Utemöbler och säsongsskifte
Utemöbler som plockas fram, vilket härligt vårtecken. Nu börjar den ljusa årstiden med uteliv och lättare menyer. Med april kommer också påsken, vårens första stora helg. Särskilda helgmenyer är ett bra sätt att locka gäster till flera besök.
Är det dags för NYA UTEMÖBLER?
Hur ser förra säsongens utemöbler ut? Om de verkar allmänt trötta är det hög tid att beställa nya nu. Det är högt tryck på alla utemöbler så här års, såväl stolar som bord. Vissa produkter utgår ut sortimentet med flygande fart.
Med våren trappas också arbetet upp i många restauranger. Tack vare att vi börjar bli nästan som på de franska breddgraderna här i Svea rike, (jag skrev ju nästan … ) med ofta fördubblat antal sittplatser tack vare de alltmer talrika uteserveringarna, är det mycket som ska förberedas så här års.
När vårljuset är här ser man också att det är dags för en riktig storstädning i både kök och serveringslokaler. Det är också tid att titta på vilken marknadsföring du ska satsa på inför den ljusa årstiden så att gästerna kommer i stora svärmar och sitter i dina utemöbler, nya eller gamla.
Allmän uppdatering, således
… av utemöbler, terassvärmare, nya plädar till gästerna, vårmenyerna samt fräschören i kök och servering genom stora städsvängen.
Och apropå uppdatering:
Våren är också en bra tid att se sig om efter nya råvaruleverantörer. Närproducerade livsmedel är positivt ur flera synvinklar. Möjligheten att få nyskördade varor till sitt kök ger utmärkta förutsättningar för goda rätter, och de korta transportsträckorna är bra för miljön. Sparris och rabarber är typiska vårprimörer som lockar. Framhåll på menyn att råvarorna är lokala, det är bra marknadsföring. Det blir gott, det, att slå sig ner i snygga utemöbler och avnjuta delikatesserna.
Ännu mera uppdatering kanske?
Om du ändå kollar dina utemöbler, kika också på om du har all restaurangutrustning som behövs i köket. Behövs nyanskaffningar inför sommarsäsongen är det nu du ska beställa hem olika redskap och nya maskiner.
… och rentav digital uppdatering också
När det gäller att nå ut till gästerna inför sommaren, är det dags att ta tag i den digitala marknadsföringen och utvärdera den. Samt, givetvis, förbättra den. Eller införa den …?
Vad fungerar? Vad fungerar inte? Du har väl en egen Facebooksida? Finns det sociala nätverkssajter, som Instagram eller Twitter, som du inte har provat ännu? Då är det hög tid att göra det. Lägg ut en välkomnande bild på dig själv där du sitter i dina utemöbler på terassen eller trottoaren …
Det är ofrånkomligt. Sociala medier blir allt viktigare för att fånga upp både nya gäster och stamgäster. Betala gärna någon för att komma igång ordentligt – och för att bli upplärd. Du kanske har någon ung medarbetare som är uppfödd med sociala medier och som skulle kunna ta detta ansvar. Minns också att sociala medier är väldigt ekonomisk marknadsföring.
Och hur var det nu igen? Behövde du några nya utemöbler? 😉
Restaurangexperten Magnus Hellström
