Connect with us

Marknadsföring

Dessertförsäljning ‒ fem tips och knep som ökar restaurangens dessertförsäljning!

Publicerad

den

dessertförsäljning

Dessertförsäljning kräver eftertanke

Har du tänkt på att du kanske redan har en mer eller mindre bortglömd källa till ökat kassaflöde? Sätt dig ner och fundera över hur du ska få desserter att bli ett självklart val för gästerna.

 

1. Lägg lika mycket tid på att ta fram nya desserter och utveckla dessertmenyn som du lägger på att utveckla nya förrätter och huvudrätter

Desserter är det slutliga intrycket av en god middag, en god dessert bidrar till en lyckad helhetsupplevelse och ger dig en chans att ge kunden en positiv avslutning på restaurangbesöket. Ett extra fint restaurangporslin höjer upplevelsen.

2. Undvik genomsnittliga desserter

Undvik klassiska desserter som saknar potential att överraska kunden. Satsa istället på att komponera desserter som kan leverera något utöver det vanliga. Tänk utanför ramarna och våga ge kunden ett bestående intryck med dina desserter.

3. Skapa en dessertmeny med bilder

En bild säger ofta mer än tusen ord. Satsa på att visa upp bilder på de desserter ni erbjuder, det ger kunden en tydlig känsla för vilka alternativ de har och kan lotsa dem fram till ”rätt” dessertalternativ.

4. Komplettera färdiglagade desserter med hemgjorda alternativ

Om du erbjuder färdiglagade desserter som ni själva inte tillagat i ert kök så gäller det att balansera upp det med ett eller två dessertalternativ som tillagats på plats av era egna kockar. Dessa desserter kan bli era ”signaturdesserter” som verkligen utmärker er restaurang och skiljer er från mängden.

5. Belöna serveringspersonalen

Somliga restauranger väljer att belöna serveringspersonalen utifrån hur många desserter de säljer. Nackdelen är att bemötandet riskerar att bli mindre personligt om man enbart belönar utifrån hur mycket som säljs. Ett alternativ är att istället ge serveringspersonalen en andel av den totala försäljningen, då tenderar de inte att känna sig lika pressade att rekommendera en viss rätt eller typ av dessert.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Matbilder ‒ så tar du snygga matbilder till din restaurang

Publicerad

den

Av

Matbilder

En av nyckelfaktorerna för effektiv restaurangmarknadsföring ligger i att förstå att gästerna först och främst äter med ögonen.

89 procent av alla restauranggäster säger att de går in på restaurangens hemsida innan de avgör om de ska äta just där. När du marknadsför er meny, oavsett om det är på er hemsida eller på Facebook, så behöver du inte betala en massa pengar för att få till professionella matbilder. När du vill engagera din målgrupp på restaurangens Facebooksida är bilder oerhört viktiga. Du behöver inte ens dyr utrustning, allt du behöver är en helt okej kamera ‒ ofta räcker det med en bra mobilkamera ‒ bra ljussättning och delikat och vällagad mat, snyggt upplagd. Här är fyra tips som gör att dina matbilder ser inbjudande och lockande ut.

1. Använd menyn som inspiration

Är du osäker på hur du ska komma igång? Börja med de populäraste rätterna på menyn. Fundera på vilka förrätter som gör sig bäst på bild. Är din restaurang känd för sin pizza eller kanske finns det ett par förrätter som är er specialitet? Utgå från restaurangens filosofi och koncept. Använder ni färska ekologiska ingredienser som ni är stolta över? I så fall ska de förstås synas på bild. Börja med att fotografera de rätter som bäst karakteriserar din restaurang.

2. Ljussättningen är viktig

Det viktigaste när du tar matbilder är att säkerställa att du har rikligt med ljus. Om du tar matbilder i en restaurang som är dåligt upplyst riskerar maten att se oaptitlig ut på bild. Ta bilder i dagsljus i närheten av ett fönster så maten hamnar i en naturlig belysning. Prova också att ta matbilder i kökets skarpaste ljus, där rätterna ofta ser som mest aptitretande ut. Om du inte har bra belysning i köket eller matsalen kan du prova att använda en liten lampa som ger punktbelysning precis där bilden ska tas. Undvik om möjligt gärna att använda kamerablixt, använd naturligt ljus i så stor utsträckning som möjligt.

3. Komplicera inte saker och ting

Ett vanligt misstag bland amatörfotografer är suddiga bilder. Även om du har en bra kamera så gäller det att vara stadig på handen när du tar bilder. Om du vet med dig att du är skakig på handen är det smart att vila armbågen mot ett bord. Se också till att inte fokusera för nära maten, du kanske behöver backa ett par steg för att få till en skarp bild.

4. Fotografera mer än bara maten

Tänk på att du kan fotografera mer än bara maten ni serverar. Du kan även ta miljöbilder på restaurangen och kanske även bilder på stamkunder, med deras tillåtelse förstås. Om ni har dukat upp till ett stort sällskap kan du ta en bild på dukningen och lägga upp på restaurangens Facebooksida och om ni dekorerat eller renoverat restaurangen kan du förstås lägga upp ett par bilder på det. Det håller dina gäster uppdaterade om vad som är på gång och kan även öka kundernas lojalitet.

5. Sprid bilderna på så många ställen som möjligt

När du har slipat dina fotograferingskunskaper kan du börja dela med dig av dina bilder på så många ställen som möjligt. Lägg upp dem på restaurangens Facebooksida, hemsida och Instagram om du använder det. Du kan även starta ett Instagramkonto för restaurangen, där du kan få ”följare”, som regelbundet tittar på era matbilder.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsföring restaurang ‒ fyra sätt att snabbt få fart på omsättningen i din restaurang

Publicerad

den

Av

Här är fyra tips för att få flera gäster på din restaurang. Det handlar om att gå lite utanför ramarna och inte bara vänta på att kunderna kommer av sig själva.

 

1. Marknadsföring restaurang: Ta dig utanför restaurangen och prova klassisk gerillamarknadsföring

Om ni har för få gäster gäller det att du som restaurangägare tar dig ut och sprider ryktet om att ni finns och att ni serverar riktigt god och prisvärd mat. Gå ut på gatan, dela ut flygblad och möt kunderna ansikte mot ansikte. Om din restaurang är ren och snygg, menyn är välkomponerad och god, och alla detaljer är på plats, finns det ingen anledning till varför du inte ska bege dig ut på stan för att attrahera presumtiva gäster till din restaurang. Om det finns många arbetsplatser i närheten av er restaurang är det definitivt värt att bearbeta dem lite extra, kanske genom att besöka dem personligen, bygga en relation med några av medarbetarna och erbjuda rabatterade luncherbjudanden som gör medarbetarna nyfikna på att prova er.

2. Marknadsföring restaurang: Dela ut flygblad

Tryck upp flygblad med aktuella erbjudanden och en kort presentation av din restaurang och vad ni står för, vilken upplevelse gästen kan förvänta sig hos er. Ge dig ut och dela ut flygbladen, det bidrar till att öka kännedomen om att ni finns, få fler att prova på er och kanske även öka antalet stamkunder. Erbjud dem som tar med sig flygbladet till restaurangen en gratis efterrätt, förrätt eller dryck. Det sänker tröskeln till att prova er restaurang.

3. Marknadsföring restaurang: Använd dig av musikens kraft

Låt lokala musiker spela och uppträda på din restaurang. När du väl bokat in en konsert med ett lokalt band som gärna vill synas och få spelningar är det upp till dig som restaurangägare att marknadsföra konserten. Om din restaurang är belägen på en gata där många passerar kan det vara smart att låta bandet spela utanför restaurangen en stund när det rör sig som mest folk på stadens gator. Bandet väcker förhoppningsvis nyfikenhet och kan även bidra till att attrahera fler gäster som uppskattar underhållningen. En fördel med att anlita ett band som är på väg upp och gärna vill ha spelningar, är att de förmodligen bidrar till att öka antalet gäster eftersom deras vänner och familj säkerligen vill komma och titta på när de spelar. En variant är att hyra in någon form av underhållning som anpassats för barnfamiljer, exempelvis clowner, barnteater eller liknande. Om restaurangens målgrupp i huvudsak är barnfamiljer så kan det vara ett klokt sätt att leverera mervärde och locka fler barnfamiljer att välja just er restaurang, särskilt på helgerna.

4. Marknadsföring restaurang: Bygg relationer med lokala media

Se till att bli vän med lokaltidningarna, att få positiv publicitet är en viktig framgångsstrategi. När lokaltidningen eller den lokala radiostationen behöver beställa lunch till ett möte, när de ska arrangera julbord eller liknande kan du komma med ett riktigt bra och rabatterat erbjudande. Att bygga relationer med lokala media kan vara en lönsam strategi på sikt.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsföring för Restaurang: 10 tips

Publicerad

den

Av

marknadsföring

10 tips för hur du kan hantera din marknadsföring för restaurang.

Skapa en kunddatabas så att du kan marknadsföra mot dina kunder. Det är mycket enklare att marknadsföra mot folk som redan tycker om dig än att försöka få en helt ny kundkrets. Få dina kunders uppgifter genom att att använda dig av ett visitkorts lotteri med ett tilltalande pris. Använd sedan din databas för att hålla reda på dina kunders födelsedagar, bröllopsdagar och liknande högtider, favorit rätter, vad de gillar och ogillar. Ta tillfälle att bygga upp en relation till kunden hela kvällen – tala med dem om det är lämpligt och ta anteckningar om vad de säger. Få industrier tillåter dig att få feedback i realtid för vad de tyckte om sitt köp av vara och service. Din databas behöver inte vara allt för komplicerad – ett smidigt dokument i Excel duger gott. Det viktigaste är att du börjar med det redan nu.

Kommunicera regelbundet med dina gäster. Undvik att få dina meddelanden att låta som spam genom att tänka på hur ofta du delar ut dem, samt alltid se till att de innehåller relevant och intressant information. Ge erbjudanden om kommande speciella händelser, nya rätter som tillkommit menyn, eller smygtittar bakom kulisserna – se till att det finns någonting för kunden att bli intresserad av. Utveckla en personlighet, lämpligen författat av ägaren eller kocken. Om du inte finner det naturligt att skriva texter, kan du be om hjälp. Implementera ett regelbundet schema med nyhetsbrev som kan gå ut till dina kunder, så att kunderna väntar sig och ser fram emot dina e-post meddelanden, mer än att ogilla det som en ständig uppsjö av spam. Marknadsföringsundersökningar har visat på att den bästa tiden för att skicka ut e-post är mellan 10.30 och 11.00 på tisdagar, precis då när personer tar sin första rast för dagen. Måndagar är för hektiska när all helgens e-post ska läsas igenom.

Rikta in din marknadsföring. Rikta in sig med allmän marknadsföring är som att avfyra ett hagelgevär, hög risk och låg omvandling. Som bäst kommer det att öka förfrågan för fredag eller lördagskvällar – de tider då du oftast inte behöver öka antalet kunder. Satsa istället på att rikta in din marknadsföring, så att kunder kommer då du vill att de ska komma – på en måndag eller tisdag. Attrahera dem genom att exempelvis ha temakvällar, källarkvällar eller arrangera matlagningslektioner. Exempel: En restaurang organiserade en speciell nätverkslunch för doktorer och kemister i området – det visade sig vara mycket populärt och ett effektivt sätt att skapa en ny kundkrets.

Identifiera din marknadsföringsradie. Nästan alla restauranger har ett område som är källan till runt 90% av sina kunder. Ta reda på vilka de är och hur du kan ta hand om dem. Detta område är inte alltid geografiskt . Det kan vara ett forum online eller en grupp som har ett gemensamt intresse.

Tala med dina grannar, ta reda på vem de är och vad de gör. Undersök om det finns möjligheter för att göra en gemensam marknadsföring eller om ni kan samarbeta till någon speciell händelse.

Kan du förklara vad ditt företag erbjuder med en mening? Om du inte kortfattat kan formulera vad det är ditt företag gör eller vad ni har för unika erbjuder, så vet kanske inte dina kunder det heller.

Hantera dina klagomål. Ett klagomål är inte enbart negativ kritik – det är en möjlighet att inte bara vinna tillbaka kunden, utan även för dem att höja sin uppfattning av ditt företag till en ny nivå. Lyssna på vad de har för feedback och tillmötesgå deras problem. Svara personligen. Omvandla deras upplevelse till en positiv och folk kommer att bli imponerade. Förvåna dem med din uppriktighet och det är troligt att de sedan berättar för sina vänner och kollegor om vilken bra restaurang du har.

Restauranger lever eller dör beroende på service. God service kan väga upp en dålig måltid, men även den mest otroliga måltiden kan inte rädda dålig service. Dina kunder ska känna sig speciella, uppmärksammade och uppriktigt tro på att deras upplevelse var över det normala. Se till att ha ordning på din interna verksamhet innan du ens tänker tanken på att marknadsföra din restaurang. Dina kunder får snabbt reda på om det inte är rätt och kommer inte tillbaka. Du skulle i sådant fall bara slösat bort dina pengar.

Ät ute för att se vad andra gör. Är du medveten om vilka trender och förändringar som sker hos restauranger? Kan du förbättra din egen bokning genom att observera hur andra gör det? Fastna inte i en tidsförskjutning – möter du de krav som dagens kunder har.

Kom ihåg att unga kunder är din framtid. Förstå att de kontrollerar saker online (ofta direkt på gatan med hjälp av sin iPhone), de är mindre tålmodiga och vill ha mer värde för sina pengar. Attrahera dem med prisvärda erbjudanden, som provsmaks-menyer eller allt-du-kan-äta pizza på måndagar. Utveckla produkter som är lättare att ha råd med eller som är annorlunda – du behöver inte rabattera. Skapa en upplevelsemöjlighet som de kan tycka om. Infoga saker de vill ha eller uppskattar, som exempelvis trådlös uppkoppling, rättvisemärkt kaffe eller drinkar – drinkar som alltid säljer är de med udda och exotiska namn och ingredienser. Var inbjudande och artig. Behandla dem med samma mängd uppmärksamhet som du skulle ge en äldre gäst. Ignorera dem inte och sänk inte nivån av din service. Kom ihåg att den yngre generationen är dina framtida kunder, de är dessutom de som har potential att vara dina bästa muntliga förespråkare. Om de är nöjda, då kommer de genast att dela med sig och tipsa om din restaurang online och genom kanalerna för de sociala medierna. Anslut dig till nätverket online, nätverka aktivt och genuint, använd Facebook, sätt dig in i Twitter, starta en blogg och se till att du finns med i listorna för relevanta iPhone applikationer. Var i framkant och sätt dig in i de nya online teknikerna, då det fortfarande är relativt färskt med mycket utrymme.

 

Håll utkik efter fler tips för hur du sköter din marknadsföring för restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB