Connect with us

Marknadsföring

Restaurangmarknadsföring: Skaffa återkommande gäster!

Publicerad

den

Restaurangmarknadsföring:

Skapa en bra restaurangmarknadsföring, fyll borden och få gästerna att återkomma!

Att marknadsföra sin restaurang och fylla borden med fler gäster behöver varken vara särskilt dyrt eller komplicerat. Ersätt, eller komplettera, den traditionella tidningsannonseringen med event på restaurangen, erbjudanden till närliggande företag, flygblad och attraktiva cateringerbjudanden. Glöm inte heller att restaurangens inredning och design bidrar till att profilera er och missa inte att utbilda personalen till skickliga marknadsförare.

 

Det första steget mot en smart och genomtänkt restaurangmarknadsföring är, enligt Max Söderpalm som bland annat driver företaget Söderpalm sales academy, att fundera på vad som gör just din restaurang unik. Vad kan få dina gäster att vilja rekommendera sina vänner och bekanta att välja just Er nästa gång de ska gå ut och äta? Det kan vara alltifrån generösa portioner till en intressant inredning, en annorlunda meny eller att ni bjuder era gäster på efterrätt. Ofta handlar det om en liten detalj som med tiden utvecklas till något av ett kännetecken för just Er restaurang. Den unika konkurrensfördelen ska ni använda er av i er restaurangmarknadsföring.

 

Ge närliggande företag ett attraktivt luncherbjudande

Om restaurangen ligger i ett område med många företag kan det vara en god idé att kontakta dem, presentera din restaurang och ge företagen som ligger på lagom ”lunchavstånd” från er ett bra luncherbjudande. En annan variant är att erbjuda catering, de närliggande företagen ska med stor sannolikhet arrangera någon form av kundkväll eller personalevenemang, eller kanske vill de bara ha en lättare lunchrätt levererad till sina möten ibland. Presentera ditt erbjudande, även om det inte är aktuellt just nu så ökar det sannolikheten att just din restaurang är ”top of mind” när det väl är dags.

 

– Tänk utanför ramarna och gör något annorlunda. En vän till mig som driver ett café delade exempelvis ut vykort till sina gäster under de första veckorna efter invigningen. De kunde skicka vykortet till en vän eller familjemedlem, som då kunde ta del av ett förmånligt öppningserbjudande. Vykorten blev en stor framgång, säger Max Söderpalm.

 

Agera förebyggande- ta kontakt med presumtiva kunder

 

Rekommenderat för restaurangägare är att våga tänka och göra tvärtom, studera konkurrenterna och våga göra tvärtom när ni väljer koncept eller marknadsför Er restaurang. På så vis ökar era möjligheter att sticka ut från mängden och fastna i gästens minne.

 

Max Söderpalm menar att annonsering och andra traditionella reklamkanaler har tappat i tyngd och genomslagskraft på senare år, inte minst eftersom utbudet av olika typer av media ständigt ökar. Det är ofta effektivare att lägga pengarna på att arrangera egna marknadsföringsaktiviteter som inte alltid behöver vara särskilt kostsamma för att få ett stort genomslag.

– Restaurangägare är generellt sett dåliga på att ta sig ut från köket, dra på sig säljkostymen och söka upp företag, grupper och privatpersoner som kan vara presumtiva gäster. Få företag i andra branscher nöjer sig med att vänta på att kunderna ska strömma in, men i restaurangbranschen är det tyvärr alltför vanligt.

 

Event på restaurangen ökar antalet gäster

 

Att arrangera olika typer av event på restaurangen är ett beprövat sätt att få in gäster. Max Söderpalm, som själv har genomfört en föreläsningsturné i samarbete med pubkedjan Harrys, då han föreläste på tio Harryspubar runtom i landet, tycker att restaurangägare har mycket att vinna på att ta in föreläsare, artister och andra typer av evenemang som drar folk. När gästerna väl hittat till din restaurang en gång är de förhoppningsvis benägna att återkomma vid ett annat tillfälle.

– Det är en god idé att slå sina påsar ihop med andra företag och exempelvis arrangera temakvällar eller evenemang tillsammans med dem, men var noga med att alla inblandade parter tjänar på samarbetet, sträva efter att skapa en win-win situation.

 

Restaurangkonsulten Mariam Rezvani, som driver företaget M Consulting, har bott i London i många år och anser att svenska restauranger är betydligt sämre än sina internationella konkurrenter på att skapa en röd tråd, färger och design som känns igen i alltifrån serveringspersonalens kläder till restaurangens inredning och menyernas utformning. En annorlunda inredning som går igen i personalens kläder kan ge just er restaurang en värdefull konkurrensfördel. En inredningsdetalj som blivit mycket populär på senare år är öppna restaurangkök mitt i lokalen som gör kockarnas arbete synligt för alla gäster. Kom ihåg att när gästen väl hittat till dig en gång så har du ett ovärderligt tillfälle att få dem att vilja återkomma genom att ge dem erbjudanden och erbjuda en servicenivå som överträffar deras förväntningar.

 

Personalen är era viktigaste reklampelare

Andra marknadsföringstips är att delta i någon av de många kupongsajter som vuxit fram på senare år. Det är om inte annat ett bra sätt för nyöppnade restauranger att få fler gäster. Skicka ut flygblad till de boende och företagen i närområdet med erbjudanden och erbjud klippkort som ger trogna kunder rabatt.

 

– Glöm inte att era medarbetare är era viktigaste reklampelare. Se till att de är tränade i att hantera missnöjda gäster, att erbjuda gästerna något mer när deras glas är tomma eller när de ätit upp huvudrätten och kanske förmedla ett nytt erbjudande till restauranggästerna varje dag. De kan exempelvis erbjuda gäster som skriver upp sig på er mailutskickslista en överraskning nästa gång de kommer till restaurangen, säger Mariam Rezvani.




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Intressant

Sociala medier och restauranger

Publicerad

den

Av

Sociala medier har förändrat vårt sätt att kommunicera. Det gäller för såväl privatpersoner som företag och organisationer. Att marknadsföra sitt företag med tryckta annonser i tidningar, radioinslag eller kanske TV-reklam kompletteras eller helt enkelt ersätts alltmer av Facebook och Twitter, Youtube, Google Plus, Pinterest, Foursquare, Flickr, Instagram… Känner du dig inte helt hemma på det här området? Här är 10 tips som gör det lättare att använda sociala medier på din restaurang.

1. Sociala medier är mer än bara Facebook. Andra populära sidor är t ex Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube, Google Plus, Foursquare, Flickr, m fl. Facebook är bra att starta med, men kom ihåg att det finns flera bra webbsidor du kan använda när du väl kommit igång. Pinterest och Instagram går ut på att lägga upp foton ‒ en möjlighet för företag att redaktionellt och kostnadsfritt publicera relevanta säljande bilder.

2. Sociala medier är gratis (för det mesta). Det fina med sociala medier är att de flesta webbplatser är gratis och på så sätt får både stora och små restauranger lika villkor.

3. Sociala medier är kul!

4. Sociala medier kan bli en ”tidstjuv”. En risk med sociala medier är att det är lätt att fastna och ”ska-bara-kolla”, särskilt om du ska jobba med flera sociala medier. Ett sätt att hantera flera sociala medier smidigt, är att använda internet för att samordna publicerandet, exempelvis på www.hootsuite.com, som är gratis för upp till fem sociala medier.

5. Sociala medier har smarta analytiska verktyg, t ex Facebook och Twitter kan på ett ögonblick presentera både diagram och grafer som visar hur mycket dina olika inlägg följs.

6. Du behöver ingen egen hemsida för din restaurang för att använda sociala medier ‒ men, det underlättar. En del restauranger och caféer tycker att det räcker med en Facebook-sida och att kanske vara på några andra sociala medier. Men en webbsida är viktig! Den är en bra anhalt för att låta presumtiva kunder se hur din restaurang ser ut, kika på menyn, presentera kampanjer…

7. Tänk på att med sociala medier blir din kampanj och dina erbjudanden mobila, lika mobila som de smartphones som ”alla” har, eller som alla plattor/paddor är. Du följer bara med, helt enkelt.

8. Sociala medier handlar om samtal, att kommunicera. Få människor att prata om din restaurang. ”Vanlig” marknadsföring handlar om att prata till folk, med sociala medier får du folk att prata om ditt företag. Genom att uppmuntra kunder att att logga in och dela bilder av varandra på din restaurang, att tagga dig i olika inlägg, skapar du en dominoeffekt av mun-till mun-reklam som du inte kan köpa (inte billigt, i alla fall).

9. Sociala medier tar upp en stor del av vår privata tid. Att annonsera i sociala medier är ett bra sätt att bygga upp ditt företags varumärke. Se det som en marknadsplats där du marknadsför dig och genererar försäljning. Tänk igenom en strategi för hur du ska synas i sociala medier, det behövs om du ska lyckas. Köp in starthjälp om det känns för svårt ‒ kanske du rentav har kunskapen i familjen, i den yngre generationen?

10. Sociala medier är en sann guldgruva för PR. Tiden det tar att komma igång är väl värd besväret. Delnings- och gillafunktionerna gör att information sprids blixtsnabbt. Du bestämmer vad som ska spridas/lanseras.

 

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Juicebar ‒ så blir din juicebar en framgångshistoria

Publicerad

den

Av

juicebar

Juicebarer öppnar upp nästan överallt!

Juicebar på gym, flygplatser, i mataffärer, caféer och i köpcentrum. En ökande efterfrågan på hälsosamma, naturliga och ekologiska alternativ gör att marknaden för juice- och smoothiebarer växer stadigt.

Om du funderar på att starta en juicebar är det nödvändigt att först sätta dig in i hur marknaden och den lokala konkurrenssituationen ser ut. Du behöver förstås också skaffa alla de tillstånd som krävs för att komma igång med din nystartade verksamhet. Det kan också vara aktuellt att anlita en konsult, en mentor eller någon annan med erfarenhet av att starta och driva framgångsrika juice- och smoothiebarer.

Skapa en vision för din juicebar

Vilken sorts upplevelse vill du ge dina gäster? Skapa en vision för din juicebar som inkluderar inredningen, färgsättning, ljus, skyltar, menyns utformning och personalens kläder. Kanske vill du kombinera din juicebar med en kaffebar, kanske ska du även erbjuda andra hälsosamma alternativ? Fundera på ett namn som matchar visionen om hur din juicebar ska upplevas när gästerna kliver in genom dörren.

Välj rätt läge

Öppna din juicebar på en plats där många människor passerar, helst törstiga människor, förstås. Ett gym, ett högskolecampus eller en gata där många människor rör sig är bra exempel. Undersök först om det finns andra juicebarer eller restauranger som säljer hälsomat i närheten. Vad säljer de och vad kan du erbjuda som kompletterar deras utbud? Öppna inte upp för nära konkurrenten, men öppna gärna i ett kvarter eller område som attraherar många hälsomedvetna kunder.

annons juce

Planera: Välj leverantörer som erbjuder utrustning, frukt och grönsaker av hög kvalitet. Etablera gärna kontakt med en lokal leverantör. Om du handlar lokalt sparar du transporttid och kanske även transportkostnader. Du kan dessutom marknadsföra dina juicer som ekologiska och närodlade, vilket är viktigt för många kunder.

Gör en budget och sätt dina priser utifrån de marginaler du vill och behöver uppnå i din verksamhet. Vilken prisnivå kommer att göra att du behåller din konkurrenskraft samtidigt som du är lönsam? Om du helst inte tar dig an budgetarbetet på egen hand kan det vara en god idé att ta hjälp av någon utomstående med erfarenhet av att göra budgetar och räkna på saker och ting.

Restaurangexperten Magnus Hellström




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Marknadsföring

Annonsera för en ny restaurang

Publicerad

den

Av

Annonsera för en ny restaurang

 

Skapa en strategi för hur du ska annonsera för en ny restaurang, och nå din målgrupp på bästa sätt.

 

Känn din målgrupp

Tänk över vilken kundkrets du vänder dig till och var de troligen kan se (eller höra) din annonsering lättast. För att göra det måste du ha klart för dig vilken målgrupp du har valt, eller med andra ord, vilken inriktning din restaurang ska ha. Ska du servera lunch för yrkesfolk eller snabbmat i någon form? Är det en sportbar eller en mysig restaurang för avkopplande middagar i lugn och ro? Det här finns redan skrivet i din affärsplan (och gör det inte det, är det dags att ta upp det där!), och där har du också preciserat din budget för marknadsföring.

Strategi för annonsering

Skapa en strategi för hur du ska annonsera för en ny restaurang och nå ut till potentiella restaurangkunder. Hur du drar upp linjerna i den här annonsstrategin, beror på den budget du har. TV-annonser är dyrare än radioannonser, som är dyrare är tidningsannonser etc.

Din marknadsföringsplan kommer att variera från säsong till säsong, från år till år. Kommer sommaren att vara din högsäsong och vinterhalvåret betydligt lugnare, då kommer du definitivt att behöva två helt olika annonsstrategier.

Om du ska starta en sportbar, kan det t ex. vara en bra idé att sponsra ett lag i någon sportgren på din hemort. Om du ska vända dig till familjer, är det bättre att annonsera för en ny restaurang av den sorten i lokaltidningen på lördagar och t ex. ha med en kupong att klippa ut som ger barn fria måltider. Kom ihåg att en kupong kan vara digital också, och finnas med i en annons i t ex. en tidningsapp.

Ta reda på var du kan annonsera

Gå igenom vilka annonskanaler som finns tillgängliga där du bor och som kan vara lämpliga för att annonsera för en ny restaurang. I lokaltidningen kan du annonsera med vanliga tidningsannonser, man också med annonser och eller banners på deras hemsida, respektive deras app. Korta filmannonser kan också förekomma på tidningssidor på nätet. Kommersiella lokalradiokanaler som folk lyssnar mycket på, är också en möjlighet. Bussar och busshållplatser kan var ett annonsforum. För att fånga upp semesterfolket, kan man t ex. prata med kommunen om att få vara med som annonsör i säsongens turistbroschyr, tryckt eller digital. Ta reda på när det arrangeras event av olika slag (särskilt sommartid) och undersök om du kan annonsera t ex. i programblad eller vara med på annan annonsering inför konserter etc.

Det är viktigt att synas på Internet när man ska annonsera för en ny restaurang. Annonsering på sociala medier som Facebook, och som styrs till din ort, är ett förslag. Fundera på om du ska ha Google-annonser till din hemsida. (Egen hemsida är ett måste). Att synas på kommersiella restaurangsidor för olika orter/kommuner/län, t ex. under Dagens lunch, är bra. Sidor som Letsdeal erbjuder kunder rabatterade erbjudanden på lokal basis, det är ett aktivt sätt att locka kunder till din nya restaurang, kunder som sedan förhoppningsvis kommer tillbaka flera gånger.

Var tydlig i dina annonser

Har du en familjerestaurang med barnmeny? Eller har du en buffé som står framdukad i din sportbar? Stressade mammor bryr sig troligen inte om du har fem storskärmar med fem olika sportgrenar som står på, men reagerar om de får veta att barn äter gratis på tisdagskvällar. Och singlar är inte så roade av en restaurang som erbjuder gratis målarböcker och färgpennor när man väljer från barnmenyn…

Oavsett vilken typ av annons du väljer, gäller det att vara tydlig med ditt budskap. Vad skiljer dig från andra restauranger? Att annonsera för en ny restaurang innebär att du ska nå just din målgrupp, med ett budskap som den kommer ihåg. Formulera ditt budskap kort och kärnfullt, så att din målgrupp reagerar och minns det. Tycker du att det är svårt att få till det själv, prata med annonsförsäljaren om du kan få hjälp att formulera dig när du ska annonsera för en ny restaurang.

Restaurangexperten Magnus Hellström

annons22

 




Vi på redaktionen skulle uppskatta det jättemycket om ni skulle vilja sprida denna informationen:

Share this page via Facebook
Fortsätt Läsa

Trendigt

Copyright © 2017 HoT Solutions AB