Connect with us

Marknadsföring

Restaurangmarknadsföring: Skaffa återkommande gäster!

Publicerad

den

Restaurangmarknadsföring:

Skapa en bra restaurangmarknadsföring, fyll borden och få gästerna att återkomma!

Att marknadsföra sin restaurang och fylla borden med fler gäster behöver varken vara särskilt dyrt eller komplicerat. Ersätt, eller komplettera, den traditionella tidningsannonseringen med event på restaurangen, erbjudanden till närliggande företag, flygblad och attraktiva cateringerbjudanden. Glöm inte heller att restaurangens inredning och design bidrar till att profilera er och missa inte att utbilda personalen till skickliga marknadsförare.

 

Det första steget mot en smart och genomtänkt restaurangmarknadsföring är, enligt Max Söderpalm som bland annat driver företaget Söderpalm sales academy, att fundera på vad som gör just din restaurang unik. Vad kan få dina gäster att vilja rekommendera sina vänner och bekanta att välja just Er nästa gång de ska gå ut och äta? Det kan vara alltifrån generösa portioner till en intressant inredning, en annorlunda meny eller att ni bjuder era gäster på efterrätt. Ofta handlar det om en liten detalj som med tiden utvecklas till något av ett kännetecken för just Er restaurang. Den unika konkurrensfördelen ska ni använda er av i er restaurangmarknadsföring.

 

Ge närliggande företag ett attraktivt luncherbjudande

Om restaurangen ligger i ett område med många företag kan det vara en god idé att kontakta dem, presentera din restaurang och ge företagen som ligger på lagom ”lunchavstånd” från er ett bra luncherbjudande. En annan variant är att erbjuda catering, de närliggande företagen ska med stor sannolikhet arrangera någon form av kundkväll eller personalevenemang, eller kanske vill de bara ha en lättare lunchrätt levererad till sina möten ibland. Presentera ditt erbjudande, även om det inte är aktuellt just nu så ökar det sannolikheten att just din restaurang är ”top of mind” när det väl är dags.

 

– Tänk utanför ramarna och gör något annorlunda. En vän till mig som driver ett café delade exempelvis ut vykort till sina gäster under de första veckorna efter invigningen. De kunde skicka vykortet till en vän eller familjemedlem, som då kunde ta del av ett förmånligt öppningserbjudande. Vykorten blev en stor framgång, säger Max Söderpalm.

 

Agera förebyggande- ta kontakt med presumtiva kunder

 

Rekommenderat för restaurangägare är att våga tänka och göra tvärtom, studera konkurrenterna och våga göra tvärtom när ni väljer koncept eller marknadsför Er restaurang. På så vis ökar era möjligheter att sticka ut från mängden och fastna i gästens minne.

 

Max Söderpalm menar att annonsering och andra traditionella reklamkanaler har tappat i tyngd och genomslagskraft på senare år, inte minst eftersom utbudet av olika typer av media ständigt ökar. Det är ofta effektivare att lägga pengarna på att arrangera egna marknadsföringsaktiviteter som inte alltid behöver vara särskilt kostsamma för att få ett stort genomslag.

– Restaurangägare är generellt sett dåliga på att ta sig ut från köket, dra på sig säljkostymen och söka upp företag, grupper och privatpersoner som kan vara presumtiva gäster. Få företag i andra branscher nöjer sig med att vänta på att kunderna ska strömma in, men i restaurangbranschen är det tyvärr alltför vanligt.

 

Event på restaurangen ökar antalet gäster

 

Att arrangera olika typer av event på restaurangen är ett beprövat sätt att få in gäster. Max Söderpalm, som själv har genomfört en föreläsningsturné i samarbete med pubkedjan Harrys, då han föreläste på tio Harryspubar runtom i landet, tycker att restaurangägare har mycket att vinna på att ta in föreläsare, artister och andra typer av evenemang som drar folk. När gästerna väl hittat till din restaurang en gång är de förhoppningsvis benägna att återkomma vid ett annat tillfälle.

– Det är en god idé att slå sina påsar ihop med andra företag och exempelvis arrangera temakvällar eller evenemang tillsammans med dem, men var noga med att alla inblandade parter tjänar på samarbetet, sträva efter att skapa en win-win situation.

 

Restaurangkonsulten Mariam Rezvani, som driver företaget M Consulting, har bott i London i många år och anser att svenska restauranger är betydligt sämre än sina internationella konkurrenter på att skapa en röd tråd, färger och design som känns igen i alltifrån serveringspersonalens kläder till restaurangens inredning och menyernas utformning. En annorlunda inredning som går igen i personalens kläder kan ge just er restaurang en värdefull konkurrensfördel. En inredningsdetalj som blivit mycket populär på senare år är öppna restaurangkök mitt i lokalen som gör kockarnas arbete synligt för alla gäster. Kom ihåg att när gästen väl hittat till dig en gång så har du ett ovärderligt tillfälle att få dem att vilja återkomma genom att ge dem erbjudanden och erbjuda en servicenivå som överträffar deras förväntningar.

 

Personalen är era viktigaste reklampelare

Andra marknadsföringstips är att delta i någon av de många kupongsajter som vuxit fram på senare år. Det är om inte annat ett bra sätt för nyöppnade restauranger att få fler gäster. Skicka ut flygblad till de boende och företagen i närområdet med erbjudanden och erbjud klippkort som ger trogna kunder rabatt.

 

– Glöm inte att era medarbetare är era viktigaste reklampelare. Se till att de är tränade i att hantera missnöjda gäster, att erbjuda gästerna något mer när deras glas är tomma eller när de ätit upp huvudrätten och kanske förmedla ett nytt erbjudande till restauranggästerna varje dag. De kan exempelvis erbjuda gäster som skriver upp sig på er mailutskickslista en överraskning nästa gång de kommer till restaurangen, säger Mariam Rezvani.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Annonsera för en ny restaurang

Publicerad

den

Av

Annonsera för en ny restaurang

 

Skapa en strategi för hur du ska annonsera för en ny restaurang, och nå din målgrupp på bästa sätt.

 

Känn din målgrupp

Tänk över vilken kundkrets du vänder dig till och var de troligen kan se (eller höra) din annonsering lättast. För att göra det måste du ha klart för dig vilken målgrupp du har valt, eller med andra ord, vilken inriktning din restaurang ska ha. Ska du servera lunch för yrkesfolk eller snabbmat i någon form? Är det en sportbar eller en mysig restaurang för avkopplande middagar i lugn och ro? Det här finns redan skrivet i din affärsplan (och gör det inte det, är det dags att ta upp det där!), och där har du också preciserat din budget för marknadsföring.

Strategi för annonsering

Skapa en strategi för hur du ska annonsera för en ny restaurang och nå ut till potentiella restaurangkunder. Hur du drar upp linjerna i den här annonsstrategin, beror på den budget du har. TV-annonser är dyrare än radioannonser, som är dyrare är tidningsannonser etc.

Din marknadsföringsplan kommer att variera från säsong till säsong, från år till år. Kommer sommaren att vara din högsäsong och vinterhalvåret betydligt lugnare, då kommer du definitivt att behöva två helt olika annonsstrategier.

Om du ska starta en sportbar, kan det t ex. vara en bra idé att sponsra ett lag i någon sportgren på din hemort. Om du ska vända dig till familjer, är det bättre att annonsera för en ny restaurang av den sorten i lokaltidningen på lördagar och t ex. ha med en kupong att klippa ut som ger barn fria måltider. Kom ihåg att en kupong kan vara digital också, och finnas med i en annons i t ex. en tidningsapp.

Ta reda på var du kan annonsera

Gå igenom vilka annonskanaler som finns tillgängliga där du bor och som kan vara lämpliga för att annonsera för en ny restaurang. I lokaltidningen kan du annonsera med vanliga tidningsannonser, man också med annonser och eller banners på deras hemsida, respektive deras app. Korta filmannonser kan också förekomma på tidningssidor på nätet. Kommersiella lokalradiokanaler som folk lyssnar mycket på, är också en möjlighet. Bussar och busshållplatser kan var ett annonsforum. För att fånga upp semesterfolket, kan man t ex. prata med kommunen om att få vara med som annonsör i säsongens turistbroschyr, tryckt eller digital. Ta reda på när det arrangeras event av olika slag (särskilt sommartid) och undersök om du kan annonsera t ex. i programblad eller vara med på annan annonsering inför konserter etc.

Det är viktigt att synas på Internet när man ska annonsera för en ny restaurang. Annonsering på sociala medier som Facebook, och som styrs till din ort, är ett förslag. Fundera på om du ska ha Google-annonser till din hemsida. (Egen hemsida är ett måste). Att synas på kommersiella restaurangsidor för olika orter/kommuner/län, t ex. under Dagens lunch, är bra. Sidor som Letsdeal erbjuder kunder rabatterade erbjudanden på lokal basis, det är ett aktivt sätt att locka kunder till din nya restaurang, kunder som sedan förhoppningsvis kommer tillbaka flera gånger.

Var tydlig i dina annonser

Har du en familjerestaurang med barnmeny? Eller har du en buffé som står framdukad i din sportbar? Stressade mammor bryr sig troligen inte om du har fem storskärmar med fem olika sportgrenar som står på, men reagerar om de får veta att barn äter gratis på tisdagskvällar. Och singlar är inte så roade av en restaurang som erbjuder gratis målarböcker och färgpennor när man väljer från barnmenyn…

Oavsett vilken typ av annons du väljer, gäller det att vara tydlig med ditt budskap. Vad skiljer dig från andra restauranger? Att annonsera för en ny restaurang innebär att du ska nå just din målgrupp, med ett budskap som den kommer ihåg. Formulera ditt budskap kort och kärnfullt, så att din målgrupp reagerar och minns det. Tycker du att det är svårt att få till det själv, prata med annonsförsäljaren om du kan få hjälp att formulera dig när du ska annonsera för en ny restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

annons22

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Starta restaurang: Fokus på entrén

Publicerad

den

Av

Starta restaurang: Entrén är det första gästen ser

Ofta läggs all energi på att utforma restaurangens inredning, på matsalen, köket, baren när man ska starta restaurang. Det är bra, men du har väl inte glömt att det första gästen möter är entrén och hur det ser utanför? Med lite planering kan du göra en enkel restaurangentré inbjudande.

En professionell restaurangskylt

Kontrollera först med din kommun vilka regler som gäller för att sätta upp en restaurangskylt. När du vet vad som gäller kan du anlita en skylttillverkare för att utforma en skylt till din restaurang. En proffsig skylt sänder ut en klar signal om att du är seriös och den välkomnar dina gäster. Kom ihåg att första intrycket är viktigt.

Andra skyltar på restaurangen

Andra skyltar som behöver sättas upp ska också vara proffsigt utförda. Det kan vara skyltar till parkeringen, ingen rökning alls eller var man får röka, öppettider, toalettskyltar etc. Snygga välgjorda skyltar ser alltid bättre ut och håller längre än en skylt du skrivit ut på din skrivare, hur laminerade de än är. (Handskrivna skyltar nämner jag inte ens …)

Belysning

God belysning utanför restaurangen är viktig för att skapa atmosfär. Utebelysningen är också väsentlig för gästernas säkerhet. Skaffa gärna utebelysning som tänder sig själv när skymningen kommer. Placera utomhuslampor strategiskt men använd bara inte strålkastare modell byggplats eller dylikt – för ett par dagar sedan möttes jag av två sådana utanför en restaurang och vad gjorde jag? Gick vidare, såklart. Trist att mötas av bländande ljus på det sättet. Till advent är det givetvis trevligt att installera julbelysning med gran eller ljusslingor i träden utanför din restaurang. Tag ner dem i januari annars ”syns” de inte längre och märks inte till nästa midvinter.

Restauranginformation

Menytavlor bredvid ingången till din nya restaurang är ett bra sätt att visa upp din meny och locka in passerande gångare. Se till att ha tillräcklig belysning för menytavlan, så att gästerna kan läsa den på kvällen också. Tillsammans med fasta väggmonterade menytavlor, kan du också använda en sandwichskylt på trottoaren (kolla med kommunen att det är OK ) för att visa din lunchmeny eller middagsmeny.

Utomhusmöbler

Kanske du har planerat för utomhusservering också? Då är det givetvis viktigt att skapa trevlig atmosfär kring de utemöbler du ställer fram. Särskilt med stolsmodellen kan du anpassa uteserveringen till ditt restaurangtema. Blomlådor eller blomkrukor, parasoller och terassvärmare är exempel på enkla saker som höjer uteserveringens nivå flera steg. När du ska köpa utemöbler är det klokt att investera i robusta kvaliteter som är producerade för att klara kommersiellt bruk. Även utan uteservering kan du placera en eller ett par bänkar utanför entrén, där gäster kan sitta och vänta på sitt sällskap i bra väder. Du kan också ställa upp några små bord och stolar, som påminner om en fransk uteservering.

Rökning?

Om du tillåter rökning på din uteservering, skaffa stadiga askkoppar med tyngd till borden. Tänk på att det också kan vara en god strategi att ha en avdelning rökfria utebord – många ickerökare vill gärna sitta ute utan att blir nerrökta.

Blommor, blommor

Blommor skapar alltid trivsel. Med några välfyllda stora utekrukor eller snygga blomlådor på utsidan av fönstren om det fungerar att hänga upp dem, kan du enkelt ”klä upp” även den enklaste entré. Blommor kostar inte mycket men är bra marknadsföring under våren och sommaren och en bit in på hösten. Har inte du gröna fingrar, kanske en medarbetare kan ta ansvar för att se till blomsterprakten håller sig fräsch, vattna och ta bort vissnade blommor när det behövs.

Markis

En markis över entrén tjänar flera syften. Ett är som regn- och solskydd. En markis kan också vara en skylt i sig med restaurangens namn och därmed tala för din verksamhet. En markis kan också skapa en välkomnande känsla till din restaurang. Vänd dig till en specialist på markiser för att få en markis av hög kvalitet och i rätt färg och mönster, till exempel för att matcha logotypen och ditt restaurangkoncept.

Musik

Att ha svag musik som passar ditt restaurangkoncept även utanför entrén är ett sätt att förlänga restaurangatmosfären. Här gäller det dock att ha svag ljudnivå och tänka på att du troligen har grannar…

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 

annons22

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsföring för restauranger ‒ undvik de fem vanligaste misstagen

Publicerad

den

Av

Marknadsföring är ett komplext område. Om du kan undvika de vanligaste misstagen har du mycket att vinna.

 

Marknadsföring, misstag 1:

Att jaga de minst lönsamma affärsmöjligheterna

Att öka intäkterna genom att attrahera nya kunder är den dyraste och minst lönsamma metoden för att öka lönsamheten. Det är era befintliga kunder som är mest benägna att bli stamkunder och spendera pengar hos er. Trots det spenderar många restaurangägare uppemot 90 procent av sin marknadsföringsbudget på att attrahera nya kunder. Lägg istället resurser på att ta hand om och utforma olika erbjudanden till era återkommande gäster och stamkunder. Belöna återkommande gäster med olika rabatter och skräddarsydda erbjudanden som visar att ni värdesätter dem.

Marknadsföring, misstag 2:

Att göra reklam i fel media

Att sätta in en annons I dagstidningen är inte längre det självklara valet för en restaurang som vill öka omsättningen. Idag behöver du synas på nätet för att verkligen få fart på omsättningen. Traditionella reklamkanaler som radio och tidningar förlorar snabbt i genomslagskraft. Även om det fungerar för er att göra reklam där så behöver det ofta kompletteras med reklam på nätet. Satsa istället på att bygga upp din egen adressdatabas med kunders mailadresser. Det gör att du enkelt kan maila ut erbjudanden till dem utan att behöva lägga pengar på traditionell annonsering och reklam.

Marknadsföring, misstag 3:

Erbjudanden som sänker er lönsamhet

Rabatter och erbjudanden har blivit ett av de starkaste verktygen för restauranger som vill marknadsföra sig och attrahera nya kunder. Problemet är att dessa erbjudanden i värsta fall riskerar att bli en förlustaffär för restaurangen eftersom de inte alltid genererar nya stamkunder utan istället tenderar att attrahera ”otrogna” kunder som ständigt är på jakt efter nästa rabatterade erbjudande. Den här typen av ”klipp” kan få din restaurang att framstå som desperat efter nya gäster. De bidrar till at profilera er som ett lågprisalternativ även om ni egentligen inte är det. Alltför generösa rabatterbjudanden har också en tendens att sänka marginalerna och attrahera ”kupongjägare”.
Lösningen är att vara sparsam med rabatterbjudandena, de ska enbart användas för att locka till sig nya kunder. Se också till att följa upp de nya kunderna genom att ta deras mailadresser, lägga in dem i er ordinarie utskickslista och förse dem med erbjudanden via den.

Marknadsföring, misstag 4

Räckvidd och frekvens

Många restaurangägare saknar budgeten för att genomföra en långvarig marknadsföringskampanj. De annonserar när budgeten tillåter det eller då och då när omsättningen behöver en skjuts. Det gör att man inte har möjlighet att bygga upp en ny kundbas i förebyggande syfte, innan omsättningen har nått en kritisk nivå. Kom ihåg att dina kunder besöker din restaurang när de är redo att beställa, inte när du har bestämt dig för att annonsera. För att du verkligen ska ha en chans att attrahera nya kunder gäller det att du har möjlighet att repetera ditt budskap, så kunderna får en chans att ta till sig på det. Satsa på att öka frekvensen i er reklam, välj hellre att annonsera flera gånger i ett forum där du når en mindre målgrupp än att slå på stort med en enda annons i en stor tidning. Upprepning är nyckeln till att attrahera nya kunder.

Marknadsföring, misstag 5:

Jaga nya kunder, men glömma stamkunderna

Ett klassiskt marknadsföringsmisstag är att fokusera så mycket på att locka till sig nya kunder att man glömmer bort sina viktigaste och mest lönsamma kunder; de som redan blivit förtjusta i och har för vana att besöka din restaurang. När du lyckats attrahera nya kunder genom introduktionserbjudanden och kampanjer är det viktigt att du ser till att direkt involvera dem i dina ordinarie erbjudanden, annars riskerar du att förlora den nya kunden lika snabbt som den dök upp. Kom ihåg att sju av tio kunder som besöker en ny restaurang inte kommer att göra ett återbesök om de inte får någon form av uppföljningserbjudande. Satsa på erbjudanden som belönar stamkunder med rabatter ju mer de spenderar och ju fler gånger de besöker din restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB