Connect with us

Starta کافه

کافی نت باز - اطلاعات از NFA

Publicerad

den

Öppna café

در این مقاله، شما ممکن است بخواهید برای شروع, överta eller driva ett litet enkelt café hitta information som är viktig för dig och din verksamhet.

Informationen gäller främst kaféer där man inte lagar mat, men kan tillämpas på många typer av caféverk­samhet. Om du också ska laga mat i ditt café ställs högre krav på verksamheten och då kan du behöva ytterligare information om det. I livsmedelslagstiftningen finns ingen tydlig definition av vad ett café är. Det du serverar ska vara säkra livsmedel. Alla som serverar eller säljer livsmedel till allmänheten har ansvar för att livsmedlen är säkra att äta. Även om man har en verksamhet som inte behöver registreras hos någon kontrollmyndighet är man ansvarig för att det man säljer är säkert. Om verksamheten ska registreras eller inte beror på hur stor den är och vilken kontinuitet den har. En­staka försäljningstillfällen, به عنوان یک بازار, kan vara en verksamhet som inte behöver registreras. Andra exempel på verksamhet som inte behöver registreras är när en frisör serverar t ex kaffe och kakor, och när föräldrar bakar bullar som barn kan sälja i skolans regi. برای پیدا کردن اگر کسب و کار شما نیاز به ثبت نام و یا نه، شما باید با مقامات محلی خود تماس بگیرید.

شروع کسب و کار

Kontakta kommunen: När du vill starta ett livsmedelsföretag, till exempel ett café med kontinuerlig försäljning, شما باید آن را با کنترل برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید. I detta fall är det miljö­kontoret i din kommun. Lokaler eller utrymmen för din verksamhet måste inte besiktigas innan verksamheten påbörjas. Verksamheten får påbörjas 14 dagar efter det att kommunen har fått din anmälan. Först någon gång efter att du har startat din verksamhet gör kommunen ett besök. Kommunen tar ut en avgift när den handlägger anmälningar om regist­rering och en årlig kontrollavgift.

Det här behöver du ha med i ansökan om registrering av din anläggning:

• Livsmedelsföretagarens namn och adress
• Organisationsnummer, personnummer eller samord­ningsnummer
• Lokal, utrymme eller plats där verksamheten ska bedrivas
• En beskrivning av verksamhetens art och omfattning
• Ytterligare information som kontrollmyndigheten begär
• Tänk också på att det krävs speciella tillstånd om du vill ha uteservering. Sådana tillstånd ansöker du också om hos kommunen.

مجوز و ثبت

Det är inte bara livsmedelslagstiftningen som ställer krav på dig som ska starta eller driver ett företag. Skatteverket och Bolagsverket har en gemensam tjänst för registrering av bolag. Den kommunala kontrollmyndigheten kan upplysa om tillstånd för:

• alkoholservering och försäljning av öl
• gatuförsäljning och uteservering
• brandfarliga varor, köldmedier
• bygglov, VA-anslutning
• fettavskiljning, ventilationskontroll, sotning
• sophämtning, källsortering, farligt avfall
• returemballage

دریابید که چه چیزی مقررات

قوانین وجود دارد برای محافظت از مصرف کننده دو هدف اصلی قانون مواد غذایی وجود دارد:

• att skydda konsumenten från livsmedel som är skad­liga för hälsan
• att märkningen ska ge konsumenten tillräcklig information för att han eller hon ska kunna göra egna och säkra val. Märkning och presentation av livsmedel får inte vilseleda konsumenten.

این امر به کسب و کار مواد غذایی

بدهی: شما به عنوان یک صاحب کسب و کار است برای مواد غذایی که شما تولید, حمل و نقل, نگهداری یا فروش. آن است، برای مثال، به پیروی از قوانین ایمنی و برچسب زدن.
قابلیت ردیابی: باید سریع یک منبع و یک حزب برای شناسایی.
آزادسازی: شما باید فورا به مقامات ذیصلاح و مصرف کنندگان اگر دلیلی برای شک کردن که مواد غذایی مضر وجود دارد.
ممانعت: شما باید به طور منظم نقاط بحرانی از کسب و کار شما را بررسی و اطمینان حاصل شود که چک بر روی آنها ساخته شده است.
کنترل: شما باید اطمینان حاصل شود که عملیات اهداف این قانون.

Kontrollera din egen verksamhet

Vad är det man ska kontrollera? کنترل خود سیستم خود را به مطمئن شوید که کسب و کار خود را با الزامات این قانون و مواد غذایی در خدمت شما امن است. Du ska ha fasta rutiner för vad som ska göras och hur det ska göras. Rutinerna bör vara nedskrivna, men det finns inga krav för ett litet café. این مقاله برای کسانی که یک کسب و کار ساده, به عنوان مثال، اسپرد ساندویچ, گرم پای به پایان رسید و بنس bakes و کیک. همچنین برای این نوع از فعالیت است که به نظر می آید وقتی که دست زدن به مواد غذایی سالم.

آفات باید به دور: جوندگان, حشرات و پرندگان در نظر گرفته آفات. آنها می توانند بیماری و تخریب مواد غذایی و تجهیزات به ارمغان بیاورد. Du ska därför ha tänkt igenom hur du ska förebygga och bekämpa skadedjur. محل باید طوری طراحی شوند که آفات دور نگه داشته شده اند. دیگر راه خوبی برای جلوگیری از این است که مدیریت زباله های خوب.

درجه حرارت: این مسئولیت خود را به غذاهایی که در درجه حرارت مناسب نگهداری است. Det är viktigt att hålla ”kylkedjan”, dvs att kylvaror håller kyltemperatur tills de används. امن ترین راه برای کارکردن یخ آن ذوب مواد غذایی منجمد، این است که آن را در یخچال کارکردن یخ آن ذوب.
Tillagad mat som ska kylas ner ska kylas så fort som möjligt. Mjölk som ska stå framme för gäster kan ställas på en kylplatta.

غذاهای ظریف: برخی از غذاها حساس تر از دیگران هستند. میگوی, ägg och skinka är exempel på känsliga livsmedel som sjukdoms­framkallande bakterier kan växa på om varorna inte förvaras kallt. اگر، برای مثال، در ساندویچ ها و یا در یک سالاد، آنها باید نگه داشته شود در یخچال تا آماده به خدمت کرده است.

آب آشامیدنی: اگر شما از آب شرب شهری استفاده نمی, بدون در نظر گرفتن آب از عرضه خصوصی / فردی, شما باید به مقامات محلی اطلاع که هنگامی که کسب و کار شما برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید. OBS! Tänk på att också is måste uppfylla kraven för dricksvatten!

علامت گذاری: برچسب زدن مهم است که شما باید بدانید در آنچه که شما در حال خرید. قانون اصلی این است که تمام مواد غذایی از پیش بسته بندی شده باید دارای برچسب. با این حال، برخی از استثنا هم وجود دارد. Om du i ditt café t ex säljer inslagna smörgåsar, som du själv har gjort i ordning, behöver de inte märkas. Oförpackade livsmedel som säljs över disk behöver inte heller märkas. با این حال شما باید قادر به توضیح آنچه در غذاهای بینام و نشان خواهد بود. OBS! توجه داشته باشید که برچسب شامل هر دو متن, تصاویر و تزئینی دیگر به طور مستقیم به فروش, till exempel på skyltar och hyllkanter.

Spårbarhet och återkallande: För alla livsmedelsföretag ställs krav på spårbarhet. قوانین نیاز است که شما به سرعت می توانید بگویید که در آن شما خریداری شده و یا دریافت محصولات خود را. در نتیجه صرفه جویی رسیدها و صورتحساب از کشتی. شما باید قادر به تولید اطلاعات در مورد نام و آدرس leveratörens. آنچه که باید در نام و آدرس منبع مستند, آنچه را که خریداری شده است, چه وقت و چقدر. Det innebär exempelvis att man kan spara kvitton och eventuella fraktsedlar på de livsmedel man köper. اگر شما گمان می برند که مواد غذایی که به شما خدمت کرده اند
مطمئن شوید که شما نیاز به اطلاع رسانی به تامین کنندگان و کنترل خود را از این. اگر شما به برداشت مواد غذایی می تواند, tack vare spårbarheten, hitta eventuella källor och spridning.

Minska risken för allergi: Allergener är naturliga ämnen som kan förekomma i livsmedel. ارنا آلرژن, معمولا پروتئین, می تواند باعث واکنش های شدید در کسانی که به مواد آلرژی. Ibland kan det räcka med mycket små mängder för att en allergisk person ska bli mycket sjuk. غذاهایی که حاوی آلرژن شناخته شده باید با این برچسب. گاهی اوقات آلرژن ها در مواد غذایی را از طریق آلودگی و یا دیگر ارائه. Det är viktigt att du som livsmedelsföretagare undanröjer risken för att dina produkter blir förorenade med allergener i produk­tionskedjan.

مورد نیاز برای کسب و کار شما

دانش: به عنوان یک کسب و کار مواد غذایی بسیار مهم است برای آگاهی از عوامل, آلودگی, personlig hygien OCH آلرژی, موادی که می تواند باعث واکنش های آلرژیک به. یک علت شایع مسمومیت غذایی دانش کافی در رابطه با بهداشت مواد غذایی. شما در اپراتور غذایی کسب و کار برای شما و هر کدام از کارکنان باید مهارت های مناسب. بدون نیاز به ویژه برای آموزش و پرورش وجود دارد.

بهداشت شخصی: باید وجود داشته باشد روش برای بهداشت شخصی, به طوری که مواد غذایی است که توسط کسانی که دست زدن به آلوده. این می تواند شامل هر دو باکتری, ویروس OCH آلرژی. اگر شما از یک بیماری یا نشانه است که به حالت تهوع, استفراغ, اسهال, hosta, ONT من به halsen, förkylning eller sår, finns det risk att du överför smitta till livsmedel. Tänk på att man kan sprida smitta utan att själv visa symtom. اگر شما دارای زخم، با تکه های آنها را پوشش. Sår på händer ska ha vattentåligt plåster och du bör använda skyddshandskar. شستن دست ها می باشد در میان مهمترین و اساسی بهداشت. Genom att effektivt tvätta händerna vid behov undviker man att farliga bakterier sprids till maten. به همین دلیل، مهم است که به کار تمیز و کاربردی.

مقدمات و تجهیزات: Ditt cafés lokaler, مبلمان و تجهیزات باید طراحی شود به طوری که ممکن است تمیز نگه داشتن. این قانون، اطلاعات دقیق در مورد امکانات و تجهیزات باید طراحی را فراهم نمی کند. Du ansvarar själv för att utforma lokalerna så att de är lämpliga och fungerar.

برخی از راهنمایی برای محوطه:

برای تمیز کردن آسان: باید آسان برای تمیز کردن اتاق. محلی و تجهیزات باید به منظور جلوگیری از آلودگی و باقی مانده جمع آوری. شما باید قادر باشد که برای دسترسی به پاک کردن تمام مناطق. Material som kommer i kontakt med livsmedlen ska vara utformade så att de kan rengöras. در اتاق خود، شما همچنین نیاز به تمیز کردن و تجهیزات ذخیره سازی. محل امن از نظر آفات.

جریان: Tänk på att utforma lokalen så att du undviker ”korsande flöden”. Det som är rent ska inte komma i kontakt med det som är smutsigt. مشتریان باید از طریق مناطق که در آن غذا آماده است. توالت کارکنان با سینک باید وجود داشته باشد و نمی باید در ارتباط مستقیم با آماده سازی.

ذخیره سازی: Tänk på att det ska finnas tillräckligt med förvarings­utrymme för livsmedel och utrustning. ذخیره سازی بر روی زمین و جلوگیری از تمیز کردن مناسب نیست. غذا, t ex råvaror och tillredda livsmedel, behöver ofta hållas åtskilda för att undvika förorening. Tänk också på om det kan finnas ämnen som kan ge allergi. تمیز کردن تجهیزات نیز یک اتاق جداگانه برای جلوگیری از آلودگی. بدیهی است که شما نیاز به ظرف زباله خود را / فضا.

شستشو و تمیز کردن: ذرات خاک و مواد غذایی به باکتری ها فرصتی برای رشد. Genom noggrann rengöring förhindrar man bak­terietillväxt och därmed minskar risken för att kunder ska bli sjuka av maten.Det är viktigt att hålla isär ren och smutsig hantering. ظروف کثیف باید برای مثال سطوح غرور خود را, بنابراین نه به ظروف کثیف پاک.

 

کنترل و هزینه

Produktion och kontroll går hand i hand: När du startar din verksamhet börjar du också tillämpa din kontroll av din verksamhet. Organisera eventuella rutiner, سند, دستور العمل و مانند آن مورد استفاده در کسب و کار شما. سعی کنید برای توسعه و بهبود کنترل خود را از آن می رود! Även om du har bra förutsättningar och din kontroll fungerar ska du fortsätta att arbeta för att förbättra dina system. Tänk på att om verksamheten förändras, t ex om du tillför nya typer av produkter, kan det ställas nya krav och krävas nya rutiner.

Kontrollmyndighetens besök: Kontrollmyndigheten, معمولا دفاتر شهری زیست محیطی, بررسی کنید که شرکت مواد غذایی خود را زندگی می کند تا الزامات بازرس livsmedelslagstiftningen.En از شهرداری این ارزیابی اگر کسب و کار خود را مطابق با الزامات قانونی. För att kunna göra det behöver inspektören få tillträde till företagets lokaler för att kontrollera och eventuellt ta prover. شما نیاز به توصیف روش شما را در کسب و کار شما و نشان دادن هر گونه اسناد و مدارک. چک کردن همچنین ممکن است شامل دستورالعمل کار, frågor om personalens ansvarsområden etc. Kontrollen ska fungera som stöd och möjlighet för dig som företagare och för just din verksamhet. اگر بازرس نظرات در کسب و کار خود را, passa då på att fråga så att du förstår problemet och eventuell koppling till lagstiftningen. Du har rätt till en skriftlig rapport på eventuella avvi­kelser mot lagstiftningens krav. Tänk på att kontrollen kan vara föranmäld, اما اعلام نشده نیز. آیا می توانم به شما نشان می دهد که شما یک کنترل خوب از کسب و کار شما, minskar behovet av kommunens kontroll.

Kommunen tar ut en avgift: Kommunen tar ut en avgift för registrering och kon­troll. Hur mycket du behöver betala i kontrollavgift beror på hur stort behovet är av att kontrollera din verksamhet. شهرداری ارزیابی نیاز است و شما تصمیم گیری در مورد زمان پرداخت. هر شهرداری تصمیم می گیرد بر روی نرخ ساعات روز: برای کنترل مواد غذایی در شهرداری. Din årliga kontrollavgift beräknas genom att multiplicera kontrolltiden med timtaxan. مثلا 2 X timmar 1 000 KR = 2 000 kr i årlig kontrollavgift. Även om avgiften betalas årligen är det inte säkert att kommunen besöker dig varje år. Den tid som du fått i ditt beslut är den tid som kommunen ska använda för kontroll av din verksamhet. Tiden ska täcka både förberedelser, نظارت بر دیدار و هر کار پیگیری در دفاتر شهری. زمان سفر در زمان کنترل شامل.

 

TEXT منبع و آژانس مواد غذایی

HTTP://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/broschyrer/11-562٪ 20SLV٪ 20٪ 20Kaf٪ C3٪ A9_G.pdf

 

Fortsätt Läsa

Intressant

Öka försäljningen utomhus: Smarta tips för din uteservering!

Publicerad

den

Av

Försäljning uteservering tips

Att öka försäljningen på din uteservering kan förvandla ditt café eller din restaurang till en blomstrande mötesplats. Här följer några konkreta tips för att maximera potentialen i din utomhusmiljö:

1. Skapa en inbjudande atmosfär:
• Satsa på bekväma och stiliga مبلمان som lockar gäster att stanna längre.
• Använd värmelampor och filtar för att förlänga utesäsongen.
2. Effektivisera menyn:
• Utveckla en specialmeny för uteserveringen som är snabb att servera och lätt att äta utomhus.
• Erbjud säsongens rätter och lokala delikatesser som lockar matintresserade.
3. Marknadsför din uteservering:
• Använd sociala medier för att visa upp din uteserverings unika karaktär och dagens erbjudanden.
• Samarbeta med lokala företag för att skapa paketerbjudanden eller evenemang.
4. Stärk kundupplevelsen:
• Inför snabb och effektiv service, särskilt under högtrafik.
• Anordna underhållning som live-musik eller quizkvällar som skapar en levande atmosfär.
5. Optimera layouten:
• Se till att layouten på uteserveringen är flexibel och kan anpassas efter olika gruppers storlek och behov.
• Öka synligheten och tillgängligheten från gatan för att locka förbipasserande.

Att välja rätt utrustning och material för din restaurang eller café är mer än bara en estetisk fråga; det påverkar direkt din affärs framgång:

1. تجهیزات: Högkvalitativa köksapparater och verktyg minskar tiden för matlagning och ökar effektiviteten. Till exempel kan en kraftfull espressomaskin snabbt leverera högkvalitativt kaffe, vilket förbättrar kundnöjdheten och ökar genomströmningen av kunder under rusningstid.
2. M روند رستوران estaurangtrender: Porslin ، Restaurangtrender: <دهانه کلاس = "tr_" ID = "tr_4: Bekväma och välutformade möbler lockar gäster att stanna längre och spendera mer. Till exempel kan ergonomiska صندلی ها och rymliga لبه förbättra gästernas komfort, vilket gör det mer sannolikt att de lägger till en efterrätt eller en extra dryck till sin beställning.
3. چینی, bestick och glas: Kvalitetsporslin و شیشه kan förbättra presentationen av maten och höja den totala matupplevelsen. Ett elegant glas kan till exempel göra ett glas vin mer inbjudande, och tunga, välbalanserade کارد و چنگال kan förmedla en känsla av kvalitet och lyx.

Sammanfattningsvis, investeringar i kvalitetsutrustning och material inte bara förbättrar funktionaliteten och effektiviteten i din verksamhet, utan också förstärker den totala kundupplevelsen, vilket kan leda till högre kundnöjdhet och ökad försäljning.

Genom att investera i dessa områden kan du inte bara öka försäljningen utan också stärka din restaurangs varumärke och skapa en minnesvärd upplevelse för dina gäster.

Fortsätt Läsa

Intressant

Från lokal till lyckad restaurang: Guide om bygglov och anpassningar i Sverige

Publicerad

den

Av

Att öppna en restaurang är en dröm för många entreprenörer och matentusiaster. Men innan du kan välkomna dina första gäster, finns det en viktig uppgift som måste hanteras: att säkerställa att din lokal uppfyller alla tekniska och lagstadgade krav genom att ansöka om och erhålla nödvändigt bygglov. I Sverige, där regler och förordningar är strikta men rättvisa, är detta ett avgörande steg för att förvandla din lokal till en drömrestaurang.

 

Förståelse för Bygglovsprocessen

Innan du ens börjar tänka på menyer och inredning, är det avgörande att förstå bygglovsprocessen. Denna process säkerställer att din restaurang inte bara är estetiskt tilltalande utan också säker, tillgänglig och miljövänlig. Att navigera i denna process kräver noggrann planering och förståelse för lokal lagstiftning och byggnormer.

 

Kontroll av Detaljplaner

Allt börjar med en detaljerad kontroll av områdets detaljplan, vilket visar vad marken får användas till. Denna information är avgörande för att förstå om din restaurangvision är genomförbar på den valda platsen.

 

Ansökan om Bygglov

När du vet att din restaurangidé är i linje med detaljplanen, är nästa steg att förbereda och inkomma med en bygglovsansökan till kommunen. Denna ansökan bör inkludera ritningar, beskrivningar och dokumentation som visar att din planerade restaurang uppfyller alla relevanta byggnads-, miljö- och säkerhetskrav.

 

Tekniska Krav och Anpassningar

Tekniska krav kan variera beroende på lokalen och dess befintliga skick, men vanligtvis inkluderar de ventilationssystem, تجهیزات آشپزخانه, brandsäkerhet, tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning, och avfallshantering. Varje aspekt måste planeras i detalj för att säkerställa att din restaurang inte bara blir en trevlig plats för dina gäster utan också en säker och hållbar arbetsplats för dina anställda.

 

Granskning och Godkännande

Efter att ha inkommit med din ansökan följer en period av granskning där kommunen kan begära ytterligare information eller ändringar. Det är inte ovanligt att denna process innebär en dialog med kommunen för att förtydliga hur planerna uppfyller de ställda kraven.

 

Startbesked

När alla krav är uppfyllda och bygglovet är beviljat, utfärdas ett startbesked som tillåter dig att påbörja anpassningen av lokalen. Kom ihåg att även efter att bygglovet har beviljats, kan det finnas behov av ytterligare tillstånd för specifika aspekter av din verksamhet, såsom skyltning eller uteservering.

Avslutande Tankar fattande process som kräver tålamod, noggrannhet och ett öga för detaljer. Att navigera i bygglovsprocessen är en kritisk del av denna resa. Genom att förstå och uppfylla alla tekniska krav och lagstadgade förordningar säkerställer du inte bara att din restaurang kan öppna sina dörrar för allmänheten, men också att den gör det på ett sätt som är säkert, hållbart och välkomnande.

 

Vikten av Professionalitet och Expertis

Det kan vara klokt att investera i expertis i form av arkitekter, byggnadsingenjörer, och konsulter specialiserade på restaurangbranschen. Dessa experter kan hjälpa till att navigera i bygglovsprocessen, designa utrymmen som uppfyller alla krav, och till och med hantera kommunikationen med myndigheter. Deras kunskap kan spara tid, pengar, och undvika potentiella fallgropar längs vägen.

 

Anpassning för Framtiden

När du anpassar din restauranglokalis bör du inte bara tänka på dagens krav utan även planera för framtiden. Teknologiska framsteg, förändrade kundbeteenden och möjligheten till expansion är alla faktorer att överväga. Att skapa flexibla utrymmen som kan anpassas över tid kan visa sig vara en klok investering.

 

Hållbarhet och Ansvar

I dagens samhälle spelar hållbarhet en allt större roll i hur företag bedöms av konsumenter. Att inkludera hållbara byggmaterial, energieffektiva system och ansvarsfull avfallshantering i din restaurangdesign är inte bara bra för planeten utan kan också förbättra din restaurangs image och locka till sig en miljömedveten kundkrets.

 

Ett Steg i Taget

Att öppna en restaurang är en stor bedrift, och bygglovsprocessen är bara en del av ekvationen. Det är viktigt att närma sig varje steg med tålamod och noggrannhet, för att säkerställa att när dörrarna väl öppnas, är du redo att välkomna gäster till en plats som inte bara är lagligt compliant, men också varm, inbjudande och redo för framgång.

 

Avslutande Ord

Att förvandla en lokal till en blomstrande restaurang är en process fylld av utmaningar och belöningar. Genom att noggrant navigera i bygglovsprocessen, uppfylla tekniska krav och planera för framtiden, lägger du grunden för en verksamhet som inte bara överlever utan blomstrar i Sveriges konkurrenskraftiga restauranglandskap.

Genom att följa denna guide och utnyttja tillgängliga resurser och expertis, kan du öka dina chanser för framgång och förverkliga din dröm om att äga och driva en restaurang. Lycka till på din resa från lokal till lyckad restaurang!

Fortsätt Läsa

Starta کافه

Checklista för att skapa en framgångsrik restaurang – Bocka av varje steg på vägen till succé

Publicerad

den

Av

1.

– [ ] طرح کسب و کار:
– [ ] Definiera din vision och mål för restaurangen.
– [ ] Utför en marknadsanalys och identifiera din målgrupp.
– [ ] Skapa en finansiell plan och budget.

2.

– [ ] Juridiska och administrativa åtgärder:
– [ ] Registrera ditt företagsnamn och skaffa eventuellt nödvändiga licenser och tillstånd.
– [ ] Skapa en juridisk struktur för ditt företag (exempelvis aktiebolag eller enskild firma).
– [ ] Få ett organisationsnummer och skaffa nödvändiga försäkringar.

3.

– [ ] Lokal och utrustning:
– [ ] Hitta och hyr en lämplig lokal för din restaurang.
– [ ] Se till att lokalen uppfyller de hälso- och säkerhetsstandarder som krävs för livsmedelsverksamheter.
– [ ] Köp eller hyr utrustning för köket, serveringen och eventuellt för bar och betalningssystem.

4.

– [ ] Meny och leverantörer:
– [ ] Utveckla en lockande meny baserad på din målgrupps preferenser.
– [ ] Skapa relationer med lokala leverantörer för att säkerställa en pålitlig leveranskedja av färska och kvalitativa råvaror.

5.

– [ ] Rekrytering och personal:
– [ ] Definiera behoven för din personal och rekrytera erforderliga roller som kockar, servitörer, bartenders, غیره.
– [ ] Säkerställ att dina anställda får nödvändig utbildning och certifieringar inom livsmedelshantering och säkerhet.

6.

– [ ] Marknadsföring och reklam:
– [ ] Utveckla en marknadsföringsstrategi för att nå din målgrupp, inklusive online och offline marknadsföring.
– [ ] Skapa en webbplats och använd sociala medier för att marknadsföra din restaurang.
– [ ] Samarbeta med lokala evenemang eller organisationer för att öka exponeringen.

7.

– [ ] Ekonomi och bokföring:
– [ ] Sätt upp en bokföringssystem för att hålla koll på intäkter och utgifter.
– [ ] Skapa en budget och följ upp dina ekonomiska resultat regelbundet.
– [ ] Hantera löneutbetalningar och skatteförpliktelser i enlighet med gällande lagstiftning.

8.

– [ ] Kundservice och kvalitetskontroll:
– [ ] Utveckla riktlinjer och standarder för kundservice.
– [ ] Utbilda ditt team för att ge en hög servicenivå och upprätthålla kvaliteten på mat och dryck.
– [ ] Implementera en systematisk kvalitetskontroll för att säkerställa kundnöjdhet.

9.

– [ ] Öppning och drift:
– [ ] Förbered en öppningsdag och marknadsför det.
– [ ] Planera och genomför en framgångsrik öppning.
– [ ] Öppna din restaurang och börja driva den enligt din affärsplan.

10.

– [ ] Personalhantering:
– [ ] Tilldela arbetsuppgifter till ditt personalteam.
– [ ] Skapa en arbetsschema för att säkerställa att du har tillräckligt med personal för att driva verksamheten smidigt.
– [ ] Utför regelbunden personalutvärdering och ge feedback för att förbättra prestationen.

11.

– [ ] Inköp och lagerhantering:
– [ ] Skapa en systematisk inköpsplan för att hålla jämna steg med efterfrågan och undvika brist på råvaror.
– [ ] Implementera en effektiv lagerhantering för att minimera matsvinn och kontrollera kostnader.

12.

– [ ] Kundrelationer och feedback:
– [ ] Skapa en positiv kundupplevelse genom att erbjuda utmärkt service och högkvalitativ mat.
– [ ] Samla in feedback från dina kunder och använd den för att förbättra din restaurangs prestation och kvalitet.

13.

– [ ] Följ livsmedelssäkerhetsstandarder:
– [ ] Följ alla hygien- och livsmedelssäkerhetsstandarder som fastställs av lokal lagstiftning.
– [ ] Utbilda ditt team om korrekt hantering av livsmedel, hantering av allergener och förebyggande åtgärder mot kontaminering.

14.

– [ ] Fortsatt marknadsföring och marknadsföringsstrategi:
– [ ] Fortsätt marknadsföra din restaurang genom olika kanaler och annonseringsmetoder.
– [ ] Aktivera samarbete med influenser, lokala evenemang och samhällsorganisationer för att öka din synlighet.

15.

– [ ] Uppdatering av menyn och innovation:
– [ ] Utvärdera och uppdatera din meny regelbundet för att hålla den intressant och lockande för dina kunder.
– [ ] Utforska nya rätter, matlagningstekniker och trender för att behålla konkurrenskraften.

16.

– [ ] Utvärdering och anpassning:
– [ ] Utvärdera regelbundet din restaurangs prestation och lönsamhet.
– [ ] Identifiera styrkor, svagheter och möjligheter, och anpassa din strategi för att möta marknadens behov och förväntningar.

 

Kom ihåg att denna lista är generell och kan behöva anpassas efter dina specifika krav och förutsättningar. Lycka till med din restaurang!

Fortsätt Läsa

Trendigt

کپی رایت © 2017 HoT Solutions AB