter

Desserter är det slutliga intrycket av en god middag, en god dessert bidrar till en lyckad helhetsupplevelse och ger dig en chans att ge kunden en positiv avslutning på restaurangbesöket. Ett extra fint restaurangporslin höjer upplevelsen.

2. Undvik genomsnittliga desserter

Undvik klassiska desserter som saknar potential att överraska kunden. Satsa istället på att komponera desserter som kan leverera något utöver det vanliga. Tänk utanför ramarna och våga ge kunden ett bestående intryck med dina desserter.

3. Skapa en dessertmeny med bilder

En bild säger ofta mer än tusen ord. Satsa på att visa upp bilder på de desserter ni erbjuder, det ger kunden en tydlig känsla för vilka alternativ de har och kan lotsa dem fram till ”rätt” dessertalternativ.

4. Komplettera färdiglagade desserter med hemgjorda alternativ

Om du erbjuder färdiglagade desserter som ni själva inte tillagat i ert kök så gäller det att balansera upp det med ett eller två dessertalternativ som tillagats på plats av era egna kockar. Dessa desserter kan bli era ”signaturdesserter” som verkligen utmärker er restaurang och skiljer er från mängden.

5. Belöna serveringspersonalen

Somliga restauranger väljer att belöna serveringspersonalen utifrån hur många desserter de säljer. Nackdelen är att bemötandet riskerar att bli mindre personligt om man enbart belönar utifrån hur mycket som säljs. Ett alternativ är att istället ge serveringspersonalen en andel av den totala försäljningen, då tenderar de inte att känna sig lika pressade att rekommendera en viss rätt eller typ av dessert.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsföring för restauranger ‒ undvik de fem vanligaste misstagen

Publicerad

den

Av

Marknadsföring är ett komplext område. Om du kan undvika de vanligaste misstagen har du mycket att vinna.

 

Marknadsföring, misstag 1:

Att jaga de minst lönsamma affärsmöjligheterna

Att öka intäkterna genom att attrahera nya kunder är den dyraste och minst lönsamma metoden för att öka lönsamheten. Det är era befintliga kunder som är mest benägna att bli stamkunder och spendera pengar hos er. Trots det spenderar många restaurangägare uppemot 90 procent av sin marknadsföringsbudget på att attrahera nya kunder. Lägg istället resurser på att ta hand om och utforma olika erbjudanden till era återkommande gäster och stamkunder. Belöna återkommande gäster med olika rabatter och skräddarsydda erbjudanden som visar att ni värdesätter dem.

Marknadsföring, misstag 2:

Att göra reklam i fel media

Att sätta in en annons I dagstidningen är inte längre det självklara valet för en restaurang som vill öka omsättningen. Idag behöver du synas på nätet för att verkligen få fart på omsättningen. Traditionella reklamkanaler som radio och tidningar förlorar snabbt i genomslagskraft. Även om det fungerar för er att göra reklam där så behöver det ofta kompletteras med reklam på nätet. Satsa istället på att bygga upp din egen adressdatabas med kunders mailadresser. Det gör att du enkelt kan maila ut erbjudanden till dem utan att behöva lägga pengar på traditionell annonsering och reklam.

Marknadsföring, misstag 3:

Erbjudanden som sänker er lönsamhet

Rabatter och erbjudanden har blivit ett av de starkaste verktygen för restauranger som vill marknadsföra sig och attrahera nya kunder. Problemet är att dessa erbjudanden i värsta fall riskerar att bli en förlustaffär för restaurangen eftersom de inte alltid genererar nya stamkunder utan istället tenderar att attrahera ”otrogna” kunder som ständigt är på jakt efter nästa rabatterade erbjudande. Den här typen av ”klipp” kan få din restaurang att framstå som desperat efter nya gäster. De bidrar till at profilera er som ett lågprisalternativ även om ni egentligen inte är det. Alltför generösa rabatterbjudanden har också en tendens att sänka marginalerna och attrahera ”kupongjägare”.
Lösningen är att vara sparsam med rabatterbjudandena, de ska enbart användas för att locka till sig nya kunder. Se också till att följa upp de nya kunderna genom att ta deras mailadresser, lägga in dem i er ordinarie utskickslista och förse dem med erbjudanden via den.

Marknadsföring, misstag 4

Räckvidd och frekvens

Många restaurangägare saknar budgeten för att genomföra en långvarig marknadsföringskampanj. De annonserar när budgeten tillåter det eller då och då när omsättningen behöver en skjuts. Det gör att man inte har möjlighet att bygga upp en ny kundbas i förebyggande syfte, innan omsättningen har nått en kritisk nivå. Kom ihåg att dina kunder besöker din restaurang när de är redo att beställa, inte när du har bestämt dig för att annonsera. För att du verkligen ska ha en chans att attrahera nya kunder gäller det att du har möjlighet att repetera ditt budskap, så kunderna får en chans att ta till sig på det. Satsa på att öka frekvensen i er reklam, välj hellre att annonsera flera gånger i ett forum där du når en mindre målgrupp än att slå på stort med en enda annons i en stor tidning. Upprepning är nyckeln till att attrahera nya kunder.

Marknadsföring, misstag 5:

Jaga nya kunder, men glömma stamkunderna

Ett klassiskt marknadsföringsmisstag är att fokusera så mycket på att locka till sig nya kunder att man glömmer bort sina viktigaste och mest lönsamma kunder; de som redan blivit förtjusta i och har för vana att besöka din restaurang. När du lyckats attrahera nya kunder genom introduktionserbjudanden och kampanjer är det viktigt att du ser till att direkt involvera dem i dina ordinarie erbjudanden, annars riskerar du att förlora den nya kunden lika snabbt som den dök upp. Kom ihåg att sju av tio kunder som besöker en ny restaurang inte kommer att göra ett återbesök om de inte får någon form av uppföljningserbjudande. Satsa på erbjudanden som belönar stamkunder med rabatter ju mer de spenderar och ju fler gånger de besöker din restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Matbilder ‒ så tar du snygga matbilder till din restaurang

Publicerad

den

Av

Matbilder

En av nyckelfaktorerna för effektiv restaurangmarknadsföring ligger i att förstå att gästerna först och främst äter med ögonen.

89 procent av alla restauranggäster säger att de går in på restaurangens hemsida innan de avgör om de ska äta just där. När du marknadsför er meny, oavsett om det är på er hemsida eller på Facebook, så behöver du inte betala en massa pengar för att få till professionella matbilder. När du vill engagera din målgrupp på restaurangens Facebooksida är bilder oerhört viktiga. Du behöver inte ens dyr utrustning, allt du behöver är en helt okej kamera ‒ ofta räcker det med en bra mobilkamera ‒ bra ljussättning och delikat och vällagad mat, snyggt upplagd. Här är fyra tips som gör att dina matbilder ser inbjudande och lockande ut.

1. Använd menyn som inspiration

Är du osäker på hur du ska komma igång? Börja med de populäraste rätterna på menyn. Fundera på vilka förrätter som gör sig bäst på bild. Är din restaurang känd för sin pizza eller kanske finns det ett par förrätter som är er specialitet? Utgå från restaurangens filosofi och koncept. Använder ni färska ekologiska ingredienser som ni är stolta över? I så fall ska de förstås synas på bild. Börja med att fotografera de rätter som bäst karakteriserar din restaurang.

2. Ljussättningen är viktig

Det viktigaste när du tar matbilder är att säkerställa att du har rikligt med ljus. Om du tar matbilder i en restaurang som är dåligt upplyst riskerar maten att se oaptitlig ut på bild. Ta bilder i dagsljus i närheten av ett fönster så maten hamnar i en naturlig belysning. Prova också att ta matbilder i kökets skarpaste ljus, där rätterna ofta ser som mest aptitretande ut. Om du inte har bra belysning i köket eller matsalen kan du prova att använda en liten lampa som ger punktbelysning precis där bilden ska tas. Undvik om möjligt gärna att använda kamerablixt, använd naturligt ljus i så stor utsträckning som möjligt.

3. Komplicera inte saker och ting

Ett vanligt misstag bland amatörfotografer är suddiga bilder. Även om du har en bra kamera så gäller det att vara stadig på handen när du tar bilder. Om du vet med dig att du är skakig på handen är det smart att vila armbågen mot ett bord. Se också till att inte fokusera för nära maten, du kanske behöver backa ett par steg för att få till en skarp bild.

4. Fotografera mer än bara maten

Tänk på att du kan fotografera mer än bara maten ni serverar. Du kan även ta miljöbilder på restaurangen och kanske även bilder på stamkunder, med deras tillåtelse förstås. Om ni har dukat upp till ett stort sällskap kan du ta en bild på dukningen och lägga upp på restaurangens Facebooksida och om ni dekorerat eller renoverat restaurangen kan du förstås lägga upp ett par bilder på det. Det håller dina gäster uppdaterade om vad som är på gång och kan även öka kundernas lojalitet.

5. Sprid bilderna på så många ställen som möjligt

När du har slipat dina fotograferingskunskaper kan du börja dela med dig av dina bilder på så många ställen som möjligt. Lägg upp dem på restaurangens Facebooksida, hemsida och Instagram om du använder det. Du kan även starta ett Instagramkonto för restaurangen, där du kan få ”följare”, som regelbundet tittar på era matbilder.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsföring restaurang ‒ fyra sätt att snabbt få fart på omsättningen i din restaurang

Publicerad

den

Av

Här är fyra tips för att få flera gäster på din restaurang. Det handlar om att gå lite utanför ramarna och inte bara vänta på att kunderna kommer av sig själva.

 

1. Marknadsföring restaurang: Ta dig utanför restaurangen och prova klassisk gerillamarknadsföring

Om ni har för få gäster gäller det att du som restaurangägare tar dig ut och sprider ryktet om att ni finns och att ni serverar riktigt god och prisvärd mat. Gå ut på gatan, dela ut flygblad och möt kunderna ansikte mot ansikte. Om din restaurang är ren och snygg, menyn är välkomponerad och god, och alla detaljer är på plats, finns det ingen anledning till varför du inte ska bege dig ut på stan för att attrahera presumtiva gäster till din restaurang. Om det finns många arbetsplatser i närheten av er restaurang är det definitivt värt att bearbeta dem lite extra, kanske genom att besöka dem personligen, bygga en relation med några av medarbetarna och erbjuda rabatterade luncherbjudanden som gör medarbetarna nyfikna på att prova er.

2. Marknadsföring restaurang: Dela ut flygblad

Tryck upp flygblad med aktuella erbjudanden och en kort presentation av din restaurang och vad ni står för, vilken upplevelse gästen kan förvänta sig hos er. Ge dig ut och dela ut flygbladen, det bidrar till att öka kännedomen om att ni finns, få fler att prova på er och kanske även öka antalet stamkunder. Erbjud dem som tar med sig flygbladet till restaurangen en gratis efterrätt, förrätt eller dryck. Det sänker tröskeln till att prova er restaurang.

3. Marknadsföring restaurang: Använd dig av musikens kraft

Låt lokala musiker spela och uppträda på din restaurang. När du väl bokat in en konsert med ett lokalt band som gärna vill synas och få spelningar är det upp till dig som restaurangägare att marknadsföra konserten. Om din restaurang är belägen på en gata där många passerar kan det vara smart att låta bandet spela utanför restaurangen en stund när det rör sig som mest folk på stadens gator. Bandet väcker förhoppningsvis nyfikenhet och kan även bidra till att attrahera fler gäster som uppskattar underhållningen. En fördel med att anlita ett band som är på väg upp och gärna vill ha spelningar, är att de förmodligen bidrar till att öka antalet gäster eftersom deras vänner och familj säkerligen vill komma och titta på när de spelar. En variant är att hyra in någon form av underhållning som anpassats för barnfamiljer, exempelvis clowner, barnteater eller liknande. Om restaurangens målgrupp i huvudsak är barnfamiljer så kan det vara ett klokt sätt att leverera mervärde och locka fler barnfamiljer att välja just er restaurang, särskilt på helgerna.

4. Marknadsföring restaurang: Bygg relationer med lokala media

Se till att bli vän med lokaltidningarna, att få positiv publicitet är en viktig framgångsstrategi. När lokaltidningen eller den lokala radiostationen behöver beställa lunch till ett möte, när de ska arrangera julbord eller liknande kan du komma med ett riktigt bra och rabatterat erbjudande. Att bygga relationer med lokala media kan vara en lönsam strategi på sikt.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB