Connect with us

Starta Restaurang

Restaurangnamn: Så här skapar du ett bra restaurangnamn!

Publicerad

den

bra restaurangnamn

När du ska starta en restaurang bör du veta……Så här skapar du ett bra restaurangnamn!

VAD ÄR ETT BRA RESTAURANGNAMN?

Är det här ett bra namn? Restaurang Alkis

Ett bra restaurangnamn är ett namn som attraherar kunder.

Att skapa ett bra restaurangnamn är en process som kräver lite eftertanke, men det är också en av de viktigaste saker du kommer att göra när du skall starta en restaurang.
Att starta sin verksamhet med ett dåligt namn och logo är som att spela golf med bara en klubba, du kanske lyckas få in en del bollar i hålet men det är svårare en det borde varit.
Så hur skapar du ett bra restaurangnamn?

Du kan t. ex. dra samman familj, vänner eller kollegor och brainstorma fram ett bra restaurangnamn efter de följande sex reglerna, eller om du kreativ, göra det hela själv:

1) Ett bra restaurangnamn bör vara lätt att komma ihåg, men också lätt att stava.
Det är en självklarhet att dina gäster måste komma ihåg ditt restaurangnamn lätt, men de måste också ha lätt att hitta och skriva ditt namn. Oavsett om det är på papper, via telefon eller på nätet. Så att välja ett restaurangnamn som “Ahyrkawellyn” är inte att rekommendera.
Det är en fördel om ditt restaurangnamn är unikt men om det är svårt att stava så är det ingen bra idé att välja det. Exempel på unika namn som också är lätt att stava till är Volvo, Ikea eller Google.

2) Ett bra företagsnamn behöver ett visuellt element.

Vad ser du i ditt huvud när du hör läser namnet “Ahyrkawellyn”? Ingenting?
Dom flesta människor visualiserar ingenting när de läser eller hör det namnet, men oftast är vi “programmerade” att se bilder när vi hör ett restaurangnamn.
T.ex. så tänker du kanske på en colaflaska när du hör “Coca-Cola” eller en bil när du hör namnet “Volvo”. Givetvis så kan du bygga in det visuella elementet senare via marknadsföring men det är lättast att börja med ett namn som skapar bilder i läsarens huvud redan från början.

3) Ett bra restaurangnamn har en positivt laddad mening.

Ett ord kan vara positit, neutralt eller negativt beroende på vilka assosciationer som människor gör när de hör eller läser dem. Ett klassiskt exempel är skillnaden mellan “Mamma” (som har en väldigt positiv mening) och “Mor” som är ett mer neutralt ord. Om man känner till detta så är det är egentligen inte så konstigt att man kallar köttbullarna för “Mammas köttbullar” och inte “Mors köttbullar”.
Vad detta betyder för dig är att när du väljar ditt restaurangnamn så försök att välja ord som är positivt laddade så att människor också assoscierar detta med din restaurang.

4) Ett bra restaurangnamn bör förmedla information om vad ditt företag gör.

Chansen är stor att ditt nya företag inte kommer att bli ett internationellt företag och varumärke, iallafall under företagets första verksamhetsår. Det därför viktigt att du väljer ett företagsnamn som ger dina framtida kunder ledtrådar om vad du och ditt företag faktiskt gör.
Om du lägger in ord som ger en idé om vad ditt företag gör så blir det också enklare att hitta dig i telefonkatalogen eller på internet.

5) Ett bra restaurangnamn bör vara någorlunda kort.

Ju kortare namn du väljer desto lättare blir det för dina gäster att komma ihåg det, men det är också viktigt när du marknadsför din restaurang. Restaurangnamnet bör passa in bra på visitkort, på en skylt eller i en annnons.
Dessutom är det en fördel om det finns ett ledigt domannämn som stämmer precis in på det restaurangnamn du väljer, internet blir nämnligen ett allt viktigare sätt för kunder att hitta företag på. Försök också om möjligt att utelämna bokstäverna ÅÄÖ eftersom dom flesta har webbläsare inte klarar av dessa tecken i domännamnet än.

6) Färgernas betydelse när du designar din logotype.

När du skall skriva ditt restaurangnamn och logo så tänk på hur viktigt färger är för människor och hur de uppfattar ett företag.
Färgvalet som du gör för ditt restaurangnamn och logo är väldigt viktigt, rött uppfattas till exempel som en aggressiv färg och dessa eldiga element förmedlar känslan av fart, upphetsning och passion. Grönt är en lugnande färg som förmedlar känslan av framsteg, pånyttfödelse och natur.
Ta inte bara fram ett restaurangnamn utan helst 3-4 stycken, det är bra när du skickar in ansökan om att få registrera ditt företagsnamn eftersom det finns en risk att ditt förstahandsval redan är upptaget.

Ni hittar fler tips i vår bok som är helt gratis.. Ladda ner den i högermarginalen.

Restaurangloggorna i bilden är exempel på restauranger som lyckats bra, Vi på starta restaurang har inte pratat med någon från dessa företag om vi får lov att ha dem som exempel, skulle det vara något problem, är det bara att höra av sig så ska vi genast ta bort dem.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Glassbar ‒ ett bra sätt att tjäna pengar utan stora investeringskostnader

Publicerad

den

Av

Tips till dig som vill driva en framgångsrik glassbar!

Nästan alla människor älskar glass. Det gör förstås att en glassbar har en hög sannolikhet att bli framgångsrik. Att öppna en glasskiosk kräver planering och för att lyckas behöver du veta vad som krävs för att bli verkligt framgångsrik. Här är några tips för att lyckas.

 

1. Investera i en franchisebar eller starta en egen glassbar

Oavsett vilket alternativ du väljer så får du räkna med att det krävs en viss investering för att komma igång. Du kan låta din budget avgöra vilken väg du ska gå. Att investera i en franchiseglassbar har sina fördelar, men det kan vara kostsamt. Om du har en liten budget bör du överväga att driva glassbaren i egen regi. Tag reda på om det finns någon lokal glasstillverkare du kan får representera.

2. Skriv en affärsplan

Även om du bara planerar att driva en liten glassbar är en affärsplan till stor hjälp. I en affärsplan skriver du ner företagets målsättning och strategi på pränt, vilket kan vara användbart.

3. Gör egna efterforskningar

Den absolut bästa erfarenheten för dig som en dag vill driva din egen glassbar är att först jobba i någon annans glassbar en period. Om det inte är något alternativ för dig så kan du nöja dig med att intervjua ett par glasskioskägare som kan dela med sig av sina tips kring vad du behöver tänka på för att bli framgångsrik.

4. Välj ett bra läge

Områden med många gående är ett perfekt läge för en glassbar. Det inkluderar bland annat shoppingcenter, gågator och lägen i anslutning till parker.

5. Investera i rätt utrustning

Glassbaren behöver bland annat frys, glassdisk, glasskantiner, glasskopa, bord och kanske en glassmaskin. Du behöver också komponera en meny och välja leverantörer. Jämför priser noga på utrustning innan du slår till. Många gäster vill ha kaffe till glassen så en bra kaffebryggare är en god investering.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Starta Restaurang

10 saker du bör känna till om restaurangkoncept

Publicerad

den

Av

Ett av de första stegen mot att öppna en ny restaurang är att bestämma sig för
restaurangens koncept. Det kanske låter enkelt, men har du någonsin besökt en
restaurang där konceptet gjort dig förvirrad? Du kanske såg en meny som inte
överensstämde med inredningen exempelvis.
Ett ambivalent restaurangkoncept gör ofta att gästerna inte vill komma tillbaks. Vi har därför
samlat tips som hjälper er att skapa ett vinnande restaurangkoncept.

1. Buffé. Bufféer började serveras redan på 1600-talet, det är ett koncept som klarat sig
sen dess. Det är populärt bland många gäster. Fundera på om bufféer ska vara en del
av din restaurangs koncept.

2. Snabbt och avslappnat. Det här konceptet är populärt just nu. Det här är lite finare än
en traditionell snabbmatsrestaurang. Den här sortens restauranger använder ofta
engångsbestick- och tallrikar, men maten håller ofta hög kvalitet med exempelvis
ekologiska ingredienser.

3. Café eller bistro. Ett café är en restaurang som inte erbjuder bordsservering. Kunden
beställer sin mat vid en disk och serverar sig själva. En bistro blandas ofta ihop med
ett café, men en bistro är i själva verket ett café som erbjuder lagad mat.

4. Avslappnat. Som namnet antyder, en avslappnad restaurang är avslappnad och
tillbakalutad i alltifrån menyer till inredning och atmosfär. Många oberoende
restauranger som inte tillhör någon kedja har valt den här inriktningen. Familjeägda
restauranger har ofta den här inriktningen.

5. Fine dining. När man hör orden fine dining tanker man ofta på välpressade dukar,
linneservetter och servitörer i smoking. En fine dining restaurang erbjuder mat, service
och atmosfär av absolut toppklass. De ligger också högst prismässigt.

6. Franchiserestaurang. En franchiserestaurang har många fördelar jämfört med
restauranger som inte hör till någon kedja. Gästerna känner förmodligen igen ditt
namn och varumärke och du kan snabbt komma igång med verksamheten. Men att
driva en franchisebaserad restaurang kan vara kostsamt och det finns många regler att
rätta sig efter.

7. En restaurang på hjul. En restaurang på hjul har förstås fördelen att den lätt kan
flyttas till olika platser. Du har låga overheadkostnader i verksamheten och du behöver
mindre personal än på en traditionell restaurang. Men kom ihåg att även en rullande
restaurang kräver mycket skötsel.

8. Catering. Att bedriva en cateringbaserad restaurang tillåter dig att expandera
verksamheten utan att behöva utöka dina egna lokaler. Om restaurangens menyer är
populära kan det vara en smart tillväxtstrategi att koppla på cateringverksamhet.

9. Mat från andra kulturer. Det här är ett av de lättaste och minst komplicerade
restaurangkoncepten. Du kan välja att bygga upp ditt restaurangkoncept kring
matkulturen från ett visst land, exempelvis Kina, Italien, Indien eller Mexico. Tänk på
att både menyn, inredningen och restaurangnamnet ska återspegla inriktningen.

10. Se upp med att blanda olika restaurangkoncept. Det kan verka frestande att blanda
olika restaurangkoncept för att kunna sticka ut från mängden av andra
restaurangägare. Visst är det smart att vara originell, men risken är att du misslyckas
genom att förvirra gästen med en mix av flera koncept .

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Starta Restaurang

Starta restaurang: Hur man hittar bästa läget

Publicerad

den

Av

Starta restaurang: Hur man hittar bästa läget

Det är svårare än vad många tror att hitta rätta läget för att starta restaurang. Här är några saker att tänka på när man väljer läge.

Det som verkar perfekt för att starta resturang, som en lokal vid en gågata i centrum, kan visa sig vara mer eller mindre ett fiasko när man väl kommit igång. Och en plats som först verkar vara absolut vansinnig, som en gammal industrilokal, kan bli en lyckträff. Givetvis är mat och service jätteviktiga delar av framgångsfaktorn, men läget kan vara lika avgörande när man ska starta restaurang, särskilt i början. Därför är det viktigt att vara noggrann innan man bestämmer läget för sin satsning. Här är några punkter att fundera på, som du sedan kan sammanställa under rubriken ”Restaurangens läge” i din affärsplan.

1. Parkering. Ligger parkeringen för långt bort, kan det bli så att de presumtiva kunderna väljer en konkurrent som ligger närmare… inte bra. Att starta restaurang mitt i stan med goda allmänna kommunikationer, kan fungera bra utan egen parkering. Helst bör det då finnas kommunala parkeringsplatser eller parkeringshus i närheten (en del gäster tar alltid bilen). Med ett läge utanför tätorten, är egen parkering ett måste när man ska starta restaurang.

2. Synlighet är viktigt. Om du ska starta restaurang måste den synas väl. Att synas och/eller att din skylt är väl synlig, innebär gratis reklam. Syns din restaurang ordentligt, påminner den också folk om att den existerar och att de borde gå dit och äta middag.

3. Storlek spelar roll. Tänk på att det som ser enormt ut som en tom lokal, snabbt fylls upp med all utrustning som behövs när man ska starta restaurang. Även en liten bistro eller ett café behöver vettigt utrymme för köksarbete, för kyl- och frysförvaring, för skafferivarorna, och i alla fall ett litet krypin för (det oundvikliga) kontorsjobbet. Kanske en bar där gästerna kan vänta på bord, när det är full ruljangs etc.

4. Ligger det något i skrock? Om du funderar på att ta över en befintlig restaurang, eller starta restaurang i en nedlagd restauranglokal, ta alltid reda på varför den ska säljas, eller varför den upphörde. Att starta restaurang på ett läge som är ökänt, kan vara vanskligt. Det finns inte minsta vetenskap i detta, utan här handlar det mer om magkänslan…

5. Sätt säkerhet i första rummet. Innan du väljer lokal för att starta restaurang, kontrollera alltid säkerhetsaspekterna i huset. Finns det nödutgångar? Kolla elledningarna, är de nyligen utbytta eller gamla som gatan? Hur är det med brandalarm och sprinklersystem? Finns det handikappanpassade dörrar och toalettutrymmen, ramper för att ta sig upp/in i restaurangen med rullstol? Gå igenom alla sådana fakta med hyresvärden, så att du vet vad som finns och vad som måste justeras respektive göras ‒ innan du skriver på ett kontrakt.

6. Bekanta dig med grannarna. När man letar efter ett bra restaurangläge, bör man se sig omkring i det tilltänkta grannskapet. Finns det redan en hel rad restauranger med samma koncept som du tänker starta restaurang med? Finns det outhyrda affärslokaler i närheten? Tänk på att framgång föder framgång, folk dras dit där det är mycket på gång. Står det tomt i en eller flera lokaler, är det lätt att kunder istället väljer andra gator/centra.

7. Avvakta med drömmen om landet. Se dig noga omkring om du vill satsa på ett läge för långt ifrån en tätort när du ska starta restaurang. Att etablera sin restaurang ”bortom allfarvägen” kan bli en höjdare, men är också ett vågspel. Det kan bli svårt att få kunderna att komma regelbundet, om man inte har redan ett etablerat gott rykte som folk åker omvägar för. Lokalerna kanske är billiga, men kunderna måste likafullt komma hela tiden för att det ska bli ett vettigt resultat.

8. Förhandla om hyreskontraktet. Var inte rädd för att förhandla om hyreskontraktet och vad som ska ingå i det. Att be om tillmötesgående när man ska starta restaurang är aldrig fel. Du vill ha en bra lokal, och hyresvärden å sin sida behöver hyra ut så fort som möjligt. Diskutera själva summan och vad som ska ingå i den, och inte minst väsentligt, hur lång tid du förbinder dig att hyra. Tänk på om det är varm- eller kallhyra och vilket underhåll som ingår. Kom också ihåg sådant som snöröjning och gräsklippning.

9. Ha tålamod! Undvik att vara för impulsiv när du ska starta restaurang. Du kanske kliver in i en lokal och bara vet: Den här är det! Men innan du slår till bör du faktiskt åka runt och titta på flera lokaler och lägen. Dessutom bör du besöka dessa platser inte bara en gång, utan flera, både morgon, middag och kväll. Det kommer att bli mycket farande, för du ska helst göra de här rundorna under olika veckodagar, och på helger också, och notera vad du ser. Är det mycket folk som rör sig på adressen under arbetsdagar och helt dött på kvällar och helger? Kunskaper av det slaget kan betyda mycket när det ekonomiska resultatet så småningom ska räknas samman.

10. Full insikt: Det är ett stort åtagande du gör när du skriver under hyreskontraktet för att starta restaurang. Du binder upp dig ekonomiskt och tidsmässigt för lång tid framåt. Oftast handlar hyreskontrakt för en affärsrörelse om flera år. Det är lätt att se allt i rosenrött och tänka på hur roligt det ska bli, men innan du bestämmer dig ska du vända och vrida på alla tänkbara scenarier, även negativa. Skriver du på ett fem- eller tioårskontrakt och restaurangen går omkull, kan du vara tvungen att betala månadshyra i åratal, fast du inte har någon affärsrörelse som täcker kostnaderna. Se under punkt 8 ovan, och försök att starta restaurang med ett kortare kontrakt på ett eller ett par år. När du väl kommit igång och det går bra, är det dags att fundera på längre hyresperspektiv.

Restaurangexperten Magnus Hellström

http://startarestaurang.se/wp-content/uploads/2016/08/annons22.jpg




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB