Connect with us

Intressant

Franchiserestaurang: نکاتی برای کسانی که می خواهند برای اجرای یک رستوران حق رای دادن

Publicerad

den

Franchising är en affärsmässig överenskommelse som grundar sig på ett avtal mellan franchisetagaren och franchisegivaren. Avtalet tillåter franchisetagaren att använda företagets varumärke, فروش محصولات شرکت و به استفاده از آرم شرکت و بازاریابی مواد,,sv,بسیاری از مردم که جاه طلبی برای باز کردن یک رستوران,,sv,اما فاقد دانش از آنچه در آن طول می کشد تا موفقیت یک کسب و کار رستوران,,sv,اغلب را انتخاب کنید به دنبال یک,,sv,franchiserestaurang,,fr,در این روش، آنها را بخشی از یک فرصت های آموزشی زنجیره ای تاسیس و منابع بازاریابی,,sv,بسیاری از حق امتیاز به طور تلفظ بازیکن تیم,,sv,آنها تجربه کم و یا هیچ در کسب و کار رستوران و آنها قادر به پرداخت هزینه های ورود مورد نیاز قادر به با فرانچایز خود شروع,,sv,franchisejurist,,fr.

Många personer som har ambitionen att öppna en restaurang, men saknar kunskapen om vad som krävs för att framgångsrikt driva en restaurangverksamhet, väljer ofta att driva en franchiserestaurang. På så sätt får de ta del av en etablerad kedjas utbildningsmöjligheter och marknadsföringsresurser. Många franchisetagare är utpräglade lagspelare, de har liten eller ingen erfarenhet alls av restaurangbranschen och de har möjlighet att betala inträdesavgifterna som krävs för att man ska kunna komma igång med sitt franchiseföretagande.

به franchisejurist är en individ som har kunskap om de legala kraven som gäller när man säljer och köper franchiserättigheter. Det kan vara klokt att ta kontakt med en jurist med kunskap om och erfarenhet av de lagar som styr franchiseverksamheter innan man tar steget fullt ut och investerar i sin egen franchiserestaurang.

Fördelar med att öppna en franchiserestaurang

Sannolikheten att bli framgångsrik kan öka: En ny restaurang med ett etablerat varumärke löper ofta mindre risk att gå i konkurs än nya restauranger som inte representerar något känt varumärke.

Igenkänning: De allra flesta kedjerestauranger är både etablerade och framgångsrika. När du öppnar en ny sådan restaurang i ditt område är sannolikheten stor att folk redan känner till varumärket och vad det står för. Då är det inte orealistiskt att förvänta sig att affärerna kommer igång direkt.

Beprövade menyer och strategier: Marknadsföringsmetoderna och utbildningarna som franchisegivaren erbjuder är beprövade och i allmänhet framgångsrika, du behöver inte testa några egna strategier.

Stöttande nätverk: Franchisetagare har tillgång till etablerade nätverk med expertmedarbetare som kan hjälpa dig att få fart på dina affärer.

Köpmakt: Genom att tillhöra en stor och etablerad restaurangkedja får du förhoppningsvis tillgång till produkter och utrustning till ett bra pris. När en stor restaurangkedja gör sina inköp lyckas de i allmänhet förhandla till sig riktigt bra rabatter, som enskilda restaurangägare förstås också får nytta av.

Många franchiserestauranger har avtal och rabatt hos www.restaurangmobler.se و www.restaurangmaskiner.net och kan på det sättet spara mycket pengar på inköp av restaurangmaskiner och restaurangmöbler.

Nackdelar med franchiserestaurang

Royaltybetalningar: Franchisetagaren vill förstås ha betalt för att du använder dig av företagets koncept och för att du får ta del av företagets servicenätverk. به خاطر داشته باشید که این هزینه می تواند به کاهش حاشیه شما کمک,,sv,هزینه بازاریابی,,sv,ممکن است که شما مجبور به پرداخت هزینه های بازاریابی در کنار هزینه های فرانشیز,,sv,نکاتی برای حق امتیاز آینده نگر,,sv,مطمئن باشید که قرارداد,,sv,به عنوان یک حق رای دادن شرایط ممکن است الزام آور برای سال های آینده,,sv,بررسی بنابراین با دقت تمام نقاط در قرارداد مشارکت خود را,,sv,از جمله چه اتفاقی می افتد اگر شما می خواهید به فروش رستوران خود را قبل از قرارداد منقضی,,sv,آیا چک پس زمینه در franchisor,,sv,بحث به دیگر حق امتیاز به مراجع و بررسی کنید که آیا این شرکت خوب برای کار با,,sv,برای تامین مالی رستوران حق رای دادن خود,,sv.

Marknadsföringsavgifter: Det kan förekomma att du får betala marknadsföringsavgifter vid sidan av franchisekostnaderna.

Tips till blivande franchisetagare

Var noga med kontraktet: Eftersom ett franchiseavtal kan vara bindande i flera år framöver. Undersök därför noga alla punkter i ert samarbetsavtal, bland annat vad som gäller om du vill sälja din restaurang innan kontraktet har löpt ut.

Gör en bakgrundskoll på franchisegivaren: Prata med andra franchisetagare för att ta referenser och kolla om just det här företaget är bra att samarbeta med.

Att finansiera din franchiserestaurang

Vid sidan av inträdesavgiften påminner uppstarten av en franchiserestaurang i mångt och mycket om uppstarten av en fristående restaurang, åtminstone vad gäller finansieringen. Du kommer att vara ansvarig för avbetalningar, inköp av utrustning, att anställa medarbetare och att betala ut lön till dem.

Lokalisera en franchisemöjlighet

De flesta stora restaurangkedjor har information om aktuella franchisemöjligheter på sin hemsida. Om du vet vilken typ av franchiserestaurang du vill öppna är det klokt att börja med ett besök på företagets hemsida.

Restaurangexperten Hellström مگنوس

عکس: ناتالی Olmosse

 

 

Fortsätt Läsa

Intressant

Bemästra din restaurangs ekonomi

Publicerad

den

Av

En praktisk guide till kostnadskontroll

Att driva en lönsam restaurang handlar om mer än bara fantastisk mat och god service. Bakom kulisserna måste ekonomin gå ihop, och med ständigt stigande priser och tunna marginaler har du som krögare inte råd att gissa. Nyckeln till framgång ligger i systematisk kostnadskontroll.
Det kan låta komplicerat, men genom att bryta ner det i hanterbara delar kan du få full kontroll över din verksamhets ryggrad: dina råvaror och din personal. Låt oss gå igenom de viktigaste stegen.

1. Råvarukostnaden – Känn dina siffror på öret
Många tror att inventering bara är något man gör för att kunna beställa nya varor. Men den verkliga anledningen är att veta det exakta värdet på de råvaror du har i lager. Detta är grunden för att kunna räkna ut din faktiska råvarukostnad.
Så här gör du:
* Skapa en inventeringsmall: Lista alla dina råvaror organiserat efter deras förvaringsplats (سرد, ضرورت, torrförråd). Gå systematiskt tillväga, till exempel från vänster till höger, hylla för hylla.
* Räkna vid rätt tidpunkt: Den bästa tiden att inventera är när lagret är som lägst, oftast efter en intensiv helg. Ju färre saker att räkna, desto snabbare går det och desto mindre blir risken för fel.
* Använd dina fakturor: För att veta värdet på ditt lager behöver du veta vad varje artikel kostar. Ha dina leverantörsfakturor till hands.
När du har inventerat kan du räkna ut din råvarukostnad i procent med en enkel formel:
(Ingående lager + Inköp under perioden – Utgående lager) / Försäljningen under perioden = Råvarukostnad i procent

Målet? Sikta på att uppnå en jämn och stabil procentsats. En vanlig målsättning för mat ligger runt 30-33 %. Genom att göra detta varje vecka till en början ser du snabbt om kostnaderna skenar iväg och kan agera direkt, istället för att upptäcka en katastrof en månad senare.

2. Personalkostnaden – Hitta din optimala nivå
Din personal är din viktigaste tillgång, men också en av dina största kostnader. Att ha koll på personalkostnaden i förhållande till försäljningen är avgörande.
* Total personalkostnad: Räkna ut din totala lönekostnad (inklusive löner, sociala avgifter och andra personalrelaterade utgifter) för en vecka. Dividera sedan summan med den totala försäljningen för samma vecka. Ett bra riktmärke att sträva efter är runt 30 %.
* Köksbemanning: Eftersom lönerna i köket ofta är högre kan det vara klokt att även räkna på kökspersonalens lönekostnad som en procent av enbart matförsäljningen.

3. Primärkostnad – Restaurangens viktigaste nyckeltal
Om det finns ett enda tal du ska ha full kontroll på, så är det din primärkostnad. Det är helt enkelt summan av dina två största utgiftsposter: råvaror och personal.
Total råvarukostnad i % + Total personalkostnad i % = Primärkostnad i %

Varför är detta så viktigt? En primärkostnad på till exempel 58 % betyder att för varje hundralapp du säljer för, går 58 kronor direkt åt till råvaror och löner. Då har du 42 kronor kvar för att betala allt annat: اجاره, el, försäkringar, marknadsföring, reparationer och, دست کم, din egen vinst.
En bra tumregel är att hålla primärkostnaden mellan 55 % و 60 %. Lyckas du hålla den lägre, har du skapat en fantastisk buffert för lönsamhet.

4. Menyoptimering – Maximera vinsten på varje tallrik
Säljer du mest av de rätter du tjänar mest på? Svaret är ofta nej. Genom att aktivt analysera din meny kan du öka lönsamheten utan att nödvändigtvis behöva höja priserna överlag.
* Beräknatallrikskostnaden”: Räkna ut den exakta råvarukostnaden för varje enskild rätt på menyn. Glöm inte att inkludera kostnaden förosynligaingredienser som kryddor, olja och även takeaway-förpackningar.
* Räkna ut vinsten per rätt: Menypris – Tallrikskostnad = Vinst i kronor.
* Analysera: Jämför vinsten mellan olika rätter i samma kategori (t.ex. alla huvudrätter). Ofta finns det stora skillnader. Titta sedan i ditt kassasystem för att se vilka rätter som säljer bäst.
* Justera: Om din populäraste rätt också är en av de minst lönsamma, fundera på hur du kan ändra på det. Kanske kan du justera receptet, byta ut en dyr ingrediens, eller låta personalen rekommendera de mer lönsamma alternativen lite extra? Målet är att varje rätt ska vara en vinnare för både gästen och din plånbok.

Avslutning
Att arbeta med kostnadskontroll är inte en engångsinsats, utan en löpande process som blir en naturlig del av din verksamhet. Det kräver disciplin, men belöningen är tryggheten i att veta att du driver en ekonomiskt sund och långsiktigt hållbar restaurang. Lycka till!

Fortsätt Läsa

Intressant

بنابراین شما خریدهای آشپزخانه هوشمندانه را برنامه ریزی می کنید - با ماشین حساب آشپزخانه,sv,نحوه خرید لباس برای رستوران خود - یک راهنمای عملی برای صاحبان رستوران,sv

Publicerad

den

Av

وقتی رستوران را شروع می کنید ، یکی از بزرگترین خریدها اغلب خود تجهیزات آشپزخانه است,sv,اگر شما آنچه را که لازم است - و هزینه آن را دنبال نکنید ، می تواند به سرعت گران و کثیف شود.,sv,بنابراین ، ما یک ابزار رایگان ایجاد کرده ایم که کل فرایند را آسانتر می کند,sv,ماشین حساب آشپزخانه,sv,این یک کمک دیجیتالی است که شما مستقیماً در مرورگر استفاده می کنید,sv,با چند کلیک می توانید تجهیزات اضافه کنید,sv,تعداد و قیمت را پر کنید,sv,و یک مرور کلی از مبلغ کل و جزئی در هر گروه دریافت کنید,sv,ماشین حساب,sv,راهنمای سریع,sv,این ماشین حساب به شما کمک می کند هزینه تجهیزات آشپزخانه را تخمین بزنید,sv,شماره و قیمت را وارد کنید,sv,در زمینه ها,sv,روی دکمه کلیک کنید,sv,قیمت در,sv,برای دیدن محصول آنلاین,sv.

Det kan snabbt bli både dyrt och rörigt om du inte har koll på vad som behövs – och vad det kostar. Därför har vi tagit fram ett kostnadsfritt verktyg som gör hela processen enklare: Kökskalkylatorn.

Det här är ett digitalt hjälpmedel som du använder direkt i webbläsaren. Med några klick kan du lägga till utrustning, fylla i antal och pris, och få en tydlig överblick över både totalsumma och delsumma per kategori.

Kökskalkylator:

Fortsätt Läsa

Intressant

Hur du köper in kläder till din restaurang – en praktisk guide för restaurangägare

Publicerad

den

Av

1. Introduktion: Kläderna är en del av helhetsintrycket

Rätt kläder för restaurangpersonalen handlar om mer än bara hygien och arbetsmiljö – de påverkar gästernas första intryck, speglar verksamhetens identitet och skapar en känsla av professionalism och sammanhållning bland personalen. کتهای آشپز, förkläden, serveringsskjortor och köksbyxor är lika mycket verktyg som kastruller och spisar. De ska fungera, نگه دارید و خوب به نظر برسید - هر روز,sv,نیازها و بودجه,sv,با یک برنامه روشن شروع کنید,sv,قبل از سفارش هر چیزی ، شما باید یک تحلیل نیازها را انجام دهید,sv,از خود بپرسید,sv,چند نقش مختلف در تجارت وجود دارد,sv,سرآشپزها,sv,اهدا کننده سرد,sv,پیشخدمت,sv,چه مراحل کاری انجام می شود - و برای پشتیبانی از آنها پوشاک لازم است,sv,آیا برخی از نقش ها در رنگ ها یا سبک های مختلف لباس دارند,sv,چند بار از لباس استفاده و شسته می شود,sv,وقتی نیاز به وضوح تدوین شود ، زمان تعیین بودجه واقع بینانه است,sv,به یاد داشته باشید که ارزان ترین در دراز مدت همیشه اقتصادی نیست - کیفیت و پایداری در طول زمان باعث صرفه جویی در هزینه می شود,sv,سرمایه گذاری در عملکرد و دوام,sv.

 

2. Behov och budget: Börja med en tydlig plan

Innan du beställer något alls bör du göra en behovsanalys. Fråga dig själv:

  • Hur många olika roller finns i verksamheten (kockar, kallskänkor, servitriser, bartenders)?
  • Vilka arbetsmoment utförs – och vilka plagg krävs för att stödja dem?
  • Ska vissa roller ha uniformer i olika färger eller stilar?
  • Hur ofta kommer kläderna användas och tvättas?

När behovet är tydligt formulerat är det dags att sätta en realistisk budget. Kom ihåg att billigast inte alltid är mest ekonomiskt i längden – kvalitet och hållbarhet sparar pengar över tid.

 

3. Kvalitet och material: Investera i funktion och hållbarhet

لباس رستوران در معرض شرایط سخت است,sv,گرم کردن,sv,لکه,sv,سایش و شستشوی مکرر,sv,موادی را انتخاب کنید که هستند,sv,بادوام,sv,مخلوط پلی استر و پنبه,sv,تنفس فعال,sv,به خصوص در آشپزخانه های داغ بسیار مهم است,sv,شستن و نگهداری آسان است,sv,شستشوی صنعتی یک مزیت است,sv,پوشیدن راحت در جلسات کاری طولانی,sv,از تمیز کردن لباس های پنبه ای در آشپزخانه خودداری کنید - آنها می توانند در لباسشویی کوچک شوند و به سرعت فرسوده شوند,sv,به دنبال پارچه های دارای مجوز Oeko-Tex یا برچسب های دیگر باشید که کیفیت و تولید مسئول را تضمین می کنند,sv,سبک و مارک,sv,لباس با مفهوم شما ارتباط برقرار می کند,sv,لباس رستوران باید با مشخصات تجاری و طراحی داخلی شما هماهنگ باشد,sv,آیا شما یک رستوران خوب ناهار خوری در حال اجرا هستید,sv,لباس های کلاسیک در رنگ های Sobra,sv: hetta, fläckar, nötning och upprepade tvättar. Välj material som är:

  • Slitstarka (t.ex. blandningar av polyester och bomull)
  • Andningsaktiva (särskilt viktigt i varma kök)
  • Enkla att tvätta och underhålla (industriell tvättbarhet är ett plus)
  • Bekväma att bära under långa arbetspass

Undvik rena bomullsplagg i köket – de kan krympa i tvätten och slits snabbt. Titta efter OEKO-TEX-certifierade tyger eller andra märkningar som garanterar kvalitet och ansvarsfull produktion.

 

4. Stil och varumärke: Kläder som kommunicerar ditt koncept

Restaurangkläder bör harmoniera med din verksamhets profil och inredning. Drivs du en fine dining-restaurang passar stilrena, klassiska plagg i sobra färger. در یک رستوران کافه یا غذای خیابانی ممکن است با لباس های آرام تر و رنگارنگ تر مناسب باشد,sv,همچنین در نظر بگیرید,sv,اگر آرم گلدوزی شود یا روی پوشاک فشرده شود,sv,آیا مشخصات رنگی خاصی وجود دارد که می خواهید آن را نگه دارید,sv,آیا شما می خواهید همان لباس سال را برای فصل ها به روز کنید یا به روز کنید,sv,اجازه دهید کارکنان احساس راحتی کنند - چه از نظر جسمی و چه به سبک - احساس تیم را تقویت می کنند و پاسخ بهتری به میهمانان می دهند,sv,تأمین کنندگان و فرایند سفارش,sv,بنابراین حق پیدا می کنید,sv,بسیاری از تهیه کنندگان لباس رستوران در سوئد وجود دارند - هم خرده فروشان تخصصی و هم شرکت های پروفایل بزرگتر,sv,برخی از نکات هنگام جستجوی تأمین کننده,sv.

Fundera även på:

  • Ska logotypen broderas eller tryckas på plaggen?
  • Finns det en specifik färgprofil du vill hålla?
  • Vill du ha samma kläder året om eller uppdatera inför säsonger?

Att låta personalen känna sig bekväm – både fysiskt och i stil – stärker teamkänslan och ger ett bättre bemötande ut mot gästerna.

 

5. Leverantörer och beställningsprocess: Så hittar du rätt

Det finns många leverantörer av restaurangkläder i Sverige – både specialiserade återförsäljare och större profilföretag. Några tips när du letar leverantör:

  • Begär prover innan större beställningar
  • Kontrollera leveranstider och lagersaldo – särskilt om du behöver komplettera senare
  • Fråga om möjlighet till profilering (tryck/brodyr)
  • Jämför pris, service och returvillkor

Det är ofta värt att bygga ett långsiktigt samarbete med en pålitlig leverantör, särskilt om personalomsättningen är hög och kompletterande beställningar sker ofta.

 

6. Storlekar och passform: Inga gissningar – ta mått!

Att alla medarbetare får kläder som sitter bra är avgörande. Dålig passform leder till irritation och minskad rörelsefrihet. Så här undviker du problem:

  • Ta individuella mått innan beställning (byst, midja, höft, innerbenslängd)
  • Beställ storleksguider från leverantören
  • Om möjligt, یک روز آزمایش را با پوشاک تست نگه دارید,sv,برای ساده سازی تدارکات و انبارداری در مدل های Unisex با گزینه های کشش و تنظیم سرمایه گذاری کنید,sv,نگهداری و لباسشویی,sv,لباس ها را طولانی تر نگه دارید,sv,تعمیر و نگهداری مناسب عمر سرویس را گسترش می دهد و لباس ها را تازه نگه می دارد,sv,مطابق با موضوع شستشو - دمای بیش از حد یا مواد شوینده اشتباه به سرعت پوشیده می شود,sv,بلافاصله پس از سرویس از حذف لکه استفاده کنید,sv,لباس ها را در مکان های خوب و با تهویه ذخیره کنید,sv,سرویس لباسشویی را برای تیم های بزرگتر در نظر بگیرید - این باعث صرفه جویی در وقت و کیفیت می شود,sv,به کارکنان اطلاع دهید که چگونه خودشان می توانند در نگهداری بهتر نقش داشته باشند,sv,به خصوص اگر آنها در خانه بشوید,sv

Satsa på unisexmodeller med stretch och justeringsmöjligheter för att förenkla logistik och lagerhållning.

 

7. Underhåll och tvätt: Få kläderna att hålla längre

Rätt underhåll förlänger livslängden och håller kläderna fräscha:

  • Tvätta enligt tvättråden – överdriven temperatur eller fel tvättmedel sliter snabbt
  • Använd fläckborttagning direkt efter service
  • Förvara kläderna på välventilerade platser
  • Överväg tvättservice för större team – det sparar tid och säkrar kvalitet

Informera personalen om hur de själva kan bidra till bättre underhåll, särskilt om de tvättar hemma.

بالا: لباس مناسب سرمایه گذاری در کیفیت و حرفه ای است,sv,خرید لباس رستوران نه تنها یک کاربردی عملی نیست - این فرصتی برای تقویت برند است,sv,محیط کار را بهبود بخشید و مهمانان را تحت تأثیر قرار دهید,sv,نیازها را تجزیه و تحلیل کرده و بودجه روشنی تعیین کنید,sv,مواد بادوام و راحت را انتخاب کنید,sv,سبک و رنگ را به مفهوم رستوران سفارشی کنید,sv,تأمین کنندگان قابل اعتماد را با پشتیبانی خوب انتخاب کنید,sv,با آزمایش از تناسب صحیح اطمینان حاصل کنید,sv,برای شستشو و نگهداری روال ایجاد کنید,sv

Att köpa in restaurangkläder är inte bara ett praktiskt måste – det är en möjlighet att förstärka varumärket, förbättra arbetsmiljön och imponera på gästerna.

 

Sammanfattningsvis:

  • Analysera behov och sätt en tydlig budget
  • Välj slitstarka och bekväma material
  • Anpassa stil och färger efter restaurangens koncept
  • Välj pålitliga leverantörer med god support
  • Säkerställ rätt passform genom provning
  • Skapa rutiner för tvätt och underhåll

Fortsätt Läsa

Trendigt

کپی رایت © 2017 HoT Solutions AB