Connect with us

Produktguider

Utemöbler och säsongsskifte

Publicerad

den

Utemöbler och säsongsskifte

Utemöbler som plockas fram, vilket härligt vårtecken. Nu börjar den ljusa årstiden med uteliv och lättare menyer. Med april kommer också påsken, vårens första stora helg. Särskilda helgmenyer är ett bra sätt att locka gäster till flera besök.

 

Är det dags för nya utemöbler?

Hur ser förra säsongens utemöbler ut? Om de verkar allmänt trötta är det hög tid att beställa nya nu. Det är högt tryck på alla utemöbler så här års, såväl stolar som bord. Vissa produkter utgår ut sortimentet med flygande fart.

Med våren trappas också arbetet upp i många restauranger. Tack vare att vi börjar bli nästan som på de franska breddgraderna här i Svea rike, (jag skrev ju nästan … ) med ofta fördubblat antal sittplatser tack vare de alltmer talrika uteserveringarna, är det mycket som ska förberedas så här års.

När vårljuset är här ser man också att det är dags för en riktig storstädning i både kök och serveringslokaler. Det är också tid att titta på vilken marknadsföring du ska satsa på inför den ljusa årstiden så att gästerna kommer i stora svärmar och sitter i dina utemöbler, nya eller gamla.

Allmän uppdatering, således

… av utemöbler, terassvärmare, nya plädar till gästerna, vårmenyerna samt fräschören i kök och servering genom stora städsvängen.

Och apropå uppdatering:

Våren är också en bra tid att se sig om efter nya råvaruleverantörer. Närproducerade livsmedel är positivt ur flera synvinklar. Möjligheten att få nyskördade varor till sitt kök ger utmärkta förutsättningar för goda rätter, och de korta transportsträckorna är bra för miljön. Sparris och rabarber är typiska vårprimörer som lockar. Framhåll på menyn att råvarorna är lokala, det är bra marknadsföring. Det blir gott, det, att slå sig ner i snygga utemöbler och avnjuta delikatesserna.

Ännu mera uppdatering kanske?

Om du ändå kollar dina utemöbler, kika också på om du har all restaurangutrustning som behövs i köket. Behövs nyanskaffningar inför sommarsäsongen är det nu du ska beställa hem olika redskap och nya maskiner.

… och rentav digital uppdatering också

När det gäller att nå ut till gästerna inför sommaren, är det dags att ta tag i den digitala marknadsföringen och utvärdera den. Samt, givetvis, förbättra den. Eller införa den …?

Vad fungerar? Vad fungerar inte? Du har väl en egen Facebooksida? Finns det sociala nätverkssajter, som Instagram eller Twitter, som du inte har provat ännu? Då är det hög tid att göra det. Lägg ut en välkomnande bild på dig själv där du sitter i dina utemöbler på terassen eller trottoaren …

Det är ofrånkomligt. Sociala medier blir allt viktigare för att fånga upp både nya gäster och stamgäster. Betala gärna någon för att komma igång ordentligt – och för att bli upplärd. Du kanske har någon ung medarbetare som är uppfödd med sociala medier och som skulle kunna ta detta ansvar. Minns också att sociala medier är väldigt ekonomisk marknadsföring.

Och hur var det nu igen? Behövde du några nya utemöbler? 😉

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

annons22




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Restaurangmöbler

Publicerad

den

Av

Restaurangmöbler Köpguide

 

Restaurangmöbler ska fylla flera funktioner. De ska vara snygga att se på men också funktionella och praktiska för både gäster och personal. Inredningen i restaurangen ska vara inbjudande och dra gäster till verksamheten och samtidigt underlätta arbetet för personalen.

Det gäller att få så många som möjligt att frestas att kliva i restaurangen. Innan maten kommer på bordet är det en rad andra faktorer som påverkar detta. Entrén och skyltningen är viktiga, låt atmosfären lysa igenom redan utifrån och sedan omsluta gästerna när de kommer in. De flesta stannar längre i en lokal med en miljö det är gott att vara i. Det ökar också sannolikheten för att de ska köpa mera. Dessutom kommer många av de här personerna även besöka restaurangen igen, inte enbart på grund av maten utan också för att njuta av atmosfären.

Restaurangmöbler är inte bara bord och stolar utan en del av helhetsintrycket och därmed en väsentlig framgångsfaktor att ta hänsyn till. När man ska köpa inomhusmöbler bör man utgå från den meny som ska serveras, dess stil och inriktning. Fundera sedan över vilka gäster som ska komma, vilken ålder och livsstil de har. Vilka restaurangmöbler bidrar till att de kommer att trivas? Vilket helhetsintryck ska de få? Just helhetsintrycket är viktigt för att skapa en miljö och en atmosfär som andas trivsel och kvalitet, sådant som gör att gästerna återvänder. Ett restaurangbesök ska vara en upplevelse och inte enbart ett sätt att stilla hungern. Alla sinnen ska stimuleras hos gästen ‒ utöver smaken ska synen, hörseln och känseln få sitt. Här är restaurangmöbler viktiga.

Helhetskonceptet ska vara klart innan du väljer restaurangmöbler. Färgskala för väggar och textilier, ett golvmaterial som tål slitage och är så tyst som möjligt. Utsmyckningsföremål ska passa till möblerna. Restaurangmöbler ska matcha övrig inredning i restaurangen. Ju bättre de olika inredningsdelarna fungerar ihop, desto bättre upplevelse för gästen. För personalen underlättas arbetet av en genomtänkt placering av alla restaurangmöbler. Tänk även på att städningen ska bli så enkel som möjligt när du köper restaurangmöbler.

Ljus och ljud är också en viktig del av restaurangens inredning. Belysningen bidrar effektivt till miljön i lokalen. Grundbelysning och punktbelysning, t ex spotlights, kompletterar varandra under olika tider på dagen. Dimmerfunktion på grundbelysningen är praktiskt, dels för att skapa stämning för gästerna, dels för att få stark belysning vid städning. Med punktbelysning framhävs lokalen på olika sätt. Även värmelampor över serveringsbord bygger miljö. En annan viktig del av restauranginredningen är akustiken, som lätt kan glömmas för att den inte syns. En behaglig ljudmiljö där gästerna lätt kan prata med varandra är betydelsfull.

Uteservering: Om möjlighet till uteservering finns under det varma halvåret, tillkommer valet av utomhusmöbler. Hållbarhet och underhåll är viktigt att tänka på i detta sammanhang. Bra material och kraftiga stommar är faktorer som ska beaktas här. t ex moderna plastmaterial som är reptåliga och lättskötta.

Konferensmöbler: Konferenser kan bli ett extra ben i verksamheten. Att köpa konferensmöbler som är enkla att omplacera efter antal deltagare, stolar som är lätta, är fällbara eller kan staplas, bord som kan snabbt fällas upp och ihop, är viktigt. Olika tillbehör underlättar arbetet, t ex vagnar att köra möblerna på och kanske en uppfällbar scen för talarna.

Tänk på: Restaurangmöbler är en stor investering. Kom ihåg att kalkylera för ljus, ljud och inredningsdetaljer, som också är viktiga för att skapa ett vinnande helhetsintryck. Om budgeten tillåter, är det klokt att ta hjälp av en professionell inredare för att hitta rätt stil för restaurangen, inte minst vad gäller belysning och akustiska förhållanden. Kontakta återförsäljaren för att få en offert och eventuell mängdrabatt vid större inköp av restaurangmöbler.

www.restaurangmobler.se




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Ljudabsorbenter: Dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna.

Publicerad

den

Av

Nöjdare kunder och friskare personal med ljudabsorbenter (bullerdämpare)?

Buller är det miljöproblem som påverkar flest människor i Sverige, enligt Socialstyrelsens miljöhälsorapport 2009. Framförallt handlar det om störande ljud av olika slag, som exempelvis röster, musik, slammer, steg och mycket annat. Sådant ljud påverkar inte bara samtal med andra, det kan även få stora konsekvenser för hälsa och livskvalitet på kort och lång sikt. Det sliter på oss, påverkar koncentration och minne och sänker vår prestationsförmåga. Vi mår helt enkelt sämre.

Resturanger är väldigt vanliga mötesplatser. Där träffas vi inte bara för att äta en bit mat utan också för att umgås. Därför är det knappast förvånande att nio utav tio, i alla åldrar, säger att de anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de träffar sina vänner på caféer, resturanger och liknande. Ändå uppger varannan person att de ofta/ibland har svårt att höra och samtala på dessa platser på grund av stimmig och högljudd ljudmiljö.

Det är även viktigt att tänka på hur personalen upplever ljudnivån, det är trots allt de som ska arbeta i denna miljö. Omkring 39 % av medlemmarna i Hotell och restaurangfacket tycker att ljudmiljön på jobbet är ett problem, varje dag. Inom detta yrke är det naturligtvis viktigt att höra vad kunden säger, men också de personer som inte har någon kundkontakt utan som arbetar exempelvis i köket måste kunna kommunicera relativt obehindrat med varandra för att arbetet skall kunna fungera.

En bra ljudmiljö på resturangen innebär inte tystnad, utan att skapa utrymme för det ljud som får gästerna att trivas. En restauranglokal kan med fördel designas så den innehåller flera olika ljudmiljöer, med olika stämning och funktion, utan att dessa ljudmiljöer stör varandra. Har du till exempel en matsalsdel och en del för dansgolv, kan du med hjälp av ljudabsorbenter dämpa matsalsdelen så att den är lugn och samtalsvänlig medan dansgolvet bjuder på musik och en högre ljudnivå.

Hela 93 % av Sveriges befolkning anser att det är viktigt att kunna höra och samtala när de går på restaurang. Kunden har alltid rätt heter det, men när det gäller ljudmiljön på restauranger har kundens önskemål uppenbarligen inte nått fram. Ett tips är att lyssna på gästerna och skaffa ljudabsorbenter (bullerdämpare).

Med andra ord: dålig ljudmiljö är dåligt för affärerna.

HRF Novus 2009

Kakofonien 2009 (www.hrf.se)




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Produktguider

Restaurangutrustning leasing ‒ är det bättre att hyra/leasa din restaurangutrustning?

Publicerad

den

Av

Så gör du en bra affär när du ska leasa restaurangutrustning

 

Vissa typer av restaurangutrustning är mer lönsamma att hyra/leasa än att köpa. Diskmaskiner, kaffemaskiner och ismaskiner är ofta betydligt bättre att hyra/leasa än att köpa. En stor fördel med att leasa är att det kan göra investeringskostnaderna mindre när du öppnar en ny restaurang. Här är några värdfulla tips på vägen för dig som vill leasa restaurangutrustning.

1. Jämför olika leasingleverantörer. Du kan överraskas av hur många företag som erbjuder restaurangutrustning för leasing. Ta reda på vilken typ av service leasingleverantören kan erbjuda och jämför olika aktörer. Hur ofta kommer leverantören och rengör utrustningen, kommer de ut till dig och installerar den?

2. Jämför leasing med att köpa begagnad restaurangutrustning. Räkna på vad en leasinglösning kostar totalt sett över tiden och jämför det med vad det skulle kosta dig att istället köpa utrustningen begagnad. Även om det kanske är billigare att köpa begagnad restaurangutrustning bör du vara medveten om att det sällan finns några garantier på begagnade produkter.

3. Läs det finstilta i avtalen. Ta reda på hur länge leasingavtalet gäller och vad som händer om du behöver avsluta det i förtid. Restauranger som går i konkurs kan ofta räkna med stora kostnader om de exempelvis måste avbryta leasingkontrakt på en diskmaskin i förtid.

4. Var beredd på att leasingleverantören kollar din ekonomi. Räkna med att det företag som leasar utrustning till dig vill vara så säkra som möjligt på att du ska kunna betala leasingavgiften framöver. De gör därför noggranna bakgrundskontroller av din ekonomi, ungefär som när man ansöker om ett banklån.

5. Håll utkik efter gratiserbjudanden från leverantörer. Somliga dryckesleverantörer låter dig hyra en ölkyl gratis om du säljer deras produkter. Det kan vara värt att överväga om du vill sänka restaurangens kostnader. Men glöm inte att inget är gratis här i världen, oftast tar de igen den kostnaden på mindre rabatter på öl och läsk.

Restaurangexperten Magnus Hellström

restaurangmaskiner

Restaurangutrustning leasing ‒ du förhandlar fram en offert hos restaurangmaskiner.net

Välj finansieringsupplägg

Leasing är en form av långtidshyra där restaurangföretaget fördelar kostnaden över tiden. Restaurangmaskiner.net äger objektet och du nyttjar det. Objektet tas normalt inte upp som en tillgång i din balansräkning och belastar inte företagets långfristiga skulder. Efter leasingperiodens slut löser du avtalet till ett förutbestämt restvärde, i regel 10‒20 procent av maskinpriset. Leasing binder inte kapital, är lätt att budgetera och kan anpassas till intäkterna. Avgiften är skattemässigt avdragsgill.

Vad kostar det?

Hur mycket det kostar och vilket upplägg du bör välja beror bland annat på dina behov och ditt företags förutsättningar. Ring www.restaurangmaskiner.net 013-327 00 80 för bästa erbjudande.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB