Connect with us

Marknadsföring

Restaurangmarknadsföring: Skaffa återkommande gäster!

Publicerad

den

Restaurangmarknadsföring:

Skapa en bra restaurangmarknadsföring, fyll borden och få gästerna att återkomma!

Att marknadsföra sin restaurang och fylla borden med fler gäster behöver varken vara särskilt dyrt eller komplicerat. Ersätt, eller komplettera, den traditionella tidningsannonseringen med event på restaurangen, erbjudanden till närliggande företag, flygblad och attraktiva cateringerbjudanden. Glöm inte heller att restaurangens inredning och design bidrar till att profilera er och missa inte att utbilda personalen till skickliga marknadsförare.

 

Det första steget mot en smart och genomtänkt restaurangmarknadsföring är, enligt Max Söderpalm som bland annat driver företaget Söderpalm sales academy, att fundera på vad som gör just din restaurang unik. Vad kan få dina gäster att vilja rekommendera sina vänner och bekanta att välja just Er nästa gång de ska gå ut och äta? Det kan vara alltifrån generösa portioner till en intressant inredning, en annorlunda meny eller att ni bjuder era gäster på efterrätt. Ofta handlar det om en liten detalj som med tiden utvecklas till något av ett kännetecken för just Er restaurang. Den unika konkurrensfördelen ska ni använda er av i er restaurangmarknadsföring.

 

Ge närliggande företag ett attraktivt luncherbjudande

Om restaurangen ligger i ett område med många företag kan det vara en god idé att kontakta dem, presentera din restaurang och ge företagen som ligger på lagom ”lunchavstånd” från er ett bra luncherbjudande. En annan variant är att erbjuda catering, de närliggande företagen ska med stor sannolikhet arrangera någon form av kundkväll eller personalevenemang, eller kanske vill de bara ha en lättare lunchrätt levererad till sina möten ibland. Presentera ditt erbjudande, även om det inte är aktuellt just nu så ökar det sannolikheten att just din restaurang är ”top of mind” när det väl är dags.

 

– Tänk utanför ramarna och gör något annorlunda. En vän till mig som driver ett café delade exempelvis ut vykort till sina gäster under de första veckorna efter invigningen. De kunde skicka vykortet till en vän eller familjemedlem, som då kunde ta del av ett förmånligt öppningserbjudande. Vykorten blev en stor framgång, säger Max Söderpalm.

 

Agera förebyggande- ta kontakt med presumtiva kunder

 

Rekommenderat för restaurangägare är att våga tänka och göra tvärtom, studera konkurrenterna och våga göra tvärtom när ni väljer koncept eller marknadsför Er restaurang. På så vis ökar era möjligheter att sticka ut från mängden och fastna i gästens minne.

 

Max Söderpalm menar att annonsering och andra traditionella reklamkanaler har tappat i tyngd och genomslagskraft på senare år, inte minst eftersom utbudet av olika typer av media ständigt ökar. Det är ofta effektivare att lägga pengarna på att arrangera egna marknadsföringsaktiviteter som inte alltid behöver vara särskilt kostsamma för att få ett stort genomslag.

– Restaurangägare är generellt sett dåliga på att ta sig ut från köket, dra på sig säljkostymen och söka upp företag, grupper och privatpersoner som kan vara presumtiva gäster. Få företag i andra branscher nöjer sig med att vänta på att kunderna ska strömma in, men i restaurangbranschen är det tyvärr alltför vanligt.

 

Event på restaurangen ökar antalet gäster

 

Att arrangera olika typer av event på restaurangen är ett beprövat sätt att få in gäster. Max Söderpalm, som själv har genomfört en föreläsningsturné i samarbete med pubkedjan Harrys, då han föreläste på tio Harryspubar runtom i landet, tycker att restaurangägare har mycket att vinna på att ta in föreläsare, artister och andra typer av evenemang som drar folk. När gästerna väl hittat till din restaurang en gång är de förhoppningsvis benägna att återkomma vid ett annat tillfälle.

– Det är en god idé att slå sina påsar ihop med andra företag och exempelvis arrangera temakvällar eller evenemang tillsammans med dem, men var noga med att alla inblandade parter tjänar på samarbetet, sträva efter att skapa en win-win situation.

 

Restaurangkonsulten Mariam Rezvani, som driver företaget M Consulting, har bott i London i många år och anser att svenska restauranger är betydligt sämre än sina internationella konkurrenter på att skapa en röd tråd, färger och design som känns igen i alltifrån serveringspersonalens kläder till restaurangens inredning och menyernas utformning. En annorlunda inredning som går igen i personalens kläder kan ge just er restaurang en värdefull konkurrensfördel. En inredningsdetalj som blivit mycket populär på senare år är öppna restaurangkök mitt i lokalen som gör kockarnas arbete synligt för alla gäster. Kom ihåg att när gästen väl hittat till dig en gång så har du ett ovärderligt tillfälle att få dem att vilja återkomma genom att ge dem erbjudanden och erbjuda en servicenivå som överträffar deras förväntningar.

 

Personalen är era viktigaste reklampelare

Andra marknadsföringstips är att delta i någon av de många kupongsajter som vuxit fram på senare år. Det är om inte annat ett bra sätt för nyöppnade restauranger att få fler gäster. Skicka ut flygblad till de boende och företagen i närområdet med erbjudanden och erbjud klippkort som ger trogna kunder rabatt.

 

– Glöm inte att era medarbetare är era viktigaste reklampelare. Se till att de är tränade i att hantera missnöjda gäster, att erbjuda gästerna något mer när deras glas är tomma eller när de ätit upp huvudrätten och kanske förmedla ett nytt erbjudande till restauranggästerna varje dag. De kan exempelvis erbjuda gäster som skriver upp sig på er mailutskickslista en överraskning nästa gång de kommer till restaurangen, säger Mariam Rezvani.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Så gör du din restaurang framgångsrik även om den inte tillhör någon kedja

Publicerad

den

Av

Hur ska oberoende restaurangägare kunna konkurrera med jättarna?

Här är fem användbara tips.

Stora restaurangkedjor tar i allt större utsträckning över restaurangmarknaden. De har mycket resurser, generösa marknadsföringsbudgetar och möjligheten att köpa in sig på de bästa lägena.

1. Fokusera på kvalitet

Mat och service av hög kvalitet är de två faktorer som är viktigast för att få stamgäster. De stora kedjerestaurangerna kan sällan lägga ner samma personliga engagemang i sina restauranger, men som liten restaurangägare har du alla möjligheter att fokusera på kvalitet och att leva ut din passion för service. Du kan lära känna dina stamgästers preferenser och regelbundet stämma av att servicen och maten håller tillräckligt hög nivå. Omgivningen är viktig för att dina gäster ska trivas, restaurangmöbler av god kvalitet ger restaurangen rätt atmosfär.

2. Spinn vidare på det som gör din restaurang unik

Den oberoende restaurangens fördel är friheten att skapa en helt egen identitet, ett unikt koncept som inte finns någon annanstans. Låt dina gäster veta exakt vad som gör din restaurang så unik och speciell jämfört med andra restauranger. Med inredning, restaurangmöbler och belysning kan du skapa en unik stämning. Som oberoende restaurang kan ni snabbt ändra menyer och liknande utifrån gästernas önskemål.

3. Satsa på personalen

Oberoende restauranger konkurrerar med kedjerestaurangerna när det gäller att hitta den bästa och mest kompetenta personalen. Kedjerestaurangerna kan erbjuda karriärmöjligheter på olika restauranger och attraktiva förmåner, vilket förstås är svårt för oberoende restauranger att matcha. För att kunna konkurrera om den bästa personalen gäller det att erbjuda personalen delägarskap i restaurangen, mycket eget ansvar och ett belöningssystem som ger medarbetarna del av vinsten om det går bra. Med professionella restaurangkläder ger du personalen den rätta attityden för just din restaurang.

4. Var försiktig med att ge rabatter

Många kupongföretag, som lever på att erbjuda rabatterbjudanden till kunder, drar nytta av små restaurangers utsatthet genom att försöka lura dem. För små restauranger med stora utgifter och små marginaler är det förstås lockande att tacka ja till kupongföretagens erbjudanden, men tänk till, visserligen kan kupongerna generera merförsäljning, men eftersom du tvingas sälja till kraftiga rabatter riskerar vinsten att utebli.

5. Håll koll på hur affärerna går

Stora kedjor har tillgång till avancerade uppföljningssystem och en ekonomiavdelning som regelbundet följer upp varje restaurangs resultat. Som oberoende restaurangägare har du inte den fördelen, därför gäller det att du ständigt håller koll på dina intäkter och vinstmarginaler. Det ger dig ett övertag när du planerar verksamheten. Kom ihåg att det inte bara är god mat och bra service som får gästerna att återvända. Det är era unika faktorer och passion som får dem att vilja komma tillbaka. Om du följer dessa tips kommer det att märkas, både bland dina gäster och i restaurangens vinstmarginaler!

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Marknadsför din restaurang: Bjud in dina gäster !

Publicerad

den

Av

Marknadsför din restaurang: Bjud in dina gäster!

Hur kan du få nya gäster att komma till din restaurang? Marknadsför din restaurang på rätt sätt!

Att bjuda in folk till din restaurang bör vara mycket lätt att göra och detta borde vara en del av din vardag och ett sätt för hur du marknadsför din restaurang.

Titta på möjligheten att uppmana alla som inte har ätit på din restaurang innan, erbjud dem att njuta en god måltid på just din restaurang. Bjud in gäster när du går till banken eller posten eller när du springer ärenden av något slag.
Se till att alltid ge personliga erbjudanden.

Ge dem ett handskrivet erbjudande på baksidan av ditt visitkort, t.e.x en chef eller en präst, en politiker eller högt uppsatt kommunalarbetare. Ledare har inflytande och trovärdighet hos andra människor. De kommer att berätta för människor om den underbara matupplevelsen de hade på din restaurang och de kommer bjuda sin familj, vänner och medarbetare till just dig.
Föreslå eller erbjud för dessa nya gäster att prova din restaurang och njut av den bästa maten och servicen. Detta är början på hur du kan börja särskilja din restaurang från dina konkurrenter. Du kan göra detta genom att du konsekvent och aggressivt marknadsför din restaurang, ditt bästa drag till dina nuvarande och potentiella kunder.
Det krävs extremt lite extra tid och du kan öka vinsten, bara genom att uppmana folk att äta på din restaurang.

Hur du marknadsför din restaurang med lyckat resultat.
Samt skapar långsiktiga lönsamma gäster och hålla kontakten med dem.

Tänk 4 varje dag.
1.Gör fyra telefonsamtal.
2.Gör något oväntat för 4 gäster som får dem att komma tillbaka t.e.x bonus eller rabattsystem.
3.Fråga fyra gäster om de vill beställa bord igen.
4. Ge ut fyra av dina visitkort med ett specialerbjudande.

Ditt åtagande är att du kommer att tillbringa en del av varje dag för att kontakta fyra (eller fler) kunder och du kan göra det i någon av de fyra sätt som anges ovan. Du kommer att vara helt förvånad över hur effektivt du marknadsför din restaurang genom att att använda dig av denna metod!
Vilka är dina möjligheter att vara annorlunda än dina konkurrenter. Om du bara skapar fyra kontakter per dag så kommer det att vara över 100 kontakter per månad och över 1200 kontakter per år om du låter 3 av dina anställda göra samma sak. 1200×300 kr = Om du marknadsför din restaurang lite extra kan du lätt höja omsättningen med 360 000 kr extra/år.

Vill du ta reda på fler tips och trix om hur du enkelt marknadsför din restaurang? Vi kommer att publicera ett antal artiklar här på www.startarestaurang.se

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Dessertförsäljning ‒ fem tips och knep som ökar restaurangens dessertförsäljning!

Publicerad

den

Av

dessertförsäljning

Dessertförsäljning kräver eftertanke

Har du tänkt på att du kanske redan har en mer eller mindre bortglömd källa till ökat kassaflöde? Sätt dig ner och fundera över hur du ska få desserter att bli ett självklart val för gästerna.

1. Lägg lika mycket tid på att ta fram nya desserter och utveckla dessertmenyn som du lägger på att utveckla nya förrätter och huvudrätter

Desserter är det slutliga intrycket av en god middag, en god dessert bidrar till en lyckad helhetsupplevelse och ger dig en chans att ge kunden en positiv avslutning på restaurangbesöket. Ett extra fint restaurangporslin höjer upplevelsen.

2. Undvik genomsnittliga desserter

Undvik klassiska desserter som saknar potential att överraska kunden. Satsa istället på att komponera desserter som kan leverera något utöver det vanliga. Tänk utanför ramarna och våga ge kunden ett bestående intryck med dina desserter.

3. Skapa en dessertmeny med bilder

En bild säger ofta mer än tusen ord. Satsa på att visa upp bilder på de desserter ni erbjuder, det ger kunden en tydlig känsla för vilka alternativ de har och kan lotsa dem fram till ”rätt” dessertalternativ.

4. Komplettera färdiglagade desserter med hemgjorda alternativ

Om du erbjuder färdiglagade desserter som ni själva inte tillagat i ert kök så gäller det att balansera upp det med ett eller två dessertalternativ som tillagats på plats av era egna kockar. Dessa desserter kan bli era ”signaturdesserter” som verkligen utmärker er restaurang och skiljer er från mängden.

5. Belöna serveringspersonalen

Somliga restauranger väljer att belöna serveringspersonalen utifrån hur många desserter de säljer. Nackdelen är att bemötandet riskerar att bli mindre personligt om man enbart belönar utifrån hur mycket som säljs. Ett alternativ är att istället ge serveringspersonalen en andel av den totala försäljningen, då tenderar de inte att känna sig lika pressade att rekommendera en viss rätt eller typ av dessert.

Restaurangexperten Magnus Hellström

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB