Från rustika kök till sociala nätverk
‒ vilka restaurangtrender gäller?
Restaurangtrender: 1.
Konsumenterna söker efter välkända rätter och de får gärna ha en ny ”twist”. Folk drar sig för att ta risker, men smaklökarna är fortfarande nyfikna på nya smaker. Se till att det finns bekanta rätter, helst med en egen vinkling (t ex. gourmet, etniskt, bra hantverk, vedeldat) och förnya gamla välkända format (smörgåsar, wraps, pizza och pasta). Det lönar sig oftast bättre än att plocka fram helt nya, exotiska rätter.
Restaurangtrender: 2.
Gå in för rustika rätter gjorda i egen regi. Kunderna efterfrågar ofta rustika rätter, gärna husmanskost, och enkla beredningar av färska ingredienser. Resultatet av detta kommer att vara ett mer begränsat inköp av de dyrare varorna, till förmån för de lite billigare delarna, bönor, spannmål och produkter som behöver mer förberedelser före tillredning, för att sedan omvandlas till mat med en hemlagad karaktär.
Restaurangtrender: 3.
Ett kliv framåt för lokala leverantörer. Den ökade användningen av lokala produkter och säsongsprodukter passar den kulinariska ”mindre-är-mer”-trenden. Kontakt med lokala leverantörer ger också en säker och effektiv leveranskedja och minskar avfall (att köpa färska produkter oftare fungerar med korta avstånd till producenterna).
Restaurangtrender: 4.
Inflytandet hos sociala nätverk accelererar. Konsumenterna börjar lita allt mer på vänner och kollegor till skillnad mot professionella marknadsförare. Genom användning av sociala medier delar de med sig av sina upplevelser, erfarenheter och åsikter 0m restaurangbesök. Via exempelvis Twitter, Facebook, Instagram eller olika forum på internet. Detta hjälper vissa restauranger att nå stor popularitet medan andra, som inte är aktiva på nätet kan förlora många besökare.
Restaurangtrender: 5.
Gäster vill få mer information. Konsumenterna vill få en vidare insyn, de vill ha information om allt från hur många kalorier maten innehåller, vilka allergener som finns i menyn, till hur arbetet går till och hur var och en av de lokala produkterna framtagits. En liten men växande skara människor tar näring, märkning, hållbarhet och samhällsengagemang på mycket stort allvar, och de använder sig av denna information för att fatta beslut om vad de vill handla.
Restaurangtrender: 6.
För att undvika att ”fastna” i dagliga erbjudanden och andra former av rabatter, kan man använda andra metoder. Kreativa idéer, ofta i stunden påkomna, för att t ex. belöna de bästa kunderna, kan vara mycket effektiva, exempelvis att plötsligt bjuda på en gratis dessert efter maten. Det ger garanterat bra ”mun-till-mun”-reklam.
Restaurangtrender: 7.
Att dela in dygnet i tydliga delar för att svara mot efterfrågan från olika kundsegment. Lunchtimmar med mat som går snabbt att servera, med t ex. buffetvagnar och mycket självbetjäning och full betjäning under middagstimmarna är exempel på ”olika växlar” under dagen. Under perioder med mindre kunder kan man fokusera på t ex. cateringuppdrag. Att utöka vad restaurangens varumärke står för, utvidgar kundkretsen.
Restaurangexperten Magnus Hellström
